شنبه ۳۰ خرداد ۱۳۸۳ - سال دوازدهم - شماره - ۳۴۱۱
در اهواز اتفاق افتاد
كوري پس از جراحي چشم
مسوولا ن بيمارستان : هيچ پاسخي براي اين ماجرا نداريم
ميترا خلعتبري - عليرضا جلا ئيان
010035.jpg
ماجرا خيلي ساده بود؛ چند نفر براي عمل جراحي آّب مرواريد به بيمارستان رفته بودند اما اين ماجراي ساده در نهايت تبديل به بحراني تازه در جامعه پزشكي ايران شد. ۸بيمار چشم خود را به علت سهل انگاري مسوولا ن بيمارستان از دست دادند.

در انتظار نتيجه تحقيقات پزشكي قانوني و اعلام نظر قاعدي، قاضي پرونده بيمارستان ايرانمهر بوديم كه از اهواز خبر رسيد: «۸ بيمار كه تحت عمل جراحي چشم در بيمارستان ... اهواز قرار گرفته بودند،. به خاطر سهل انگاري مسوولان بيمارستان چشم خود را از دست داده اند.»
رچه به گفته شهاب الدين صدر، رئيس سازمان پزشكي قانوني كشور اين شايد موضوع فاجعه اي ملي نباشد ولي نبايد فراموش كنيم كه نابينا شدن ۸ نفر به خاطر سهل انگاري پزشكان يك بيمارستان موضوع كوچكي نيست.
همه اين بيماران در يك روز و براي عمل جراحي آب مرواريد به اتاق عمل رفته بودند. اين بيماران به اميد بهبود وضعيت بينايي شان در گران ترين بيمارستان اين شهر بستري شده بودند، غافل از اينكه آلودگي اتاق عمل باعث نابينايي آنها خواهد شد.
آغاز ماجرا
۱۸ خردادماه امسال ۸ بيمار براي عمل جراحي چشم به اتاق عمل بيمارستان رفتند و پزشكان اقدام به عمل جراحي بر روي چشم بيماران خود كردند، ولي پس از چند روز چشم بيماران دچار مشكل شده و عوارض سوءعمل نمايان شد. پزشكان پس از اين ماجرا اقدام به آغاز تحقيقات خود براي شناسايي علت اين ماجرا كردند و در بررسي هاي اوليه متوجه شدند كه چشم بيماران بر اثر آلوده بودن اتاق عمل دچار عفونت شديد شده است و از آنجا كه احتمال مي رفت اين آلودگي و عفونت از چشم اين بيماران به مغز سرايت كند، چشم هاي بيماران سريعا تخليه شد.
انتقال به تهران 
۳ نفر از بيماران كه دو مرد و يك زن هستند بلافاصله به تهران منتقل شدند و در بيمارستان هاي لبافي نژاد و فارابي بستري شدند، اما بقيه بيماران كه توان مالي خوبي نداشتند در اهواز مانده و در بيمارستان هاي آن شهر تحت عمل جراحي قرار گرفتند.
براساس گزارشي از اهواز ۵ بيماري كه در بيمارستان هاي اهواز تحت عمل جراحي قرار گرفته اند در وضعيت مناسبي قرار ندارند و در حال حاضر در قرنطينه به سر مي برند. همچنين اتاق عمل جراحي چشم اين بيمارستان فعلا تعطيل شده است وديگر اجازه انجام عمل جراحي چشم در آن بيمارستان داده نمي شود.
010071.jpg

وضعيت روحي نامناسب بيماران 
طبقه دوم بيمارستان لبافي نژاد، بخش قرنيه، اتاق عفونت، تخت ۲. مرد ۵۸ ساله اي در حالي كه يكي از چشمانش را با باند بسته اند، بستري شده است. پسرش كه او را از اهواز به تهران آورده، مي خواهد با پدرش صحبت نكنيم. «پدرم از لحاظ روحي به هم ريخته است و بهتر است در اين مورد با او صحبت نكنيد و اگر سوالي داريد من پاسخ مي دهم.»
