يكشنبه ۲۷ ارديبهشت ۱۳۸۳ - سال دوازدهم - شماره - ۳۳۸۰
گوناگون
Front Page

خانواده ها به بازار بورس نزديكتر شده اند
چشمتان را باز كنيد!
افراد ناوارد بايد از طريق افراد وارد اقدام كنند و سرمايه خود را در سبد سهام بگذارند و تنها به تك سهام بسنده نكنند. اشخاص نبايد با فروش خانه، ماشين يا وسايل كار خود اقدام به خريد سهام كنند.
003390.jpg
مرجان نماينده
صحنه اي تماشايي است. وقتي كه از در تالار وارد مي شوي و جماعتي را مي بيني كه همه به مونيتورها مات و مبهوت خيره مانده اند. از كنار افرادي كه به صورت گروهي دور هم جمع شده اند مي گذري؛ از بالا و پايين رفتن سهام از شركت ها صحبت مي كنند.
دلشوره و هيجان در فضا موج مي زند. آيا شما هم يكي از اين افراد هستيد؟
آيا مي خواهيد زود پولدار شويد؟
آيا به سودهاي پنجاه تا هفتاد درصدي در زماني كوتاه مي انديشيد؟

بورس اوراق بهادار تهران
بورس اوراق بهادار تهران در خيابان حافظ پايين تر از تقاطع جمهوري است. بورس اوراق بهادار تهران سال ۱۳۴۶ زير نظر شوراي بورس تأسيس شد. در دوره هايي نيز بنا به دلا يل اقتصادي و سياسي  ً دچار ركود بوده؛ ولي در سالهاي بعد از جنگ وارد عرصه جديدي شد و ارزش و حجم معاملا ت در سال هاي اخير به شدت افزايش يافته و برنامه هاي خصوصي سازي دولت نشانه هايش را به معرض نمايش گذاشته است. در سال هاي اخير شوراي بورس طرح هايي براي توسعه بورس ارائه داده است. در اين برنامه طي سال ۱۳۸۲ بورس سهام شهرهاي مشهد، تبريز و اصفهان افتتاح شده و قرار است بورس شهرهاي اهواز، كيش و بندرعباس هم در سال جاري افتتاح شود.در حال حاضر بازار سهام ايران پررونق است و وزيرجديد امور اقتصادي و دارايي نيز صراحتاً گفته است: «بورس، مديران بورس و برنامه هايشان را تأييد مي كنم و آن ها را تقويت خواهم كرد.»
شرايط خريد سهام 
تعداد شركت هايي كه وارد بورس شده اند نسبت به سال هاي گذشته افزايش يافته؛ چراكه درصد سود اين نوع سرمايه گذاري نسبت به اوراق بهادار ديگر و بانك ها بيشتر است و اين اشتياق را در مردم به وجود ميآورد با اميد بيشتري وارد اين عرصه شوند.
كافي است براي خريد سهام و وارد شدن در بورس با شناسنامه و فتوكپي شناسنامه به سازمان بورس مراجعه كنيد. خريد سهام و سرمايه گذاري در بورس شرط سني ندارد. تنها فروش سهام براي افرادي كه زير ۱۸ سال سن دارند به عهده قيم آنها است. اين نوع سرمايه گذاري مخاطره پذير است ولي بازدهي نسبتاً خوبي دارد. بنابراين سرمايه گذار بايد در انتخاب و خريد اوراق بهادار توجه بيشتري داشته باشد. در واقع بايد سهامي را انتخاب كند كه نسبت به آن اطلا عات كافي داشته باشد، تا همزمان با ريسك كمتر نسبت به ديگر اوراق بازدهي مناسبي هم به دست آورد. اما همين شرط «اطلا عات كافي» شرط دشواري است كه دستيابي به آن از عهده همه برنميآيد.
