سه شنبه ۱۶ تير ۱۳۸۳ - شماره ۳۴۲۹
موافقان و مخالفان تشكيل يك وزارتخانه
رؤياي ۳۰ ساله رفاه و تأمين اجتماعي
010356.jpg
با معرفي وزير وزارتخانه جديد التأسيس رفاه و تأمين اجتماعي از سوي دولت به مجلس شوراي اسلامي اين وزارتخانه رسماً تشكيل و عهده دار سياستگذاري و نظارت بر اجراي فعاليت ها در حوزه هاي بيمه اي، امدادي، حمايتي و رفاهي مي شود. اما كار اين وزير و وزارتخانه جديد چندان سهل و راحت نيست، چرا كه وزارت رفاه و تأمين اجتماعي از زمان تصميم به تشكيل تا تصويب از سوي مجلس و شوراي نگهبان با مخالفتهاي بسياري روبه رو شده است. كارگران، كارفرمايان، نهادهاي حمايتي خاص حتي برخي از وزارتخانه ها از مخالفين اصلي تشكيل اين وزارتخانه بودند. اگر بدانيم كه ۲۸ نهاد، سازمان و ستاد با بودجه اي نزديك به۲۵۰ هزار ميليارد ريال بايد توسط اين وزارتخانه مديريت شوند و بدانيم كه۵۰ درصد بودجه عمومي و۳۰ درصد درآمد ملي در حال حاضر صرف بيمه هاي اجتماعي، مسايل حمايتي و امدادي مي شود و نگاهي به حجم پول در گردش اين حوزه داشته باشيم تا حدي مي توانيم دليل اين مخالفتها را درك كنيم.
شايد به دليل حجم انبوه مخالفتها با تشكيل اين وزارتخانه باشد كه گفته مي شود نقش اين وزارتخانه نظارتي و ارشادي است و به هيچ وجه مسئوليت اجرايي ندارد.
وزارتخانه اي كه پس از شش سال كار كارشناسي تشكيل شده است به دليل مخالفتها امكان دارد منع تأ مين اجتماعي را بدتر نيز كند. از اين رو است كه رئيس جمهور نيز مي گويد وزير رفاه و تأمين اجتماعي بايد تضمين دهد كه وضع تأمين اجتماعي از اينكه هست بهتر شود نه بدتر.
مخالفان چه مي گويند
كارگران دليل مخالفت خود را استفاده همه اقشار از صندوقهاي بيمه اي مي دانند كه سرمايه گذار اصلي آن كارگران هستند. يعني كارگران بخشي از حقوق خود را در صندوقي گرد آورده اند تا در زمان ضرورت از منابع آن براي بازنشستگي بيكاري و درمان استفاده كنند. آنان مي گويند با تشكيل وزارت رفاه در حقيقت پولهاي اين صندوق در اختيار همگان قرار مي گيرد.
كارفرمايان نيز از همين منظر به قضيه نگاه مي كنند.
نهادهاي حمايتي نيز با توجه به اينكه بودجه آنان از اين پس بايد از كانال وزارتخانه جديد در اختيارشان قرار گيرد و نيز اينكه ساختار دولت را در ارائه خدمات حمايتي به دليل بوروكراسي كند و دست وپاگير مي دانند مخالف وزارتخانه جديد هستند.
وزارتخانه بهداشت نيز به عنوان عمده ترين مخالف تشكيل وزارت رفاه جدا شدن سازمان بهزيستي و سازمان بيمه خدمات درماني از وزارت بهداشت را غيركارشناسي مي داند.
موافقين چه مي گويند
شمس الدين وهابي نماينده سابق تهران در مجلس در مورد از بين رفتن استقلال صندوقهاي بيمه اي معتقد است:
مواد مختلف قانون ساختار سازماني نظام جامع رفاه و تأمين اجتماعي، اساساً اين نگراني را كه شكل گيري نظام جامع، احتمالاً باعث آسيب ديدن استقلال صندوق هاي بيمه اي مي شود، از ميان برده است و من معتقدم كه حتي استقلال ريشه دارتري را نسبت به شرايط قبلي براي صندوق هاي بيمه اي تضمين كرده است.