جوان درباره ماجرا چنين توضيح مي دهد: «دكتر معالج پدرم گفت كه بايد هرچه سريع تر چشم او را عمل كنيم و اين دكتر، بيمارستان... كه فوق تخصصي است را معرفي كرد.
هجدهم خرداد پدرم را در بيمارستان بستري كرديم و عمل كه مدت زمان زيادي طول نكشيد، به گفته دكتر جراح باموفقيت انجام شد، اما چند ساعت پس از عمل، تب و لرز شديدي به بدن پدرم حمله كرد. وقتي دكتر او را معاينه كرد، گفت اين علايم مربوط به عوارض عمل چشم او نيست و او را براي عكسبرداري از مغز به بخش سي تي اسكن بردند.»
در حالي كه اوضاع عمومي پيرمرد وخيم تر مي شده تا شب۷، نفر ديگر هم كه آن روز اين جراحي را انجام داده بودند، دچار وضعيت مشابهي مي شوند.
به اين ترتيب اولويت، بيماراني كه پس از عمل دچار عوارض شديد شده بودند، پس از تسويه هزينه بيمارستان، به بيمارستان امام خميني اهواز كه يك بيمارستان دولتي است منتقل شدند.
پزشك آن بيمارستان پس از معاينه بيماران گفت كه چشم هاي آنها بعد از عمل دچار عفونت شديد شده است و ۸ بيمار را مجددا همان شب به طور جداگانه به اتاق عمل بردند و چشم هايشان را شستشو دادند ولي حال آنها بهتر نشد و سرانجام پزشكان تصميم به تخليه چشم بيماران گرفتند. «براي تخليه چشم نياز به محلول هيدروكسيد بود كه بايد از تهران تهيه مي شد. آن شب هيچ راهي براي آمدن به تهران نبود تا اينكه صبح روز يكشنبه، بيست و چهارم خرداد ماه يعني ۶ روز پس از عمل، پدرم را با هواپيما به تهران آورديم و پس از بستري شدن او در بيمارستان لبافي نژاد، همان روز او را عمل كردند.»
معصومه فرخي فر بيمار ۶۳ساله اي است كه او هم به دليل آلوده بودن اتاق عمل بيمارستان، محكوم به از دست دادن چشم خود شده است.
دختر اين زن مي گويد: «مادرم براي انجام يك عمل ساده به آن بيمارستان كه مشهورترين بيمارستان اهواز است رفته بود، ولي به دليل سهل انگاري پرسنل و پزشك معالج آنجا چشمش دچار عفونت شده و در حال حاضر هم بيمارستان هيچ مسووليتي در اينباره قبول نمي كند و حتي هزينه عمل ناموفق خودشان را هم از ما گرفته اند.»
تشكيل تيم ويژه
010068.jpg

پس از انتقال اين دو بيمار به بيمارستان لبافي نژاد تهران، پزشكان بيمارستان با توجه به وضعيت وخيم آنها و همچنين احتمال سرايت عفونت به مغز، اقدام به تشكيل يك تيم ويژه به سرپرستي دكتر كريميان جراح چشم در اين بيمارستان كردند. آنها پس از سي تي اسكن از بيماران و انجام آزمايشات لازم اقدام به تخليه كردن يكي از دو چشم دو بيمار خارج نوبت و به صورت اورژانسي كردند.
شكايت از بيمارستان 
خانواده بيماران پس از اين ماجرا با مراجعه به كلانتري ۱۴ اهواز، از پزشكان و مسوولان اين بيمارستان شكايت كردند و خواستار برخورد با افرادي شدند كه با سهل انگاري خود باعث بروز اين عارضه براي ۸ بيمار عمل شده اند.
دكتر محمدحسن عابدي، معاون پزشكي سازمان پزشكي قانوني هم در خصوص شكايت بيماران از اين بيمارستان به خبرنگار ما گفت: «تا به حال شكايتي از سوي خانواده هاي اين بيماران در پزشكي قانوني مطرح نشده است و تا زماني كه شكايتي در اين خصوص مطرح نشود ما نمي توانيم وارد عمل شويم. شايد هم خانواده هاي اين بيماران در شهرستان اهواز به پزشكي قانوني اهواز شكايت كرده باشند كه دراين مورد هم موضوعي به ما اطلاع داده نشده است و وزارت بهداشت مي تواند از اين بيمارستان شكايت كند و ما فقط مي توانيم پس از ارسال پرونده نظر كارشناسي بدهيم.»
