چهارشنبه ۱۹ فروردين ۱۳۸۳ - سال دوازدهم - شماره - ۳۳۴۴
در شهر
Front Page

كسبه ديگر محدوديتي براي فعاليت شبانه ندارند
احياي شب هاي ايران
در صورتي كه شب ها، رستوران ها، اماكن تفريحي مانند كافه تريا، سوپر ماركت ها و همچنين دكه هاي روزنامه فروشي باز باشند يك شيفت كاري به وجود مي آيد و براي ۳۰۰ تا۵۰۰ هزار نفر شغل ايجاد مي شود
004956.jpg
زماني كه اخبار گسترده تعطيلي مراكز فروش و ارايه خدمات از ساعت ۱۲ شب به صورت موجي گسترده مطبوعات را فرا گرفت، آه از نهاد بسياري از افراد كه دل به شب هاي تهران سپرده بودند، بلند شد. گرچه به نظر مي رسيد متوليان اين تصميم دلايل كاملا روشني براي خود دارند. دلايلي كه به حول محور جرم خيزي در شب هاي تهران بر مي گشت.
اما در اين بين افرادي بودند كه به خاطر اين تعطيلي، مشاغل شبانه خود را از دست داده و بيكار شدند. بيكاري، غول بي شاخ و دمي است كه گريبانگير كلانشهر تهران است، از اين رو برخورداري از يك شغل متوسط، در ساعاتي از شب كه وقت اضافه شبانه روز محسوب مي شود، براي برخي از شهروندان خالي از لطف نيست.
زماني كه خبر تعطيلي مراكز و اماكن خدماتي و تفريحي نظير رستوران ها، كافه تريا، سوپرماركت ها و حتي دكه هاي روزنامه فروشي ها قوت گرفت يك شيفت كاري از دست رفت.
علاوه بر اين مرگ شب هاي تهران با تعطيلي مراكز تفريحي و خدماتي، اعتراض گروه ديگري از افراد جامعه را كه از اين ساعت از شبانه روز به عنوان تفريح و اوقات فراغت استفاده مي كردند، به دنبال داشت.
چندي پيش فرمانده نيروي انتظامي گفت: «در صورت معرفي مراكز شبانه از سوي سازمان ايرانگردي، نيروي انتظامي ضمن تضمين امنيت مراكز، دادن مجوز را تضمين مي كند.
اين مساله نشان مي دهد كه دليل اصلي تعطيلي مراكز تفريحي و خدماتي از شب تا صبح خطرات و اتفاقاتي است كه اين مراكز را تهديد مي كند و با معرفي ودريافت برگه مجوز از سوي سازمان ايرانگردي و تضمين امنيت آن از سوي نيروي انتظامي، امكان باز بودن و فعاليت براي اين مراكز در اين ساعات فراهم خواهد شد. محمدطه عبد خدايي، رئيس سازمان ايرانگردي و جهانگردي ضمن تاكيد بر فعاليت مشترك اين سازمان و نيروي انتظامي و امكان فعاليت دوباره مراكز تفريحي در شب معتقد است زماني كه پليس براي ايجاد امنيت، لازم مي داند كه برخي مراكز بسته باشد، نمي توان در مقابل آن مقاومت كرد.
بر اساس ماده ۱۹۴ تبصره ۱۹ برنامه چهارم توسعه كه در مجلس به تصويب رسيده به بخشي از سازمان هاي دولتي اجازه داده مي شود تا در حوزه كار خود با هماهنگي نيروي انتظامي، فعاليت خدماتي انجام دهند كه اين ماده در حقيقت نويدبخش بازگشايي برخي مراكز در صورت همكاري اين دو سازمان است.
ماده ۱۹۴ برنامه چهارم توسعه نشان مي دهد كه نيروي انتظامي مانع بسته شدن اماكن در شب نيست، اما بايد ضوابطي نيز حاكم باشد.
عبدخدايي اما با تاكيد بر مساله بيكاري جوانان و نياز به اشتغال زايي وسيع در كشور، معتقد است در صورتي كه شب ها، رستوران ها، اماكن تفريحي مانند كافه تريا، سوپر ماركت ها و همچنين دكه هاي روزنامه فروشي باز باشند يك شيفت كاري به وجود مي آيد و براي ۳۰۰ تا۵۰۰ هزار نفر شغل ايجاد مي شود.
