چهارشنبه ۱۹ فروردين ۱۳۸۳ - سال دوازدهم - شماره - ۳۳۴۴
درمانگاه
Front Page

گزارشي از ساخت لنزهايCRT در ايران
لنز به وقت خواب
راه حلي جديد و جالب براي درمان نزديك بيني 
لنزهايCRT شبها در چشم گذاشته مي شوند.
اين لنز بر قرينه فشار مي آورد تا با تغيير انحناي قرينه، نمره چشم شما براي يك روز اصلا ح شود.استفاده از اين لنزها به طور كلي امن، راحت و بدون عوارض جانبي است. اگر نزديك بين هستيد و نمره چشم كمتر از ۴ داريد، بهترين شرايط را براي استفاده از اين لنزها داريد!
004968.jpg
اين نوع لنزهاي طبي بر خلاف لنزهاي رنگي كه روزها استفاده مي شوند ( و موقع ميهماني، شب ها!) شب ها بايد گذاشته شوند.
عكس بالا  لنزCRT است و پايين ، لنز ساده 
دكتر لاله ميراسكندري 
مژده به كساني كه از دست عينك و لنز خسته شده اند. اگر چشماني نزديك بين داريد و شب ها دست كم چند ساعت مي خوابيد، مي توانيد عينك ها و لنزها را كنار بگذاريد آن هم بدون جراحي.
نام اين روش جديد درمان انكساري قرنيه(CRT) بوده كه اولين روش غيرجراحي با تاييدFDA آمريكا است.
روش كار بسيار ساده است بيماران شب ها لنز تماسي خاصي به نام لنز انكساري قرنيه را هنگام خواب در چشم مي گذارند. اين لنز طي شب به آرامي انحناي قرنيه را تغيير مي دهد و به اين ترتيب هنگام خارج كردن لنز، چشم به خوبي مي بيند و ديد اصلاح شده است.
لنزCRT براي نخستين بار در كشور به اهتمام دكتر پرويز زرين بخش مسوول كنترل كيفي شركت ايران لنز در اين شركت ساخته شده است.
دكتر زرين بخش دكتراي عمومي خود را در سال ۱۳۵۳ از دانشگاه تهران گرفته و در سال ۱۳۵۹ دوره تخصص چشم را به پايان رساند. وي بعد از گذراندن دوره هاي آموزشي تكميلي در كشورهاي آمريكا و انگلستان به ايران بازگشت و در دانشگاه شهيد بهشتي به تدريس در رشته چشم پزشكي مشغول شد، ولي هم اكنون بيشتر به طبابت و فعاليت در مركز تحقيقات اپتيك و لنز ايران و شركت ايران لنز گستر مشغول است و در كنار آن با اغلب مراكز دانشگاهي در زمينه آموزش و ارايه مقالات، همكاري مي  كند.
ايشان را مي توان به جرات پدر علم اورتوكراتولوژي ايران دانست.
وي در زمينه ساخت لنزهايCRT مي گويد: «از سال هاي پيش كه لنزهاي سختgas pevmeable ،(Gp) استفاده مي كرديم، فهميديم كه اگر لنز را كمي تخت يا گشاد داخل چشم بگذاريم، بعضي اوقات نمره چشم بيمار پايين مي آيد و در مورد كودكاني كه لنزهاي سختGP استفاده مي كنند، نسبت به كودكاني كه عينك مي زنند، نمره چشمشان كمتر پيشرفت مي كند.» در كشورهاي مختلف از جمله استراليا، انگلستان وسنگاپور تحقيقاتي انجام گرفت. در ابتدا متوجه شدند كه لنز بر قرنيه فشار مي آورد و با تغيير انحناي قرنيه، نمره چشم كاهش مي يابد ولي براي اين كار در چند مرحله به تدريج لنزها را گشاد و گشادتر مي كردند و نمره چشم به آرامي كاهش پيدا مي كرد تا اينكه با ابداع روش نوين اورتوكراتولوژي اصلاح نمره چشم در يك مرحله و با يك جفت لنز انجام مي شود.
لنزهاي CRT توسط كمپاني هاي پاراگون و پليمرتكنولوژي ساخته مي شوند. دكتر زرين بخش با توجه به علاقه اي كه در اين زمينه داشت، سه سال پيش كه در يك كنگره آكادميك آمريكا شركت داشت سعي كرد با اين شركت ها در زمينه تحقيق و ساخت لنزهايCRT همكاري كند ولي به علت تحريم هاي ايران نتوانست از اين تكنولوژي استفاده كند، پس مجبور شد خودش دست به كار شود.
