پنجشنبه ۷ خرداد ۱۳۸۳ - سال دوازدهم - شماره - ۳۳۹۱
براي گرفتن مچ سارقان
جعبه سياه از هواپيما به خودرو
جعبه سياه خودرو مي تواندتصاوير گرفته شده هنگام سرقت را به مدت ۶ ماه در حافظه خود نگه مي دارد
008406.jpg
جميل يوسف با استفاده از فن آوري ماهواره اي و نصب دستگاهي ، محل خودرو را كشف مي كند
سعيده امين
داشتم صفحه مي بستم. دنبال عكس ديويد فينچر بوديم كه صداي دزدگير ماشينم بلند شد. رفتم دم پنجره. خيابان خلوت بود و فرياد دزد گير به راحتي تا زير پنجره طبقه پنجم، دفتر كارما مي آمد.
سرم را كردم بيرون. خشكم زد. دو نفر دور ماشينم مي چرخيدند. دادزدم. برگشتند مرا نگاه كردند، خيلي خونسرد. عين خيالشان نبود. دويدم به سمت در. پله ها را ۵ تا يكي رد كردم تا برسم به كوچه. وقتي رسيدم صداي غرش موتوري دور مي شد. دزدان عزيز زاپاس ماشين را زده بودند زير بغل و... خداحافظ!
حالا ديگر مي توانيد با خيال راحت در حاشيه خيابان و يا نزديك يك پارك بزرگ و درندشت پارك كنيد، زيرا طرح پيشگيري از سرقت خودرو اطراف پارك هاي تهران اجرا مي شود. سرهنگ ميرسنجري رئيس دايره گشت پليس آگاهي مي گويد:«باتوجه به اينكه سارقان در اطراف پارك هاي ساعي، ملت و لاله اقدام به سرقت خودرو و يا لوازم داخلي آن مي كردند با افزايش اكيپ هاي گشتي پليسآگاهي در اطراف اين پارك ها، از اواسط فروردين تاكنون دهها دستگاه خودرو كشف و دهها متهم نيز دستگير شده اند.»
اين واحدهاي گشتي همچنين نسبت به توقيف خودروهاي قاچاق، شناسايي رانندگاني كه از محل هاي تصادف متواري شده اند و ياهر موضوع ديگري كه موجب سلب آرامش شهروندان در اطراف اين پارك ها شود اقدام كرده اند.
يك برآورد كلي نشان مي دهد كه بيشتر آمار سرقت اتومبيل و يا لوازم آن در حدود پارك ها و خيابان هاي خلوت صورت مي گيرد.
البته تدابير جلوگيري از سرقت خودرو به همين مورد ختم نمي شود. مدير عامل مركز سنجش ازراه دور ايران خبر داد كه شبكه ترابري ايران تا ۵ ماه ديگري راه اندازي مي شود. علي اصغر عميديان معتقد است كه با نصب و راه اندازي اين شبكه دارندگان خودروهاي شخصي و شركت هاي بيمه خودرو مي توانند هر لحظه مكان خودروهاي مورد نظر را پيدا كرده و به اين ترتيب ريشه سرقت خودرو را بسوزانند.
براي اجراي اين طرح در مناقصه انجام شده، ۳۱ شركت داخلي شركت كرده كه پيشنهاد ۷ شركت قبول و برنده آن اعلام و قرار شده است كه ۳ تا۵ ماه ديگر فاز صفر اين پروژه تحويل داده شود.
مبارزه
وقتي تكنولوژي دزدگير وارد ايران شد سال ها از ورود صنعت خودرو به ايران گذشته بود، سال ها رانندگان با سارقان درگير بودند و اطميناني از امنيت اتومبيل درهنگام فراغت از كار نبود.
حالا انواع و اقسام دزدگيرها وارد بازار شده اند كه البته دزدان با هوش ما نيز براي هر كدام فكري كرده اند. مهندس يحيوي دزدگيرها را به دو مدل تصويري و عادي تقسيم كرده و مي گويد:« دزدگيرهاي تصويري كه بالاترين مدل سيستم دزدگير در ايران است شامل يك دوربين چشمي و داخل خودرو و يك مانيتور در روي سويپچ راننده است كه اين دوربين چشمي وضعيت خودرو را تا مسافت يك كيلومتري براي راننده نمايش مي دهد.»
دزدگيرهاي معمولي نيز انواع گوناگون دارند. يحيوي مي گويد:« مدل چشم الكترونيكي آن كه در داخل خودرو نصب شده و به محض ورود يك شي خارجي اعم از جاندار و بي جان، داخل ماشين فعال شده و آژير مي كشد.»
مدل ديگري نيز وجود دارد كه به محض ورود دزد به برق خودرو قطع مي شود اما دزدگير باداشتن يك باتري جداگانه شروع به آژير كشيدن مي كند. مدل ديگر نيز پاور ويندوز است كه اگر راننده فراموش كند شيشه خودرو را بالا بدهد به صورت خودكار پيش از دورشدن فرد از ماشين شيشه خودرو بالا مي رود. اينهامدل هاي دزدگير در ايران هستند كه اغلب بر روي خودروهاي گرانقيمت نصب مي شوند.
جعبه سياه 
دليلي ندارد فكر كنيم كه فقط هواپيما مي تواند جعبه سياه داشته باشد. مصطفي حقيقت پور نيز چنين فكري نكرد، به همين دليل موفق به طراحي و ساخت جعبه سياه خودرو شد. شايد خودروي وي نيز بارها مورد سرقت سارقان اتومبيل قرار گرفته است كه تصميم گرفت براي نخستين بار در ايران اين جعبه سياه را طراحي كند.
اين مبتكر زنجاني درتشريح اختراع خود مي گويد: «اين دستگاه علاوه بر ثبت كليه مكالمات، نحوه تصادفات و تصاوير گرفته شده هنگام سرقت را به مدت ۶ ماه در حافظه خود نگاه مي دارد.»
وي مي افزايد: «در صورت سرقت خودرو، اين دستگاه كليه اطلاعات و تصاوير مربوط به سارق و محيط اطراف را از طريق تلفن همراه، بي سيم، خطوط ديتا و يا ديگر فرستنده ها به صاحب خودرو منتقل مي كند.»
اين دستگاه مي تواند برق ۱۲ و ۲۲۰ ولت را به مدت ۱۰ ساعت ذخيره كرده و در مواقع اضطراري ارايه دهد.
وي كه دستگاه جعبه سياه خودرو را در مدت ۴۵ روز طراحي و ساخته است، يادآور مي شود: «براي ساخت اين دستگاه ۲۰ ميليون ريال هزينه شده كه در صورت توليد انبوه اين رقم به ميزان قابل توجهي كاهش مي يابد.»
ظاهرا اين دستگاه مشابه خارجي ندارد و مي تواند در مراكز تجاري، بانك ها و ترافيك شهري نيز مورد استفاده قرار گيرد. به نظر مي رسد با تخصصي تر شدن اتومبيل ها دزدها نيز حرفه اي تر مي شوند. شايد يكي از عوامل پيشرفت بشري و به كارگيري خلاقيت در زندگي انسان ها وجود سارقان حرفه اي در عرصه زندگي شهري است.
آن طرف 
دزدان اتومبيل در همه جاي دنيا هستند. آنها از انواع و اقسام موانع هوشمند و الكترونيكي عبور كرده و اقدام به دزديدن خودرو و يا لوازم مربوط به آن مي كنند. در هند و امارات، آمار دزدي اتومبيل به قدري افزايش يافته كه براي كنترل آن از تدابير ويژه اي استفاده مي كنند. مثلا در كشور امارات به منظور كنترل و كاهش روند رو به افزايش دزدي اتومبيل در ابوظبي، اداره كل پليس امارات متحده عربي تيمي متشكل از ۱۷ افسر پليس را تحت آموزش ويژه قرار داده است. اين افسران طي يك دوره آموزش كه به مدت دو هفته به طول مي انجامد با روش هاي نويني از جمله شيوه هاي تجسس و بازجويي دزدان اتومبيل آشنا شدند.
اين دوره آموزش با همكاري پليس انگلستان در محل دپارتمان توسعه و آموزش پليس ابوظبي هر سال يك بار انجام مي شود تا جديدترين راه هاي توقيف دزدان آموزش داده شود. در هر دوره آموزش دو كارشناس كه متخصص مسايل دزدي اتومبيل هستند، از پليس انگلستان دعوت مي شوند تا تجربيات خود را دراختيار پليس ابوظبي قرار دهند و اين افسران را آموزش دهند. در اين دوره آموزش، روش هاي نوين شناسايي خودروها از روي شماره هايشان معرفي مي شود. پيشگيري از وقوع جرايم مرتبط با دزدي اتومبيل، بخش ديگري از برنامه هاي اين دوره است. اجراي شيوه هاي علمي نوين در چرخه روشن كردن يك جرم يا جنايت با استفاده از ارتباطات بين مظنون، شماره ثبت شده اتومبيل كم شده و همه اطلاعات جمع آوري شده در روند يك تجسس از ديگر مواردي است كه در اين دوره آموزش داده مي شود.
افسران شركت كننده در اين دوره آموزشي همچنين با تكنيك هاي جديد جست وجوي خودروها آشنا مي شوند. اين افسران علاوه بر فرا گرفتن تئوري مهارت هاي ارزيابي و بازرسي، درباره ابزار و منبعي كه در روند تجسس براي رد و بدل كردن اطلاعات قابل اعتماد هستند آموزش مي بينند، افسراني كه اين دوره آموزشي را با موفقيت بگذرانند در مراسم فارغ التحصيلي در مركز پليس ابوظبي مورد تقدير قرار مي گيرند.
پليس كراچي در هندوستان نيز از سارقان خودرو به ستوه آمده است. سرقت ۳۰۰ اتومبيل در ماه پليس اين شهر شلوغ را بر آن داشته است كه براي مبارزه با سرقت خودرو، رايانه را به خدمت بگيرد. كار خيلي سختي نبود، نياز به كمي خلاقيت در استفاده از فن آوري داشت. با كليك كردن ماوس يك رايانه، يك سيستم رديابي ماهواره اي، كنترل اتومبيل دزديده شده را در دست مي گيرد،  آن را متوقف كرده و امكان باز كردن قفل هايش را از بين مي برد. در اينجاست كه هيچ كاري جز منتظر پليس ماندن براي دزد نگون بخت باقي نمي گذارد.
صاحب يك شركت اجاره دهنده خودرو در وصف شگفتي هاي اين سيستم مي گويد: «خودرو يكي از دوستانم را دزديده بودند، اما يك ساعت طول نكشيد كه با اين سيستم آن را پيدا كرديم. ما اين سيستم را روي ۶ خودرو شركتي در بندر كراچي نصب كرده ايم.»
حالا تصورش را بكنيد كه پشت اين سيستم هوشمند چه كسي قرار دارد. «جميل يوسف» مبتكري است كه سال گذشته با كمك پليس براي يافتن قاتلان «دانيل پرل» روزنامه نگار آمريكايي در افغانستان به شهرت رسيد. او با استفاده از رايانه، سوابق تلفن همراه را تجزيه و تحليل كرده و سپس محل را رديابي مي كند.
شركت جميل يوسف با استفاده از فنآوري ماهواره اي، خودروهاي مسروقه را رديابي و كشف مي كند. در اين شيوه دستگاهي در داخل خودرو نصب مي شود كه از فنآوري شيوه رديابي جهاني براي مشخص كردن محل خودرو به پيام هايSMS روي شبكه تلفن همراه استفاده مي كند. ظاهرا اززمان نصب اين سيستم در سال ۱۹۹۸ بيش از هزار خودروي مسروقه كشف شده است. مي بينيد كه معضل سارقان خودرو مختص به ايران نيست و در همه جاي دنيا وجود دارد. واقعيت اين است كه تمام دغدغه ها و معضلات زندگي شهرنشيني در كشورهاي توسعه يافته نيز وجود دارد، اما اين كشور براي هر يك از مشكلات خود سريعا يك راه حل پيدا كرده و مطابق با نو شدن براي تبعات آن نيز تدابيري مي انديشد. زيرساخت هاي مدرن هيچ مشكلي را بدون حل باقي نمي گذارد.