تفريح براي جوانان ، اشتغال زايي، ايجاد كار مناسب، استفاده از ساعات شب و ديگر موارد دلايل مناسبي براي روشن و احياء كردن شب هاي ايران است.
عبدخدايي، به عنوان رئيس سازمان ايرانگردي و جهانگردي همكاري اين سازمان با نيروي انتظامي براي تامين امنيت اين مراكز را مثبت عنوان كرده است.
اصلي ترين و اولين گام در اين رابطه همكاري و شركت نيروي انتظامي در اين موضوع است اما در كنار آن نمي توان نقش وهمكاري نهادهاي ديگر مانند شهرداري را ناديده گرفت احياي شب ها، مختص تهران نيست و رئيس سازمان ايرانگردي و جهانگردي تاكيد مي كند كه اين طرح قرار است به صورت سراسري در كل ايران صورت گيرد.
ساعات كار شغل هاي مختلف از سوي وزارت بازرگاني اعلام مي شود و نيروري انتظامي نيز اعلام كرده است كه از اين موضوع حمايت خواهد كرد، عبدخدايي در مورد زمان و ساعات كاري شيفت شب، كشش و توان افرادي را كه اين خدمات را ارايه مي كنند، مي گويد مغازه ها، سوپر ماركت ها، رستوران ها، دكه هاي روزنامه  فروشي و مراكز تفريحي تا زماني كه مي توانند، باز مي مانند و  در شب فعاليت خواهند داشت.
طرح احياي شب ها در تهران و ديگر شهرها از تابستان با همكاري و حمايت نيروي انتظامي و سازمان ايرانگردي و جهانگردي آغاز خواهدشد. رئيس سازمان ايرانگردي و جهانگردي نيز معتقد است روشن نگه داشتن شب هاي تهران به بودجه خاصي نياز ندارد و بعد از انجام تحقيقات ، طرح مورد نظر، با همكاري و هماهنگي نيروي انتظامي، شروع مي شود.

باز هم با گذرنامه جمعي
آغاز سفر پر مخاطره
مقام هاي عراقي با اعزام روزانه يك هزار و ۵۰۰ زائر ايراني به خاك عراق موافقت كرده اند. اين درحالي است كه پيشنهاد و تقاضاي ايران بر اعزام روزانه حداقل ۱۰ هزار زائر بوده است 
اگرچه دولت ايران بعد از وقوع انفجار در حرم امام حسين (ع) و امام موسي كاظم(ع) براي مدتي مرزها را بر روي زائران بست اما منابع آگاه گزارش مي دهند كه تردد مسافر قاچاق در اين مرزها همچنان ادامه دارد
004953.jpg
سعيده امين
چهارشنبه ۱۳ اسفند ۱۳۸۲ بر روي تلكس خبرگزاري ها، خبري با اين عنوان نقش بست «زائران تا اطلاع ثانوي از سفر به عراق خودداري كنند»
دبير شوراي امنيت كشور در اطلاعيه اي از مردم خواسته بود تا اطلاع ثانوي مرزهاي غربي كشور به منظور زيارت اماكن مقدسه را به حال خود بگذارند.
چند روز قبل از آن درست در روز عاشورا چندين انفجار در جوار حرم امام حسين عليه السلام در كربلا و نيز در كاظمين روي داد كه طي آن تعدادي از زائران ايراني به شهادت رسيدند.
نابساماني سياسي عراق و درگيري هاي داخلي جان زائران مشتاق را تهديد مي كرد، زائراني كه اكثريت آنها داراي مليت ايراني بودند.
سه نقطه روي نوار مرزي
اولين زائران ايراني براي زيارت عتبات عاليات در سال ۸۱ روانه بغداد شدند. آن زمان رژيم صدام با پذيرش تعداد محدودي از زائران راه كربلا كه آرزوي ديرينه دوستداران اهل بيت بود راگشود.
بعد از پايان جنگ دوم خليج فارس و آغاز تحريم نفتي عراق، رژيم بعث براي كسب درآمد بيشتر از طريق زائران شرايط ورود به عتبات عاليات را آسان تر كرد. اما در ارديبهشت ۱۳۸۲ پس از سقوط صدام سه نقطه از نوار مرزي ايران و عراق يعني مهران، قصر شيرين و شلمچه مورد هجوم كاروان هاي زيارتي قرار گرفت.