از سوي ديگر دكتر شهاب الدين صدر، رئيس سازمان پزشكي قانوني كشور در مصاحبه مطبوعاتي خود با خبرنگاران با ابراز تاسف از اين ماجرا گفت: «ما هم از اين موضوع اطلاع داريم و در صورتي كه پرونده براي ما ارسال شود آن را پيگيري خواهيم كرد. »
آخرين خبر
در حال حاضر از ۸ بيماري كه در بيمارستان ... اهواز دچار عفوت چشم شده بودند، ۳ نفر از اين بيماران در تهران بستري شدند كه ۲ نفر در بيمارستان لبافي نژاد و يك نفر از آنان در بيمارستان فارابي بستري هستند و به گفته يكي از بيماران ۲ نفر ديگردر اهواز در قرنطينه هستند كه وضعيت آنها معلوم نيست و ۳ نفر ديگر در بيمارستان امام خميني اهواز بستري هستند.
قرار است امروز يكي از بيماران كه وضعيت جسماني اش مساعد است از بيمارستان مرخص شود.

آنجا
كالسكه مست 
يك كالسكه در آلمان به همراه ۳ سرنشين كه يكي از ديگري مسن تر بود واژگون شد. به گفته پليس محلي، سرنشينان اين كالسكه ۷۰، ۷۷ و ۷۹ ساله اند و بر اثر اين حادثه دچار آسيب شده اند كه حال دو نفر از آنها به شدت وخيم است. كالسكه ران با سرعت بسيار در حال حركت بود كه به علت مواجه شدن با يك سنگ و عدم كنترل، واژگون شد. پس از بررسي هاي انجام شده بر روي كالسكه ران، مشخص شد اين مرد ۵۲ ساله به علت مصرف بيش از اندازه مشروبات الكلي نتوانسته است كنترل كالسكه را حفظ كند. اين مرد به علت استفاده غيرقانوني از مشروبات الكلي در حين كار و زخمي  شدن ۳ سرنشين، احتمالا جواز كارش را از دست خواهد داد واجازه رانندگي با كالسكه را نيز نخواهد داشت.
دستگيري۳۲ هوادار انگليسي
۳۲ تماشاگر و يا بهتر است بگوييم هوادار فوتبال انگليسي هم بعد از باخت اين تيم مقابل فرانسه دستگير شدند. شب مسابقه نيز ۱۲ نفر از اين آقايان به علت آشوب دستگير شده بودند. يكي از اين آشوبگران پس از دستگيري به علت زخمي شدن از ناحيه چشم به بيمارستان منتقل شد. رئيس پليس شهر آلگارو در جمع خبرنگاران گفت: «محل حادثه، محلي است كه شب مسابقه نيز به علت آشوب شلوغ شده بود. آنها حدود ۳۰۰ نفر بودند و عده اي از آنها نيز به سياهپوستان آن منطقه حمله ور شدند.» به نظر مي رسد خيلي بهتر است كه تيم انگليس در همين دور اول حذف شود تا ديگر شاهد اينگونه مشكلات در پرتغال نباشيم. هر چند كه اگر اين تيم حذف هم شود باز مشكلات پيش مي آيد.
خشك كردن ماشين با سرعت 
در نيوزيلند مردي در حال رانندگي با سرعت بالا دستگير مي شود. او در مكاني كه سرعت مجاز ۸۰ كيلومتر در ساعت بود، با سرعت ۱۶۰ كيلومتر در ساعت در حال حركت بود.
اين مرد به همين خاطر، علاوه بر اينكه ۱۱۰ پوند جريمه شد، براي مدت ۶ ماه نيز از رانندگي محروم گرديد.