سهم اعتبارات پايتخت افزوده شد
۲۷۲ ميليارد تومان براي آسفالت
008412.jpg
تهران آنقدر معضل و مشكل دارد كه اگر تمام بودجه يك سال كشور را در آن بريزند، همه را يك جا مي بلعد. با اين حساب مديريت شهري بايد بسيار آزموده و حساب شده عمل كند تا بتواند با اختصاص اعتبار به بخش هاي مختلف امور شهري، به شكلي متناسب مشكلات تهران را كاهش دهد. بخش عمراني شهر از آن جمله بخش هايي است كه به پيگيري و نظارت بيشتري احتياج دارد. چرا كه هنوز بسياري از طرح هاي عمراني نيمه تمام در تهران بر زمين مانده اند كه اتمام آنها مي تواند مشكلاتي نظير ترافيك، آلودگي هوا و ... را حل كند. از سوي ديگر برزمين ماندن آنها، هزينه اي مضاعف را بر دوش مديريت شهري تحميل مي كند.
اختصاص اعتبارات عمراني كه اين روزها اخبار متفاوتي از آن مي شنويم، هنوز هم ادامه دارد.
مدير كل دفتر تاسيسات و زيرساخت هاي سازمان شهرداري هاي كشور گفته است كه مديران شهرداري ها چنانچه اعتبارات عمراني خود را جزيي از منابع ملي قلمداد كنند، از موازي كاري و صرف هزينه هاي زايد يا تكراري جلوگيري شده و پيشرفت عمران شهري شتاب تازه اي به خود مي گيرد.
مهندس رضا منتظري معتقد است: با توجه به وجود تنوع اقليم و منابع غني سنگ در كشور و مشكلاتي كه از نظر شرايط ترافيكي زيست محيطي و توجيه اقتصادي در عرصه مديريت معابر شهرها با آن مواجه هستيم، روي آوردن به رويه هاي سنگي و بتوني و نهادينه كردن اين رويه در سطح معابر شهرهاي كشور از برنامه هاي جاري سازمان شهرداري هاي كشور است.
وي با اشاره به ماده ۵۵ قانون شهرداري هاي كشور مبني بر ضرورت ايجاد معابر مناسب شهري و دسترسي مطلوب به گذرگاه هاي عمومي گفت: معابر شهرها مي بايست از ويژگي هاي سازه اي نظير مقاومت در مقابل لغزش، خاصيت زهكشي، نفوذناپذير بودن، كاربرد آسان علايم، مقاومت در برابر ترك خوردگي و مقاومت در برابر شيارافتادگي برخوردار باشند.
منتظري با اعلام اينكه در حال حاضر بيش از ۷۵۰ ميليارد تومان در كشور صرف احداث راه هاي شهري مي شود، افزود: رعايت نكردن كامل مشخصات فني و همچنين عدم وجود تناسب ميان ميزان نياز و تقاضاي مردم در توسعه و نگهداري معابر شهري و محدود بودن بودجه، باعث شده راه هاي شهري در مجموع داراي كيفيت مطلوب و عمر مناسب نباشند. مدير كل دفتر تاسيسات و زيرساخت هاي سازمان شهرداري هاي كشور مجموع اعتبارات اختصاص يافته به بخش آسفالت را براي سال جاري بالغ بر ۲۷۲ ميليارد تومان عنوان كرد.
تمام اين مسايل اميدها را براي توسعه شهري و پيشرفت سازه هاي آن بالا مي برد.
تخصيص اعتبارات عمراني تنها دغدغه مديران شهرداري و شورا نيست. اين مساله ذهن مديران بالادستي را نيز مشغول كرده. گو اينكه در بسياري از امور با تكيه بر مركزيت تهران و در نتيجه برخوردار بودن اين شهر، اعتبارات به مراتب پايين تري به پايتخت اختصاص مي يابد. بودجه اندك راه سازي و آموزش و پرورش و ... از آن جمله است. با اين حال گفته هاي مدير كل اداره امور اقتصاد و دارايي استان تهران نشانه هايي از تغيير وضعيت در استان را به نمايش مي گذارد. محمدرضا تجلي پور گفته: سهم اعتبارات تهران در سال ۸۳، نسبت به سال ۸۲، ۴/۲۶ درصد رشد داشته است. به گفته وي سهم استان از اعتبارات ملي در سال ۸۳، مبلغ ۲ هزار و ۲۲۲ ميليارد ريال تعيين شده است. مديركل اداره امور اقتصاد و دارايي استان تهران مي گويد: مازاد وصولي استان ۷۴۴ ميليارد است كه نسبت به مازاد سال ۸۱، ۴/۲ درصد افزايش داشته. ميزان افزايش ماليات غيرمستقيم نيز نسبت به سال قبل ۱۳ درصد افزايش نشان مي دهد. با آنكه رشد ۲۶ درصدي، تكافوي معضلات پايتخت را نمي كند، اما مي توان اميدوار بود، اندكي از فقر گسترده تهران در زمينه هاي مختلف كاسته شود.

