دوشنبه ۴ خرداد ۱۳۸۳ - سال دوازدهم - شماره - ۳۳۸۸
گزارشي از مراكز پذيرش بيماران مبتلا به ايدز در تهران
افراد مشكوك به آلودگي به كجا پناه ببرند؟
... بعد از هزار بهانه پرسيد : اگر مراجعه كنم قرنطينه نمي شوم؟ هدف ما فقط مشاوره است . بيماران حتي لا زم نيست نامشان را به ما بگويند
دست دادن و حتي روبوسي با بيمار مشكلي ايجاد نمي كند، حتي خودم در حضور خانواده بيمار با وي روبوسي انجام دادم تا خانواده را مطمئن كنم كه اتفاقا بسيار هم تاثير داشت
007974.jpg
دكتر لاله ميراسكندري 
اين همه فرياد مي زنيم كه راه هاي انتقال ايدز را آموزش ببينيد، اگر رفتار پرخطر داشته ايد، نترسيد، براي درمان اقدام كنيد، رجوع كنيد، آزمايش بدهيد و خلاصه بيماري خود را پنهان نكنيد.
خب شما در مقابل حق داريد كه بپرسيد به كجا برويم؟ چه بكنيم؟ مسلما نمي توانيد همينطور وارد اورژانس يك بيمارستان بشويد و بگوييد: من مشكوكم! از من آزمايش بگيريد!
مراكز خاصي براي اين كار وجود دارد كه شما با آرامش كافي و اطمينان خاطر به اين مراكز مراجعه و تكليف خود را معلوم كنيد!
ما مي دانيم كه متاسفانه آگاهي مردم از وجود چنين مراكزي در حد صفر است، ولي اگر احيانا رفتار پرخطري داشته ايد يا با اشياي نوك تيز مشكوك به آلودگي تماس داشته ايد (مثلا سر سوزن آلوده به انگشتتان فرو رفته است، يا حتي از تيغ خودتراش آلوده استفاده كرده ايد) نگران نباشيد چند راه پيش رويتان قرار دارد، ولي قبل از هر چيز بدانيد كه بهتر است قبل از گذشت ۱۰ ساعت اقدام كنيد، چون در صورت مراجعه به موقع مي توانيد ويروس HIV را كاملا از بين ببريد.
در تهران مراكز متعددي براي پذيرش، آزمايشات لازم، مشاوره و دارودرماني بيماران مبتلا به ايدز وجود دارد. در اين مراكز شما مي توانيد با اطمينان مشاوره كنيد و در صورت لزوم آزمايش ايدز براي شما درخواست مي شود. نتايج اين آزمايش ها كاملا محرمانه است و فقط شما و پزشك از آن مطلع خواهيد بود.
در حال حاضر تمامي دانشگاه هاي علوم پزشكي كشور موظف شده اند كه كلينيك هايي داير كرده و به اين گونه بيماران خدمات دهي كنند. در تهران ۳ مركز وجود دارد كه هر كدام وابسته به يكي از دانشگاه هاي علوم پزشكي كشور است.
-كلينيك والفجر، مركز مشاوره غرب تهران كه در بلوار استاد معين، خيابان دستغيب قرارد اشته و وابسته به دانشگاه علوم پزشكي ايران است.
-مركز مشاوره بيماري هاي رفتاري شمال تهران واقع در مركز بهداشت شميرانات ميدان قدس كه وابسته به دانشگاه علوم پزشكي شهيد بهشتي است.
-درمانگاه خون بيمارستان امام خميني(ره) واقع در خيابان باقرخان كه وابسته به دانشگاه علوم پزشكي تهران است.
اين كلينيك ها را به اصطلاح مثلثي هم مي نامند چون در اين مراكز، سه نوع بيماران رفتاري، معتادان، بيماران مبتلا به بيماري هاي مقاربتي و ايدز، پذيرفته و جهت درمان پيگيري مي شوند.
در كنار اين مراكز سازمان هلال احمر جمهوري اسلامي ايران هم يك مركز مشاوره مجهز واقع در خيابان شوش، ميدان هرندي داير كرده است و سازمان زندان ها هم جمعا ۲۹ كلينيك مثلثي در سطح ايران دارد كه ۳ عدد از اين كلينيك ها در استان تهران واقع هستند.