در خريد اوراق بهادار بايد به قابليت نقدشدن سهام توجه بسياري كرد، يعني سرمايه گذار بتواند در موقع لزوم سهام را سريع و با هزينه كمتري به فروش برساند. بنابراين بايد شرايط بازار را بدانيد و از امكان مالي خوبي براي مانور هم برخوردار باشيد. آيا از اين امكان بهره مند هستيد؟
سرمايه گذاران در بورس چه مي گويند
از آنجايي كه سرمايه گذاري در بانك ها مخاطره  ندارد و در موعد مقرر سودي از پيش تعيين شده به سپرده گذار تعلق مي گيرد، در سال هاي اخير توجه مردم به سوي اين نوع سرمايه گذاري بيشتر شده.
شهرام رضايي كه در اين زمينه فعاليت مي كند، مي گويد: چند سال پيش در بورس سهام داشتم اما بورس در آن سال ها شرايط خوبي نداشت. به طوري كه سرمايه هاي از دست رفته آن دوران هنوز برنگشته. از سال ۸۰ مجدداً در بورس سرمايه گذاري كردم و اكنون از ساعت ۹ صبح تا ۲ بعدازظهر اينجا هستم؛ ولي اين بار چند ماه فقط ناظر معاملات بودم تا نسبت به شركت ها شناخت پيدا كنم.
اين بار با احتياط و ديد باز وارد كار شدم زيرا براي موفقيت بايد شناختي از وضعيت شركت موردنظر داشت.
نجاري، يكي ديگر از سهام داران در مورد نقش دولت در اين زمينه مي گويد: سهام اكثر شركت ها از طرف دولت حمايت مي شوند و اگر جز اين باشد بازار بسيار متزلزل مي شود. از سال ۷۲ وارد اين عرصه شدم و روزي حداقل پنج ساعت براي آن وقت مي گذارم. كار من خريد و فروش سهام است، بازدهي خوبي هم داشته و راضي هستم.
او ادامه مي دهد: براي سرمايه گذاري در بورس بايد شناخت كافي نسبت به شركت ها داشته باشيد. در غير اين صورت ضرر مي كنيد. براي اين نوع سرمايه گذاري بايد با ديد باز و مشورت وارد شد. مسائل زيادي بر اين نوع سرمايه گذاري تأثير دارد. مسائل سياسي داخلي و خارجي هم سهامداران را بازي مي دهد. بازار خريد سهام هم در دست كارگزاران است و سهامداران جايي براي مانور ندارند.نريمان مي گويد: با ۱۵ ميليون تومان وارد اين بازي شدم. اين نوع سرمايه گذاري در حال حاضر كه بازار دلالان ماشين و ساختمان راكد است، مناسب تر به نظر مي رسد. ولي خيلي از مسائل سياسي و اجتماعي اينجا را به هم مي ريزد. كارگزاران با آدم هاي تازه وارد مشكل دارند. آنها هم اگر ناآگاهانه وارد شوند، شكست مي خورند، زيرا اطلاع رساني ها ضعيف است.
حضور جوانان 
قبل از ظهر وارد تالار بورس كه مي شوي جوانان زيادي را مي بيني كه چشم به مانيتورها دوخته اند و بالا  و پايين رفتن سهام شركتها برايشان مهم است. به طور كلي در دو سال اخير بسياري از سهام داران بورس را جوانان تشكيل مي دهند و چهره ها مثل گذشته پير و پا به سن گذاشته نيست آن چه نشان مي دهد جوانان براي تحصيل بيشتر درآمد عجله بيشتري دارند!
خاكساري، دانشجوي رشته زبان انگليسي در اين زمينه مي گويد: روزانه به طور متوسط ۳ ساعت از وقت خود را اينجا مي گذرانم. حدود يك سال و نيم پيش با ده ميليون تومان سرمايه وارد اين عرصه شدم و از اين نوع سرمايه گذاري راضي هستم.
نسرين اسوري؛ آموزگار جوان، در مورد نقش بورس بازي در اقتصاد خانواده مي گويد: پدرم يكي از سرمايه گذاران بورس بود. اكنون آمده ام تا با پولي كه در دست دارم سهام بخرم زيرا اين نوع سرمايه گذاري نسبت به سرمايه گذاري در بانك ها بهتر است و سود نسبتاً بيشتري دارد. به طور كلي سود سهام با تورم پيش مي رود و اگر انتخاب صحيحي داشته باشي پول ارزش خود را از دست نمي دهد. مسأله اصلي حفظ ارزش پولي است كه شما و خانواده تان در اختيار داريد. ورود به بازارسهام يكي از زمينه هاي حفظ ارزش ثروت خانواده است.
