چهارشنبه ۶ خرداد ۱۳۸۳ - سال دوازدهم - شماره - ۳۳۹۰
كارگران و لزوم آگاهي از خدمات بيمه
چرا كارفرمايان، كارگران را بيمه نمي كنند؟
تمامي كارگران كه به نحوي مشمول قوانين تأمين اجتماعي هستند بايد از اولين روز اشتغال به كار تحت پوشش بيمه تأمين اجتماعي قرار گيرند. در غير اين صورت اين افراد ثبات شغلي ندارند و حتي هر لحظه ممكن است از محل كار اخراج شوند.
اين كارگران حتي اگر سالهاي متمادي كار كنند هيچ سابقه كاري براي شان محسوب نمي شود و از هيچ يك از امتيازاتي كه شامل كارگران بيمه مي شود، برخوردار نيستند.
003609.jpg
آمار و ارقام 
- سازمان تأمين اجتماعي در حال حاضر بيش از ۹۵۰ هزار كارگاه را تحت پوشش دارد.
- تعداد بيمه شوندگان حدود ۵/۶ ميليون نفر است.
- افزايش بيمه شوندگان در سال ۱۳۶۲ حدود ۳/۶ درصد بيش از سال گذشته بود.
- ۶۰۶ بازرس بيمه اي هر يك هزار كارگاه را مورد بررسي قرار مي دهند.
- هر كارگاه سالي سه بار كنترل مي شود.

كار مي كنيد ولي بيمه نيستيد.
كار مي كنيد ولي به حقوق خويش اشراف نداريد.
كار مي كنيد ولي ذخيره اي براي آينده پس انداز نمي كنيد.
زمان در گذر است و ناگهان به خويش ميآييد كه دست هايتان توانايي كار كردن و پاها توان رفتن ندارند. اگر بيمه بوديد تا حدي با آرامش اين دوره را سپري مي كرديد.براي سال هاي سالمندي و بيماري خود بايد به بيمه بينديشيد و آن را براي حفظ امنيت مالي خانواده خود زير ذره بين ببريد.
نظام بيمه تأمين اجتماعي به منظور حمايت از نيروي كار در برابر خطرات و رويدادهاي طبيعي و غيرطبيعي و برپايه مشاركت سه جانبه كارگر، كارفرما و دولت تشكيل شده. طبق قوانين تأمين اجتماعي هر شخصي كه در يكي از مؤسسات دولتي و غيردولتي مشغول به كار باشد و به نوعي از كارفرما حقوق دريافت كند، اگر مشمول ساير قوانين بيمه اي كشور نباشد مشمول قانون تأمين اجتماعي بوده و از اولين روز اشتغال بايد تحت پوشش بيمه تأمين اجتماعي قرار گيرد. اين امر نص صريح قانون است و اساساً به آينده مالي كارگر و خانواده او نظر دارد.
بنابراين تعريف، بيمه شده به شخصي اطلا ق مي شود كه مشمول مقررات تأمين اجتماعي باشد و با پرداخت مبالغي به عنوان حق بيمه مي تواند از مزاياي اين سازمان شامل سابقه كاري، دريافت دستمزد ايام بيكاري، دريافت مستمري و ... استفاده كند. در كارگاه هاي خصوصي و شركت هاي غيردولتي وظيفه كارفرما است كه كارگران خود را در مقابل خطرات احتمالي ناشي از كار و ... بيمه كند.
كارفرما و سازمان تأمين اجتماعي
ارتباط بين كارفرما و سازمان تأمين اجتماعي از ابتداي تأسيس كارگاه با تشكيل پرونده در شعب تأمين اجتماعي و با ارسال ليستي از حقوق و دستمزد و پرداخت حق بيمه كارگران آغاز مي شود. كارفرما مكلف است حق بيمه كارگران را در موعد مقرر به سازمان پرداخت كند. اما برخي از كارفرمايان به نحوي از ارسال ليست حقوق و دستمزد كارگران خود به شعبه هاي تأمين اجتماعي سرباز مي زنند و يا ليست هاي خود ساخته اي را خلا ف واقعيت ارائه مي دهند. اين كارفرمايان كه اغلب تمايلي به انجام مصاحبه ندارند، دليل قانع كننده اي براي اين عمل خود ندارند.
شاهين. پ، مدير يكي از شركت هاي خصوصي مي گويد: برخي از كافرمايان هنگام عقد قرارداد با كارگران قيد مي كنند بيمه اي در كار نيست. بنابراين كارگر نمي تواند به اين امر اعتراض كند ولي اگر هنگام عقد قرارداد در مورد امور بيمه هم به توافق رسيده باشند، كارگر مي تواند در صورت عدم انجام تعهدات كارفرما از او شكايت كند و معمولا ً اين شكايات به سوي آن ها به نتيجه مي رسد.
ناصر.ق، صاحب يكي از توليدي هاي لباس است. او در مورد بيمه نكردن برخي از كارگران از سوي كارفرمايان گفت: بيمه كردن كارگران مخارجي را در پي دارد. به همين دليل برخي از كافرمايان براي فرار از اين مخارج از قانون سرپيچي مي كنند.
