چهارشنبه ۱۷ تير ۱۳۸۳ - شماره ۳۴۳۰
فرهنگ
Front Page

بازار فرهنگ
ضرورت هنر در فلسفه كانت و هگل
تأليف: معصومه روح الله/ ناشر: ياس بنفش/ چاپ اول، ۱۳۸۲/ ۲۸۰صفحه، رقعي/ ۱۰۰۰ تومان.
ابر
مؤلف: ولاديمير ماياكوفسكي/ مترجم: حميدرضا فردوسي/ ناشر: گوتنبرگ/ چاپ اول، ۱۳۸۳/ ۱۵۶ صفحه، رقعي/۱۰۰۰ تومان.
انتشار شماره جديد
«گزارش هاي دولتي ايران»
010413.jpg

شماره ۲۴ فصلنامه «گزارش  هاي دولتي ايران نشريه مركز اطلاعات و مدارك علمي ايران» ويژه زمستان ۱۳۸۲ منتشر شد.
در بخشي از مقدمه اين شماره «گزارش هاي دولتي ايران» آمده است: «در ميان منابع اطلاع رساني،  گزارش هايي كه در زمينه هاي مختلف علمي و فني توسط وزارتخانه ها و سازمان هاي تحقيقاتي دولتي منتشر مي شوند از اهميت خاصي برخوردارند. از آنجا كه اين گزارش ها فراوان و پراكنده اند و ركورد خاصي از آنها در دسترس نيست، مركز اطلاعات و مدارك علمي كه از ديرباز نسبت به جمع آوري اين گونه گزارش ها اهتمام ورزيده است، بر آن شده تا در فواصل زماني معين، فهرستي از اين نشريات ارائه دهد و با اين كار، بخشي از نيازهاي اطلاعاتي پژوهندگان كشور را برطرف سازد.
گزارش هاي دولتي ايران كه اينك شماره بيست و چهارم آن منتشر مي شود، شامل اطلاعات ۵۰۰ گزارش تحقيقي دولتي است كه در يكي از بانك هاي اطلاعاتي مركز اطلاعات و مدارك علمي ايران ذخيره شده و آماده بازيابي است.
گزارش هاي دولتي ايران داراي يك متن اصلي و يك فهرست موضوعي است. علاوه بر اين فهرستي از اسامي نويسندگان و مترجمان نشريات و اسامي سازمان هاي ناشر به دست داده شده تا كار بازاريابي را راحت تر سازد.»
راديو قرآن و انتشار دو كتاب درباره نماز
ستاد اقامه نماز سازمان صدا و سيما با همكاري راديو قرآن دو عنوان كتاب درباره نماز منتشر كرده است. از اين كتاب ها در مسابقه جنبي سومين جشنواره سراسري اذان، دعا و همخواني كه راديو قرآن برگزار مي كند، استفاده مي شود. اطلاعات كتابشناختي دو كتاب فوق به شرح زير است:
جماعت شكوه عبادت
010416.jpg

نماز عبادتي جامع و عملي كامل و نشاني بارز براي انسان مؤمن است. كتاب حاضر اشارتي است قطره گون به درياي معنوي نماز.
اين كتاب در دو فصل تدوين شده است. در فصل اول به فرهنگ و معارف نماز جماعت پرداخته شده است و در فصل دوم، آداب و احكام نماز به طور موجز و مفيد آورده شده است.
حسين اسكندري نگارنده مجموعه كتاب هاي «آيه هاي زندگي» ۱ تا ۴ ، نويسنده كتاب «جماعت شكوه عبادت» است. اين كتاب از سوي ستاد اقامه نماز سازمان صدا و سيما در شمارگان۲۰ هزار نسخه منتشر شده است.
منظومه نماز
نيايش و اظهار نياز و دعا از زيباترين و عالي ترين اعمال آدمي است و هنرمندان بسياري حالات آدمي را به هنگام اين اعمال در قالب هاي مختلف هنري وصف كرده اند. علاوه بر اين، بسياري از هنرمندان در قالب هاي هنري با خدا به گفت وگو و نيايش پرداخته اند و احساس ناب خود را نقش زده اند.
آنچه در اين كتاب آمده است گوشه اي از آثار شاعران درباره نيايش و نماز و زيبايي هاي آنها است.
گردآورنده اين كتاب يدالله گودرزي است.
كتاب هاي جديد
مركز اطلاعات و مدارك علمي ايران
مركز اطلاعات و مدارك علمي ايران، اخيراً چندين عنوان كتاب جديد منتشر كرده است. فهرست برخي از آنها به شرح زير است:
اصطلاحنامه فني و مهندسي
010410.jpg

تدوين: ملوك السادات حسني بهشتي، مريم نوروزي اقبالي، مهرداد نوروزي اقبالي/ چاپ اول، ۱۳۸۲/ با جلد گالينگور/ ۹۶+۱۳۶۳ صفحه، رحلي/ قيمت دوره دو جلدي: ۱۰۰۰۰ تومان
دوركاري
نويسنده: بهمن سهرابي/ چاپ اول، ۱۳۸۲/ ۷۳ صفحه،  رقعي/ ۷۰۰ تومان
تدوين وكاربرد اصطلاحنامه
نوشته :جين ايچسن، آلن گيلكريست، ديويد باون/ ترجمه: محسن عزيزي/ چاپ اول، ۱۳۸۲/ ۳۰۰ صفحه، وزيري، ۳۰۰۰ تومان.
نقش بازي و اسباب بازي در آموزش كودكان
تأليف: مژگان باقري/ ناشر: يكان آموز/ چاپ اول ۱۳۸۲ / ۸۳ صفحه، رقعي/ قيمت: ۶۰۰ تومان.
010407.jpg