مبارزه با اضطراب
... وشب هاي امتحان از راه رسيد
008409.jpg
دل شوره و دل پيچه، دوباره كابوس آن حس لعنتي به سراغم آمده، حس شب هاي خردادماه،شب هاي امتحان، شب هاي دير خوابيدن، روزهاي زود برخاستن، خواب هاي پريشان و...
شما هم هنوز خواب مدرسه و امتحان و لو رفتن تقلب هايتان را مي بينيد؟ يا آن خاطرات ملس را به تاريخ ذهنتان سپرديد و از ياد برديد؟
«دلم مي خواهد چشمانم را ببندم و باز كنم و امتحانات تمام شده باشد.» اين را هانيه مي گويد و انگار كه رويايش به حقيقت پيوسته باشد، از گفته اش شاد مي شود.
دكترلطفعلي احمدزاده، استاد روانشناسي مي گويد: «يكي از مهم ترين عوامل كاهش يادگيري دانش آموزان، خصوصا در مقطع راهنمايي و متوسطه، اضطراب است. اضطراب امتحان، يادگيري دانش آموزان را مختل مي كند و موجب اختلالات رفتاري همچون تيك هاي عصبي و پرخاشگري در آنها مي شود.»
امين كه در مقطع راهنمايي تحصيل مي كند مي گويد: «مجبورم براي نمره ۱۹، ۲۰ درس بخوانم. فكرش را كه مي كنم معدلم از ۱۹ كمتر بيايد تنم مي لرزد.
بيش از ۹۳ درصد دانش آموزان به دليل تاكيد فراوان خانواده و معلمان مدارس، در روزهاي امتحان دچار استرس و اضطراب هستند كه اين عامل در صدافت تحصيلي دانش آموزان را افزايش مي دهد و سبب مي شود آنها به راحتي نتوانند آنچه را كه آموخته اند به كاغذ امتحان منتقل كنند.
حالت تهوع، سردرد، بي حوصلگي و كاهش اشتها از عواملي است كه به بروز استرس در روزهاي امتحان بين دانش آموزان، كمك مي كند اما مدير كل ارزشيابي تحصيلي و تربيتي وزارت آموزش و پرورش، نظام ناكارآمد ارزشيابي در مدارس را نيز در حاد شدن اين موضوع در ميان دانش آموزان موثر مي داند. او مي گويد: «نظام آموزش فعلي كشور بر محفوظات دانش آموزان تاكيد مي كند و يادگيري دانش  آموزان را مورد توجه قرار نمي دهد، در حالي كه يك سيستم آموزشي درست بايد به سمت تشويق به يادگيري هدايت شود.»
چند بار خود شما در عمر دانش آموزي و دانشجويي تان كل سال زحمت كشيديد و درست زماني كه بايد اين زحمتتان را در قالب نمره نشان پدر و مادر و اطرافيان مي داديد به دليل يك حادثه، مريضي شايد يا استرس و ... امتحانتان را به قول اهل فن «گند زديد.»
حسين احمدي، مديركل ارزشيابي تحصيلي و تربيتي وزارت آموزش و پرورش مي گويد: در حال حاضر ۶ هزار دانش آموز در مقطع ابتدايي در قالب ۲۰۰ كلاس و ۱۰۰ مدرسه تحت پوشش ارزشيابي توصيفي قرار دارند. اين طرح به صورت آزمايشي در حال اجراست و چنانچه به نتايج مطلوب برسد در سال تحصيلي آينده به صورت سراسري برگزار مي شود.
البته اين جايگزيني نيازمند اعتباراتي است كه در حال حاضر وجود ندارد. در حال حاضر ارزشيابي از دانش آموزان با نمره و مقياس كمي صفر تا ۲۰ سلامت رواني  آنها را به خطر انداخته است، در حالي كه اين سيستم در مدارس، نه تنها حس مشاركت را ميان دانش آموزان تقويت نمي كند، بلكه منجر به نهادينه شدن حس رقابت و حسادت از دوران كودكي مي شود، طوري كه هنوز هم كه هنوز است من و شما نمي توانيم در يك گروه دوام چنداني بياوريم.
علاوه بر اين هر سال بيش از ۱۰ درصد از دانش آموزان مردود مي شوند كه اين موضوع نشان مي دهد كه نظام آموزشي كشور نتوانسته است از منابع اختصاص يافته به امر آموزش و پرورش استفاده بهينه را داشته باشد. سالانه بيش از ۱۰۰ ميليارد ريال زيان به دليل خارج شدن دانش آموزان هر پايه تحصيلي از نظام آموزشي بر كشور تحميل مي شود.
كمي زودتر بايد فكري به حال شب هاي لعنتي امتحان كرد.