او مي افزايد: اصولا ً با اين كارگران به مدت ۸۹ روز قرارداد مي بندند تا شامل قوانين وزارت كار نباشند.
تمامي كارگران كه به نحوي مشمول قوانين تأمين اجتماعي هستند بايد از اولين روز اشتغال به كار تحت پوشش بيمه تأمين اجتماعي قرار گيرند. در غير اين صورت اين افراد ثبات شغلي ندارند و حتي هر لحظه ممكن است از محل كار اخراج شوند.
اين كارگران حتي اگر سالهاي متمادي كار كنند هيچ سابقه كاري براي شان محسوب نمي شود و از هيچ يك از امتيازاتي كه شامل كارگران بيمه مي شود، برخوردار نيستند.
ما بيمه نيستيم 
محمدعلي.ف كه در يك كارگاه ساختماني كار مي كند، مي گويد: حدود دو سال است در اين كارگاه كار مي كنم؛ ولي هنوز بيمه نشده ام و هر بار مسائل كاري را بهانه مي كنند. بنابراين طي اين دو سال نه سابقه كاري داريم و نه اگر روزي بي كار شويم مانند كارگران بيمه امكان دريافت غرامت ايام بيكاري براي ما وجود دارد.
مخارج درمان بيماري ها را خودم پرداخته ام. «امير. د» يكي از همكاران محمدعلي مي گويد: مدت ده ماه است اين جا به طور قراردادي مشغول كار هستم ولي برخلاف آنچه وعده كرده بودند هنوز بيمه نشده ام.
او ادامه مي دهد: بارها با مسؤولين در اين مورد صحبت كرده ام ولي نتيجه اي نداشته است. امير مي گويد: ما از بي كاري به اينجا پناه آورده ايم وگرنه كار در اينجا براي ما هيچ فايده اي ندارد؛ زيرا هيچ سابقه اي براي ما محسوب نمي شود. بنابراين آينده شغلي نداريم.
آسيه.ب نيز كه در يك توليدي مشغول كار است، مي گويد: كار در توليدي ها هيچ نفعي براي كارگران ندارد. اغلب زناني كه در اين كارگاه ها كار مي كنند از ناچاري به آنجا آمده اند. آسيه مي گويد: تاكنون چندين بار محل كارم را عوض كرده ام ولي هيچ كدام مرا بيمه نكرده اند. با وجود اين  كه كارفرمايان از ابتدا از مزاياي كار و بيمه گفته اند؛ ولي به هيچ كدام از تعهدات خود عمل نمي كرده اند. آسيه مي گويد: بيشترين حقوقي كه در اين توليدي ها به كارگران مي دهند ۶۰ هزار تومان است. در حالي كه باوجود انجام كارهاي سخت ما را بيمه نمي كنند و ما براي درمان بيماري ها مجبوريم هزينه هاي زيادي را صرف كنيم و با اين وجود حتي اگر سالهاي سال هم كار كنيم امكان بازنشستگي وجود ندارد؛ زيرا در واقع جايي سابقه كاري براي ما ثبت نشده است.
مرادي كه در يك شركت خصوصي كار مي كند و تا حدودي به حقوق بيمه شدگان آشناست، مي گويد: برخي از شركت هاي خصوصي و دولتي با پيمانكاراني قرارداد مي بندند تا كادر آنها را تكميل كنند.
بنابراين هر طور كه پيمانكار صلا ح بداند با كارگر قرارداد مي بندد كه معمولا ً به خاطر مخارج بيمه صحبتي از بيمه به ميان نميآورند و قراردادهاي شان معمولا ً ۸۹ روز است تا ۳ ماه كامل نباشد.
مرادي مي گويد: چند سالي در توليدي كار مي كردم كه هيچ يك از كارگرانش را بيمه نمي كرد و ما مجبور بوديم تمام مخارج درمان هاي احتمالي را خودمان بپردازيم. مرادي ادامه مي دهد: در تمام سالهايي كه در آن توليدي كار مي كردم هيچ پشتوانه شغلي نداشتم. اكنون ۹ ماه است در يك شركت خصوصي كار مي كنم و بيمه هستم ولي سابقه كاري ام تنها ۹ ماه است.
اگر كارفرما كارگري را بيمه نكند
بنابر قانون تأمين اجتماعي، تمام شركت ها به غير از شركت هاي خصوصي مانند شركت نفت، بانكها، نيروهاي مسلح و ... بايد كارمندان و كارگران خود را بيمه كنند. در غير اين صورت كارگران مي توانند با مراجعه به نزديك ترين شعبه تأمين اجتماعي به محل كار خود از مسؤول آن مؤسسه يا كارفرما شكايت كنند. به گفته يكي از مشاورين امرو بيمه، كارفرما موظف است از اولين روز شروع كار كارگر در مؤسسه يا كارگاه او را بيمه كند. البته اگر در قراردادي كه بين طرفين به امضا مي رسد در مورد بيمه به توافق رسيده باشند. اين منبع آگاه مي گويد: در صورت عدم بيمه از سوي كارفرما، كارگران مي توانند با مراجعه به قسمت بازرسي يكي از شعبه هاي تأمين اجتماعي از كارفرما شكايت كنند.
