چهارشنبه ۹ ارديبهشت ۱۳۸۳ - سال دوازدهم - شماره - ۳۳۶۲
بازارچه لوازم خانگي
Front Page

افزايش استفاده از «يخچال فريزر» در خانواده هاي ايراني
002985.jpg
رفته رفته و با گسترش شبكه برق به سراسر ايران از ۳ دهه پيش تا به امروز يخچال به يكي از ضروري ترين نيازهاي خانوارهاي ايراني تبديل شده و حتي به آرامي در فرهنگ و سنت هاي رايج در جامعه جايي براي خود باز كرده به نحوي كه كمتر خانواده اي جهيزيه دختر خود را بدون يخچال تدارك مي بيند.
طبق آخرين آمار منتشر شده از سوي مراجع رسمي ۹۸ درصد خانوارهاي شهري ايراني حداقل يك دستگاه يخچال در منزل خود دارند، براساس همين آمار و اطلاعات سطح بهره مندي از اين وسيله در بين خانوارهاي روستايي به ۹۰ درصد مي رسد.
از سوي ديگر هم اكنون ۳۱ درصد شهرنشينان و همچنين ۹ درصد روستانشينان ايراني در كنار يخچال هاي خود، يك دستگاه فريزر را نيز به جمع وسايل زندگي خود افزوده اند.
طبق آمار موجود در مجموع ۱۶ ميليون دستگاه انواع يخچال و فريزر در خانه هاي ايرانيان مورد استفاده قرار مي گيرد كه در اين بين خانوارهاي شهري با ۴/۱۱ ميليون دستگاه سهم بيشتري را به خود اختصاص داده اند.
برآوردهاي به عمل آمده نشان مي دهد به طور بالفعل سالانه براي ۸/۱ ميليون دستگاه انواع يخچال و فريزر در بازار ايران تقاضا وجود دارد كه به دليل توانايي پايين برخي خانوارها و گران بودن يخچال نسبت به ساير مايحتاج زندگي حجم تقاضاي مؤثر در بازار به ۵/۱ ميليون دستگاه در سال كاهش مي يابد، گزارش هاي منتشر شده حاكي است:
حدود يك ميليون دستگاه از تقاضاي موجود در بازار يخچال و فريزر را ۷ شركت عمدتاً  قديمي فعال در توليد اين گونه محصولات تامين مي كنند ضمن اين كه شركت هاي ياد شده سالانه حدود ۱۵۰ هزار دستگاه انواع يخچال و فريزر را به كشورهاي هم جوار و عمدتاً  عراق و افغانستان صادر مي كنند.
اما از سوي ديگر براساس آمار رسمي فقط ۸۶ هزار دستگاه انواع يخچال و فريزر از مجاري قانوني وارد كشور مي شود و ما بقي نياز بازار كه شامل ۴۰۰ تا ۶۰۰ هزار دستگاه انواع يخچال و فريزر مي شود به طور عمده از طريق قاچاق تأمين مي شود.
اين حجم از واردات قاچاق در حالي صورت مي پذيرد كه در نيمه نخست پارسال شركت هاي توليد كننده داخلي فقط توانستند از ۷۳ درصد ظرفيت اسمي خود استفاده كنند و به توليد بپردازند به اين ترتيب حداقل ۲۷ درصد توان توليد كارخانه هاي داخلي در دوره ياد شده بدون استفاده باقي مانده است.
بررسي هاي سازمان بازرسي و نظارت بر قيمت و توزيع كالا و خدمات نشان مي دهد، چهار عامل مهم شامل تقاضاي جديد (مزدوجين)، تقاضاي جايگزين، درصد افزايش بهره مندي خانوارها و تقاضاي غيرخانوار بر بازار يخچال و فريزر تأثيرگذار است.
با توجه به محاسباتي كه در گزارش هاي اين سازمان صورت پذيرفته بيشترين ميزان تقاضا در قسمت هاي جايگزين ۷۷۲ هزار دستگاه و تقاضاي جديد ۶۲۳ هزار دستگاه و مجموع دو تقاضاي ديگر ۴۱۷ هزار دستگاه است به اين ترتيب مجموع تقاضاي كشور براي خريد انواع يخچال و فريزر بيش از ۸/۱ ميليون دستگاه برآورد شده است.
اين سازمان در گزارش خود تصريح كرده، اين مقدار تقاضا عمدتاً  به صورت بالقوه در كشور وجود دارد، مهمترين دليل اين مطلب مربوط به دو تقاضاي جايگزين و افزايش بهره مندي خانوار است زيرا به دليل كاهش قدرت خريد خانوارها و گراني اين دسته از محصولات برخي خانوارها توانايي جايگزيني محصول جديد را با محصول قديمي و يا خريد محصولي جديد به غير محصول موجود ندارد.
طبق آمار موجود در بين انواع يخچال و فريزر بيشترين ميزان مصرف و حتي واردات مربوط به محصول «يخچال فريزر» بوده، در حالي كه با توجه به وضعيت زندگي در شهر ها استفاده از فريزر تقريباً  ضروري به نظر مي رسد، ليكن به دليل كاهش قدرت خريد خانوارها درصد بهره مندي آنها از محصول ياد شده نسبت به يخچال كمتر بوده، ضمن اين كه «يخچال فريزر» با كاربرد دوگانه اش كم كم جايگزين فريزر شده است.
طبق آمار موجود ميزان فروش شركت ها از رابطه اي مستقيم با ميزان ارزبري و به عبارت دقيق تر استفاده بيشتر از مواد اوليه خارجي برخوردار بوده است به طوري كه در سال گذشته بيشترين ميزان توليد و فروش به شركت هاي لوازم خانگي پارس و آزمايش مربوط مي شد كه بيشترين ارزبري را در توليدات خود داشتند.
اين امر مي تواند حاكي از رويكرد خانوارهاي ايراني به استفاده از محصولات منطبق با فناوري روز باشد.
زيرا در حال حاضر به طور مثال در بخش توليد كمپرسور تنها يك شركت فعال در كشور وجود دارد كه از فناوري بسيار قديمي بهره مي برد و به همين دليل به اجبار فقط با نيمي از ظرفيت، به فعاليت خود ادامه مي دهد.
متأسفانه كم توجهي توليدكنندگان داخلي به مقوله كيفيت و همچنين واردات غيرقانوني موجب شده از مجموع ۲۶۴ واحدي كه تا سال ۷۸ مجوز توليد پخچال و فريزر را دريافت كرده اند فقط ۹۰ شركت بتواند به حيات خود در عرصه اين صنعت ادامه دهند و مابقي تعطيل شده اند. پيش بيني مي شود با ادامه روند واردات غيرقانوني يخچال و فريزر در آينده تعداد ديگري از واحدهاي موجود داخلي به صف واحدهاي توليدي تعطيل شده بپيوندند.

