چهارشنبه ۱۷ تير ۱۳۸۳ - شماره ۳۴۳۰
سياست
Front Page

آشنايي با چهره هاي فرهنگي و هنري مجلس هفتم
عماد افروغ به عنوان رئيس كميسيون فرهنگي جواد آرين منش، نايب رئيس اول، محمدرضا ميرتاج الديني، نايب رئيس دوم، عفت شريعتي مخبر و لاله افتخاري و غلامرضا ميرزايي به عنوان منشي هاي هيأت رئيسه كميسيون فرهنگي انتخاب شده اند
010401.jpg
برخورداري از اطلاعات و تجربيات فرهنگي و تحصيلات مرتبط با مسائل حوزه فرهنگ و هنر، يكي از ويژگي ها و شرايط ضروري براي عضويت نمايندگان مجلس در كميسيون فرهنگي به نظر مي رسد. لذا شايسته ديديم براي آگاهي بيشتر مردم از منتخبين خود كه عرصه قانون گذاري فرهنگي كشور را دنبال خواهند كرد به معرفي برخي از اين چهره ها بپردازيم. سوابق اعضاي كميسيون فرهنگي مجلس هفتم به شرح زير است:
عماد افروغ، نماينده مردم تهران:
متولد سال ۱۳۳۵ و داراي دكتراي جامعه شناسي از انگلستان است. وي تاكنون مسئوليت هايي مانند: مدير گروه اجتماعي مركز تحقيقات استراتژيك رياست جمهوري، مدير كتابخانه مركزي دانشگاه تربيت مدرس، مسئول گروه سياسي كميسيون داخلي، دفاعي و امنيتي دبيرخانه مجمع تشخيص مصلحت نظام، مدير گروه فرهنگ، هنر و تاريخ شبكه يك صدا و سيما، عضو هيأت مديره انجمن علمي اسلام و توسعه اقتصادي، دبير و مسئول كميته علمي همايش هاي روشنفكري در ايران و موازين توسعه و ضدتوسعه فرهنگي كلان شهر تهران و ... داشته است.
افروغ تاكنون ۱۲ كتاب تأليف كرده است كه از آن جمله مي توان «فرهنگ شناسي و حقوق فرهنگي»، «هويت ايراني»،  «اسلام و جهاني شدن» را نام برد.
لاله افتخاري، نماينده مردم تهران:
متولد ۱۳۳۸ و دكتراي علوم قرآني است. مطالعه و تحقيقات وي در موضوعات حقوق زنان، الگوي زن مسلمان و علوم قرآني در سمينارها و ميزگردهاي تلويزيوني از شبكه هاي داخلي و برون مرزي مطرح شده است. وي به عنوان زن نمونه از سوي مؤسسه فرهنگي شجره طوبي لوح افتخار دريافت كرده است.
وي در حال حاضر داور مسابقات قرآني و پژوهشي، عضو گروه مبلغان زباندان امور بين المللي سازمان حج و زيارت، عضو جمعيت زنان انقلاب اسلامي و عضو دائم مركز دانش پژوهان شاهد است. وي داراي ۲۱ اثر پژوهشي و دو تأليف در زمينه علوم قرآني است.
فاطمه رهبر، نماينده مردم تهران:
متولد ۱۳۴۳ و فوق ليسانس گرافيك است. رهبر، فعاليت هاي فرهنگي اش را از تدريس در آموزش و پرورش آغاز مي كند. پس از آن در صدا و سيما به عنوان مدير توليد شبكه اينترنت، دبير شوراي عالي سياست گذاري اينترنت سازمان و مدير شبكه اينترنتي جوان فعاليت كرده است.
محمدرضا ميرتاج الديني، نماينده مردم تبريز:
متولد سال ۱۳۴۱ و داراي تحصيلات حوزوي است. تاج الديني در سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامي به عنوان مبلغ به كشورهاي خارجي، از جمله آلمان، تركيه، آذربايجان و ... اعزام شده است. وي همچنين عضو هيأت علمي علوم و معارف اسلامي دانشگاه علوم پزشكي تهران است و ۱۲ سال سابقه تدريس در دانشگاه هاي مختلف دارد.
تاج الديني دو جلد كتاب با عنوان هاي «اخلاق  كارگزاران حكومت از ديدگاه اسلام» و «سيماي امام علي(ع) در آينه قرآن» را به چاپ رسانده است.
محمود حسيني دولت آبادي، نماينده مردم برخوار و ميمه:
متولد ۱۳۴۰ و داراي تحصيلات حوزوي است. وي در زمينه علوم قرآني، تفسير و تجويد فعاليت هاي تحقيقاتي و پژوهشي را انجام داده است.
