چهارشنبه ۱۹ فروردين ۱۳۸۳ - سال دوازدهم - شماره - ۳۳۴۴
سنتي كه از عشاير به ارث مي بريم
خواهش مي كنم، مرا پيدا كنيد!
پيرزن حالا درمجتمع قدوسي در جاده كرج ماوا گرفته است و كسي نمي داند سرنوشت اين پيرزن ۹۰ ساله چيست. انتظار و انتظار و بازهم انتظار تا مردن. تا رفتن به جايي كه ديگر اينجا نيست 
اگر فرزندان توان مالي داشته باشند ممكن است فرد سالمند خود را به خانه سالمندان بفرستند و اما متاسفانه امكان دارد به علت عدم تمكن مادي فرد سالمند را آنچنان مورد بي توجهي قرار دهند كه موجب مرگ او شوند
005001.jpg
كسي اين پيرمرد را نمي شناسد او حتي نام خود را فراموش كرده است. مي گويند فرزندان او براي خلا ص شدن از پيرمرد او را وسط خيابان ول كرده اند.
حميده عبدالهي
عكس : شاهد حلا ج 
در جنوبي ترين نقطه شهر ري، در امتداد قبرهاي بهشت زهرا يعني آن طرف قلب هاي مرده سرزميني است كه شايد همان ناكجا آباد خودمان باشد. مي داني!
ناكجا آباد را همه مي شناسند جزيره اي سرگردان ميان بياباني فراخ . جزيره اي با دو دنيايي متفاوت. مثل ساكنانش كه تنها علت تبعيدشان ناتواني است. ناگفته نماند كه اكثريت آنها مجهول الهويه اند و فرزندانشان آنها را ميان چهار راه حوادث رها كرده اند.
چشم هاي پريشان و منتظرشان اما با ورود هر غريبه اي مي درخشد آيا اين غريبه فرزند من است؟
دكتر، مهندس، نقاش، قصاب و هرچه بتوان در ميان آنها منتظر مرگ مانده اند.
يكي از آنها نامش ذبيده است. هرچند كه خودش نام خود را فراموش كرده است.
«ذبيده چارچوبي» پيرزني است ۹۰ ساله كه در روزهاي آخر سال گذشته در خيابان مجيديه سرگردان توسط ماموران كلانتري ۱۹۰ پيدا و به دادسرا تحويل شده تا در مورد وضعيت اش رسيدگي شود.
او توسط يكي از فرزندانش در خيابان گرگان مجيديه رها شده.«عروسم هميشه با من بدرفتاري مي كند اما يادم نمي آيد چطور به آن خيابان آمدم.»
از ميان چند آدرسي كه او به ماموران داده است هيچ كدام درست نبوده.
ذبيده به تمام كساني كه از كنارش مي گذشتند مي گفته «من را پيدا كنيد.»
اسماعيلي بازپرس پرونده مي گويد: به دليل اينكه ذبيده آدرس منزلش را فراموش كرده بود دستور دادم پس از اقدام براي تشخيص هويت، او را به بهزيستي تحويل دهند.
پيرزن حالا درمجتمع قدوسي در جاده كرج ماوا گرفته است و كسي نمي داند سرنوشت اين پيرزن ۹۰ ساله چيست. انتظار و انتظار و بازهم انتظار تا مردن. تا رفتن به جايي كه ديگر اينجا نيست.
در هفته اول فروردين ماه امسال درهمان لحظاتي كه به ديد و بازديد گرفتار بوديم ماموران كلانتري ۱۹۰ مجيديه، پيرمردي را پيدا كرده اند ناتوان از راه رفتن. او مدام يك آدرس را تكرار مي كرد كه ماموران چند بار به آنجا رفتند و افراد اين آدرس هرگونه آشنايي با پيرمرد را انكار مي كردند. پيرمرد لحظه تحويل سال نو را در كلانتري و كنار ماموران گذرانده و حالا به دستور قاضي پرونده به بهزيستي فرستاده شد.
جهانگيري - مددكار - بهزيستي مي گويد: دختر و دختر خوانده پيرمرد چند روز پيش به اينجا آمدند و او را تحويل گرفتند و بردند. تا دلت بخواهد از اين پرونده ها در اينجا فراوان است.