وي فقط يك مجله و يكCD در دست داشت و با استفاده از يك تصوير شروع به كار كرد.
دكتر زرين بخش در اين زمينه مي گويد: «اطلاعات ساخت اين لنزهاpattent است و مجله ها وCD ها فقط براي آموزش نحوه استفاده از اين لنزها است. من فقط با در دست داشتن يك تصوير شروع به ساختن و تراشيدن لنز كردم و دستيابي به روش تراش صحيح مثل يك معجزه بود.»
شيما، ۱۶ ساله يكي از اولين كساني است كه اين روش جديد را امتحان كرده است و جالب است كه همان شب اول استفاده از لنز، ديدش كاملا اصلاح شد.
دكتر زرين بخش در اينباره مي گويد: «براي اينكه نحوه عمل لنزCRT ساخت خودمان را امتحان كنيم عين لنزي را كه خودمان طراحي كرده بوديم سفارش داديم تا توسط شركت(PT) Polymer technology ساخته شود. هر دوي اين لنزها را در چشم شيما امتحان كرديم. لنز ما همان شب اول ديد را اصلاح كرد ولي لنزي كه شركت(PT) فرستاده بود ۵/۰ نمره ديد را كمتر اصلاح كرد و مريض با آن ناراحت تر بود. اين قضيه ما را براي پيگيري اين كار تشويق كرد.»
اين لنزها طراحي خاصي دارند كه در شكل نشان داده شده است. قسمت مركزي تخت است كه روي قرنيه فشار مي آورد و باعث رانده شدن سلول هاي اپي تليال به اطراف مي شود و ضخامت قرنيه را كاهش مي دهد. قسمت انحنا دار اطراف قسمت تخت محل جمع شدن اشك و تجمع سلول هاي اپي  تليال مهاجرت كرده است. قسمت هاي زاويه دار كناري لنز را روي قسمت وسط چشم ثابت نگه مي دارد. چون اگر لنز تغيير محل دهد ايجاد آستيگماتيسم مي كند. در نهايت لبه هاي برگشته لنز به خروج اشك، كمك كرده و برداشتن لنز را ساده مي كند.
اين لنز با استفاده از تصويرتوپوگرافي قرنيه، كراتومتري مركزي و كراتومتري محيطي چشم بيمار به اضافه قطر قرنيه و نمره اي كه بايد اصلاح شود مخصوص چشم هر بيمار ساخته مي شود.
براي اصلاح ديد ماه اول هر شب، ماه دوم يك شب درميان و ماه سوم سه شب در ميان بايد لنز داخل چشم قرار بگيرد. لنزها معمولا سالانه تعويض مي شوند ولي در صورت نگهداري در شرايط ايده آل و مناسب مي توان بيش از يك سال هم از لنز استفاده كرد.
مزاياي استفاده از لنزهايCRT :
۱-اين روش، برگشت پذير است، يعني در صورت عدم رضايت از درمان هرگاه استفاده از لنز متوقف شود، چشم به وضعيت اوليه برمي گردد.
۲-برخلاف ساير روشها محدوديت سني ندارد، يعني از هفت سالگي تا سنين پيري قابل استفاده است. همانطور كه مي دانيم عمل ليزيك، استفاده از عينك و لنزهاي تماسي معمولي در اطفال يا امكان پذير نيست و يا با مشكلات زيادي همراه است.
۳ -جلو پيشرفت نمره چشم را مي گيرد، مخصوصا در اطفال كه هميشه نگراني از بالا رفتن نمره چشم وجود دارد. استفاده از اين لنزها علاوه بر كاهش نمره چشم از بالا رفتن تدريجي نمره چشم هم جلوگيري مي كند.
۴ - استفاده از آن به مراتب ساده تر است. براي بچه هاي بازيگوش، ورزشكاران (شناگران، اسكي بازان و غيره) بهترين انتخاب است چون در اين موارد استفاده از عينك بسيار مشكل است و از طرفي به علت گرد و خاك زمين هاي ورزشي استفاده از لنز براي ورزشكاران مشكلاتي ايجاد مي كند.
