يكشنبه ۳ اسفند ۱۳۸۲ - سال يازدهم - شماره ۳۳۱۶ - Feb 22, 2004
كروبي: انتخابات، آبرومندانه و پرنشاط بود
002715.jpg
رئيس مجلس شوراي اسلامي با قدرداني از حضور پرشور و گسترده مردم در انتخابات هفتمين دوره مجلس شوراي اسلامي تأكيد كرد اين انتخابات بسيار آبرومندانه و در شأن نظام برگزار شد.
مهدي كروبي عصر ديروز در مصاحبه اختصاصي با خبرنگار واحد مركزي خبر با تقدير صميمانه از مردم انقلابي و هميشه در صحنه كشورمان، درباره ميزان مشاركت و حضور مردم پاي صندوق هاي رأي گفت آنچه در محل هاي اخذ رأي از نزديك شاهد بوديم يا از دوستان شنيديم و يا در تلويزيون ديديم، نشان داد مشاركت مردم در انتخابات مجلس شوراي اسلامي خوب و با نشاط بود.
آقاي كروبي با بيان اين كه فردا در جلسه علني مجلس شوراي اسلامي از مردم آگاه و وفادار ايران تشكر مي كند گفت با ايجاد فضاي رقابتي براي همه و از بين بردن محدوديت ها و تنگ نظري ها قطعا در انتخابات آينده شاهد حضور پرشور و بهتر مردم خواهيم بود.
بنا بر اين گزارش رئيس مجلس شوراي اسلامي در پاسخ به سئوال خبرنگار واحد مركزي خبر درباره چگونگي بررسي و تصويب لايحه بودجه سال ۸۳ كل كشور در جلسات مجلس نيز گفت بررسي لايحه بودجه از روز دوشنبه به ياري خدا به طور تمام وقت و هر روز در سه نوبت در مجلس شوراي اسلامي آغاز مي شود وتا قبل از سال ۸۲ اين لايحه تصويب خواهد شد.
وي با تأكيد بر بررسي و تصويب لايحه بودجه سال ۸۳ تا قبل از پايان اسفند گفت بايد اين امر را به طور جدي پيگيري كنيم تا پس از بررسي و تصويب در مجلس اين لايحه در شوراي نگهبان نيز تصويب شود و در صورت ايراد و اشكال شوراي نگهبان كه احتمالا در يكي دو مورد وجود دارد، براي تصويب نهايي به مجمع تشخيص مصلحت نظام فرستاده خواهد شد.
آقاي كروبي تأكيد كرد در هر حال بودجه سال ۸۳ بايد قبل از آغاز سال جديد به دولت داده شود تا دولت هم آيين  نامه ها را تهيه و به دستگاه ها ابلاغ كند.

۲۰ هزار كودك خياباني در پايتخت جمع آوري شد
مديركل  بهزيستي  استان  تهران  گفت : بيش  از ۲۰ هزار كودك  خياباني  از سطح شهر و پايانه هاي  پايتخت  از ابتداي  سال  جاري ، جمع  آوري  و ساماندهي  شده اند.
عباسعلي  الصاق  ديروز در گفت وگو با ايرنا، اظهار داشت : تعدادي  از اين  كودكان  كه  در پايانه ها جمع  آوري  شدند، از ساير استان ها به  تهران  آمده  بودند كه  به  خانواده  هايشان  بازگشت  داده شدند.
به  گفته وي ، برخي  از اين  كودكان  نيز براي  مشخص  شدن  وضعيت  آنان  توسط مددكاران  اجتماعي  بهزيستي  به  مراكز قرنطينه  و نگهداري  كوتاه مدت  و بلندمدت منتقل  شده  اند.
