پنجشنبه ۱۷ ارديبهشت ۱۳۸۳ - سال دوازدهم - شماره - ۳۳۷۰
پرسه در غرفه هاي نمايشگاه
كتاب هاي تازه ، ماجراهاي تكراري
توي غرفه هاي مختلف همينطور كه داريد كتاب ها را ورق مي زنيد، گاهي دور و برتان را هم نگاه كنيد. معمولاً چهره هاي مشهور را هم مي شود در نمايشگاه ديد
006576.jpg
اگر دنبال كتاب خاصي هستيد بهتر است صبح دنبالش بگرديد كه احتمال موجود بودنش بيشتر است. معمولاً تا شب همه درشت ها را مي برند.
عكس ها: هادي مختاريان 
جواد رسولي 
بزرگراه چمران شلوغ نيست. شايد هم هنوز شلوغ نشده است. حوالي ظهر است و روي پل عابري كه يك طرفش به در شمالي نمايشگاه ختم مي شود آدم ها قدم زنان به سمت ماجراهاي تازه مي روند. به سمت كتاب هاي تازه، رفقاي تازه و چند ساعت پياده روي در سالن ها بدون آنكه متوجه گذشت زمان شوند. اين پل عابر قرمزرنگ، وسط هر ارديبهشت چقدر رونق مي گيرد. پليس ها با فاصله چندمتر كنار بزرگراه و نزديك ورودي نمايشگاه ايستاده اند و برگ هاي جريمه را آماده توي دست شان گرفته اند تا راننده هاي حواس پرت يا ناشي را بلافاصله جريمه كنند.
مثل هر سال بساط دست فروش ها هم در آن راه باريك بين پل و در شمالي به راه است. كلاه، چتر، عينك دودي، كتاب دست دوم،CD ، تنقلات و خيلي چيزهاي ديگر. اينها محصولات جانبي نمايشگاه هستند و هر سال هم انگار به تنوعشان اضافه مي شود. وقتي از اين راه باريك عبور مي كنيد بايد مواظب باشيد براي خريد كتاب هم توي جيب تان پول باقي بماند.
كف زمين پر از كاغذهاي باطله اي است كه چند دقيقه قبلش يك آگهي تبليغاتي بوده اند. اين آگهي ها را جلوي در ورودي پل به آدم مي دهند و معمولاً همه بعد از يك نگاه كوتاه آن را مي اندازند روي زمين. (لازم است اينجا كسي تذكر بدهد كه محيط نمايشگاه را نبايد آلوده كرد؟) از روي كاغذها كه رد شويد و پا به نمايشگاه بگذاريد صحنه هاي نوستالژيك نمايشگاه هم شروع مي شوند. اردوهاي شهرستاني كه آمده اند براي خريد سالانه وكمي هم تفريح، بچه هاي دبيرستاني كه از سروكول هم بالا مي روند و به هم تكه مي اندازند، دانشجوهاي عينكي جدي و اخمو كه آمده اند هرچه كتاب مهندسي توي نمايشگاه هست را بخرند و بروند براي دكترا، زو هاي جوان و دوست داشتني با وسايل لازم براي يك پياده روي طولاني در نمايشگاه مثل كلاه ضدآفتاب، بطري آب خنك، ساندويچ هاي كوچك پوشيده در پلاستيك و اينطور چيزها، كارگرهايي كه انبوه كتاب هاي كلفت چند هزار صفحه اي را روي چرخ گذاشته اند و هل مي دهند و آدم هاي كت و شلوارپوشي كه همراهشان مي روند و مواظب اند كتاب ها كم و زياد نشود و....
راديوي نمايشگاه آهنگ هاي ديجيتالي پخش مي كند و باعث مي شود همينطور كه داريد توي محوطه راه مي رويد حس كنيد در يك كليپ تلويزيوني حضور داريد كه معمولاً اين وقت ها پخش مي كنند و يكجور گزارش تصويري از وضعيت نمايشگاه است. هر از چندگاهي آهنگ قطع مي شود و آقا يا خانمي آگهي هاي تبليغاتي مي خواند يا هشدارهاي ايمني مي دهد. مثلاً «سيگار مادر همه اعتيادهاست، جوانان عزيز سيگار نكشيد» يا «كتاب هاي مريم حيدرزاده در غرفه  فلان دستان گرم شما را صميمانه مي فشارند» و جملاتي از اين قبيل.
