چهارشنبه ۹ ارديبهشت ۱۳۸۳ - سال دوازدهم - شماره - ۳۳۶۲
كاهش نرخ بليت اتوبوس حركت در مسير مخالف
002973.jpg
آياتغيير نرخ بليت اتوبوس واحد آخرين تغيير و تحول در قيمت كالا و خدمات در سال جديد خواهد بود؟ چون اين تغيير بر عكس ديگر كالا و خدمات، روند نزولي را داشت.شركت واحد اتوبوسراني شهر تهران در اولين روز از دومين ماه سال ۸۳، نرخ بليت همه خطوط اتوبوسراني را ۲۰۰ ريال تصويب كرد و كرايه ۳۰۰ ريالي بعضي خطوط را به ۲۰۰ ريال كاهش داد. اين كاهش هزينه در پي جبران افزايش نرخ كرايه تاكسي هاي داخل شهر تهران ايجاد شده است.
از پانزدهم فروردين ماه سال جديد همزمان با افزايش ۲۳ درصدي قيمت بنزين، تقريباً قيمت همه كالاها و خدمات در كشور افزايش يافت.
اين افزايش قيمت بسته به نوع شهر و نوع كالا و خدمات متفاوت است. گزارش زير تأثير افزايش قيمت بنزين بر روي گراني كالا و خدمات را بررسي كرده است.
ارسلان متين
چرا قيمت كليه كالاي صنعتي، مواد غذايي، كشاورزي و خدمات در ابتداي هر سال افزايش پيدا مي كند؟
بيژن بيدآباد كارشناس اقتصادي در گفت وگو با خبرنگار همشهري در اين باره گفت: افزايش قيمت ها در ابتداي هر سال بر مجموعه كالاها و خدمات همواره در روند افزايشي قيمت كالاها در طي سال قرار دارد. اما علت اينكه چرا افزايش قيمت در ابتداي سال بيشتر احساس مي شود اين است كه از يك طرف دولت غالباً در انتهاي هر سال دچار كسري بودجه مي شود و در نتيجه اقدام به تأمين كسري بودجه در ماههاي آخر سال مي كند. از طرف ديگر پرداختي كه به كارمندان و كارگران در همه بنگاههاي خصوصي و دولتي صورت مي گيرد در ماههاي پاياني هر سال بيش از ماههاي ديگر است. به عبارت ديگر پاداش هاي سالانه و عيدي در ماههاي آخر سال پرداخت مي شود. اين ۲ مورد عملاً باعث مي شود كه تقاضا در پايان هر سال به شدت افزايش يابد. افزايش تقاضا به معني افزايش قيمت ها خواهد بود.
بيدآباد در ادامه افزود: در روزهاي اول سال به وضوح مي توان اين افزايش تقاضا را مشاهده كرد كه بر اساس سنت ديرينه ايراني ها هزينه هاي برگزاري جشن هاي نوروز فراتر از هزينه هاي متداول ماهيانه در طول سال است. لذا اين افزايش تقاضا باعث افزايش قيمت ها خواهد شد. يكي از اين افزايش قيمت ها، افزايش قيمت سوخت است. سوخت نيز چون بيش از همه كالاها در ارتباط با هزينه هاي روزمره مردم نقش دارد، گمان مي برند كه اين افزايش قيمت به دليل افزايش هزينه حمل و نقل است. در صورتي كه كل ارزش افزوده حمل و نقل در اقتصاد كشور در تمام بخش ها اهم از ريلي، هوايي، زميني و دريايي حدوداً كمتر از ۷ درصد توليد ناخالص داخلي است.
مسلماً سهم بنزين بسيار بسيار كمتر و در نتيجه افزايش قيمت بنزين بسيار بسيار ناچيز تر در توليد ناخالص داخلي سهم دارد.
اين كارشناس اقتصادي در ادامه گفت: گرچه از لحاظ فكري و ذهني مردم اين شاخص قيمت بنزين را به عنوان لنگر قيمتي تلقي مي كنند ولي اين موضوع تصادفاً منطبق با مسائلي كه مطرح شده است.
افزايش ۲۳ درصدي قيمت هر ليتر بنزين در ابتدا بر روي نرخ كرايه حمل و نقل مسافر و كالا تأثير مي گذارد.
گزارش خبرنگار ما از سطح شهر حاكي از آن است كه رانندگان تاكسي، خطي و خودروهاي شخصي مسافركش از ابتداي سال بدون توجه به ميزان گراني قيمت بنزين و اينكه چند درصد بنزين گران شده است، خودسرانه نرخ كرايه تاكسي را افزايش داده اند.
به عنوان مثال مسيرهايي كه كرايه آنها قبل از سال ۸۳، ۷۵ تومان بود با شروع سال جديد، اين نرخ كرايه، به ۱۰۰ تومان افزايش پيدا كرده و كرايه هاي ۱۰۰ توماني، ۱۵۰ توماني و ۲۵۰ توماني به ترتيب به ۱۵۰ تومان، ۲۰۰ تومان و ۳۰۰ تومان افزايش پيدا كرده است.
شهروندان تهراني افزايش قيمت كرايه ها را بر اساس آنچه كه در تلويزيون و مطبوعات مي بينند و مي خوانند، غيرقانوني تلقي مي كنند.
آنان نسبت به افزايش بي رويه كرايه خودروهاي مسافربر اعم از تاكسي و شخصي و نيز نبود نظارت بر آنها گلايه مند هستند. اين در حالي است كه رانندگان خودروها بهانه قديمي افزايش قيمت گازوئيل و بنزين را عامل افزايش كرايه ها مي دانند.
روزبه  نجفي دانشجوي شيمي در اين باره گفت: اغلب مسافركش ها از گاز مايع براي سوخت خودروهاي خود استفاده مي كنند. اما وقتي علت افزايش نرخ كرايه تاكسي را از آنها جويا مي شويم در جواب مي گويند: «بنزين ۲۳ درصد گران شده است.»
