يكشنبه ۶ ارديبهشت ۱۳۸۳ - سال يازدهم - شماره ۳۳۵۹ - Apr 25, 2004
وزير امور خارجه:
عراق و فلسطين روزهاي سرنوشت سازي را سپري مي كنند
وزيرامورخارجه  ايران  ديروز  در جلسه  افتتاحيه  دومين  نشست  كميته تقويت  گفت وگو و همكاري  و اعتمادسازي  در بين  كشورهاي  عضو سازمان  كنفرانس  اسلامي  بر تقويت  و توسعه  گفت  وگو، همكاري  و اعتمادسازي  بعنوان  سه مقوله  راهبردي  در تمامي  عرصه هاي  سياسي ، امنيتي ، اقتصادي ، اجتماعي  و فرهنگي  در بين  كشورهاي  اسلامي  تأكيد كرد.
به  گزارش  اداره  كل  مطبوعات  و اطلاعات  وزارت  امورخارجه ، كمال خرازي  كه در ابتداي  اين  نشست  سخن مي گفت افزود: آنچه  اين  روزها در اطراف  ما در حال  وقوع  است ، متاسفانه  از حركت  وسيع  و همه  جانبه  در جهت  تقابل  با اعتقادات  و ارزشهاي  ديني  و تضعيف  كشورهاي  اسلامي  حكايت  دارد و به  اعتقاد ما راه  اصولي  مقابله  با اين حركت ، همانا تقويت  جبهه  واحد كشورهاي  اسلامي  در پرتو خودباوري ، خودانگيختگي ، پرورش  استعدادها، تلاش  و كار مداوم  در كليه حوزه هاي  فعاليت  بشري و همبستگي  اسلامي  است .
وزير امور خارجه  با اشاره  به  وجود حساسيت  ويژه  فراروي  جهان  اسلام بدليل  قرار گرفتن  در كانون  بحران هاي  جهاني ، تصريح  كرد:   عراق  و فلسطين  روزهاي  سرنوشت سازي  را مي گذرانند. در كشورعراق ، با افزايش  ناامني و خشونت ، مردم  در وضعيتي  بحراني  همراه  با فشارهاي  فزاينده  به  سر مي برند، درحالي  كه  بر پايه  موازين  بين المللي ، مسئوليت  حفظ نظم  و امنيت  در عراق  برعهده  كشورهاي  اشغالگر است .
وي  ضمن  تأكيد بر موضع  جمهوري  اسلامي  ايران  مبني  بر ضرورت  احترام  به وحدت  ملي ، يكپارچگي  و تماميت  ارضي  عراق  و تلاش  عاجل  براي  تشكيل  يك  دولت منتخب  ملي  پايبند به  تعهدات  بين المللي  و دوجانبه  در قبال  همسايگان ، گفت: تدوين  قانون  اداره  موقت  عراق  و تعيين  جدول  زماني  انتقال  قدرت ، اگر چه  گامي  مثبت  براي  پايان  اشغالگري  و سپردن  هرچه  سريع  تر زمام امور به  مردم  اين  كشور مي باشد، ولي  لازم  است  در عمل ، نواقص  اين  قانون  مرتفع  و خواسته هاي  همه  گروه ها مورد توجه  قرار گيرد.
وزيرامورخارجه  بار ديگر با اعلام استقبال  ايران  از ايفاي  نقش  فعال  سازمان ملل  متحد در روند برگزاري  انتخابات  آزاد و سالم  در عراق  تأكيد كرد.
وي  در بخشي  ديگر از سخنان  خود در تشريح  وضعيت  جاري  در فلسطين  و تشديد تضييع  حقوق  مردم  فلسطين  از سوي  رژيم  صهيونيستي ، خاطرنشان  كرد: تروريسم  دولتي  اسراييل  با به  شهادت  رساندن  رهبران  مقاومت  مردم  فلسطين بويژه  شيخ  احمد ياسين  و دكتر رنتيسي  بارديگر نشان  داد كه  اين  رژيم  با زيرپانهادن  اصول  و موازين  حقوق  بين الملل  و نقض  آشكار حقوق  بشر و دست  زدن  به ترور و خشونت  هيچگونه  تعهدي  به  قانون  و نظم  و صلح  جهاني  ندارد.
