چهارشنبه ۳۰ ارديبهشت ۱۳۸۳ - سال يازدهم - شماره ۳۳۸۳ - May 19, 2004
مشكلات موتورسيكلت هاي مسافركش در كميسيون مشترك ناجا و شهرداري بررسي مي شود
006654.jpg
فرمانده نيروي انتظامي تهران بزرگ گفت: طرح تشديد برخورد با موتورسيكلت سواران متخلف ۵۰ درصد تصادفات را كاهش داد.
به گزارش خبرنگار خبرگزاري دانشجويان ايران، سردار طلايي در حاشيه ارتباط مستقيم مردم با مسئولان نيروي انتظامي از طريق تلفن ۱۹۷ دفتر نظارت همگاني به خبرنگاران گفت: از زمان اجراي اين طرح ، ۲۷ درصد تصادفات و حوادث رانندگي در بزرگراهها كاهش يافته است.
وي خاطرنشان كرد: برخورد با موتورسواران متخلف و ممانعت از تردد آنها در پياده روها، خطوط ويژه اتوبوس ها و خيابانهاي يكطرفه و همچنين الزام استفاده از كلاه  كاسكت
۵۰ درصد از تصادفات و خسارتهاي ناشي از تخلف اين افراد را كاهش داده است.
سردار طلايي با اشاره به اين كه در بسياري از كشورها براي حل مشكلات حمل و نقل و تردد وسايط نقليه بويژه موتورسيكلت ها حداكثر سرعت را ۵۰ كيلومتر مشخص كرده اند، افزود: وسايط نقليه بويژه موتورسيكلت ها در اين گونه كشورها بايد با حداكثر سرعت ۵۰ كيلومتر توليد شود، اين درحاليست كه در ايران بر سرعت و شتاب موتورسيكلت ها افزوده مي شود.
فرمانده نيروي انتظامي تهران بزرگ تصريح كرد: حجم بالايي از حوادث و جرايم در كشور از سوي موتورسيكلت سواران صورت مي گيرد و افراد براي انواع كيف قاپي، زورگيري و جرائم ديگر از موتورهاي تندرو استفاده مي كنند؛ لذا مسئولان و توليدكنندگان موتورسيكلت، بايد در توليد اين وسيله نقليه حداكثر سرعت ۵۰ كيلومتر بر ساعت را به عنوان قانون مدنظر قرار دهند تا جرائم كاهش يابد.
سردار طلايي همچنين با اعلام اين كه موضوع مشكلات موتورسواران مسافركش و امرار معاش آنها از اين طريق، در كميسيون مشترك ناجا و شهرداري بررسي مي شود، افزود: مسئوليت استاندارد بودن توليد موتورسيكلت ها از وظايف نيروي انتظامي نبوده و توليدكنندگان داخل بايد توليدات خود را از نظر سيستم هاي ايمني، ترمز و... با استاندارد جهاني تطبيق دهند؛ اين در حاليست كه توليد موتورسيكلت در كشور ما از كيفيت لازم برخوردار نيست.
فرمانده نيروي انتظامي تهران بزرگ سپس عمده مراجعات به دفتر نظارت همگاني ناجا را مربوط به نوع برخورد و عملكرد ماموران ناجا در كلانتري ها و راهنمايي و رانندگي عنوان و خاطرنشان كرد: رعايت هنجارهاي اجتماعي و توجه به فرهنگ عمومي موضوعي همگاني بوده و تمام شهروندان ملزم به رعايت آن هستند؛ لذا پليس با افرادي كه حرمت شكني و به حقوق ديگران تعرض مي كنند برخورد مي كند.