وي گفت: وقتي نيروي انتظامي فرد سالمندي را در خيابان پيدا مي كند براي تكليف سرنوشتش او را پيش قاضي مي برد. قاضي ابتدا دستور تشخيص هويت به اداره سرپرستي دادگستري مي دهد.
بعد از انجام معاينات آنها به موارد مختلف از جمله سالمند عادي ، ذهني و رواني مزمن، جداشده و به بخش مربوط ارجا مي شود.
در بخش پذيرش يك تيم كارشناسي از جمله روانشناس و پزشك پس از معاينات آنها را بستري مي كنند.
دكتر جمشيديان - جامعه شناس- در اينباره مي گويد، بايد از نظر اجتماعي ديد كه رها كردن سالمندان در كدام قشر اتفاق مي افتد.
قشري كه نزديكترين فرد خانواده خود را رها مي كند و پيوند عاطفي كه در وجود همه است مي شكند. پس از تحقيق روي سست شدن اين پيوندها، مي توان فهميد كه چه مساله اي باعث شكستن اين پيوندها مي شود. همچنين دكتر كامبيز نوروزي - حقوقدان- مي گويد:« به لحاظ قانوني رها كردن سالمندان در خيابان جرم محسوب نمي شود. قوانين ما چيزي در اين مورد پيش بيني نكرده است.» از طرف ديگر دكتر فربد فدايي - روانپزشك - در اين باره گفت: «به طور كلي اين وضعيت را به عنوان سالمندآزاري مي توان بررسي كرد. به اين ترتيب افراد سالمند ممكن است از نظر جسمي يا رواني و يا مالي مورد آزار قرار بگيرند. سالمندآزاري رواني به شكل بي اعتنايي به افراد سالمند خانواده، بي محبتي نسبت به آنان و بي توجهي به نياز رواني آنها از محبت و احترام است. سالمندآزاري جسمي به شكل بي توجهي به نيازهاي تغذيه اي و استراحت و درمان افراد سالمند است، اما گاهي به شكل خشن تر و ضرب و جرح افراد سالمند نيز تظاهر مي كند. در سالمندآزاري مالي فرزندان يا نوه ها يا افراد مراقب سالمندان با تحت فشار قرار دادن آنان از امكانات مالي آنها استفاده ويا اموال آنان را به نفع خود ضبط مي كنند. متاسفانه اين پديده چه در كشورهاي غربي و چه در كشور ما شيوع دارد. هر چند به علت ويژگي هاي ملي و مذهبي ما شيوع آن در ايران كمتر است، اما بايد دانست كه حتي در بين برخي از عشاير ايران مرسوم بوده كه در هنگام ييلاق و قشلاق افراد سالمندي را كه فكر مي كردند تحمل سفر ييلاقي و قشلاقي را ندارند با مقداري غذا رها مي كردند و مطمئنا عاقبتي جز يك مرگ بي رحمانه در انتظار اين سالمندان نبوده است.
وي در ادامه گفت: «خيلي از اوقات سالمندان با كمبودها و اختلالات جسمي و رواني روبه رو هستند كه موجبات خشم و ناراحتي فرزندان را فراهم مي كنند. در اين موارد اگر فرزندان توان مالي داشته باشند ممكن است فرد سالمند خود را به خانه سالمندان بفرستند و اما متاسفانه امكان دارد به علت عدم تمكن مادي فرد سالمند را آنچنان مورد بي توجهي قرار دهند كه موجب مرگ او شوند، براي نمونه ندادن غذا و عدم درمان او و حتي ممكن است آنان را مانند زباله در كوچه و خيابان ها رها كنند.»
سعيد اسماعيلي - بازپرس - در اينباره گفت: سه علت براي رها كردن افراد مسن توسط خانواده هايشان وجود دارد. اول اينكه خجالت مي كشند به مراجعي بروند و پدر و مادرشان را به آنجا بسپارند و به اين علت كه يك كار بدي را انجام ندهند، كار بدتري انجام مي دهند.