وهابي مي افزايد: براي اعلام نظر درباره تأثير اين قانون بر استقلال صندوق هاي بيمه اي، بايد ابتدا تعريف روشني از مفهوم استقلال به دست دهيم. اگر منظور از استقلال صندوق هاي بيمه اي، استقلال ساختار تصميم گيري و سلامت فرآيند تصميم گيري و مشاركت جدي افراد ذي نفع در اين فرآيند باشد، به صراحت اعلام مي كنم كه در اين قانون بر استقلال كليه صندوق هاي بيمه اي موجود تأكيد شده است. سازوكارهايي كه در اين قانون پيش بيني شده، در پي آن است كه استقلال يا به تعبير ديگر امكان خدمت رساني بهتر به بيمه شدگان را فراهم سازد.
وي مي افزايد: در اين قانون در ساير بخش ها هم بر استقلال صندوق هاي بيمه اي تأكيد شده است و حتي به صراحت قانون هرگونه رابطه مالي احتمالي دولت هم با اين صندوق ها در چارچوب ساختار نظام جامع رفاه و تأمين اجتماعي، بايد تابع قوانين و مقررات خاص صندوق ها باشد. در زمينه سهم مشاركت دولت هم تأكيد شده است كه بايد اين سهم به موقع پرداخت شود و اگر تأخيري در اين زمينه وجود داشته باشد، بايد سودي معادل سود اوراق مشاركت، محاسبه و به صندوق ها پرداخت شود.
اما در پاسخ به اعتراضات وزارت بهداشت نور الدين پيرمؤذن عضو كميسيون بهداشت مجلس هفتم معتقد است: به لحاظ گستردگي وظايف و تشكيلات اين وزارتخانه، متأسفانه شاهد ازهم پاشيدگي و از هم گسيختگي بخش هاي متعدد اين وزارتخانه هستيم، به نحوي كه امروز بيمارستان ها با بحران واقعي روبه رو هستند و نارضايتي گسترده مردم از بيمارستان هاي دولتي و تعطيل شدن برخي مراكز حياتي و اعتصاب ها و گردهمايي پزشكان و پرستاران مبين وجود مشكلات در بخش بهداشت و درمان است كه بايد حل و فصل شود.
پيرمؤذن تصريح كرد: با جدا شدن حوزه هاي بيمه از وزارت بهداشت و درمان و تشكيل وزارت رفاه و تأمين اجتماعي و جدا شدن بخش هاي خريدار و فروشنده درمان تحولي هم در رفاه اجتماعي و بيمه ها و هم در ارائه خدمات درماني در كشور به وقوع خواهد پيوست.
در مورد نهادهاي حمايتي مانند كميته امداد نيز پيرمؤذن مي گويد: با تشكيل اين وزارتخانه كميته امداد حذف نخواهد شد و كميته امداد در اين مجموعه سازماندهي خواهد شد و ديگر بحثي در خصوص حذف وجود ندارد. وي خاطر نشان كرد: با توجه به وجود تشكيلات موازي در كشور، شروع به كار وزارتخانه رفاه و تأمين اجتماعي باعث خواهد شد شاهد ارائه خدمات مؤثري در سه محور امدادي، حمايتي و بيمه اي در كشور باشيم و همچنين به لحاظ مستقل بودن اين وزارتخانه توان پاسخگويي وزير رفاه در ارتباط با مسائل مختلف امكان پذير خواهد بود.
قانون تشكيل وزارت رفاه چشم اندازهاي اميدواركننده اي از ادغام و هماهنگي در سياستهاي رفاهي و تأميني را براي مردم نويد مي دهد. از سوي ديگر رؤياي تشكيل چنين وزارتخانه اي دست كم در ۳۰ سال گذشته همواره در ايران وجود داشته است. حال اين رؤيا صورت قانوني به خود گرفت اما اجرايي شدن قانون و مهمتر از آن موفقيتش در تحقق بخشيدن به آرمانها و ايده آل هاي رفاه اجتماعي موضوعي است كه بايد به انتظار نشست. آنچه مسلم است وزارتخانه رفاه و تأمين اجتماعي و وزيري كه به مجلس معرفي خواهد شد كاري سخت و دشوار را پيش رو دارد. دشواري به وسعت همه جمعيت تحت پوشش از گروه هاي مختلف بيمه اي، امدادي و حمايتي و نيز تمامي ۲۸ نهاد و سازماني كه سياستگذاري و نظارت بر فعاليت آنها بر عهده اين وزير و وزارتخانه است.