۵ -كساني كه به علل مختلف قادر به انجام عمل ليزيك نيستند، مثلا قرنيه بسيار نازك است، شبكيه مشكلاتي دارد، سن پايين است و نمره چشم خيلي پايين است. استفاده از اين لنزها مشكل را حل مي كند.
محدوديت هاي استفاده از لنزهايCRT
۱-اين لنز فقط قادر است نزديك بيني را اصلاح كند و متاسفانه بر دوربيني تاثيري ندارند. البته در حال حاضر تحقيقاتي در حال انجام است تا بتوان براي دوربيني هم لنزهايي طراحي كرد.
۲ -اين لنزها ديد چشم هاي نزديك بين تا شماره ۴ را خوب اصلاح مي كند، نمره ۴ تا ۶ به صورت نسبي اصلاح مي شود و در مورد نمره هاي ۶ به بالا تاثير قابل ملاحظه اي وجود ندارد.
۳ -نمره چشم هاي آستيگماتيسم براي اصلاح توسط اين لنزها بايد حداكثر ۵/۱ نمره باشد و ميزان آستيگماتيسم بايد از نصف نمره چشم كمتر باشد.
لنزهايCRT از جنس لنزهاي هارد(GP) هستند و نگهداري آنها هم درست مثل لنزهاي  هارد است.
گذاشتن و برداشتن آنها در چشم بسيار ساده است و با وجود اندازه بزرگ و شكل خاصي كه دارند هيچ مشكلي براي چشم  ايجاد نمي كنند و احساس جسم خارجي هم نمي دهند.
اين خاصيت لنزها به علت جنس مرغوب و خاص آنها است. ماده اوليه اين لنزها به نام بوستون است كه از شركت Polymer technology تهيه مي شود.
اين ماده نسبت به گازها نفوذپذير است و اكسيژن را عبور مي دهد به اين ترتيب در طول شب هيچگونه ناراحتي براي چشم ايجاد نمي شود.
هزينه استفاده از اين لنزها شايد به نظر بالا برسد ولي در مقايسه با هزينه عمل جراحي و مشكلات ديگر روش ها به هر حال به صرفه به نظر مي رسد.
ساخت لنزهاي سفارشي در همه جاي دنيا گران تمام مي شود و در ايران هم همينطور است، ماده اوليه بوستون هم گران است. قيمت يك جفت لنزCRT در ايران حدود ۲۲۰هزارتومان تمام مي شود و اين در حالي است كه قيمت همين لنزها در آمريكا يك هزار و ۳۰۰ تا يك هزار و ۵۰۰ دلار است!
استفاده از اين لنزها به طور كلي امن، راحت و بدون عوارض جانبي است. براي اطفال و ورزشكاران بهترين انتخاب است، اگر نزديك بين هستيد و نمره چشم كمتر از ۴ داريد، بهترين شرايط را براي استفاده از اين لنزها داريد!

غذاهاي ارگانيك
004965.jpg
شما حتما تا به حال در مورد غذاهاي هورموني ساير كشورها شنيده ايد. هر وقت يكي از بچه هاي فاميل در سنين رشد به يك كشور خارجي سفر مي كند، بعد از ۶ ماه تا يك سال قد و هيكلش چند برابر مي شود و از بلندترين عضو فاميل ۲۰ سانت بلندتر مي شود. وقتي دنبال علت اصلي مي گرديد هميشه به اين جمله مي رسيد: غذاها و ميوه هاي آنجا هورموني هستند! امروزه در اكثر كشورهاي پيشرفته دنيا براي پرورش گياهان و دام از انواع هورمون ها، كودهاي شيميايي و كشاورزي استفاده مي شود و بعضا گوجه فرنگي هايي را مي بينيد كه هر كدام به اندازه يك گريپ فروت درشت است ولي هيچ مزه اي ندارد، به عبارتي اگر چشم ها را ببنديد و از هر ميوه يك تكه بخوريد هيچ تفاوتي احساس نمي كنيد! همگي مزه آب مي دهند!
همين مساله در كنار عوارض ناخواسته مواد شيميايي و هورمون ها بر بدن انسان و محيط زيست او باعث شده است كه موج جديدي براي مبارزه با اين گونه فرآورده ها، راه بيفتد.