كنكور بي كنكور
اگر شما جزو آن دسته از پشت كنكوري ها هستيد كه صد سال است در آرزوي رفتن به دانشگاه به سر مي بريد،مژده بدهيم كه خلاصه شما هم مي توانيد وارد دانشگاه شويد چرا كه كنكور از رشته هايي كه متقاضي كمي دارند، حذف مي شود. حذف كنكور در مقطع كارداني و تنها در رشته هايي كه تعداد داوطلب متناسب با ظرفيت دانشگاه باشد، صورت مي گيرد. در مقطع كارداني دانشگاه آزاد اسلامي يكسري از رشته ها وجود دارد كه متقاضي شركت در آنها نسبت به رشته هاي ديگر كمتر است. به همين دليل كليات حذف كنكور در اين مجموعه رشته ها در شوراي عالي انقلاب فرهنگي به تصويب رسيد، اما هنوز به مرحله اجرا نرسيده است. اين برنامه در رشته هايي مانند حسابداري و كامپيوتر كه داوطلب شركت كننده در آنها زياد است اجرا نمي شود و آنها مانند سابق آزمون خواهندداشت. زمان دقيق اجراي اين برنامه فعلا مشخص نيست.

جوانان مي گويند: معاف كنيد
نظرسنجي سازمان ملي جوانان از ۱۲۰۰ جوان بالاي ۱۸ سال نشان مي دهد، ۶۴ درصد جوانان معتقدند كه «سرپرستان خانوار» در اولويت معافيت از سربازي قرار دارند. نتايج اين نظرسنجي نشان مي دهد، تك فرزندي با ۴۱ درصد، متاهلين با ۲/۲۹ درصد، مخترعان و مبتكران با ۳/۲۸ درصد، برگزيدگان المپيادهاي علمي با ۴/۳۷ درصد، دارندگان مدارك تحصيلي بالاتر از ليسانس با ۷/۳۵ درصد، نفرات اول تا سوم كنكور سراسري با ۷/۳۱ درصد، فرزندان شهدا، جانبازان و آزادگان با ۳/۲۹ درصد، قهرمانان ورزشي با ۲۹ درصد، دارندگان مدرك تحصيلي ليسانس با ۲/۲۴ و مشمولان داراي برادر سرباز با ۱/۲۴ درصد در مرتبه هاي بعدي جاي گرفتند.

پشت دستانتان را داغ كنيد
سيگاري هاي حرفه اي اغلب سيگار را پيش از ۲۵ سالگي تجربه كرده اند. از قديم گفته اند، ترك عادت موجب مرض است، چه رسد به اينكه اين عادت از نوجواني آغاز شده باشد. آرين رستمي عضو كميته دخانيات معاونت پيشگيري سازمان بهزيستي گفته:دوسوم افراد سيگاري، نخستين سيگار كشيدن را در فاصله سني ۱۵ تا ۲۴ سالگي تجربه كرده و پس از آن به تدريج استفاده ازسيگار براي اين افراد، ديگر از حالت تفنني خارج و به صورت مصرف دايمي و مرتب هفتگي درآمده است. به گفته وي بر اساس آخرين آمارگيري ها در سال ۷۰، تنها ۱۰ درصد از جمعيت بين ۱۵ تا ۲۴ سال كشور سيگاري بودند كه در سال ۷۸ اين رقم به ۱۷ درصد افزايش يافت و اين مساله خطر شيوع روزافزون مصرف دخانيات را در ميان جوانان و نوجوانان به خوبي آشكار مي سازد. با اين حساب شروع كشيدن سيگار در جواني ونوجواني بسيار خطرناك تر از ميانسالي است.

جوابيه يك گزارش
در پي چاپ گزارشي در مورد سفر دانشجويان به المپياد بين المللي بتن آمريكا كه در تاريخ ۱۲/۲/۸۳ در صفحه ۱۵ روزنامه چاپ شده است، روابط عمومي وزارت امور اقتصادي و دارايي جوابيه اي را به اين شرح براي روزنامه ارسال كرده كه به اطلاع مي رسانيم:
در پاسخ به نامه شماره ۳۶/۴۱۱/۲ مورخ۱۴/۲/۸۳ به استحضار مي رساند: برابر بررسي هاي انجام شده از طرف وزارت امور اقتصادي و دارايي، هزينه اي بابت هزينه سفر دانشجويان به المپياد بين المللي بتن آمريكا پرداخت نشده و گزارش روزنامه همشهري در اين مورد نادرست است.

كلاه ايمني يا مرگ
بيشترين اهداكنندگان اعضا، از ميان مرگ هاي مغزي موتورسواراني هستند كه از كلاه ايمني استفاده نكرده اند و حالا خودتان حدس بزنيد شمار مرگ و مير ميان اين دست از موتورسواران بي احتياط كه كلاه ايمني را از ترس جريمه بر سر مي گذارند نه از ترس عزرائيل چقدر فراوان است. مهم ترين ويژگي موتورسواران در كشور ما بي اعتنايي به قانون است، براي آنها نه چراغ قرمز، نه خيابان يك طرفه و نه حتي پياده رو و هيچ معناي خاصي ندارد و همه جا، به زعم آنها مي تواند در صورت امكان محل تردد موتورسيكلت هم باشد و طبيعتا همه چيز براي موتورسواران مجاز است. كلاه ايمني نيز در اين ميان مهجور مانده است و شمار زيادي از موتورسواران گذاشتن كلاه ايمني را از بستن كمربند در اتومبيل بسيار جان فرساتر مي دانند، در حالي كه همين كلاه به زعم آنها دردسرساز تا چه حد مي تواند از مرگ آنها جلوگيري كند.

بازسازي پليس افغانستان
تجهيز پليس افغانستان و آموزش به آنها فعاليتي است كه از طرف پليس ايران از چندي پيش آغاز شده است و مي توان آن را يكي از سياست هاي ديپلماتيك مثبت در درازمدت ارزيابي كرد. چرا كه علاوه بر ايجاد روابط صميمانه و تقويت مناسبات به ايجاد امنيت درمرزهاي شرقي كشور نيز كمك مي كند. جانشين دبير كل ستاد مبارزه با مواد مخدر مي گويد: ايران به طور كلي جهت بازسازي افغانستان متعهد به پرداخت اعتبار قابل توجهي شده است و نيز متعهد شد كه در زمينه بازسازي پليس اين كشور يكي از تعهدات ايران ساخت ۲۵ پاسگاه مرزي است كه تاكنون ۱۰ واحد آن ساخته و جهت تحويل آماده شد ه است و ۱۵ پاسگاه باقي مانده نيز مراحل نهايي ساخت را مي گذرانند.