سرنگ انسولين بدون سوزن وارد كشور شد
010359.jpg
سرنگ انسولين بدون سوزن با تزريق بي درد و بدون خونريزي براي بيماران ديابتي وارد كشور شد.
مقدم كارشناس شركت ياوران دارو و درمان در گفت وگو با ايسنا، هزينه اين نوع سرنگ را براي بيماران ديابتي بسيار مناسب دانست. وي در ادامه حجم داروي كشيده شده در اين سرنگ را ۳/۰سي سي دانست و يادآور شد: براساس آخرين تحقيقات، اثر انسولين با اين دستگاه به مراتب بيشتر از سرنگهاي قبلي بوده و براي تزريق انسولين با اينگونه سرنگها به مهارت خاصي نياز نيست.
مقدم اين سرنگها را براي كودكان ديابتي نيز بسيار مفيد دانست و اظهار داشت: بيماران ديابتي براي كنترل قند خون نيازمند دو بار تزريق روزانه هستند كه با استفاده از اين سرنگها درد، خونريزي و آسيب بافتي به وجود نخواهد آمد.
مقدم در پايان با اشاره به ديگر كاربردهاي اين سرنگ گفت: اين نوع سرنگ در تزريقات زير جلدي، بي حسي موضعي و دندانپزشكي و تاتوي ابرو نيز كاربرد دارد.

جامعه
فضا هست برنامه نيست
010365.jpg

اين روزها شعارهاي فمينيستي هم كار دست مسئولان آموزش و پرورش داده است، تا ديروز كه يك دفتر امور زنان در وزارت آموزش و پرورش به اندازه شش معاونت ديگر به تنهايي جور تأمين نيازهاي صنفي دانش آموزان دختر و فرهنگيان زن را مي كشيد، حالا كه با توجه به كوچك سازي ساختار وزارت آموزش و پرورش اين دفتر هم صرفاً كارهاي مشورتي مي دهد خدا مي داند كه وضعيت آموزشي، بهداشتي، ورزشي و فرهنگي دانش آموزان چه خواهد شد. ولي اين نكته را بايد گفت، مجموعه كارهاي ساختاري در طول مدت فعاليت اين دفتر كفاف سال هاي آتي را مي دهد.
اين دختربه  تازگي وقتي ديدند دفتر و دستكشان را تعطيل مي كنند معطل نكردند، رفتن سراغ ابزار و اثاثيه دوچرخه سواري داخل ۴۰۰ مدرسه دخترانه. حالا هم كه اظهار كرده اند، ۹۰ درصد فضاهاي ورزشي مدارس دخترانه كشور به خاطر مشرف بودن ساختمان هاي اطراف، حضور معلم يا پرسنل مرد در مدرسه، تردد اولياء دانش آموزان، محدود شدن دانش آموزان در زمان انجام فعاليت هاي ورزشي از شرايط استاندارد برخوردار نيستند.شايد به خاطر برخي ملاحظات شرعي، اخلاقي و انساني بتوان موارد فوق را پذيرا شد ولي آيا به جز دلايل فوق مي توان از برنامه ريزي فضاهاي ورزشي در مدارس دخترانه صرف نظر كرد؟ كافي است كه با يك برنامه ريزي مناسب و هماهنگ از مجموعه فضاهاي ورزشي ديگر بهره گرفت.
زنان مواظب باشند
اخيراً  پليس ژاپن اعلام كرده كه يك گروه از اتباع خارجي مقيم در ژاپن به شيوه هاي جديدي در كيف قاپي روي آورده اند، آنها معمولاً در مكانهاي شلوغ و پررفت و آمد نظير ايستگاه راه آهن شهري و اتوبوس با پاشيدن اسپري اشك آور به صورت زنان ژاپني كيف هاي آنها را سرقت مي كنند.
ما هم اين خبر را از زبان پليس ژاپن نقل كرديم. هنوز در زمينه چنين كيف قاپي هايي در سطح تهران و ايران اخباري ارائه نشده است. ولي با اين حال زنان تهراني مواظب باشند تا چنين سارقاني به تورشان نخورند.