البته كلينيك هاي مثلثي سازمان زندان ها، داخل زندان ها هم واقع هستند و فقط به امور زندانيان رسيدگي مي كنند كه البته مهم ترين كار است. چون متاسفانه بيماري ايدز در ايران از طريق معتادان تزريقي در زندان هايي كه سرنگ چند بار مصرف استفاده مي شود، شيوع يافته است. اگر در زندان مورد مشكوكي وجود داشته باشد سريعا توسط اين كلينيك هاي مثلثي مورد آزمايش و پيگيري قرار مي گيرد و بعد از آزاد شدن هم به يكي از كلينيك هاي مثلثي نامبرده شده در خارج زندان، معرفي مي شود تا بيمار در جامعه رها نشده و درمان پيگيري شود.
دكتر آسيايي يكي از پزشكان كلينيك مشاوره بيماري هاي رفتاري شمال تهران، هدف اوليه اين مركز را در درجه اول آموزش عمومي بيان مي كند و انواع مشاوره هاي اين مركز را به اين ترتيب شرح مي دهد:
«در اين مركز با توجه به نوع مراجعه كننده انواع مشاوره ها صورت مي گيرد. بعضي افراد تنها براي به دست آوردن اطلاعات عمومي در مورد بيماري مراجعه مي كنند. بعضي افراد بر اثر اتفاقات ساده اي مثل زخم شدن دست يا حتي دست دادن و روبوسي با كسي كه مبتلا به ايدز بوده است، دچار ترس شده و براي مشاوره مراجعه مي كنند. در مرحله آخر مشاوره براي كساني است كه رفتار پرخطر داشته اند، مثلا رابطه جنسي مشكوك و يا استفاده از سرنگ مشترك براي معتادان.»
در اين مركز علاوه بر مشاوره انجام آزمايشات تشخيصي HIV و ديگر آزمايشات لازم براي پيگيري شرايط بيمار هم (در صورت موجود بودن در مركز بهداشت شميرانات) به صورت رايگان صورت مي گيرد.
كليه آزمايشات تشخيصيHIV كه در ايران انجام مي گيرد بايد به تاييد رسمي سازمان انتقال خون هم برسد. مركز مشاوره شمال تهران در صورت لزوم انجام آزمايش بيمار را به همراه فرم مخصوص به سازمان انتقال خون ارجاع مي دهد تا آزمايش تشخيصHIV برايش انجام شود. اين آزمايش براي بيمار رايگان بوده و هزينه آن توسط مركز مشاوره مستقيما پرداخت مي شود. مركز مشاوره غرب تهران نسبتا مجهزتر است و آزمايشات تشخيصي HIV را در آزمايشگاه اختصاصي اين مركز انجام مي دهد.
پس از اينكه آلودگي به ويروسHIV مسجل شد، براي بيمار پرونده تشكيل مي شود و باتوجه به وضعيت بيمار اقدامات درماني آغاز مي شود. مثلا در مورد معتادان، اولين پله ترك اعتياد است. اگر اعتياد از نوع تزريقي باشند، اول نوع اعتياد به نوع ديگري از قبيل خوراكي يا استنشاقي تبديل شده و بعد اقدام به ترك اعتياد مي شود. در موارد ديگر غير از اعتياد، بيمار مرتبا تحت كنترل است آزمايش هاي مختلف مثل تست هاي كبدي برايش انجام مي شود و در صورت لزوم جلسات مشاوره اي با اعضاي خانواده يا محل كار بيمار گذاشته مي شود.
بيماري ايدز همانطور كه مي دانيد دو مرحله دارد، مرحله اول فاز آلودگي است و مرحله دوم فاز ابتلا. از هنگام آلودگي به ويروس HIV تا زمان بروز بيماري دوره اي وجود دارد كه مي تواند بين ۲ تا۱۲ سال متغير باشد. دارو درماني براي بيمار وقتي آغاز مي شود كه بيمار وارد فاز ابتلا شده باشد مرحله ابتلا به ايدز با كاهش شديد لنفوليست ها نمايان مي شود به همين علت تعداد لنفوسيت هاي شخص آلوده بايد به صورت دوره اي اندازه گيري شوند تا ورود به فاز بيماري مشخص شود. دراين مراكز داورهاي ۳ گانه، به صورت رايگان دراختيار بيماران قرار مي گيرد.