وي خاطرنشان كرد: كارگران مي توانند از بازرسان درخواست كنند كه هنگام مراجعه به محل كار از ايشان نام برده نشود تا برايشان مشكلي به وجود نيايد.
اين مشاور بيمه افزود: سپس با مراجعه يكي از بازرسان بيمه به محل كار، براي كارگران سابقه و بيمه اي از ابتداي شروع كار رد مي شود و نيز جريمه اين مدت از كارفرما طلب خواهد شد.
سعيد.ت، يكي از منابع آگاه در امور بيمه مي گويد: هر كارگري كه مشمول قوانين تأمين اجتماعي است از اولين روز اشتغال بايد بيمه شود در غير اين صورت اين عمل كارفرمايان به نوعي جرم محسوب مي شود و كارگران مي توانند نسبت به اين عمل اعتراض و نزد شعب تأمين اجتماعي شكايت كنند. به گفته اين منبع آگاه، حقوق بيمه شدگان ناشي از تعهداتي است كه براساس مقررات تأمين اجتماعي برعهده سازمان قرار گرفته است.
كارگران مي توانند با مراجعه به يكي از شعب تأمين اجتماعي نسبت به بيمه شغلي خود اقدام كنند و بايد بسيار بيش از اين ها به حقوق مادي خويش اشراف يابند. كارگران به مدد بيمه است كه مي توانند آينده مالي خود و خانواده هايشان را تاحدي تضمين كنند.

درحاشيه خبرها
بازار كيف در انحصار كيف هاي بي كيفيت
بازار كيف نيز مانند بسياري از كالا هاي ديگر طي سال هاي اخير دستخوش تحولا ت زيادي بوده به طوري كه ساختار امروزه اين بازار با گذشته آن قابل مقايسه نيست.
امروز در بازار توليد كيف، كيف هاي باكيفيت چندان جايگاه قابل قبولي ندارند چراكه معمولا ً قيمت تمام شده اين نوع كيف ها به دليل استفاده از نيروي كار ماهر و مواد اوليه مرغوب كمي بالا ست و خريد آنها براي قشر وسيعي از مردم توجيه ندارد.
در چنين وضعيتي بازار توليد كيف هاي ماشيني وخارجي دچار رونق شده به طوري كه امروز بخش اعظمي از ويترين هاي مغازه  هاي كيف فروشي را كيف هاي ماشيني و خارجي تشكيل مي دهند.
در بخش توليد كيف با ماشين ۲ نكته مهم نهفته است كه يكي مطلوب و ديگري ناخوشايند است. اول قيمت آن است چراكه قيمت اين نوع كيف در مقايسه با كيف ها توليد دست ارزان تر است و اين موضوع مورد استقبال مردم خصوصاً كساني كه داراي فرزند زياد هستند و به قول معروف عيالوارند قرار مي گيرد.
ولي نكته منفي كيف هاي توليد ماشين كيفيت اين نوع كيف هاست چراكه معمولا ً كيف هايي كه با ماشين توليد مي شود فاقد كيفيت لا زم است؛ البته نداشتن كيف دليل مي شود كه مردم از اين كيف ها استقبال نكنند چراكه اين كيف ها از مزيت  قيمت ارزان برخوردارند.
به هر طريق تقاضاي بالا  براي خريد كيف هاي بي كيفيت ولي ارزان باعث شده اين نوع كيف ها به مرور جايگزين كيف هاي بادوام و با كيفيت شوند و به عبارتي به آبروي چندين چندساله اين صنعت قديمي خدشه وارد شود.

هم بيمه گذار مي ترسد همه بيمه گر
بيمه عمر، رفاه بعد از مرگ؟!
معلمان اعم از باسابقه و كم سابقه از كم و كيف قرارداد رفاهي بيمه عمر خود باخبر نيستند. معدودي هم كه اطلا عاتي كسب كرده اند از ماهيت آن آگاهي ندارند. روزي كه آيين نامه بيمه عمر تهيه و تدوين مي شد كمتر كسي فكر مي كرد در اين بيمه بيشتر رفاه حال فرزندان و يا بازماندگان آموزگاران لحاظ شده باشد تا خود ايشان. اين در حالي بود كه بيمه معلمان نياز به بيمه هاي تكميلي بهتر نياز داشت و هيچ يك از اين آنها با بيمه استخدامي سالهاي اول كار احساس آرامش و امنيت كافي نمي كردند. بيمه عمر كه تا امسال (۱۳۸۳) بيمه ايران را به عنوان متصدي امر مي ديد در سال جاري بيمه دانا را به عنوان بيمه گر جديد مي بيند. اين در حالي است كه ماهيت قرارداد هيچ تغييري نكرده و ضعفهاي گذشته همچنان به قوت خود باقي است.
تقريباً همه معلمان تحت پوشش بيمه عمر و خدمات نه چندان محسوسش قرار دارند؛ اما خود را با آن بيگانه مي بينند. طبيعي است كه اين افراد تا زنده هستند مي خواهند تسهيلا ت و امكانات اين بيمه را حس كنند و نه بعد از مرگ.