البته تمام كساني كه به همراه خودشان در اين تابستان گرم اسپري هاي خوش بو حمل مي كنند شايد سارق نباشند، چون تمام كساني كه اغلب در اتوبوس هاي شهري و ايستگاه هاي قطار شهري تردد مي كنند مجبور هستند براي ورود به مكان هاي اداري و كاري خودشان مقداري از اين اسپري ها را مصرف كنند بنابراين مواظب باشيد كه هر اسپري، اسپري اشك آور نيست!
پاتوق معتادان
010362.jpg

در طول سال هاي اخير روند روبه رشد بيماري ايدز بيشتر در بين معتادان تزريقي رواج داشته است، اكنون طبق آمار ستاد مبارزه با مواد مخدر، ۶۰ درصد از سهم ايدزي هاي كشور متعلق به معتادان تزريقي است. به گفته علي هاشمي در ديدار از يك منطقه آلوده تهران، شهرداري تهران تقبل كرده كه هزينه راه اندازي ۴۰ پاتوق در مناطق آلوده تهران براي سامان دهي معتادان تزريقي را پرداخت كند.
اصلاً معلوم است كه در اين مملكت چه خبر است؟ يك روز اعلام مي كنند كه معتادان را به خاطر اعتياد به مواد مخدر دستگير كرده و زنداني كنند، آنگاه روز ديگر مطرح مي كنند كه معتادان بيشتر بيمار اجتماعي هستند و بايد از زندان ها مرخص شوند.
بار ديگر متوليان بهداشت با تكيه بر نگاه خود عرضه قليان را در قهوه خانه ها ممنوع مي كنند با اين تصور كه كشيدن قليان زمينه ساز اعتياد است، حالا هم كه تصميم گرفته اند براي معتادان تزريقي پاتوق درست كنند. شايد در روزهاي آتي همين پاتو ق ها را سازمان هاي ديگر به خاطر ايجاد آلودگي در مناطق تهران، تعطيل كنند. بايد منتظر شد و ديد كه در آينده در مورد معتادان چه تصميمات جديدي خواهند گرفت!
گارانتي مشتريان بيمه
اين بيمه هم عجب دردسري شده است. از يك طرف آدم ها با نداشتن آن دغدغه امنيت رواني دارند و از سويي ديگر به خاطر عدم پرداخت حق بيمه ها به طرف هاي قرارداد، مورد پذيرش مراكز درماني قرار نمي گيرند.
رئيس دانشگاه علوم پزشكي تهران در مراسم افتتاح بخش هاي تخصصي بيمارستانهاي بهارلو گلايه اي هم از دست اندركاران بيمه خدمات درماني كرده است. به گفته او ۸۰ درصد درآمد بيمارستان ها از طريق بيمه ها تأمين مي شود، در حالي كه مطالبات بيمارستان هاي دانشگاه از بيمه خدمات درماني ۷ ماه به تعويق افتاده است.
البته بعد از تخلفات پزشكي در برخي بيمارستان هاي تهران و اهواز شايد دست اندركاران بيمه خدمات درماني در پي آن هستند كه ببينند كه پس از ۷ ماه نتيجه درمان متوليان بهداشتي چه بوده است؟ شايد هم اين رويه بهتري باشد به هر حال وقتي در اين دنياي مدرن هر وسيله اي نوعي گارانتي دارد، ارائه خدمات بهداشتي به مشتريان طرف بيمه هم اينطوري گارانتي مي شود.
پارك مجرمان
010368.jpg

تحقيق انجام شده در شهرداري تهران نشان مي دهد كه پارك هاي بزرگ جنگلي لويزان، سرخه  حصار، چيتگر و بوستان هاي ملت، دانشجو، پارك شهر، لاله، ساعي، ايرانشهر و پامچال در تهران به مناطق اصلي وقوع جرم تبديل شده اند.