حسين مطيعي پناه،  ساكن جنوب تهران نيز گفت: در برخي موارد رانندگان خودروهاي شخصي مسافركش و تاكسي به دليل نداشتن پول خرد، باقي پول مسافرين را پس نمي دهند.
وي افزود: در ابتداي سال مسئول سازمان تاكسيراني در مصاحبه تلويزيوني اعلام كرد هرگونه افزايش نرخ كرايه تاكسي پيگرد قانوني براي راننده تاكسي دارد. اما رانندگان تاكسي خودسرانه قيمت ها را افزايش داده اند.
پروين. ع خانم خانه داري كه سه فرزند دانش آموز دارد در مورد تأثير افزايش قيمت بنزين در اقتصاد خانواده گفت: بچه هاي من براي رفتن به مدرسه مجبور به استفاده از تاكسي هستند و از ابتداي سال جديد براي رفت و آمد آنها به مدرسه متحمل هزينه سنگيني شده ام. وي همچنين گفت: نرخ كرايه تاكسي ها در سال جديد ۲۵ تا ۵۰ درصد افزايش يافته است.
جواد بختياري راننده تاكسي خطي در اين مورد گفت: رانندگي تنها منبع درآمد ما مسافركش ها است؛ وقتي نرخ مواد غذايي و لوازم يدكي ماشين افزايش مي يابد ما نيز مجبور هستيم كرايه تاكسي را افزايش دهيم. وي افزود: با توجه به تورم موجود در كشور افزايش كرايه تنها گره گشاي اندكي از مشكلات رانندگان است.
به گزارش خبرنگار ما، افزايش كرايه در حالي صورت مي گيرد كه سازمان هاي مسئول اعلام كرده اند كه هيچ گونه افزايش كرايه اي از سوي اين سازمان ها اعلام نشده است و تا زماني كه نرخ ها واقعي اعلام نشده خودروها حق افزايش كرايه را ندارند.
افزايش بهاي كالاها در پي افزايش قيمت بنزين
مواد غذايي، لبني، پروتئيني، ميوه، كالاهاي صنعتي، كشاورزي و بهاي خدمات در سال جديد به بهانه افزايش قيمت بنزين، بين ۲۰ تا ۲۵ درصد افزايش قيمت يافته اند.
اين امر هزينه بيشتري را در بودجه خانوارها به ويژه حقوق بگيران ايجاد مي كند به طوري كه وضعيت معيشتي آنها را با مشكلات جديد مواجه مي كند.
مريم عليزاده كارمند دولت در اين مورد و با بيان اينكه مسابقه افزايش قيمت ها هر سال با بالارفتن قيمت بنزين شكل مي گيرد، گفت: با وجود تمام تلاش ها كنترل قيمت ها به امري بي حاصل تبديل شده و سازمان هاي نظارتي در اين زمينه عملكرد مطلوبي نداشته اند.وي همچنين افزود: سازمان دولتي حمايت از مصرف كننده نيز تاكنون نتوانسته نقش خود را در حمايت از مصرف كنندگان به خوبي ايفا كند.
عباس منفرد ،ساكن غرب تهران نيز كه براي خريد به بازار ميوه و تره بار قزل  قلعه مراجعه كرده بود در مورد افزايش قيمت ها گفت: روند رو به افزايش قيمت ها سبب شده كه بسياري از خانواده ها نتوانند بين درآمد و هزينه هاي خود تعادل ايجاد كنند و حتي براي خريد از ميادين ميوه و تره بار نيز مشكل دارند.
وي با اشاره به افزايش ۵۰ درصدي قيمت  گوشت مرغ گفت: نه تنها قيمت ها در حد نرخ هاي قبل از سال جديد نيست بلكه به مراتب افزايش نيز پيدا كرده است.
صاحب يكي از غرفه هاي مواد غذايي در بازار ميوه و تره بار شهرداري نيز در مورد علت گراني مواد غذايي در سال جديد و تأثير آن بر روي قدرت خريد مردم گفت: گراني ۴۰ درصدي گوشت مرغ، ۲۵ درصدي بنزين و حدود ۲۰ درصدي مواد غذايي مختلف موجب سنگيني ۳۰ درصدي سبد هزينه خانوارها در يك ماهه نخست سال شده است. در حالي كه افزايش حقوق كارمندان ۱۱ درصد است.
چنين اختلاف فاحشي بين افزايش قيمت كالا و افزايش حقوق كارمندان دولت مسلماً باعث مي شود قدرت خريد مردم سال به سال كاهش يابد.وي گفت: به دليل قول مسئولين، بسياري از مردم انتظار داشتند قيمت كالاها و خدمات امسال يا افزايش نمي يابد و يا در حد بسيار كم، گران مي شود ولي اين افزايش قيمت بر خلاف تصور آنها بيشتر از ساليان گذشته افزايش يافته است.
ركود خريد و فروش در بازار لوازم خانگي
گزارش خبرنگار همشهري از بازار لوازم خانگي حاكي از آن است كه در برخي از كالاها همچون يخچال و فريزر افزايش به ترتيب ۳ درصدي و ۷ درصدي قيمت بوجود آمده است.
اين افزايش قيمت  لوازم خانگي گرچه به زعم مردم و ناشي از افزايش قيمت بنزين است اما در حقيقت به علت افزايش قيمت جهاني فولاد و ورق  هاي آهن بوجود آمده است. افزايش قيمت جهاني فولاد كه ناشي از افزايش تقاضاي چين نسبت به مصرف فولاد براي توسعه عمراني كشورش ايجاد شده است، بازار توليد و مصرف فولاد در كشورمان را كه ۴۰ درصد محصول نهايي فولادش وارداتي است و بعضي مواد اوليه توليد مقاطع فولادي را مجبور است از خارج با تعرفه گمركي بالا وارد كند، بي تأثير نگذاشته است.
