دوشنبه ۱۱ خرداد ۱۳۸۳ - سال يازدهم - شماره ۳۳۹۵ - May 31, 2004
چرا عيب هاي خودمان را بد نمي دانيم
عن علي عليه السلام: عجبت لمن ينسكر عيوب الناس، ونفسه اكثر شيء معاباً و لايبصرها
[غررالحكم ۶۲۶۷]
امام علي عليه السلام: در شگفتم از كسي كه عيبهاي مردم را بد مي داند در حالي كه خودش از همه پرعيب تر است و آنها را نمي بيند.
بهتر است بجاي عيب يابي و عيب جوئي ديگران به معايب خودمان بپردازيم
عن علي عليه السلام: يا عبدالله لاتعجل في عيب احد بذنبه فلعه مغفورله، ولاتأمن علي نفسك صفير معصيه فلملك معذب عليه، فليكفف من علم منكم عيب غيره لايعلم من عيب نفسه، وليكن الشكر شاغلا له علي معافانه مها ابتكي به غيره [نهج البلاغه خطبه ۱۴۰]
اي بنده خدا در خرده گيري از عيب كسي شتاب مكن؛ زيرا چه بسا كه او آمرزيده شده باشد [ولي در مورد] خودت از گناه كوچكي كه كرده اي ايمن مباش، زيرا كه شايد به سبب آن عذاب شوي. پس، هر يك از شما بواسطه عيبي كه از خود مي شناسد [بايستي] از خرده گيري از عيب ديگران خودداري نمايد و از اينكه عيب هاي ديگران در وي نيست به خود مشغول باشد [و با اين تفكر و تدبر نفس خود را از عيب يابي ديگران برحذر دارد].
امروز با حافظ
وين نقش زرق را خط بطلان به سر كشيم
صوفي بيا كه خرقه سالوس بركشيم
دلق ريا به آب خرابات بركشيم
نذر و فتوح صومعه در وجه مي نهيم
ترك هاي عميق در «شاه نشين» خانه نيما
007326.jpg
عليرغم اعلام اخباري مبني بر سالم ماندن خانه نيما در شهرستان يوش از آسيب زلزله ۲/۶ ريشتري، خبرهاي تازه رسيده درباره اين مكان فرهنگي تاريخي از به وجودآمدن ترك هاي عميق در بخشهايي از آن حكايت مي كند.
گزارش ميراث خبر از بازديد دقيق كارشناس ميراث فرهنگي استان مازندران از خانه نيما يوشيج در شهرستان يوش حاكي است كه در بخش هايي از اين بنا ترك هاي عميقي ايجاد شده كه در قسمت شاه نشين، بخش غربي ساختمان، راهرو، اتاق و گچ بري هاي نماي بيروني ساختمان ديده مي شود.
مهدي ايزدي كارشناس ميراث فرهنگي استان مازندران نيز در گفت وگويي با اشاره به مرمت اساسي خانه نيما در تابستان گذشته كه باعث شد، اين مكان در زلزله اخير آسيب جدي نبيند گفت: خانه نيما ۱۰ تا ۱۵ درصد خسارت ديده كه جبران خسارت وارده و رفع ترك هاي ايجاد شده با مرمت امكان پذير است. از سوي ديگر گزارش شده است كه زلزله اخير بخشهايي از خانه دكتر مصدق را در احمدآباد هشتگرد دچار آسيب جدي كرد.
محمدحسين محبعلي معاون حفظ و احياي اداره ميراث كرج از ايجاد ترك هايي در سقف و ديوارهاي خانه دكتر مصدق خبر داد و گفت: اين تخريب با توجه به ميزان نفوذ رطوبت و آسيبهايي كه از قبل خانه را تهديد مي كرد، چندان جدي نبوده است. ترك خوردگي ناشي از زلزله محسوس است، اما هنوز اين خانه پابرجاست.خانه دكتر مصدق كه قدمت آن به دوره قاجار برمي گردد، نياز به مرمت فوري دارد و قرار بود بودجه اي براي مرمت اين خانه در نظر گرفته شود كه هنوز از آن خبري نيست.