سن بيمه خدمات درماني فرزندان پسر بيمه شدگان به ۲۰ سال مي رسد
گروه اجتماعي: مديرعامل سازمان تامين اجتماعي اعلام كرد: در صورت موافقت دولت و تصويب مجلس شوراي اسلامي، سن استفاده فرزندان پسر بيمه شدگان از بيمه خدمات درماني به ۲۰ سال افزايش مي يابد.
شريف زادگان ضمن اعلام اين مطلب به ايسنا علت افزايش ۲ ساله سن بيمه خدمات درماني فرزندان پسر بيمه شدگان را به اين دليل ضروري دانست كه شرايط اجتماعي و اقتصادي جامعه، اشتغال و جوانان را با مشكل مواجه كرده است.وي افزود: حمايتهاي اجتماعي تامين اجتماعي ظرف مدت ۲ سال به جوانان فرصت مي دهد تا يافتن شغل مناسب از خدمات تامين اجتماعي بهره مند شوند.
مديرعامل تامين اجتماعي افزود: لايحه افزايش دو ساله سن بيمه خدمات درماني فرزندان پسر بيمه شدگان در حال بررسي در دولت است و در صورت تصويب مجلس شوراي اسلامي به اجرا درمي آيد.

بازتاب
اشتغال پزشكان
هر سال به طور متوسط نزديك به ۱۳ هزار نفر در گروه پزشكي از دانشگاه هاي علوم پزشكي كشور فارغ التحصيل و به جويندگان بازار كار مي پيوندند.
در اين ميان فارغ التحصيلان رشته پرستاري از بيشترين تعداد برخوردارند. هرسال از اين تعداد ۷۰ درصد جذب بازار كار شده و ۳۰ درصد ديگر بيكار مي مانند. به طوري كه شمار پزشكان، پرستاران و ماماهاي بيكار در كشور اكنون به بيش از ۴۰ هزار نفر رسيده و پيش بيني مي شود، در صورت استمرار اين روند ظرف چند سال آينده شمار بيكاران به بيش از ۵۰ هزار نفر برسد.
حكايت جامعه ايران، حكايت حسرت از نداشته ها و دلمشغولي براي داشته ها است. روزي در حسرت پزشكان هندي، بنگلادشي و پاكستاني سير مي كرديم، ديگر روز دغدغه و نگراني از بابت شمار پزشكان مازاد آزارمان مي دهد.
پرستاران نيز با شرايطي بغرنج تر از پزشكان روزگارمي گذرانند و هر روز در گوشه و كنار كشور از عدم بهره مندي خدمات متناسب با شأن و منزلت حرفه اي تجمع مي كنند . ماماها در اعتراض به نبود امنيت شغلي و بيكاري لب به اعتراض گشوده، حقوق از كف رفته را مي خواهند. ديروز معاونت اشتغال وزارت بهداشت از ايجاد ۲۵ هزار فرصت شغلي تا پايان سال براي جذب گروه هاي پزشكي خبر داد.
اين معاونت اگر به وعده خود مبني بر ايجاد فرصت هاي شغلي تازه عمل كند بعد از سه سال نگراني ناشي از مازاد گروه پزشكان از ميان رفته و روزنه اميد آشكار مي شود كه گرچه دولت نتوانست در تحقق وعده خود مبني بر ايجاد هر سال ۷۶۵ هزار فرصت شغلي در برنامه سوم توسعه دست يابد، اما اين اميدواري وجود دارد كه بيكاري از اردوي متخصصان رخت بربندد. بايد منتظر ماند و نتيجه كار را ديد هر چند تجربه چيز ديگري مي گويد.
عباس اسدي

سازمان حج و زيارت هيچ گونه مسئوليتي در قبال زائران عتبات عاليات ندارد
حجت الاسلام والمسلمين محمدي ري شهري، گفت: در حال حاضر اعزام به عتبات عاليات تا برقراري شرايط آرام در عراق متوقف است و توصيه ما اين است كه تا ايجاد شرايط مساعد هموطنان از سفر به عراق خودداري كنند.
وي با بيان اينكه سازمان حج و زيارت هيچ مسئوليتي در زمينه زائران در حال حاضر ندارد، گفت: اگر كسي هم اكنون به عتبات عاليات مشرف شود، مسئوليت تأمين امنيت و جان وي برعهده خودش است و سازمان حج و زيارت هيچگونه ضمانتي به زائران نمي دهد.