رانش زمين يا سهل انگاري در ساخت و ساز؟!
بحران در كوي نفت فرحزاد
مهندس احمدي :تنها يك ساختمان در اين منطقه وضعيت بحراني دارد و دستور تخريب آن هم گرفته شده است و صد در صد تخريب خواهد شد
008415.jpg
در اولين قدم، تلاش هاي ستاد بحران به همكاري شركت فاضلاب استان تهران انجاميده است و قطعا ساماندهي به فاضلاب اين ساختمان در اولويت كاري شركت فاضلاب قرار خواهد گرفت 
آذر مهاجر
وقتي ساختمان شماره ۱۸ واقع در كوچه بيست و هفتم كوي نفت در منطقه فرحزاد فرو نشست، خبرهايي كه از رسانه و البته مردم محله به گوش مي رسيد حكايت از رانش زمين و به دنبال آن شايعاتي درباره زلزله تهران و ... داشت، در حالي كه همه آنچه در اين نقطه از شهر تهران رخ داده است تنها يك سهل انگاري ساده (و البته نه چندان بي مساله) در ساخت و ساز ساختمان شماره ۱۸ بوده است و نه...
رانش زمين از نوعي ديگر
رانش زمين به معناي حركت زمين است و از آنجايي كه زمين از لايه هاي مختلفي تشكيل شده، در اثر عوامل مختلفي (البته طبيعي) ممكن است اين لايه ها روي هم بلغزند و حركتي را ايجاد كنند كه رانش زمين نام دارد.
اما آنچه در فرحزاد اتفاق افتاده است به رانش زمين ارتباطي ندارد، مسوولان امر در اين باره با قاطعيت اعلام كرده اند مساله رانش زمين دره فرحزاد را تهديد نمي كند، اما ساخت و سازهاي كل منطقه بايد مورد ارزيابي قرار بگيرند، چرا كه آنچه در اين نقطه از شهر اتفاق افتاده به ساخت و سازهاي غيراصولي مربوط است.
دكتر مازيار حسيني رئيس مركز مديريت بحران شهر تهران درباره مشكل به وجود آمده مي گويد: «به علت تغيير مسير قنوات، مسير آب هاي سطحي و ساخت و سازهاي بي رويه روي شيب، تغييراتي در وضع توپوگرافي منطقه ايجاد شده كه به مساله لغزش زمين دامن زده است، ساخت بنا در اين منطقه به خصوص در مورد ساختمان مورد نظر، روي خاك دستي صورت گرفته در حالي كه نياز به تمهيداتي ويژه داشته ولي از سوي سازند گانش رعايت نشده است.»
مهندس احمدي، مشاور عالي معاونت شهرسازي شهرداري منطقه ۵ تهران نيز درباره آنچه در فرحزاد روي داده است مي گويد: «لايه هايي از خاك رس در همه جاي زمين وجود دارد، اين لايه ها تا زماني كه آب نخورده اند سخت و مقاوم هستند، ولي بر اثر عوامل مختلفي چون احداث چاه هاي جذبي (در اين نقطه) لايه ها نرم و لزج مي شوند بنا بر اين حركتي اتفاق مي افتد كه باعث فرو نشستن ساختمان ها هم مي شود؛ مهندسان مشاور بايد هنگام ساخت، اين مساله را بررسي مي كردند و سيستم دفع فاضلاب را مطابق فاضلاب شهري پيش بيني مي كردند.»
و چرا چنين؟!
نگاهي به ساخت و سازهاي اين منطقه كه در شيب دامنه كوه انجام شده در ابتدا همان تصوري (مي تواند چندان هم بي راه نباشد) را كه براي اهالي منطقه ايجاد شده، به ذهن متبادر مي كند.
اهالي فرحزاد معتقدند، اين ساخت و سازها خارج از محدوده انجام گرفته و ساختمان هاي اين منطقه به محيط زيست تجاوز كرده اند. مهندس احمدي در توضيح وضعيت زمين هاي اين منطقه و ساخت و سازها مي گويد: «بخشي اززمين هاي اين منطقه به تعاوني مسكن شوراي ملي سابق تعلق داشت كه بعد از انقلاب و تعلق آن به دولت جمهوري اسلامي در اختيار تعاوني مجلس شوراي اسلامي قرار گرفته است، بخشي ديگر از آن هم متعلق به سازمان فني و حرفه اي سپاه است كه همه اينها هم سنددارند، سندهاي منگوله دار يا سندهايي كه سازمان زمين شهري صادر كرده است. مطمئنا شهرداري براي املاكي كه سند ندارند، پروانه ساخت صادر نكرده و نمي كند.»
با همه اين تفاسير آيا ساخت و ساز در اين ناحيه تجاوز به محيط زيست و تخطي از قوانين نيست؟ مهندس احمدي ضمن رد اين ادعا مي گويد:« اين اراضي كاملا زير خط ۱۸۰۰ و داخل محدوده شهراند، در اين منطقه تنها يك قطعه كوچك خارج از محدوده است كه ماده واحده مجلس شوراي اسلامي را دارد و به عنوان تعاوني مسكن مجلس شوراي اسلامي مي تواند استفاده شود.»
ظواهر امر نشان مي دهد همه چيز در اين منطقه كاملا اصولي پيش رفته و هيچ قانوني حتي مقررات و ضوابط فني ساخت و ساز، خط ۱۸۰۰ يا حريم هاي ساخت و ساز شهري و ... هم شامل ماده، تبصره يا استثنايي نمي شود!
بحران واقعي كجاست؟!
مجوزهاي ساخت ساختمان در اين قسمت از فرحزاد سال ۱۳۷۵ صادر شده است و از آنجا كه به نظر مي رسد رعايت اصول ساخت و ساز كه حاصل دانش مهندسي و مورد تاييد مراجع مرتبط است توقع چندان بي موردي از متوليان ساخت و ساز كه خود از جمله همين مراجع مرتبط هستند، به خصوص در اين نقطه از شهر نباشد. اما  آنچه دراين قسمت از شهر انجام شده به اين شرح است: بعد از اين كه تعاوني مسكن مجلس شواري اسلامي زمين هاي اين قسمت را در اختيار قرارگرفت، براي شروع ساخت و ساز در آن ابتدا آن را تسطيح كرده و خاك قسمت هاي مرتفع تر آن را به سمت دره فرحزاد فرستاده است. در قسمت انتهايي ضلع شرقي اين زمين ها، يعني دقيقا جايي كه خاك از استحكام لازم برخوردار نبوده است و روي خاك دستي ساختماني كه امروز به بحراني براي شهر تهران تبديل شده ساخته شد، بدون آنكه وضعيت خاك آنها بررسي و بستر سازي شود، طوري كه اين قطعه زمين تحمل بار يك ساختمان راداشته باشد و در حال حاضر علاوه بر اين كه اينجا ساختمان محكوم به تخريب است اهالي محله قديمي فرحزاد و خانه هاي محقرشان هم در معرض خطر ناشي از تخريب ساختمان قرار گرفته اند.
در حال حاضر شهرداري منطقه ۵ و ستاد بحران شهر تهران تدابيري انديشيده اند كه ساخت وساز هاي ديگر اين منطقه هم مورد ارزيابي قرار بگيرند، اميدواريم تلاش آنها در اين منطقه كه با وجود حضور و تعريفي كه از مهندسان ناظر و محاسب و توقعي كه از عملكرد آنها داريم تنها نوشدارويي بعد از مرگ سهراب نباشد!
مهندس احمدي درباره اقدامي كه در اين باره صورت گرفته است مي گويد:« برج هاي سازمان فني و حرفه اي آموزش و پرورش و تعاوني سپاه پاسداران در بستر مناسبي ساخته شده اند و مشكلي ندارند. من بار ديگر ساختمان هاي اين قسمت را بازديد كردم. هيچ كدام حركتي نداشته است اگر درزي هم ايجاد شده باشد تا حدي درز انقطاع است كه به لحاظ فني هم پيش بيني شده اند. تنها يك ساختمان در اين منطقه وضعيت بحراني دارد و دستور تخريب آن هم گرفته شده است و صد در صد تخريب خواهد شد، ولي در هر صورت منتظر تصميمات ستاد بحران هستيم و آماده ايم در صورت اقدام به تخريب، پروانه لازم را در اختيار قرار بدهيم. ساختماني كه در اين منطقه دچار مشكل شده در قسمت پشت بام شكافي۲۰ سانتي متري پيدا كرده و فعلا با ستون هاي فلزي مهار شده است تا تصميمات نهايي در مورد آن گرفته شود.»
بحراني نه فقط براي اهالي فرحزاد!
چادرهاي هلال احمر كه اطراف اين ساختمان بر پا شده و امكاناتي كه در اختيار ساكنان آن قرار گرفته ناشي از يك اقدام فوريتي و قابل توجه براي كمك رساني است و البته به زعم مهندس احمدي كمي مردم منطقه را نگران كرده است.
در حال حاضر همه ( اهالي فرحزاد، ساكنان اين ساختمان و...) در انتظار تصميمات نهايي ستاد بحران هستند، دكتر مازيار حسيني از طرح اين تصميمات و نتيجه گفت وگو و جلسات اين ستاد با شوراي شهر و شهرداري تهران، تا اطلاع ثانوي خودداري كرده است و تنها به ذكر اين نكته كه درباره اين مساله تصميمات خوبي اتخاذ شده بسنده كرده است.
در اولين قدم، تلاش هاي ستاد بحران به همكاري شركت فاضلاب استان تهران انجاميده است و قطعا ساماندهي به فاضلاب اين ساختمان در اولويت كاري شركت فاضلاب قرار خواهد گرفت. در مراحل بعدي تلاش براي پيدا كردن راه حل هاي مناسب در جهت روشن شدن وضعيت ساكنان منطقه و ساختمان مذكور صورت گرفته است. رئيس ستاد بحران شهر تهران درباره تخريب اين ساختمان معتقد است:« وضعيت ساختمان طوري است كه نمي توان آن را به يكباره تخريب كرد زيرا علاوه بر اين كه ساختمان مالك خصوصي دارد وبايد مالك مشخص شود، كارشناسان امر نيز بايد به اين نتيجه قطعي برسند كه ساختمان قابل تخريب هست يا نه؟ از كارشناساني درخواست كرده  ايم راه حل هاي مناسب واصولي را به اطلاع ستاد بحران برسانند و وضعيت ديگر ساختمان هاي منطقه را هم روشن كنند، چون علاوه بر ساختمان شماره ۱۸ بد نيست وضعيت ساير ساختمان هاي منطقه هم مورد مطالعه قرار بگيرد.
بي شك تلاش هاي ستاد بحران و ساير نهادهاي مربوطه كمك خواهد كرد به زودي مشكل اين ساخت و سازها برطرف شود. به عادت مألوف لااقل درزمان تخريب به اندازه كافي به مطالعه و نظرات كارشناسان و كار كارشناسي معتقدهستيم و اهالي فرحزاد بخصوص بخش قديمي آن مي توانند در اين باره مطمئن باشند.