ايرج راد:
جاي تئاتر در برنامه هاي سيما خالي است
ايرج  راد هنرمند عرصه  تئاتر و تلويزيون  معتقد است  كه  با حجم  انبوه برنامه هاي  تلويزيوني  جاي  تئاتر در برنامه هاي  اين  رسانه  خالي  است .
وي  در گفت  و گو با امور رسانه اي  جشنواره  صدا و سيما، گفت : تئاترتلويزيوني  (تله  تئاتر) باشيوه هاي  قديم  توليد و پخش  مي شود واين  درحالي است  كه  امروزه  با ورود فناوري  نوين  از منظر تكنيكي  و ارائه  شيوه هاي  جديد تئاتر تلويزيوني  از جذابيت  و اثرگزاري  بيشتري  برخوردار شده  است .
دوازدهمين  جشنواره  سراسري  توليدات  راديويي  و تلويزيوني  مراكز استان  هادر قالب  پنج  بخش ، خبر، صدا، سيما، تحقيقات  و موسيقي  اواخر خرداد ماه  سال جاري  در شهرهاي  استان  يزد برگزار مي شود.
راد به  پخش  مجموعه هاي  تئاتر تلويزيوني  اشاره  كرد و گفت : پخش  نمايش تلويزيوني  در قالب  مجموعه  و در چند قسمت  ازميزان  تاثيرگذاري  آثار مي كاهد، متوني  بايد براي  توليد انتخاب  شوند كه  به  صورت  تك  قسمتي  قابليت  پخش  داشته باشند.
اين  هنرمند حوزه  تئاتر پخش  آثار ارزشمند، موفق  و اجراهاي  ايراني  را دربه  صحنه  رفتن  تئاتر تلويزيوني  مؤثر دانست  و افزود: بازتاب  اين  هنردر جامعه  مضاعف  مي شود.
وي  تأكيد كرد: بايد تمهيداتي  براي  ايجاد تعادل  در حوزه  توليد و مقايسه آثار توليدي  انديشيده  شود.
راد، انتخاب  غيرتخصصي  هنرمندان  عرصه  سينما و تلويزيون  را از عوامل  افت كيفي  مجموعه هاي  تلويزيوني  خواند و گفت : بعضي  مواقع  فيلمسازان  براي  ارائه شخصيت هاي  خاص  منطبق  با ويژگي  متن  از نابازيگر استفاده  مي كنند.
به  عقيده  وي ، گسترش  شبكه هاي  استاني  بستر مناسبي  براي  اشاعه  فرهنگ  ملي و شناخت  مردم  با فرهنگ  بومي مناطق  مختلف  كشور است .
عضو هيات  مديره  خانه  تئاتر، تعامل  فرهنگي  با محوريت  فرهنگ  عمومي را ازعوامل  معرفي  صحيح  خرده  فرهنگ ها از طريق  شبكه هاي  استاني  صداوسيما عنوان كرد.

مجموعه مقالات و گفت و گوهاي جواد مجابي منتشر شد
نگاه كاشف گستاخ
مجموعه اي از مقالات، گفت و گوها و يادداشتهاي جوادمجابي، محقق و منتقد ادبي، هنري با عنوان «نگاه كاشف گستاخ» از سوي انتشارات افق به بازار نشر راه يافته است.
به گزارش همشهري عمده مطالب اين كتاب ۸۰۰ صفحه اي و پرحجم را دو زمينه عمده ادبيات و هنرهاي تجسمي شكل مي دهد.
مجابي خود را نويسنده و ادب پژوه نسل سوم نويسندگان و شاعران ومحققان ايران مي داند و معتقد است كه اين نسل تجربه هاي اجتماعي دو نسل پيش از خود را به گونه اي گسترده  ادامه داده است؛ نسلي كه در رشته هاي مختلف هنري طبع آزمايي كرده و با عشقي عظيم به ارتباط گيري با رسانه ها روي آورده و حضورش تاكنون تداوم يافته است.