اين مناطق كه پيشتر جزء مناطق جنگي به حساب مي آمد در سال ۸۲ پذيراي بيش از دو ميليون زائر ايراني شد.
نكته اين كه مهران بيشتر از دو نطقه ديگر مورد توجه مسوولان كاروان ها قرار گرفت زيرا نزديك ترين و كم خطرترين راه براي ورود به عراق محسوب مي شود. تنها در ۶ ماهه دوم سال گذشته يك ميليون و ۸۰۰ هزار ورودي وخروجي زائر در اين مرز گزارش شده است. اين در حالي است كه پيش از سقوط صدام تردد در اين مرز از ۱۰۰ نفر در روز تجاور نمي كرد.
اما اگراز كساني كه اخيرا سفري به عراق داشته اند اطلاعي بدست آوريد خواهيد دانست كه شهر مرزي مهران علي رغم حضور صدها زائر، فاقد سرويس هاي بهداشتي ، اقامتگاه هاي مناسب، سرويس  حمل و نقل و ساماندهي منطقه است. اگرچه اين چهره نازيبا ذره اي از تمايل مشتاقان زيارت حرم حسين(ع) نكاسته اما شرايط سفر را براي هموطنان زائر بسيار دشوار مي كند.
يك خبرنگار مي گويد:«در مرز مهران هيچگونه سرويس بهداشتي وجود ندارد و اگر هم وجود داشته باشد توسط دكه هاي ساندويچي اداره مي شود كه براي استفاده از آن بايد حتماً از دكه ها ساندويچ خريداري شود»!
در عين حال معاون سياسي- امنيتي استانداري ايلام اعلام كرده است كه در ارديبهشت ماه سال جاري كلنگ ساخت پايانه مهران توسط سازمان حمل و نقل و پايانه هاي استان به زمين مي خورد. قرار است پايانه مهران ظرف ۳ سال به بهره برداري برسد و سوله اي با امكانات آب، برق، تلفن وتاسيسات بهداشتي در آن احداث شود.
سفر خارج از حوزه نظارت
آن زمان كه براي ورود به عراق صرفا داشتن گذرنامه كافي بود، انواع تورهاي زيارتي ريز و درشت از زمين سبز شد تا سفر به كربلا را نظير سفر به مكه و مدينه به تجارتي پر سود تبديل كند. كارواني هايي زير نظر سازمان حج و زيارت قرار دارند. اين كاروان ها با دريافت مبالغي از زائران آنها را در ارزان ترين اقامتگاه هاي عراق سكني داده و با يك سفر يك هفته اي به كل عتبات عاليات با صرف كمترين هزينه، سود خوبي را به دست مي آوردند.
اين در حالي است كه برخي از زائران نيز بدون ثبت نام در اين موسسات به صورت انفرادي يا گروهي مبادرت به گذر از مرز مي كردند. اگرچه مسووليت مواجهه با خطرات احتمالي همچون قاچاقچيان يا راهزنان فقط به پاي خود مسافر بود اما اشتياق زيارت حرم سيد شهداء چشم  زائران را بر روي خطرات راه مي بست.
مجاورت دو كشور ايران و عراق و ميسر بودن سفر زميني، بسياري از افراد زرنگ را بر آن داشت تا با تشكيل تورهاي زيارتي غير قانوني كه غالبا خارج از نظارت سازمان حج و زيارت فعاليت مي كردند، مسافران را با كمترين امكانات سفر به مقصد برسانند. شايد شما يكي از كساني باشيد كه با اين كاروان ها به كربلاي معلا رفته باشيد. فرقي نمي كند كه در حوزه نظارت سازمان حج و زيارت باشد يا خارج از حوزه نظارتي آن. مساله اين است كه امكانات براي طي طريق و اقامت در عراق خارج از استاندارد است و چه بسا افرادي بوده اند كه در اين مسير جان خود را نيز از دست داده اند.
امنيت پوشالي
آنچه مسلم است پس از چند جنگ سخت در عراق كه موجب تخريب ساختار اقتصادي، اجتماعي و امنيتي اين كشور شده تردد توريست و زائر با مشكل انجام مي شود.