ظاهراً در داخل همين پارك هاي پرجذبه، ۸۸ نفر اوباش، ۵۸ نفر منكراتي، ۱۰ نفر فراري از منزل، ۵۰ نفر معتاد، ۷۵ نفر مسكراتي، ۶ نفر دزد باشرف، ۳ نفر فروشنده مخدرات ناخالص و در نهايت ۳ نفر زورگير باانصاف را براي تور گردشگري زندان ثبت نام كرده اند. هرچه بالا و پايين خبر را كاويديم متوجه اين نكته نشديم كه چرا اين همه آدم هاي مسئله دار، هيچ وقت يك پارك درست وحسابي نداشته اند! اصلاً چه لزومي دارد كه آدم ها از هر قماش در يك پارك و بوستان دور هم جمع شوند؟
به هر حال وقتي اهالي يك پارك از يك قماش باشند شايد كمتر اتفاقاتي از اين دست براي شهروندان شرافتمند تهراني اتفاق بيافتد. بي گمان وقتي تمامي افراد منكراتي، مسكراتي و اراذل و اوباش در يك جا به تفريح بپردازند كمتر مزاحم ساير شهروندان خواهند شد.

وزير رويايي ايران
بهروز ادراكي- اقتصاد ايران وابسته به صادرات نفت است و بودجه كشور تحت تأثير اين منبع ملي است، در نتيجه به طور مستمر در معرض خطر ضربه پذيري قرار دارد و اين در شرايطي است كه نيمي از جمعيت كشور در مناطق روستايي به سر مي برند و شاخه اصلي اقتصاد در اين مناطق را بخش كشاورزي تشكيل مي دهد كه اكثراً از بنيه هاي مالي ضعيفي برخوردار هستند. همچنين سطح بيكاري آشكار و پنهان در مناطق شهري بالاست و به همان نسبت ميانگين درآمد سرانه پايين، در نتيجه قدرت خريد افراد جامعه اعم از شهري و روستايي ضعيف است. ضمن آن كه تورم دو رقمي كه ملت ايران درست از سال ۱۳۵۰ تاكنون به صورت بي وقفه با آن روبرو بوده و با پوست و گوشت خود آن را احساس مي كنند. شرايط اقتصادي و اجتماعي را به شدت تحت تأثير قرار داده است. در واقع تورم ساختار توليد كشور را دچار آشفتگي كرده، بر تخصيص منابع اثر نامطلوب نهاده، فعاليت هاي توليد را به مسيرهاي غيراقتصادي منحرف كرده، منجر به افزايش واردات و كاهش صادرات شده است و در نهايت تداوم اين امر و افزايش  قيمت ها،  وضعيت معيشتي مردم را بدتر كرده است كه روز به روز تعداد بيشتري به خيل مستضعفان جامعه اضافه مي شود. به طوري كه در سال ۱۳۷۸ جمعيت زير خط فقر كشور در مناطق شهري ۳/۱۸ درصد و در مناطق روستايي ۷/۲۲ درصد برآورده شده و ضريب جيني در همان سال ۴۲/۰ درصد بود كه نشان دهنده توزيع ناعادلانه منابع در بين مردم ايران است.
اين در شرايطي است كه فهرست بلند بالايي از سازمان ها و نهادهاي بيمه اي، حمايتي، امدادي، درماني و مؤسسات خيريه در كشور مشغول فعاليت هستند و۳۰ درصد درآمد ملي كشور صرف امور تأمين اجتماعي مي شود (اين ميزان در كشورهاي توسعه يافته مانند سوئد ۳۶ درصد به عنوان بيشترين و در ايرلند ۲۲ درصد به عنوان كمترين است) اما هنوز حدود نيمي از جمعيت كشور از پوشش تأمين اجتماعي محروم هستند.
از اينرو به منظور ساماندهي، هماهنگي و كارآمد كردن ساختار پراكنده و ناهمگون نظام تأمين اجتماعي كشور تشكيل وزارت رفاه و تأمين اجتماعي به تصويب مراجع تصميم گير و تصميم ساز كشور رسيد و ظرف چند روز آينده اولين وزير رويايي رفاه و تأمين اجتماعي ايران از سوي رئيس جمهور معرفي خواهد شد.
اما انتخاب اولين وزير رفاه از اهميت و حساسيت بيشتري نسبت به انتخاب وزراي ديگر كابينه برخوردار است، زيرا موفقيت يا عدم موفقيت او در اداره وزارتخانه جديد مي تواند تداوم حيات و يا انحلال و شكست اين وزارتخانه را رقم بزند. چرا كه اين اولين باري نيست كه ايده شكل گيري وزارت رفاه در كشور به منصه ظهور رسيده است. بلكه پيش از اين نيز در سال ۱۳۵۴ نسبت به تشكيل وزارت رفاه اقدام شده بود، اما به دليل عدم پيش بيني ساز و كارهاي لازم به عبارت ديگر نداشتن تدبير، اين وزارتخانه يكسال پس از آغاز فعاليتش منحل شد و امور بهزيستي و تأمين اجتماعي به وزارت بهداري و بهزيستي وقت ملحق شد كه متأسفانه در حاشيه امور درماني قرار گرفت.
