دوشنبه ۱ تير ۱۳۸۳ - سال دوازدهم - شماره - ۳۴۱۴
عطش و گرماي تابستان
آب، آب ميوه  يا نوشابه؟
روزهاي تابستاني هنگامي كه در خيابان هاي شهر راه مي رويد نوشيدن يك ليوان نوشيدني خنك، گوارا به نظر مي رسد.
عطش حاصله از گرما فراوان است و بدن شما هم نياز به آب دارد.
براي نوشيدن آب، آب ميوه يا نوشيدني ها كدام را برمي گزينيد وچرا؟
مرجان نماينده
انواع نوشيدني هاي تابستاني
نوشيدني هايي كه تابستان ها رونق بيشتري دارند شامل انواع آب ميوه هاي طبيعي و صنعتي، يخ در بهشت، خاكشير و ... هستند. بعضي از ميوه هاي طبيعي با استفاده از دستگاه هاي آبميوه گيري ارائه مي شوند شامل : توت فرنگي، طالبي، هويج و آب آلبالو، آب زرشك و ... هستند. متوسط قيمت هر يك ليوان از اين آب ميوه ها ۲۰۰ تا ۴۰۰ تومان است. اين بدين معني است كه اگر روزي دو ليوان آب ميوه بنوشيد ماهيانه نزديك به ۲۰ هزار تومان فقط براي رفع عطش روزانه پرداخته ايد.
طبعاً هنگام استفاده از اين نوشيدني ها بايد توجه داشت فروشندگان بهداشت را رعايت كرده اند يا خير. وزارت بهداشت بارها در اين زمينه هشدارهايي داده كه شهروندان بايد به آن عنايت كنند.
كنسانتره ها و آبميوه هاي صنعتي كه داراي مهر استاندارد هستند انواع ديگري از آبميوه ها به شمار مي روند كه در ميان مردم طرفداران زيادي دارد و اساساً از تنوع بيشتري برخوردارند.
قيمت اين محصولات باتوجه به اندازه بسته بندي متفاوت است. آبميوه ها در بسته بندي هاي ۲۵۰ - ۲۰۰ سي سي و ۱۵۰-۲۰۰ تومان به فروش مي رسند و آبميوه ها در بسته بندي هاي هزار سي سي با قيمت ۶۰۰ تا هزار تومان افزايش مي يابند آن چنان كه متعلق به قشري با درآمد بالا  به شمار مي روند.
كنسانتره ها داراي اسانس طعم دهنده هستند به همين دليل عده اي اين نوع محصولات را نمي پسندند و آب ميوه طبيعي را ترجيح مي دهند، ولي افزايش تعداد اين آب ميوه ها در بازار نمايانگر توفيق آن ها است.
ساير نمونه ها
علا وه بر آب ميوه ها محصولات ديگري نيز هستند كه در فصل تابستان در سطح شهر به فروش مي رسد. از آن ميان مي توان به يخ در بهشت هاي رنگارنگ و خاكشير كه روزگاري بين خانوارهاي سنتي طرفداران بسياري داشت، اشاره كرد. خاكشير در مناطق مختلف سطح شهر بين ۱۵۰ - ۲۰۰ تومان به فروش مي رسد. عده اي آن را مناسبترين نوشيدني براي رفع عطش و گرمازدگي مي دانند. يخ در بهشت ها نيز معمولا ً ۲۰۰ تا ۳۰۰ تومان قيمت دارند.
اين يخ در بهشت ها كه با اسانس و طعم ميوه هاي گوناگون تهيه مي شود در ميان كودكان علا قه مندان زيادي دارد.
انتخاب نوشيدني ها
در انتخاب نوشيدني ها علاوه بر ذائقه افراد مسائل ديگري نيز دخيل است.
يكي از اين مسائل رعايت مسائل بهداشتي است. عده اي معتقدند بعضي از آبميوه  فروشي ها بهداشت را رعايت نمي كنند و عده اي نيز به دليل وجود اسانس، رنگ ها و طعم دهنده هاي مصنوعي در آبميوه هاي صنعتي از خوردن آن امتناع مي كنند.
003978.jpg

شكوهي از شهروندان تهراني مي گويد: در فصل تابستان نوشيدن آبميوه هاي خنك و ترش را به نوشيدني هاي ديگر ترجيح مي دهم. براي اين كار معمولا ً از آبميوه  فروشي هاي مطمئن كه داراي مجوز وزارت بهداشت هستند خريد مي كنم و يقيناً پيش از خريد كيفيت آن جا را از نظر بهداشتي مورد بررسي قرار مي دهم.
افسري يكي ديگر از شهروندان نيز در اين مورد مي گويد: نمي توان از نظر بهداشتي به آب ميوه هاي طبيعي چندان اطمينان داشت زيرا با وجود گرمي هوا در تابستان ممكن است به انواع ميكروبها آلوده شوند. متأسفانه بسياري از آب ميوه فروشي ها رعايت مسائل بهداشتي را نمي كنند.اما از آنجا كه برخي از آبميوه ها طبيعي هستند مي توانند ويتامين هاي موردنياز بدن را به طور طبيعي تأمين كنند. بنابراين براي خريد اين نوع آب ميوه ها بايد به مراكز مطمئن مراجعه كرد. هرچه باشد هيچ چيز بهتر از آب ميوه طبيعي نيست.