امسال تعداد پايگاه هاي اطلاع رساني هم به وضوح زياد شده. دكه هايي سفيدرنگ و با طول زياد كه پشت شان خانم هاي خوش اخلاقي نشسته اند و به سوال هايتان جواب مي دهند. البته به كمك كامپيوترهاي جلوي رويشان. دكه هاي فروش سيب زميني سرخ كرده هم به وفور به چشم مي خورند. به مرور زمان و از چند سال پيش به اين طرف، سيب زميني قوت غالب بازديدكنندگان نمايشگاه بوده و به نظر مي رسد كه خوردنش ديگر دارد به يك سنت تغييرناپذير تبديل مي شود. لابد به همين دليل است كه هرجاي نمايشگاه باشيد تا اولين غرفه  فروش سيب زميني سرخ كرده حداكثر ۵۰ متر فاصله خواهيد داشت. غرفه هاي خوراكي جديدي هم ديده مي شوند. مثل دلستر سيب، هرچند بساط سوهان قم آن هم دقيقاً روبه روي سالن مبنا (كه محل عرضه كتاب هاي خارجي و يكي از شلوغ ترين نقاط نمايشگاه است) يكي از تفاوت هاي اساسي نمايشگاه امسال با سال هاي گذشته است. درست كنار سوهان فروش ها، شركت روزانه محصولاتش را عرضه كرده. محصولاتي كه تنها به شير قهوه و شيركاكائو و آب ميوه محدود نمي شود، امسال مي توانيد عروسك هاي ساخته شده از روي نماد روزانه - يعني همان گاو سرحال دوست داشتني - را هم در اندازه هاي مختلف از اين غرفه بخريد. يك گاو كوچك هزار تومان، و يك گاه متوسط ۳۵۰۰ تومان.
اين يكي ديگر ردخور ندارد. اين هم جزو سنت هاي نمايشگاه است: سنت تصادف، يعني برخورد با آدم هايي كه مدت هاست آنها را نديده ايد. ممكن است سال ها پيش مثلاً در دبيرستان يا دانشگاه با آنها رفيق بوده ايد و بعدش ديگر هم را نديده ايد. رفته ايد دنبال زندگي خودتان و همديگر را فراموش كرده ايد، اما يكهو وسط سالن مبنا، يا توي دستشويي يا كنار حوض مسجد هم را مي بينيد. عجيب است. ولي اين تصادف براي بيشترمان اتفاق مي افتد. هرچند كه بعد از يك گپ مختصر و ردوبدل كردن چند خاطره قديمي خداحافظي مي كنيم و دوباره همه چيز فراموش مي شود. اما قبول كنيد اين هم يكي از خاصيت هاي جايي مثل نمايشگاه كتاب است.
توي غرفه هاي مختلف همينطور كه داريد كتاب ها را ورق مي زنيد، گاهي دور و برتان را هم نگاه كنيد. معمولاً چهره هاي مشهور را هم مي شود در نمايشگاه ديد. مثلاً محمد لنگهاوزن كه ممكن است برنامه اش را از شبكه ۴ ديده باشيد. او يك انديشمند آلماني است كه مسلمان شده و فارسي را هم نسبتاً خوب حرف مي زند. گاهي هم با آيت الله مصباح يزدي سر مسائل فلسفي در همان برنامه بحث مي كند. او در يكي از غرفه هاي كتاب هاي خارجي ايستاده و با حوصله به حرف هاي يك آقاي كت و شلوارپوش گوش مي دهد و لبخند مي زند. قد مرد فقط تا شانه هاي او مي رسد. كمي آنطرف تر در غرفه هاي «شهر كتاب» خشايار ديهيمي دارد با دقت كتاب هاي توي قفسه ها را بررسي مي كند. روي فيش هاي خريدي كه دارد پر از اسم كتاب است و اينطور كه به نظر مي رسد قرار است خيلي كتاب بخرد. لابد خيلي هايش را هم مي دهد ترجمه كنند تا سر فرصت چاپشان كند. او مدير انتشارات ماهي است.