با توجه به تجربيات گذشته و ضرورت هاي تاريخي و شرايط كشور مي توان گفت وزير آينده رفاه و تأمين اجتماعي بايستي داراي ويژگي هاي چند باشند كه از آن جمله عبارتند از:
۱- وزير رفاه بايد از دانش و تجربه مديريتي در ميدان عملي و تجربي برخوردار باشد و نبايد انتخاب آن به عنوان اولين وزير رفاه و تأمين اجتماعي صرفاً براساس آشنايي با مباحث تئوريك و نظري باشد.
۲- در ميان كليه جناح هاي سياسي و دستگاه هاي مختلف كشور بايد از مقبوليت لازم برخوردار باشد.
۳- آشنايي و شناخت كامل از نظام تأمين اجتماعي كشور داشته باشد.
۴- از سياست زدگي دوري جويد و داراي پرچم سفيد باشد.
۵- فردي صادق، دلسوز نسبت به اقشار ضعيف و آشنا به مسائل و آسيب هاي اجتماعي
۶- عادل و بي طرف باشد و به سمت و سوي هيچ دستگاه و نهادي اعم از حمايتي، بيمه اي و امدادي يا درماني متمايل نشود.
در پايان يادآوري مجدد تجربه شكست وزارت رفاه در پيش از انقلاب اسلامي بر اين نكته انگشت تأكيد مي گذارد كه انتخاب اولين وزير براي وزارت نوپاي رفاه و تأمين اجتماعي كه خواست و آرزوي ديرينه ملت مسلمان و شريف ايران مي باشد و در اصل ۲۹ قانون اساسي به صراحت به آن اشاره شده، از اهميت و حساسيت خاصي برخوردار است و بدون توجه به اين حساسيت ها و ويژگي هاي لازم در انتخاب وزير جديد و همچنين بدون حمايت جناح هاي مختلف سياسي و مراجع تصميم ساز و تصميم گير كشور سرنوشت اين وزارتخانه همانند سرنوشت سلف خود به شكست و انحلال خواهد كشيد كه البته اين شكست را ديگر نمي توان مربوط به يك جناح سياسي يا يك وزارتخانه خاص دانست.

مأخذ:
۱- جايگاه اشتغال در نظام جامع رفاه و تأمين اجتماعي- نشريه مجلس و پژوهش شماره ۳۲
۲- روزنامه جمهوري اسلامي - رويايي به نام نظام جامع تأمين اجتماعي - ۲۸/۱۰/۱۳۸۱

در گفت وگو با نماينده سازمان بهداشت جهاني در ايران مطرح شد
استراتژي هاي بهداشت جهاني در ايران
010371.jpg
مريم غفاري: نماينده سازمان جهاني بهداشت گفت: ايران در مقايسه با كشورهاي منطقه در خدمات بهداشتي اوليه و پيشگيري از بيماريها و برنامه هاي باليني بسيار موفق عمل كرده است.
دكتر مبشرالشيخ در گفت وگوي اختصاصي با همشهري درخصوص مهمترين اولويت هاي WHO در ايران گفت: حمايت مالي و فني از برنامه هاي بهداشت و سلامت و رعايت عدالت در دسترسي به خدمات بهداشتي از مهمترين برنامه هاي سازمان جهاني بهداشت در ايران است.
وي افزود: اگر ايران را با ۲۰ سال قبل مقايسه كنيم، شاهد يك دوره انتقال به وضعيت مطلوب تر خواهيم بود. ايران با درآمد متوسطي كه دارد از بيماريهاي واگير خودش را به بيماريهاي غيرواگير رسانده است كه چالش بزرگ كنوني ماست.
مبشرالشيخ ادامه داد: پيشگيري از بيماريهاي غيرواگيردار مثل: تصادفات، تغذيه نامناسب، رفتارهاي پرخطر، اعتياد و دخانيات از جمله برنامه مشتركي است كه WHO با ايران در دست اقدام دارد.