وزير امور خارجه  راه  حل  و فصل  بنيادين  مساله  فلسطين  را جز پايان  دادن  به  اشغال  سرزمين  فلسطين  و تشكيل  حكومت  فلسطين  از طريق  برگزاري  همه  پرسي زير نظر سازمان  ملل  متحد دانست  و تصريح  كرد: اين  مهم ، مي بايد با بازگشت آوارگان  و مشاركت  تمامي  ساكنين  اصلي  اين  سرزمين  شامل  مسلمانان ، يهوديان  و مسيحيان ، به  انجام  برسد.

كميسيون حقوق بشر سازمان ملل:
وضع حقوق بشر در آمريكا و اسرائيل نامناسب است
نشست شش هفته اي سالانه كميسيون حقوق بشر سازمان ملل روز جمعه در ژنو به كار خود پايان داد و وضعيت حقوق بشر در آمريكا و رژيم صهيونيستي را نامناسب اعلام كرد.
به گزارش خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا) روزنامه آلماني زبان بوند نوشت: در نشست اخير كميسيون حقوق بشر سازمان ملل موضوع ايران مطرح نشد و وضعيت حقوق بشر در آمريكا و اسرائيل نامناسب خوانده شد.
۵۳ كشور عضو اين كميسيون براي يافتن راه حلي براي رفع مشكلات حقوق بشر در جهان به بحث و تبادل نظر پرداختند و اين در حالي است كه سازمان ديده بان حقوق بشر اعلام كرده بود كه آمريكا در ارائه اطلاعات درباره رفتار با ۱۰ هزار زنداني در عراق ناتوان بوده است.
به نوشته روزنامه بوند به دليل اختلاف نظر كشورهاي اروپايي درخصوص مسأله حقوق بشر در ايران هيچ قطعنامه  خاصي در اين مورد صادر نشد.
در اين كميسيون همچنين با انتقاد از وضعيت حقوق بشر در كشورهاي كره شمالي، كوبا، تركمنستان، روسيه سفيد، فلسطين اشغالي، برمه، روسيه، چين و آمريكا اعلام شد كه بايد اقدامات جدي و مهمي درخصوص رعايت حقوق بشر در اين كشورها انجام شود.

بيانيه خانه احزاب ايران درباره تحولات عراق
كميته بين الملل خانه احزاب با انتشار بيانيه اي خواهان واكنش فوري مجامع بين المللي به ويژه سازمان ملل درمورد اوضاع تاسف بار و ناگوار عراق و ادامه محاصره شهرهاي نجف، كوفه و فلوجه از سوي نيروهاي اشغالگر شد.
به گزارش ايرنا، در اين بيانيه آمده است: سه هفته است كه نظاميان آمريكايي بدون درنظرگرفتن اهميت والاي شهر مقدس نجف و توجه و حساسيت ويژه مسلمانان و به ويژه شيعيان جهان نسبت به عتبات عاليات، اين شهر را به محاصره درآورده اند و بيم آن مي رود كه با دسيسه چيني و توطئه افكني صهيونيست ها، كاخ سفيد به حركتي ننگين براي هتك حرمت مراكز ديني و عبادي در اين شهر اقدام كند.
خانه احزاب با تجليل از مقاومت و ايستادگي مشروع مردم عراق براي كسب استقلال و  آزادي و طرد نظاميان بيگانه، يادآور شد كه مقاومت مردم عراق اشغالگران را در منجلاب و ورطه اي مهلك و مرگبار گرفتار كرده كه خروج از آن جز با عقب نشيني از عراق و واگذاري قدرت به دولت منتخب ميسر نيست.

كوتاه از سياست ايران
ايران، انفجار رياض را محكوم كرد
سيدمحمد خاتمي رئيس جمهور در گفتگوي تلفني با امير عبدالله، وليعهد عربستان سعودي حادثه تروريستي انفجار رياض را محكوم كرد.
به گزارش خبرگزاري دانشجويان ايران، خاتمي با ابراز تاسف از كشته و مجروح شدن تعدادي از شهروندان سعودي در اين حادثه تروريستي تاكيد كرد: دشمنان عربستان و اسلام نخواهند توانست مسير پيشرفت و توسعه اين كشور را سد كنند.