اين كتاب براي والدين و نيز استفاده مربيان كودكان زير شش سال (پيش دبستاني) تدوين شده است. از آنجايي كه والدين نخستين آموزگاران كودك خود هستند، وظيفه آنهاست كه بهترين و جالب ترين روش هاي آموزشي را بيابند تا بتوانند كودك خود را به طور صحيح و اصولي و متناسب با رشد جسمي و ذهني او آموزش دهند، راهنمايي  كنند و به شكل گيري مشاهدات و تجربيات كودك كمك كنند . اين كتاب شما را ياري مي كند كه با شناخت نيازها و ويژگي هاي رواني كودكان در سنين مختلف و انتخاب بازي ها و اسباب بازي هاي مناسب، در پرورش توانايي هاي جسمي، فكري و رواني كودك خود و آماده كردن او براي ورود به دوره پيش دبستاني و دبستان، توفيق لازم را به دست آوريد.

بهداشت و درمان فرهنگيان

محمد امين
در مديريت سازماني، «رضايت شغلي كاركنان» مسأله اي مهم محسوب مي شود. تأمين اين رضايت به عوامل متعددي بستگي دارد. يكي از اصلي ترين ملاك ها و عوامل در اين مسير، در نظر گرفتن نيازهاي كاركنان و اهتمام سازمان در برآورده ساختن آنهاست. در ايران، رفتارهاي سازمان ها در خصوص تأمين رضايت شغلي كاركنان و توجه به نيازهاي اساسي آنان، از تنوع و تفاوت گسترده و عجيبي برخوردار است و گاه حتي به عنوان موضوعي چالش انگيز در جامعه مطرح مي شود. اين تفاوت رفتارها منجر به احساس تحقير و بي عدالتي در كاركنان سازمان هايي مي شود كه امتيازهاي كمتري به آنها تعلق مي گيرد و نيازهايشان به حساب نمي آيد.
آموزش و پرورش و كاركنان آن، از جمله سازمان هايي است كه به صورت چشمگيري مورد تبعيض و بي عدالتي قرار گرفته و علي رغم جايگاه و شأن به ظاهر مهم، در عمل تلاش چنداني براي تأمين نيازهاي اساسي آنان و توجه به رضايت شغلي شان انجام نمي گيرد. اين امر، هم معلول عوامل بيروني و هم دروني است. در عوامل بيروني، هميشه توجيه  ناپذيرفتني كمبود بودجه و كثرت فرهنگيان، سوژه اي براي فرار از پاسخگويي است. اما در عوامل دروني، كاستي ها بيشتر ناشي از ضعف هاي مديريتي در نگرش و عمل هستند. توجه جدي و كلان نگر به رضايت شغلي فرهنگيان و حركت منطقي و گام به گام به سوي تأمين نيازهاي آنان، تأثيرات چشمگيري در ابعاد مختلف بر جاي خواهد گذاشت.
همان گونه كه نگارنده اين سطور در مقاله قبلي (چاپ شده در همين روزنامه به تاريخ ۱۲/۲/۸۳) عنوان نمود، نيازهاي درماني فرهنگيان مي تواند موضوعي قابل توجه در جهت تأمين رضايت شغلي فرهنگيان باشد. در ادامه همان بحث، به موارد ديگري در اين نوشتار اشاره خواهد شد.
بهداشت و درمان فرهنگيان هم مانند ديگر مسائل مربوط به فرهنگيان، روندي ناقص و معيوب داشته است. علي رغم آن كه به نظر مي رسد حداقل در اين مورد، كثرت معلمان مي تواند با عنايت به حق بيمه هاي پرداختي، امتيازي محسوب شود ولي باز وضعيت راضي كننده نيست. در مقايسه با امكانات بهداشتي و درماني سازمان هاي ديگر، آموزش و پرورش وضع تأسف باري دارد. يك مشكل درماني جدي، مي تواند كل زندگي يك فرهنگي را تحت تأثير قرار دهد و حتي زندگي او را فلج كند. بسياري از معضلات بهداشتي و درماني فرهنگيان كه مستلزم صرف هزينه هاي سنگين است، با خون دل خوردن و دريافت وام و قرض و هزار گرفتاري ديگر، رفع و رجوع مي شود.
ضرورت اطلاع رساني
يكي از مشكلاتي كه شايد در نگاه اول ساده به نظر برسد، عدم اطلاع رساني مناسب است. راهنمايي و اطلاع رساني در ابعاد مختلف زندگي نيازي عمومي محسوب مي شود و اين امر در مورد بهداشت و درمان هم ضروري است. تعيين افرادي به عنوان رابط يا راهنما در وزارت يا ادارات كل آموزش و پرورش اين امكان را به وجود مي آورد كه ضمن اطلاع رساني مناسب، فرهنگيان و بخصوص فرهنگيان شهرستاني كه براي خدمات درماني به تهران مي آيند، با سهولت و آرامش خاطر خدمات مورد نياز را انتخاب نمايند. از اين موضوع حتي مي توان به عنوان ابزاري براي دريافت تخفيف هاي بيشتر از مراكز درماني استفاده كرد و طي قراردادهايي با مراكز خاص و معتبر، از تخفيف هايي بهره مند شد. بسياري از شهرستاني هايي كه به تهران مي آيند به دليل عدم راهنمايي مناسب، متحمل دردسرها و هزينه هاي بيشتري مي شوند.
ساماندهي اطلاعات