جرايم درون سازماني ناجا ۳۶ درصد كاهش يافت
فرمانده  نيروي  انتظامي  جمهوري  اسلامي  ايران  گفت : ۳۶ درصد از جرايم  درون سازماني  ناجا طي  پارسال  كاسته  شد.
سردار سرتيپ  محمدباقر قاليباف  در مشهد افزود: از اين  رقم  بيش  از ۴۵۰۰ پرونده  مربوط به  استان  خراسان  بوده  است .
وي  با اشاره  به  معضل  رشوه خواري  در نيروي  انتظامي  گفت : پارسال  ۹۵۵ نفراز پرسنل  ناجا به  جرم  رشوه خواري  اخراج  شده اند.
او ريشه  اين  پديده  را مشكل  معيشتي  و اقتصادي  برخي  از كاركنان  اين  نيرو دانست  و افزود: با توجه  به  اين  مساله  امسال  حقوق  كاركنان  اين  نيرو از رشد۳۰ درصدي  نسبت  به  ساير بخش ها برخوردار شده  است .
وي  گفت : از سوي  ديگر پارسال  ۳۶ هزار پرونده  رد رشوه  نيز داشته ايم  و از هر ۱۰ مورد تقاضاي  رشوه  هفت  مورد آن  از سوي  شهروندان  صورت  مي گيرد.

دانشجويان از اين پس به دادگاه احضار نمي شوند
حجت الاسلام عليزاده گفت: هيچ كدام از دانشجويان به دادگاه احضار نمي شوند و آنهايي كه احضار شده اند جهت توضيحاتي بوده و از اين به بعد دانشجويي به دادگاه احضار نخواهد شد.
رئيس كل دادگستري استان تهران در گفت وگو با ايسنا در حاشيه مراسم ختم مادر آيت الله مروي در پاسخ سئوالي درباره تكليف احكامي كه در مورد دانشجويان صادر شده، گفت:  حكمي صادر نشده و اگر احكامي هم صادر شده باشد قانون در مورد آنها اجرا مي شود و به دانشگاه ها و كميته انضباطي برگردانده مي شود.
وي درباره روند پرونده زهرا كاظمي نيز اظهار داشت: زمان رسيدگي به اين پرونده مشخص شده و طبق قانون به اين پرونده رسيدگي مي شود و نتيجه آن در آينده مشخص خواهد شد.
از سوي ديگر رئيس كل دادگستري استان تهران، با ابراز تأسف از اينكه رئيس قوه قضائيه بايد براي پاسخگويي به مشكلات مردم وقت بگذارد، گفت كه «مشكلات دستگاه قضايي كشور، با گذشت پنج سال از رياست آيت الله هاشمي شاهرودي، همچنان باقي است.»
حجت الاسلام «عباسعلي عليزاده» روز سه شنبه در همايش مديران ستادي و استاني زندانهاي كشور، شناسايي مشكلات دستگاه قضايي و ارايه راهكارهاي قانوني در اين زمينه را توسط ستاد قوه قضائيه، گام مهمي در تحقق اهداف دستگاه قضايي كشور جهت حل اين مشكلات برشمرد. به گزارش ايرنا، وي با اشاره به سفارشات مكرر رئيس قوه قضائيه در القاء نكات مهم مشكلات دستگاه قضايي، افزود: متأسفانه به دليل مشغله فراوان ستاد قوه قضائيه، اين بيانات مورد توجه قرار نگرفته است.
عليزاده افزود: همفكري اساتيد، كارشناسان و قضات خبره استانهاي مختلف، مي تواند در ارايه راه حلهاي كارشناسي به دستگاه قضايي، مؤثر واقع شود.
رئيس كل دادگستري استان تهران تصريح كرد: اداره زندانها با دشواريهاي بسياري روبه روست كه مديريت آن از عهده هركس برنمي آيد،به طوري كه هدايت اين مجموعه بايد برعهده شخصي باشد كه از حالات و روحيات و علل زنداني شدن افراد به خوبي مطلع باشد و به واقع بتواند مديريت صحيحي بر اين مجموعه اعمال كند.
رئيس كل دادگستري استان تهران با انتقاد از سازمان برنامه و بودجه گفت : بخش بسياري از مشكلات دستگاه قضايي كشور ناشي از كمبود بودجه است .
رئيس سازمان زندانها و اقدامات تأميني و تربيتي كشور نيز در اين همايش از تشكيل هفت گروه كاري، متشكل از مديران ستادهاي زندانها در استانهاي كشور براي حل مشكلات زندانها خبر داد.
سيد «مرتضي بختياري» هدف از تشكيل اين كميته را رفع ابهامات، ضعف ها و مشكلات زندانهاي استانهاي كشور خواند و افزود: اين گروه با معرفي نقاط ضعف سازمان زندانها تلاش مي كند سياستهاي صحيحي را به عنوان راهكار به سازمان زندانهاي كل كشور ارائه كند.
بختياري يادآور شد: اكنون لباسهاي زندانيان و بخشي از ميله هاي سلولهاي زندانها جمع آوري شده و اين امر در كاهش ميزان خشونت زندانيان بسيار موثر بوده است.
رئيس سازمان زندانها با تأكيد بر اصلاح فرهنگ جامعه نسبت به مجرم و خانواده وي، گفت: زندانبانان و مديران زندانها بايد تفكر مجرميت را از مددجويان زنداني بزدايند و براي اصلاح اين فرهنگ در جامعه، وظيفه خود را انجام دهند.