خانم مقدسي، كه در يكي از دبيرستان هاي منطقه ۱۳ در مقطع متوسطه علوم اجتماعي درس مي دهد ۲۵ سال سابقه كار دارد و حدود ۲۳ سال است كه تحت پوشش بيمه عمر قرار دارد.
وي گفت: تا به حال به فيش حقوقي ام دقت نكرده ام تا بدانم بابت بيمه عمر چقدر از حقوقم كسر مي شود.
وي صراحتاً به اين نكته اشاره مي كندكه من به پولي كه بعد از مرگم پرداخت مي شود فكر نمي كنم و به همين خاطر اين بيمه برايم اهميتي ندارد.
اين معلم باسابقه ادامه مي دهد: بيمه اي به درد من و امثال من مي خورد كه امنيت شغلي بيشتري برايمان به وجود بياورد و مخاطرات رواني محل كار را كم كند. دغدغه من و خيلي هاي ديگر اين روزها بيمه بيكاري است نه بيمه عمر.
خانم معلم ديگري كه ۲۳ سال سابقه خدمت دارد در مورد بيمه عمر گفت: من فقط فرم ابتدايي را پر كرده ام و از بقيه چيزها خبر ندارم. شايد باور نكنيد ولي همين الا ن متوجه شدم ۶۳۱ توماني كه از حقوقم كسر مي شود، بابت بيمه است.
نگاه اميرعباس مهدي كه ۱۲ سال سابقه معلمي دارد به بيمه عمر اين گونه است كه بيمه عمر پشتوانه خوبي براي معلمان نيست؛ چراكه با شرايط كار و تورم كاركرد اين بيمه بيشتر براي پا به سن گذاشته ها  است، به همين دليل من بيمه عمرم را به نام مادرم كردم. راستش را بخواهيد بيمه عمر براي يك معلم جوان مثل من بيشتر در موقع ازدواج و مخارج سنگين به درد مي خورد نه بعد از مرگ.
محمدحسين صادقيان نيز با ۳۴ سال سن حدود ۵ سال است كه تحت پوشش بيمه عمر قرار دارد. او مي گويد: من نمي توانم تصور كنم كه بيمه عمر، معلمان را بعد از سن ۷۰ سالگي پوشش نمي دهد. واقعاً اگر اين طور باشد بيمه عمر به درد چه كسي مي خورد. جزئيات قوانين بيمه عمر را نمي دانم ولي نبايد بيمه گذار از اين دنيا دست خالي برود.
عبادي معلم ديگري است كه با ۱۱ سال سابقه، ۱۱ سال هم تحت پوشش بيمه عمر قرار دارد. او مي داند هر ماه ۶۳۱ تومان به خاطر اين بيمه از حقوقش كسر مي شود. عبادي مي گويد: تا به حال روي مسائل اين بيمه ريز نشده ام چون سرپرست خانواده اي نيستم. البته چند وقت پيش يكي از اقوام با ۱۵ سال سابقه فوت شد و مبلغ ۳ ميليون توماني كه بيمه عمر داد به هزينه هاي كفن و دفنش خيلي كمك كرد.
خسروي يكي از كارشناسان بيمه دانا در گفت وگو با خبرنگار ما درباره حق عضويت معلمان در پوشش هاي بيمه عمر گفت: حق عضويت در بيمه هاي عمر يك ميليوني، ۲ ميليوني و ۳ ميليوني را به ترتيب ۲ هزار و ۲۵۰۰، ۴ هزار و ۵۰۰ و ۶ هزار و ۷۵۰ است.
وي افزود: هنوز پرداخت بيمه عمر به معلمان بعد از ۷۰ سال به تصويب نرسيده است. ولي اين كار واقعاً ضرورت دارد، چون ماهيت اين قرارداد رفاهي است نبايد فقط مقطع سني خاصي در آن مدنظر قرار بگيرد چراكه در اين صورت بلا تكليف مي مانند.
خسروي معتقد است: بيمه عمر به كساني كه دچار نقص عضو جزيي و كلي هم شده اند حق بيمه پرداخت مي كند ولي به نظر من پوشش دادن معلمان بالا ي سن ۷۰ سال مهم تر است.
ناجي سلا مت، يكي از نمايندگان مجمع آموزگاران شرق تهران درباره بيمه عمر معلمان به خبرنگار ما گفت: بيمه عمر يك معلم وقتي معنا و محتوا پيدا مي كند كه در طول عمرش به خصوص در زمان خدمت، مشكلا ت و كمبودهايش را سروسامان بخشد.
ناجي سلا مت ادامه مي دهد: شما ببينيد در زندگي هر انساني از جمله يك معلم دو يا سه مقطع مهم وجود دارد كه فرد به حمايت خاصي نياز دارد. پرداخت هزينه هاي مربوط به ازدواج، تحصيل فرزندان و هزينه هاي درماني و مواردي از اين دست. خب اگر بيمه عمر بتواند در اين مقاطع مشكلا ت معلمان را رفع كند خودش را معني كرده وگرنه...، مي خواهم بگويم بيمه عمر از جانب كارشناسان مربوط بايد در پي رفاه معلم در زمان حيات او (و به خصوص مقاطع بحراني زندگي اش باشد و نه بعد از مرگ).