محصولات جديد دامي و كشاورزي كه عليه محصولات قديمي توليد مي شوند اصطلاحا به نام مواد ارگانيك ناميده مي شوند، يعني مواد غذايي كه بدون استفاده از هر گونه ماده شيميايي مصنوعي پرورش يافته اند. اينگونه مواد غذايي شايد نسبت به انواع غيرارگانيك كوچك تر و بدشكل تر باشند ولي مسلما خوشمزه تر هستند. البته در مورد سود و ضرر قطعي اين دو نوع فرآورده اختلاف نظرهاي زيادي وجود دارد، يكي از مسايل مهم گران بودن مواد ارگانيك است.
براي مصرف كنندگان مواد غذايي تازه، هميشه اين سوال مطرح است:
آيا غذاهاي ارگانيك براي بدن مفيدتر هستند؟
شما سعي داريد غذاي سالم بخوريد و اين را هم مي دانيد كه بايد مقادير زيادي ميوه، سبزيجات، غلات و پروتئين گوشتي بخوريد. ولي همينطور كه در بازار راه مي رويد و انواع گوشت و لبنيات را تماشا مي كنيد، آن وقت به اين فكر مي افتيد كه آيا بايد مواد ارگانيك بخريد!؟
طرفداران اين نوع تغذيه مي گويند: غذاهاي ارگانيك امن تر هستند، مغذي تر هستند و اغلب از غذاهاي غيرارگانيك خوشمزه تر هستند و از طرفي به طبيعت و حيوانات كمتر ضرر مي رسانند.
و به اين ترتيب هر روز تعداد بيشتري از فروشندگان را متقاعد مي كنند و با وجودي كه قيمت غذاهاي ارگانيك هر روز بالاتر مي روند، فروش آنها هم بالا مي رود.
كاترين دي ماتئو، مدير انجمن تجارت غذاهاي ارگانيك(OTA) مي گويد:«از سال ۱۹۹۰ به بعد هر سال حدود ۲۰ درصد رشد داشته ايم. در سال ۲۰۰۱ در ۴۸ ايالت بيش از ۳۵/۲ ميليون هكتار زمين تحت پوشش توليدات ارگانيك قرار گرفته است ولي خيلي از متخصصان عقيده دارند هيچ گونه شواهدي مبني بر مفيدتر بودن اين گونه مواد غذايي وجود ندارد.
دكتر ديويد كلرفلد، رئيس بخش علوم تغذيه دانشگاه ايالت وين ديترويت مي گويد: «اطلاعات مردم در مورد فوايد استفاده از اين مواد خيلي كم است. ما هنوز اطلاعات كافي در دست نداريم تا قضاوت كنيم كدام بهتر از ديگري است.»
- به چه نوع ماده غذايي، اورگانيك مي گويند؟
قبل از اكتبر ۲۰۰۲، ايالت هاي مختلف آمريكا قوانين مختلفي براي ثبت و برچسب زدن محصولات ارگانيك وضع كردند. ولي امروزه همه غذاهاي ارگانيك بر اساس استانداردهاي مشخصي كه توسط وزارت كشاورزي آمريكا(USDA) معين شده اند، فراوري مي شوند.
براي رسيدن به اين استانداردها، محصولات ارگانيك بايد بدون استفاده از هر گونه آفت كش مصنوعي (از جمله علف كش ها)، كودهاي شيميايي، فاضلاب، مهندسي زيستي يا اشعه يونيزه كننده، پرورش بيابند. حيواناتي كه به صورت ارگانيك پرورش مي يابند بايد توسط غذاهاي ارگانيك تغذيه شوند و از هر گونه هورمون و آنتي بيوتيك دور نگه داشته شوند. حيوانات مزارع ارگانيك بايد به محيط آزاد دسترسي داشته باشند، مثلا مرتع براي چريدن.
اگر غذايي برچسب«USDA ارگانيك» داشته باشد، بايد حداقل ۹۵ درصد مواد اورگانيك داشته باشند و يك كارشناس دولتي هم مزرعه را بررسي كند تا مطمئن شود مزرعه، موارد مشخص شده توسطUSDA را داشته باشند.
-آيا غذاهاي ارگانيك مطمئن تر هستند؟
جان رگنالد پرفسور علوم خاك دانشگاه ايالت واشنگتن مي گويد:«اگر منظور آفت كش ها باشد، نتايج كاملا قطعي است. احتمال دريافت باقيمانده هاي آفت كش ها با استفاده از غذاهاي ارگانيك خيلي كمتر است.»