گنجاندن كتاب زبان انگليسي در مقطع ابتدايي امكان پذير است
006657.jpg
مدير اجرايي  واحدهاي  زبان هاي  خارجي  دفتر برنامه ريزي  و تاليف  كتب  درسي وزارت  آموزش  وپرورش  گفت : گنجاندن  كتاب  آموزش  زبان  انگليسي  در برنامه هاي  درسي  دانش آموزان  مقطع  ابتدايي  برغم  وجود مشكلات  متعدد امكان پذير است .
مجتبي  مقصودي  به ايرنا گفت: امسال طرح  آزمايشي  آموزش  زبان  انگليسي  در مدارس  ابتدايي  در شهرستان  ملاير استان همدان  و پاكدشت  استان  تهران  اجرا مي شود. وي  درعين  حال  گفت : اجراي  طرح  آموزش  زبان  انگليسي  نياز به  برنامه ريزي دقيق  دارد.
هم اكنون  معلمان  دوره  ابتدايي  توانايي تدريس  درس  زبان  انگليسي  را ندارند و براي  بكارگيري  معلمان  دوره هاي  راهنمايي  ومتوسطه  برگزاري  دوره هاي  آموزشي ضروري  است .
وي  اظهارداشت : معلمان  زبان  دوره  متوسطه  نيز از انگيزه  كافي  براي  تدريس در دوره  ابتدايي  برخوردار نيستند و آموزش  و انتخاب  معلمان  زبان  براي تدريس  در اين  دوره  با دشواري هاي  متعددي  روبرو است .
مقصودي  تصريح  كرد:گسترش  فراگيري زبان  انگليسي  در جامعه  امروز،  يك  امر ضروري  است  و براي  تدوين  برنامه  ۲۰ساله  توسعه  كشور نياز به  توسعه  زبان  خارجي  داريم .

تمديد مهلت ارسال آثار براي جشنواره مطبوعات
با توجه به استقبال روزنامه نگاران براي شركت در جشنواره مطبوعات، مهلت ارسال آثار روزنامه نگاران متقاضي رقابت در گرايش هاي گوناگون جشنواره تا ۷ خرداد تمديد شد.
انجمن صنفي روزنامه نگاران ايران اعلام كرد دو گرايش «گزارش توصيفي،تحليلي» و «خبر،گزارش، مصاحبه، مقابله كودك و نوجوان» نيز به مجموعه گرايش هاي يازدهمين جشنواره مطبوعات اضافه شده اند.