در حال حاضر وضعيت بازار لوازم خانگي به نحوي است كه اغلب توزيع كنندگان و فروشندگان بزرگ لوازم خانگي تا مشخص شدن قيمت نهايي اين كالاها خريد و فروش نمي كنند. هم اكنون برخي ديگر از توليدكنندگان لوازم خانگي قيمت برخي از اجناس توليدي خود را تا ۱۰ درصد افزايش داده اند.
يك عضو هيأت مديره اتحاديه لوازم خانگي تهران نيز اعلام كرده است اين افزايش قيمت از سوي توليد كنندگان بدون هماهنگي مسئولان ذيربط بوده است و اتحاديه لوازم خانگي اين موضوع را به سازمان بازرسي و تعزيرات حكومتي گزارش خواهد كرد.
اين اميدواري در بين مردم پايتخت مي رود كه كاهش نرخ بليت اتوبوس درون شهري كه از اول ماه ارديبهشت سال جاري ايجاد شده است خاتمه تغيير و تحول در قيمت كالا و خدمات باشد چرا كه كالايي اعم از خوراكي و غير خوراكي باقي نمانده است كه در اولين ماه سال ۸۳ دستخوش تغيير قيمت نشده باشد.

كسب و كار
افزايش درآمد خانوارها از طريق سرمايه گذاري صحيح در بورس
بازده سرمايه گذاري در بورس تهران طي سال ۸۲ به طور ميانگين معادل ۱۲۰ درصد بود. به عبارت ساده تر اگر فردي در اول فروردين ماه سال گذشته در سبد سهام شركت هاي پذيرفته شده در بورس تهران سرمايه گذاري مي كرد در پايان سال سودي برابر ۱۲۰ درصد را كسب مي كرد.
اين ميزان سود را مي توان با سود پرداخت شده در ساير بازارهاي رقيب اعم از خريد اوراق مشاركت، سپرده گذاري در بانك ها و حتي خريد خودرو، سيم كارت تلفن همراه و... مقايسه كرد.
در سال گذشته بانك هاي دولتي و خصوصي حداقل ۷ درصد و حداكثر ۱۲ درصد سود؛ سپرده هاي كوتاه مدت و حداقل ۱۷ و حداكثر ۵/۲۰ درصد سود به سپرده هاي بلندمدت پرداخته اند، ضمن اين كه سود اوراق مشاركت عرضه شده در سال ۸۲ برابر ۱۶ تا ۱۷ درصد بود.
اين آمار از پتانسيل بالاي بورس و تفاوت فاحش آن با ساير بازارها براي جذب پس اندازهاي خانوارهاي ايراني حكايت دارد. طبق آمار منتشر شده سال گذشته فقط ۸۶۷ هزار نفر براي سرمايه گذاري به دفاتر شركت هاي كارگزاري فعال در بورس مراجعه كردند كه اين رقم هرچند از رشد مناسبي نسبت به سال هاي گذشته برخوردار بود اما به نسبت كل جمعيت ايران درصد پاييني را تشكيل مي داد.
از سوي ديگر آمار نسبتاً دقيق موجود نشان مي دهد بين ۵/۱ تا ۲ ميليون ايراني در حال حاضر مالك برگه هاي سهام منتشر شده از سوي شركت هاي پذيرفته شده در بورس تهران هستند. كه اين ميزان حدود ۳ درصد كل جمعيت كشور را تحت پوشش قرار مي دهد. بنابراين پارسال فقط حدود ۳ درصد از كل ايراني ها توانستند از اين بازده بالا براي ارتقاء سطح زندگي خود بهره مند شوند. به باور كارشناسان تشويق و آموزش مردم در مورد سرمايه گذاري در بورس ضمن اين كه سرمايه هاي آنان را به سمت فعاليت هاي مولد سوق مي دهد، موجبات افزايش سطح درآمد خانوارهاي ايراني را از طريق كسب سود حاصل از سرمايه گذاري در بورس فراهم مي آورد. در نتيجه توجه به آموزش سرمايه گذاري در بازار سهام تأثيري مستقيم بر كيفيت زندگي و رشد اقتصادي خانوارها برجاي خواهد گذاشت.

يادآوري
ممنوعيت افزايش قيمت ها تا پايان ارديبهشت ماه
002976.jpg
از شروع سال جديد، كمتر روزي بوده كه خبر افزايش قيمت كالا يا خدمتي را دريافت نكرده باشيم. اين در حالي است كه پيش از عيد نوروز اعلام شده بود به دستور وزير بازرگاني هرگونه اقدام در خصوص تصويب نرخ هاي جديد تا پايان ارديبهشت ۸۳ ممنوع است.
براي يادآوري به همه سازمانهاي مسئول و دست اندر كار قيمت ها، متن بخشنامه وزير بازرگاني به مديرعامل سازمان حمايت مصرف كنندگان و توليدكنندگان كه اسفندماه ۸۲ صادر شده است در پي مي آيد:
«نظر به ضرورت تدوين برنامه هاي اجرايي در جهت حفظ ثبات قيمت ها در ايام پاياني سال و ماه هاي اوليه سال آينده و جلوگيري از اختلال در روند منطقي قيمت گذاري در مقطع مذكور، با توجه به اينكه حسب تجربيات سالهاي گذشته، تعيين و ابلاغ نرخ هاي مصوب توسط مراجع رسمي قيمت گذاري در ايام پاياني سال، عاملي در جهت التهاب بازار بوده و هرگونه اقدام درخصوص تصويب نرخ هاي جديد موجبات سوءاستفاده عوامل سودجو را در جهت نابساماني نرخ ساير كالاها و خدمات موجود در جامعه فراهم مي آورد.