در اين بين اگر عفونت ثانويه اي بروز كرده باشد هم رايگان درمان مي شود. در اين مركز علاوه بر مشاوره حضوري، مشاوره تلفني هم امكان پذير است مي توانيد با خيال راحت تلفن كرده و سوالات خود را مطرح كنيد. در اين صورت اگر به مراجعه و آزمايش احتياج باشد، به خود مركز مراجعه مي كنيد؛ تلفن مشاوره اين مركز ۲۲۱۷۲۲۲ است.
كلينيك مشاوره غرب تهران در حال حاضر مشاوره تلفني ندارد ولي با مركز مشاوره خط احيا كه يك مركز خصوصي است همكاري نزديك دارد. شما مي توانيد با تلفن ۶۹۳۵۵۲۴ تماس گرفته و از كارشناسان مشاور اين مركز كمك بگيريد.
دراين كلينيك ها بيماران به شكل سرپايي مداوا مي شوند و اگر بيماري براي ابتلا به عفونت هاي شديد ثانويه نياز به بستري شدن داشته باشد بنا به نوع عفونت، به بيمارستان هاي خاصي معرفي و بستري مي شوند.
دكتر آسيايي مي گويد: «اگر افراد آلوده به ويروسHIV خوب مراقبت شوند، مرتب تحت كنترل باشند و رفتارهاي پرخطر ديگري نداشته باشند، زمان ورود به فاز ابتلا به بيماري بسيار طولاني خواهد بود. چون مجاورت مداوم با ويروس براثر رفتارهاي پرخطر مكرر، دوره پنجره را كوتاه و زمان ورود به فاز بيماري را سريعتر مي كند.»
رمز موفقيت در كنترل اين بيماري در درجه اول مراجعه به موقع است. دكتر آسيايي عقيده دارد بايد بيش از همه ترس و وحشت مردم را از بين برد. وي افزود: «يكي از بيماران طي تماس تلفني سعي داشت مشكلش را مطرح و نتيجه بگيرد وقتي از ايشان خواستم مراجعه كند بعد از هزار بهانه، آخر سر پرسيد كه اگر مراجعه كند، قرنطينه نخواهد شد؟ در صورتي كه هدف ما فقط مشاوره است بيماران حتي لازم نيست نامشان را به ما بگويند. مي توانيم به آنها يك كد بدهيم.»
در اين مراكز بيمار در صورت لزوم براي ادامه درمان، پيگيري هم مي شود، يعني اگر به دلايلي بيمار ديگر مراجعه نكرد، ابتدا از طريق تلفن و سپس در صورت امكان حضوري پيگيري هاي لازم انجام مي شود. البته اين در صورتي است كه بيمار همكاري كافي براي درمان داشته و مشخصات و آدرس صحيح دراختيار مركز قرار داده باشد. مسلما آنچه مي تواند ترس و وحشت مردم را نسبت به اين بيماري از بين ببرد آموزش صحيح است. در همين راستا اين مركز جلسات آموزشي براي مدارس ترتيب داده است كه در مقطع دبستان براي والدين، در مقطع راهنمايي براي دانش آموزان سال آخر و در مقطع دبيرستان براي كليه دانش آموزان اجرا مي شود.
دكتر آسيايي در اين زمينه مي گويد:« در ابتدا از طرف آموزش و پرورش ، مدارس و حتي والدين مقاومت هايي انجام مي شد، ولي ما بالاخره اين برنامه را اجرا كرديم. در حال حاضر براي مدارس دخترانه، پزشك خانم و براي مدارس پسرانه پزشك مرد براي آموزش فرستاده مي شوند.»
آموزش به خود بيمار و خانواده بيمار هم بسيار مهم است. آلودگي به ويروس خود ضربه روحي بزرگي است، به همين علت حمايت ها و رفتار صحيح خانواده بسيار مهم است. در اين مركز جلسات مشاوره اي براي اعضاي خانواده بيمار برگزار مي شود.