امسال نمايشگاه تا ساعت ۱۱ شب برقرار است. كمتر پيش آمده بود شب نمايشگاه كتاب را ببينيم. با اينحال اگرچه شب ها زير نور چراغ هاي محوطه، نمايشگاه خيلي باصفاست، اما دوتا نكته را نبايد فراموش كرد. يكي هواي بهاري كه خيلي قابل پيش بيني نيست و مثل همين يكي دو روز اول با بارندگي همراه است بنابراين كاپشني چيزي همراه داشته باشيد. دوم هم اينكه كتاب هاي خوب خارجي با سرعت حيرت انگيزي تمام مي شوند. در نتيجه اگر دنبال كتاب خاصي هستيد بهتر است صبح دنبالش بگرديد كه احتمال موجود بودنش بيشتر است. معمولاً تا شب همه درشت ها را مي برند.
بزرگراه چمران حالا پر از ماشين هايي است كه دارند به سمت جنوب مي روند. ترافيك نمايشگاه دارد خودش را نشان مي دهد. ساعت حول و حوش ده و نيم شب است و آدم ها با پلاستيك هاي پر از كتاب در دست هايشان اين طرف و آن طرف مي روند و سوار تاكسي ها و اتوبوس ها مي شوند. يك روز طولاني ديگر هم به پايان رسيده و نمايشگاه دوازده ساعت استراحت مي كند تا فردا. فردا يك روز ديگر است با اتفاق ها و تصادف هاي خودش و نمايشگاه هفت روز ديگر ادامه دارد.

ادبيات تطبيقي
مي دانيد ادبيات تطبيقي چيست؟ ادبيات تطبيقي يكي از شاخه هاي مهم ادبي است كه متاسفانه تاكنون آنگونه كه بايد و شايد در ايران به آن پرداخته نشده ،در حالي كه ادبيات تطبيقي يكي از علمي ترين و هنري ترين جنبه هاي قابل بررسي در ادبيات هر كشوري است. اين حرف ها را علي اصغر محمدخاني رئيس مركز گسترش زبان و ادبيات فارسي زده تا همه متوجه شوند ادبيات تطبيقي چيز مهمي است. اگر به اين ادبيات تطبيقي علاقه مند شده ايد ادامه حرف هاي او را هم بخوانيد: «مقايسه دواثر، دو شخصيت  ادبي، دو سبك و نوع يا دو ديدگاه و بررسي تاثير و تاثر ادبيات جهان و كشف جنبه هاي مشترك و مختلف آثار ادبي، يكي از نيازهايي است كه امروزه در جوامع دانشگاهي و علمي بيش از پيش احساس مي شود». اگربيش از پيش به ادبيات تطبيقي علاقه مند شده ايد. مي توانيد در روزهاي ۱۷ و۱۸ ارديبهشت در دومين همايش تعامل ادبي ايران و جهان با هدف تبيين بيشتر جايگاه ادبيات غني ايران و مقايسه آن با آثار ادبي جهان شركت كنيد. در اين همايش دو روزه بيش از پنجاه نفر از استادان، محققان و دانشجويان مقاطع ارشد كشورهاي مختلفي ازجمله روسيه، چين، تاجيكستان، آمريكا، هند و قطر حضور دارند.
از مجموع مقاله هاي رسيده به همايش هم ۲۱مقاله پذيرفته شده. نكته جالب توجه اين است كه بيشتر ارايه كنندگان مقاله ها، به ايران سفر كرده اند تا ضمن شركت در همايش، از نمايشگاه هم بازديد كنند وكتاب بخرند.