بدين وسيله ابلاغ مي گردد از هرگونه بررسي، اصلاح، تاييد و تعيين نرخ كالاها و خدمات در آن سازمان و هيات تعيين و تثبيت قيمت ها كه زمان اجراي آن مربوط به مقطع زماني روزهاي پاياني سال جاري لغايت پايان ارديبهشت ۱۳۸۳ باشد خودداري و اقدامات مربوط به نرخ گذاري به بعد از ايام مذكور موكول گردد.
اميد است اجراي اين مهم و اطلاع رساني آن به عموم مردم، در كاهش تنش هاي احتمالي بازار، در ايام پاياني سال كه با حضور عوامل واسطه  پررنگ تر مي گردد، نقش موثري ايفاد نمايد.»
آخرين خبر در زمينه قيمت ها، افزايش ۱۰درصدي قيمت بليت قطار بود و پيش از آن قيمت بليت اتوبوس هاي بين شهري، كرايه حمل و نقل تاكسي ها به تبع افزايش قيمت بنزين و گازوئيل، قيمت انواع لبنيات، كه همگي در سال جديد اتفاق افتاده است.
البته هنوز تا پايان ارديبهشت ماه فرصت كافي داريم.

بانك هايي كه سود بيشتري مي پردازند
بانك هاي خصوصي اقتصاد نوين و پارسيان بيشترين سود را به سپرده هاي كوتاه مدت و بلندمدت مشتريان خود ارائه مي دهند.
به گزارش خبرنگار ما اين دو بانك در رقابتي فشرده با يكديگر به سپرده هاي پنج ساله ۵/۲۰ درصد و به سپرده هاي كوتاه مدت يك ماهه ۱۲ درصد سود علي الحساب پرداخت مي كنند.
اين در حالي است كه بانك هاي دولتي حداكثر ۸درصد سود به سپرده هاي كوتاه مدت و ۵/۱۸ درصد سود به سپرده هاي بلندمدت مي پردازند.
بيشترين سود علي الحساب اعلام شده در بين بانك هاي دولتي براي سپرده هاي بلندمدت پنج ساله به بانك رفاه اختصاص دارد اين بانك براي سپرده گذاران خود در اين دوره زماني ۵/۱۸ درصد سود در نظر گرفته است.
براساس اين گزارش بانك هاي رفاه و مسكن در بخش سپرده هاي كوتاه مدت يك و شش ماه با پرداخت ۸ و ۱۰ درصد سود علي الحساب بالاترين رتبه را در بين بانك هاي دولتي به خود اختصاص داده اند.
بر اين اساس بانك كشاورزي در بين بانك هاي دولتي براي سپرده هاي دو ساله و ۳ ساله بالاترين سود علي الحساب را محاسبه و اعلام كرده، اين بانك به سپرده هاي دو ساله ۷/۱۶ درصد و به سپرده هاي ۳ ساله ۸/۱۶ درصد سود مي پردازد.
اين گزارش حاكي است: سود پرداخت شده از سوي بانك هاي خصوصي در انواع سپرده ها حداقل دو درصد از ميزان مشابه آن در بانك هاي دولتي بالاتر است.
003000.jpg

معرفي نگارخانه هاي تهران
002991.jpg
نگارخانه هاي تهران، آثار هنرمندان رشته تجسمي همچون نقاشي، عكاسي، گرافيك، كاريكاتور، سفال و سراميك، مجسمه و آثار حجمي و ... را طي برنامه هاي مشخص هفتگي به نمايش عمومي مي گذارند و علاقه مندان مي توانند با مراجعه به اين مكانهاي هنري در طول هفته، از اين دسته آثار به طور رايگان ديدن كنند.
نام و مشخصات نگارخانه هاي تهران را به منظور آگاهي بيشتر خوانندگان علاقه مند در پي مي آوريم.
***
نگارخانه آتبين- ساعات بازديد: ۱۶ الي ۲۰
نشاني: خيابان ولي عصر، قبل از چهارراه پارك وي، كوچه خاكزاد، پلاك ۱+۱۲- تلفن: ۲۰۱۷۷۶۱
نگارخانه آتشزاد-ساعات بازديد: ۱۶ الي ۱۹
نشاني: خيابان ولي عصر، نرسيده به ميدان ونك، توانيز، ساختمان ۴۳ - تلفن: ۸۸۸۴۵۷۲-۸۸۸۴۴۰۷
نگارخانه آثار -ساعات بازديد: ۱۶ الي ۱۹
نشاني: خيابان انقلاب، روبروي درب اصلي دانشگاه تهران، فخر رازي، شماره ۱۳۶-تلفن : ۶۴۰۹۷۵۱
نگارخانه آرته - ساعات بازديد: ۱۷ الي ۲۱
نشاني: بزرگراه كردستان، ورودي همت شرق، خيابان عليخاني، ۲۰ متري گلستان، ۱۲ متري دوم، شماره ۳۳-تلفن: ۸۰۳۱۶۵۲
نگارخانه آريا-ساعات بازديد: ۱۵ الي ۱۹
نشاني: خيابان ولي عصر، بالاتر از سه راه بهشتي، كوچه زرين، شماره ۱۱ -
002994.jpg
تلفن: ۸۷۱۶۴۰۱
نگارخانه ارژنگ -ساعات بازديد: ۱۰ الي ۱۲- ۱۶ الي ۲۰
نشاني: بلوار كشاورز، خيابان فلسطين شمالي، كوچه مرتضي زاده،  پلاك - تلفن: ۸۹۶۹۵۳۲
نگارخانه الهه - ساعات بازديد:  ۱۶ الي ۲۰
نشاني: خيابان آفريقا،  خيابان گلفام، پلاك ۴۷-تلفن: ۲۰۵۴۱۲۸- ۲۰۵۹۶۸۶
نگارخانه باران -ساعات بازديد: ۱۰ الي ۱۳- ۱۶ الي ۲۰
نشاني: ميدان دركه، خيابان احمد پور، نبش كوچه غزال، پلاك ۷ - تلفن: ۲۴۰۷۷۷۲.