دومين علت اين است كه پيرمردها وپيرزن ها اكثرا با پسرشان زندگي مي كنند و رئيس خانواده زن ها هستند. پسرها هم به اين دليل كه در خانواده و جلو بستگان محكوم به بي حرمتي به پدر و مادرشان نشوند، بعد از رها كردن آنها در خيابان اعلام مي كنند كه از خانه بيرون رفته و گم شده اند.
گروه سوم، گروهي هستند كه اصلا احساس مسووليتي ندارند. اين موارد در مورد مادربزرگ  ها بيشتر اتفاق مي افتد. البته اگر وسيع نگاه كنيم اين خانواده ها از قشر كم بضاعت هستند كه امكان سپردن سالمندشان را به مراجع غيرانتفاعي ندارند. از طرفي مراجع دولتي به علت محدوديت ها، توانايي نگهداري تعداد محدودي از افراد را دارند. اين راه ها يك كلك قانوني است كه از طريق كلانتري به مراجع دولتي تحميل بشوند. اما نهايتا مي توان اين مساله را به خاطر از بين رفتن عاطفه ها دانست.

ماموران قلابي در كمين شما
پشت سر قانون پنهان شده اند
«موارد مشكوك را به پليس ۱۱۰ يا ۱۹۷ اطلاع دهيد» اين هشدار را بارها و بارها خوانده و شنيده ايد.
افزايش آمار سرقت هايي كه در آن سارقان تحت عنوان مامور نظامي  يا انتظامي از طعمه هايشان دزدي مي كنند، باعث شده است تا نيروي انتظامي از مردم بخواهد با هوشياري كامل در بر اين افراد برخورد كنند و مراقب باشند در چنگ آنها اسير نشوند.
نخستين توصيه اي كه نيروي انتظامي به مردم مي كند اين است كه در صورت مواجه شدن با افرادي كه خود را مامور مي نامند از آنها كارت شناسايي معتبر بخواهند.
چندي پيش مردي به نام «خان محمد»كه در يك ساختمان نيمه كاره در باغستان كرج زندگي مي كند با مراجعه نزد ماموران نيروي انتظامي طي شكايتي گفت:«امشب - شب حادثه - مشغول استراحت بودم كه دو نفر به عنوان مامور در حالي كه لباس نظامي به تن داشتند وارد ساختمان نيمه كاره شدند و با تهديد چاقو وسايلم را از جمله ۱۵۰ هزارتومان وجه نقد به سرقت بردند و فرار كردند.»
پس از طرح اين شكايت ماموران تحقيقات خود رابراي شناسايي سارقان آغاز كردند و بعد از انجام كاوش هاي فني موفق شدندآنها را كه «رحيم - الف» و «حسن-ر» نام دارند، دستگير كنند.
دو متهم پس از دستگيري به جرم خود اعتراف كردند و گفتند به خاطر امنيتي كه لباس نظامي براي آنها به وجود مي آورد با اين شيوه سرقت مي كردند. چند روز بعد در شرايطي كه هنوز بازجويي و تحقيقات از رحيم و حسن ادامه داشت از دماوند خبر رسيد با تلاش ماموران انتظامي اين شهرستان فردي كه تحت عنوان مامور نيروي انتظامي اقدام به اخاذي و زورگيري از مغازه داران مي كرد، دستگير شد.
اين متهم كه ملبس به لباس نيروي انتظامي با درجه سرواني بود، هنگامي توسط ماموران به دام افتاد كه مغازه داران از وي شكايت كردند و خواستار دستگيري او شدند.
پس از به دام افتادن سروان قلابي نيروي انتظامي در هشداري تذكرداد: «كلاهبرداران و شيادان هميشه خود را پشت سر قانون مخفي مي كنند.»
عليرغم هشدارها و تذكرهاي پياپي باز هم ماموران قلابي در انتخاب طعمه  هايشان و سرقت از آنان موفق هستند و گاهي اوقات بدون آن كه ردپايي از خود بر جاي بگذارند پس از ارتكاب اعمال خلاف متواري مي شوند.