گوشي و سيم كارت تلفن همراه
سيم كارت
قيمت سيم كارت تلفن همراه در هفته هاي اخير تغيير چنداني نداشته است. به گزارش خبرنگار ما، قيمت سيم كارت تلفن همراه، اسفند ماه سال گذشته، و با شروع ثبت نام مخابرات از متقاضيان در حدود ۳۰ تا ۵۰ هزار تومان كاهش داشت، ولي بعد از اتمام ثبت نام، قيمت ها تقريباً تثبيت شده است. در حال حاضر قيمت انواع سيم كارت تلفن همراه در تهران به شرح زير است:
صفر با پيش شماره ۰۹۱۲ معمولي (خريد) ۹۳۰ تومان تا ۹۴۰ هزار تومان
صفر با پيش شماره ۰۹۱۲ معمولي (فروش) ۹۵۰ هزار تومان تا ۹۶۰ هزار تومان
كاركرده با پيش شماره ۰۹۱۲ معمولي(خريد) ۸۸۰ هزار تومان تا ۸۹۰ هزار تومان
كاركرده با پيش شماره ۰۹۱۲ معمولي (فروش) ۹۰۰ هزار تومان تا ۹۱۰ هزار تومان
صفر با پيش شماره ۰۹۱۲ رند (خريد) ۹۵۰ هزار تومان به بالا
صفر با پيش شماره ۰۹۱۲ رند (فروش) ۹۷۰ هزار تومان به بالا
قيمت انواع گوشي
قيمت انواع گوشي تلفن همراه نيز در بازار تهران به شرح زير است:
سامسونگ
مدل وي ۲۰۰ (دوربين دار) ۲۷۰ هزار تومان
مدل آر ۲۲۰۷۹ هزار تومان
مدل تي ۴۰۰ ۱۹۲ هزار تومان
مدل تي ۱۰۰ ۱۸۷ هزار تومان
مدل تي ۵۰۰ ۲۹۵ هزار تومان
مدل آ ۸۰۰ ۱۲۸ هزار تومان
مدل ان ۶۲۰ ۱۱۳ هزار تومان
مدل ان ۵۰۰ ۹۷ هزار تومان
مدل اس ۲۰۰ ۲۲۵ هزار تومان
مدل اس ۳۰۰ ۲۲۷ هزار تومان
مدل ايكس ۱۰۰۱۲۴ هزار تومان
مدل سي ۱۰۰ ۱۲۱ هزار تومان
مدل اي ۱۰۰ ۲۱۵ هزار تومان
مدل اس ۵۰۰ ۱۸۷ هزار تومان
مدل اي ۷۰۰ ، (دوربين ديجيتال) ۳۳۰ هزار تومان
مدل ايكس ۶۰۰، (دوربين ديجيتال) ۲۰۴ هزار تومان
نوكيا
002988.jpg