گفت وگو با دبير و نماينده جامعه معماران در شوراي عالي خانه هنرمندان
تلاش هايي بدون انعكاس
008418.jpg
بهرام هوشيار يوسفي 
نهادهاي غيردولتي و تشكل هاي صنفي از اركان يك جامعه مدني هستند كه ماهيتا تعالي بخش حضور و توسعه عملكرد «اعضاي تعريف شده» در عرصه فعاليت هاي نظام مند مربوطه هستند؛ در اين بين معماري يا معماران ايران - حال به هر دليل - از نوعي فقدان در اين حوزه رنج مي برند.
كامران شاهين فر، عضو فعال هيات دبيران «جامعه مهندسان معمار ايران»، بيش از ۴۰ سال است با معماري حركت مي كند، البته بعضي وقت ها هم جلوتر از آن!
با مهندس شاهين فر درمورد تشكل هاي معمارانه و علي الخصوص «جامعه مهندسان معمار ايران» به گفت وگو نشستيم؛ درد دل هاي او شنيدني است و البته بعضي سوءتفاهمات را رفع مي كند. در حال حاضر اين تشكل  در تلاش است كه به عضويت رسمي اتحاديه بين المللي معمارانUIA درآيد، اين امر با توجه به انحصاري بودن اين عضويت، موقعيت اين جامعه را حساس تر مي كند.
شاهين فر جامعه معماران را ادامه دهنده راه اولين تشكل غيردولتي معماران ايران «انجمن آرشيتكت هاي ايران»(۱۳۲۳) - بعد از توقفي طولاني ! -مي داند، در ادامه خلاصه اي از گفت وگويمان را با ايشان مي بينيد، براي ايشان و همكارانشان آرزوي موفقيت داريم.
و جامعه مهندسان معمار...
جامعه مهندسان معمار حدود ۲ سال پيش با تولد خانه هنرمندان ايران و در چارچوب آن، فعاليت خود را آغاز كرد؛ جامعه مهندسان معمار گستره فعاليت وسيعي از كارهاي مهندسان معمار را در دل خويش جاي داده، در زمينه هاي طراحي، اجرا، مديريت، برنامه ريزي و پژوهش و آموزش، اهداف اين جامعه جذب معماران، ايجاد ارتباط بين آنها، اعتلاي معماري و حفظ حقوق معماران است.
در حقيقت يكNGO است...
يكNGO صددرصد غيرانتفاعي و صددرصد غيرسياسي؛ عضويت، هيچ محدوديتي ندارد و كليه فارغ التحصيلان معمار به طور طبيعي عضو آن هستند و به طور رسمي با دادن مدارك و مشخصاتشان عملا به عضويت رسمي در مي آيند.
و نحوه عملكرد آن...
مكانيزم عملكرد «جامعه» مقداري با ساير انجمن ها تفاوت دارد؛ اركان آن شامل سه ركن اجتماعي، فرهنگي و صنفي است و هر ركني با توجه به خواسته اعضا شكل مي گيرد و گسترش پيدا مي كند. به طور مثال بخش صنفي در زمينه هاي كاري و اجرايي معماري فعاليت هايي داشته است حتي وزارت مسكن پيشنهاد قبول مسووليت احراز صلاحيت اعضاي نظام مهندسي را به «جامعه» داد كه داريم روي آماده سازي شرايط براي آن كار مي كنيم. ركن فرهنگي، به طور مستقل به برگزاري همايش هاي معماري مي پردازد و در خارج از كشور در كنگره برلينUIA و در كانادا در كنگرهDesign and Health نماينده هاي ما حضور داشتند.
اولين موردي كه در اهداف «جامعه» گفتيد، «جذب معماران» است، در همين قدم اول تا چه حد موفق بوده ايد، يا اصولا آيا موفق بوده ايد؟...
حدود ۸۰۰ نفر فرم هايشان را پر كرده اند؛ البته يك تعداد هم به عنوان هيات موسس، كمك هايي كرده اند و حق ورودي هايي داده اند.
اين قضيه اي كه يك ميليارد تومان (!) از طرف سيستم دولتي به شما كمك شده است؟
(لبخند مي زند) ببينيد در دستگاه دولتي بودجه هايي هست كه اختصاص به «مردم» دارند؛ نامه اي مشترك از طرف تمام هنرمندان نوشته شد، در اين نامه كمبودها و مشكلات تمامي اين رشته هاي هنري عنوان شد، ما معمارها هم كمبودهايمان را اعلام كرديم و در اين رابطه تقاضاي «يك ميليارد تومان» را داشتيم...
منظورتان از «ما معمارها...» همان «جامعه مهندسان معمار» است؟
بله، ساير تقاضادهندگان در ديگر رشته ها هم همان ۹ رشته ثبت شده هنري در «خانه هنرمندان» بودند. رياست جمهوري با اين رقم موافقت كردند كه البته مراحل هزينه شدن و روند آن در جامعه مهندسان معمار در پيش است.
يعني به طور بالقوه شما معمارها با همان «جامعه مهندسان معمار» يك ميليارد كمك دولتي در كيسه دارد.
بله اعتباري هست كه بايد در جهت فراهم كردن مقدمات هزينه شدن آن با وزارت ارشاد هماهنگ كنيم، ذكر اين نكات ممكن است باعث سوءتفاهماتي شود.
فكر نمي كنيد فعاليت هاي شما بسيار موازي فعاليت تعداد ديگري از تشكل هاست و اين زياد خوب نيست.
اين بر عكس خيلي هم خوب است، كشور ما در حال حاضر نيازمند اين نوع فعاليت هاي تشكلي است، اصولا جامعه هايي مثل جامعه ما كه در حال تمرين دموكراسي هستند، بايد از فرصت با هم فكر كردن و با هم عمل كردن به خوبي استفاده كنند و قدر آن را بدانند.
بگذريم كه بعضي ها اينطور فكر نمي كنند.
آنهايي كه اينطور فكر نمي كنند، يا حزبي فكر مي كنند و يا مي بينيم كه تمايلي به حضور در جمع ما ندارند، بعضي ها كه طرز فكر سياسي يا وابستگي به گروه ها و دار و دسته هاي خاص دارند هميشه با نوعي احتياط با اين نوع انجمن ها برخورد مي كنند(...) اگر كسي در همايش هاي ما شركت كند مي تواند قضاوت كند كه ما دار و دسته هستيم يا اينكه با عشق به حرفه و در جهت تعالي آن كار مي كنيم. عده اي از معماران هم درگير كار حرفه اي هستند و وقت و امكان حضور در اين نوع تشكل ها را ندارند.
و در آخر كمي نصيحت كنيد!
معماري امروز ما نياز جدي به حضور و گفتمان با همان «ديالوگ معمارانه» و در كل تمامي فعالان عرصه معماري ملي دارد؛ مخصوصا نشانه هاي اين نياز در چهره زشت شهرهاي ما و نابساماني ساخت و ساز مشهود است. ما در دوران گذار هستيم و بدون تلاش نتيجه اي نخواهيم گرفت.