مديركل  بهزيستي  استان  تهران ، همچنين  از آغاز طرح  جمع آوري  مجدد كودكان خياباني  از سطح  شهر و پايانه هاي  تهران  با همكاري  شهرداري  و نيروي  انتظامي خبر داد و گفت : از اول  اسفندماه  جاري ، تمام  كودكان  خياباني  تهران  جمع آوري و به  ستاد ساماندهي  كودكان  خياباني  در مركز ياسر منتقل  مي شوند.
وي  گفت : با تفاهم نامه اي  كه  باشوراي  اسلامي شهرتهران  صورت گرفته  كودكان  خياباني  پايتخت  جمع آوري  شده  و كودكاني  كه  از استان هاي  ديگر به  تهران  آمده باشند، با همكاري  شهرداري  به  خانواده  هايشان  تحويل  مي شوند.

مذاكرات حساس روحاني در وين
خبرنگار بازتاب گزارش داد، حسن روحاني دبير شوراي عالي امنيت ملي، ديروز وارد وين شد تا مذاكرات حساس با آژانس بين المللي انرژي اتمي را دنبال كند.
بنابراين گزارش، روحاني در اين سفر مذاكرات ويژه اي را با مقامات آژانس درباره گزارش آتي برادعي به شوراي حكام - كه در هفته آينده ارائه مي شود - انجام مي دهد.
گفته مي شود، در اين مذاكرات، جمهوري اسلامي انتقاد شديدي به عملكرد آژانس طي يك ماهه اخير درباره انتشار جهت دار برخي اخبار و اطلاعات محرمانه آژانس در رسانه هاي گروهي غرب منتقل كرده است.

هاشمي رفسنجاني: حضور مردم در انتخابات موجب كاهش انتقادهاي دشمنان شد
رئيس مجمع تشخيص مصلحت نظام گفت: انتقادهاي دشمنان بعد از انتخابات مجلس هفتم به گونه اي چشمگير كاهش يافته و اين ناشي از حضور گسترده و معقول مردم در اين دوره از انتخابات است.
آيت الله هاشمي رفسنجاني كه ديروز در حاشيه ديدار مسئولان و ورزشكاران فدراسيون تيراندازي با كمان، با خبرنگاران سخن مي گفت، افزود: چنانچه مردم در اين انتخابات با شور و حال كمتري شركت مي كردند، بدون شك امروز انتقادهاي دشمنان انقلاب اسلامي شديدتر مي شد و آنان لحن تندتري با ما داشتند.
رئيس مجمع تشخيص مصلحت نظام افزود: خوشبختانه اين حضور آگاهانه، آنان را شرمنده كرده و شاهد كاهش دامنه فعاليت هاي انتقادي آنان طي دو روز اخير هستيم.
آيت الله هاشمي رفسنجاني با ابراز رضايت از برگزاري خوب هفتمين دوره انتخابات مجلس شوراي اسلامي، چهار سال آينده را دوران سرنوشت سازي براي كشور دانست.
وي ادامه داد: مجلس هفتم بايد نخستين گام خود را در پيروي از منويات مقام معظم رهبري و در راه توسعه و عظمت كشور قرار دهد.
آقاي هاشمي رفسنجاني، وضعيت اشتغال و درآمد در كشور را خوب ندانست و گفت: منتخبان مردم در مجلس هفتم بايد به اشتغال، درآمد و كاهش تورم بيش از گذشته اهتمام داشته باشند.

زلزله دماوند را لرزاند
موسسه ژئوفيزيك دانشگاه تهران اعلام كرد: زمين لرزه اي به بزرگي ۶/۳ درجه در مقياس امواج دروني زمين (ريشتر) بعدازظهر ديروز حوالي شهر دماوند واقع در استان تهران را لرزاند.شبكه لرزه نگاري تهران زمان وقوع اين زلزله را به وقت محلي، ساعت ۱۳ و ۲۴ دقيقه و ۱۵ ثانيه ثبت كرده است.گزارشي از خسارات احتمالي اين زلزله دريافت نشده است.