تشكيل مركزي براي ساماندهي اطلاعات بيماران، به خصوص براي بيماري هاي هزينه بر، گامي ديگر براي بهبود شرايط بهداشتي و درماني فرهنگيان است. شناسايي بيماران خاص باعث مي شود كه در مواقع لازم بتوان با آنها ارتباط برقرار كرده و زمينه هاي استفاده آنها از خدمات درماني را تسهيل نمود. حتي در مورد بيمه هاي تكميلي و شركتي كه طرف قرارداد آموزش و پرورش است، اطلاع رساني مناسبي درباره امكانات خدماتي مربوطه وجود ندارد و بيمه شونده به درستي نمي داند كه كدام مركز درماني طرف قرارداد بيمه تكميلي هستند. اين نكته در مورد بيماري هاي خاص و هزينه بر، مهم و قابل توجه است. با يك اطلاع رساني مناسب، بسياري هزينه ها و دردسرها كاهش خواهند يافت.
بيمه تكميلي
بيمه تكميلي فرهنگيان نيز شكل ناقصي دارد. اقدام مناسب آن است كه آموزش و پرورش خود بيمه تكميلي داشته باشد و حتي مناسب تر، آن است كه دو جبهه فعلي (خدمات درماني و تكميلي) يكي شوند. يك موضوع مهم در بيمه تكميلي، باز اطلاع رساني است. در بيمه تكميلي ۵۰ درصد فرهنگيان عضو نيستند و بيشتر كساني كه اقدام به عضويت نكرده اند عمدتاً افرادي نيازمند و مشكل دار هستند. بنابراين، اولاً بايد تشريفات اداري عضويت در بيمه تكميلي كاهش يابد، ثانياً اطلاع رساني مناسب براي عضويت همه صورت گيرد و يا آن كه خدمات براي همه خريداري شود (نه آن كه اعلام كنيم هر كس مي خواهد بيايد عضو شود). در بيمه تكميلي دو موضوع حائز اهميت است:
۱- گسترش فرهنگ بيمه هاي تكميلي و توجيه ضرورت وجود اين نوع بيمه ها.
۲- ارتقاء كيفيت و تنوع خدمات بيمه هاي تكميلي.
اطلاع رساني مناسب در مورد بيمه تكميلي ضرورت دارد. وقتي با شركتي قرارداد منعقد شد بايد مفاد قرارداد به اطلاع همه رسانده شود و حتي مي توان اين اطلاع رساني را در مفاد قرارداد، به عهده شركت طرف قرارداد گذاشت.
خدمات بستري
يكي از مشكلات درماني فرهنگيان مربوط به خدمات بستري است. از آنجا كه همه فرهنگيان عضو بيمه تكميلي نيستند، عمدتاً براي اين گروه كه يا توانايي مالي كمي دارند يا از آگاهي لازم برخوردار نيستند مشكلات بيشتري ايجاد مي شود. اين موارد و بخصوص موارد خاص و هزينه بر بايد با نگاه خاصي ديده شوند. از محل مشاركت سود بيمه تكميلي بايد به اين گروه كمك شود و در صورت لزوم نبايد با سقف مقرر عمل كرد. در هر حال، از مشاركت سود مي توان براي مخارج ويژه بهره گرفت.
بيماران سرپايي
در خصوص بيماران سرپايي با عنايت به تعدد درمانگاه هاي فرهنگيان، ابتدا بايد اين درمانگاه ها سر و سامان پيدا كنند. پديدآيي بسياري از اين درمانگاه ها بدون كارشناسي و نيازسنجي است. در مسير اين سامان دهي، مي توان تكليف نيروهاي فرهنگي پزشك را مشخص كرد. بيش از۱۵۰۰ معلم- پزشك در آموزش و پرورش شاغل هستند كه به كارگيري آنان هيچ سيستم مشخصي ندارد و اصلاح اين وضعيت بسيار ضروري است. نكته مهم ديگر براي سامان دهي درمانگاه ها، تقويت بخش هايي است كه فرهنگيان بدان نياز مبرم دارند اما جزو تعهدات بيمه نيستند، مانند دندان پزشكي، عينك، پروتز، شنوايي سنجي، سمعك و... . در درمانگاه هاي فرهنگيان بايد چنين بخش هايي ايجاد و تقويت شده و يارانه هاي ويژه اي براي اين خدمات بايد در نظر گرفته شود. خيلي از اين موارد از طريق قراردادهاي مشاركت با مراكز مختلف قابل اجرا است. علاوه بر آن، مي توان از محل پول هاي در گردش ادارات به عنوان وديعه براي قراردادهاي درماني استفاده كرد. اين امكان وجود دارد كه از محل حساب در گردش ادارات، بسياري از نيازهاي درماني از طريق وام هاي درماني و بازگشت آن با تقسيط تأمين شود.
اقدامات ديگر
اختصاص بن هاي درماني نيز مي تواند اقدامي مؤثر باشد. حتي بن هاي كالا مي تواند به صورت دو منظوره مورد استفاده قرار گيرد. نكته مهم آن است كه بايد راه ها و روش هايي يافت كه هزينه درست نكنند و به فرهنگي هم فشار وارد نسازند.
اگر مسئولان امور بهداشت و درمان  فرهنگيان كلان نگر باشند، به جاي هزينه هاي جزيي و نه چندان مؤثر مانند بن هاي ۸۰ هزار توماني، هزينه ها را به نحوي صرف مي كنند كه مشكل عمده اي را حل نمايد؛ مثلاً به فرهنگيان اجازه داده شود به جاي بن هاي ۸۰ هزار توماني، درمانگاه هاي سهامي تأسيس كنند.
راهكارهاي ديگري براي مسائل بهداشت و درمان و به طور كلي تأمين رضايت شغلي فرهنگيان وجود دارند كه الزاماً هزينه بر نيستند و يا هزينه هاي كمي دارند. تنها مي توان اميدوار بود كه در آموزش و پرورش اولاً چنين نگرش هايي به صورت جدي ايجاد شوند و ثانياً حركتي منظم و منطقي در اين مسير آغاز شود.
* در تهيه و تنظيم اين مقاله نظرات و ديدگاه هاي دكتر ولي الله گرايلي ملك مورد استفاده قرار گرفته است.