برگي از تاريخ
چند ماه پس از مرگ «حجاج» حاكم اموي كرمان و فارس كه ماموريت پشتيباني از حمله نظامي به مازندران و تصرف اين منطقه از ايران را داشت كه هنوز به تسخير اعراب در نيامده بود، يزيد ابن مهلب كه از سوي دمشق مامور اين كار شده بود ۳۱ ماه مه سال ۷۱۴ ميلادي به تنهايي دست به حمله زد كه از مازندراني ها شكست خورد و عقب نشيني كرد. ابن مهلب دو سال بعد دو واحد كوهستاني بر نيروي خود اضافه كرد و از سه نقطه به مازندران حمله برد كه بازهم شكست خورد و با دادن تلفات سنگين عقب نشيني كرد و با اين دو تجربه درصدد جمع آوري نيرو براي حمله نظامي ديگري بود كه در جريان يك توطئه داخلي به قتل رسيد. مازندراني ها و گيلاني ها بعداً، خود داوطلبانه مسلمان شيعه شدند و فشار نظامي اعراب در كار نبود.
گروهي از خانواده هاي مازندراني كه در دوران ساسانيان افسران ارتش ايران را تامين مي كردند و به اسپهبدان معروف بودند در سال ۷۱۶ ميلادي به گجرات هند رسيدند و شهر سنجان را در اين منطقه تاسيس كردند. اين خبر در جريان دومين جنگ «ابن مهلب» به مازندران رسيده بود. خانواده هاي اسپهبدان و گروهي ديگر از ايرانيان پس از انقراض ساسانيان براي اين كه به دست اعراب نيافتند دست به مهاجرت به هند زده بودند كه در اين كشور به «پارسيان» معروف شده و پس از ۱۳ قرن همچنان به ايران و فرهنگ ايراني وفادار مانده اند. اين مهاجران در قرن گذشته به صنعتي شدن و استقلال هند كمك موثر كردند و شوهر بانو اينديرا، يك پارسي به نام پيروز گاندي بود كه پسرش راجيو نخست وزير هند شد و بيوه او سونيا هم اكنون رئيس حزب حاكم هند است.

پاسخ به پرسش پزشكي
علائم بيماري گلاكوما
دكتر روزنفلد علائم بيماري چشم معروف به آب سياه (گلاكوما) را به اين شرح بيان داشته است: مشاهده دايره و هاله در اطراف نقطه نور افشان (مثلاً لامپ چراغ) هنگام نگريستن به آن، تار شدن متناوب يك و يا هر دوچشم، سرخ شدگي و احساس درد در كره چشم و .... اين بيماري كه ديابتي ها بيش از ديگران در معرض ابتلا به آن قرار دارند در نتيجه بالا رفتن فشار داخلي چشم و آسيب ديدگي عصب آن است كه آن هم نتيجه اختلال در خون رساني است. توصيه مي شود كه هر ديابتي و يا فرد بالاتر از ۵۰ سال، هر سال دست كم يك بار از يك كارشناس چشم بخواهد كه فشار داخلي چشم او را اندازه گيري كند تا فرصت از دست نرود.