در يك نمونه كه مدتي پيش روي داد ۲ مرد مسلح كه خود را مامور معرفي مي كردند در بزرگراه رسالت راه را بر يك خودرو عبوري بستند و از راننده آن خواستند از خودرو پياده شود.
دو مرد مسلح با اين ادعا كه خودروي متوقف شده مشكوك است شروع به بازرسي آن كردند و در همين حين مبلغ يك ميليون و ۵۰ هزار تومان وجه نقد و ۳۵۰ هزار تومان چك مسافرتي و مدارك مربوط به خودرو را به سرقت بردند و گريختند.
پس از اين حادثه مرد مالباخته كه تازه متوجه شده بود مردان ناشناس مامور قلابي و سارق بودند، عليه آنها اقدام به تنظيم شكايت كرد، ولي از آنجايي كه تاكنون سر نخي از متهمان به دست نيامده، تحقيقات در اين رابطه بي نتيجه مانده است.
نكته اي كه در رابطه با شيوه كار ماموران قلابي وجود دارد اين است كه اينگونه سارقان غالبا با وارد كردن اتهاماتي مانند حمل مواد مخدر به طعمه هاي خود، آنان را وادار مي كنند به بازرسي بدني رضايت دهند و در اين هنگام نقشه شان را به مرحله اجرا در مي آورند.
يكي از مرداني كه اموالش توسط ماموران قلابي سرقت شده است، مي گويد: «در ميدان جمهوري اصفهان در حال قدم زدن بودم كه دو سرنشين يك خودروي پيكان كه لباس نيروي انتظامي به تن داشتند و مسلح به كلت كمري بودند ناگهان راه را به من بستند و مرا سوار خودروشان كردند و به پارك لاله بردند و در آنجا به اين بهانه كه من مشكوك هستم مرا مورد بازرسي بدني قرار دادند و در حين اين كار مبلغ ۲۰ ميليون ريال چك مسافرتي و يك فقره چك ۱۰ ميليون و ۷۵۰ هزار ريالي را سرقت و فرار كردند.»
رسيدگي به شكايت اين مرد هم اكنون در دادسرا و اداره آگاهي اصفهان ادامه دارد.
در برخي موارد ماموران قلابي ترجيح مي دهند به جاي آنكه طعمه شان را در كوچه و خيابان انتخاب كنند، وارد منازل، شركت  ها و اماكني شوند كه امكان دستگيري شان در آنجا كمتر باشد.
نيروي انتظامي در اين رابطه به مردم هشدار مي دهد: بازرسي از منازل نياز به حكم قضايي و برگه ماموريت دارد و اجازه ندهيد افرادي كه بدون داشتن مدارك كافي خود را مامور معرفي مي كنند وارد منزل يا محل كارتان شوند.»
بنا به پرونده اي كه در اداره آگاهي استان قم موجود است اواخر سال گذشته مردي با مراجعه نزد كارآگاهان عليه ۲ مامور قلابي به اتهام سرقت ۴۵ ميليون ريال چك مسافرتي شكايت  كرد.
اين مرد در شكايت خود گفت: «من در يك شركت واقع در جاده قديم قم - تهران كار مي كنم. روز حادثه در محل كارم بودم كه ۲ نفر با يك دستگاه پژو در مقابل آنجا توقف كردند در دقايقي بعد وارد شركت شدند و به سراغ من آمدند. آن دو مرد خود را مامور معرفي كردند و گفتند بايد مرا بازرسي كنند. من كه هيچ كار خلافي انجام نداده بودم بدون اين كه ترسي داشته باشم با خواسته آنها مخالفت نكردم چون مي خواستم دو مامور هر چه زودتر از بي گناهي من مطمئن شوند و در محل كارم آبروريزي راه نيفتد اما آنها در حين بازرسي چك هايم را دزديدند و به سرعت فراري شدند.»
اكنون سرقت با نام مامور نظامي و انتظامي يكي از رايج ترين شيوه هاي اخاذي است و بي توجهي به هشدارهاي پليسي مي تواند خسارت هاي فراواني به طعمه هاي اين افراد وارد كند.
به هر حال فراموش نكنيد: «موارد مشكوك را به پليس ۱۱۰ يا ۱۹۷ اطلاع دهيد.»