شقايق رستگار ۲۵ ساله هم كه در تالار ايستاده و به مانيتور خيره شده، مي گويد: چيزي از بورس و سهام نمي دانم، براي همين مدتي است براي شناخت شركت هاي موجود به بورس ميآيم تا شايد سهام مناسبي بخرم و از اين طريق كسب درآمد كنم. به خاطر رشته تحصيلي ام مشتاق به سرمايه گذاري در بورس شدم و با مبلغ ۱۷۰ هزار تومان سرمايه كارم را شروع كردم. ابتدا اطلاع زيادي راجع به سرمايه گذاري در بورس نداشتم به همين دليل چند روزي به اينجا آمدم تا نسبت به شركت ها و وضعيت موجود بورس شناخت پيدا كنم. زيرا به خاطر ريسك اين سرمايه گذاري بايد با آگاهي وارد شد.
چرا بورس؟
يكي از سرمايه گذاران قديمي در بورس مي گويد: مهم ترين عامل در بورس، عرضه و تقاضاست. همين مسأله موجب كاهش يا افزايش نرخ سهام مي شود. وضعيت بازار سهام همچنين به مسائل منطقه اي مربوط مي شود بنابراين بايد با احتياط وارد اين عرصه شد، زيرا بازار ممكن است با يك حرف به هم بريزد.
سود سرمايه گذاري در بانك ها سودي از پيش تعيين شده است كه ريسك هم ندارد. اما سرمايه گذاري در بورس به دليل ريسك پذيري معمولا  سود بيشتري هم به سرمايه گذار مي دهد.
سود سالانه سرمايه گذاري در بورس تا دو سال پيش، بيش از ۴۰ درصد نبود؛ ولي اكنون سود اين سرمايه گذاري به ۵۰ تا ۷۰ درصد هم افزايش يافته است.
حضور بيشتر افراد عادي با سرمايه هاي اندك ۵ تا ۵۰ ميليوني در بورس نمايانگر تلا ش برخي از گروه ها براي دستيابي به سود فراوان طي مدتي كوتاه است.
هشدار
دكتر عبده تبريزي در اشاره به نوسانات بازار خطاب به مردم گفته است: «افراد ناوارد بايد از طريق افراد وارد اقدام كنند و سرمايه خود را در سبد سهام بگذارند و تنها به تك سهام بسنده نكنند. اشخاص نبايد با فروش خانه، ماشين يا وسايل كار خود اقدام به خريد سهام كنند.»
هشدار اصلي را يكي از بازندگان بورس مي دهد.
علي.م كه در گوشه همان تالار ايستاده، مي گويد: ۶ ماه پيش حدود ۲۰ ميليون تومان روي يكي از سهام مربوط به موادغذايي سرمايه گذاري كردم اما حالا  ارزش سهام به ۱۴ ميليون تومان كاهش يافته و روند نزولي ارزش سهام من ادامه دارد.او در پاسخ به اين كه «چرا آن جا ايستاده؟» مي گويد: يك روز در ميان به اين جا ميآيم تا شايد خبر بالا رفتن ارزش سهام خود را بشنوم كه هنوز خبري نيست.»اين جمله او بايد آويزه گوش بسياري از شهرونداني كه مي خواهند سريع متمول شوند باشد: اي كاش قناعت مي كردم و همه سرمايه خود را بدون اشراف به بازار روي سهامي كه درست نمي شناختم به خطر نمي انداختم.