دكتر آسيايي برخورد بد خانواده ها را ناشي از اطلاعات ناكافي دانست و افزود: «موردي داشتيم كه همه افراد خانواده به غير از مادر بيمار وي را طرد كرده بودند و حتي حاضر به ديدن وي نبودند و كار به جايي رسيده بود كه برخورد مادر وي هم كم كم در حال تغيير بود. ما در اينجا جلساتي گذاشتيم با حضور بيمار و خانواده وي و براي آنها توضيح داديم كه رابطه معمول، دست دادن و حتي روبوسي با بيمار مشكلي ايجاد نمي كند، حتي خودم در حضور خانواده بيمار با وي روبوسي انجام دادم تا خانواده را مطمئن كنم كه اتفاقا بسيار هم تاثير داشت.»
همانطور كه مي دانيد يكي از طرق انتقال بيماري ايدز از مادر به فرزند است. يكي از فعاليت هاي مهم اين مركز پيگيري زنان حاملهHIV مثبت است. اگر زنان باردار آلوده كنترل نشوند، ۸۵ درصد احتمال انتقال بيماري از مادر به فرزند وجود دارد ولي اگر مادر تحت كنترل باشد، احتمال آن تا ۲ درصد كاهش مي يابد. از جمله اقداماتي كه براي زنان باردار انجام مي شود؛ تجويز داروهاي پيشگيري كننده هنگام شروع حاملگي براي مادر و همينطور نوزاد به محض تولد و انجام قطعي سزارين و عدم تغذيه از طريق شير مادر و شروع شير خشك براي نوزاد است.
درمان دارويي ايدز با ۳ داروي لاميوودين، زيدوودين و نلفنياوير، در فاز ابتلا به ايدز انجام مي شود. اين داروها در صورت مصرف صحيح و مرتب (تا آخر عمر) مي توانند طول عمر بيمار را ۱۰ تا ۱۵ سال افزايش دهند.
در صورتي كه آلودگي تازه باشد، طي ۴۸ ساعت اول درمان ۳ دارويي به مدت يك ماه سريعا شروع مي شود تا ويروس ها كاملا از بين بروند. در اين گونه موارد، حتي احتياج به آزمايش تشخيصي هم نيست و اول درمان دارويي آغاز مي شود و سپس آزمايش انجام مي شود. اگر جواب آزمايش منفي بود، دارودرماني قطع شده و اگر پاسخ مثبت بود، درمان ادامه مي يابد.
در تحويل رايگان دارو به بيماران شرط اول همكاري و تمكين بيمار است، در مواردي كه احتمال برود بيمار داروهاي دريافتي را به درستي مصرف نمي كند و يا حتي از آنها سوءاستفاده مي كند، يا دارويي داده نمي شود و يا اينكه مستقيما به دست بيمار داده نمي شود و از طريق يكي از اعضاي خانواده دارودرماني انجام مي شود.

نسل جديد كامپيوترها براساس مولكولDNA
007977.jpg
دكتر فرهاد قوامي
تنها كمي بيش ازنيم قرن است كه از شناخت مولكولDNA به عنوان ماده اصلي وراثت و مسوول حفظ ريخته ارثي يك موجود از يك نسل به نسل ديگر مي گذرد، اما از آنجا كه انسان همواره از طبيعت در ساخت وسايل مورد نياز خويش بهره برده و مي برد،اين ماده نيز كم كم جاي خود را در صنايع مختلف باز كرده است. از آنجا كه اين مولكول مركز فرماندهي سلول بوده و تقريبا تمامي كارهاي داخل سلول را تحت كنترل خويش دارد، پس داراي پتانسيل هاي خاصي است كه طبيعتي در حلول قرون و اعصار آن را در جهت رفع نيازهاي موجود برگزيده است.
يكي از خصوصياتDNA كه بسيار جالب و مورد توجه است، خاصيت پردازش و نگهداري اطلاعات است. براي مثال تقريبا تمامي خصوصيات اصلي يك موجود نظير رنگ، مو، پوست بدن و خصوصيات چهره و... در مولكولDNA كه فقط قسمت كوچكي از سلول را تشكيل مي دهد ذخيره شده است.