جهت تكميل گزارش بيمه عمر معلمان به ساختمان بيمه دانا واقع در خيابان پانزدهم گاندي رفتيم تا در قالب دو پرسش، جوياي نظر قاسمي، مديرعامل اين بيمه بشويم.
بعد از آن كه مسؤول روابط عمومي نسبت به اين كه معلمان تحت پوشش بيمه عمر در شركت دانا قرار دارند ابراز بي اطلا عي كرد و در عين حال يك روز براي پاسخگويي به سؤالا ت همشهري فرصت خواست و...
مطلع شديم سؤالا ت ما به يكي از اعضاي هيأت مديره داده شده و ظاهراً پاسخگويي به اين زودي ها براي ما ميسر نيست. وقتي كار به جايي كشيد كه مسؤول دبيرخانه از جنس كاغذهايمان گله كرد؛ عطاي كار را به لقايش بخشيديم و تصميم گرفتيم گزارشي را قلمي كنيم كه در آن جاي مسؤول و مسؤوليت خالي است.

نرخ كرايه تاكسي ها تعديل شد
مردم تخلفات را گزارش كنند
003615.jpg
با اعلا م نرخ كرايه تاكسي از سوي شوراي شهر، انتظار مي رود نرخ سفرهاي درون شهري به حد متعادل برگردد؛ چراكه با آغاز سال جديد وگران شدن بنزين و لوازم يدكي رانندگان تاكسي خودسرانه نرخ كرايه ها را از ۲۵ تا بيش از ۵۰ درصد افزايش دادند.
انجام اين كار از سوي رانندگان تاكسي اعتراضات گسترده اي را به دنبال داشت تا اين كه شوراي شهر چند روز قبل قيمت هاي جديد را اعلا م كرد.
اعلا م نرخ هاي جديد مزيت هاي فراواني را به همراه داشته از جمله اين كه بالا خره مسافر محترم مي داند بايد برپايه يك فرمولي كرايه را به راننده بپردازد ولي نكته مهم در بحث اجراي اين نرخ ها، اعمال نظر رانندگان تاكسي است؛ چراكه باتوجه به گسترده بودن وسعت خيابان هاي تهران امكان نظارت دقيق و همه جانبه در اجراي درست اين قيمت ها از سوي نهادهاي ذيصلا ح از جمله سازمان تاكسيراني وجود ندارد و اين موضوع باعث مي شود اعمال سليقه رانندگان تاكسي بازهم اثرگذار باشد.
يك شهروند درباره نرخ هاي جديد تاكسي به خبرنگار ما گفت: با در نظر گرفتن اين قيمت ها مسافر لا اقل مي داند كه بايد برپايه يك فرمول مشخص كرايه بپردازد.
محمدمهدي آقايي افزود: با آغاز سال جديد، برخي رانندگان تاكسي به صورت غيرمنصفانه اي كرايه ها را اضافه كردند كه انجام اين كار ظلم به مسافران بود.
وي ادامه داد: باتوجه به اين كه مسافران تاكسي معمولا ً اقشار متوسط و كم درآمد هستند كه توانايي خريد خودروي شخصي را ندارند، تأكيد كرد: در تعيين نرخ هاي جديد از سوي شوراي شهر به توانايي مالي مسافران تاكسي توجه شده است.
يك مسافر ديگر نيز درباره نرخ هاي جديد به خبرنگار ما گفت: افزايش حداكثر ۱۰ درصد كرايه تاكسي ها در سال جاري نسبت به سال قبل منصفانه است.
مريم طاهري افزود: كسي منكر بالا  رفتن هزينه هاي مختلف رانندگان تاكسي نيست علا وه بر اين كه بعيد مي دانم مسافري بخواهد حق راننده تاكسي را ضايع كند.
وي بااشاره به اين كه چگونه ممكن است كرايه ۲۰۰ تومان به دليل بالا  رفتن هزينه ها ۳۰۰ تومان شود، گفت: مسافران از پرداخت اين گونه كرايه هاي اضافي ناراضي اند وگرنه ما هم مي دانيم كه هزينه رانندگان محترم تاكسي افزايش داشته است.
يك راننده تاكسي نيز درباره نرخ هاي جديد تاكسي كه از سوي شوراي شهر اعلا م شده به خبرنگار ما گفت: اي كاش سازمان تاكسيراني از ما حمايت مي كرد تا ما مجبور نباشيم حتي يك ريال كرايه ها را اضافه كنيم.
وفايي افزود: وقتي هزينه هاي مختلف افزايش يابد چاره راننده تاكسي چيست.
وي در حالي كه از اظهارنظر درباره كيفيت نرخ هاي اعلا م شده از سوي شوراي شهر امتناع مي كرد، گفت: با اين نرخ ها كمي به رانندگان تاكسي اجحاف خواهد شد خصوصاً تاكسي هاي قديمي. بحث كرايه ها تاكسي ها به اعلا م كرايه هاي جديد حتم نمي شود چراكه مردم معتقدند برخي رانندگان تاكسي در اخذ كرايه از اين دستورالعمل تخطي مي كنند.