نگارخانه برگ- ساعات بازديد: ۹ الي ۱۲- ۱۵ الي ۱۸
نشاني: خيابان ولي عصر، نرسيده به ميرداماد، كوچه دامن افشار، شماره ۱/۱۲- تلفن: ۸۷۸۵۳۳۰.
نگارخانه بنفشه - ساعات بازديد: ۱۶ الي ۱۹
نشاني: ملاصدرا، شيراز جنوبي، كوچه بهار، شماره ۵۰ تلفن: ۸۰۳۴۲۴۷.
نگارخانه پاسارگاد- ساعات بازديد: ۱۷ الي ۲۱
نشاني: پاسداران، خيابان دولت، نرسيده به چهارراه قنات، كوچه سلمي- شماره ۲۶- تلفن: ۲۵۴۰۴۰۷
نگارخانه پرديس- ساعات بازديد: ۱۷ الي ۲۰
نشاني: شهرك ژاندارمري، خيابان ابراهيمي الوند ۲،  شماره ۳۰۳ - تلفن: ۴۲۱۸۶۴۴.
نگارخانه ثروت- ساعات بازديد: ۱۵ الي ۱۹
نشاني: خيابان آفريقا،  بابك مركزي، اولين بن بست سمت چپ،  شماره ۳۵ -تلفن: ۸۷۹۸۷۰۷.
نگارخانه خاك - ساعات بازديد: ۱۶ الي ۲۰
نشاني: خيابان دكتر شريعتي، دو راهي قلهك،  خيابان بصيري، كوچه ژيلا - تلفن: ۲۶۰۵۴۶۵.
نگارخانه دريابيگي- ساعات بازديد: ۱۶ الي ۱۹
نشاني: شهرك قدس، فاز ۳، خيابان دوم،  شماره ۱۱۶۵-تلفن: ۸۰۸۳۳۲۷.
نگارخانه سعدآباد- ساعات بازديد: ۱۰ الي ۱۳- ۱۵ الي ۱۸
نشاني: خيابان ولي عصر، زعفرانيه، خيابان طاهري، شماره ۵۰- تلفن: ۲۱۴۴۳۳۰.
نگارخانه سيحون- ساعات بازديد: ۱۰ الي ۱۸
نشاني: خيابان خالد اسلامبولي، كوچه چهارم، شماره ۳۰ -تلفن: ۸۷۱۱۳۰۵.
نگارخانه شاهد- ساعات بازديد:۹ الي ۱۲و ۳۰/۱۴الي ۳۰/۱۷
نشاني: خيابان جمهوري، خيابان بابي ساندز، شماره ۳۴ - تلفن: ۶۷۲۶۸۲۲.
نگارخانه شفق- ساعات بازديد: ۹ الي ۱۳- ۱۴ الي ۱۹
نشاني: سيد جمال الدين اسدآبادي،  خيابان ۲۱، پارك شفق-تلفن: ۸۵۵۴۰۱۶.
نگارخانه شيث- ساعات بازديد: ۱۶ الي ۲۰
نشاني: چهارراه ولي عصر، ضلع جنوبي پارك دانشجو، كوچه شيرزاد شرقي، شماره ۴۱ - تلفن: ۶۷۰۷۶۸۱ .
نگارخانه شيخ هادي- ساعات بازديد: ۹ الي ۱۲- ۱۵ الي ۱۹
نشاني: خيابان ولي عصر، پائين تر از سه راه جمهوري خيابان سخنور (وزيري) -تلفن: ۶۴۹۸۵۸۷ .
نگارخانه طراحان آزاد- ساعات بازديد: ۱۶ الي ۲۰
نشاني: ميدان فاطمي، ميدان گلها،  ميدان فرحبخش، شماره ۴۱- تلفن: ۸۰۰۸۶۷۶ .
نگارخانه فاخته - ساعات بازديد: ۱۶ الي ۱۹
نشاني: گاندي شمالي، خيابان شريفي، پلاك ۴۳، واحد ۷ - تلفن: ۲۰۱۳۰۵۲
نگارخانه كارنامه - ساعات بازديد: ۱۰ الي ۲۲
نشاني: خيابان نياوران، روبروي كامرانيه شمالي، شماره ۴۲۶-تلفن: ۷۰- ۲۲۸۵۹۶۹
نگارخانه لاله- ساعات بازديد: ۹ تا ۱۳- ۱۶ تا ۱۹
نشاني: خيابان فاطمي، جنب هتل لاله،  ضلع شمالي پارك لاله - تلفن: ۸۹۶۰۴۹۲
نگارخانه نقش جهان- ساعات بازديد: ۱۰ الي ۱۲- ۱۶ الي ۱۹
نشاني: خيابان ولي عصر، زعفرانيه، چهارراه اول،  نبش پرزين، تماشاگه زمان - تلفن: ۲۴۱۸۶۴۱
نگارخانه نوا- ساعات بازديد: ۱۶ الي ۲۰
نشاني: بزرگراه چمران، پل مديريت، روبروي دانشگاه امام صادق، پلاك ۴۱ - تلفن: ۲۰۷۹۶۳۳
نگارخانه والي- ساعات بازديد: ۱۵ الي ۱۹
نشاني: ميدان ونك، خيابان خدامي، پلاك ۸۶ - تلفن: ۸۰۴۷۶۹۸
نگارخانه هفت ثمر-ساعات بازديد: ۱۶ الي ۲۰
نشاني: خيابان مطهري، كوه نور، كوي پنجم، پلاك ۲۵-تلفن: ۸۷۳۱۴۰۳
نگارخانه هنرمندان- ساعات بازديد: ۱۰ الي ۲۰
نشاني: خيابان طالقاني،  بعد از چهار راه ايرانشهر، خيابان موسوي شمالي، باغ هنر -تلفن: ۸۳۱۶۱۷۱
نگارخانه آشيان نقش و مهر
نشاني: خيابان بخارست، خيابان ۱۸، شماره ۴ - تلفن: ۸۷۳۲۹۵۰