همچنين موسسه ژئوفيزيك دانشگاه تهران اعلام كرد: زمين لرزه اي به بزرگي ۴/۳ درجه در مقياس امواج دروني زمين (ريشتر) صبح ديروز حوالي شهرستان «گاوبندي» واقع در استان هرمزگان را لرزاند.اين موسسه زمان دقيق اين زمين لرزه را ساعت ۱۰ و ۴ دقيقه و ۲ ثانيه صبح روز شنبه اعلام كرد.
از خسارات احتمالي اين زلزله گزارشي دريافت نشده است.

درمان دادگاه مدار معتادان از سال آينده اجرا مي شود
مديركل درمان و بازتواني ستاد مبارزه با مواد مخدر گفت: درمان دادگاه مدار معتادان با هدف كاهش شيوع اعتياد و بيماريهاي عفوني و افزايش اميد به درمان از سال آينده به صورت آزمايشي در قالب برنامه هاي ملي اجرا مي شود.
دكتر سعيد صفاتيان در گفتگو با ايسنا با اشاره به اين كه حتي ۲ درصد موفقيت حاصل از اجراي اين طرح، تحول بسيار بزرگي در وضعيت اعتياد كشور ايجاد مي كند، افزود: كاهش تعداد مراجعه به زندانها و خطر شيوع ايدز، بيماريهاي عفوني و مقاربتي، جلوگيري از افزايش آسيبهاي اجتماعي بخصوص طلاق - ۷۰ درصد معتادان متاهل هستند - و انجام مناسب تر و بهتر كارهاي درماني بر روي معتادان از تحولاتي است كه با اجراي طرح دادگاه مدار درمان معتادان در كشور ايجاد خواهد شد.
وي در ادامه گفت: بر اساس اين طرح، در صورت صدور حكم زندان براي معتادان، قاضي به معتاد اجازه مي دهد تا بجاي زندان از درمان تحت نظر دادگاه، در مراكز خصوصي داراي مجوز برخوردار شود.
به گفته مديركل درمان و بازتواني ستاد مبارزه با مواد مخدر، در صورت مطلوب بودن گزارش ماهانه فعاليت معتاد در اين مراكز به همان نسبت از مدت دوران محكوميت وي كاسته خواهد شد.
مديركل درمان و بازتواني ستاد مبارزه با مواد مخدر با اشاره به مجرم بودن معتادان تا زماني كه به مراكز درماني مراجعه نكرده اند، اظهار كرد: در بسياري از كشورهاي جهان همچون آمريكا، فرانسه و ايران معتاد مجرم به شمار مي آيد؛ چراكه صرف نظر از بيماري، اصولا بيشتر معتادان به انجام اعمال خلاف نيز مي پردازند. وي همچنين تأكيد كرد: در هر صورت با توجه به تعارضات بسياري كه در اين زمينه وجود دارد، تشخيص مجرم يا بيمار بودن معتادان بسيار دشوار است.
مديركل درمان و بازتواني ستاد مبارزه با مواد مخدر با بيان اين كه نگاه مجرمانه به معتادان تقريبا صحيح است افزود: بر اين اساس دستگاه قضايي در طرح دادگاه مدار درمان معتادان براي تصميم گيري است.
دكتر صفاتيان در پايان گفت: بعلاوه طرح جديدي در خصوص وضعيت اعتياد نوجوانان در ايران به همراه ۴ كشور آسيايي در حال بررسي است.

بازنشستگان يك ميليون ريال عيدي مي گيرند
گروه اجتماعي: ميزان عيدي بازنشستگان تامين اجتماعي در سال ۸۲ يك ميليون ريال تعيين شد.
دكتر شريف زادگان مديرعامل سازمان تامين اجتماعي ضمن اعلام اين مطلب در جمع خبرنگاران در گفت وگو با خبرنگار همشهري از اختصاص اعتباري ۵۰۰ ميليارد ريال براي طرح همسان سازي حقوق مستمري  بگيران خبر داد.