يادداشتي غيررسمي در حاشيه برگزاري اولين جلسه نقد معماران
فقدان زمينه هاي نظري در معماري
زهرا مهدي پور
بدون شك آنچه خواص و عوام و فعالان عرصه معماري بر آن اتفاق نظر دارند، لزوم حضور نقد در حوزه معماري ايران است؛ «جامعه مهندسان معمار ايران» هر چند جامعه اي جوان و نوپاست اما عملا ثابت كرده است كه دغدغه آنچه كه «نقد معمارانه» ناميديم را دارد.
پنج شنبه اول خردادماه سال جاري مصادف بود با برگزاري اولين جلسه از جلسات دوازده گانه نقد معماري؛ حضور علاقه مندان جوان كه بيشتر آنها را دانشجويان معماري تشكيل مي دادند، خود شاهدي به توجه اين قشر از اعضاي جامعه معماري ايران - كه نوعا بيشترين تعداد از اين جامعه را تشكيل مي دهند - به مقوله لزوم نقد و آناليز در داستان معماري ايران است. اين داستان ميمون را به گردانندگان جامعه مهندسان معمار به ويژه انجمن فرهنگي اين جامعه تبريك مي گوييم.
خانه هنرمندان، سالن كنفرانس 
ساعت۷-۴ بعدازظهر
نشسته بوديم چون زود رسيديم، ولي تعدادي از دوستان علاقه مند كه كمي ديرتر رسيده بودند ديگر جايي براي نشستن نداشتند و بايد تمام مدت را روي پا دور تا دور سالن مي ايستادند. معمار جوان معرفي شد؛ مهرداد گل محمدي، متولد سال ۱۳۴۹، فارغ التحصيل رشته معماري از دانشگاه آزاد اسلامي تهران مركز كه حايز رتبه هاي متعددي در مسابقات معماري شده است.
آثار معرفي شده كه اغلب حاصل شركت وي در مسابقات معماري هستند، نه تنها در پارك فن آوري پرديسان واقع شده اند، بلكه با ديدي كلي به شخصيت معمارانه گل محمدي مي توان ديد كه اين شخصيت در مقام «طراح آثار ساخته شده» به طرزي باورنكردني با ماهيت اين پارك فن آوري عجين و آميخته شده است!
از جمله خصوصيات بارز طراحي هاي مهرداد، توجه خاص وي به فرم خالص مكعب است كه در تمامي كارهايش به اشكال و صور مختلف ديده مي شود؛ سطوح شفاف جداره ها در كنار سطوح كدر در عين بهره گيري از مصالح جديد از جمله خصوصيات مثبت طرح است كه با گرافيك هاي خاص طراحي شده اند و فرم هاي جذابي را به وجود آورده اند.
و آغاز كلام با مهندس شافعي و...!
حرف از ايده و انديشه شكل دهنده اثر شد؛ از معماري امروز، سنت، معماري ايراني، مدرنيته و غيره گفته شد و... .
اگرچه اينگونه حرف ها و حديث ها به ظاهر، خوب و به جا است ولي زماني نقد، نقد كارشناسانه است كه خالي از قيل و قال هاي رايج سنت، مدرنيته و ... باشد و با بررسي كار معرفي شده و توجه به جنبه هاي مختلف آن از گفت وگوهاي حاشيه اي بكاهد.
اگرچه در محفل كوچك معماراني كه حضور به هم رسانده بودند، به جز دانشجويان ساكت و دوستان وفادار آقاي گل محمدي تك و توك صاحبنظراني ديده مي شدند ولي بد نبود براي رسيدن به يك نقد كارا و خوب، از تعدادي معماران حرفه اي و برجسته كه افق هاي دورتري را درك مي كنند نيز دعوت مي شد تا معماران جوان بتوانند در تقابل با معماري امروز تصورشان از لوكوربوزيه فراتر برود و مجلس تنها حول معماران با گرايش هاي خاص پيش نرود كه اميدواريم در جلسات بعدي حضور تعدادي از كارآمدان معماري را شاهد باشيم تا بحث نقد جدي تر شود.
تحليل آثار معرفي شده توسط معمار گل محمدي لازم بود به تفكيك و به فراخور هر پروژه منفردا انجام پذيرد، ولي آنچه كه از كل پروژه ها به ذهن خطور مي كند اين است كه پروژه هاي ايشان را دريك دسته بندي كلي،  شايد بتوان به دو بخش تقسيم كرد؛ پروژه هايي كه قسمت اعظم سطح آنها شفاف هستند و پروژه هايي كه قسمت اعظم سطح آنها كدر هستند.
طرح هاي ارايه شده در جلسه چهره اي به روز و جذاب داشتند، ولي جاي خالي رويارويي اثر با محيط، چگونگي دسترسي ها و مسايل اقليمي ديده مي شد و معمار جوان هم هيچ توصيفي، دياگرامي و نقشه اي در پاسخگويي به نيازهاي اصلي يك پروژه معماري نداشت. اگرچه دوستان حاضر هم هيچ سوالي  نكردند ولي از سوي معمار هم اگر چيزي بود ارايه داده شد، جاي خالي مباحثي بسيار مهم همچون توجه به شرايط اقليمي و زيست محيط شناختي را مي توان در اشاره به پروژه مركز تحقيقات شركت صنايع عرش اراك با سطح اعظم كدر و مركز تحقيقات پرگاسيران با قسمت اعظم سطح شفاف مشاهده كرد كه هر دو در يك محوطه واقع در پارك فن آوري پرديسان هستند كه البته اين تفاوت خاصي در نوع نگاه معمار، منطقي به نظر نمي رسد.
معمار هرچند علاقه مند است كه با به رخ كشيدن برخورد «انتزاعي» خود از بسياري از ايرادات وارده شانه خالي كند و با انتقال اين مفاهيم، فرافكني كند، ولي بايد از او پرسيد تمامي آنچه كه او «انتزاع» مي نامد و در جاي حامي اثر خود را وام دار گرته برداري هاي ذهني از معماري ايراني و سنتي كرده و عملا دست خود را در زمينه تئوري  مي بندد، آيا به سرانجام معمارانه در مقام انتقال آن مفهوم انتزاعي رسيده است يا خير؟!
آيا سازماندهي و هماهنگي ما بين مكان، حركت و زمان و پويايي (آنچنان كه گل محمدي مدعي حضور آنها را در آثار خويش است.) در مكعب فرم انتخابي معمار قابل تشخيص بود؟ اگر بود، چگونه!؟
دوست جوان ومعمار، چه خوب بود جايي از عملكرد و روابط فضايي در توضيحات شما مي ديديم و از كلي گويي هايي چون آتشكده و علاقه تان به زرتشت مي زديد و درعوض فرآيند كامل طراحي را تشريح مي كرديد.
چه بسا مهمترين نكته درادامه، بحث هزينه انجام يك پروژه معماري باشد، اگر چه اشاره هاي كوچكي به مطلب شد ولي جا داشت آقاي گل محمدي توضيحات واضحي در مورد هزينه ساخت برآورده شده براي هر پروژه و چگونگي اجراي هر يك مي دادند تا وقتي از ايشان به خاطر اجرايي بودنشان تشكر مي شد ديگران دليل آن را درك مي كردند و ساخت و اجراي پروژه نيز كه از مباحث مهم معماري است براي حاضران علاقه مند ملموس تر مي شد و شرايط كار و امكانات و محدوديت هانيز مورد بحث قرار مي گرفت.
باتوجه به اينكه مسيري طولاني در پيش راه اين معمار جوان قرار دارد و ايشان در ابتداي راه زندگي حرفه اي معماري خود هستند، ما اميدواريم در آينده از ايشان كارهاي بهتري ببينيم. و اين حركت مي تواند در ادامه بهتر و بهتر شود.