۶ هزار و ۶۰۰ معلول ضايعه نخاعي رايگان درمان مي شوند
معاون توانبخشي سازمان بهزيستي از اختصاص ۱ ميليارد و ۴۰۰ ميليون ريال بودجه به بيمه تكميلي معلولان ضايعه نخاعي و پرداخت كمك هزينه اعمال جراحي ترميمي تا سقف ۲ ميليون تومان و به صورت كاملا رايگان براي معلولان تحت پوشش خبر داد.
دكتر علي اصغر مكارم در گفت وگو با مهر با بيان اين مطلب گفت: اين مبلغ هر ساله در صندق ذخيره درمان وابسته به سازمان خدمات درماني واريز مي شود و سپس معلولاني كه نياز به اعمال جراحي دارند با تشخيص پزشك به بيمه معرفي شده و بيمه بسته به شدت بيماري هزينه آنرا تقبل مي كند .
وي با بيان اينكه در حال حاضر بيش از ۲۲۰ تيم پرستاري، شامل پزشك، مددكار و روانشناس بيماران ضايعات نخاعي را در منزل ويزيت مي كنند، افزود: تعداد زيادي ازمعلولان ضايعه نخاعي داراي مشكلات و بيماري هاي بهداشتي نظير زخم بستر بوده وبراي بهبود نياز به اعمال جراحي سنگيني مانند پيوند پوست دارند، اما به دليل هزينه هاي سنگين درماني قادر به انجام اعمال جراحي نيستند، لذا تلاش مي شود تا با اجراي اين برنامه بخشي از مشكلات و نگراني هاي ناشي از هزينه درماني بيماري ها را به حداقل رسانده و به تناسب امكانات بخشي از هزينه هاي درماني آنها را تقبل كنيم.
مكارم افزود: در حال حاضر ۶ هزار و ۶۰۰ معلول ضايعه نخاعي در كشور شناسايي شده اند كه همگي تحت پوشش بهزيستي بوده و اين سازمان آمادگي دارد تا در صورت مراجعه ساير معلولان ضايعه نخاعي آنها را تحت پوشش قرار دهد.