اين مولكول در تمامي سلول هاي بدن يكسان بوده و همين خاصيت امروزه اين اجازه را مي دهد تا بتوان از يك سلول به يك موجود كامل رسيد. خصوصيات جالب اين مولكول باعث شده تاLeonard AdLeman دانشمند رشته كامپيوتر در دانشگاه كاليفرنياي جنوبي هنگام مطالعه كتابJames watson با عنوان زيست شناسي مولكولي ژن ها، شب هنگام در رختخواب خود به ايده اي دست يابد كه امروزه جهان كامپيوتر را متحول كرده است.
كامپيوترها اطلاعات را به صورت كدهاي صفر و يك نگهداري مي كنند. سلول هاي زنده اين كار را با چهار نوع باز آليA،T،C،G كه در ساختمانDNA وجود دارند، انجام مي دهند. شباهت هاي وسوسه انگيزتري هم وجود داشت كه باعث شدAdleman از رختخواب خود بيرون پريده و طرح اوليه كامپيوترهاي مبتني برDNA را ارايه دهد. اين طرح اوليه توسط كمك هاي مالي و پشتيبانيNASA و پنتاگون و ديگر آرژانس هاي دولتي يا تحقيقاتي پيگيري شد. امروزه، محققان بزرگي در گوشه و كنار جهان به دنبال ايجاد كامپيوترهاي ريز براساس زيست شناسي مولكولي هستند و اميد دارند تا از قدرت حيات الگو گرفته و در جهت بنيه كردن زندگي انسان ها از آن بهره برند.
چيزي كه توجهAdleman را به خوبي جلب كرده بود، چگونگي خواندن اطلاعات از رويDNA در سلول توسط آنزيم مربوطه و تجزيه و تحليل اطلاعات بود كه بسيار شبيه به الگوي خواندن و پردازش داده ها در كامپيوترهاست كه توسطAlan Turing در سال ۱۹۳۶ طراحي شد. اين باعث شد كه Adleman -پايه گذار علم محاسبه توسط-DNA در سال ۱۹۹۴ موفق به انجام اولين محاسبه براساس مولكولDNA شود.  وي ازكامپيوترش براي حل مساله كلاسيك « دست فروش دوره گرد» يامساله« راه  هاسليتوني» كه در رياضي مطرح است استفاده كرد. در اين مساله عنوان مي شود كه چگونه يك دست فروش مي تواند از تعداد مشخصي شهر عبور كند به طوري كه از هيچ شهري دوبار عبور نكند. البته اين مساله از آنجا انتخاب شد كه از جمله مسايل كاملNP و ياnon- deterministic polynomial time problem در رياضي است. هر چند حل اين مساله توسط انسان و به كمك يك قلم و كاغذ در مدت كوتاهي قابل انجام است اما حل اين مساله توسط كامپيوتر ابداعيAdleman دنياي تازه اي را براي حل مسايل كاملNP در رياضي كه توسط سوپر كامپيوترها - ابر رايانه ها- نيز به راحتي قابل حل نيستند، گشود. سريع ترين ابر رايانه ها امروزه در حدود ۱۰ به توان ۹(۱ميليارد) عمليات در يك ثانيه انجام مي دهند. اما كامپيوترهاي مبتني بر مولكولDNA قادر به انجام ۱۰ به توان ۱۷عمليات در يك ثانيه هستند. چيز ديگري كه استفاده از مولكولDNA را براي استفاده در محاسبات و كامپيوترها جالب مي سازد قدرت و ذخيره اطلاعات در اين مولكول است. يك گرم ازDNA خشك كه حجمي به اندازه يك حبه قند مكعبي - نيم اينچي- خواهد داشت مي تواند اطلاعاتي به اندازه يك تريليون لوح فشرده(CD) را در خود ذخيره كند.