به سوي پس انداز و سرمايه گذاري
راه هاي قديمي رافراموش كنيد
003423.jpg
همه ما به نحوي سرمايه گذاري مي كنيم و سرمايه گذاري فقط مختص افراد ثروتمند نيست. هر كجا كه فردي بخشي از درآمد خود را پس انداز مي كند راهي براي افزايش ميزان آن پيدا مي كند به نحوي سرمايه گذاري كرده است. به عنوان مثال پرداختن بخشي از حقوق كارمندان دولت بابت دريافت حقوق در دوران بازنشستگي يا خريد يك فرش دستباف هم مي تواند نوعي سرمايه گذاري ناميده شود.در سال هاي اخير با تحولا تي كه در اقتصاد ايران روي داد بسياري از زمينه هاي سرمايه گذاري يا حفظ ارزش پس انداز دارايي ها خود به خود از بين رفته است. اما بسياري از مردم هنوز از آن آگاهي ندارند.در دوره هايي كه واردات بسياري از كالا ها ممنوع شده و توليد كنندگان داخلي نمي توانستند به اندازه نياز مردم كالا  توليد كنند، به دليل كمبود كالا  و افزايش تقاضا براي خريد آن قيمت كالا ها روبه افزايش شديد مي گذاشت و انبار كردن بسياري از كالا ها نوعي سرمايه گذاري به شمار مي رفت به عنوان مثال خريد آهن آلا ت و حتي سيب زميني و پياز هم راهي براي سرمايه گذاري و حفظ و افزايش ارزش پس اندازهاي مردم بود. اما در يكي دو سال اخير اين اوضاع كاملا  تفاوت كرده است و تقريبا در مورد هيچ كالا يي كمبود وجود ندارد و حتي رقابت چنان براي فروش كالا ها شديد شده كه انواع كالا ها به صورت اقساطي فروخته مي شود. از جمله مهم ترين كالا هاي سرمايه اي  مي توان به خودرو و موتورسيكلت اشاره كرد.
در سال هاي دهه ۶۰ و ۷۰ يكي از مطمئن ترين راه هاي سرمايه گذاري خريد خودرو و موتور سيكلت بود كه ضمن حفظ ارزش پول افراد مي توانست سود قابل توجهي نيز نصيب سرمايه گذار كند. اما در دو سه سال اخير اين راه سرمايه گذاري كاملا  از بين رفته است و با خريد خودرو نه تنها نمي توان ارزش پول را حفظ كرد بلكه سرمايه گذار زيان هم مي بيند. به عنوان مثال فردي كه ۵ سال پيش خودرويي به ارزش ۳ ميليون تومان خريداري كرده بود اكنون در بهترين شرايط مي تواند آن را به همان قيمت بفروشد. در حالي كه با سرمايه گذاري در بانك يا شيوه هاي ديگر طي اين دوره پس انداز وي حداقل مي توانست به ۵/۱ برابر اين رقم برسد.
اين روزها خريد ارز و طلا  نيز نمي تواند راهكار مطلوبي براي سرمايه گذاري در نظر گرفته شود. با خريد طلا  و ارز تنها مي توان ارزش پس انداز را تا حدودي حفظ كرد. به عبارت ديگر در برابر افزايش تحولي قيمت ها (متوسط تورم سالا نه) طلا و ارز تنها در سال هاي گذشته به اندازه اين نرخ رشد كرده اند و سود چنداني نصيب خريدار نكرده اند.از ديگر راه هايي كه ديگر براي سرمايه  گذاري چندان مورد توجه عموم مردم نيست مي توان به شراكت با افراد سرشناس بازار اشاره كرد. در اين روش افراد پول خود را در اختيار فردي قرار مي دادند كه به اصطلا ح با پول كار كنند و سود ماهانه دريافت مي كردند. در سال هاي اخير به دليل كلا هبرداري هاي متعدد اين شيوه كمتر استفاده مي شود .از ويژگي هاي سرمايه گذاري مي توان به عواملي نظير اطمينان به افزايش ارزش سپرده، ساده بودن سرمايه گذاري با توجه به ميزان پس انداز فرد، دريافت سود بيش از نرخ تورم سالا نه (كه حدود ۲۰ درصد است) اشاره كرد.با توجه به اين موضوع در حال حاضر سه راه كار بيشتر مورد توجه و استفاده مردم قرار گرفته است كه اين سه راه عبارت است از سپرده گذاري در بانك، خريد ملك و خريد سهام.با توجه به ركود بازار مسكن در تهران در ماه هاي اخير بيشتر توجه مردم به سمت سپرده گذاري در بانك جلب شده است و با وجود امكانات و امتيازات فراوان سرمايه گذاري در بورس به دلا يل مختلف هنوز مردم از اوراق بهادار استقبال زيادي نكرده اند.
