سه شنبه ۲۹ ارديبهشت ۱۳۸۳ - سال يازدهم - شماره ۳۳۸۲ - May 18, 2004
لطف خدا
كافري از ابراهيم (ع) طعام خواست. ابراهيم گفت: اگر مسلمان شوي، تو را مهمان كنم و طعام دهم. كافر رفت. خداي - عز و جل- وحي فرستاد كه اي ابراهيم! ما هفتاد سال است كه اين كافر را روزي مي دهيم و اگر تو يك شب، او را غذا مي دادي و از دين او نمي پرسيدي، چه مي شد؟
ابراهيم در پي آن كافر رفت و او را باز آورد و طعام داد. كافر گفت: چه شد كه از حرف خود برگشتي و پي من آمدي و برايم سفره گستردي؟ ابراهيم(ع) ماجرا را بازگفت. كافر گفت: اگر خداي تو چنين كريم و مهربان است، پس دين خود را بر من عرضه كن تا ايمان بياورم.
بوستان سعدي، ص ۵۹
امروز با حافظ
خاك بر سر كن غم ايام را
ساقيا برخيز و در ده جام را
بركشم اين دلق ازرق فام را
ساغر مي بر كفم نه تا زبر
برنامه هاي امروز جشنواره يادگار
به گزارش ستاد خبري سومين جشنواره فيلم هاي مستند يادگار بم امروز با نمايش سه فيلم درد عشق ساخته بهرام عليدوستي، ايران آميزه اي از طبيعت ساخته بهمن مشرقي زاده و سكوت درتاريكي ساخته محمدرضا عباسيان در سالن شماره ۲ نمايش فيلم هاي بخش مرور آثار رسول زاده به پايان مي رسد.
همچنين در اين سالن طي دو سانس ابتدايي و يك سانس آخر فيلم هاي دوز، سايه هاي بازمانده، فرت، تايم كد، برشانه فلات، دمدال ايل، هفت مجلس ابليس كشي، عقل سرخ، كسي خونه نيست، عبدالما، اگردك، در كوير و خدا زنده است از بخش مسابقه به نمايش درمي آيد.سالن شماره يك در سانس نخست اين روز فيلم هاي عروسي عباس، آمده بودم براي... استارت، بم و ارگ بم را از بخش يادگار بم به روي پرده مي فرستند.
همچنين در سه سانس باقي مانده اين سالن به ترتيب فيلم هاي جاده درياچه بهشتي و داستان كاغذي از فيلم هاي منتخب جشنواره گوانگ ژوچين، فيلم هاي ميهمانخانه سگ از چين و ناپديدشدن از صربستان از فيلم هاي مركز مردم شناسي فرانسه و فيلم من يك سياه و دهل هاي جنگ و تورو و دبيتي از آثار ژان روش در معرض ديد علاقه مندان آثار مستند خارجي قرار مي گيرد.
در دومين روز برگزاري جشنواره يادگار سالن شماره ۳ فيلم هاي ديار كهن، كمي هم براي من معلق بزن، سفرآبي، خيمه، مان، آنسوي مه، مسيح در سرزمين جلفا، كرب، واپسين نواي سيمرغ، هجاي سرخ، علم شفا، نگاره هاي سنگ، كاشفان نفت، راز منار جنبان، خاطره ازلي و پنجره اي رو به آفتاب از آثار راه يافته به بخش مسابقه را در برنامه نمايش خود دارد.
سالن شماره ۳ علاوه بر اين فيلم ها ۳ فيلم از مجموعه كشتي كوير ساخته احمد ضابطي جهرمي را بر روي پرده مي فرستد. شتر لوك، شتر بردبار، و شتر شكسته سه قسمت از اين مجموعه است كه در اين روز به نمايش در مي آيد.