كتابخانه متحرك
كتاب ها در كتابخانه هاي تهران خاك مي خورند و بعد كساني در روستاها هستند تشنه كتاب و دور از كتاب. طبق گفته محسن چيني فروشان مدير عامل كانون پرورش فكري كودكان و نوجوانان، ۴۰ درصد جمعيت روستايي كشور از حداقل امكانات فرهنگي محرومند. يكي از پيشنهادهاي كانون هم توسعه كتابخانه هاي سيار روستايي است. مدير عامل كانون، انتقال كتاب به روستاها را از طريق كتابخانه هاي سيار و پستي با توجه به هزينه هاي بالاي ايجاد مراكز ثابت، راه مرسوم و متداولي در دنيا معرفي كرد. ماشين هايي كه كار انتقال كتاب را انجام مي دهند، ضمن امانت دادن كتاب به فعاليت هاي فرهنگي و هنري نيز مي پردازند. ماشين هايي كه به ماشين هاي شادي موسومند و مي توانند نقش مهمي در ترويج فرهنگ كتاب ايفا كنند. در حال حاضر تنها ۴۵ كتابخانه ثابت روستايي وجود دارد. تعداد كتابخانه هاي شهري سيار هم كه هر يك ۳۰ روستاي اطراف خود را پوشش مي دهند تنها ۱۰ عدد است اين ماشين ها به كتاب و امكانات صوتي و تصويري و اسباب بازي مجهز هستند ، ولي تعداد آنها نسبت به تعداد روستاها و جمعيت روستايي كشور خيلي كم است. چيني فروشان از سازمان مديريت و برنامه ريزي خواسته توسعه كتابخانه هاي روستايي را در اولويت برنامه هاي خويش قرار دهد. در جهت ترويج كتابخانه هاي سيار دهمين جشنواره يك هفته با كانون به موضوع كتابخانه هاي سيار اختصاص داده شده. اين جشنواره از روز دوشنبه ۱۴ ارديبهشت در مركز آفرينش هاي فرهنگي و هنري كانون آغاز شده و تا ۲۲ ارديبهشت ادامه دارد.

پس از باران
006582.jpg
گاهي اوقات انجام ندادن كاري بهتر از انجام دادن آن است. اين قضيه را به طور تصادفي ممكن است ببينيم. مثلا بهتر است نگران اين نباشيم كه چرا امروز حمام نرفته ايم يا اينكه حياط خانه را بي خودي با آب گرانبهاي تهران، برق نيندازيم و باغچه را آب ندهيم. چرا! چون امروز باران مي بارد. هواي تهران وهواي امسال هواي ديگريست. خوشحاليم كه دو ماه از سال جديد گذشته و هنوز گاهي چشمان آسمان خيس مي شود و ما مجبور نيستيم خيلي كارها را انجام بدهيم، اما درست در همين روزها است كه دوست داريم ديگران كاري برايمان انجام بدهند. با اين حال هميشه كساني هستند كه براي ما كارهايي را انجام ندهند. مثلا ممكن است فكر كنيد كه چرا جوي هاي سطحي فاضلاب شهر هميشه پر است از محتوياتي از قبيل زباله كارتن، قوطي كنسرو، كفش، لباس مردانه و زنانه مندرس و ...؟ بله، دليل اين امر خيلي ساده است، ولي دورانديشي زيادي را مي طلبد. خب، حالا فكر كنيد، مثلا پول نداريد و رفتن به مسافرت آن هم نه چندان دور مثلا نواحي ساحلي شمال كشور براي شما مشكل است. اصلا مهم نيست. چون حتما كساني گفته «بني آدم اعضاي يكديگرند» را هميشه به خاطر دارند و حواسشان هست كه ممكن است شما پول نداشته باشيد. اين از جان گذشته ها كه شب و روز در فكر شما هستند و يادشان ذكر شد، برنامه هاي كاري زيادي براي انجام ندادن دارند. در يك اقدام غيرمنتظره تمامي فاضلاب سطحي شهر را با برنامه ريزي دقيق غيرفعال كرده و شما شاهد يك ساحل خياباني حتي در كنار مغازه و منزل خود هستيد. البته بهتر بود در اين راستا بعضي كارها نيز انجام شود. مثلا در محل هاي پررفت و آمد با واگذاري پل هوايي عابر پياده به بخش خصوصي براي ساخت اسكله و محل هايي براي ماهيگيري، پلا ژ براي شنا و كايت بازي كودكان، محيطي مفرح تر بيافرينند، البته واگذاري به بخش خصوصي نيز مي تواند جزو برنامه هاي كار انجام ندادن باشد. چرا؟ چون بالاخره يك روز باران مي بارد.