تازه هاي دنياي رسانه ها
بوته هاي خشم
برخي از رسانه ها، رويداد تروريستي سي ام مه در منطقه نفتي «خبر» كشور سعودي را كه منجر به مرگ بيش از ۲۰ تن شد كه تقريباً نيمي از آنان خارجي بودند، نتيجه خشم بعضي اتباع آن كشور از توزيع نابرابر درآمد نفت مي دانند. كشور نسبتاً كم جمعيت سعودي روزانه نزديك به ده ميليون بشكه نفت صادر مي كند و توزيع نا برابر درآمد حاصل از آن و سرمايه گذاري متزلزل بيشتر اين پول در خارج از كشور باعث خشم و دست از جان شستن بعضي اتباع مي شود كه وسيله اي ديگر براي ابراز اعتراض خود ندارند. اين رسانه ها ابراز عقيده كرده اند كه عاملان رويداد تروريستي «خبر» صرف نظر از وابستگي به كدام دسته، در اوج خشم و سير شدن از زندگي بودند كه به چنين كاري كه نتيجه اي جز مرگ و نيستي برايشان نداشت دست زده بودند. نبايد يكسويه و بدون توجه به علت قضاوت كرد، بايد قبول كرد كسي كه از جان خود مي گذرد تا به طرف ديگر آسيب برساند، در اوج خشم و نااميدي است و راه ديگري هم ندارد، همه راه ها را بسته مي بيند.
برنامه «شكست دادن خود»
«جيم هوگلند» در مقاله اي خطاب به جورج بوش رئيس جمهوري آمريكا در روزنامه واشنگتن پست نوشته است: برنامه اعلام شده دولت آمريكا درباره عراق يك «شكست دادن خود» است. شما از يك سوي از برقراري دمكراسي در عراق سخن به ميان مي آوريد و از سوي ديگر به دهان ملك عبدالله پادشاه اردن و رهبران سني ديگر در جهان عرب چشم مي دوزيد. شما نيروهاي آمريكايي را آزاديبخش عراق اعلام كرده بوديد اما آنان را در اندك زماني پس از بركناري صدام به صورت نيروي اشغالگر در آورده ايد كه در عراقي ها توليد سوء ظن و خشم كرده است. قرار دادن اختيارات، حتي به صورت محدود، در سي ام ژوئن در دست يك دولت انتقالي آزمايش نشده با سراني تقريباً ناشناخته براي عوام الناس عراق به اعتبار برنامه نويسان و طراحان سياسي آمريكا لطمه وارد كرده است. در حالي كه مبارزات انتخاباتي آغاز شده است و بيشتر وقت شما را مي گيرد هنوز اقدام موثري به انتقال برخي مسئوليت ها در عراق به دولت هاي عضو ناتو به ويژه آلمان و فرانسه بعمل نياورده ايد. شما هنوز اقدام كافي براي پاك كردن چهره آمريكا از كارهاي زشتي كه در زندان ابوغريب به عمل آمد انجام نداده ايد؛ جهانيان پس از رويداد يازدهم سپتامبر ۲۰۰۱ همدردي عاطفي نسبت به آمريكا پيدا كرده بودند كه انتشار عكس هاي زندانيان عراقي نظر آنان را تغيير داده است و ....
نيويورك تايمز از خود انتقاد كرد
ديروز «دانيل اوكرنت» دبير عمومي روزنامه قديمي و پرفروش نيويورك تايمز (پابليك اديتور ـ پاسخگوي روزنامه به مردم در قبال اعتراض به مندرجات) در برنامه «انتقاد از خود» گفت كه نيويورك تايمز در انتشار اظهارات يك طرفه عراقي هاي تبعيدي درباره وجود اسلحه كشتار جمعي در عراق خود را مقصر مي داند و اعتراف مي كند كه كوتاهي كرده است. او گفت: اين مطالب در آستانه حمله نظامي آمريكا به عراق منتشر شده بود كه برخي از مخاطبان، ما را متهم كرده اند كه با اين مطالب راه را بر اين حمله نظامي باز كرده ايم. خبرنگاران ما اظهارات اين عراقي هاي دور از وطن را بدون تحقيق از منابع ديگر به دبيران مربوط داده بودند و اين دبيران اينك قبول كرده اند كه جملات را به صورت «ادعا»، «ترديد» و «رفع مسئوليت از روزنامه» درنياورده بودند كه كاري مغاير حرفه روزنامه نگاري بود و ما اعتراف مي كنيم كه به ژورناليسم حرفه اي كه فنون و زبان خاص دارد و اصول مشخصي را دنبال مي كند لطمه وارد كرده ايم. ما اعتراف مي كنيم كه اين تبعيديان از جمله احمد چلبي اطلاعات نادرست داده بودند و ما با انتشار آنها اعتماد مخاطبان را متزلزل كرده ايم.
نگاه و گوش روزنامه نگار بايد به مردم باشد
فدراسيون بين المللي روزنامه نگاران سي ام ماه مه (ديروز) به جلسات بيست و پنجمين كنفرانس خود در آتن پايان داد و از روزنامه نگاران سراسر جهان خواست كه همبستگي حرفه اي بيشتري ميان خود ايجاد كنند و از ناشران تقاضا كرد كه با توجه به پيشرفتهاي فني، در تكميل آموزش اعضاي تحريريه خود همت بگمارند. در اعلاميه بسيار مفصل پاياني اين كنفرانس تاكيد شده است كه روزنامه نگار بايد نگاه و گوشش به مردم باشد تا بتوان لقب روزنامه نگار بر او نهاد. اين فدراسيون سپس خواهان همبستگي رسانه ها براي دادن سرويس بهتر، جامع تر و دقيق تر به مخاطبان شده است. فدراسيون همچنين خواهان امنيت شغلي روزنامه نگاران و برخورداري آنان از حق تاسيس سنديكا، اتحاديه و انجمن شده و تاكيد كرده است كه يك روزنامه نگار حرفه اي نبايد در هيچ شرايطي از ادامه پرداختن به اين حرفه محروم شود. طبق اين اعلاميه، حرفه روزنامه نگاري از سياست جدا است، روزنامه نگار درباره سياست تنها بايد خبر و نظر و فعاليت سياسيون و تحليل و انتقاد در اين زمينه بنويسد نه اين كه در قالب اين كار، خود در بازي هاي سياسي شركت جويد.