نقش مثبت به جاي ميانجيگري صلح
وزير امور خارجه ايران در گفتگو با لوموند گفت: براي خروج نيروهاي خارجي با پايان دادن به اشغال و تضمين انتقال حاكميت به ملت عراق مي بايست همه طرف هاي درگير را به آرامش دعوت كرد.كمال خرازي درباره اين كه ايران آمادگي اش را براي ميانجيگري در عراق اعلام كرد اما واشنگتن اين امر را مناسب نديد اظهار داشت: واقعيت بسيار ساده است اما رسانه ها به شكلي نامناسب به آن پرداختند.هيچ كس نمي تواند اين مطلب را رد كند كه ايران كشوري مهم در منطقه است و هميشه تلاش كرده در بحران هاي بين المللي به ويژه در خصوص بحران عراق نقشي مثبت داشته باشد.آمريكايي ها در پيام هايي كه براي ما فرستادند از ما خواستند به شكلي مثبت عمل كنيم اما اين بدان معنا نيست كه آنها از ما خواسته باشند نقش ميانجي يا صلح دهنده را اجرا كنيم. تمام اين ها با عزيمت هيات ايراني به عراق تلاقي كرد كه هدف آنها حقيقت يابي بود.
خرازي با بيان اين كه ديدارهاي هيات اعزامي ايران به عراق توانست تهران را از عمق بحران در عراق كه نتيجه سياست هاي آمريكاست مطلع كند گفت: هيات اعزامي ايران تلاش كرد تا دريابد كه حاكميت به چه شكلي به ملت عراق واگذار مي شود و ديدگاههاي مقامات عراقي را نيز در اين باره جويا شد.وي افزود: مقامات عراقي مشتاقانه  خواهان واگذاري حاكميت به ملت عراق هستند. مساله اين است كه بدانند اين قدرت به چه كسي منتقل مي شود.
گسترش سفارت ايران در عراق
كاردار ايران در عراق با تكذيب شايعه تعطيلي سفارت ايران در عراق گفت: سفارت ايران در بغداد نه تعطيل بوده و نه تعطيل خواهد شد زيرا با توجه به سياست اعلام شده ايران و همكاري جدي با عراق و تلاش براي توسعه همكاري هاي دوجانبه با توجه به علاقمندي مقامات و اعضاي شوراي حكومتي، طبيعي است كه سفارت در چارچوب اين سياست عمل خواهد كرد و بحث توسعه سفارت به دليل تنوع همكاري ها مطرح است.حسن كاظمي قمي در گفتگو با خبرگزاري دانشجويان ايران تاكيد كرد كه شايعات بسته شدن سفارت ايران در عراق صحت ندارد و اساسا مقامات عراق تاكيد دارند ايران در زمينه  بازسازي و نوسازي عراق تلاش جدي داشته باشد.وي درباره سفر هيات ايراني به عراق نيز اظهار داشت: «هيات اعزامي به منظور مذاكره با مقامات عراقي و بررسي امكان و تمايل مقامات اين كشور در مورد كمك ايران در حل بحران جاري بود چرا كه هر گونه بي ثباتي در عراق بر كشورهاي همسايه تاثير خواهد گذاشت.»
تأكيد وزير امور خارجه اتريش بر سياست گفت و گو با ايران
وزير امور خارجه  اتريش  و يكي  از نامزدهاي  شركت كننده  در انتخابات رياست  جمهوري  اين  كشور روابط و گفت  و گو با ايران  را مورد تأكيد قرارداد.
در انتخابات  رياست  جمهوري  اتريش  كه  امروز برگزار مي شود خانم  بنيتا فررو والدنر وزيرامورخارجه  اتريش  از حزب  دمكرات مسيحي  «مردم » و يا هاينس  فيشر نايب  رئيس  مجلس  اين  كشور از حزب  سوسيال دمكرات  به  عنوان  جانشين  توماس  كلستيل  رئيس  جمهوري  كنوني  به  رقابت خواهند پرداخت .
مرگ بر آمريكا در صحراي طبس
همايش ضدآمريكايي مردم استان يزد به مناسبت پنجم ارديبهشت سالروز شكست حمله نظامي آمريكا به ايران، ديروز در صحراي طبس برگزار شد.