نگارخانه آينه شهر -
نشاني: انتهاي پاسداران، ضلع جنوبي پارك نياوران، شماره ۸۴۲ - تلفن: ۲۲۸۴۶۹۲
نگارخانه ابراهيمي نژاد
نشاني: خيابان پيروزي، بلوار ابوذر، پل چهارم، خيابان آهنگ، گلستان ۲، شماره ۴۰ - تلفن: ۳۷۳۰۷۷۶
نگارخانه اقدسيه
نشاني: خيابان پاسداران، ابتداي خيابان اقدسيه، ساختمان نيما، شماره ۲۰۷ - تلفن: ۲۲۹۷۲۰۴
نگارخانه بامداد
نشاني: خيابان مطهري، خيابان جم، كوچه ماگنوليا، شماره ۳۵ - تلفن: ۸۸۳۰۳۱۷
نگارخانه سرو
نشاني: ضلع شمالي پارك ساعي، فرهنگسراي بانوان - تلفن: ۸۷۸۶۲۷۶
نگارخانه بهمن
نشاني: ميدان بهمن، خيابان رشت، خيابان آزادگان، فرهنگسراي بهمن- تلفن: ۵۳۱۲۱۸۰
نگارخانه تهران
نشاني: دانشگاه تهران، دانشكده هنرهاي زيبا- تلفن: ۶۱۱۲۴۹۵
نگارخانه جوان
نشاني: خيابان خاوران، نرسيده به ميدان بسيج - تلفن: ۵-۳۷۳۰۰۰۲
نگارخانه راه ابريشم
نشاني: خيابان ظفر، تابان شرقي، شماره ۷۵ -تلفن: ۸۷۸۸۲۵۹
نگارخانه شيو
نشاني: خيابان مطهري، روبه روي جم، شماره ۱/۲۲۲ - تلفن: ۸۷۳۰۸۶۴
نگارخانه شبدا
نشاني: خيابان سيد جمال الدين اسدآبادي، خيابان جهان آرا، انتهاي ۱۹ غربي، شماره ۸۲ - تلفن: ۸۰۰۷۷۲۵
نگارخانه شبنم
نشاني: بزرگراه كردستان، انتهاي خيابان ۶۴- برجهاي آ- اس- پ واحد اداري، شماره ۴۱۸ - تلفن: ۸۰۳۵۹۸۵
نگارخانه ضرابي
نشاني: خيابان شريعتي، بين حسينيه ارشاد و شهرداري منطقه ۳ كوچه كاميار، شماره ۱۹ - تلفن: ۲۲۲۶۲۱۳
نگارخانه فردوس
نشاني: شهرك قدس، فاز ۲، خيابان هرمزان، برج ۱۴، واحد يك - تلفن: ۸۰۹۳۲۳۴
نشاني: ميدان ونك، خيابان بيژن، جنب هتل هما، كوچه ارم، شماره ۵۴ - تلفن: ۸۷۹۶۸۰۹
نگارخانه كندلوس
نشاني: خيابان سيد جمال الدين اسدآبادي، خيابان ۶۴- برجهاي آ.اس.پ شماره ۱۲- تلفن: ۸۰۳۵۹۸۵
نگارخانه كمال الملك
نشاني: خيابان پاسداران، نبش گلستان سوم، ساختمان شماره يك - تلفن: ۲۵۶۵۴۳۴
نگارخانه گلستان
نشاني: خيابان دروس، خيابان كماسايي، شماره ۴۲ - تلفن: ۲۵۴۱۵۸۹
نگارخانه گل
نشاني: خيابان سيدجمال الدين اسدآبادي،  نبش كوچه سوم، شماره ۲۰ - تلفن: ۸۹۵۳۲۵۸
نگارخانه مژده
نشاني: سعادت آباد، خيابان علامه طباطبايي شمالي، ۱۸ شرقي، شماره ۹۱ - تلفن: ۲۰۶۷۴۴۲
نگارخانه منصوره حسيني
نشاني: خيابان آفريقا، بلوار گلشهر، شماره ۳۵ تلفن: ۲۰۵۲۹۰۸
نگارخانه ماني
نشاني: خيابان كامرانيه جنوبي، كوچه دژم جو، شماره ۴۳، طبقه اول- تلفن: ۲۲۸۰۰۱۰
نگارخانه مس نگار
نشاني: خيابان ملاصدرا، كردستان شمالي، تجمع پارك پرنس، بخش تجاري شماره ۵ - تلفن: ۸۰۵۱۶۷۴
نگارخانه نيازي
نشاني: بلوار ميرداماد، ميدان محسني، ساختمان ۷۷، طبقه ۳ - تلفن: ۲۲۲۵۴۰۷
نگارستان خط
نشاني: خيابان انقلاب، چهار راه كالج، خيابان خارك، شماره ۶۱ - تلفن: ۶۷۰۴۲۱۱
نگارخانه نياوران
نشاني: بنياد آفرينشهاي هنري نياوران تلفن: ۲-۲۲۸۷۰۸۱
نگارخانه هنر
نشاني: خيابان استاد نجات اللهي، نبش ورشو، شماره ۳۶ -تلفن: ۴-۸۹۱۱۶۱۱
نگارخانه مسعود
نشاني: خيابان سهروردي شمالي، پايين تر ازقندي، شماره ۱۷۰- طبقه ۲ - تلفن: ۸۷۶۵۷۵۵

خبر
002997.jpg
نيمي از خودروهاي ساخته شده كشور در تهران حركت مي كنند
دست كم نيمي از ۷۳۱ هزار و ۳۲۶ دستگاه خودرويي كه پارسال در ايران توليد شده است در شبكه معابر تهران به حركت درآمده اند.