ستون شما
گربه من گم شده
نوشته بوديم گربه هاي نر ولگرد را از سطح شهر جمع خواهند كرد و بعد از جمع آوري هم از مقطوع النسل. عكسي هم چاپ كرده بوديم كه چند گربه در تاريكي شب دور هم در گوشه خياباني شام مي خوردند. امروز خانمي با نگراني تماس گرفت كه خواهش مي كنم بگوييد عكاس آن عكس چه كسي بوده؟ عكس هاي ديگري هم از آن گربه ها دارد؟ روزنامه را باز كرديم تا نكته خاص و ظريف هنري اين عكس را درك كنيم، اما چيز خاصي دستگيرمان نشد، با توضيحات خانم، كه اصرار داشت يا عكاس را معرفي كنيم يا محل عكسبرداري را اعلام كنيم، متوجه شديم كه او چندي پيش گربه اش را گم كرده و در حالي كه مطلب مربوط به گربه ها را مي خواند، چشمش به عكس افتاده و احساس كرده كه يكي از گربه ها به چشمش آشنا است. خانم دوستدار گربه در حالي كه با خواندن خبر جمع آوري گربه هاي ولگرد و عقيم كردن آنها نگران سرنوشت گربه گم شده اش بود، سعي داشت با تماس با ايرانشهر گمشده اش را بيابد.
توضيح اينكه گرفتن شماره هاي تلفن كار ساده اي نيست و وقت و حوصله زيادي مي طلبد. همين هم باعث شد از تلاش اين خانم براي يافتن گربه اش در اين شهر بي در و پيكر، آن هم با تماس به ايرانشهر تعجب كنيم.

ببخشيد!
عكس يكي از كاخ هاي سعدآباد را ديروز به جاي كاخ نياوران چاپ كرديم. معلوم شد كه مسئول انتخاب عكس ما پايين شهري است، ببخشيد!

سايبان مهر
به هر طرف كه نگاه كنيد جز كتاب چيزي نمي بينيد. در نمايشگاهي كه از هر طرف بروي به كتاب مي رسي، اصلا عجيب نيست كه يك «سايه بان» تبديل به پاتوق فرهنگي شود.
اين سايه بان به كوچكي  آن سايه بان هايي نيست كه كنار دريا، زير آفتاب برپا مي شوند. اما به هر حال سايه بان است؛ جايي براي سايه انداختن روي سر معلمان. حتما مي دانيد كه يكي از سالن هاي هفدهمين نمايشگاه كتاب به معلمان تعلق دارد. اگر هم نمي دانيد ما برايتان مي نويسيم كه سالن ۶۲ براي نمايش آثار معلمان مولف در نظر گرفته شده. در اين سالن بيش از هزار عنوان كتاب در زمينه هاي هنري، آموزشي، ادبي، روانشناسي، ديني، تاريخ و جغرافيا، مقابل چشمان بازديدكنندگان قرار مي گيرد.
گذشته از ارايه آثار، در هفدهمين نمايشگاه بين المللي كتاب، معلمان فعاليت هاي ديگري هم دارند. مثلا نشستي براي بزرگداشت گل آقا يا برنامه اي به مناسبت انتشار ترجمه قرآن توسط علي موسوي گرمارودي.
درسالن معلمان جايي هم براي بچه ها در نظر گرفته شده تا حس شاگرد - معلمي حتي در نمايشگاه بين المللي كتاب هم حفظ شود. بچه ها در اين سالن ۳ غرفه دارند. نقاشي، قصه گويي و پازل.
... و بالاخره جريان «سايه بان مهر.» اين عنوان پاتوقي فرهنگي است كه در نمايشگاه براي گفت وگو و استراحت معلمان برپا شده. اگر به نمايشگاه كتاب رفتيد كه حتما مي رويد، براي استراحت در سايه بان معلمان شريك شويد.