وي كانون هاي فرهنگي را براي تبليغ علوم ديني و اسلامي تأسيس كرده و تأليفاتي را انجام داده كه از آن جمله مي توان «عقايدالشيعه»، «خصايص و ويژگي هاي امام زمان (عج) و علائم ظهور» و «شرح چهل حديث» را نام برد.
محمد تقي رهبر،  نماينده مردم تهران:
وي متولد سال ۱۳۴۱ داراي تحصيلات حوزوي و استاد حوزه و دانشگاه است. وي علاوه بر مقالات علمي و تحقيقاتي كتاب هايي را تأليف و ترجمه كرده است. بيشتر آثار رهبر در زمينه مسائل اخلاقي،  اجتماعي و فرهنگي است.
سعيد ابوطالب،  نماينده مردم تهران:
متولد ۱۳۴۸ و ليسانس شيمي است. وي چهار سال آخر جنگ را به طور دائم در جبهه بود.
وي داستان هاي كوتاه و مقالات ادبي را چاپ كرده است كه از آن جمله مي توان به رمان «سر بر شانه ستاره» اشاره كرد.
ابوطالب در سال ۷۴ همكاري خود را با صدا و سيماي جمهوري اسلامي به عنوان تهيه كننده و كارگردان تلويزيوني آغاز كرد. ابوطالب سابقه كار مطبوعاتي به عنوان نويسنده و منتقد سينمايي نيز دارد و مدتي نيز عضو شوراي سياستگذاري يكي از فرهنگسراهاي تهران بوده است.
جواد آرين منش، نماينده مردم مشهد:
متولد ۱۳۳۲ و فوق ليسانس علوم اجتماعي است. وي پس از پيروزي انقلاب اسلامي، مسئوليت ادارات آموزش و پرورش شهرستان هاي مختلف استان خراسان و نيز اتحاديه انجمن هاي اسلامي دانش آموزان را بر عهده داشته است.
از سال ۱۳۷۲ به مدت ۶ سال مدير كل فرهنگ و ارشاد اسلامي استان خراسان بوده و از سال ۷۸ تا زمان انتخاب از سوي مردم مشهد به عنوان دبير شوراي فرهنگي آستان قدس رضوي مشغول فعاليت هاي فرهنگي بوده است.
حسينعلي قاسم زاده، نماينده مردم بابل:
متولد سال ۱۳۳۸ و دكتراي عرفان است كه در دوره پنجم و ششم نيز نماينده مجلس شوراي اسلامي بوده است. وي پيش از اين مدرس دانشگاه و عضو فراكسيون اقليت مجلس بوده است.
اميررضا خادم، نماينده مردم تهران:
متولد سال ۱۳۴۸ است. وي فوق ليسانس مديريت دارد و عضو هيأت علمي دانشگاه شهيد بهشتي و نايب رئيس كنفدراسيون كشتي آسيا نيز بوده است.
فاطمه آليا، نماينده مردم تهران:
متولد سال ۱۳۳۵ و فوق ليسانس علوم سياسي است. از فعاليت هاي فرهنگي آليا مي توان به عضويت در شاخه دانشجويي حزب جمهوري اسلامي و عضويت در شوراي مركزي جامعه زينب(س) اشاره كرد.
وي عضويت در شوراي مركزي جمعيت ايثارگران، دفتر امور بانوان حوزه رياست سازمان صدا و سيما و نيز معاونت برنامه ريزي و تحقيقات آن سازمان را نيز در كارنامه دارد.
سابقه مشاركت در جلسات امور مشاركت زنان نهاد رياست جمهوري، كميسيون بانوان استانداري تهران، دفتر امور بانوان بنياد حفظ آثار و نشر ارزش هاي دفاع مقدس نيز از تجربيات اوست.
پرويز سروري،  نماينده مردم تهران:
متولد ۱۳۳۷ و فوق ليسانس مديريت امور دفاعي است. وي تاكنون مسئوليت هاي تبليغاتي و انتشاراتي را در واحدهاي مختلف در داخل كشور، سوريه و لبنان بر عهده داشته است.
عفت شريعتي، نماينده مردم مشهد:
متولد ۱۳۳۱ است. وي مشاور استاندار خراسان در امور بانوان، دبير كميسيون بانوان استان خراسان، دبير انجمن ادبي بانوان، كارشناس جوانان و خانواده بوده است.