براساس آمار موجود، با افزايش چشمگير توليد در صنايع خودرو طي سال گذشته در كشور روزانه دو هزار و ۴۰۰ خودرو در كشور ساخته شده است كه بدين ترتيب بر تعداد خودروهاي تهران هر روز يكهزار تا يكهزار و ۲۰۰ دستگاه افزوده مي شود.
به گزارش ايرنا،شهرام جباري زادگان كارشناس برنامه ريزي شهري با بيان اين مطلب كه ۷۳ درصد از خودروهايي كه به معابر عمومي تهران اضافه مي شود اختصاص به ۳ نوع خودرو پرايد، پيكان و انواع پژو دارد اظهار داشت: سهم ديگر خودروها، تنها ۲۷ درصد است.
وي با اشاره به انبوه خودروهايي كه همه روزه به كلان شهر تهران افزوده مي شود گفت: متأسفانه در زمان حاضر بزرگراه ها و راه هاي تهران نه تنها آماده ميزباني خودروهاي جديد نيستند بلكه ظرفيت خودروهاي موجود را ندارند.
اين كارشناس مسائل شهري، تهران را به موجود زنده اي تشبيه كرد كه صرفا نسبت به جذب انواع خودرو اقدام مي كند درحالي كه هيچ گونه دفعي به دنبال ندارد.
وي افزود: در مقابل انبوه خودروهاي توليدي كه هر روز نيز تعداد آنها افزايش مي يابد متأسفانه علي رغم وعده و وعيدهاي داده شده هيچ خودرو فرسوده اي از رده خارج نمي شود.
جباري زادگان بحران ترافيك تهران را مسئله اي ملي قلمداد كرد.
وي افزود: با ادامه اين روند در تهران، به نظر مي رسد نه تنها براي تردد بلكه براي توقف خودروها نيز با كمبود فضاي پارك مواجه شويم همانطور كه در زمان حاضر در محدوده مركزي شهر با اين مشكل روبه رو هستيم.
وام و زمين براي اشتغال دانش آموختگان رشته كشاورزي
دانش آموختگان رشته كشاورزي در شهر جديد هشتگرد از زمين براي اجراي طرح هاي گلخانه اي برخوردار مي شوند.
محمد خليل داستان مديرعامل شركت عمران اين شهر با اشاره به اين كه ۱۵۰ هكتار زمين به اين منظور در نظر گرفته شده و تا پايان امسال به ۲۵۰ گروه از فارغ التحصيلان رشته كشاورزي واگذار مي شود، گفت: هزينه اراضي واگذاري به صورت اقساطي از متقاضيان دريافت مي شود و آنان براي اجراي طرح هاي خود مي توانند از تسهيلات اعطايي نهادهاي مختلف و بانك ها نيز بهره مند شوند.
اجراي اين گونه طرح ها، علاوه بر ايجاد اشتغال شهرهاي جديد را كه اغلب حالت خوابگاهي براي شهرهاي بزرگ دارند،  به شهرهايي پويا و مولد تبديل خواهد كرد.

گلايه يك شهروند
مديران محترم روزنامه همشهري
با سلام اميد است چون مصدر كاريد و جوان و به زودي به افتخار بازنشستگي نائل مي شويد سخن از گوشه هاي قلب بازنشسته اي مظلوم با داماد و عروس و نوه و عائله را بشنويد و لحظه اي بيانديشيد كه شما نيز بازنشسته مي شويد. از بدو تشكيل حكومت اسلامي به زعامت خميني كبير(ره) همه جا سخن از رفع بيداد بود.
احاديث و روايات پيامبران و امامان معصوم را مبني بر سفارش دادخواهي از مسلمانان شنيدم و مسئولين كشور همه جا و هماره خود را رهرو اين راه دانسته و مي دانند.
چند سالي  است گاه و بي گاه در مورد پرداخت به بازنشستگان قبل از ۷۹ وعده و وعيد مي دهند و يا مظلومان خاموش بازنشسته را با افتتاح حساب خيالي دلخوش مي كنند.
در شب عيد شما مطبوعات براساس اين فرمايشات چه كرديد و چه آتشي بر خرمن وجود ما زديد و چقدر ما را خوشحال و مسرور كرديد؟ عيد آمد خبري نشد و بعد از عيد نيز اين مسئله به  خاموشي گراييد.
آيا ۳۰ سال تلاش ايثار و صداقت كاري كه اين چندرغاز برايمان اين قدر مهم است مسئولين را به اين امر وانمي دارد كه با صدور حكمي طوفاني و انقلابي دلهاي پيرمردان بازنشسته امروز را كه ديروز جوانان برومند اين آب و خاك بوده اند شاد كند.
عده زيادي از ما با بهره مندي از مكتب اسلام خود را وقف خدمت به هم ميهنان كرده ايم، پاك زيسته و پاك خواهيم بود، اهل هيچ  گونه كجروي نبوده ايم و هماره چشم  به  راه صدور امريه مسئولين جوان امروز كه برق آسا بازنشستگان فردا مي گردند. در تمام مطبوعات داد دل ما شنيده مي شود. كيست پاسخگوي ايثارگران عمر جواني نيرو؟ اميد است با درج درد دل ما مظلومان خاموش را ياري كنيد.
محمود زعفرانپور

زندگي در جهان
پيراشكي رايگان
ميلواكي: چندين سال پيش يك پسر بچه ۴ ساله در يك مسابقه راديويي شركت كرد و از قضا برنده اين رقابت شد.
جايزه اين مسابقه برخورداري از پيراشكي رايگان تا آخر عمر بود كه وي مي توانست هر روز به يك شيريني فروشي مشخص مراجعه كرده و پيراشكي رايگان خود را دريافت كند.