استراتژي «ابتكار جامعه محور»
نماينده سازمان بهداشت جهاني گفت: يكي از برنامه هاي سازمان جهاني بهداشت ارائه برنامه «ابتكار جامعه محور» است كه در اين برنامه بهداشت به رسيدگي و كنترل بيماري محدود نمي شود و يك معضل بهداشتي از همه ابعاد مورد بررسي قرار مي گيرد. اين برنامه مي گويد مردم بايد براي ارتقاي كيفيت زندگي خودشان، ابتكاراتي ارائه بدهند و خود تصميم گير سلامت خود باشند.
وام صندوق جهاني براي مبارزه با HIV
دكتر مبشر درخصوص بيماريهاي واگير مثل سل، مالاريا و ويروس HIV گفت: عليرغم اينكه ايران با بيماريهاي واگيردار به طور شديد مواجه نيست ولي درخصوص سه بيماري فوق عده زيادي در كشور رنج مي برند. در اين راستا WHO با افزايش آگاهي مردم و بازتواني افرادي كه گرفتار اين ويروس شده اند گام هايي برداشته است و در زمينه پزشكي، دارويي، باليني و در ارتباط با جامعه و فرد حمايت و ظرفيت سازي مي كند.
وي از دريافت ۱۰ ميليون دلار از صندوق جهاني ظرف چندماه آينده خبر داد و گفت: اين پول براي مبارزه با بيماريهاي فقر در ايران مثل سل، مالاريا و HIV مي باشد.
استراتژي بحران
دكتر مبشر با اشاره به بالا بودن ضريب ريسك ايران در سوانح و حوادث طبيعي مثل زلزله گفت: در اين راستا ظرفيت سازي در مواقع بروز بحران و پس از آن بازسازي مناطق آسيب ديده يكي ديگر از اولويت هاي سازمان جهاني بهداشت در ايران است. وي با اشاره به زلزله بم گفت: WHO با جلساتي كه با NGO ها و سفارت خانه هاي بلژيك، استراليا و نروژ داشته است قرار شده براي بازسازي مراكز بهداشتي و درماني كمك هاي اين مراكز از مسير سازمان جهاني بهداشت باشد تا بتوانيم بم را به عنوان شهرسالم كه يكي از پروژه هاي WHO است با ابتكار جامعه محور (CBI) بازسازي كنيم.
مديريت سلامت زنان و كودكان
دكتر مبشرالشيخ نرخ مرگ و مير مادران و كودكان را در حال حاضر بسيار مطلوب خواند و گفت: روند كاهشي كه در اين زمينه ايران داشته بسيار خوب بوده ولي متأسفانه در همين سطح متوقف مانده است. وي افزود: علت مرگ و مير مادران و كودكان در شرايط فعلي ديگر بيماريهاي واگيردار نيست بلكه تغذيه نامناسب، و عدم تحرك مي باشد.وي درخصوص برنامه «MCI»  گفت: اين برنامه يعني مديريت يكپارچه سلامت كودكان و مادران را در تمام ابعاد درنظر بگيريم و ببينيم در آينده اين كودك ممكن است چه مشكلات اساسي داشته باشد كه بتوانيم با برنامه ريزي و پيشگيري از آنها اقدام كنيم تا در آينده از صرف هزينه هاي زياد براي درمان جلوگيري شود ضمن اينكه پيشگيري اثربخشي بيشتري نيز خواهد داشت.
اصلاح ريزمغذي ها
نماينده سازمان جهاني بهداشت در ايران به برنامه مشترك WHO و بانك جهاني و وزارت بهداشت اشاره كرد و گفت: در اين برنامه غني سازي آرد كه يكي از مؤلفه هاي اصلي تغذيه  است بطور گسترده اي در حال انجام است كه در كنار اين مسئله بايد عادات غذايي نيز اصلاح شوند.
معاهده منع دخانيات
رويكرد ويژه WHO براي مبارزه با دخانيات كه اولين كشنده مردم دنياست و سالانه ۳۰ ميليون نفر در اثر استعمال دخانيات مي ميرند اين است كه با آگاهي مردم را به عدم استفاده دخانيات تشويق كنند. وي گفت: عليرغم اينكه اكثر كشورها معاهده منع دخانيات را امضا كرده اند اما ايران هنوز امضاء نكرده و اميدواريم مجلس جديد اين مهم را در دستور كارش قرار دهد و ايران نيز تعهدنامه منع دخانيات را امضا نمايد.