يكي از مشكلاتي كه در اين راستا وجود دارد اين است كه محاسبه توسطDNA و استخراج اطلاعات از آن در برخي مواقع روزها به طول مي انجامد. از ديگر موانع بزرگ در پيش روي كامپيوترهاي مبتني برDNA كنترل پروسه هاي بيولوژيك براي توليد يك محاسبه دقيق و عاري از خطاست. زيراDNA همواره همان كاري را انجام نمي دهد كه انتظار مي رود. تاكنون كامپيوترهاي مبتني برDNA نياز به كمك انسان براي انجام محاسبات خود داشتند اما محقق دانشگاه كلمبياMilan Strajanovic با استفاده از بودجهNASA يك ماشين بيولوژيك ساخته است كه نيازي به استفاده از كمك انسان براي محاسبه ندارد. او و همكارانش قصد دارند تا از اين تكنولوژي جهت ساخت يك سنسور بيومكانيكي براي تامين بهداشت و سلامت فضانوردان استفاده كنند.
براي چشم غيرمسلح، يك كامپيوترDNA شبيه يك قطره آب روشن در لوله آزمايش به نظر مي رسد. در واقع كامپيوترها مبتني برDNA شامل ميلياردها وسايل بيومولكولي در يك قطره آب هستند و به جاي نشان دادن اطلاعات بر روي صفحه نمايش، نتايج، با استفاده از يك تكنيك خاص در آزمايشگاه هاي بيولوژيكي مولكولي انجام مي گيرد، مورد بررسي قرار مي گيردو اجازه مي دهد دانشمندان طول مولكول هايDNA را به عنوان خروجي مشاهده كنند. در واقعDNA به عنوان ورودي و خروجي اين كامپيوترها آنزيم هاي مختلف به عنوان سخت افزار آنها استفاده مي شوند، محققان اميد دارند كه بتوانند يك روز كامپيوترهاي بسيار ريزي را به بدن انسان تزريق كنند تا ويروس ها را از بين ببرند، سلول هايي را كه از حالت عادي خارج شده و سرطاني شده اند به حالت عادي و طبيعي خود برگردانند و بالاخره با برنامه هاي خاص خود، بدن ما را سالم تر نگه دارند.

پرتقال و سكته قلبي
پرتقال ميوه بسيار مفيدي است! تا به حال اثرات ضدسرماخوردگي اين ميوه كاملا شناخته شده بود ولي حالا ظاهرا معلوم شد، پرتقال همه فن حريف تر از اين حرف هاست. جديدا پزشكان به خانواده ها توصيه مي كنند با استفاده از پرتقال، خطر سكته  قلبي، تشنج و يبوست را كاهش دهند. استفاده مداوم از پرتقال در كاهش تصلب شرايين، سكته قلبي و مغزي موثر است. اين ميوه سرشار از ويتامينC و كاروتن است كه كاروتن در روده با اسيد كبد مخلوط شده و ويتامين A توليد مي كند به همين جهت براي مشكلات چشمي و همچنين افراد شب كور نيز مفيد است. اين ميوه باعث افزايش نيروي الكتريكي بدن مي شود، رنگ رخساره را باز كرده و موجب قليايي شدن خون مي شود.

جشنواره تحقيقاتي صرع ايران
اولين جشنواره تحقيقاتي انجمن صرع ايران به منظور تجليل از مقام و منزلت پژوهشگران، دانشجويان و محققان سراسر كشور و با هدف كمك به بيماران مصروع برگزار مي شود. اين جشنواره در چهار بخش پايان نامه هاي پژوهشي دانشجويي مقاطع كارشناسي ارشد وPhD و روانشناسي، تغذيه، توانبخشي و مددكاري و دكتري عمومي (پزشكي و داروسازي) و دكتري تخصصي (مغز و اعصاب)، مراكز تحقيقاتي، مجلات علمي- پژوهشي و ترجمه كتب ومنابع جديد در بهمن ماه سال جاري برگزار مي شود.
گفتني است، متقاضيان شركت در جشنواره تحقيقاتي انجمن صرع ايران مي توانند جهت كسب اطلاعات بيشتر و دريافت فرم هاي مربوطه به معاونت پژوهشي انجمن صرع ايران مراجعه يا با شماره تلفن ۸۴۶۳۳۵۵ يا ۸۴۶۹۱۵۳ تماس بگيرند.