آشنايي با همايش ها و سمينارها

همايش بين المللي انسان و حقوق فردي
۱- تاريخ برگزاري: ۱۵-۱۴ مي ۲۰۰۵
۲- مكان برگزاري: ايران/ قم
۳- مسئولين برگزاري: دانشگاه مفيد
۴- پست الكترونيك:
CHRS@ Mofidu.ac.ir
۵- صفحه الكترونيك:
http://www.Mofidu.ac.ir/conference
۶- نيم نگاه: بررسي حقوق فردي از ديدگاه سياسي، فلسفه، فقه و اصول، علوم اجتماعي و... موضوع و محور اصلي گفتگوها در اين همايش است.
همايش سرهالفورد ميكندر، بررسي موانع و ارائه راهكارهاي جديد
۱- تاريخ برگزاري: ۳-۲ دسامبر ۲۰۰۴
۲- مكان برگزاري: ازبكستان/ تاشكند
۳- مسئولين برگزاري: دانشگاه ديپلماسي اقتصاد جهاني
۴- پست الكترونيك:
Sevara-sharapova@yahoo.com
۵- آخرين مهلت ارسال مقاله: اول سپتامبر ۲۰۰۴(مقاله ها بايد به يكي از زبان هاي ازبكي، انگليسي يا روسي باشد)
۶- نيم نگاه: بررسي منطقه آسياي مركزي و اوراسيا از منظر ژئوپولتيك، اوضاع سياسي اين مناطق پس از فروپاشي حكومت كمونيستي شوروي و ارتباط ديگر كشورها مخصوصاً آمريكا و انگلستان با كشورهاي منطقه موضوع اصلي همايش است. نكته جالب تور ژئوپولتيكي به شهرهاي تاريخي سمرقند و بخارا است.
پانزدهمين همايش دوسالانه مطالعات مجمع اروپا درباره چين(EACS)
۱- تاريخ برگزاري: ۲۹-۲۵ آگوست ۲۰۰۴
۲- مكان برگزاري: آلمان/ هايدلبرگ
۳- مسئولين برگزاري: دانشگاه هايدلبرگ
۴- صفحه الكترونيك:
http://www.sino.uni-heidelberg.de/eacs2004
۵- نيم نگاه: در اين همايش اساتيد و دانشجويان اروپايي و ساير كشورها در زمينه پيشرفت ها، تحقيقات و يافته هاي جديد دانشگاهي و مراكز علمي چين به بحث و گفت وگو خواهند نشست.
همايش كتابخانه ها و مراكز اطلاع رساني
در آسيا (ALIC ۲۰۰۴)
۱- تاريخ برگزاري: ۲۴-۲۲ نوامبر ۲۰۰۴
۲- مكان برگزاري: تايلند/ بانكوك
۳- مسئولين برگزاري: كتابخانه بين المللي تاي، جمعي از كتابخانه هاي منطقه آسيا، خزانه اطلاعاتي كتابخانه هاي آسيا، سازمان يونسكو (UNESCO) و IFLA .
۴- آخرين مهلت ارسال مقاله: ۳۰ ژوئن ۲۰۰۴
۵- صفحه الكترونيك: http://www.alic 2004.org/
۶- نيم نگاه: در اين همايش به بررسي پنج موضوع اصلي در ارتباط با كتابخانه ها پرداخته مي شود: ۱- كتابخانه به عنوان يك منبع اطلاع رساني. ۲- بررسي تحولات جديد ساختاري كتابخانه ها. ۳- پيشرفت كتابخانه ها با حضور بخشي جديد به نام بخش ديجيتالي. ۴- لزوم تحصيلات دانشگاهي براي مسئولين كتابخانه ها و ۵- كتابخانه هاي ديجيتالي پيشرفتي نو در دستيابي آسان به علوم در منطقه آسياي پاسفيك.
همايش بين المللي اشتغال، سياست هاي دولت هند براي اشتغال زايي، برنامه ها
و چالش هاي پيش رو
۱- تاريخ برگزاري: ۲۸-۲۷ جولاي ۲۰۰۴
۲- مكان برگزاري: هند/ هيدرابد
۳- مسئولين برگزاري: دولت هند و دانشگاه نيزام هند
۴- صفحه الكترونيك:
http://www.osmania.ac.in
۵- پست الكترونيك:
durga-chenna@indiatimes.com
۶- نيم نگاه: در پنج دهه اخير هند با رشد جمعيتي معادل ۲/۲ درصد در سال روبه رو بوده است. اما با اين روند رشد جمعيت، ميزان فرصت هاي شغلي تغيير نكرده است. در اين همايش به بررسي آخرين برنامه پنج ساله دولت هند در زمينه افزايش فرصت هاي شغلي خواهند پرداخت.
پنجمين همايش بررسي قوانين مهندسي
به سوي محيط زيست سالم (RETBE4)
۱- تاريخ برگزاري: ۱۳-۱۱ دسامبر ۲۰۰۴
۲- مكان برگزاري: مصر/ الكساندرا
۳- مسئولين برگزاري: دانشكده مهندسي مصر و دانشگاه الكساندرا
۴- صفحه الكترونيك:
http://www.ispofegypt.com/retbe04/htm
۵- پست الكترونيك:
retbe04@yahoo.com
۶- نيم نگاه: در اين همايش به بررسي طرح هاي در حال اجرا، برنامه هاي اجرا شده و طرح هاي آينده مي پردازند. هدف از برگزاري اين همايش جلوگيري از ساخت و سازهاي بي رويه و گسترش ساخت و ساز اصولي بيان شده است چرا كه با افزايش جمعيت نياز به ساخت و ساز افزايش مي يابد. اما رعايت قوانين در ساخت و ساز اصولي مهم است.
آثار باستاني، مرمت، نگهداري و جهاني شدن
۱- تاريخ برگزاري: اول دسامبر- ۲۹ نوامبر ۲۰۰۴
۲- مكان برگزاري: بحرين/ منامه
۳- مسئولين برگزاري: انجمن مهندسين بحرين
۴- صفحه الكترونيكي:
http://www.engineer-bh.com/hgbe
۵- پست الكترونيك:
bseng@batelco.com.bh
۶- نيم نگاه: آثار باستاني، نشان ملي هر ملتي است. در اين همايش به حفظ و حراست از اين سرمايه ها، مرمت، نگهداري و معرفي آثار باستاني به جهانيان و ممانعت از ساخت و ساز در اطراف آثار باستاني و آموزش به شهروندان براي حفظ آثار باستاني.
شانزدهمين همايش بين المللي كودكان
۱- تاريخ برگزاري: ۲۳-۱۷ مهر ۸۳
۲- مكان برگزاري: ايران/ تهران
۳- مسئولين برگزاري: دانشگاه علوم پزشكي تهران (گروه بيماري هاي كودكان)
۴- پست الكترونيكي:
rabbaniali@onebox.com
۵- تلفن ۶۴۲۸۹۹۸ / دورنگار: ۶۹۲۳۰۵۴
۶- آخرين مهلت ارسال مقاله: پايان مردادماه ۱۳۸۳ (خلاصه مقاله به فارسي يا انگليسي ارسال شود)
۷- نيم نگاه: بررسي يافته هاي جديد در زمينه بيماري هاي كودكان
ترجمه و تنظيم: مهتاب صفرزاده خسروشاهي