گزارش از چهاردهمين جشنواره موسيقي ذكر و ذاكرين
006567.jpg
چهاردهمين جشنواره موسيقي ذكر و ذاكرين در شرايطي برگزار شد كه در سال جاري با حضور كشورهايي چون آذربايجان، پاكستان ،افغانستان به مرز بين المللي شدن نزديك مي شود.
چهاردهمين جشنواره ذكر و ذاكرين ۲۴ و ۲۵ ارديبهشت ماه در سنندج با حضور گروههايي از استان هاي سيستان و بلوچستان،  كرمان، اروميه، خراسان، مازندران، گلستان و تركمن صحرا برگزار شد و ۲۲ گروه به مدح حضرت محمد (ص) پرداختند. از چهره هاي برتر اين جشنواره مي توان به اسحاقي از مازندران،  علي اكبر مرادي از كرمانشاه، آشور گلدي از تركمن صحرا، نورمحمد دور پور از تربت جام و ... اشاره كرد.
به گزارش روبط عمومي مركز موسيقي آئين گشايش چهاردهمين جشنواره موسيقي ذكر و ذاكرين باحضور رئيس جديد مركز موسيقي دكتر همافر، دكتر ايرج نعيمايي و شريفي رئيس هنر سنندج به همراه جمعي از دوستداران موسيقي ايراني و نوازندگان چيره دست كشور در پارك ملت سنندج برگزار شد و هنرمنداني چون عاشيق اهانس، خليفه ميرزا آقا غوثي، اكبر مرادي، فرج علي پور، آشورگلدي و ... در ميان موج استقبال مردمي به اجراي برنامه به صورت تك نوازي، گروه نوازي و مولودي خواني پرداختند. قرار بود جشنواره ذكر و ذاكرين دربرخي استانهاي ديگر نيز برگزار شود .به عنوان نمونه از استان گلستان به عنوان يكي از مناطقي كه بسترهاي لازم را براي برگزاري جشنواره داشت نام برده مي شود اما به گفته ايرج نعيمايي استقبال كردستاني ها و علاقه اي كه دوستداران موسيقي ايراني و عرفاني در سنندج از خود نشان دادند باعث شد تا چهاردهمين جشنواره موسيقي ذكر و ذاكرين نيز در سنندج برگزار شود.
دبير جشنواره مي گويد: چيزي كه دراين جشنواره براي من اهميت دارد و به نظرم موجب مقبوليت آن شده است تناسب بين  اعتقادات مردم و زمان برگزاري جشنواره هاي هفته وحدت است. اين وحدت موضوع و وحدت رويه درجشنواره هاي ديگر به چشم نمي خورد و به اين دليل كه امكانات ويژه اي را براي جشنواره لحاظ نكرديم كه وجه مميز آن باشد نتيجه مي گيريم نسبت اين جشنواره با اعتقادات مردم موجب استقبال از آن شده است. استقبال از اجراها طوري بود كه در شب افتتاحيه بيش از ۵ هزار نفر در هواي باراني پارك ملت سنندج براي شنيدن آثار بزرگان ذكر و ذاكرين در قالب مداحي حضرت محمد (ص)، وحدت مسلمين وجهان اعلام و عرفان اجتماع كرده بودند.
تسليم وضعيت موجود نشويم
دكتر محمد حسين همافر رئيس مركز موسيقي گفت: عادت به قالب هاي مالوف و تسليم وضعيت موجود شدن و نظم مستمر ساليان سال را دنبال كردن، بديهي شدن كارها را به دنبال خواهد داشت. وي افزود: نوآوري، ساختار شكني و عادت زدايي از اين گونه فعاليتها مي تواند روندي تازه ايجاد نمايد كه در عين پختگي، شبابي را به ارمغان آورد.
وي افزود: سنجش عملكرد و بازخورد فعاليتهاي هنري و به ويژه موسيقي مي تواند، ما را در سياستگذاري پيرامون آنچه بايد اتفاق افتد، ياري رساند.
وي از جشنواره ذكر و ذاكرين به عنوان نمونه اي از بسترهاي موجود موسيقي در جريانهاي اجتماعي ياد كرد و خواستار تعيين هدف و خط مشي گذاري براي آن شد.

در هفتمين مجمع عمومي
نويسندگان كودك و نوجوان گرد هم مي آيند
هفتمين مجمع عمومي انجمن نويسندگان كودك و نوجوان پنجشنبه ۳۱ ارديبهشت ماه از ساعت ۱۷ تا ۲۰ براي انتخاب اعضاي هيات مديره و بازرسان برگزار مي  شود.
به گزارش ايلنا، ارائه گزارش فعاليت هاي سال ۱۳۸۲ ،تصويب صورت وضعيت مالي (ترازنامه)، تصويب برنامه و بودجه سال آينده، تصويب رقم حق عضويت و انتخابات هيات مديره و بازرسان در دستور كار قرار دارد.
اعضاي انجمن در اين مجمع عمومي ۷ نفر را براي عضويت در سومين دوره هيات مديره به مدت دو سال و ۳ نفر را براي عضويت در هفتمين دوره بازرسان به مدت يك سال با راي مخفي از ميان داوطلبان انتخاب مي  كنند.
براي انجام امور انجمن هيات مديره از ميان اعضاي خود، رييس، نايب رييس، دبير وخزانه دار و همچنين از ميان اعضا افرادي را به عنوان دبير كميته هاي كاري انتخاب مي  كند.
هم اكنون انجمن پنج كميته كاري دارد كه عبارتند از: كميته حقوقي (به دبيري شادي صدر) كميته روابط عمومي (منوچهر اكبرلو) كميته فرهنگي (روح الله مهدي پور عمراني) كميته آموزش و پژوهش (جواد جزيني) و كميته امور صنفي و رفاهي (جمال الدين اكرم).