كارشناسان عدم آگاهي مردم از نحوه و فوايد سرمايه گذاري در بورس و محدود بودن امكانات را مهم ترين دلا يل عدم توجه مردم به بورس اوراق بهادار مي دانند. اما اين عده اميدوارند به دليل سود دهي اين شيوه سرمايه گذاري مردم به تدريج به اين سمت كشيده شود.آمار رسمي نشان مي دهد خريد اوراق بهادار تنها ۵ درصد پس اندازها و سرمايه گذاري مردم را در ايران پوشش مي دهد در حالي كه در كشورهاي توسعه يافته اين رقم از ۴۰ درصد بيشتر است.
امير بهداد سلا مي دبير همايش« بورس فرصت فراموش شده اقتصادي ايران» ضمن تاكيد بر عدم فراهم شدن بسترها براي سرمايه گذاري عموم مردم در بورس و ناآشنايي مردم با اين شيوه سرمايه گذاري مي گويد: بايد بسترها طوري آماده شود كه همه بتوانند از اين شيوه مشروع كسب در آمد كنند.وي جلب اعتماد مردم را از عوامل اصلي رويكرد مردم به بورس اوراق بهادار بر مي شمرد و مي گويد: به مردم نمي شود خرده گرفت كه چرا با بورس آشنا نيستند؛ بلكه مجموعه اي از عوامل موجب ايجاد اين وضعيت شده كه از آن جمله مي توان به ضعف نهادهاي موازي نظير بانك ها، بيمه ها و موسسات اطلا ع رساني اشاره كرد.با اين حال وي اميدوار است با توجه به فرصت هاي پيش روي، شرايط براي افزايش سهم اوراق بهادار در سبد سرمايه گذاري هاي افزايش يابد.
دبير كل سازمان بورس اوراق بهادار تهران نيز از توجه بيشتر اين سازمان به تقويت ساختار مالي خانواده ها خبر داده است.وي با استقبال از توزيع كوپن سهام، آن را راهكاري براي تقويت ساختار مالي خانواده ها ارزيابي كرده است.
عبده تبريزي هدف اصلي بورس را حركت دادن مردم به سمت دارايي هاي ملي دانست و گفت: سهم مردم ايران از ارزش كل بازار سهام چهار تا پنج درصد است در حالي كه اين رقم در انگلستان ۴۲ يا ۴۹ درصد است. وي هم چنين از سه برابر شدن تعداد كارگزاران خبر داده است.به اعتقاد بسياري از كارشناسان نبود رقابت واقعي بين كارگزاران موجب شده است عملا  اين عده به درخواست هاي خريد سهام با مبالغ كم پاسخ مثبت ندهند.در هر صورت اگر دنبال راهي براي سرمايه گذاري هستيد حتما از بورس اطلا عات بيشتري به دست آوريد.مطمئنا در كنار سپرده گذاري در بانك در آينده اي نزديك بهترين، سريعترين و مطمئن ترين راه سرمايه گذاري براي اكثر مردم به ويژه طبقه متوسط خريد اوراق بهادار خواهد بود.

پرداخت مستمري به خانواده هاي بي سرپرست بم
نيازي كه برآورده نشده است
چند ماهي از زلزله بم مي گذرد و كم كم نام بم، دست كم در ساير نقاط دنيا، فراموش مي شود. حالا  ديگر بم براي مردم دنيا شهري مصيبت زده نيست؛ بلكه تنها شهري است در ايران و ما مانده ايم و زلزله اي كه برهوتي از تصوير يك زندگي در قلب كوير بر جاي گذاشته. به هر حال شرايط در بم به گونه اي نيست كه ساكنان آن خود قادر به تهيه مايحتاج شان باشند و وراي اين، وضعيت روحي آنها نيز چنين شرايطي را براي شان فراهم نميآورد.