۲۴ سال قبل در چنين روزي هواپيماهاي آمريكايي با هدف يورش به لانه جاسوسي خود در تهران به ايران اسلامي حمله كردند اما در صحراي طبس گرفتار طوفان شن گرديده و سرنگون شدند.
به گزارش ايرنا در همايش ديروز بيش از ۳۰۰۰ نفر از اقشار مختلف مردم شهرها و بخشهاي استان يزد حضور داشتند.

آمريكا بخشي از تحريم هاي ليبي را لغو كرد
آمريكا بخش  وسيعي  از تحريم هاي  اقتصادي  ۱۹ ساله  بر ضد ليبي  را روز جمعه  لغو و بدينوسيله  راه  را براي  ورود مجدد شركت هاي  نفتي  آمريكا به  اين  كشور نفت  خيز باز كرد.
به گزارش ايرنا از نيويورك دفتر رياست  جمهوري  آمريكا با اعلام اين خبر افزود: اقدام  ليبي  در ۱۹دسامبر گذشته  (۲۸ آذر) مبني  بر ترك  سلاح هاي  تخريب  جمعي  و اقدامات  انجام شده  توسط اين  كشور، باعث  امن تر شدن آمريكا  و جهان  شده  است .
در اين بيانيه  آمده است، ليبي  با اقدامات  خود معياري  را تعيين  كرده  كه  اميدواريم  كشورهاي  ديگر در رد سلاح هاي  تخريب  جمعي  و در همكاري  سازنده  با سازمان هاي  بين المللي  در جهت  متوقف  كردن  اشاعه  خطرناكترين  نظام هاي  جهان  از آن تقليد كنند.
دولت  آمريكا بر طبق  قانون  تحريم هاي  دو جانبه  عليه  ليبي  و ايران  كه  درسال  ۱۹۹۶ (۱۳۷۵) به  تصويب  رساند، تحريم هاي  اقتصادي  وسيعي  عليه  هر دو كشور اعمال  كرد. پيشتر از آن نيز در سال  ۱۹۸۶ (۱۳۶۵) آمريكا يك  رشته  تحريم هاي  اقتصادي  عليه  ليبي  تصويب  كرده  بود.
در بيانيه  آمريكا در عين  حال  خاطر نشان  شده است  كه  اين  تحريم ها به  طور كامل  برداشته  نشده  و نام  اين  كشور همچنان  در فهرست  وزارت  خارجه  آمريكا كه تعدادي  از كشورهاي  جهان  را حامي  تروريسم  مي نامد، باقي  خواهد ماند.
تحريم هايي  كه  به  قوت  خود باقي  خواهند ماند، در رابطه  با صدور كالاهاي  دو منظوره  كه  قابل  استفاده  در توليد تسليحات  است، خواهد بود.
خدمات  هوايي  بين  دو كشور نيز درحال  حاضر برقرار نخواهد شد و دارايي هاي مسدود شده  دولت  ليبي  همچنان  مسدود باقي  خواهند ماند.در اين بيانيه  همچنين  يادآور شده است كه  گفت  و گوهاي  سياسي  و اقتصادي  بين آمريكا  و ليبي  با تمركز بر مسائلي  چون  تروريسم، حقوق  بشر، نوين سازي  سياسي  و اقتصادي  و سياست  خارجي  در قاره  آفريقا ادامه  خواهديافت .
به نوشته روزنامه نيويورك تايمز، دولت بوش براي اولين بار در سالهاي گذشته تاسيس يك نمايندگي ديپلماتيك آمريكايي در طرابلس را نيز تصويب كرده است.نيويورك تايمز همچنين نوشت، بوش از كاهش تحريم هاي ليبي به عنوان ابزاري براي چانه زني در مقابل ايران و كره شمالي استفاده مي كند.

راهپيمايي ارامنه به سمت سفارت تركيه ممنوع
وزارت  كشور روز گذشته با راهپيمايي  ارامنه  تهران  به  سمت  سفارت  تركيه مخالفت  كرد.