يكي از كارشناسان تغذيه در مورد اين نوشيدني ها مي گويد: نوشيدني هاي صنعتي معمولا ً در بسته بندي هاي معتبري قرار دارند كه ممكن است هيچ فايده اي براي بدن نداشته باشند، اما هيچ ضرري هم ندارند اما نوشيدني هايي كه فاقد بسته بندي هستند ممكن است به انواع بيماري ها و ميكروبها آلوده باشد.
او مي افزايد: براي استفاده از انواع نوشيدني  بهتر است نوشيدني هايي مورد استفاده قرار گيرد كه در شيشه يا بسته بندي هاي مناسب و با مجوز و پروانه ساخت تهيه شده باشند. استفاده از خاكشير در فصل تابستان مناسب است كه اگر در منزل تهيه شود بسيار مطمئن تر خواهد بود.
م.تقوايي يكي از شهروندان كه به همراه فرزند خردسالش در خيابان قدم مي زند، مي گويد: آب ميوه هاي غيرصنعتي كه توسط دستگاه هاي آبميوه گيري تهيه مي شود، شايد مطمئن تر از يخ در بهشت هاي رنگارنگي باشد كه به فروش مي رسد.
او مي افزايد: هر بار كه با فرزندم به خيابان مي روم خريد يك ليوان يخ در بهشت الزامي است و در فصل تابستان تقريباً هفته اي ۳ يا ۴ بار از اين محصول تهيه مي كنم.
نجابت يكي ديگر از شهروندان نيز مي گويد: عده اي استفاده از آبميوه هاي طبيعي را ناديده مي گيرند و عده اي استفاده از آبميوه هاي صنعتي را كه اين نوعي افراط و تفريط است.
بنابراين شايد بهتر باشد ميوه را خودمان بخريم و در خانه  اقدام به تهيه آبميوه كنيم.
اين روش كمكي هم به اقتصاد خانواده مي كند، زيرا با خريد دو سه كيلو ميوه نظير طالبي يا انبه مي توان سه، چهار ليوان آب ميوه تهيه كرد كه اين از نظر اقتصادي بسيار باصرفه تر است.
آبميوه ها و نوشيدني هاي ديگر:
آبميوه ها كه مي توانند ويتامين هاي موردنياز بدن را تأمين كنند بسيار باصرفه تر نوشيدني هاي گازدار هستند. نوشابه ها به دليل طعم دلچسبي كه دارند از پرطرفدارترين نوشيدني ها هستند. قيمت اين نوشيدني هاي گازدار تفاوت چنداني با آب ميوه هاي صنعتي ندارد، اما معمولا ً جوانان استفاده از اين نوع محصولات را بيشتر مي پسندند.
فرشاد.س مي گويد: از آنجايي كه ورزش مي كنم هر روز هنگام بازگشت از باشگاه آبميوه مي نوشم؛ ولي در فصل تابستان آبميوه ها نمي توانند عطش مرا رفع كنند به همين دليل گاهي نوشابه مي خرم. طعم نوشابه هاي گازدار بسيار دلچسب است و خنكي آنها باعث مي شود كه تشنگي را فراموش كنيم.
اما «ليلا  محمدي» مي گويد: اگر قرار است بين آبميوه هاي صنعتي و نوشابه هاي گازدار يكي را انتخاب كنم، آبميوه هاي صنعتي را انتخاب مي كنم، اما بهتر است از آبميوه هاي طبيعي كه در منزل تهيه مي شود، استفاده كنيم. او مي افزايد: با اين روش هم كمكي به اقتصاد خانواده كرده ايم و هم آبميوه سالمتري را مصرف مي كنيم.
يكي ديگر از شهروندان نيز مي گويد: نوشابه هاي گازدار تنها قند خون را بالا  مي برند و سود ديگري براي مصرف كننده ندارند. اما آبميوه ها چه صنعتي و چه طبيعي مي توانند تا حدودي ويتامين هاي موردنياز بدن را تأمين كنند.
او مي گويد: خاكشير نوشيدني سنتي است كه تشنگي را به راحتي رفع مي كند. بنابراين مي تواند محصول خوبي براي فصل تابستان باشد.
آبميوه هاي خنك و يخ در بهشت هايي با رنگهاي شاد، افراد را جذب مي كنند تا گرماي تابستان را با نوشيدن يك ليوان از اين نوشيدني ها فراموش كنند. اما بهتر است در هنگام استفاده از اين محصولات توجه بيشتري داشته باشيم. اگر از آبميوه هاي طبيعي استفاده مي كنيم بايد دقت كنيم تا فروشنده آبميوه ها را همان موقع در مقابل چشمان خود ما تهيه كند. هرگز از آبميوه هايي كه از قبل تهيه شده اند استفاده نكنيم.
همچنين بهتر است به جاي استفاده از نوشابه هاي گازدار از آبميوه ها استفاده كنيم. حتي گاهي استفاده از آب بسيار مفيدتر از استفاده از آبميوه و نوشابه است. براي اين منظور در صورت عدم دسترس به آب هاي آشاميدني مي توان از آبهاي معدني كه در بطري هاي كوچك و بزرگ به فروش مي رسند، استفاده كرد.

بازارچه خوراك
بازارچه خودرو
بازارچه ارتباطات
گوناگون
|  بازارچه خودرو  |  بازارچه خوراك  |  بازارچه ارتباطات  |   گوناگون  |
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   چاپ صفحه   |