بررسي مشكلات خانواده ها در مسايل مرتبط با ثبت نام دانش آموزان در فصل تابستان
برزخ ثبت نام

نرگس قرباني
010395.jpg

اشاره : «منزل ما درست ديوار به ديوار همين مدرسه است، ولي اسم فرزندم را نمي نويسند»، «ما آن طرف خيابان هستيم و سروصداي مدرسه را مي شنويم، ولي مي گويند طرف ما يك منطقه ديگر است و فرزندم بايد در مدرسه اي كه دو سه كيلومتر دورتر قرار دارد، ثبت نام كند»، «مگر مدرسه دولتي هم شهريه دارد كه از ما پول طلب مي كنند؟»، «مدير مدرسه مي گويد ما از معدل هاي پايين ۱۶ ثبت نام نمي كنيم... در ضمن در رشته انساني هم ثبت نام نداريم»، «مدرسه پسرم، ما را به ثبت نام در كلاسهاي تقويتي طي سال و نيز استفاده از غذاي مدرسه مجبور كرده است. ما نمي خواهيم... چه كار بايد بكنيم؟»... اگر دو سه ساعتي مقابل در مدارس و ادارات آموزش و پرورش مناطق و شهرستانها بايستيم، قطعاً با چنين نكته هايي و حتي مواردي فراتر از آن روبرو مي شويم.
كارشناسان آموزشي معتقدند ثبت نام برزخي است ميان پايان سال تحصيلي قبلي و سال تحصيلي جديد.
به اعتقاد كارشناسان با اندكي برنامه ريزي و حوصله،مي توان
مشكلات ثبت نام و پريشاني روحيه اوليا را به حداقل رساند