شايان ذكر است، عماد افروغ به عنوان رئيس كميسيون فرهنگي، جواد آرين منش، نايب رئيس اول، محمدرضا ميرتاج الديني، نايب رئيس دوم، عفت شريعتي، مخبر و لاله افتخاري و غلامرضا ميرزايي به عنوان منشي هاي هيأت رئيسه كميسيون فرهنگي انتخاب شده اند.

با پايان عمر مجلس ششم بازماندگان از مجلس هفتم به كجا مي روند؟
بازماندگان هفتم
مهدي كروبي رئيس مجلس ششم به مجمع تشخيص مصلحت رفت. از سوي ديگر، وي دبيركلي مجمع روحانيون را با جديت بيشتري دنبال مي كند و احتمالاً در مدت باقيمانده تا انتخابات رياست جمهوري رايزني خود را براي شركت در اين انتخابات انجام خواهد داد
010398.jpg

با پايان يافتن عمر مجلس ششم، نمايندگان اين دوره كه از راهيابي به مجلس هفتم بازمانده اند، رايزني هايشان را براي پست هاي بعدي نهايي كرده يا مي كنند.
با به صدا در آمدن زنگ پايان آخرين جلسه علني مجلس ششم شوراي اسلامي در ساعت
۳۵/۱۲چهارشنبه ششم خردادماه ۸۳ ، اين مجلس به كار خود پايان داد و بجز ۶۲ نفر از نمايندگان مجلس ششم، بقيه در جايگاه و منصب ديگري به فعاليت
مي بپردازند.
شنيده ها حاكي است ، تعدادي از نمايندگان مجلس ششم كه نتوانستند به مجلس هفتم راه يابند قرار است بدون داشتن شغل و عنوان رسمي تنها به ادامه تحصيل بپردازند، آن دسته از نمايندگان كه عضو هيات علمي دانشگاهها هستند بطوركامل و يا حداقل تا نهايي شدن مسئوليت بعدي به تدريس در دانشگاهها خواهند پرداخت، برخي از نمايندگان پزشك مجلس هم دوباره به طبابت و تدريس در دانشگاه بازمي گردند.
عده  اي هم در وزارتخانه ها و دستگاههاي دولتي مشغول به كار مي شوند، دراين ميان برخي كه بازنشسته بودند مسئوليت ديگري نخواهند پذيرفت و يا به تعبيرخود استراحت را برمي گزينند و يا به افتخار بازنشستگي نايل خواهند شد.
در اين ميان، تعدادي از نمايندگان اصولگرا كه از رفتن در مجلس هفتم بازمانده اند، نيز در برخي از دستگاه ها مانند: صدا و سيما، سازمان تبليغات اسلامي، بنياد جانبازان، قوه قضائيه ، كميته امداد و ... مسؤوليت خواهند پذيرفت.
بر همين اساس، مهدي كروبي رئيس مجلس ششم به مجمع تشخيص مصلحت رفت تا شايد بتواند با تعادل بخشي بيشتر در مجمع در كنار مجيد انصاري در حل و فصل اختلافات مجلس هفتم و شوراي نگهبان شريك باشند و از سوي ديگر، دبيركلي مجمع روحانيون را با جديت بيشتري دنبال مي كند. احتمالاً مهدي كروبي در مدت باقيمانده تا انتخابات رياست جمهوري رايزني خود را براي شركت در اين انتخابات انجام خواهد داد.
او اكنون به طور مرتب در جلسات شوراي هماهنگي جبهه دوم خرداد شركت مي كند، كاري كه قبلاً  نمي كرد، ترتيبي داده كه نمايندگان مجلس ششم جلسات دائمي تشكيل داده و در ارتباط با يكديگر باشند.
محمدرضا خاتمي نماينده تهران و نايب رييس مجلس با تحصيلات فوق تخصص كليه به تدريس در دانشگاه شهيد بهشتي مي پردازد و در كنار آن دبيركلي حزب مشاركت را با جديت دنبال خواهد كرد.
بهزاد نبوي نماينده تهران و نايب رييس مجلس پس از استعفا از مجلس ششم به نهاد رياست جمهوري بازگشته است تا در كنار ميرطاهرموسوي نماينده كرج در ادارات كل اين نهاد فعاليت كنند.
نبوي كماكان در هدايت سازمان مجاهدين انقلاب اسلامي و اجراي استراتژي سياسي اين سازمان نيز فعال خواهد بود.
محسن ميردامادي به وزارت كشور باز مي گردد، علي شكوري راد كه در روزهاي آخر و به دنبال رفتن خالقي نايب رييس مجلس شد، به وزارت بهداشت و درمان، بازگشت و عضو كادر پزشكي بيمارستان سينا شد.