۲۵۰ روستاي اينترنتي در گلستان
به گفته مديرعامل شركت مخابرات استان گلستان، اين استان به عنوان زيرساخت و مركز اصلي آموزش ICT كشور انتخاب شده و تا پايان امسال در ۲۵۰ روستاي گلستان، ICT روستايي راه اندازي خواهد شد. وي افزود: ازجمله اقدامات مهم مخابرات گلستان مي توان به ارتقاء ۱۶۰ هزار تلفن به ۳۱۵ هزار تلفن، راه اندازي شهرك دانشمندان، راه اندازي فيبر نوري در تمامي شهرها و روستاهاي استان و راه اندازي ۱۲۰ سايت اينترنت فعال در سرتاسر استان اشاره نمود.وي تصريح كرد: ازجمله اقدامات اساسي شركت مخابرات استان گلستان، راه اندازي مركز انكوياتور براي اولين بار در استان گلستان بوده است .

يارانه  مراكز نگهداري كودكان خياباني افزايش مي يابد
رئيس سازمان بهزيستي كشور گفت: سالانه بين ۳۰ تا ۵۰ هزار تومان يارانه به صورت شناوربه مراكز نگهداري كودكان خياباني اختصاص مي يابد.به گفته وي در اين زمينه، مذاكراتي با سازمان مديريت و برنامه ريزي و معاون اول رئيس جمهوري جهت دريافت افزايش اعتبار اين مراكز صورت گرفته است. وي ظرفيت هر يك از مراكز تربيت كودكان خياباني شبه خانواده را ۲۰ نفر بيان و اظهار كرد: سالانه ۱۲ هزار كودك خياباني بي سرپرست در مراكز تربيتي سازمان بهزيستي نگهداري مي شوند؛ بعنوان مثال سال گذشته ۳۰ هزار نفر از اين كودكان ساماندهي شدند كه۸۰ درصد آنها كودكان كار بوده و به خانواده هاي خود بازگردانده شدند.

ليپو ساكشن از خطر بيماري هاي ناشي از چاقي جلوگيري نمي كند
ليپوساكشن و بيرون كشيدن چربي هاي بدن به اين شيوه براي زيبايي اندام مفيد است، اما هيچ تاثيري بر كاهش خطر بيماري هاي ناشي از افزايش وزن ندارد. يعني فرد مبتلا به اضافه وزني كه عمل ليپوساكشن را انجام داده، همانقدر در معرض خطر بيماري هايي چون بيماري قلب و ديابت است كه پيش از انجام عمل ليپوساكشن در معرض آن بوده است.
پژوهشگران آمريكايي دريافته اند كه اگرچه ليپوساكشن سلامت افراد چاق را از طريق كاهش چربي خون آنها بهبود مي بخشد، اما خطر بيماريهايي  را كه افراد چاق در معرض آن هستند كاهش نمي دهد.
به گفته پژوهشگران آمريكايي يكي از دلايل اين موضوع آن است كه ليپوساكشن چربي را فقط از زيرپوست بيرون مي كشد، در حالي كه رژيم غذايي لاغري به همراه ورزش، لايه هاي عميق چربي را آب مي كند. از سوي ديگر در حالي كه ليپوساكشن بعضي سلول هاي چربي را از بين مي برد اما ميلياردها سلول باقي مانده را دست نخورده باقي مي گذارد و اين در حالي است كه رژيم غذايي لاغري تعداد زيادي سلول چربي را مي شكند و از بين مي ّبرد.
ليپوساكشني كه طي آن جراح ذخيره هاي چربي را تخليه مي كند رايج ترين نوع اين عمل در آمريكا است. سالانه ۴۰۰ هزار عمل ليپوساكشن در آمريكا انجام مي شود.

ايران
ادبيات
اقتصاد
انديشه
زندگي
سياست
ورزش
هنر
|  ادبيات  |  اقتصاد  |  انديشه  |  ايران  |  زندگي  |  سياست  |  ورزش  |  هنر  |
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   چاپ صفحه   |