عميق تر
006579.jpg
شب عميق است/ اما روز عميق تر/ غم عميق است/ اما شادي عميق تر
نمايشگاه نقاشي هاي ياسمن نيكزاد با اين شعر كوتاه آغاز مي شود. از فردا، هجدهم ارديبهشت ماه اين نمايشگاه در گالري شقاقي افتتاح مي شود و تا روز ۲۵همين ماه ادامه دارد.
تابلوهاي اين نقاش با پس زمينه هاي اغلب تيره، آدم هاي تغيير شكل يافته و معيوب اين روزگار را به تصوير كشيده اند.
افتتاحيه نمايشگاه فردا ساعت ۴ بعدازظهر است و روزهاي آينده از ساعت ۱۷ تا ۲۰ مي توانيد از آثار اين هنرمند جوان بازديد كنيد. گالري شقاقي در خيابان ولي عصر، خيابان شهيد مهري (روبه روي جام جم) ساختمان ۵۳، آپارتمان شماره ۵ واقع است.

ذهن زيبا
- در كنار سيب گنديده، سيب سالم هم مي گندد.
ضرب المثل روسي 
- وقتي با دوستانت دعوا مي كني تازه مي فهمي آنها چقدر از اسرارت باخبرند.
ضرب المثل آمريكايي 
- اگر قرار بود با راي دادن چيزي عوض شود سياستمداران حتماً آن را از ميان برمي داشتند.
كن ليوينگستن 
- در بعضي از لبخندها خنجر نهفته است.
ويليام شكسپير

صبح تا شب
جواد رسولي 
صف هاي بلند براي تهيه بليت فيلم ها، امروز و فردا هم جلوي بيشتر سينماهاي شهر به چشم مي خورند. شور و شوق سينما دوباره به تهران برگشته و اين خوشحال كننده است. هر چند هميشه مي شود اين سوال را پرسيد كه آيا اين فيلم ها ارزش اش را دارند؟
سينما
براي ديدن مارمولك، اين آخر هفته مي توانيد به سينماهاي زيادي برويد مثلا اينها: سپيده، آستارا، استقلال، آسيا، بلوار، گلريز، مركزي، كريستال، سعدي، اروپا، ملت، جوان، فردوس، توسكا، پايتخت، فلسطين، بهمن، صحرا، دهكده، تهران، شقايق، پيروزي، كارون و فرهنگسراي نياوران. مارمولك را كمال تبريزي ساخته همان كسي كه سريال پرمخاطب دوران سركشي را هم كارگرداني كرده بود. فيلم كما، اولين كار بلند سينمايي آرش معيريان را هم مي توانيد در اين سينماها تماشا كنيد:
پارس ۲، بهمن ۱، حافظ، سروش، جمهوري، جي، شيدا، المپيا، بهاران، فرهنگسراي ابن سينا و فرهنگ.
امروز در سينما تك موزه هنرهاي معاصر مي توانيد فيلم «ماجراي نيم روز» را ببينيد. اين فيلم را فرد زينه مان سال ۱۹۵۲ ساخته و يك وسترن تمام عيار است. گري كوپر، گريس كلي و كتي جورادو نقش هاي اصلي فيلم را بازي كرده اند. نمايش اين فيلم شروع يك دوره مرور بر آثار فردزينه مان است كه از اين به بعد شنبه ها و پنج شنبه ها موزه هنرهاي معاصر انجام مي دهد. فيلم ۸۵ دقيقه و دوبله است وساعت ۳۰:۱۶ به نمايش در مي آيد.
كتاب 
«آيينه هاي ناگهان» مجموعه شعرهاي قيصر امين پور است كه آنها را بين سال هاي ۶۴ تا ۷۱ سروده است. اين كتاب هر بار كه چاپ شده به زودي ناياب شده است. حالا چاپ پنجم آن در ۱۶۸ صفحه و به قيمت ۱۳۰۰ تومان به بازار آمده است. با شعر معاصر به خصوص ادبيات آمريكاي لاتين اگر حال مي كنيد كتاب «پرنده اي نيست، درخت مي خواند» را كه نشر نيلا چاپ كرده بخوانيد. اين كتاب برگزيده اي است از آثار شاعران معاصر مكزيك مثل ساموئل اورتگا، خوسه گوادالوپه، خيمنس كورونادو و ... شعرها را رامين ناصر نصير ترجمه كرده است. كتاب ۲۰۸ صفحه و قيمت اش ۲۳۰۰تومان است.