اگرچه دولت ايران بعد از وقوع انفجار در حرم امام حسين (ع) و امام موسي كاظم(ع) براي مدتي مرزها را بر روي زائران بست اما منابع آگاه گزارش مي دهند كه تردد مسافر قاچاق در اين مرزها همچنان ادامه دارد.
معاون سياسي امنيتي استانداري ايلا م در گفت وگو با ايران درمورد قاچاق زائران از مبادي غيررسمي يادآور مي شود: درحال حاضر مرز يك طرفه كنترل مي شود و تا زماني كه اين كنترل يك طرفه باشد، امكان كنترل صددرصد خروجي قاچاق غيرمجاز زائر وجود ندارد.
اساساً تا زماني كه دولت ايران و عراق براي كنترل مرزها به صورت مشخص هماهنگ نشوند به هيچ وجه امكان كنترل قاچاق مسافر وجود ندارد.
مساله اينجاست كه فقط با يك سفر به كربلا ابعاد پنهان خطرات اين سفر بر مردم روشن خواهد شد.
يكي از زائران كربلاي معلا كه در تعطيلات نوروزي و مقارن با منع دولت براي ورود به عراق از طريق تورهاي زيارتي غيرقانوني وارد عراق شده بود با تشريح ابعاد خطر مي گويد: ما را از راه هاي صعب العبور وارد عراق كردند و براي خروج از ديد نگهبانان مرزي ناچار در شرايط بسيار دشوار مارا در كوه ها و گردنه هاي مرز دور مي چرخاندند. در ميانه راه متوجه شديم كه كاروان به جاي عراق به جهت ايران بازمي گردد. حدود ۲۰۰ مسافر بوديم كه با اعتراض دسته جمعي ما را به عراق بردند. اقامتگاه ها در عراق بسيار كثيف و غيربهداشتي بود و از ترس شناسايي توسط شرطه ها پنهاني و با احتياط به حرم مي رفتيم.
سفر پرخطر اما كم خرج 
حالا ديگر سفر به كربلا مثل حج عمره و تمتع فقط براي افراد مستطيع نيست. همه مي توانند با واريزكردن مبالغي نه چندان گزاف به حساب صاحبان موسسات زيارتي يك سفر چندروزه زميني را به عراق داشته باشند.
اين مبلغ از ۵۰ هزار تومان آغاز و بعضاً به ۱۵۰ الي ۲۰۰ هزار تومان ختم مي شود كه طبيعتاً در توان مالي بسياري از خانواده هاي ايران مي گنجد.
مبلغ ۱۵۰ هزار تومان در تورهاي زيارتي تهران و ساير شهرستان هاي بزرگ مطالبه مي شود اما در شهر قم حتي با ۵۰ هزار تومان هم مي شود به كربلا رفت.
اگرچه در گذشته كه هيات هاي زائر بسيار معدود بود اين تبليغ به ۵۰۰ هزار تومان هم رسيد اما با بازشدن مرزهاي عراق اين هزينه به شدت نزول كرد.
هزينه وروديه هر زائر، حمل و نقل بين شهري، هزينه اقامتگاه و خورد و خوراك و حق الزحمه مدير و عوامل كاروان همگي با قيمتي نه چندان زياد انگيزه سفر را براي مشتاقان قوي تر مي كند.
از سود سرشاري كه نصيب موسسات زيارتي مي شود كه بگذريم بايد توجه داشت گسترش كنترل نشده اين موسسات زيارتي موجب خروج ارز زيادي از كشور به سمت بازارهاي عراق مي شود. البته اين را هم بايد درنظر داشت كه صرف هزينه سفر فقط به موارد بالا منجر نمي شود بلكه بخش زيادي از هزينه نيز توسط زوار ايراني در بازارهاي عراق براي خريد سوغات صرف مي شود.
اين درحالي است كه به لحاظ كيفيت كالا در مقايسه با قيمت كالا خريد اجناس در عراق اصلاً به صرفه نيست. اما اين چيزي است كه به خرج مسافران ايراني در عراق و حتي در عربستان نمي رود.
ورود آزاد!
چند روز از تعطيلات نوروزي نمي گذرد كه نماينده سازمان حج و زيارت در كربلاي معلا اعلام كرد كه با گذشت نزديك يك ماه از بسته شدن رسمي مرزهاي ايران نخستين گروه از كاروان هاي زيارتي سازمان حج و زيارت در اين هفته وارد كربلا مي شود.