در اين باره رئيس شوراي شهر تهران گفت: شهروندان بهترين ناظر براي نظارت و كنترل كرايه تاكسي ها هستند.
مهندس مهدي چمران تصريح كرد: شهروندان بايد به محض مشاهده هرگونه تخلف در اخذ كرايه از سوي رانندگان تاكسي موضوع را به سازمان مربوطه اطلاع دهند.
وي افزود: به دنبال تعيين نرخ هاي جديد كرايه تاكسي هاي شهر تهران، سازمان نظارت بر تاكسيراني شهر تهران وظيفه دارد بر نحوه دريافت كرايه هاي جديد مصوب شوراي شهر از سوي رانندگان تاكسي ها نظارت كند.
رئيس شوراي شهر تهران در خصوص اطلا ع  شهروندان از نرخ هاي جديد كرايه تاكسي هاي شهر تهران به مهر گفت: سازمان تاكسيراني موظف است تا نسبت به چسباندن نرخ ها در مبدا‡ تاكسي هاي خطي اقدام كند و براي تاكسي هاي گردشي نيز بايد اطلا ع رساني كند تا شهروندان نسبت به ميزان نرخ هاي جديد كرايه تاكسي ها آگاه باشند.
چمران تأكيد كرد: مديريت شهري مصمم است تا نسبت به رعايت حقوق شهروندان هيچ گونه اجحافي صورت نگيرد.
وي در خصوص اجرا شدن نرخ هاي جديد كرايه  تاكسي ها گفت: قطعا اگر نظارت جدي همراه با كنترل دقيق از سوي شهروندان و سازمان تاكسيراني صورت بگيرد، مي توان اميدوار بود كه نرخ هاي جديد در سال ۸۳ قابليت اجرايي داشته باشند.

رئيس اتحاديه صنف خشكشويي :
تعداد خشكشويي هاي تهران نصف شده است
اگر قرار است اتحاديه ها كنترل كننده اقتصاد و بازار باشند بايد ابزار و امكانات لا زم را در اختيار داشته باشند.يدالله اسدي شرقي، رئيس اتحديه صنف خشكشويي و لباسشويي تهران ضمن بيان اين مطلب به ايسنا نگاه درون صنفي به اتحاديه را بدبينانه ارزيابي كرد و افزود:به دليل قيمت گذاري غير كارشناسي خشكشويي و لباسشويي، افزايش  هزينه ها و بي توجهي  مسؤولا ن سازمان بازرگاني و مجمع امور صنفي، واحدهاي صنفي هيأت مديره را عامل اين مشكلا ت مي دانند.
وي با ابراز تأسف از كاهش ۵۰ درصدي تعداد خشكشويي ها در سطح شهر تهران گفت: ظرف ۷۸ سال تعداد واحدهاي صنفي را به ۱۶۰۰ واحد رسيد ولي طي چند سال اخير اين ميزان به ۸۶۰ واحد كاهش يافته است.
شرقي وضعيت اين صنف در چند سال آينده را وخيم ارزيابي كرد و افزود: با اين كه در تلا شيم امكانات و خدمات بهتري در اختيار واحدهاي صنفي قرار دهيم، به دليل فشارهاي مضاعف مالياتي و همكاري نكردن مسؤولا ن دولتي، تعداد بيشتري از واحدها تغيير كاربري مي دهند.
رئيس هيأت مديره اتحاديه صنف خشكشويي و لباسشويي تهران تأكيد كرد: در آن صورت مردم براي اتوي يك لباس يا شلوار، مجبورند كيلومترها به دنبال خشكشويي بگردند.
او اوج شكوفايي صنف را دهه ۳۰ دانست و افزود: دهه ۳۰ به دليل آزادي عمل و رقابت بين صنفي، هم تعداد واحدها افزايش چشمگيري داشت و هم تكنولوژي روز با حداقل هزينه به كار گرفته مي شد.
شرقي دولت را به حمايت از تشكل هاي بخش خصوصي فراخواند و تأكيد كرد: طي ۱۵ سال اخير علا وه بر آن كه سرمايه گذار جديدي وارد صنف نشده؛ بلكه همان تعداد قبلي نيز به نصف كاهش يافته است، به همين دليل دولت براي جلوگيري از بي نظمي هاي اجتماعي - اقتصادي بايد از مشاغل خدماتي حمايت جدي تري كند.

يك توزيع كننده مرغ در گفت وگو با بازارچه:
هزينه هاي جانبي كشتار و توزيع مرغ بالا ست
خبر روز
هزينه هاي جانبي كشتار مرغ و توزيع موجب مي شود قيمت تمام شده مرغ افزايش يابد.
پير و درج مطلبي با عنوان «مرغ ۳ ساعته ۲۵۰ تومان گران شد» يك توزيع كننده مرغ ضمن بيان اين مطلب به خبرنگار ما گفت: حمل ونقل، هزينه كشتارگاه، هزينه كارگر و پرتي حاصل از ذبح  مرغ باعث مي شود قيمت مرغ زنده با مرغ ذبح شده اختلا ف داشته باشد.