قاچاق در بوشهر
همه بوشهر را به خاطر نيروگاه اتمي اش مي شناسند و معمولا هر وقت صحبت از اتم مي شود ياد بوشهر مي افتيم.
ما براي شما اما خبري داريم از اين شهر كه مربوط به يك باند قاچاق است. ماجرا از اين قرار است كه يك باند تهيه و ارسال حشيش به كشورهاي عربي در جنوب استان بوشهر متلاشي شد.
از اعضاي اين باند كه در بندر كنگان دستگير شدند ۲۶ كيلوگرم حشيش در يك فروند موتور لنج كشف شد. اعضاي باند قصد داشتند اين مقدار مواد مخدر را به يكي از كشورهاي عرب حوزه خليج فارس انتقال دهند كه توسط ماموران دستگير شدند. تعداد دستگير شدگان در اين ارتباط اعلام نشده است.
وقتي ماهي تو دريا كم شود چه اتفا ق ها كه نمي افتد. راستي تا يادمان نرفته در همين روز در اين شهر بندري يك باند ديگر از قاچاقچيان مواد مخدر متلاشي شده است، اعضاي اين باند در استان هاي هرمزگان، بوشهر و خوزستان فعاليت مي كردند. در اين عمليات ۵۱ كيلوگرم مواد مخدر كشف شد.
در سال گذشته در رابطه با مواد مخدر ۳ هزار و ۴۹۴ نفر در استان بوشهر دستگير شده اند.
رهبر اركستر
تا ۱۰ سال ديگر لازم نيست براي رفتن به اركستر دسته گل براي رهبر اركستر ببريد. چرا؟ به اين دليل كه ژاپني ها توانسته اند با موفقيت رهبري اركستر فيلارمونيك توكيو را به روباتي بدهند و اين آقاي روبات توانسته در اين اركستر سمفوني شماره ۵ بتهوون را اجرا كند.
روبات جديد كهARIO bot نام دارد ۵۸ سانتيمتر ارتفاع داشته و تازه ترين نمونه ازنسل جديد روبات هايي است كه محققان ژاپني در دانشگاه هاي اين كشور و شركت هاي سوني و هوندا در تلاش براي تكميل آنها هستند.
همين محققان در سال ۲۰۰۳ و ۲۰۰۴ ميلادي روباتي را تكميل كردند كه قادر است رقص و ديگر حركات موزون نمايشي را اجرا كند.
روبات هاي ديگري كه در همين گروه جاي مي گيرند مي  توانند ورزش هاي رزمي انجام دهند.

مهارت خلبان، بويينگ را نجات داد
خدا را شكر اين بار مهارت خلبان بويينگ ۷۴۷ هواپيمايي جمهوري اسلامي ايران، فرودگاه كيش را از يك فاجعه انساني نجات داد.
دو روز پيش، يك فروند هواپيماي بويينگ ۷۴۷، پس از فرود در فرودگاه كيش، براي توقف در مسيري كه اتومبيل راهنما( مارشالر) تعيين كرده بود، حركت كرد، اما مارشالر، به اشتباه مسير ديگري را كه به پاركينگ هواپيماهاي «فوكر۱۰۰» منتهي مي شد، به خلبان بويينگ نشان داد.
اين اشتباه باعث شد، هواپيماي غول پيكر بويينگ، آنقدر به آشيانه فوكرها نزديك شود كه حرارت و باد موتورهاي ايرباس با فشار و قدرت به فوكر ۱۰۰ برخورد كند.
به گفته شاهدان ماجرا، فوكر ۱۰۰ كه درقياس با بويينگ ۷۴۷، هواپيماي نسبتا كوچكي است، پس از اين اتفاق، نخست به دور خود چرخيد و سپس واژگون شد و بخش هايي از آن آسيب ديد.
پس از تخريب فوكر، افراد حاضر در باند فرودگاه، با سر و صدا و اشاره، خلبان را متوجه ماجرا كردند و خلبان نيز توانست با تغيير سريع مسير و توقف هواپيما، از واردآمدن خسارت هاي بيشتر، جلوگيري كند.
