يكشنبه ۲۷ ارديبهشت ۱۳۸۳ - سال دوازدهم - شماره - ۳۳۸۰
بازارچه خوراك
Front Page

بازارچه خوراك
003399.jpg
003405.jpg
003402.jpg

كلم بروكلي سرشار از ويتامين «ث»
003408.jpg
كلم بروكلي يا گل كلم سبز از خانواده كلم و منبع بسيار خوبي از ويتامين «ث» است. وجود ويتامين «ث» در موادغذايي مي تواند از بروز سرطان هاي دستگاه گوارش، سرماخوردگي و بيماري هاي وابسته به آن پيشگيري كند.
همچنين ويتامين «ث» در جذب كلسيم و آهن نقش بسيار مهمي را ايفا مي كند. هنگام خريد بروكلي بايد به ساقه هاي ايستاده با رنگ سبز دقت شود و از خريد آن با رنگ زرد خودداري كنيد.
مي توانيد آن را به مدت ۳ روز در يخچال نگهداري كنيد.
از كلم بروكلي مي توان به صورت خام در سالاد استفاده كرد. در صورت تمايل آن را به صورت پخته (به مدت ۸ تا ۱۲دقيقه آن را بجوشانيد) همراه با آبليمو در كنار خوراك گوشت، مرغ، ماهي و يا در سوپ استفاده كنيد.
در هر ۱۰۰ گرم كلم بروكلي ۲۵ كالري انرژي موجود است.
هركيلوگرم كلم بروكلي در ميوه فروش هاي سطح شهر تهران ۱۰۰۰۰ تا ۱۴۰۰۰ ريال قيمت دارد.