رگنالد به تحقيق مفصلي اشاره كرد كه توسط انجمن مصرف كنندگان انجام شده است. محققان ۹۴ هزار نمونه غذاي مختلف و ۲۰ نوع مختلف محصول كشاورزي را بررسي كردند. نتايج به اين صورت بود: محصولات پرورش يافته ارگانيك يك سوم باقيمانده هاي آفت كشي محصولات پرورش يافته سنتي را دارا هستند. علاوه بر اين در غذاهاي ارگانيك كمتر پيش مي آيد آثار بيش از يك نوع آفت كش موجود باشد.
گرچه در حال حاضر مقادير آفت كش ها در محصولات كشاورزي سنتي كمتر از آن چيزي است كه آژانس هاي محافظتي محيط زيست به عنوان « غير ايمن» معرفي كرده  اند، ولي ممكن است طي چند دهه، اين مقادير بالارفته و خطر ايجاد كنند.
رگنالد مي گويد: آيا تفاوتي وجود داشت؟ من نمي دانم. ولي ارزش فكر كردن دارد.
آفت كش هاي صناعي تنها تهديد كننده هاي غذاي انسان ها نيستند. سموم طبيعي هم هستند كه توسط خود گياه توليد مي شوند، در اين مورد غذاهاي سنتي برتري دارند. چون محصولات ارگانيك بدون هيچگونه آفت كش يا علف كشي پرورش مي يابند به اين ترتيب گياه مجبور است براي مقابله با آفات و علف ها سم بيشتري توليد كند.
كارل وينتر مدير برنامه ايمني غذاي دانشگاه كاليفرنيا مي گويد: گياهان وقتي مورد حمله قرار مي گيرند نمي توانند راه بيفتند وفراركنند، مجبورند بنشينند و مقابله كنند، پس به امكانات جنگي خود متكي مي شوند.
اين آفت كش هاي طبيعي هم درست به اندازه آفت كش هاي مصنوعي كشاورزي سنتي و يا حتي بيشتر از آنها به انسان ضرر مي رسانند، به عنوان مثال سولانين، ماده اي است كه هنگام سبز شدن سيب زميني توليد مي شود، اين ماده در صورت مصرف زياد مي تواند بيماري زا باشد.
مساله ديگر مورد توجه در غذاهاي ارگانيك كودهاي حيواني هستند. استفاده از اين كودها مي تواند باعث ايجاد آلودگي ميكروبي مثلE.coli شوند.
كلر فلد مي گويد:« كشاورزان مواد ارگانيك مي گويند، در مزرعه هاي ارگانيك  خاك زنده تر است. آنها عقيده دارند، زندگي فقط متعلق به كرم و حشره نيست، باكتري ها به خاك جان مي دهند.»
ولي استانداردهاي توليد مواد ارگانيك صريحا استفاده از كود را لازم مي داند و هيچ مدركي دال بر آلودگي باكتريايي بيشتر مواد غذايي ارگانيك وجود ندارد.
سيستم كاشت ارگانيك تنها روشي است كه استفاده از كود شيميايي خام را در زمان مشخصي از برداشت محصول منع مي كند. آلودگي ميكروبي اغلب به علت مراقبت نادرست از مواد غذايي بعد از برداشت و خروج از مزرعه رخ مي دهد و به اين ترتيب مواد غذايي سنتي هم احتمال آلودگي دارند.
چه در مورد آفت كش ها و چه در مورد باكتري ها، متخصصان عقيده دارند براي اينكه از خطر دور باشيد بهتر است هميشه ميوه و سبزيجات را با آب روان شستشو دهيد. حتي ميوه هايي كه پوست هاي ضخيم و گوشتي دارند هم بايد كاملا شستشو شوند چون قاچ كردن و پوست كندن اين ميوه ها (ليمو و پرتقال) باعث آلودگي داخل آنها مي شود.
- آيا غذاهاي ارگانيك مغذي تر هستند؟
در حال حاضر هيچ كس نمي تواند بگويد كه آيا غذاهاي ارگانيك مغذي تر از غذاهاي تهيه شده به روش سنتي هستند يا نه. بعضي تحقيقات نشان داده اند كه غذاهاي ارگانيك ويتامين C ، مواد معدني و آنتي اكسيدان هاي بيشتري دارند كه بدن را در مقابل عوارض پيري، بيماري قلبي، عروقي و سرطان حفاظت مي كند ولي اختلاف ها بسيار كم هستند و بر تغذيه كلي آنچنان تاثيري ندارند.