چنانچه بويينگ به مسير خود ادامه مي داد، با هواپيماهاي ديگري كه كمي جلوتر مشغول سوختگيري بودند، برخورد مي كرد و اين امر مي توانست به وقوع انفجاري بزرگ و بروز يك فاجعه بزرگ انساني بينجامد.
كارشناسان بيمه پس از حضور در محل و ترسيم كروكي، ميزان خسارت وارده به فوكر۱۰۰ - كه متعلق به شركت كيش اير بوده است - را بيش از يك ميليارد تومان برآورد كردند.
آقاي وزير راه و ترابري مي توانند امشب را باخيال راحت بخوابند. اگر فرودگاه مشكل دارد در عوض خلبانان كار خود را بلدند.

قرص اكستازي در خانواده
مردي به خاطر مصرف قرص اكستازي توسط برادرزنش قصد جدايي از همسر خود را دارد.
اين آقا همراه خانواده اش براي عيدديدني به منزل برادرزنش رفته بود، وقتي متوجه شد او و ميهمانان ديگر از قرص اكستازي مصرف كرده اند با همسرش مشاجره كرد و از چند نفر از بستگان زنش كتك خورد.
رضا وقتي از همسرش خواست كه همراه او آن ميهماني را ترك كنند با مخالفت او روبه  رو شد. وي پس از ترك ميهماني به كلانتري رفت و از همسر و برادرزنش شكايت كرد.
رضا پس از حضور در دادسرا به بازپرس پرونده گفت: «چند ساعت بعد از اينكه در منزل برادرزنم بودم برق را خاموش كردند. من متوجه شدم كه او و بقيه ميهمان ها از حالت طبيعي خارج شده اند كه بعد فهميدم آنها قرص اكستازي مصرف كرده اند. از همسرم خواستم كه همراه من خانه را ترك كند اما او مخالفت كرد. با هم بحثمان شد. پنج نفر از خواهر و برادرهاي زنم شروع به اهانت و كتك زدنم كردند.»
وي گفت: «من قصد دارم از همسرم جدا شوم، چون او به جاي اينكه طرف من را بگيرد از خانواده اش و اشخاصي كه قرص اكستازي مصرف كرده  بودند، دفاع كرد.»

خواستگار كلاهبردار
خواستگاري كه از هشت خانواده كلاهبرداري كرده بود دستگير شد.
اين آقا كه «امير.ر» نام دارد ۲۷ ساله است و در مقابل آموزشگاه هاي خياطي و آرايشي طعمه هاي خود را پيدا مي كرده و پس از سوار كردن آنها در خودروي سواري اش آنها را اغفال كرده و ادعاي شيفتگي و محبت مي كرده. وي پس از گذشت چند روز آنان را خواستگاري مي كرده است.
او در هنگام خواستگاري خود را مهندس و علت عدم حضور والدينش را سفر آنها به خارج از كشور عنوان مي كرد. امير بعد از مراحل مقدماتي به خانواده دختر مي گفت كه در يك پروژه شكست خورده است و احتياج به مقداري پول دارد. وي پس از گرفتن پول از خانواده ها فرار مي كرد. امير در حال حاضر بيش از هشت شاكي دارد كه از هر كدام پنج تا هفت ميليون تومان كلاهبرداري كرده است.
متهم با قرار وثيقه تا اقدام بعدي در زندان به سر مي برد.

۲۸۰ ميليارد ريال
در سال گذشته ۲۸۰ ميليارد ريال كالاي قاچاق در آذربايجان غربي كشف شد. عمده اين كشفيات با اجراي برنامه انسداد و كنترل نوار مرزي در محدوده مرزهاي استان كشف شده است. معاون آگاهي فرماندهي انتظامي اين استان، جمله كشفيات در سال گذشته را، ۱۷۰۰ قبضه انواع اسلحه، ۶۰۰ هزار قوطي انواع مشروبات الكلي، انواع پارچه، لوازم آرايشي، ۶۰۰ هزار ليتر مواد سوختي، ۱۳۰ تن چاي و ۵/۲ ميليون كيلوگرم انواع مواد خوراكي ذكر كرد. سرهنگ فيضي زاده در ادامه گفت: در آذربايجان غربي حدود دو درصد در سال گذشته نسبت به سال ۸۱ با كاهش جرايم روبه رو بوديم.