بازنشستگان، ميهمان موزه سينما مي شوند
به منظور تكريم پيشكسوتان و قدرداني و ارج نهادن به زحمات هموطنان بالاي ۶۰ سال از اين پس بازنشستگان و افراد ۶۰ سال به بالا، ميهمان موزه سينماي ايران خواهند بود و مي توانند به صورت افتخاري و رايگان از اين موزه بازديد كنند.در آستانه فرارسيدن روز جهاني موزه، تسهيلات ويژه اي براي بازديدكنندگان از موزه سينما فراهم شده كه تكريم پيشكسوتان و بازنشستگان از آن جمله است.

معاون امور هنري وزير ارشاد:
تغيير خاصي در حوزه مديريت مركز هنرهاي تجسمي به وجود نخواهد آمد
معاون امور هنري وزير فرهنگ و ارشاد اسلامي اعلام كرد: مجموعه معاونت هنري با تركيب كنوني خود كارها را ادامه مي دهد.
محمدحسين ايماني خوشخو در گفت وگو با ايسنا درباره تغيير احتمالي مدير مركز هنرهاي تجسمي اين معاونت، پس از تغيير در دو مديريت تئاتر و موسيقي، عنوان كرد: تغيير خاصي در حوزه مديريت  اين مجموعه به وجود نخواهد آمد.
اين مقام مسئول وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامي گفت: سابقه عملكرد در حوزه  هنرهاي تجسمي، براساس نظرات هنرمندان اين رشته، ما را به اين نتيجه رساند كه مجموعه معاونت هنري با همين تركيب مي تواند كار خود را ادامه دهد.
وي در عين حال تصريح كرد: ممكن است تنها تغييراتي در ادامه سياست هاي گذشته در جهت حمايت هرچه بيشتر هنرمندان اين حوزه و گسترش حمايت ها به سطح كل كشور و شهرستان ها به وجود آيد.
ايماني در پايان از برگزاري نشست هم انديشي با رسانه ها و اهل نظر در حوزه هنر در آينده نزديك خبر داد.

پاسخ به پرسش پزشكي
خاصيت ضد سرطاني گوجه فرنگي
دكتر روزنفلد در پاسخ به پرسشي گفته است كه گوجه فرنگي و مشتقات آن از جمله «رب»، يك ضد سرطان نيرومند است. ضد سرطان بودن گوجه فرنگي از ماده «ليكوپن» است كه در آن وجود دارد. اين ماده با طبخ هم از ميان نمي رود و از اين نظر فرقي ميان گوجه خام و پخته نيست. ليكوپن يك آنتي اكسيدان نيرومند است كه مواد سرطان زا مخصوصاً در ناحيه پروستات را نابود مي كند. مي دانيم گوجه فرنگي كه بومي قاره آمريكا بود، ۴۱۱ سال پيش توسط كريستف كلمب از كوبا به اروپا آورده شد و در بقيه نقاط جهان گسترش يافت.

برگي از تاريخ
بمب هيدروژني
بمب هيدروژني ۱۲ ماه مه، ۵۳ ساله شد. آزمايش چنين بمبي، شش روز پس از ساخت (۱۸ مه ۱۹۵۱) رسماً اعلام شد و دارندگان آن دو كشور روسيه و آمريكا هستند. ترومن رئيس جمهوري وقت آمريكا ۳۱ ژانويه ۱۹۵۰ پس از اطمينان از اتمي شدن روسيه، دستور تهيه بمب هيدروژني را بر پايه فعل و انفعالي كه حرارت خورشيد ناشي از آن است يعني ادغام هسته هاي اتم هيدروژن سنگين با اتم دئوتريوم صادر كرد. به هم پيوستگي اين دو هسته نيروي وسيعي را آزاد مي كند. طبق آمار منتشره، روس ها تعداد بيشتري بمب هيدروژني در زراد خانه خود دارند ازجمله بمب هاي ۵۰ مگاتني. با وجود اين، استفاده از اين سلاح كه توليد آن بار سنگيني بر بودجه دو كشور بوده جز در اوت ۱۹۴۵ عملي نشد و در آن ماه آمريكا با فرو افكندن دو بمب اتمي بر دو شهر ژاپن اين دولت را مجبور به تسليم شدن كرد.