دي ماتئو مي گويد: « تا به حال هيچ مدركي براي دفاع از خود نداريم ولي واقعا هزينه زيادي براي بررسي فوايد محصولات ارگانيك صرف نشده است. تحقيقاتي كه تا قبل از وضع استانداردهاي وزارت كشاورزي آمريكا، انجام گرفته اند، معتبر نيستند، چون تا آن موقع كنترل قابل اطميناني بر روش هاي توليد وجود نداشته است.»
ولي در هر صورت آنچه مسلم است و حداقل تا به حال اثبات شده است مزيت استفاده از غذاي تازه است. مواد مفيدي مثل، ويتامينC به تدريج اكسيده مي شوند. پس اگر غذاهاي ارگانيك مواد مغذي بيشتري هم داشته باشند، ماندن آنها در يخچال فوايد آن را از بين مي برد.
علاوه بر اين، غذاهاي تازه مزه بهتري هم دارند. يكي از عللي كه مردم مي گويند غذاهاي ارگانيك مزه بهتري دارند هم همين است چون كاشت اين گونه محصولات زمان كوتاهتري صرف مي كند به همين علت معمولا محصولات با فاصله كمتري از زمان برداشت فروخته مي شوند و محصولات ارگانيك بازار خوشمزه تر از محصولات كشت شده به روش سنتي به نظر مي رسند.
-آيا قيمت آنها مي ارزد؟
گذشته  از اينكه غذاهاي ارگانيك مطمئن تر و سالم تر هستند يا نه آنچه مسلم است دليل قانع كننده تر براي استفاده از غذاهاي ارگانيك، اين است كه ضرر اين نوع غذاها براي محيط زيست و جامعه كمتر است. دي ماتئو مي گويد: هورمون ها، سموم و آفت كش ها در خاك، آب و بدن انسان تجمع مي يابند به همين علت، با قطع مصرف اينگونه مواد در سيستم توليد ارگانيك، ديگر در معرض اين نوع آلودگي نيستيم.
به هر حال اگر پول كافي داريد از غذاهاي ارگانيك مصرف كنيد ولي اگر نه، مواد غذايي توليد شده به روش سنتي هم كاملا كفايت مي كنند.
وينتر مي گويد:« از نظر من آنچه مهم است خوردن مقادير زياد ميوه، سبزيجات وغلات، و از آن مهمتر تغذيه متنوع است، حالا چه ارگانيك باشد و چه سنتي.»
اگر دوست داريد كه از غذاهاي ارگانيك مصرف كنيد ولي هنوز قادر نيستيد كاملا ارگانيك شويد مي توانيد كم كم شروع كنيد.
مترجم : لاله ميراسكندري 
منبعindipendent news :

واكسن جديد مننژيت
پژوهشگران انگليسي از كشف واكسن تازه اي براي مقابله با انواع ويروس مرگ آور مننژيت خبر دادند. هرچند اين مطالعات هنوز چندان نهايي نيست، اما دستاورد اخير احتمالا نخسين گام اساسي براي تهيه واكسني واحد براي مقابله با مننژيت در انسان خواهد بود. پيش از اين براي مقابله با ويروس مننژيت، از نوع «اي» و «سي» واكسني تهيه شده بود، اما تاكنون واكسني براي نوع مهلك «بي» كشف نشده است.
هر ساله صدها هزار نفر به اين ويروس مبتلا شده و جان خود را از دست مي دهند. همچنين از هر ۱۰ كودكي كه به ويروس مننژيت آلوده مي شوند، يكي جان خود را از دست مي دهد و بروز انواع معلوليت هاي شديد در بسياري ديگر از آنها رايج است.

كم خوني آپلاستيك
خونريزي از شبكيه جزء تظاهرات باليني شايع در كم خوني آپلاستيك است كه در اثر عفونت و بارداري تشديد مي شود.
اين نوع كم خوني در اثر كاهش سلول هاي دودمان مغز استخوان يا آسيب آنها يا جايگزين شدن مغز استخوان به وسيله چربي ايجاد مي شود و ازجمله داروهايي كه با آن در ارتباط هستند مي توان به مسكن ها،  ضدتشنج ها، حساسيت ها، حشره كش ها و داروهاي خواب آور اشاره كرد.آنتي پلاستيك، علي رغم شدت آن در بيشتر موارد قابل درمان است و در بيماراني كه از سلول هاي دودمان محيطي استفاده مي كنند، احتمال بهبودي بيشتر است، اما ساير بيماران مي توانند با تضعيف سيستم ايمني تحت درمان قرار گيرند.