تئاتر
در تالار سنگلج نمايش «سعدي هملت مي شود» روي صحنه رفته است. اين نمايش را سعدي افشار كارگرداني كرده است. سعدي افشار يكي از باسابقه ترين هنرمندان تئاتر ايران به خصوص در زمينه طنز است. مي گويند زماني كه پيتر بروك كارگردان مشهور تئاتر دنيا به ايران آمده و كار او را ديده لقب چارلي چاپلين ايران را به افشار داده است. براي ديدن اين نمايش ساعت ۱۹ بايد رفت به حوالي پارك شهر و تالار سنگلج.
فرهنگسرا
امروز در فرهنگسراي سالمند دو برنامه برگزار مي شود. ساعت ۱۲ تا ۱۴ كانون هنري مهر در نگارخانه آبي برقرار است و از ساعت ۱۴ تا ۱۶ كانون نقاشي نابينايان برگزار مي شود. در ضمن چهارمين نمايشگاه گروهي آثار هنري جوانان هم در اين فرهنگسرا برپاست. فرهنگسراي اشراق به مناسبت هفته وحدت وهفته  معلم مسابقه كتاب خواني برگزار مي كند. نام مسابقه را گذاشته اند «باران رحمت» و سوالاتش از كتاب «خدمات متقابل اسلام و ايرانيان» اثر استاد شهيد مطهري انتخاب مي شوند. براي گرفتن فرم شركت در مسابقه بايد يك سر برويد به اين فرهنگسرا. فرهنگسراي انقلاب (بزرگراه نواب، خيابان كميل شرقي) يك دوره كلا س هاي علمي و حرفه اي برگزار مي كند. اين كلاس ها شامل آموزش كمك هاي اوليه به صورت تئوري، ستاره شناسي و نويسندگي است. استادان كلاس ها هم اينطور كه مسوولان فرهنگسرا مي گويند آدم هاي مجربي هستند. هر دوره اين رشته ها ۱۲ جلسه است. براي اطلاعات بيشتر هم مي توانيد به شماره تلفن ۹-۵۴۱۹۰۵۷ زنگ بزنيد.
فرهنگسراي خانواده با همكاري موسسه زبان انگليسي زبانسرا براي ترم بهار يك دوره آموزش زبان انگليسي گذاشته است. اين دوره شامل كلاس هاي گرامر و مكالمه است و در سه گروه كودك، نوجوان و بزرگسال از شما ثبت نام مي كند. كلاس هاي موسيقي اين فرهنگسرا هم براي آموزش سازهاي تار، سه تار، تنبك، دف، سنتور و آواز آماده اند. در فرهنگسراي بهمن امروز يك مسابقه حضوري خوشنويسي برگزار مي شود. اگر خط تان خوب است بين ساعت ۱۵ تا ۳۰:۱۷ سري به گالري شماره۲ اين فرهنگسرا بزنيد و در مسابقه كه به مناسبت ميلاد پيامبر اكرم است شركت كنيد.
بالاخره اينكه فرهنگسراي اقوام امروز ساعت ۱۵ با حضور دكتر پرويز عباسي داكاني جلسه بررسي منطق الطير عطار برپا كرده است. اين جلسه و جلسات هفتگي بعدي (كه همگي پنج شنبه ها ساعت ۱۵ برگزار مي شوند) قرار است اين اثر بزرگ ادبي - عرفاني را بررسي كنند.