شكوري راد به همراه ميردامادي از اعضاي شوراي مركزي جبهه مشاركت هستند و در جهت اهداف اين حزب كماكان به فعاليت سياسي خود ادامه مي دهند.
حسن قشقاوي نماينده رباط كريم هم پس از بازگشت به وزارت امورخارجه سفير ايران در يكي از كشورهاي همسايه خواهد شد.
قشقاوي فعلاً معاونت پارلماني وزارت امور خارجه را بر عهده گرفته است.
عبدالرحمن تاج الدين نماينده اصفهان در مجلس ششم به وزارت كار مي رود تا ناصر خالقي ديگر نماينده اصفهاني را كه وزير كار شده است در سمت معاونت همراهي كند و دراين ميان رجبعلي مزروعي ديگر اصفهاني مجلس هم احتمالاً به يكي از وزارتخانه هاي اقتصادي خواهد رفت. محسن صفايي فراهاني نماينده تهران معاون سيدصفدر حسيني وزير اقتصاد و دارايي شد.
سهراب بهلولي قشقايي نماينده فيروزآباد استان فارس هم دراين وزارتخانه مسئوليت مي گيرد.
محمدحسين خليلي اردكاني نماينده كرج در وزارت آموزش وپرورش مسئوليت مي پذيرد. الياس حضرتي نماينده تهران هم فرصت بيشتري  براي حضور در تحريريه روزنامه اعتماد مي يابد و طبيعتا امور حزب همبستگي را به اتفاق ديگر اعضاي شوراي مركزي دنبال خواهد كرد.
جعفر كامبوزيا نماينده زاهدان ، الهه كولايي نماينده تهران، عبدالرحيم بهاروند نماينده خرم آباد، شمس وهابي نماينده تهران، بهمن اخوان نماينده تفرش، احمد شيرزاد نماينده اصفهان، آزادي آزاد منش نماينده گناباد، ابراهيم اميني نماينده ممسني و عضو هيات رئيسه مجلس ششم به تدريس دردانشگاه بازخواهند گشت.
عليرضا محجوب نماينده تهران كه قراراست در سال آينده و در انتخابات مرحله دوم با زينب كدخدا براي حضور در مجلس هفتم رقابت كنند فعلا سفت و سخت دبيركلي خانه كارگر را دنبال مي كند .
احمد بورقاني فراهاني نماينده تهران و عضو هيات رييسه مجلس ششم مانند تعداد ديگري ازنمايندگان از جمله ميرمحمود يگانلي نماينده مستعفي اروميه به دنبال شغل آزاد خواهند رفت.
محمد نعيمي پور هم كه مدتي در بستر بيماري بود و اكنون كه بهبودي نسبي يافته است احتمالاً به شغل سابق خود در وزارت نيرو بازخواهد گشت.
داودسليماني ديگر نماينده تهران نيز به دانشگاه تهران برمي گردد، احمد پورنجاتي ديگر نماينده تهران هم پس از تجربه چهارساله رياست كميسيون فرهنگي مجلس ششم به همراه علي هاشمي، معاون همكار سابق خود يعني حسين مرعشي رئيس سازمان ايرانگردي و جهانگردي شدند.
حسين لقمانيان نماينده همدان، سيدعيسي موسوي نژاد نماينده خرم آباد، علي محمد نمازي نماينده لنجان و طاهره رضازاده نماينده شيراز هم در وزارت آموزش و پرورش پست مي گيرند.
علي اكبر جعفري نماينده ساوه، علي ظفرزاده نماينده مشهد، سيدطاهر طاهري نماينده سمنان ، رسول مهرپرور نماينده درگز هم سر از وزارت صنايع در مي آورند تا در ادارات كل اين وزارتخانه و يا سازمانهاي وابسته مشغول شوند.
گفته مي شود قاسم معماري نماينده اهر، محمد محمدي نماينده سلسله و دلفان و اسدالله كيان ارثي نماينده فريدن، سيدهادي خامنه اي نماينده تهران، محمد عبايي خراساني نماينده مشهد، وحيده علايي طالقاني نماينده تهران، سيدمحمد كاظمي دينان نماينده آمل قبل از شروع بكار مجلس ششم بازنشسته بوده اند و طبيعتا به دنبال پست و مسؤوليت اجرايي نخواهند رفت.
اين روزها شايعاتي در مورد احتمال كانديداتوري سيدهادي خامنه اي در انتخابات رياست جمهوري آينده شنيده مي شود.