خبر روز
بازار داغ سيب زميني سرخ كرده در نمايشگاه
خوردن يك پرس سيب زميني سرخ كرده و يا برگر ذغالي در نمايشگاه خيلي مي چسبد؛ هرچند كه قيمت اين موادغذايي ممكن است ۲ تا ۳ برابر بيشتر باشد. اصولا ً فروختن موادغذايي وخوراكي از سيب زميني سرخ كرده تا بستني ها در طول دوران برگزاري نمايشگاه هايي كه بازديدكننده زيادي دارد كاسبي بسيار خوبي است. به عنوان مثال در نمايشگاه كتاب، خودرو، لوازم خانگي و ... كه بازديدكنندگان آن قشر زيادي از مردم هستند. زدن يك دكه كوچك مي تواند سود بسياري به همراه داشته باشد.
چراكه قيمت اكثر مواد خوراكي در نمايشگاه ۲ تا ۳ برابر مي شود و معمولا ً مردم پس از خوردن موادغذايي به اين فكر مي افتند كه خوردن يك عدد بستني و يا ساندويچ چه قدر گران تمام شده است.
اما سؤال اين جاست كه آيا قيمت بالا ي موادغذايي در نمايشگاه به دليل كيفيت بالاي اين مواد است.
علي  حق گويي از بازديدكنندگان نمايشگاه كتاب در اين باره به خبرنگار ما گفت: قيمت بالاي موادغذايي به دليل انحصار است، نظارت درستي نيز بر عملكرد اين غرفه ها نيست. به عنوان مثال براي سرخ كردن سيب زميني از روغن هاي مصرف شده قبلي استفاده مي كنند. در عين حال چون غرفه ها كوچك و امكانات محدود است رعايت اصول بهداشتي در فضاي باز نمايشگاه چندان صورت نمي گيرد؛ اما مردم نيز چاره اي به جز خريد ندارند.
در طول نمايشگاه افراد مسافت هاي مختلفي را مرتب طي مي كنند و از اين غرفه به آن غرفه مي روند. بنابراين هنگام ظهر براي تهيه غذا ناچارند كه از غرفه هاي موادغذايي در نمايشگاه خريد كنند. چون اولا ً در نزديكي نمايشگاه كافي شاپ وجود ندارد و در عين حال مردم ممكن است تنها يك روز از ايام نمايشگاه را به خريد يا جست وجوي وسايل موردنظر اختصاص دهند، لذا وقت از اهميت ويژه اي برخوردار مي شود.
قيمت برگر ذغالي در نمايشگاه حدود ۳ هزار تومان است در حالي كه همين غذا درساندويچ فروشي هاي سطح شهر با قيمت ۱۵۰۰ تومان عرضه مي شود.
همچنين سيب زميني سرخ كرده در نمايشگاه ۳۵۰ تومان، نوشابه قوطي ۲۵۰ تومان و چاي ۱۵۰ تومان است در حالي كه در داخل شهر و بيرون از نمايشگاه قيمت اين مواد به ترتيب ۳۰۰، ۲۰۰ و ۱۰۰ تومان است.
محرابي يكي از بازديدكنندگان از نمايشگاه امسال در اين زمينه گفت: يكي از علت هاي گران فروشي موادغذايي در نمايشگاه ها عدم نظارت كافي دستگاه هاي ذيربط براي مبارزه با اين امر است.
وي اظهار كرد: اين موضوع تنها در نمايشگاه سال جاري و مربوط به نمايشگاه كتاب و مطبوعات نيست؛ بلكه در تمامي دوره هاي برپايي نمايشگاه ها مشاهده مي شود و هر سال نيز اجناس گران تر از سال گذشته به مصرف كنندگان فروخته مي شود.
وي تأكيد كرد: به دليل نياز مراجعه كنندگان نمايشگاه به موادغذايي فروشندگان از اين موضوع سوءاستفاده مي كنند و كالا هاي خود را نسبت به بازار خارج از محدوده نمايشگاه گران تر عرضه مي كنند.
فاطمي يكي ديگر از كساني كه براي بازديد از نمايشگاه به اين محل مراجعه كرده است در اين زمينه گفت: در حال حاضر در نمايشگاه ژامبون، همبرگر، هات داگ و سوسيس حدود ۳۰۰ تا ۵۰۰ تومان گران تر فروخته مي شود.
وي اضافه كرد: چرا بايد فروشندگان اقدام به اين كار كنند؟ آيا نبايد دستگاه هاي مسؤول به اين موضوع رسيدگي كنند و از ادامه آن جلوگيري كنند.
وي با بيان اين كه در زمان برپايي نمايشگاه هاي مختلف به ويژه نمايشگاه هاي پرازدحام فروش كالا  و موادغذايي شاهد افزايش چشمگيري مي شود، افزود: براي فروشندگان زمان برگزاري نمايشگاه ها بهترين فرصت براي كسب سود و منفعت بيشتر است و آنان مايل نيستند كه سود بالا ي خود را فداي رعايت حقوق مصرف كننده كنند.
صادق زاده، يك دانشجوي دانشگاه دولتي كه براي خريد كتاب به نمايشگاه كتاب مراجعه كرده است، در اين زمينه مي گويد: متأسفانه اين روند هر سال و در هر يك از نمايشگاه هاي گوناگون تكرار مي شود و هر سال نيز قيمت موادغذايي افزايش بيشتري پيدا مي كند.
وي اظهار كرد: يكي از بهترين راهكارها براي حل اين معضل نظارت دقيق دستگاه هاي مسؤول به ويژه سازمان بازرسي و نظارت در اين زمينه است، تا در ساير نمايشگاه ها كه برگزار مي شود شاهد چنين مشكلي نباشيم.
در شرايط فعلي كه خريد موادغذايي از غرفه هاي موجود در نمايشگاه مقرون به صرفه نيست بهترين راه حل اين است كه موادغذايي و نوشيدني را خارج از نمايشگاه و يا در منزل تهيه كنيد.
درست كردن چند ساندويچ تخم مرغ، كوكو سيب زميني و... در منزل كار چندان سختي نيست خصوصاً اين كه از بهداشتي بودن موادغذايي خود مطمئن هستيد.

|  بازارچه خودرو  |   بازارچه خوراك  |   بازارچه لوازم خانگي  |   بازارچه ارتباطات  |   بازارچه حمل و نقل  |    گوناگون  |

|   صفحه اول   |   آرشيو   |   بازگشت   |