سيگاري ترين مردم دنيا
دو خبر داغ از يونان. اول اينكه مردم يونان سيگاري ترين ملت جهان هستند. جمعيت ۱۰ ميليوني يونان، روزانه هشت ميليون نخ سيگار دود مي كنند. در واقع ۴۰ درصد از جمعيت اين كشور سيگاري هستند. پديده ديگري كه در بين جمعيت سيگاري هاي يونان رخ داده، افزايش وابستگي زنان به مصرف سيگار است كه سبب شده شمار بانوان و مردان سيگاري تقريبا برابر شود. خبر دوم اينكه بروز سوانح رانندگي در كشور يونان هر ساله سبب مرگ دو هزار نفر وزخمي شدن ۳۰ هزار تن از مردم اين كشور مي شود. اما جالب اينجاست كه اكثر قربانيان و مجروحان در شهرها، دوچرخه سواران و عابران پياده هستند.

اژدهاي زيبا
مسير كازرون به شيراز يكي از زيباترين و در عين حال خطرناك ترين جاده هاي كشور است. آنقدر كه آن را اژدهاي زيباي جاده هاي ايران مي دانند. در چند روز گذشته بر اثر چند سانحه رانندگي در اين مسير، پنج نفر كشته و چهار نفر زخمي شدند. بر اثر واژگون شدن يك دستگاه خودروسواري در اين محور يكي از سرنشينان خودرو جان باخته و يك نفر نيز مجروح شد. در حادثه ديگري بر اثر برخورد پيكان وانت با يك دستگاه موتورسيكلت كه با زير پا گذاشتن مقررات راهنمايي و رانندگي داراي سه سرنشين بود يكي از سرنشينان موتورسيكلت جان باخت و دو راكب ديگر مجروح شدند.

شكارچيان در شاهرود
۵۶ شكارچي متخلف در شهرستان شاهرود به علت اقدام به شكار غيرمجاز دستگير شدند. ضرر و زيان وارد آمده به محيط زيست اين ناحيه به علت اين اقدامات، ۹۹ ميليون و ۱۲۰ هزار ريال بوده كه تاكنون ۴۹ ميليون ريال از اين رقم وصول شده است. علاوه بر اين، ۲۵ قبضه سلاح غيرمجاز نيز از شكارچيان متخلف كشف شده است. شهرستان شاهرود با ۵ميليون و ۷۰ هزار هكتار منطقه حفاظت شده و شكار آزاد، يكي از مهم ترين مناطق زيست محيطي كشور است كه گونه هاي منحصر به فرد گياهي و جانوري را در خود جاي داده است.

ماموران وظيفه شناس
شما ماموران وظيفه شناسي كه پيشنهاد ۱۰ ميليون ريال رشوه را رد كرده باشند چقدر تحويل مي گيريد؟ البته جواب اين سوال را فرماندهان نيروي انتظامي بايد بدهند. بگذريم. بهتر است خودتان اصل خبر را بخوانيد. اين ماموران در چند روز گذشته با مظنون شدن به يك دستگاه خودرو پرايد در شهرستان دو رود كه در سطح شهر در حال تردد بود آن را متوقف و پس از بازرسي اوليه مقدار ۵۰۰ گرم هروئين و ۵۰ گرم ترياك از داخل آن كشف و ضبط مي كنند. در اين هنگام راننده كه خود را در تنگنا مي بيند پيشنهاد رشوه مي دهد كه ماموران نيروي انتظامي با رد مبلغ پيشنهادي بلافاصله آن را نيز صورتجلسه مي كنند.

حوادث
ايرانشهر
تهرانشهر
جهانشهر
در شهر
درمانگاه
زيبـاشـهر
سفر و طبيعت
|  ايرانشهر  |  تهرانشهر  |  جهانشهر  |  حوادث  |  در شهر  |  درمانگاه  |  زيبـاشـهر  |  سفر و طبيعت  |
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   چاپ صفحه   |