حسين وا عظي مي گويد: با هماهنگي به عمل آمده نخستين گروه از كاروان هاي سازمان حج و زيارت با تشريفات قانوني از مرزهاي رسمي وارد خاك عراق خواهند شد.
وي بار ديگر نسبت به سفر غيرتاريخي زائران ايراني به شهرهاي مقدس عراق هشدار داد و مي گويد: تداوم سفرهاي غيرقانوني زائران ايراني مشكلات زيادي براي آنها به دنبال دارد.
لازم به يادآوري است كه مقام هاي عراقي با اعزام روزانه يك هزار و ۵۰۰ زائر ايراني به خاك عراق مواقت كرده اند. اين درحالي است كه پيشنهاد و تقاضاي ايران بر اعزام روزانه حداقل ۱۰ هزار زائر بوده است.
البته نماينده سازمان حج و زيارت در كربلا، ارقام ذكرشده درباره شمار زائران ايراني براي سفر به شهرهاي مقدس عراق را نهايي ندانست و گفت: در هفته جاري قرار است هياتي از مقام هاي عراقي به رياست وزير كشور عراق براي گفت وگو در اين زمينه و نهايي كردن موضوع سفر زائران ايراني به تهران سفر كند.
علي رغم منع يك ماهه ورود زائر به كربلا صدها زاير ايراني از طريق راه هاي غيرقانوني خود را به كربلا رسانده اند.
سفر غيرقانوني زائران ايراني درحالي صورت مي گيرد كه براساس قانون جديد عراق مجازات ورود غيرقانوني اتباع خارجي به عراق تا يكسال زندان پيش بيني شده است.
البته دولت ايران نيز زائران را مكلف به ثبت نام در تورهاي معتبر زيارتي و گردشگري كرده است كه از طريق سازمان حج و زيارت براي سفر به شهرهاي زيارتي ثبت نام كرده اند.در گذشته به صرف داشتن گذرنامه سفر به عراق امكان پذير بود اما اكنون به صرف داشتن گذرنامه نمي توان به مرز مهران آمده و مجوز خروج گرفت.
همچنين مدير عامل سازمان حج و زيارت با اعلا م شرايط جديد سفر به كربلا  اعلا م كرد:مسافران از مرز خسروي فقط با گذرنامه تك نفره مجاز به خروج از مرز هستند. اما در مرز مهران و شلمچه پاسپورت هاي جمعي و فردي پذيرفته خواهد شد.
واقعيت اين است كه سفر به مناطق پرخطري همچون عراق بايد با كنترل و زير نظر دولت باشد در غير اين صورت مسووليت عواقب آن را هيچكس نخواهد پذيرفت.

زندان و مجازات هاي جوانان
داديار مجتمع قضايي اطفال گفت: با توجه به اينكه زنداني كردن جوانان بزهكار در بهبود و اصلاح رفتار زنداني تاثيرگذار نيست، بايد تا حد امكان از ورود اين افراد به زندان جلوگيري كرد.
مسعود عالي پور افزود: اگر تحت شرايط قانوني به قاضي اجازه صدور احكام جايگزين در مقابل مجازات زندان براي جوانان بزهكار را بدهند به طور قطع اين مساله در بهبود شرايط زندگي جوان بزهكار و اصلاح اخلاقي اش موثر خواهد بود.

وام ازدواج تهراني ها
ديگر نگران ازدواج كردن و پشت سر گذاشتن هفت خوان رستم آن نباشيد. آيين نامه اجرايي اعطاي وام ازدواج به زوج هاي تهراني تصويب شد. اين طر ح به صورت يك فوريت از لايحه آيين نامه اجرايي مصوبه اعطاي وام ازدواج به زوج هاي جوان به تصويب اعضاي شوراي اسلامي شهر تهران رسيد. بر طبق اين آيين نامه بايد حداكثر ۳ ماه از وقوع عقد رسمي گذشته باشد. ضمن آنكه طرح مذكور جهت بررسي بيشتر به كميسيون هاي مربوطه ارجاع شده است.زوجيني كه خواهان دريافت وام ازدواج هستند بايد حداقل ۵ سال پيش از تاريخ وقوع عقد در تهران ساكن شده باشند.دوره پرداخت اين وام يك ميليون توماني ۳۰ ماهه است و گرفتن وام از طريق موسسات يا بانك هاي ديگر مانع از دريافت وام ازدواج قرض الحسنه مذكور نخواهد شد.