تازه  هاي دنياي رسانه ها
خشم ايتاليايي ها
رسانه هاي ايتاليا گزارش بيرون رانده شدن ايتاليايي ها از قرارگاهشان در شهر ناصريه در جنوب عراق با تحمل ده مجروح بر اثر حمله افراد جيش المهدي كه به خمپاره انداز و آر. پي. جي. مجهز بودند و ساير رويدادهاي عراق را در شبانه روز گذشته چنان بزرگ كرده بودند كه فرانكو فراتيني وزير امورخارجه ايتاليا به آمريكا يادآور شد كه طرح خروج از عراق را آماده سازد و پيش از هركار، شهرهاي مذهبي عراق را كه اماكن مقدسه در آنجا قرار دارند به پليس عراقي بسپارد و از اين شهرها خارج شود. وي گفت: ايتاليايي ها از خواندن اخبار مربوط به شكنجه زندانيان تحت نظر آمريكا در عراق و مشاهده آن صحنه ها چنان خشمگين شده اند كه وي ناچار است از دولت آمريكا بخواهد مرتكبين شكنجه را علني محاكمه و به شدت مجازات كند تا افكار عمومي آرام بگيرد.
نگراني دولت ايتاليا از اين است كه نتواند آراي ايتاليايي ها در انتخابات قريب الوقوع را به دست آورد. ايتاليا هم اكنون در عراق ۲۷۰۰ نظامي دارد و نخست وزير اين كشور از جورج بوش به اصرار خواسته است كه اين نظاميان را از ماموريت هاي رزمي در عراق معاف دارد تا تلفات احتمالي، خشم مردم ايتاليا را بر نيانگيزد.نيروهاي ايتاليايي كه در ناصريه از برابر جيش المهدي عقب نشيني كرده اند به يك پايگاه هوايي در نزديكي همان شهر منتقل شده اند. دو پل رود فرات در ناصريه اينك در كنترل افراد جيش المهدي است. به نوشته روزنامه هاي ايتاليا، نظاميان ژاپني در جنوب عراق پس از مشاهده زير آتش قرار گرفتن سربازان هلندي، خود را پنهان كرده اند تا مورد حمله قرار نگيرند زيرا هر گونه تلفات وارده به آنان خشم مردم كشورشان را بر خواهد انگيخت و يك مسئله سياسي براي دولت خواهد شد.
اشتباه محاسبه
مطبوعات آمريكا به نقل از «وينسنت كانيترارو» از مقامات «سيا» نوشته اند كه نبايد روش بازجويي از اعضاي القاعده را به عراق منتقل مي كردند؛ زيرا كه فرهنگ عراقي ها با افغان ها تفاوت دارد. بكار بردن اين روش در عراق نتيجه عكس داده است. وي گفته است : آمريكا نه تنها در زمينه روش بازجويي در عراق دچار اشتباه محاسبه شد بلكه بدون داشتن اطلاعات دقيق از روحيه عراقي ها و توان آنان به مقاومت وارد عراق شد و اين فقد اطلاعات و تحليل دردسر ساز شده است. واشنگتن تصور مي كرد كه پس از تسليم شدن ارتش عراق، اوضاع آرام خواهد شد و مسئله ديگري نخواهد داشت.
گمان مي كردم بهتر از اين باشيم
بانو «جيسي اكهارت» در مقاله اي در روزنامه «ويرجينيان پايلوت» چاپ شهر نورفك آمريكا كه بزرگترين پايگاه دريائي جهان را در خود جاي داده، نوشته است: مدارس آمريكا تلاش مي كنند تا دانش آموزان آنها از موزه هاي شهر واشنگتن به ويژه موزه تاريخ ديدن كنند. مشاهده قسمت «هالوكاست» (قتل و شكنجه يهوديان به دست عوامل هيتلر) در اين موزه هر بيننده اي را ناراحت و از آلمان نازي منتفر مي سازد. آيا مجسم كرده ايد كه از مشاهده تصوير هرم زندانيان برهنه عراقي در وضعيتي زننده در روزنامه ها و تلويزيون ها چه حالت و احساسي به انسان دست مي دهد؟ آمريكايي ها در جهان به رفتار خوب با ديگران شهرت داشتند، پس چه شد اين شهرت؟ من گمان مي كردم كه ما بهتر از اين باشيم.
روزنامه جهاني با روشي تازه
«مترو بين الملل» روزنامه اي كه با روش تازه و مطابق وقت و سليقه انسان قرن ۲۱ منتشر مي شود ديروز سي و ششمين شماره خود را در نيويورك منتشر كرد. اين روزنامه ۱۴ ميليوني كه هم اكنون هر روز در ۱۶ كشور و به ۱۵ زبان منتشر مي شود متعلق به يك شركت سوئدي است كه بر پايه تجربه و انديشه «يان ستن بك» روزنامه نگار فقيد سوئدي كه دو سال پيش درگذشت انتشار مي يابد. «يان» كه چند هيات جامعه شناس و روانشناس را مامور بررسي انسان قرن ۲۱ از لحاظ روزنامه خواني و كسب خبر و نظر كرده بود و تجربه صدها ناشر در كشورهاي مختلف را به دست آورده بود به اين نتيجه رسيد كه انسان قرن ۲۱ نمي تواند و نمي خواهد هر روز بيش از ۱۵ دقيقه وقت خود را صرف خواندن روزنامه كند. او مي خواهد كه خبر و تحليل، كوتاه و ساده و با حذف زوائد باشد، حاشيه رفتن و دراز نويسي و مطالب غير خبري را دوست ندارد. عكس خبري را ترجيح مي دهد. مانند انسان قرون ۱۹ و ۲۰ مطالب بلند و نوشته هايي را كه به او فايده فوري نمي رسانند از روزنامه نمي خواهد و آنها را كار مجله و كتاب مي داند. تيتر روزنامه را بر مطلب ترجيح مي دهد، پس تيتر بايد كامل و گويا باشد. چنين روزنامه اي به جاي انبوه خبرنگار تازه كار، نياز به چند روزنامه نگار مجرب دارد. روزنامه خوان قرن ۲۱ صرف نظر از اين كه در كدام كشور زندگي مي كند نمي خواهد كه وقتش را صرف خريدن روزنامه كند. او ترجيح مي دهد كه روزنامه را در ايستگاه مترو و اتوبوس و يا رستوران از«رك» (سبد پايه دار) به رايگان بردارد و پس از خواندن بگذارد و برود و اگر مايل به فايل كردن برخي مطالب براي استفاده بعدي باشد، هر چند وقت يك بار يك «سي دي» محتواي روزنامه را خريداري و نگهداري كند. «يان» گفته است كه علت بي توجهي به روزنامه هاي حزبي و حاوي نطق هاي طولاني و جملات نامأنوس و كلمات غامض همين بوده است كه انسان قرن ۲۱ روانشناسي ديگري دارد. «يان» معتقد بود كه درآمد روزنامه تنها از آگهي بايد تامين شود، زيرا كه فروش آن دردسرساز است. ۳۰ درصد بها، سهم روزنامه فروش مي شود و توزيع و حسابداري آن پر هزينه است.
«يان» پيش بيني كرده بود كه اگر روزنامه هاي موجود اين واقعيت را درك نكنند و روش خود را با نياز قرن تطبيق ندهند از ميان خواهند رفت. بر پايه عقايد «يان» روزنامه مترو نخست در سوئد و سپس به ترتيب در چك، لهستان، هنگ كنگ، ايتاليا، كانادا، فيليپين، شيلي، كره جنوبي، فرانسه و آمريكا منتشر شد و موفق بوده است. كشور بعدي آلمان خواهد بود.