پس از گرفتن كارنامه ها و حل مشكل اوقات فراغت، بحث تازه اي براي پدران و مادران آغاز مي شود و آن ثبت نام فرزندان در مدرسه اي است كه شرايط دلخواه خانواده را دارا باشد، يعني: نزديك باشد، كادر آموزشي مناسبي داشته باشد و شهريه آن در حد توان خانواده باشد. پاي صحبت تعدادي از والدين نشسته ايم تا از نزديك با مشكلات خانواده ها آشنا شويم.
خانم ناهيد بهبودي مي گويد: پسرم مجتبي سال دوم راهنمايي است. امسال در مدرسه مهدي پور كه يك مدرسه دولتي در شهرزيباي منطقه ۵ است نام نويسي كرده ايم. مدرسه خوبي است، پولي به عنوان شهريه از ما نمي گيرند، ولي مبلغي به عنوان كمك به مدرسه مي پردازيم كه اجباري هم نيست. در طول سال هم كلاسهاي فوق العاده اي گذاشته مي شود كه بابت آن هم پول زيادي نمي گيرند و ما از قيمتها راضي هستيم. سال قبل براي اونيفرم هم مشكلي نداشتيم و هرچه دلشان مي خواست، مي پوشيدند. مدرسه دو شيفت است كه شيفت  صبح براي بچه هايي است كه اولياءشان كارمند و يا فرهنگي هستند. پسرم معدل خيلي خوبي دارد، مدير مدرسه پيشنهاد كرد كه در يك مدرسه غيرانتفاعي ثبت نامش كنيم، دوست هم داشتم بفرستم در يك مدرسه غيرانتفاعي با امكانات بيشتر، ولي از پس شهريه آن برنمي آيم.
خانم فرگاه نيز در ارتباط با ثبت نام فرزندش چنين پاسخ داد: پسرم محسن در مدرسه غيرانتقاعي سما واقع در اميرآباد شمالي درس مي خواند، امسال پيش دانشگاهي است و چهار سال است كه در همين مدرسه درس مي خواند. «شهريه» امسال ۷۰۰ تومان است كه ۳۰۰ تومان آن را نقد مي پردازيم و دو قسط ۲۰۰ توماني هم براي برج ۹ و برج ۱۱ چك مي دهيم. مدرسه سطح آموزشي خوبي دارد و فقط هم معدل هاي ۲۰ و ۱۹ را برمي دارند.
به نظر ما كه قيمتش خوب است، محيط و كادر آموزشي بسيار خوبي دارد و از طرفي، شاگردان هم واقعاً درس مي خوانند. اونيفرم ها را هم خود مدرسه در اختيارمان مي گذارد، ولي خوب اجباري نيست، مي توانيم خودمان از بيرون هم تهيه كنيم.
خانم ليلا آقازاده مادر دو فرزند است كه امسال هر دو را در مدرسه ثبت نام كرده است، پاي صحبت ايشان نشستيم: دو دختر دارم كه هر دو را در يك مدرسه دولتي كه در اميرآباد است، ثبت نام كرده ايم. مدرسه خيلي خوبي است و از لحاظ معلم، مديريت و امكانات هم در سطح بالايي است، ولي اين امكانات با هزينه اي است كه ما مجبور به پرداختش هستيم. پارسال براي كيميا شهريه ۵۰ هزار تومان بود، امسال هم كه كلاس سوم است ۱۰۰ هزار تومن شده است. فرزند ديگرم پيش دبستاني است كه در همين مدرسه ثبت نام شده با شهريه ۱۵۰ هزار تومان. مدير مدرسه مي گويد كار من قانوني است، حتي در اين زمينه با معاون وزير هم صحبت كرده ام. در اين منطقه مدرسه دولتي ديگري نيست و ما مجبور به ثبت نام هستيم. مدير مي گويد هركس ناراحت است، برود مدرسه غيرانتفاعي. البته مدير قول داده كه نام مدرسه را از دولتي به «خودگردان مردمي» تغيير دهد كه حداقل نام دولتي را يدك نكشد. اين پول را هم براي اين گرفته اند كه ميز و صندلي ها را تغيير دهند و از حالت سنتي خارج كنند و كلاسها به شكل جديدي چيده شود. همچنين قرار شده براي مدرسه سالن اجتماعات بسازند. البته ما از عملكرد مدير راضي هستيم، ولي همين هزينه هم براي ما بالاست. براي راهنمايي هم از حالا نگرانيم، چون در محدوده امير آباد مدرسه راهنمايي نيست. البته مدير همين مدرسه سعي دارد بعد از ظهرها را، مدرسه راهنمايي كند كه خوب، ما هم راضي هستيم.
خانم عبدالعلي زاده نيز دو فرزند مدرسه رو دارد كه در منطقه خادم آباد مشغول به درس خواندن هستند. ايشان مي گويد: براي ثبت نام دخترم نگين مشكل چنداني نداشتيم، يك مدرسه دولتي در اين ناحيه است كه دخترم را ثبت نام كردم. پولي به عنوان شهريه از ما نمي گيرند، ولي هر نوبت ۲-۳ هزار تومان به عنوان كمك به مدرسه مي پردازيم. البته براي پلي كپي و ورقه هاي امتحاني هم جدا پول مي دهيم. از نظر اونيفرم هم يك مغازه معرفي كرده اند كه از آنجا خريد كنيم البته مي گويند اجباري نيست، ولي طرح و مدل لباس به گونه اي است كه عملاً مجبوريم از آنجا خريد كنيم چرا كه جاي ديگر همان مدل لباس را ندارد!
وي در ادامه مي گويد: براي ثبت نام پسرم در مدرسه راهنمايي، دچار مشكل شدم. چون در محدوده خادم آباد يك مدرسه راهنمايي است كه ما از عملكردش راضي نيستيم و تنها با تلاش و كوشش هاي خانواده است كه پسرم با معدل ۱۹ قبول شده. يك مدرسه خوب در شهريار هست، خيلي دوست داشتم آنجا ثبت نام شود، ولي از نظر محدوده مشكل داريم و در حال حاضر تنها مجبورم پسرم را با هزينه بالا در يك مدرسه غيرانتفاعي ثبت نام كنم. واقعاً بايد گفت چرا بايد فقط اشخاصي كه پول دارند، از امكانات بهتر بهره مند باشند و ما از چنين امكاني برخوردار نباشيم.
در حين تهيه گزارش، يك آگهي توجهم را جلب كرد كه جلوي در يك مدرسه نصب شده بود. نشاني محلي به نام «ستاد ثبت نام و رسيدگي به مشكلات اولياء»، براي كسب اطلاعات بيشتر به محل مورد نظر رفتم. اولين چيزي كه توجهم را جلب كرد صداي گريه مادري بود كه براي ثبت نام فرزندش دچار مشكل بود. ستاد ثبت نام ظاهراً مدرسه اي است كه با حفظ مسئوليت مدرسه اي خود، رسيدگي و حل و فصل مشكلات ثبت نام چند مدرسه همجوار را هم به عهده دارد. با معاون مدرسه كه در ضمن معاونت ستاد ثبت نام هم هست صحبت مي كنم، ولي اجازه تهيه گزارش از داخل مدرسه را به من نمي دهد. در نتيجه بيرون مدرسه مي ايستم تا با والديني كه از ستاد خارج مي شوند، صحبت كنم.
010404.jpg