بهارستان
تو را مي نگرم و آفتاب مي گسترد
زودا كه روز فرمان مي گيرد
برخيز دل!
و رنگ برسر
براي از ميان بردن سياه بختي هاي شب
پل آلوار- ترجمه بهمن شاكري

نگارستان
پوشش
007329.jpg
۱. استنلي ويليام هي ترStanley William Hayter
۲. تولد: لندن ۱۹۰۱ / وفات: پاريس ۱۹۸۸
۳. سبك هنرمند: سوررئاليسم (مكتبي است كه از سال ۱۹۲۰ در فرانسه آغاز شد. در اين سبك واقعيت هاي عالم ناهشياري به تصوير در مي آمد. در واقع هنرمندان پيرو اين مكتب آثارشان را با نوعي «تصادف كور» بر پرده نقاشي مي كردند.)
۴. درباره هنرمند: تولد هي تر با انقلاب نفت مصادف بود و پيش از آنكه به يكي از هنرمندان معروف هنر گرافيك تبديل شود، آثار زيادي با رنگ روغن و تكنيك هاي جديد نقاشي آفريد. «هي تر»، پيرو مكتب سور رئاليسم بود اما بسياري از آثار بي نظير خود را با استفاده از تكنيك هاي جديد نقاشي مي آفريد. او قلم زن ماهري نيز بود. بيشتر عمر خود را در پاريس گذراند و در سال ۱۹۲۶ استوديوي نقاشي به نام «آتليه شماره هفده»را راه اندازي كرد كه به كارگاه نقاشي هنرمنداني چون «پيكاسو»، «مارك شاگال»،«جاكومتي» و «ايوتانگي» بدل شد. در زمان جنگ دوم «هي تر» به نيويورك رفت و در سال ۱۹۵۰ پس از پايان جنگ به پاريس بازگشت.
۵. نام تابلو و مشخصات تابلو: پوشش/ ۱۹۷۲ / سياه قلم رنگي روي كاغذ / ۶۰*۴۹ سانتي متر.امواجي به هم چسبيده كه نه به صورت صاف بلكه در شكل هاي مختلف مخصوصاً مورب به يكديگر متصل شده  اند. امواج حالتي چرخان گيج  كننده و خواب آور دارند و گويي امواج الكتريسته اند.
۶. محل نگهداري تابلو: گالري خصوصي .

شناسنامه
نشاني و تلفن هاي همشهري
دفتر مركزي: تهران ـ خيابان آفريقا ـ كوچه تنديس ـ شماره ۱۰
كد پستي: ۱۹۱۵۶ ـ صندوق پستي: ۵۴۴۶/۱۹۳۹۵
شماره نمابر
شماره تلفن
۲۰۴۶۰۶۷
(۹ خط) ۲۰۵۹۳۸۶
دفتر مركزي
پيام گير: ۲۰۴۲۴۹۰
۲۰۵۱۴۹۲
دفتر ارتباطات توزيع و اشتراك
۲۰۵۸۸۱۱
۲۰۴۲۴۹۰
دفتر ارتباطات تحريريه
۶۴۸۰۴۰۰
۳۴۱۲۰۱۷
اشتراك
۲۰۴۶۰۶۷
۲۰۱۲۷۰۰
اشتراك الكترونيكي
نشاني اينترنت: http://www.Hamshahri.org
نشاني اينترانت: http://www.Hamshahri.net
نشاني پست الكترونيكي: Editorial@Hamshahri.org