نگارستان
006564.jpg
ناپلئون
۱- آنتوان ژان گرو «Antoine - Jean Gros »
۲- تولد: پاريس ۱۷۷۱ / وفات: باس مدون ۱۸۳۵
۳- سبك نقاش: رومانتيسم (اين سبك از اروپا متولد شد و سپس به آمريكا رسيد. در اين سبك هنرمندان احساس هاي دروني نوع بشر مثل ترس، عشق، پيروزي و ويراني را به تصوير مي كشيدند. اين سبك تا اواسط قرن نوزدهم ادامه داشت اما در قرن بيستم به نام «نيورومانتيسم» احيا شد.)
۴- درباره هنرمند: گرچه گرو دوست صميمي داويد؛ هنرمند پيرو سبك «نيوكلاسيك» بود، اما تحت تأثير او قرار نگرفت و بيشتر آثارش به سبك رومانتيسم و رئاليسم فرانسه بود. فضاي تاريك آثار او و موضوع هاي حقيقي كه انتخاب مي كرد، نشان از واكنش صريح او در مقابل هنرمندان پيرو سبك نيوكلاسيك كه از رنگهاي متنوع استفاده مي كردند، بود. به همين اثر او توجه كنيد؛ چهره ناپلئون مصمم، خاص و در زمينه اي تيره نقاشي شده است. در سال ۱۸۲۰ او كمي به سبك «نيوكلاسيك» متمايل شد و به همين دليل بسياري از پيروانش را از دست داد. او در سال ۱۸۳۵ در اثر ابتلا به نوعي افسردگي خودكشي كرد.
۵- نام تابلو و مشخصات تابلو: ناپلئون بناپارت روي پل در جنگ آركول / ۹۷-۱۷۹۶ / رنگ روغن روي بوم / ۱۴۰*۱۳۴ سانتي متر ناپلئون بناپارت، پيروز جنگ سخت آركول در سال ۱۷۹۶، پيروزمندانه به ما مي نگرد! چهره مستبد و مصمم ناپلون، نشان از تصور دقيق و صحيح هنرمند از ناپلئون دارد. اگرچه هنرمند جنگ آركول را موضوع اثرش قرار داده ولي مقصود اصلي او به تصوير كشيدن چهره يكي از افراد مشهور تاريخ بوده است.
۶- محل نگهداري تابلو: موزه هرميتاژ / سن پطرزبورگ