به  گزارش  خبرنگار ايرنا از محل  برگزاري  اين  آيين  در شوراي  خليفه گري ارامنه  تهران ، برگزاركنندگان  مراسم  آنچه  «هشتاد و نهمين  سالگرد كشتار ارامنه » اعلام  شده  است ، از چند روز گذشته  براي  انجام  راهپيمايي  اين  روز( ۲۴ آوريل ) با وزارت  كشور درحال  مذاكره  بودند كه  با مخالفت  اين  وزارتخانه مواجه  شدند.
مسئول  روابط عمومي شوراي  خليفه گري  ارامنه  تهران  دراين  خصوص  به خبرنگار ايرنا مركز استان  تهران  گفت : وزارت  كشور تنها با راهپيمايي  آنان به  سمت  شمال  شهر تهران  موافقت  كرده  است .وي  كه  از ذكر نامش  خودداري  كرد، افزود: شركت كنندگان  دراين  آيين  نيزدرمخالفت  بااين  تصميم  وزارت  كشور و براي  نشان  دادن  اعتراض  خود راهپيمايي به  سمت  شمال  تهران  را برگزار نمي كنند.
هر سال  روز ۲۴ آوريل ، ارامنه  تهران  با برگزاري  آييني ، ياد وخاطره  هم كيشان  خود را گرامي مي دارند.
۸۹ سال  پيش  در بحبوحه  جنگ  اول  جهاني  دولت  عثماني  به  منظور تحقق  اهداف  پان  تركيستي  خود و بر اساس  يك  طرح  حكومتي  طي  پنج  سال ، به  كشتاراتباع  ارمني  ساكن  دراين  كشور پرداخت .

معاون بين المللي سازمان انرژي اتمي:
تمام سئوالات و ابهامات آژانس برطرف شد
معاون بين الملل سازمان انرژي اتمي جمهوري اسلامي، نتايج سفر اخير بازرسان آژانس بين المللي اتمي به ايران را بسيار مثبت ارزيابي كرد.
محمد سعيدي در گفت وگو با خبرگزاري مهر اظهارداشت: بازرسان در دو هفته اي كه در ايران بودند،  درباره دو موضوع اصلي نسل جديد سانتريفوژها (P2) و نيز برخي آلودگي هاي هسته اي كه قبلا مورد سوال قرار گرفته بود، با كارشناسان سازمان انرژي اتمي ايران به بحث و تبادل نظر پرداختند.وي افزود: تمامي ابهامات مربوط به اين موضوع برطرف شده و همه سئوالات بازرسان آژانس نيز پاسخ داده شده است.
معاون سازمان انرژي اتمي ايران با اشاره به بازديد بازرسان از برخي مراكز هسته اي كشور در اين مدت،  تاكيد كرد: اين گروه در سفر خود تعليق ساخت قطعات و مونتاژ سانتريفوژ را كه قبلا مورد توافق قرار گرفته و از ۹ آوريل به اجرا درآمده بود مورد تاييد قرار دادند.
به گفته سعيدي اين گروه از بازرسان پس از حل و فصل تمامي مسائل باقي مانده ميان تهران و آژانس به سفر خود پايان داده و به وين بازگشتند كه البته در هفته هاي آينده نيز ۲ تا ۳ گروه از بازرسان به ايران سفر خواهند كرد.وي با اشاره به اين كه تمامي سئوالات آژانس و بازرسان كه در سفر اخير محمد البرادعي به تهران مطرح شده بود حل و فصل شده است تاكيد كرد: با نتايجي كه به آن دست يافتيم اميد است كه هيچ مشكل جدي از ناحيه آژانس در نشست شوراي حكام در ماه ژوئن باقي نمانده باشد.
بازرسان آژانس بين المللي انرژي اتمي پس از دو هفته فعاليت در ايران جمعه شب تهران را ترك كردند.

سياسي
اجتماعي
اقتصادي
خارجي
شهري
علمي فرهنگي
ورزش
ورزش جهان
صفحه آخر
همشهري ضميمه
بازارچه همشهري
همشهري ايرانشهر
|  اجتماعي   |   اقتصادي   |   خارجي   |   سياسي   |   شهري   |   علمي فرهنگي   |   ورزش   |   ورزش جهان   |  
|  صفحه آخر   |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   شناسنامه   |   چاپ صفحه   |