مديرعامل سازمان تامين اجتماعي گفت: مابه التفاوت حقوق مستمري بگيران قبل از سال ۷۹ در طرح همسان سازي پرداخت مي شود.
وي افزود: بخشي از كارگران بازنشسته قبل از سال ۷۹، اين مابه التفاوت را طي بهمن و اسفندماه سال جاري دريافت كرده و مابقي طي مراحل آتي پرداخت خواهد شد.
شريف زادگان از افزايش مستمري بازنشستگان در سال ۸۳ خبر داد و ميزان آن را به اعلام حداقل و حداكثر دستمزد حقوق بگيران از سوي شوراي عالي كار منوط دانست.
وي حداكثر حقوق مستمري بگيران را در سال جاري ۴۰۰ هزار تومان اعلام كرد و گفت: اين رقم در سال آينده به ۴۸۰ هزار تومان افزايش مي يابد.
به گفته وي، حداقل حقوق مستمري بگيران سازمان تامين اجتماعي نيز در سال جاري ۸۵ هزار تومان و متوسط آن ۱۳۰ هزار تومان بوده كه پس از اعلام شوراي عالي كار، افزايش حداقل حقوق مشخص مي شود.
دكتر شريف زادگان در مورد بازنشستگي پيش از موعد نيز گفت: براساس قانون، مشاغل سخت و زيان آور سراسر كشور، توسط كميسيوني در وزارت كار اعلام و سپس به سازمان تامين اجتماعي ارجاع مي شود و اين سازمان نيز پس از تشخيص و شرط سابقه كار ۲۰ يا ۲۵ ساله آن را جزء مشاغل سخت و زيان آور قرار مي دهد تا بازنشستگي پيش از موعد براي آنان ايجاد شود.
مديرعامل سازمان تامين اجتماعي همچنين درباره بودجه سال آينده سازمان تامين اجتماعي گفت: بودجه پيشنهادي سازمان براي سال آينده ۳ هزار و ۲۰۰ ميليارد تومان است.بنا به گزارش ديگري همايش مديران روابط عمومي سازمان تامين اجتماعي كه از ديروز آغاز شده تا دو روز ادامه خواهد داشت.

شوراي نگهبان: حضور مردم در انتخابات موجب تقويت امنيت ملي است
شوراي  نگهبان  با صدور اطلاعيه اي  حضور يكپارچه  مردم  در انتخابات  دوره  هفتم  مجلس  را موجب  تقويت  اقتدار و حاكميت  كشور و امنيت ملي  دانست .
به گزارش ايرنا در اين  اطلاعيه  آمده  است : بار ديگر مردم  متدين ، انقلابي  و شجاع  و شريف  ايران  با حضور يكپارچه  در انتخابات ، حماسه اي  بسيار بزرگتر و زيباتر و شكوهمندتر از قبل  آفريدند. شوراي  نگهبان  در اين  اطلاعيه ، تقويت  اقتدار و حاكميت  كشور، امنيت ملي  و ايجاد زمينه  هر چه  بيشتر براي  وصول  به  آرمانهاي  بلند شهيدان  را ازبركات  شركت  آگاهانه  و هوشمندانه  مردم  در انتخابات  عنوان  نموده  است .