بهارستان
برخيز تا به مهماني رنگ ها برويم
آنچه را كه شايسته نيكي ها و فراواني هاست
با يكديگر تقسيم كنيم
نيكلاي آسه يف- ترجمه ايرج مهدويان

شناسنامه
نشاني و تلفن هاي همشهري
دفتر مركزي: تهران ـ خيابان آفريقا ـ كوچه تنديس ـ شماره ۱۰
كد پستي: ۱۹۱۵۶ ـ صندوق پستي: ۵۴۴۶/۱۹۳۹۵
شماره نمابر
شماره تلفن
۲۰۴۶۰۶۷
(۹ خط) ۲۰۵۹۳۸۶
دفتر مركزي
پيام گير: ۲۰۴۲۴۹۰
۲۰۵۱۴۹۲
دفتر ارتباطات توزيع و اشتراك
۲۰۵۸۸۱۱
۲۰۴۲۴۹۰
دفتر ارتباطات تحريريه
۶۴۸۰۴۰۰
۳۴۱۲۰۱۷
اشتراك
۲۰۴۶۰۶۷
۲۰۱۲۷۰۰
اشتراك الكترونيكي
نشاني اينترنت: http://www.Hamshahri.org
نشاني اينترانت: http://www.Hamshahri.net
نشاني پست الكترونيكي: Editorial@Hamshahri.org


سازمان آگهي ها: خيابان مطهري ـ چهارراه سهروردي ـ شماره ۹۱
تلفن: ۸۶۰۶۶۰۴ ـ ۸۶۰۶۶۲۲ ـ ۸۶۰۶۵۹۸ ـ ۸۶۰۶۵۹۱ ـ ۸۴۲۳۳۶۲ ـ ۸۶۰۶۶۰۴
نمابر: ۸۶۰۶۶۵۴ ـ ۸۴۰۸۳۱۶ ـ ۸۴۰۶۱۳۲


دفتر مركزي راهنماي همشهري (نيازمنديهاي صبح تهران):
خيابان كريمخان زند ـ خيابان حافظ ـ كوچه امير رضايي ـ شماره ۲۱۴
تلفن: ۸۸۰۶۶۶۶

روزنامه صبح ايران: اجتماعي ـ فرهنگي ـ اقتصادي
صاحب امتياز: شهرداري تهران
چاپخانه هاي: افست و ايرانچاپ

داستانك
فراموشش نكنيم
به هم قول داده بودند بچه كه آمد يك دل سير قايق سواري كنند. شنيده بودند ارگ جديد بزرگ است و درياچه دارد.
زن نگاهش را از درخت نخل گرفت و رفت كه بخوابد.
مرد رفته بود تهران، مي خواست خوب پول دربياورد تا وقتي بچه آمد چيزي كسر نباشد.
زن خواب مي ديد با مردش پدال قايق را مي چرخانند. چقدر خنديد، مرد بچه را سفت چسبيده بود.
لابه لاي صداي خنده شان، صداي غرش آمد و زن ترسيد... چشم باز كرد. سقف روي سرش آوار شد. همه چيز تكان مي خورد. زلزله بود، زن سنگين تر از آن بود كه خودش را جمع كند...
... فردا صبح از زير آوار خانه شان صداي جيغ كودكي، امدادرسان را به خود آورد.
مريم كريمي خالدي

