يكشنبه ۲۷ ارديبهشت ۱۳۸۳ - سال دوازدهم - شماره - ۳۳۸۰
با افزايش نظارت بر نحوه رانندگي صورت مي گيرد
نظم در خيابانهاي تهران
گزارش
003396.jpg
خسارات ناشي از تصادفات و عدم رعايت قوانين راهنمايي و رانندگي، مشكلا ت اقتصادي فراواني را چه بر خانواده ها و چه بر جامعه تحميل مي كند و فراتر از آن، جان هزاران انسان را به خطر مي اندازد.
چندي است راهنمايي و رانندگي با به كار بستن تمهيدات ويژه اي، برخي رانندگان متخلف را مجبور به اجراي قوانين مي كند تا نه به خود و نه به ديگران، آسيب اقتصادي يا جسماني نزنند.
در همين راستا معاون حمل ونقل و ترافيك شهرداري تهران گفت: به منظور مكانيزه شدن كنترل سرعت مجاز، تعداد دوربين هاي ثبت سرعت در بزرگراه ها و معابر شهر تهران در سال جاري افزايش يافته و اكثر بزرگراه ها به اين دوربين ها مجهز خواهند شد.
دكتر حميد بهبهاني گفت: در حال حاضر تها چند بزرگراه شهر به دوربين هاي ثبت سرعت مجهز هستند كه با برنامه ريزي هاي صورت گرفته تلا ش مي شود تعداد اين دوربين ها در اكثر بزرگراه ها و معابر شهر افزايش يابد تا ضمن نظارت دقيق تر بر رعايت سرعت مجاز توسط رانندگان نياز كمتري به حضور نيروي پليس راهنمايي و رانندگي در اين بزرگراه ها وجود داشته باشد.وي افزود: اين دوربين ها براساس سرعت معيني تنظيم شده اند كه با مشاهده سرعت غيرمجاز از پلا ك خودروي متخلف عكس گرفته و تصاوير پلا ك خودروهاي متخلف را به راهنمايي و رانندگي ارسال مي كنند و در اين مركز نيز با پردازش داده ها راننده متخلف شناسايي و قبض جريمه به در منزل وي ارسال مي شود.
بهبهاني روند جديد شماره گذاري خودرو به صورت صدور پلا ك به نام فرد را بسيار مثبت ارزيابي و تصريح كرد: در اين روش امكان ثبت به موقع
تخلفات، پيگيري وضعيت راننده متخلف و تشكيل پرونده اي براي نگهداري سابقه مالكان خودرو وجود داشته و با تجهيز اكثر بزرگراه هاي شهر به دوربين هاي ثبت سرعت اين قانون بيش از پيش قابليت اجرا خواهد داشت.

تاكسيراني دخالت مي كند
برخورد با مقوله مسافر دربستي
003393.jpg
مسافركشي با تاكسي در كشور ما متفاوت با ساير كشورهاست. در اكثر كشورها تاكسي ها فقط يك مسافر سوار مي كنند و بعد از پياده شدن مسافر اولي به دنبال مسافر ديگري مي روند؛ اما در كشور ما چون قاعده اي براي مسافركشي وجود ندارد تاكسيرانان يا بيش از ظرفيت رسمي خود مسافر سوار مي كنند و يا اين كه مسافران را سركار مي گذارند و مسافر دربستي مي گيرند. يكي از مشكلا تي كه اخيراً به وجود آمده، اين است كه تمايل تاكسيرانان براي حمل ونقل مسافران دربستي بسيار زياده شده است. اين امر باعث شده كه صف هاي طولاني همانند صف هاي اتوبوس براي سوار شدن تاكسي شكل بگيرد؛
در عين حال خدا آن روز را نياورد كه هوا باراني باشد، ديگر يك دستگاه تاكسي پيدا نمي شود. بنابراين به صورت خواسته يا ناخواسته مسافران مجبورند تاكسي دربستي بگيرند.