در اين  اطلاعيه  تأكيد شده  است،  حضور خداپسندانه  ملت  متعهد و ايثارگر ايران  در انتخابات  تمام  توطئه ها و نقشه هاي  دشمنان  دين  و ملت  از جمله  كيد شيطان  بزرگ ، آمريكاي  جهانخوار را خنثي  و نقش  بر آب  كرد. در اطلاعيه  شوراي  نگهبان  اضافه  شده  است : اميدواريم  مجلسي  تشكيل  شود كه  نمايندگان  آن متدين ، متخصص ، شجاع  و دلسوز و با برنامه  و امين  و عادل و پاسدار حريم  اسلام  و دستاورد هاي  انقلاب  اسلامي و قانون  اساسي  باشند. اميدواريم  نمايندگان  مجلس  هفتم  تمام  همت  خود را در راستاي  خدمت  به دين  خدا و رفع  مشكلات  كشور و مردم  بكار گيرند و مروج  دين  و اخلاق  بوده  و با كليه  مظاهر فساد و تباهي  مبارزه  كنند و در جهت  رشد و توسعه  همه  جانبه  و عمران  و آباداني  كشور بكوشند. شوراي  نگهبان  در اطلاعيه  خود تأكيد كرده  است : در مجلسي  كه  راس امور است ، نمايندگان  آن يعني  عصاره  فضائل  ملت ، بايد در جهت  قدرشناسي  از اين  مردم  صادق  و باوفا و نجيب ، از ابتدا تا پايان  دوره  به  ارائه  خدمت صادقانه  و مخلصانه  و نتيجه بخشي  كه  در شأن  اين  ملت  بزرگ  است ، بپردازند.

بازتاب
ماهيچ، مانگاه
گمانه زني در مورد ميزان حضور مردم در انتخابات هفتم مجلس شوراي اسلامي در طول روزهاي گذشته يكي از دغدغه هاي ذهني اغلب جناح هاي سياسي بود. بنابراين بيشتر نحله هاي فكري جامعه براي دست يابي به آخرين يافته هاي نظرسنجي تلاش كردند به شيوه هاي مختلف علمي وميداني از بين اقشار متفاوت جامعه، ميزان مشاركت مردم در انتخابات را با وجود چالش هاي سياسي موجود ارزيابي كنند. بد نيست به اين نوع آمارها نگاهي بيندازيم:
* از ديد يكي از سخنگويان تندروي دوم خردادي با توجه به رد صلاحيت ها،  احتمال مشاركت مردم قريب به ۱۰درصد خواهد بود.
* به باور سايت اينترنتي بازتاب، حدود ۴۰ درصد از مردم تهران در انتخابات شركت مي كنند.
* براساس نظر سنجي ايرنا، ۴۲ درصد از پرسش شوندگان نسبت به حضور در انتخابات پاسخ مثبتي داده اند.
* يافته هاي علمي ائتلاف آبادگران ايران اسلامي نيز نشان مي داد كه ۶/۴۴ درصد از تهراني ها در انتخابات شركت مي كنند.
بي گمان نقل اين نظرسنجي ها در صحنه انتخابات نمي تواند گوشه واقعي از مشاركت مردم را بيان كند،  ولي شايد حضور يا عدم حضور مردم در انتخابات در شهرهاي بزرگ از منظر نيروهاي سياسي تندرو، به نوعي در گرو همفكري با اين حزب يا آن حزب باشد. اما نبايد اين نكته را كتمان كرد كه مردم قبل از آنكه درپي جلب نظر نحله هاي فكري موجود جامعه باشند، بيشتر در تكاپوي آن هستند كه ببينند چه افرادي در كسوت نمايندگي مجلس شوراي اسلامي به درد آنان مي خورند.
وقتي در شهرهاي كوچك ايران رقابت نامزدهاي نمايندگي با ساز و كار شعارهاي بومي و آباداني شهرها شكل مي گيرد، نبايد انتظار داشت كه مردم اين شهرها با قهر يا آشتي آن و اين انتخابات هفتم مجلس را كه به نوعي به نان و آب مرز و بوم آنها سر وكار دارد با نگاه تندرو يك جناح سياسي تحريم كنند. لذا به همين خاطر است كه رئيس جمهور محبوب مي گويد: ويژگي ملت ما اين است كه هميشه شگفتي آفرين است. اميد است نظريه پردازان چنين نحله هاي سياسي قبل از آنكه نگرش مردم را با نگاه دگم خود بسنجند،  نگاه مردم را با تفكر خود محك بزنند
محمد اميري

تندبادي با سرعت ۴۰ كيلومتر در ساعت بم را درنورديد
تندبادي  با سرعت  ۴۰ كيلومتر در ساعت ، جمعه  شب  شهرستان  بم  را در نورديد.