ديابت  و آلزايمر
محققان مركز طب دانشگاه «راشل» در شيكاگو با مطالعه بيش از ۸۰۰ نفر در يك دوره پنج ساله به اين نتيجه رسيدند كه ابتلا به ديابت خطر بروز آلزايمر را تا ۶۵ درصد افزايش مي دهد. متخصصان انگليسي اعلام كردند كه براي شناسايي نحوه ارتباط ميان ديابت و افزايش خطر بروز آلزايمر مطالعات بيشتري بايد انجام گيرد.
در طول اين پژوهش ها ۱۵۱ بيمار مبتلا به آلزايمر شناسايي شدند كه از اين ميان ۳۱ نفر به ديابت مبتلا بودند.
به گفته اين محققان ابتلا به ديابت با افت فعاليت برخي از سيستم هاي دركي مغز رابطه مستقيم دارد. همچنين، همزمان با ساير حالت ها فشار خون بالا و كلسترول خون بالا از فاكتورهاي اصلي افزايش احتمال بروز آلزايمر محسوب مي شوند.

كيت تشخيصHIV ممنوع
در شرايطي كه بر سر صلاحيت كيت هاي تشخيصيHIV دردنيا و ايران ، مورد استفاده توسط سازما ن هاي معتبر بحث و جدل هاي بي پاياني جريان دارد، فقط همين را كم داشتيم كه اين كيت ها به صورت گسترده در داروخانه ها فروش برسند. به دنبال همين جريان وزارت بهداشت،  درمان و آموزش پزشكي اعلام كرد: عرضه كيت تشخيص طبي در داروخانه ها ممنوع است.باتوجه به توزيع گسترده كيت هاي تشخيص طبي غير مجاز در بازار و ضرورت اطلاع عموم مردم از خطرات و تبعات اجتماعي آن، وزارت بهداشت اعلام كرد كه خريد و فروش كيت هاي تشخيص سريع ويروسHIV و هر نوع كيت مشابه مورد تاييد اين وزارتخانه نبوده و عرضه آن در داروخانه ها ممنوع است.

كاهو و بوي بدسير
مژده به كساني كه به خوردن سير علاقه زيادي دارند، ولي معذوريت هاي اجتماعي آنها را از خوردن اين سبزي مفيد و همه كاره محروم كرده است.
اكرم منتظران يك كارشناس دانشگاه علوم پزشكي شهيد بهشتي گفت: خوردن كاهو به علت داشتن كلروفيل، بوي بد سير را از بين مي برد.
وي با اشاره به اين كه سير گياهي پنج غده اي و شبيه به پياز، با بو و طعم تند است كه به صورت خام، پخته و يا ترشي مصرف مي شود افزود: اين گياه داراي فسفر، كلسيم و ويتامين بوده و داراي تركيبي از دسته گشادكننده عروق است.
منتظران در پايان يادآور شد: افراد مي توانندبراي بوي سير نيز يك يا دو دانه قهوه بو داده را چند دقيقه جويده و فرو دهند.

نيكوتين و عفونت نوزاد
پژوهش هاي اخير محققان نشان مي دهد كه نيكوتين موجود در شير مادران سيگاري مي تواند سبب پنوموني، برونشيت و ساير عفونت ها در شيرخوار شود.
به طور كلي داروهايي كه براي مادر تجويز مي شود عمدتاً از شير عبور مي كند كه به عواملي نظير حلاليت در چربي دارو ظرفيت تركيب با پروتئين،ph شير، غلظت و مقدار دارو بستگي دارد.
لازم به ذكر است چنانچه شيرخوار كمتر از ۶ هفته سن داشته باشد دارويي كه به درون شير مادر و سرم شيرخوار انتقال يابد مي تواند باعث بروز آسيب شود و اگر مصرف دارو براي سلامتي مادر واجب باشد مي توان موقتاً شيردادن را متوقف كرد.

درمانگاه
تهرانشهر
حوادث
خبرسازان
در شهر
زيبـاشـهر
يك شهروند
|  تهرانشهر  |  حوادث  |  خبرسازان   |  در شهر  |  درمانگاه  |  زيبـاشـهر  |  يك شهروند  |
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   چاپ صفحه   |