بار فقر بهداشتي  بر دوش جوانان
هنوز در هزاره سوم در بسياري از كشورهاي جهان سخن از فقر بهداشتي به ميان مي آيد و هنوز بسياري از بيماري هاي واگير، گريبانگير مردم است. هر چند بيماري هايي مانند طاعون ريشه كن شده اما در عوض ايدز جايگزين اين بيماري ها شده است. در اين ميان آمار مبتلايان به بيماري هاي مختلف حكايت از لطمه بيشتر جوانان از فقر بهداشتي جامعه دارد. بر اساس آمار مبتلايان به هپاتيت در گروه سني ۱۵ تا ۲۹ سال نسبت به كل مبتلايان كشور از ۹/۲۹ درصد به ۸۴/۳۳ درصد افزايش يافته و سهم جوانان از موارد ابتلا به سوزاك ۶۲/۵۵ درصد بوده است.با اين حال بار حوادثي نظير آسيب هاي جنگ، اعتياد، بيكاري، حوادث و ... نيز بر دوش جوانان است.

بورسيه المپيادي ها
بالاخره معاونت سازمان سنجش آموزش كشور هم به فكر افتاد تسهيلاتي را براي تشويق دانشجوياني كه برتري خود را درميان ديگر دانشجوها ثابت كرده اند، قايل شود.
دكتر محمد حسين پور كاظمي معاون سازمان سنجش آموزش كشور نويد داده، نفرات برتر المپيادي هاي علمي دانشجوي كشور تا مقطع دكتري بورسيه مي شوند.
به گفته وي شايد با تصويب چنين قوانيني و البته فراهم آوردن تسهيلات اشتغال و تحقيق براي المپيادي ها و ديگر نوابع ايران، اندكي از ميزان فرار مغزها كاسته شود.
وي همچنين از تغييراتي در رشته هاي المپيادي خبر داد. به گفته پوركاظمي المپياد رشته رياضي و مهندسي برق در دو مرحله برگزار مي شود.

رئيس هنوز انتخاب نشده است
رئيس سازمان جديد ميراث فرهنگي و گردشگري هنوز انتخاب نشده است
رئيس جمهور هنوز رئيس سازمان ادغامي و جديدالتاسيس ميراث فرهنگي و گردشگري را معرفي نكرده است.
خبرگزاري دانشجويان ايران در اين باره گزارش داد كه هنوز در خصوص معرفي رئيس سازمان ميراث فرهنگي و گردشگري، تصميم گيري نشده و شايعات مطرح درباره معرفي برخي افراد به عنوان رئيس يا سرپرست اين سازمان كذب است.

سازمان تاكسيراني در خواب
به نظر مي رسد سازمان تاكسيراني تهران ۴ ماه از اتفاقات روز عقب تر است. زيرا با افزايش قيمت بنزين و افزايش ۵۰ درصدي كرايه خودروها، تازه مدير عامل سازمان تاكسيراني تهران اعلام كرد كه نرخ جديد كرايه تاكسي ها تير ماه امسال مشخص مي شود.
شايد مدير عامل محترم، سوار تاكسي نمي شود و يا كسي به او نگفته كه تا چه اندازه كرايه تاكسي ها افزايش يافته، اما به هرحال لازم است ايشان بدانند كه بسياري از تاكسي هاي خودسر يا مسافر در بست مي زنند و يا كرايه را به قيمت دلخواه از مسافر مي گيرند.
از طرفي آقاي هاشمي عرب اعلام كرده اند كه مسافركشي خودروهاي شخصي از سال جاري ممنوع مي شود. ايشان نگفته اند كه با كسري ناوگان حمل و نقل عمومي، پس اين همه مسافر را قرار است چه كسي جا به جا كند؟

|  ايرانشهر  |   تهرانشهر  |   جهانشهر  |   حوادث  |   در شهر  |   درمانگاه  |
|  زيبـاشـهر  |   سفر و طبيعت  |

|   صفحه اول   |   آرشيو   |   بازگشت   |