مدل ۶۶۰۰ (دوربين ديجيتال) ۳۹۰ هزار تومان
مدل ۶۱۰۰ ۱۹۰ هزار تومان
مدل ۶۶۱۰ ۱۹۱ هزار تومان
مدل ۲۱۰۰ ۸۲ هزار تومان
مدل ۳۳۱۰ ۷۵ هزار تومان
مدل ۳۶۵۰  ۲۲۵ هزار تومان
مدل ۶۱۰۸ ۲۱۵ هزار تومان
مدل I ۷۲۵۰ ۲۱۰ هزار تومان
مدل ۳۱۰۰ ۱۴۷ هزار تومان
مدل ۱۱۰۰ ۸۵ هزار تومان
زيمنس
مدل اس ايكس وان (دوربين ديجيتال) ۵۲۰ هزار تومان
مدل اس ال ۵۵ (دوربين دار) ۲۵۵ هزار تومان
مدل اس ال ۵۵ (بدون دوربين)۲۲۰ هزار تومان
مدل اس تي ۵۵ (دوربين ديجيتال) ۲۳۰ هزار تومان
مدل ام سي ۶۰ (دوربين ديجيتال) ۱۶۰ هزار تومان
مدل ام ۵۵ ۱۲۲ هزار تومان
مدل سي ۶۲ ۱۱۵ هزار تومان
سي ۶۰ ۹۵ هزار تومان
آ ۶۰ ۱۰۰ هزار تومان
سي ۵۵ ۹۰ هزار تومان
آ ۵۲ ۷۵ هزار تومان
ال جي
مدل ۳۱۰۰ ۱۲۴ هزار تومان
مدل ۵۴۰۰ ۲۱۰ هزار تومان
مدل ۵۳۰۰ ۱۵۴ هزار تومان
مدل ۷۰۳۰ ۲۲۴ هزار تومان
مدل ۷۱۰۰ (دوربين ديجيتال با فلاش) ۲۹۴ هزار تومان
مدل دبليو ۳۰۰۰ ۱۰۲ هزار تومان
مدل جي ۸۰۰۰ (دوربين ديجيتال با لنز متحرك) ۳۵۰ هزار تومان
سوني اريكسون
مدل پي ۹۰۰ (دوربين دار) ۶۹۵ هزار تومان
مدل زد ۶۰۰ ۲۶۰ هزار تومان
مدل پي ۸۰۰ (دوربين دار) ۳۸۵ هزار تومان
مدل زد ۲۰۰ ۱۶۸ هزار تومان
مدل تي ۲۳۰ ۱۳۲ هزار تومان
مدل تي ۶۰۰ ۱۱۰ هزار تومان
مدل تي ۱۰۰ ۷۵ هزار تومان
مدل تي ۶۱۰ ۲۴۳ هزار تومان
مدل تي ۶۳۰ ۲۵۰ هزار تومان
سوني
مدل ام زد ۵ ۳۰۵ هزار تومان

قيمت انواع يخچال و فريزر در بازار تهران
003009.jpg
003012.jpg

|  بازارچه خودرو  |   بازارچه خوراك  |   بازارچه لوازم خانگي  |    گوناگون  |

|   صفحه اول   |   آرشيو   |   بازگشت   |