خانم مرادي كه تازه از ستاد خارج شده مي گويد: منزل ما ابتداي بزرگراه مدرس است. منزل ما شرق محسوب مي شود، در حالي كه مدرسه اي كه قرار است دخترم را ثبت نام كنم در قسمت غرب قرار دارد. در واقع مشكل ما وجود يك پل هوايي است كه ما در يك طرف آن و مدرسه طرف ديگر پل است.
از او مي پرسم: چه جوابي دادند؟ آيا اين مشكل حل شد؟!
-گفتند مشكلي نيست، شما برويد، حل مي شود. اميدوارم كه درست شود.
خانم دهقان نيز بسيار نگران و مضطرب، پيگير ثبت  نام فرزندش است. مشكل ايشان چنين است: منزل ما ميدان توحيد است، يك سمت ميدان منطقه ۲ محسوب مي شود و طرف ديگر جزو محدوده منطقه ۶ است. مي خواهم بچه ام را ثبت نام كنم، مي گويند به محدوده ما نمي خورد. نمي دانم چه كار كنم، فعلاً گفته اند چند روز ديگر دوباره بيايم.
خانم ديگري از مدرسه خارج مي شود كه بسيار خسته و كلافه نشان مي دهد. دوست ندارد خودش را معرفي كند، ايشان مي گويد: در خيابان ويلا كار مي كنم. كارمند هستم. منزل خودمان در خيابان آذري است. نمي دانم بچه ام را كجا ثبت نام كنم، پسرم دانش آموز دوره راهنمايي است. اينجا يك مدرسه است به نام نور كه به محل كارم نزديك است. مي خواستم آنجا ثبت نامش كنم كه براي رفت و آمد با من باشد و خيال من هم راحت باشد، ولي مي گويند نمي شود، اول بومي هاي اين منطقه ثبت نام مي شوند، بعد فرهنگي ها، بعد بدبخت  بيچاره هاي ديگر مثل ما! به هر حال يك مدرسه در محدوده ميدان انقلاب به من معرفي كردند كه بدك نيست. ناراضي نيستم و در واقع شايد هم چاره اي نداشته باشم! ولي خوب حالا بايد بروم و بيايم.
آقاي صادقي در ارتباط با مشكلشان چنين پاسخ دادند: هم من و هم خانمم كارمند هستيم، مي خواستم دخترم مدرسه اش نزديك محل كارم باشد كه براي رفت و آمد نظارت داشته باشيم و بعد از تمام شدن مدرسه، در اداره پيش ما بيايد تا با هم برگرديم. به هر حال دختر بچه است، نمي توانم كه در خيابان بگذارمش كه! نامه از محل كارم آوردم، گفتند بايد بررسي شود. به هر حال تا مرداد ماه قرار است جواب بدهند. ولي مي گويند اول بومي ها و بعد اگر جا بود، از مناطق ديگر دانش آموز مي گيرند.
پسر نوجواني به نام سيدمصطفي نوربخش به من نزديك شده و داوطلبانه از مشكلات ثبت نامش مي گويد! من نمره انضباط و معدلم كم بود، در مدرسه دولتي هم ثبت نامم نمي كردند. اگر مدرسه از دانش آموز خوشش نيايد، مي تواند ثبت نامش نكند؟! من مشكل محدوده هم نداشتم، ولي به سختي ثبت نام شدم، چون نمره معدلم كم بود.
خانمي از مدرسه بيرون مي آيد، با عجله به طرفشان مي روم و توضيح مي دهم كه براي انجام چه كاري اينجا هستم. اول با تعجب نگاهم مي كند، بعد با لبخند از من مي خواهد كه به آرامي صحبت كنم. او ناشنوا است، ولي مي تواند صحبت كند. خانم محمودي كارمند است و مي گويد: محل كارم سه راه بهشتي است و منزل خودمان شهرك راه آهن است. به سختي با افراد مختلف سروكله زدم! مدرسه، محل كار، اداره، ولي مي گويند درست مي شود خدا را شكر. كاش تسهيلاتي هم براي ناشنواها در نظر مي گرفتند. واقعاً سخت است.
نزد دو خانمي كه با هم دوست و همسايه هستند، مي روم، فرزندانشان نيز با هم دوست هستند و به يك مدرسه مي روند، پاي صحبت ايشان مي نشينم.
دخترهاي ما به يك دبستان دولتي مي رفتند، مدرسه نزديك خانه است، مثلاً يك خيابان با هم فاصله دارند. حالا دبستان تمام شده و مي خواهيم آنها را به مدرسه راهنمايي كه دقيقاً پشت دبستان شان است، بفرستيم؛ ولي مي گويند از نظر محدوده نمي خورد! يعني اين دو مدرسه ديوار به ديوار هم هستند، البته مدرسه شمالي- جنوبي است، واقعاً عجيب است، آنوقت مدرسه اي را كه به ما معرفي كردند كه به محدوده ما بخورد، خيلي از منزلمان فاصله دارد و بايد سرويس بگيريم.
وي مي گويد: اين محدوده ها چگونه تقسيم شده اند، ما نمي دانيم! خوب ما هم مي توانيم كارمان را به نوع ديگري پيش ببريم. مثلاً نشاني كسان ديگري را كه به محدوده مي خورد، بدهيم و يا اينكه ۵ هزار تومان به محضر و بنگاهي بدهيم و آدرس سند اجاره خانه را عوض كنيم! ولي چرا بايد اين كارها را بكنيم؟ ما نمي خواهيم كارمان با دوز و كلك پيش برود. الان اگر آشنايي داشتيم كه به ما نامه مي داد كارمان پيش مي رفت. همه چيز طبق رابطه شده و ضابطه ها رعايت نمي شود. اگر هم بخواهيم فرزندان را غيرانتفاعي ثبت نام كنيم، شهريه اش خيلي بالا مي شود. فكر كنيد بايد ۵۰۰ هزار يا يك ميليون تومان شهريه يكي از بچه ها را بدهيم، خوب اين كه نمي شود، من سه تا بچه مدرسه رو دارم و نمي توانم سالي ۳ ميليون تومان خرج تحصيلشان كنم. مجبورم بيايم اينجا حرص بخورم! مي خواهم كه خودشان را معرفي كنند، جواب مي دهند: نه خانم! نمي خواد، همين طوري هم كم دردسر نداريم!
***
اوليا و كارشناسان آموزشي معتقدند ثبت نام برزخي است ميان پايان سال تحصيلي قبلي و سال تحصيلي جديد. به اعتقاد كارشناسان با اندكي برنامه ريزي و حوصله، مي توان مشكلات ثبت نام و روان پريشاني اولياء را به حداقل رساند. آيا اين گونه مي شود؟