افزايش  قيمت مسكن در انگليس
اسكاي نيوز - شوراي بانكي نظارت بر پرداخت وام مسكن در انگليس هشدار داد براي مهار كردن افزايش بيش از حد قيمت خانه، ميزان بهره به احتمال قوي بايد تا دو برابر افزايش يابد.اين شورا همچنين اعلام كرد افزايش تدريجي ميزان بهره موثر نيست و بانك مركزي انگليس براي جلوگيري از افزايش قيمت مسكن به حد كافي اقدام نكرده است.
در دو سال گذشته قيمت خانه در انگليس به شدت افزايش يافته است. در سال ۲۰۰۲ قيمت خانه ۳۰ درصد و در سال ۲۰۰۳ ، ۱۵ درصد افزايش يافته است.
اين در حالي است كه ميزان بهره بانكي در اين مدت فقط ۴ درصد افزايش يافته است. در صورت اجراي اين طرح ميزان بهره بانكي به بيش از ۸ درصد افزايش خواهد يافت.

بهره برداري از ۴ هزار واحد مسكوني
به نظر مي رسد مشكل مسكن چندان هم لاينحل نيست. مدير كل اداره مسكن و شهرسازي استان تهران اعلام كرده است ساخت بيش از۱۳ هزار واحد مسكوني استيجاري و مشاركتي آغاز شده كه بيش از ۴ هزار واحد آن در سال ۸۳ به بهره برداري مي رسد.منصور خسروي معتقد است ارزش ريالي اين پروژه ها حدود ۵۰۰ ميليارد تومان است.وي با اشاره به اينكه تا به حال شهر تهران فاقد برنامه جامع و تفصيلي بوده، افزود: تنها در سه شهرستان اطراف تهران برنامه هايي تدوين شده است.خسروي گفت: در سال گذشته موفق شديم براي تهيه طرح جامع و تفصيلي حدود ۲۰ شهر در قالب ۶ طرح و ۱۳ شهر را هم در قالب طرحي جداگانه قرارداد ببنديم.وي همچنين اعلام كرد: در حال حاضر ۲۴ شهر در استان تهران داراي قرارداد تهيه طرح جامع و تفصيلي است.

نتايج مسابقه معماري دانشگاه بركلي
ششمين دوره مسابقه سالانه مقاله نويسي معماري دانشگاه بركلي با اعلام برگزيدگان در ماه مي سال جاري به كارخود پايان داد.
سوال مسابقه سال ۲۰۰۴ اين بود:  
با گردش در شهر خود به بررسي وضعيت بي خانمان ها و افرادي كه به كمك به آنها اشتغال دارند بپردازيد، بنابر يافته هايتان، پيشنهادات شما براي بهبودي اوضاع افراد بي خانمان كه معتقديد مي توان به آنها كمك كرد چيست؟ درباره آنچه يافته ايد مقاله اي متقاعد كننده  براي يك روزنامه اجتماعي و با نفوذ بنويسيد.
از ويژگي هاي جالب اين رقابت علاوه بر شركت دانشجويان معماري ايراني، حضور يك معمار ايراني در ميان كميته برگزاري و هيات داوران اين مسابقه بود.

در شهر
ايرانشهر
تهرانشهر
حوادث
خبرسازان
سفر و طبيعت
عكاس خانه
|  ايرانشهر  |  تهرانشهر  |  حوادث  |  خبرسازان   |  در شهر  |  سفر و طبيعت  |  عكاس خانه  |
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   چاپ صفحه   |