گودرزي افزود: هر كيلو مرغ زنده حدود ۷۰۰ گرم گوشت دارد كه با اين حساب هر يك و كيلو و ۳۰۰ گرم مرغ زنده يك كيلو گوشت مي دهد.
وي اضافه كرد: براي حمل مرغ از مرغداري تا كشتارگاه بايد كيلويي ۲۰ تومان هزينه حمل پرداخت شود علا وه بر اين كه كشتارگاه بابت ذبح هر كيلو مرغ زنده ۶۰ تومان كارمزد دريافت مي كند.
وي هزينه كارگر را در كشتارگاه بابت هر كيلو ۱۰ تومان اعلا م كرد و گفت: علت اصلي گراني مرغ اين است كه دولت خود را كنار كشيده و در هيچ مورد توليد كننده، كشتار كننده و توزيع كننده مرغ را حمايت نمي كند.
گودرزي در ادامه اظهارنظر مسؤولا ن وزارت جهاد كشاورزي را از ديگر دلا يل تغيير قيمت ناگهاني قيمت مرغ ذكر كرد و ادامه داد: برخي اظهارنظرهاي غيركارشناسانه مسؤولان به گران تر شدن قيمت مرغ دامن زده است.

ساعت پرداخت وجوه منصرفين ثبت نام تلفن همراه اعلا م شد
مراكز پست و شعب پست بانك از ساعت ۱۴ تا ۱۶ خدمات لا زم را براي پرداخت وجوه منصرفين ثبت تلفن همراه ارائه مي دهند.
به گزارش خبرنگار ما، متقاضيان بازپس گيري مبلغ ثبت نام تلفن همراه مي  توانند با در دست داشتن قبض نهايي تلفن همراه فتوكپي شناسنامه و كارت شناسايي معتبر به واحدهاي پستي كه ثبت نام كرده اند مراجعه و پس از تكميل فرم هاي مخصوص نسبت به اخذ مبلغ مذكور از شعب پست بانك اقدام كنند.
لا زم به ذكر است كه در شهر تهران حدود ۲ ميليون خط تلفن همراه پيش فروش شده كه پيش بيني مي شود بخش وسيعي از اين افراد كه اولويت آنها براي سال ۸۴ باشد نسبت به اخذ وجه خود اقدام كنند.

پاسخ مسئولا ن
دستمال كاغذي زياد گران نشده است 
احتراماً، باتوجه به مطالب مندرج در صفحه بازارچه (۱۶) شماره ۳۳۷۵ آن نشريه در تاريخ ۲۲ ارديبهشت ماه ۱۳۸۳ تحت عنوان «دستمال كاغذي گران شد» دستور فرماييد نسبت به چاپ جوابيه در همان صفحه و ستون پس از وصول پاسخ اقدام گردد.
۱- افزايش قيمت خمير كاغذ نمي تواند مستقيما موجب افزايش قيمت محصولات بهداشتي كاغذي باشد و خصوصاً به لحاظ بورسي بودن قيمت خمير كاغذ، تغييرات آن همراه با تغييرات قيمت ساير مواد اوليه مصرفي و هزينه هاي دستمزد و سربار، مي بايد در يك دوره زماني مناسب ملا ك قرار داده شود.
۲- هرچند افزايش قيمت جهاني خمير كاغذ در ابتداي سال ۱۳۸۳ نسبت به ابتداي سال ۱۳۸۲ بيش از ۲۵ درصد بوده است ليكن قيمت مواد اوليه مصرفي حدود ۸۰ درصد قيمت تمام شده توليدات اين شركت را تشكيل مي دهد و نيز عليرغم تورم حدود ۱۶ درصدي ابتداي سال ۸۳ نسبت به سال قبل از آن و افزايش كليه هزينه هاي حقوق و مزاياي كاركنان، سوخت و انرژي، حمل ونقل و ... اين شركت به لحاظ رعايت شرايط بازار و در نظر داشتن كليه جوانب صرفه و صلا ح اقتصادي تنها اقدام به افزايش قريب به ده درصد قيمت هاي عمده فروشي خود كرده است كه با افزايش ۲۵ درصدي مطرح شده در خبر مندرجه بسيار متفاوت و متناقض آن است.
۳- اين شركت تاكنون هرگز مواد اوليه وارداتي (خمير كاغذ) خود را در اختيار هيچ يك از شركتهاي بسته بندي قرار نداده، ضمن اين كه نه تنها اين فعاليت در موضوع شركت پيش بيني شده و منع قانوني ندارد؛ بلكه با افزايش قيمت محصولا ت بهداشتي كاغذي كاملا ً بدون ارتباط است. مضافاً بر اين كه مواد اوليه مصرفي اين شركت به هيچ وجه نمي تواند در شركتهاي بسته بندي مورد استفاده قرار گيرد.
۴- دانش فني و فرآيند توليد شركت هاي توليد كننده تيشو (من جمله شركت حرير خوزستان) كاملا ً متفاوت از دستگاه ها و ابزار موجود در واحدهاي بسته بندي بوده و اين دانش فني و فرآيند توليد در واحدهاي بسته بندي اصلا ً وجود ندارد. به عبارت ديگر واحدهاي بسته بندي محصولات بهداشتي كاغذي در زمره صنايع تبديلي هستند و نه واحد توليدي.