گشتي در دنياي خبرها
عطسه هاي بي موقع
سن ديگو: سمي سوسا يكي از مشهورترين بازيكنان بيسبال آمريكا در بازي حساس تيمش مقابل سن ديگو حضور نداشت و به همين دليل شايعات متعددي در مورد علت غيبت او منتشر شد.اما واقعيت اين بود كه وي به دليل عطسه كردن فرصت حضور در بازي را پيدا نكرد.وي پس از اينكه به رختكن رسيد، دوبار متوالي عطسه كرد. شدت عطسه ها به حدي بود كه سوسا از ناحيه پشت دچار گرفتگي عضله شد و درد شديد باعث شد او روي زمين دراز بكشد و پزشك تيم به مدت دو ساعت به درمانش بپردازد.
پرداخت خسارت
نيوجرسي: قرار بود روز جمعه گذشته يك مرد ۲۹ ساله در ايتاليا كه يك ميليون دلار كلاهبرداري كرده بود در دادگاه محاكمه شود اما در عوض به لاس وگاس سفر كرد. اين مرد با دريافت پول از مردم قصد تأسيس يك شركت را داشت اما اين پول ها را در جاي ديگري خرج كرد.وي روز جمعه نامه اي براي رئيس دادگاه فكس كرد كه متن نامه به اين شرح بود: جناب قاضي، من بايد خسارات افراد زيان ديده را بپردازم به همين دليل به لاس وگاس رفته ام تا شايد در قمار، صاحب يك ميليون دلار شوم و پول مردم را بازگردانم. البته تاكنون تنها ۵ هزار دلار برنده شده ام.
قاضي حكم «حامله نشدن» صادر كرد
روچستر: قاضي دادگاه روچستر ايالت نيويورك پريروز حكم نوظهوري صادر كرد و زني را كه قادر نيست از فرزندانش نگهداري كند از حامله شدن مجدد ممنوع ساخت. اين زن تا كنون سه بار وضع حمل كرده و هر سه بار به مددكاري اجتماعي شهرداري مراجعه و از نگهداري فرزندانش ابراز عجز كرده است كه نگهداري آنان براي شهرداري هرماه بيش از دو هزار دلار هزينه دارد. اين زن كه داراي شوهر است حاضر هم نمي شود فرزندانش به صورت فرزندخوانده به خانواده هاي ديگر داده شوند و مي خواهد پس از رسيدن به ده سالگي آنان را پس بگيرد. شهرداري برضد اين زن به دادگاه دادخواست داد و قاضي دادگاه حكم داد اين خانم تا اعلام نكند كه مي تواند فرزندانش را شخصاً نگهداري كند، حق حامله شدن ندارد. نام اين زن فاش نشده است.
آنفلوانزا و خانم هاي باردار
لندن: تحقيقات اخير دانشمندان حاكي است مادراني كه در نيمه اول دوران بارداري خود مبتلا به آنفلوانزا مي شوند، به مغز كودك داخل شكم آنها آ سيب وارد مي شود.اگر مادر در سه ماهه اول بارداري به آنفلوانزا مبتلا شود، احتمال آسيب رسيدن به مغز كودك ۷ برابر افزايش مي يابد.البته مبتلا شدن مادر به آنفلوانزا در نيمه دوم بارداري، صدمه اي به جنين وارد نمي كند.
چسب هشدار دهنده
منچستر: چندي پيش پزشكان پوست ابراز نگراني كردند از آنجا كه والدين نسبت به قرار گرفتن فرزندان خود در معرض نور خورشيد بي تفاوت هستند، احتمال ابتلا به سرطان پوست در آنها افزايش مي يابد.اخيرا يك شركت در انگليس، چسب هاي هشداردهنده به بازار عرضه كرده است كه مي توان آن را روي پوست بدن كودك چسباند. چنانچه رنگ چسب نارنجي شود، يعني كودك بيش از اندازه در معرض آفتاب بوده است و اگر رنگ آن قهوه اي شود بايد فورا از كرم هاي ترميم كننده آسيب هاي پوستي استفاده كرد.
شكم بزرگ
پكن: پزشكان چيني مي گويند، علت اصلي ناتواني افراد چاق در كاهش وزن، بزرگ بودن شكم آ نها است. اين پزشكان مي گويند، شكم افراد چاق به ميزان قابل توجهي دچار انبساط ناگهاني مي شود و به همين دليل آنها براي پر كردن آن بايد مقدار زيادي غذا بخورند.
به عقيده اين پزشكان، تنها راه حل، انجام عمل جراحي براي كاهش حجم شكم است.