اين مرد ۳۷ ساله زماني كه توسط پليس متوقف شد به ماموران گفت كه تازه ماشين خود را شسته است و براي اينكه بر روي آن لكه ايجاد نشود با سرعت در حال حركت بوده تا اتومبيلش خشك شود. او در دادگاه گفت: من اصلا احساس نكردم كه سرعتم بالاست، زماني متوجه سرعت بالايم شدم كه پليس به من دستور توقف داد.
فيزيك و بيليارد
اينكه چه ربطي ميان بيليارد و فيزيك است را الان متوجه مي شويد.
دانشجويان كشور چك از اين پس به عنوان يك واحد درسي رشته فيزيك بايد آموزش بيليارد ببينند. دانشجويان معتقدند كه بازي بيليارد، يك بازي دوست داشتني است و به كمك آن مي توان درس فيزيك را به صورت جذاب  تري دنبال كرد و يادگيري آن براي دانشجويان ساده تر خواهد شد. اما نظر استادان نيز جالب است. هدف از اين كار پرورش بازيكنان حرفه اي براي مسابقات بين المللي نيست، بلكه هدف از اين كار آشنايي دانشجويان با قوانين علم فيزيك است.
اين واحد درسي قرار است از ترم آينده به عنوان يكي از واحدهاي درسي فيزيك آموزش داده شود.
۲۷۰ بار نيش مار

در هيماليا در كشور هندوستان مردي از نيش مار جان سالم به در برد. البته توجه داشته باشيد كه براي دويست و هفتادمين بار است كه اين اتفاق براي اين شخص روي مي دهد و او مي تواند بارها و بارها از اين اتفاق جان سالم به در ببرد.
رمز اينكه اين مرد هيچ وقت دچار آسيب نمي شود، عدم استفاده از نمك است.
منزل اين مرد ۹۲ ساله در پايين دره اي واقع در ارتفاعات هيماليا قرار دارد و او به مدت ۵۰ سال است كه در اين منطقه سكونت مي كند و غذاي روزانه او چيزي جز گياهان و استفاده از شير حيوانات اهلي نيست.

اينجا
ناله هاي عروس جوان در آتش
محبوبه۲۴ ساله ساكن شهرستان ورامين با ريختن بنزين روي خود به زندگيش خاتمه داد. او چهار سال پيش با يكي از بستگان مادرش ازدواج كرد وصاحب دو دختر شد. شوهرش از ناراحتي رواني رنج مي برد و هميشه او را آزار مي داد. «علي» شوهر محبوبه با چاقو او را تهديد و حتي گاهي زخميش مي كرد. شب ها هنگام خواب به او دستور مي داد كه بالاي سر او بايستد و حتي مثل شاگردهايي كه توسط معلمشان تنبيه مي شوند يك پايش را بالا بگيرد. اگر او از اين كار سر باز مي زد يا اگر خوابش مي برد و «علي» مي فهميد، با كمربند به جانش مي افتاد و كتكش مي زد. پدر علي هم اين بيماري را داشت و همسرش را به شدت آزار مي داد. مادر شوهر «محبوبه» پس از اينكه او خودكشي كرد به خانواده او گفت، فكر مي كردم آنها با هم ازدواج كنند حال علي بهتر مي شود.
شب حادثه
آن شب محبوبه از علي خواست تا به روانپزشك مراجعه كند اما علي شروع به فرياد كرد و او را كتك زد. وقتي بچه هايش گريه كردند آنها را هم كتك زد. حال محبوبه خيلي بد شده بود، خودكار و كاغذي برداشت و اين جمله را نوشت ،«علي خستم كردي»، به انباري خانه رفت و مقداري بنزين روي خودش ريخت و به حياط خانه رفت. كبريت را كشيد. همه اعضاي خانه از صداي گوشخراش محبوبه بيدار شدند، اما دير شده بود. او به علت ۹۷ درصد سوختگي جان خود را از دست داد.
امسال، نيروي انتظامي
كنترل و تقويت بيشتر مرزها به ويژه مرزهاي دريايي ازمهمترين برنامه هاي امسال نيروي انتظامي است.