۵- باتوجه به اين كه توليدات اين شركت همواره توسط آزمايشگاه داخلي و نيز كارشناسان مؤسسه استاندارد نمونه برداري و مورد آزمايش ميكروبي قرار مي گيرد، خروج محصول توليدي غيربهداشتي از كارخانه اين شركت امكان پذير نيست.
۶- به منظور آگاهي افكار عمومي اعلام مي دارد متوسط قيمت عمده فروشي توليدات اين شركت در سالهاي ۸۰ تا ۸۲ پايين تر از متوسط قيمت عمده فروشي در سال ۷۹ بوده است.
مديرعامل شركت حرير خوزستان 
نيازمند نام واحد هستيم 
باعنايت به مطلب مندرج در آن روزنامه مورخ ۲۵/۱/۸۳ با عنوان «كلكسيون اجباري تمبر» خواهشمند است دستور فرماييد جهت رسيدگي و ارائه جوابيه لا زم نام واحد پست را كه شهروند محترم جهت شارژ اشتراك صندوق پست به آن جا مراجعه كرده اند به اين اداره كل اعلا م كنند.
مديركل پست استان تهران
اصلا حيه در قالب جوابيه 
در تاريخ ۲۹/۲/۸۳ خبري با عنوان «ساخت هواپيمايي با قابليت رديابي هسته اي» در صفحه ۴ بازارچه (جامعه) به چاپ رسيده كه اصلا حيه اي از طرف شركت فنآوري هاي فراز آسيا براي خبر فوق به دست ما رسيده. متن كامل اصلا حيه بدين شرح است:
«هواپيماي ميني پهپاد با قابليت پرتاب توسط دست در ايران ساخته شد.»
هواپيماي «ميني پهپاد» با قابليت پرتاب توسط دست براي نخستين بار در ايران ساخته شد. مهندس نامي طهماسبي از مجريان طرح ساخت «ميني پهپاد» با اعلا م اين مطلب افزود: ميني پهپاد ساخته شده «فراز ۲» نام دارد و يك هواپيماي بدون سرنشين با قابليت كنترل از راه دور است. اين هواپيما حدود ۳ كيلوگرم وزن و ۱۰ كيلومتر برد دارد. اين هواپيما قادر است با سرعت ۹۰ كيلومتر بر ساعت به مدت ۳۰ دقيقه مداوم پرواز كند. اين هواپيما ابعادي بسيار كوچك داشته و به سهولت قابل بسته بندي و حمل است. اين هواپيما عمليات شناسايي را به وسيله اطلا عات رايانه اي با استفاده از سيستم جغرافيايي انجام داده و مسير پروازش را انتخاب كرده و پس از مأموريت بدون چتر نجات در محل مشخص فرود ميآيد. اين هواپيما توسط دست پرتاب مي شود. اين هواپيما هم اكنون مراحل تست خود را با موفقيت به پايان رسانده و در صورت نصب تجهيزات و محموله هاي مناسب مي توان در مأموريت هاي غيرنظامي، نظامي و انتظامي همچون كنترل آلودگي هوا، كنترل آلودگي هاي محيطي از جمله آلودگي هاي شيميايي و يا راديواكتيو در اطراف مراكز صنعتي و نيروگاه ها، تصويربرداري با ارسال همزمان در شرايط و حوادث غيرمترقبه و... و همچنين كنترل ترافيك، كنترل مرزها و مبارزه با قاچاق موادمخدر و عمليات هاي شناسايي و نظامي و جنگ الكترونيك بهره برد. اين هواپيما هنوز عملياتي به انجام نرسانده و تنها مراحل تست خود را با موفقيت به پايان رسانده است. مديرعامل شركت فن آوري هاي فرازآسيا
عدم پرداخت حقوق فقط مربوط به شما نيست 
احتراماً، در پاسخ به پيام تلفني مندرج در شماره ۳۳۶۹ مورخ ۱۶/۲/۸۳ در ستون صداي مصرف كننده تحت عنوان «حقوق عقب افتاده» به آگاهي مي رساند، به تعويق افتادن تأمين اعتبار پرداخت حقوق كاركنان، تمام دستگاه هاي دولتي را شامل مي شود و منحصر به سازمان پزشكي قانوني نيست كه البته با اين وجود حقوق فروردين ماه كليه كاركنان رسمي و پيماني تا تاريخ ۲۹/۱/۸۳ و كاركنان شركتي تا تاريخ ۸/۲/۸۳ پرداخت شده است.
سرپرست اداره كل روابط عمومي و امور بين الملل سازمان پزشكي قانوني كشور

تلفن تحريريه :
۷-۶۹۵۵۲۵۴
فاكس : ۶۹۵۳۳۵۹
E-mail: info@hamshahri-bazar.com

گوناگون
بازارچه ارتباطات
بازارچه مصالح ساختماني
|  بازارچه ارتباطات  |  بازارچه مصالح ساختماني  |   گوناگون  |
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   چاپ صفحه   |