سازمان آگهي ها: خيابان مطهري ـ چهارراه سهروردي ـ شماره ۹۱
تلفن: ۸۶۰۶۶۰۴ ـ ۸۶۰۶۶۲۲ ـ ۸۶۰۶۵۹۸ ـ ۸۶۰۶۵۹۱ ـ ۸۴۲۳۳۶۲ ـ ۸۶۰۶۶۰۴
نمابر: ۸۶۰۶۶۵۴ ـ ۸۴۰۸۳۱۶ ـ ۸۴۰۶۱۳۲


دفتر مركزي راهنماي همشهري (نيازمنديهاي صبح تهران):
خيابان كريمخان زند ـ خيابان حافظ ـ كوچه امير رضايي ـ شماره ۲۱۴
تلفن: ۸۸۰۶۶۶۶

روزنامه صبح ايران: اجتماعي ـ فرهنگي ـ اقتصادي
صاحب امتياز: شهرداري تهران
چاپخانه هاي: افست و ايرانچاپ

داستانك
نامه
او هر روز يك نامه عاشقانه دريافت مي كرد. هشت سال بود كه هر روز نامه  اي مي فرستاد و نامه اي دريافت مي كرد. رفت و دو هزار و نهصد و بيست و يكمين نامه را براي خودش پست كرد.
جمال سعيدي

گشتي در دنياي خبرها
علامت استاندارد براي پيتزا
رم:وزارت كشاورزي ايتاليا براي حمايت از پيتزاي ناب اين كشور و مبارزه با پيتزاهاي تقلبي قصد اجراي يك سري قوانين تازه دارد. براساس استانداردهاي تازه، پيتزاهاي اصل ايتاليا بايد به شكل دايره اي به قطر ۳۵ سانتي متر باشد. همچنين ضخامت نان پيتزا در نقطه مركزي نبايد از ۳/۰ سانتي متر فراتر برود و ضخامت آن در نقاط ديگر بايد در حدود ۲ سانتي متر باشد.
علاوه بر اين، پيتزا بايد خاصيت كشائي داشته باشد و به راحتي تا شود. همچنين اين پيتزاها بايد در دماي مشخصي پخته شوند.در حال حاضر ۳۲ هزار پيتزا فروشي در ايتاليا وجود دارد كه هر هفته ۵۶ ميليون پيتزا توليد مي كنند.
با توجه به استانداردهاي تازه، تنها ۲۰۰ پيتزا فروشي قادر هستند بلافاصله علامت استاندارد از وزارت كشاورزي دريافت كنند.
درآمد جديد براي پيك ها
پورتسموث: پليس پورتسموث براي مبارزه با مصرف مواد مخدر و مشروبات الكلي توسط افراد زير ۱۷ سال در ميهماني ها دست به ابتكار جالبي زده است.
براين اساس اين ابتكار، از پيك هاي رستورانها و يا كارگران هتل ها كه غذا به محل اسكان مشتريان مي برند خواسته شده است، در صورت مشاهده افراد زير ۱۷ سال در حين مصرف مواد مخدر يا مشروب، بلافاصله پليس را مطلع كنند.
اين افراد به ازاي هر گزارش موثق به پليس ۵۰ دلار پاداش دريافت خواهند كرد.
كار رايگان
واشنگتن: چندي پيش در حدود ۴۰۰ نفر از مأموران امنيتي زندانهاي آمريكا به دادگاه شكايت كردند. آنها مدعي شدند كه از سال ۲۰۰۰ تا كنون هر روز به مدت ۹ دقيقه به رايگان براي دولت انجام وظيفه كرده اند. براساس قوانين زندانهاي آمريكا، هر يك از مأموران زندان در پايان شيفت كاري خود بايد به بازرسي تجهيزات امنيتي زندان بپردازند و خلاصه اي از اتفاقات شيفت قبل را براي مأموراني كه قرار است شيفت را تحويل بگيرد، توضيح دهند كه اين فرايند بين ۶ تا ۱۲ دقيقه زمان مي برد. سرانجام روز گذشته دادگاه راي  داد، دولت بايد به هر يك از ماموران ۲۵۸۰ دلار بپردازد.
فاجعه در منزل
بالتيمور: ديروز هنگامي كه يك مادر در آمريكا به خانه رسيد با صحنه هاي دلخراشي مواجه شد. كف منزل مملو از خون بود. پسر و دختر ۹ ساله او به همراه خواهرزاده اش به قتل رسيده بودند. اين حادثه به حدي دلخراش بود كه حتي با تجربه ترين مأموران پليس نيز حاضر نبودند وارد خانه شوند. دو جوان ۱۷ و ۲۲ ساله كه در همسايگي اين خانواده زندگي مي كنند به اتهام قتل كودكان توسط پليس دستگير شده اند.
خانم مارپل
سيدني: يك خانم مارپل انگليسي پليس استراليا را در دستگيري يك قاتل ياري داد.يك سال قبل، خاله و شوهرخاله اين خانم ۵۵ ساله ناگهان مفقود شدند و ديگر خبري از آنها نشد. اين خانم كه از قضا كاملاً شبيه خانم مارپل (شخصيت يك سريال پليسي) است چندين بار با دختر خاله خود صحبت كرد و از ميان حرف هاي وي متوجه شد كه اين زن ۴۲ ساله قاتل است. به همين دليل او سرنخ هايي در اختيار پليس استراليا قرار داد كه مشخص شد، دختر بي رحم يك سال پيش پدر و مادرش را به قتل رسانده و جسد آنان را زير خانه دفن كرده بود.
غذاهاي حاضري
لندن: شايد باور اين موضوع دشوار باشد اما كاهش ميزان نمك و چربي موجود در غذاهاي حاضري سوپرماركت ها از مرگ ده ها هزار نفر در سال جلوگيري خواهد كرد. به گفته پزشكان، مردان بايد در روز حداكثر ۵/۲ گرم نمك (معادل يك قاشق چايخوري) و ۹۵ گرم چربي و زنان نيز به ترتيب ۲ گرم نمك و ۷۰ گرم چربي استفاده كنند. اما در بيشتر غذاهاي حاضري فروخته شده در رستوران ها، ميزان چربي و نمك بيش از حد مجاز است. به همين دليل كليه شركت هاي توليد كننده بايد با خط درشت ميزان چربي و نمك غذاهاي حاضري خود را روي بسته بندي آن درج نمايند.