ساعات شرعي
اذان ظهر امروز:ساعت ۱۳ و ۱ دقيقه
اذان مغرب امروز:ساعت ۲۰ و۲۸ دقيقه
اذان صبح فردا:ساعت ۴ و۱۶ دقيقه
طلوع آفتاب فردا:ساعت ۵ و۵۶ دقيقه



بر ديوار نگارخانه ها
* نگارخانه والي: نمايشگاه نقاشي هنگامه صدري / از ۳۱ ارديبهشت تا پنجم خرداد / ميدان ونك، خيابان خدامي، پلاك ۸۶ / تلفن: ۸۰۴۷۶۹۸
* گالري گلستان: نمايشگاه آثار محمود بخشي مؤخر / از اول تا هفتم خرداد / خيابان دروس، كماسايي، شماره ۴۲ / تلفن: ۲۵۴۱۵۸۹
* نگارخانه شفق: نمايشگاه «از تار و پود زمان» آثار گروهي از بانوان هنرمند به مناسبت روز جهاني موزه و بزرگداشت ميراث فرهنگي / از ۲۹ ارديبهشت تا چهارم خرداد / خيابان سيدجمال الدين اسدآبادي، خيابان ۲۱، پارك شفق، فرهنگسراي دانشجو / تلفن: ۸۵۵۴۰۱۶
* خانه هنرمندان: نمايشگاه نقاشي و آثار هانيبال الخاص / تا ۳۱ ارديبهشت / خيابان طالقاني، بعد از ايرانشهر، خيابان موسوي، باغ هنر / تلفن: ۸۳۱۰۷۸۵
* گالري كمال الملك: نمايشگاه نقاشي فاطمه كليني و الهام يزدي / از اول تا ۱۰ خرداد / خيابان پاسداران، نبش گلستان سوم، پلاك يك / تلفن: ۲۵۶۵۴۳۴
* گالري دريابيگي: نمايشگاه نقاشي ليلا خطيبي / اول تا ششم خرداد / شهرك قدس، فاز ۳، خيابان دوم، پلاك ۱۱۶۵ / تلفن: ۸۰۸۳۳۲۷
* نگارستان خط: نمايشگاه آثار خوشنويسي از دوره تيموري تا امروز به مناسبت چهارمين نمايشگاه سالانه نگارخانه ها و هفته ميراث فرهنگي / از ۲۸ ارديبهشت به مدت يك هفته / خيابان انقلاب، چهارراه كالج، خيابان خارك، شماره ۶۱
* نگارخانه ملل: اولين جشنواره زعفران و چهارمين جشنواره گل و گلاب به مناسبت روز جهاني موزه / تا ۱۱ خرداد / بزرگراه صدر، ميدان پيروز، پارك قيطريه / تلفن: ۲۲۰۴۴۵۳
* نگارخانه انقلاب: نمايشگاه «خانه هاي تهران قديم» در قاب عكس، به مناسبت هفته ميراث فرهنگي / تا سوم خرداد / بزرگراه نواب، خيابان كميل شرقي / تلفن: ۵۳۱۰۹۱۵
* خانه هنرهاي ايراني: نمايشگاه نقاشي «عاشقي و عاشورا» به همراه نمايشگاه ۷۰ سال عاشورانگاري در نقاشي قهوه خانه اي / از سوم خردادتا سوم تير / خيابان حافظ، خيابان بهشت، كوچه شهيد انصاري.

گل و گياه
دوتسياي رعنا
006561.jpg
نام علمي: Deutzia monbeigii
خانواده: HYDRANGEACEAE
درختچه خزان كننده با شاخه هاي آويزان به ارتفاع ۲/۱ و گستردگي ۵/۱ متر است. داراي برگهاي بيضي شكل كشيده با سطح زيرين كركدار بوده و خوشه هاي گلهاي ستاره اي شكل سفيد آن در فصل تابستان ظاهر مي شوند.
نيازها: به مكان كاملا آفتابي و خاك غني با زهكش خوب نياز دارد و حداقل دماي قابل تحمل آن ۱۵- درجه سانتي گراد است.
ازدياد: از طريق تهيه قلمه چوب نرم در تابستان امكان پذير است.
سازمان پاركها
و فضاي سبز شهر تهران

صفحه آخر
اجتماعي
اقتصادي
خارجي
سياسي
شهري
ورزش
ورزش جهان
همشهري ضميمه
بازارچه همشهري
همشهري ايرانشهر
شناسنامه
داستانك
دنياي خبرها
ساعات شرعي
برديوارنگارحانه ها
گل و گياه
|  اجتماعي   |   اقتصادي   |   خارجي   |   سياسي   |   شهري   |   ورزش   |   ورزش جهان   |   صفحه آخر   |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   شناسنامه   |   چاپ صفحه   |