پيشگيري از آنمي فقر آهن
مصرف غذاهاي سرشار از آهن در دوران بارداري و شيردهي از ايجاد كمي خوني فقر آهن در نوزاد جلوگيري مي كند كه از جمله اين غذاها مي توان به انواع سبزيجات و حبوبات اشاره كرد.
با وجود مشاهده انواع كم خوني ها در بين كودكان، كم خوني فقرآهن درصد بالايي را به خود اختصاص مي دهد و بيشتر كم خوني هايي كه در كودكان مشاهده مي شود از همين نوع است. براي پيشگيري از اين مشكل در كودكان شيرخوار تجويز قطره آهن همراه با مولتي ويتامين توصيه مي شود. بهترين آب ميوه اي كه در هنگام مصرف قطره آهن به كودك مي تواند داده شود، آبليمو است.بزرگسالان نيز مي توانند قرص يا تركيبات آهن را با غذاهاي داراي ويتامينC مصرف كنند.

پشه بندهاي آغشته به سم پشه خاكي
با گرم شدن هوا و افزايش شيوع سالك در بم و به منظور مبارزه با گسترش اين بيماري، ۲۰۰ پشه بند آغشته به سم پشه خاكي (ناقل بيماري سالك جلدي) در اختيار مردم زلزله زده بم قرار گرفت.
به گفته دكتر محمدمهدي گويا، با گرم تر شدن هوا «مار و عقرب گزيدگي» از ديگر مشكلات موجود در منطقه است و برنامه هاي آموزشي زيادي با همكاري انستيتوپاستور ايران براي مردم بم در حال انجام است تا نحوه مراقبت از خود را فراگيرند.
بيماري سالك در بم يك بيماري بومي است و حتي پيش از زلزله هم در بم وجود داشته كه با تخريب ساختماني امكان زايش و تكثير پشه بيشتر مي شود.

هزينه صدمات ناشي از ترافيك جاده اي
۲۵۰ ميليارد دلار در جهان هزينه صدمات ناشي از ترافيك جاده اي مي شود.
اين ميزان در كشورهاي كم يا متوسط درآمد ۶۵ ميليارد دلار و در كشور ما حداقل هزينه ها به ۲ هزار ميليارد تومان مي رسد كه در صورت تدوين سياست جامع ايمن سازي جاده ها و معابر، مي توان از اين مشكلات پيشگيري كرد.
به گزارش سازمان جهاني بهداشت در آستانه روز سلامت- ۱۸ فروردين- ملحوظ داشتن قدرت تحمل سرعت هاي چندگانه در جاده ها، در نظر گرفتن مسيرهاي تردد ويژه براي پياده ها، دوچرخه سواران، جديت در اجراي قوانين، تقويت اورژانس جاده اي و مراقبت هاي پزشكي بخشي از معيارهاي اين سازمان براي جاده و معابر ايمن است.

چهار نوع مسواك تازه غيرمجاز!
وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشكي طي نامه اي به ستاد مركزي مبارزه با قاچاق كالا و ارز وزارت كشور، چهار نوع مسواك را غيربهداشتي اعلام كرد.
چهار نمونه مسواك با علامتdanat / Salij Jonior /AL-Salij و Felexibent به صورت غيرقانوني وارد كشور شده و به دليل عدم كيفيت بهداشتي غيرقابل مصرف است.وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشكي از ستاد مركزي مبارزه با قاچاق كالا و ارز وزارت كشور خواسته است تا در اسرع وقت نسبت به جمع آوري و برخورد قانوني با واردكنندگان اين نوع مسواك ها اقدام كنند.
گفتني است كه مسواك با نام هايFelexibent /Banet / AL- Falij داراي نمايندگي قانوني بوده و با مجوزهاي لازم وارد كشور شده است.

|  ايرانشهر  |   تهرانشهر  |   جهانشهر  |   حوادث  |   در شهر  |   درمانگاه  |
|  زيبـاشـهر  |   سفر و طبيعت  |

|   صفحه اول   |   آرشيو   |   بازگشت   |