نگاه امروز
ثبت نام مشكلي در عصر دانايي

شيما آيتي
در قرن بيست و يكم يا همانا قرن دانايي، عصر اطلاعات و فن آوري ارتباطات، اوضاع نابسامان و شرايط بغرنج «نام نويسي» در يك واحد آموزشي به نام «مدرسه» شايد كمتر در تصور كسي بگنجد، الا اينكه دست كم يك بار سر و كارش با اين «پديده» افتاده باشد.
طبقه بندي مدارس به دولتي، غيرانتفاعي، نمونه و... توسط متوليان نظام آموزشي كشور و عدم تحقق اهدافي چون: عدالت آموزشي و ارتقاي كيفي مدارس (بويژه مدارس دولتي) را قطعاً مي بايست اولين و مهم ترين عامل اين اوضاع دانست.
در شرايطي كه ارتقاي كيفيت آموزشي و پرورشي و نيز ايجاد يك نظام آموزشي فراگير و منعطف دو هدف عمده در بازسازي نظام آموزش و پرورش از سوي مسئولان عنوان مي شود، اولين شاخص توسعه آموزشي يا به عبارتي ديگر، دسترسي آسان به آموزش به عنوان يكي از وظايف اصلي دولت، همچنان بسياري از خانوارهاي ايراني را با چالش مواجه ساخته است و اين در حالي است كه ديگر نه از «ستادهاي نظارت بر ثبت نام» كاري برمي آيد و نه آئين نامه ها و دستورالعمل ها مشكلي را حل مي كند.
آنچه خواسته قاطبه ايرانيان را در عصر حاضر تشكيل مي دهد، دسترسي به محيطي امن و استاندارد از نظر شاخص هاي كيفي تعليم و تربيت است.
دغدغه هاي خانواده هاي ايراني براي رسيدن به اين خواسته هاي برحق كه تا چند سال پيش تنها به مرحله آموزش عالي فرزندان خود محدود مي شد، امروز به تمامي اين مراحل تسري يافته است، در اين حال،كيفيت بخشي به آموزش و ارتقاي كارايي مدارس دولتي و برنامه ريزي جدي در اين خصوص نخستين راه برون رفت از اين اوضاع به شمار مي رود.
واقعيت آن است كه تغيير و تحولات پي در پي و غيرضروري در حوزه هاي مديريتي و انتصاب هاي ناموزون در وزارت آموزش و پرورش و متعاقب آن، خلق طرح هاي اصلاح گرايانه نه چندان كارشناسي و علمي و توقف طرح ها و برنامه هاي پيشين توسط تازه واردان، اين نظام را طي چند سال اخير دستخوش آسيب هاي جدي و بعضاً جبران ناپذيري كرده كه آثار و عواقب آن همچنان دامنگير خانواده ها و مخاطبان آن است. كه مصائب «ثبت نام» نيز بخشي ازهمين آثار و عواقب است.

|  اقتصاد  |   انديشه  |   ايران  |   سياست  |   علم  |   فرهنگ   |
|  ورزش  |   هنر  |

|   صفحه اول   |   آرشيو   |   بازگشت   |