معاون رئيس جمهور و رئيس سازمان ميراث فرهنگي و گردشگري:
تصدي دولتي در عرصه گردشگري نخواهيم داشت
006651.jpg
مراسم افتتاحيه بزرگداشت هفته ميراث فرهنگي روز جهاني موزه، با حضور مديران سازمان ميراث فرهنگي و گردشگري روز دوشنبه ۲۸ ارديبهشت ماه در كرمانشاه برگزار شد.
به گزارش خبرنگار همشهري، مراسم افتتاحيه بزرگداشت هفته ميراث فرهنگي با حضور حسين مرعشي رئيس سازمان ميراث فرهنگي و گردشگري، محمد بهشتي رئيس سابق سازمان ميراث فرهنگي، ترك نژاد استاندار كرمانشاه و چند تن از نمايندگان مجلس شوراي اسلامي در طاق بستان از اماكن تاريخي كرمانشاه مربوط به دوره ساسانيان برگزار شد.
در اين مراسم، معاون رئيس جمهور و رئيس سازمان ميراث فرهنگي و گردشگري، گفت: در عرصه گردشگري مطلقا تصدي دولتي نخواهيم داشت و همه فعاليت ها در بخش غير دولتي خواهد بود و در اين راستا از هر پيشنهاد و حركت سازنده اي هر چند بزرگ، استقبال و حمايت خواهيم كرد.
رئيس سازمان ميراث فرهنگي و گردشگري، با اشاره به گستردگي عرصه ميراث فرهنگي و گردشگري كشور خاطرنشان كرد: امروز ما در ايران با يك ميليون اثر شناخته شده و ۲۰۰ هزار تپه تاريخي مواجهيم و بايد درك كنيم كه يك سازمان دولتي هر چند مجهز، قوي و با بودجه كافي نخواهد توانست در مورد اين حجم بزرگ از مأموريت به موفقيت دست يابد.
وي با دعوت از فعالان عرصه فرهنگ براي حضور در اين عرصه و دفاع از اين ميراث تصريح كرد: ما فقط سازماني خواهيم بود كه عرصه را براي حضور مردم تعريف خواهيم كرد و سياستها، قوانين و امكاناتي را فراهم مي كنيم كه حضور مردم در اين عرصه حضوري قانوني، رسمي و سازمان يافته باشد.
مرعشي با اشاره به اهميت صنعت توريسم در دنيا و حجم ارزش افزوده اين بخش در اقتصاد كشور گفت: اگر بخواهيم به يك كشور پيشرفته تبديل شويم، رشد تكنولوژي در عرصه كشاورزي و صنعت باعث افزايش بيكاري خواهد شد كه اين نيروي انساني بيكار را بايد در عرصه مهم خدمات كه بخش عمده اي از آن در بخش گردشگري است به كار گيريم.
در اين مراسم بيرانوند مديركل سازمان ميراث فرهنگي از روند اجراي برنامه هاي سازمان ميراث فرهنگي در هفته بزرگداشت ميراث فرهنگي سخن گفت.
پس از وي دكتر محيط طباطبايي با بيان اينكه سياست سازمان ميراث فرهنگي واگذاري وظيفه حفظ و نگهداري از ميراث فرهنگي و ميراث معنوي به مردم است از اجراي چندين برنامه توسط مردم، بخش خصوصي و مجموعه داران شخصي در سال گذشته خبر داد.
در ادامه اين مراسم كه با اجراي موسيقي گروه هاي مختلف محلي كرمانشاه همراه بود، دكتر تر ك نژاد استاندار كرمانشاه در نطقي نسبتا طولاني و كامل و جامع پيشينه و تاريخ استان كرمانشاه را از آغاز مرور كرد.
مرعشي رئيس سازمان تازه تاسيس ميراث فرهنگي و گردشگري نيز در سخناني از تمامي كساني كه با وجود امكانات بسيار محدود و دشواري هاي فراوان سعي در معرفي و ارائه آثار فرهنگي كشور داشته اند تقدير كرد و ابراز اميدواري كرد كه با تلاش هاي بي وقفه مديران و مردم بتواند سهم خود را در صنعت گردشگري از بازار جهاني بگيرد.
اين مراسم با معرفي و تقدير از خادمين ميراث فرهنگي كشور و اعطاي جوايزي به آنان پايان يافت.

تصادف اتوبوس ايراني با يك كاميون در تركيه ۳۰ زخمي برجاي گذاشت
تصادف اتوبوس ايراني با كاميون شركت آب منطقه اي ارض روم تركيه ۳۰ زخمي برجاي گذاشت.
كمك راننده اتوبوس حادثه ديده در مصاحبه تلفني با خبرنگار واحد مركزي خبر در آنكارا اتوبوس ايراني را متعلق به شركت سير و سفر به شماره پلاك شهرباني ۱۱۱۹۵ اي اي و به رانندگي تقي نادري اعلام كرد و افزود: اتوبوس ساعت ۱۴ دوشنبه از تهران حركت كرده و بامداد سه شنبه از مرز ايران و تركيه گذشته بود و در مسير به سمت استانبول در ۶۰ كيلومتري ارض روم با يك كاميون ترك برخورد كرد و ۳۰ نفر زخمي شدند كه ۲۳ نفر آنها به شكل سرپائي مداوا و ۷ نفر آنها از جمله راننده به دليل شدت جراحات به ارض روم منتقل شده اند.
وي مجروحان را ۶ نفر مرد و يك دختربچه اعلام كرد و افزود: دختربچه به رسيدگي پزشكي بيشتري نياز دارد.
ستايشگر علت اين حادثه را سبقت غيرمجاز كاميون ترك عنوان كرد. مقصد اتوبوس ايراني شهر استانبول تركيه بود.

اجتماعي
اقتصادي
خارجي
سياسي
شهري
ورزش
ورزش جهان
صفحه آخر
همشهري ضميمه
بازارچه همشهري
همشهري ايرانشهر
|  اجتماعي   |   اقتصادي   |   خارجي   |   سياسي   |   شهري   |   ورزش   |   ورزش جهان   |   صفحه آخر   |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   شناسنامه   |   چاپ صفحه   |