در چنين روزگاري است كه مردم بم براي بقا نيازمند كمك هاي دولت هستند. در اين كشاكش، وضعيت خانواده هايي كه سرپرست شان را هم از دست داده اند، بغرنج تر مي شود. قطعاً در بحبوحه از دست دادن اعضاي خانواده و تهيه مايحتاج روزانه، آنها سرانجام از پا خواهند افتاد.
از سوي ديگر، مدير كل بهزيستي استان كرمان گفت: بهزيستي براي خدمات رساني به تمام «جامعه هدف» خود در بم شامل معلولان، بيماران رواني و مزمن، زنان و كودكان بي سرپرست و خانواده هاي نيازمند، ماهانه حداقل به يك ميليارد تومان و براي پرداخت مستمري كافي به كودكان و زنان بي سرپرست ماهانه ۵ ميليارد تومان بودجه نياز دارد.
دكتر محمد ستايش افزود: از زمان وقوع زلزله بم تاكنون تنها يك ميليارد تومان اعتبار براي رسيدگي به وضعيت افراد تحت پوشش بهزيستي پرداخت شده كه ۵۵۰ ميليون تومان از اين مبلغ براي رسيدگي به امور كودكان و زنان بي سرپرست اختصاص داده شده است.
وي تأكيد كرد: اعتبار تأمين بودجه براي اين افراد در سال ۸۲ تصويب شد اما به دليل بوروكراسي اداري اين بودجه در ۱۹ فروردين امسال به دست ما رسيد، در واقع مستمري هاي پرداختي همان كمك هزينه هاي به تعويق افتاده سال گذشته است و هنوز هيچ اعتبار جديدي براي ارائه خدمات به اقشار آسيب زده در سال جديد پرداخت نشده است.
دكتر ستايش با بيان اين كه امكان پرداخت مستمري ۱۰۰ هزار توماني براي تمام نيازمندان در بم وجود ندارد، اظهار داشت: براي پرداخت اين مبلغ مستمري ماهانه به اعتباري بالاي ۵ ميليارد تومان نياز داريم كه باتوجه به محدوديت منابع، تنها قادر هستيم اين مبالغ را با اولويت زنان سرپرست خانوار و تعداد فرزندان آنها پرداخت كنيم كه مسلماً اين مبلغ كمتر از نيازهاي اين خانواده ها خواهد بود.مدير كل بهزيستي استان كرمان افزود: در حال حاضر به زنان سرپرست خانوار ۴۰ هزار تومان، فرزند اول ۳۰ هزار تومان، فرزند دوم ۳۰ هزار تومان و بيشتر از ۳ فرزند تا سقف همان ۱۰۰ هزار تومان پرداخت مي شود.
قطعاً پرداخت چنين مبالغي - اگر وجهه واقعي به خود گرفته باشد - بسيار مؤثر است؛ اما به هيچ وجه كافي نيست و نمي تواند پاسخگوي امرار معاش در شرايط بحران زده بم باشد.

صداي مصرف كننده
انتقاد از خط واحد كريمخان - جمهوري
از مسافران هر روز خط واحد كريمخان - جمهوري هستم. تعداد اتوبوس هاي اين خط كم شده، اتوبوس ها هم فرسوده و كثيف است و هر روز وضعيت خط بدتر از روز قبل مي شود. خواهشمند است رسيدگي فرماييد.
مسافر خط
ديوار گلي
در شهرك فرديس كرج باغي به عرض ۳۰۰ متر وجود دارد كه سرتاسر باغ ديوار گلي است و هر آن امكان ريزش آن به روي عابرين پياده وجود دارد. تقاضاي رسيدگي داريم.
احمدي
تشكر از راهنمايي و رانندگي 
از راهنمايي و رانندگي در مورد طرح ضربتي مقابله با موتورسواران متخلف تشكر و قدرداني مي كنيم.