تلويزيون 
تكرار فيلم بازرس ساخته جوزف منكيه ويچ را امروز بعدازظهر ساعت ۳۰:۱۵ مي توانيد تماشا كنيد. اين فيلم را چندين بار تا به حال برنامه هاي مختلف سينمايي پخش كرده اند اما هر بار ديدنش لذت بخش است. شبكه هاي ۳ و ۵ هم امشب فيلم سينمايي پخش مي كنند. نقطه چين را مثل شب هاي قبل ساعت ۲۰:۲۲ از شبكه ۳ مي توانيد تماشا كنيد و هشدار براي كبري ۱۱ ساعت ۲۱ از شبكه تهران پخش مي شود.
فردا در برنامه سينما ۴ فيلم ترن را از دست ندهيد. اين فيلم را جان فرانكن هايمر ساخته و ستاره هايي مثل برت لنكستر و ژان مورو در آن بازي مي كنند. فيلم محصول سال ۱۹۶۴ است. جمعه بعدازظهر هم فيلم سينمايي هدف از شبكه يك پخش مي شود.

آلبوم جديد ايرج بسطامي
منتظر يك آلبوم پرفروش باشيد؛ قرار است آخرين كار مرحوم ايرج بسطامي به بازار بيايد. اين خبر خوشي بود كه كيوان ساكت - نوازنده سرشناس تار و سه تار - در مراسم بزرگداشت ايرج بسطامي در كوي دانشگاه تهران در اختيار مخاطبانش گذاشت. كيوان ساكت كه ۱۲ سال با ايرج بسطامي همكاري داشت، در اين مورد گفت: «مي توانم نويدي به دوستداران صداي گرم ايرج بدهم. آخرين كار ايرج بسطامي به زودي به عرصه موسيقي ايران وارد مي شود.» ساكت آهنگساز اثري است كه ايرج بسطامي در دو ترانه آن شركت كرده بود. آخرين حرف هاي ساكت را بخوانيد و براي ورود اين اثر به بازار لحظه شماري كنيد: «صداي ايرج در اين اثر رنگ ديگري دارد و انگار اين اثر را براي مرگ خودش خوانده است.»

بزرگداشت  معلم
فرهنگسراي مدرسه (انديشه) براي بزرگداشت هفته معلم، ضمن نكوداشت ياد و خاطره استاد مطهري و بررسي انديشه هاي آن بزرگوار برنامه هاي ويژه اي شامل: همايش بررسي انطباقي نظام آموزشي ايران با رويكرد آموزشي استاد مطهري (۱۹/۲/۸۳)، مسابقه كتبي با عنوان «چرا حضرت امام سالروز شهادت استاد مطهري را روز معلم ناميدند؟»، حضور دانش آموزان بر سر مزار استاد مطهري و قرائت فاتحه براي روح آن استاد، ايستگاه قصه هاي مصور به همراه تئاترهاي خياباني همه روزه در پارك هلال احمر، را برگزار خواهد كرد. براي حضور در اين برنامه ها مي توانيد به آدرس: خيابان شريعتي، نرسيده به پل سيدخندان، پارك هلال احمر مراجعه و يا با شماره تلفن هاي۱۵ -۸۵۰۵۵۱۳ تماس بگيريد.

هديه  مجارستان
اينكه يك مجموعه تمبر به موزه آستان قدس رضوي رسيده باشد خبر چندان مهمي نيست. اما وقتي نام مجارستان به اين خبر اضافه شود مفهوم خبر تغيير مي كند.
شركت پست مجارستان يك مجموعه تمبر به موزه تمبر و اسكناس اسناد آستان قدس رضوي اهدا كرد. موضوع اين تمبرها، حيات وحش، گل و گياه، شخصيت هاي تاريخي، راه آهن و مسايل علمي است.
موزه تمبر و اسكناس آستان قدس رضوي يكي از يازده گنجينه منحصر به فرد سازمان كتابخانه، موزه ها و مركز اسنادآستان قدس رضوي است كه علاقه مندان فراواني در داخل و خارج ايران دارد.

تهرانشهر
ايرانشهر
حوادث
خبرسازان
در شهر
سفر و طبيعت
عكاس خانه
|  ايرانشهر  |  تهرانشهر  |  حوادث  |  خبرسازان   |  در شهر  |  سفر و طبيعت  |  عكاس خانه  |
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   چاپ صفحه   |