رئيس  اداره  هواشناسي  بم  ديروز به  خبرنگار ايرنا در بـم  گفت : اين  تندباد كه  از ساعت  ۳۰/۲۱ آغاز شد به  مدت  شش  ساعت  ادامه  يافت .
صادق  نيرومند افزود: با وزش  اين  تندباد، گرد و غبار شديدي  در هواي منطقه  ايجاد شد.بر اثر وزش  اين  تندباد به  تعدادي  از چادرهاي  مستقر در بم  خسارت  وارد آمد.وي  همچنين  گفت : باتوجه  به  مدت  ساعات  آفتابي  منطقه  كه  به  ۱۰ ساعت  در روز مي رسد، نور با طول  موج  كوتاه  در چادرهاي  مستقر در بم  وارد شده  و با طول موج  بلند، گرما(انرژي  حرارتي ) نمي تواند فرارفت  داشته  باشد.وي  گفت : حالت  گلخانه اي  ايجادشده  در چادرها، اكنون  وضعيت  غيرقابل  تحملي را ايجاد كرده  است .وي  بادهاي  منطقه  بم  راشامل  بادهاي  متاثر از ناپايداري هايي  كه  بارندگي هاي  خود را در مناطق  ديگر تخليه  مي كنند،بادهاي  موسمي يا محلي ، جـريانهاي شمال  غربي ، جريانهاي  مديترانه اي ، جريانهاي  هواي  سرد سيبري ، توده  هواي عربستان  و صحراي  آفريقا، جريان  كم  فشار گرم  و مرطوب  سوداني  ذكر كرد.
او گفت : سريع ترين  تندباد در شهرستان  بم ، ۱۳۳ كيلومتر در ساعت  در تاريخ  در ديماه  سال  ۶۷ به  ثبت  رسيده  است .
گله شهروندان بم نسبت به روند كند بازسازي و امدادرساني
گزارش ديگري حاكي است برخي  از شهروندان  بم  نسبت  به  كندي  روند بازسازي  و امدادرساني  درشهرستان  بم  گله مند هستند.
آنان  ديروز در گفت  و گو با ايرنا گفتند: بازسازي  از طرف نهادها و سازمانهاي  دست  اندركار در شهرستان  بم  به  كندي  پيش  مي رود و هرچه  به  فصل  گرما نزديك  تر مي شويم  مشكلات  براي  شهروندان  بم  دو چندان  مي شود.مريم  كتابي  يكي  از شهروندان  بم  گفت : زندگي  در چادر سخت  و دشوار شده است  و ديگر تحمل  زندگي  در چادر را نداريم . وي  افزود: امكانات  زندگي  به  هر قدر هم  كه  براي  ما فراهم  باشد زندگي در مكانهاي  موقت  بسيار سخت  و دشوار شده  است .
رضا كيلاني  يكي  ديگر از شهروندان  بم  گفت : مسئولان  بازسازي  تاكنون  براي داير كردن  مكانهاي  اسكان  موقت  باز مانده اند در صورتي كه  ما خواهان  بازسازي مكانهاي  دائم  زندگي  خود هستيم .برخي  از شهروندان  بم  نسبت  به  وضعيت  بهداشت  شهرستان  بم  هشدار دادند و گفتند: خانواده هاي  ما با وجود اين  همه  خاك  و خاكبرداري  بدون  برنامه ريزي در معرض  ناراحتي  تنفسي  قرار گرفته اند.

اجتماعي
اقتصادي
سياسي
شهري
صفحه آخر
همشهري ضميمه
بازارچه همشهري
همشهري ايرانشهر
|  اجتماعي   |   اقتصادي   |   سياسي   |   شهري   |   صفحه آخر   |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   شناسنامه   |   چاپ صفحه   |