ساعات شرعي
اذان ظهر امروز:ساعت ۱۳ و ۲ دقيقه
اذان مغرب امروز:ساعت ۲۰ و۳۷ دقيقه
اذان صبح فردا:ساعت ۴ و۵ دقيقه
طلوع آفتاب فردا:ساعت ۵ و۵۰ دقيقه

گل و گياه
هلنيوم
007323.jpg
نام علمي: Helenium شMoerheim Beauty'
خانواده: ASTERACEAE
گياه دائمي به بلندي ۱ متر و گستردگي ۶۰ سانتي متر است. داراي برگهاي سبز تيره و سرنيزه اي شكل بوده و گلهاي نارنجي مايل به قرمز آن اواخر تابستان و پاييز ظاهر مي شوند.
نيازها: به مكان كاملاً آفتابي و هر نوع خاك غني با زهكش خوب نياز دارد. حداقل دماي قابل تحمل آن ۱۵- درجه سانتي گراد است.
ازدياد: از طريق كاشت بذر در بهار و يا تقسيم گياه در بهار يا پاييز امكان پذير است.
سازمان پاركها و فضاي سبز شهر تهران
www.tehranparks.org
tehranparks@tehranparks.org

صفحه آخر
اجتماعي
اقتصادي
خارجي
سياسي
شهري
ورزش
ورزش جهان
همشهري ضميمه
بازارچه همشهري
همشهري ايرانشهر
شناسنامه
داستانك
دنياي خبرها
ساعات شرعي
گل و گياه
|  اجتماعي   |   اقتصادي   |   خارجي   |   سياسي   |   شهري   |   ورزش   |   ورزش جهان   |   صفحه آخر   |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   شناسنامه   |   چاپ صفحه   |