سردار عبدالهي جانشين فرمانده نيروي انتظامي كشور در اينباره گفت: «تقويت لايه هاي انتظامي مانند كلانتري ها، گشت هاي انتظامي و پليس راه هاي كشور با بهره گيري از نيروي انساني و امكانات بيشتر در اولويت اهداف نيروي انتظامي است.
ايجاد و فعال كردن خدمات نرم افزاري براي رفاه بيشتر مردم با استفاده از امكانات مناسب نيز كارهاي ديگري است كه نيروي انتظامي تلاش مي كند آن را به بهترين نحو عرضه كند.»
هشدار
سردار عبداللهي، جانشين فرمانده نيروي انتظامي مي گويد: «بر اساس پيش بيني ها امسال در افغانستان ۴ هزار و ۶۰۰ تن مواد مخدر توليد مي شود.» احتمالا ميان مردم ما كسي نيست كه رابطه توليد مواد مخدر در افغانستان با قاچاق و امنيت را نداند. سردار عبداللهي مي گويد: «مواد مخدر از عوامل مخل امنيت است. ما درسال ۸۱ماهانه ۱۱ تن، در سال بعد ۱۷ تن و در سال ۸۳ تاكنون ۲۵ تن موادمخدر كشف كرده ايم. سخت گيري نيروي انتظامي در گلوگاه ها موجب شده مسير ترانزيت مواد مخدر تغيير كند و تلاش براي خنثي كردن اين عامل ناامني با جديت ادامه دارد.» پيش بيني نيروي انتظامي را جدي بگيريد، مراقب اطرافتان باشيد و شماره ۱۱۰ را هرگز فراموش نكنيد
سقوط در باتلاق
سقوط يك دستگاه خاور به باتلاق مشهور منجيل يك كشته برجاي گذاشت؛ راننده اي كه در مسير قزوين - رشت كار مي كرد.
پلي كه روي باتلاق منجيل ساخته شده، «بالا بالا» نام دارد كه سالهاست اتفاق مثل اين را تجربه نكرده است.
ماموران كلانتري ۱۴« لوشان» وقتي از وقوع اين حادثه مطلع شدند به سرعت به محل رفته و پس از ساعت ها جست وجو با استفاده از جرثقيل موفق به بيرون كشيدن خاور از اعماق باتلاق شدند.
اما اين بار هم براي امداد رساني «دير» شده بود.

سيسم امنيتي موزه پارس نصب شد
ميراث خبر- موزه پارس پس از نصب سيستم امنيتي بازگشايي مي شود.
«علي رضا قلي نژاد»، مدير اداره ميراث فرهنگي استان فارس با اعلام اين مطلب گفت: «شركت طرف قرارداد ميراث فرهنگي وسايل حفاظتي موزه را تهيه كرده است و به زودي اين سيستم را نصب مي كند.»
وي در مورد تاخير يكساله موزه گفت: «با توجه به اتفاقي كه سال گذشته در اين موزه رخ داد و حساس بودن آن بايد به دنبال سيستم حفاظتي معتبر و مطمئني بوديم تا آنچه رخ داد دوباره تكرار نشود.» موزه پارس كه به موزه كريم خان زند مشهور است، در عمارت كلاه فرنگي تنها بخش باقي مانده از باغ نظر شيراز است كه اشياي دوره زنديه در آن به نمايش در آمده است. در بخشي از ساختمان اصلي اين عمارت مقبره كريم خان زند واقع شده است. در ارديبهشت ماه سال گذشته به هنگام ظهر، چند فرد مسلح اقدام به سرقت چند تابلو از آن كردند و از آن به بعد موزه تعطيل شد و اشياي داخل آن نيز به مخزن موزه منتقل شد.

حوادث
ايرانشهر
تهرانشهر
خبرسازان
در شهر
درمانگاه
طهرانشهر
|  ايرانشهر  |  تهرانشهر  |  حوادث  |  خبرسازان   |  در شهر  |  درمانگاه  |  طهرانشهر  |
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   چاپ صفحه   |