وي به مدت ۲۷ سال از اين امتياز استفاده كرد اما چندي پيش، شيريني فروشي مورد نظر تعطيل شد. البته صاحب شيريني فروشي تعطيل شده مجبور شد با يك مغازه ديگر قرارداد امضا كند تا اين كه سهميه پيراشكي برنده مسابقه تا آخر عمر پابرجا باقي بماند.
مشتريان سمج
سالت ليك سيتي: صاحب يك رستوران در آمريكا دو تن از مشتريان خود را به دليل مصرف بيش از حد استيك، از اين مكان اخراج كرد. چند روز قبل يك زوج به رستوراني كوچك مراجعه كرده و استيك سفارش دادند. اما هنگامي كه آنان براي دوازدهمين بار خواهان استيك شدند، صاحب رستوران به درخواست آنان پاسخ منفي داد و از آنها خواست، غذاي ديگري سفارش بدهند.
توجيه صاحب رستوران اين بود كه وي نمي تواند تمام استيك هاي موجود در رستوران را به يك مشتري ارائه نمايد و بايد اين غذا را ميان تمام مشتريانش تقسيم كند.
به هر حال زوج جوان پس از دريافت پاسخ منفي خواهان بازپرداخت پول استيك هاي قبل شدند كه صاحب رستوران حاضر به انجام چنين كاري نشد به همين دليل دو مشتري سمج در رستوران تحصن كردند تا اين كه پليس از راه رسيد و مشكل را حل و فصل كرد.
پيشتكار پيرمرد
دنور: اغلب كارخانه هاي توليد پوشاك آمريكا به خارج از مرزهاي اين كشور كوچ كردند تا اين كه با استخدام نيروي كار ارزان، هزينه توليد را كاهش بدهند.
اما يك كارخانه توليد پوشاك از سال ۱۹۴۶ تاكنون، فعاليت خود را در دنور حفظ كرده كه تداوم فعاليت اين كارخانه به واسطه پيگيري و پشتكار صاحب آن بوده  است.
صاحب اين كارخانه، پيرمردي ۱۰۳ ساله است كه اين مؤسسه توليدي را به همراه پسر و نوه اش اداره مي كند. او هنوز هم هر روز صبح زود از خانه بيرون مي آيد و در دفتر كار خود حاضر مي شود. يكي از ويژگي هاي منحصر به فرد كارخانه فوق اين است كه محصولاتش را به فروشگاه هاي زنجيره اي و مغازه هايي كه به مشتريان تخفيف مي دهند، نمي فروشد.
درخواست غرامت از آرايشگاه طوطي
بالتيمور: چندي پيش صاحب يك طوطي آفريقايي، پرنده خود را به آرايشگاه ويژه پرندگان برد تا پرهايش را كوتاه كند. اما از آن زمان به بعد، اين طوطي به يك پرنده گوشه گير و افسرده تبديل شد و ديگر حرف نزد.
به همين دليل صاحب پرنده به دادگاه شكايت كرده و خواهان پرداخت ۲۵۰۰ دلار غرامت از طرف آرايشگاه شده است.
وي معتقد است طوطي به دليل كوتاه شدن بيش از حد پرهايش به اين حال و روز افتاده است.
لباس آدامسي
تگزاس: خريد لباس شيك براي نوجوانان از اهميت ويژه اي برخوردار است چندي پيش يك دختر ۱۶ ساله قصد داشت با خريد يك لباس شيك در ميهماني مدرسه شركت كند اما پول لازم براي خريد اين لباس را در اختيار نداشت.
به همين دليل تصميم گرفت از كاغذهايي كه براي بسته بندي آدامس استفاده مي شود براي خود لباس تهيه كند. سرانجام وي توانست با استفاده از ۳۳۰۰ كاغذ آدامس، لباسي شيك و زيبا براي خود آماده كند.
بازار داغ دريافت غرامت
داربي (انگليس): برخي از وكلاي كشور انگليس اخيراً متوجه شده اند، پتانسيل بسيار بالايي در بخش آموزش و پرورش نهفته است.
اين وكلا والدين دانش آموزان را تشويق مي كنند، در صورتي كه در فصل تابستان، فرزند آنان در مدرسه دچار آفتاب سوختگي شد از آموزش و پرورش درخواست غرامت كنند. در صورتي كه والدين از طريق وكيل درخواست غرامت و اين پول را دريافت كنند، درصدي از آن به وكلا اختصاص خواهد يافت. در انگليس، بازار دريافت غرامت بسيار داغ است.
افزايش قيمت منازل واقع در نزديكي مدارس
منچستر: براساس قوانين موجود در كشور انگليس، ثبت نام از دانش آموزان در مدارس- مانند ايران- براساس موقعيت جغرافيايي منزل آنان صورت مي گيرد. به عبارت ديگر، هر مدرسه تنها مؤظف است دانش آموزاني كه منازل آنها در شعاع مشخصي از مدرسه قرار دارد، ثبت نام كنند.
به همين دليل خانواده هاي ثروتمند در محله هايي كه مدارس معرفي دارند خانه خريداري مي كنند. همين شيوه غلط، قيمت منازلي را كه در كنار مدارس معروف قرار دارند به طور متوسط ۴۰ هزار پوند افزايش داده است.
اخراج كارمندان متخلف رولز رويس
لندن: ۲۰ تن از كارمندان شركت رولزرويس به دليل استفاده نادرست از شبكه جهاني اينترنت از كار بركنار شدند.
گفته مي شود كه اين كارمندان با بهره از اينترنت شركت و از طريق نامه هاي الكترونيكي براي شهروندان مزاحمت ايجاد مي كردند.
چند روز قبل پس از بررسي كامپيوترهاي كارمندان، مديريت شركت تصميم به اخراج افراد متخلف گرفت.

گوناگون
بازارچه خودرو
بازارچه خوراك
بازارچه لوازم خانگي
|  بازارچه خودرو  |  بازارچه خوراك  |  بازارچه لوازم خانگي  |   گوناگون  |
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   چاپ صفحه   |