در اكثر كشورها چون كرايه تاكسي بسيار بالاست، بسياري از مردم با اتوبوس در سطح شهر تردد مي كنند و تعداد محدودي با تاكسي رفت وآمد مي كنند. اين امر باعث شده كه هم مسافر تاكسي محدود باشد و هم مسافركشي براي تاكسيرانان توجيه اقتصادي داشته باشد.
اما در ايران چون نرخ كرايه تاكسي نسبت به ساير كشورها پايين است راننده مجبور مي شود پس از كلي داد و بيداد كردن ۵ نفر را به طور فشرده سوار كند. بنابراين در چنين شرايطي راننده  تاكسي ترجيح مي دهد مسافر دربست سوار كند. يك مسافر در ابتداي خيابان قائم مقام فراهاني درباره تاكسي هايي كه مسافر دربستي سوار مي كنند، گفت: كافي است ۱۰ دقيقه كنار خيابان منتظر تاكسي باشيد تا ببينيد چه تعداد از تاكسي ها در پي مسافر دربستي مي گردند.
محسن مؤمني افزود: با ورود تاكسي هاي سمند اين وضعيت بدتر شده به طوري كه در ميان راه به سختي مي توان تاكسي پيدا كرد.
خانم اشرفي نيز گفت: تاكسي ها نسبت به خودروهاي شخصي امنيت بيشتري براي مسافران دارند؛ اما تعداد آنها بسيار محدود است. بنابراين مردم خصوصاً خانم ها ريسك سوار شدن بر خودروهاي شخصي را مي پذيرند.
در همين ارتباط مديرعامل سازمان تاكسيراني گفت: تاكسي هاي سمند خط قرمز نيز مانند ساير تاكسي هاي معمولي موظف به سوار كردن مسافران در سطح شهر هستند و به همين منظور واحدهاي گشت سيار سازمان تاكسيراني با رانندگان تاكسي هاي سمندي كه در ساعات اوج مسافر، به دنبال مسافر دربستي خالي در سطح شهر مي چرخند، برخورد و در صورت تكرار پروانه كار رانندگان متخلف باطل مي شود.
سيدجمال هاشمي عرب گفت: همچنين شهروندان نيز مي توانند در صورت مشاهده مواردي مانند درخواست راننده براي دربست بردن يك مسافر تا مقصد، شماره پلا ك تاكسي را برداشته و با شماره تلفن هاي ۳۷۳۸۳۵۹، ۳۷۳۸۳۶۰ و ۳۷۲۱۴۶۳ بخش رسيدگي به شكايات سازمان تاكسيراني تماس بگيرند.
وي افزود: به رانندگان متخلف براي نخستين بار تذكر داده شده و در پرونده آنها ثبت مي شود؛ اما در صورت ۳ بار تمرد و تكرار مجدد اين وضعيت، پروانه آنها براي مدتي تعليق و در نهايت در جلسه رسيدگي تصميم نهايي كه همان ابطال پروانه است، در خصوص راننده متخلف گرفته مي شود.هاشمي عرب با بيان اين كه ۱۰۰ دستگاه خودروي گشت سازمان تاكسيراني از نخستين ساعات صبح با حركت در سطح شهر ضمن سركشي به ايستگاه هاي مختلف تاكسي به نحوه عملكرد رانندگان نيز رسيدگي مي كنند، اظهار داشت: باتوجه به حجم انبوه مسافر به خصوص در ساعات اوج سفر اگر تاكسي ها فقط به دنبال مسافر دربستي باشند مسلماً شهروندان با مشكل مواجه مي شوند، اما رانندگان تاكسي در ساعاتي از روز كه حجم مسافران انبوه نيست در صورت درخواست مسافر مبني بر حساب كرايه ۴ مسافر، مي توانند به صورت دربستي مسافر سوار كنند.

بازارچه حمل و نقل
بازارچه خودرو
بازارچه خوراك
بازارچه لوازم خانگي
بازارچه ارتباطات
گوناگون
|  بازارچه خودرو  |  بازارچه خوراك  |  بازارچه لوازم خانگي  |  بازارچه ارتباطات  |  بازارچه حمل و نقل  |   گوناگون  |
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   چاپ صفحه   |