صفري
فريادرس كيست؟
صاحب يك سوپر ماركت در كرج هستم. چندي پيش به فردي در صف شير اخطار دادم؛ اما او براي تلا في اخطار من همراه چند نفر به مغازه ام آمد و پسرم را به قصد كشت كتك زدند. به مراجع قضايي شكايت كردم؛ ولي هيچ گونه اقدامي صورت نداده اند. من مانده ام و يك پسر مجروح و زخمي و يك دنيابدهي به بيمارستان ها. به كجا بايد شكايت كنم؟
امليا نبوي پور منشاء
باشگاه كثيف
باشگاه سوار كاري واقع در اول جادهآبعلي، محيطي كثيف و آلوده دارد. آلودگي اين محيط آسايش را از ساكنين اين منطقه سلب كرده است.
حميدي
بدهي از ياد رفته
از انتخابات دوره هفتم تاكنون شركت مخابرات به واحد ترابري مخابرات حدود ۷۰ ساعت اضافه كاري بدهكار است. ما كه در آن مدت شبانه روز خدمت مي كرديم، اكنون به اين پول نياز داريم چرا آن را پرداخت نمي كنند.
كاركنان واحد ترابري
ناهماهنگي درنصب پل
بعد از سالها در تقاطع بيهقي - مدرس پل عابر پياده اي نصب كرده اند كه يك طرف آن به كوچه اي كه ۳ متر از خيابان اصلي پايين است منتهي مي شود و مردم مجبورند قسمتي از راه را دوباره برگردند و از خيابان رد شوند در واقع اين پل تفريحگاه مردم شده است.
ربائيان 
بازار روز مي خواهيم
بدين وسيله از شهرداري منطقه ۲۱ خواهشمنديم طبق روال سالهاي گذشته نسبت به راه اندازي مجدد جمعه بازار در كيلومتر ۱۳ جاده مخصوص كرج خيابان طيف جنب شهرك دژبان اقدامات و هماهنگي لا زم را به عمل آورد؛ زيرا علا وه بر ساكنين شهركهاي اطراف از جمله (چيتگر، پيكان شهر، شهرك شهرداري، شهرك غزالي و آزادشهر) از نقاط دوردست نيز به اين جمعه بازار مراجعه مي كنند. حال باتوجه به در دسترس نبودن امكانات شهري در اينجا، جاي خالي اين جمعه بازار احساس مي شود.
اهالي نيازمند
كوچه پر سروصدا
در خيابان كميل حدفاصل چهارراه جيحون تا سه راه كارون سه مغازه صافكاري و تعميرگاه موتورسيكلت وجود دارد كه سروصداي اين تعميرگاه ها باعث سلب آسايش ساكنين كوچه مي شود.لطفاً رسيدگي كنيد.
اهالي كوچه
دزدان مبدل 
روشنايي معابر شهرك مطهري در كيانشهر توسط عده اي ملبس به يونيفرم اداره برق به سرقت رفته است.
موسويان
درمانگاه متروكه
درمانگاه منطقه لويزان سالهاست كه به حالت متروكه رها شده. اين امر ساكنين منطقه را با مشكل روبه رو كرده است.خواهشمنديم چاره اي بينديشيد.
اهالي لويزان
سربازي و خرج زندگي
پسرهايي كه نقش نانآور خانواده را دارند هنگام اعزام به خدمت سربازي با مشكلا ت بسياري روبه رو مي شوند. چرا مسؤولين فكري براي معافيت اين افراد نمي كنند.
مادر بي كس
كانال شش و هفت
ساكنين محدوده شهرري (امينآباد) هيچ امكاناتي براي دريافت امواج شبكه ششم و هفتم ندارند؛ حتي با تماس هاي مكرر با قسمت تعميرات فني سازمان صدا و سيما جهت نصب فرستنده در اين محدوده هنوز هيچ اقدامي صورت نگرفته. از مسؤولين تعميرات فني سازمان صدا و سيما مي خواهيم به اين مورد رسيدگي كنند.
جمعي از ساكنين محدوده شهرري (امينآباد)

تحريريه
تلفن تحريريه : ۷-۶۹۵۵۲۵۴
فاكس : ۶۹۵۳۳۵۹
E-mail:info@hamshahri-bazar.com

|  بازارچه خودرو  |   بازارچه خوراك  |   بازارچه لوازم خانگي  |   بازارچه ارتباطات  |   بازارچه حمل و نقل  |    گوناگون  |

|   صفحه اول   |   آرشيو   |   بازگشت   |