سيدمحمود دعايي نيز كه تنها كسي بود كه در شش دوره مجلس حضور داشت به روزنامه اطلاعات برگشت تا به نمايندگي ولي فقيه در اين روزنامه ادامه دهد.
اسماعيل ططري نماينده كرمانشاه در مجلس چهارم و ششم هم كه جايش در مجلس هفتم خالي است قرار است به دنبال فراهم كردن مقدمات لازم براي شركت در انتخابات رياست جمهوري سال آينده برود. او معتقد است مردم مناطق زاگرس او را قبول دارند.
ططري در انتخابات رياست جمهوري هشتم نيز كانديدا شد كه شوراي نگهبان صلاحيت او را رد كرد.
داود حسن زادگان نماينده رودسر به ستاد كل نيروهاي مسلح و جعفر گلباز نماينده ساوجبلاغ به همراه علي محمد احمدي نماينده اليگودرز به سازمان انرژي اتمي مي روند.
جميله كديور نماينده تهران به زودي روزنامه صداي زن را منتشر مي كند و كماكان در دانشگاه الزهرا به همراه فاطمه راكعي ديگر نماينده تهران به تدريس خواهد پرداخت، ابوالفضل شكوري نماينده زنجان نيز براي تدريس در دانشگاه تربيت مدرس به محسن آرمين نماينده مستعفي تهران مي پيوندد و مرتضي خير آبادي نماينده سبزوار هم كه پزشك است در دانشگاه تهران به تدريس مي پردازد و كار طبابتش را دنبال مي كند.
عيسي مقدمي زاد نماينده شادگان و ابوالفضل رضوي نماينده نائين به وزارت نفت مي روند و غلامحسين تكلفي نماينده مشهد هم در كنار حسين مرعشي نماينده كرمان كه هم اينك رييس سازمان جديد ميراث فرهنگي و گردشگري شده است قرار مي گيرد .
دكترسراج الدين وحيدي عضو كميسيون بهداشت و درمان مجلس و نماينده تفت و ميبد به همراه دكتر محمدعلي كوزه گر نماينده شهرقدس و شهريار و دكتر فاطمه خاتمي نماينده مشهد به طبابت و تدريس در دانشگاه بازمي گردند.
دكتر سليم مرعشي نماينده رودبار به وزارت بهداشت ودرمان و محسن نريمان نماينده بابل كه رييس كميسيون عمران مجلس بود به وزارت صنايع مي روند.
علي تاجرنيا نماينده مشهد هم بعداز مجلس ششم به شغل دندانپزشكي خود برمي گردد و دركنار آن فرصت بيشتري را براي هدايت تيم فوتبال هميشه نايب قهرمان استقلال در هيات مديره باشگاه استقلال خواهد گذاشت.
مهدي آيتي نماينده بيرجند و عضو كميسيون عمران مجلس ششم مسرور از تبديل شدن بيرجند به مركزيت استان خراسان جنوبي به وزارت مسكن و شهرسازي مي رود تا شايد بتواند آشناي خوبي براي بهاءالدين ادب نماينده سنندج كه هم اكنون رئيس هيات مديره انجمن شركت هاي ساختماني است و طبيعتا بعد از مجلس فرصت بيشتري براي كارخواهد يافت، باشد.
درهمين حال نماينده هميشه منتقد مجلس محمد محمدرضايي نماينده بيجار و ديگرعضو كميسيون عمران كه در روزهاي آخر نامش به گزارش كميته تحقيق و تفحص ازناوگان هوايي گره خورده بود به دليل پيگيري هاي مجدانه درامربازرسي و نظارت و تحقيق شايد براي كشف و خنثي كردن مفاسد اداري به سازمان بازرسي كل كشور برود و درغيراينصورت به شغل آزاد روي آورد .
علي محمد يثربي نماينده قم تدريس در دانشكده حقوق دانشگاه قم ومصطفي خانزادي نماينده دماوند و فيروزكوه پس از تحويل دادن مديرمسئولي روزنامه وقايع اتفاقيه به تدريس در دانشگاه علم و صنعت خواهند پرداخت.
اكرم مصوري منش نماينده اصفهان در مجلس ششم به سازمان ملي جوانان رفت و بهروز افخمي نماينده اغلب غايب تهران در مجلس ششم همچنان بحث تاسيس راديو و تلويزيون خصوصي در خارج از كشور را دنبال مي كند و ممكن است دوباره كارگرداني سينما را دنبال كند.
غلامرضا عبدالوند نماينده درود و ازنا،جواد اطاعت نماينده داراب و بهيار سليماني نماينده فسا و سعدايي نماينده جهرم به وزارت كشور رفتند، علي نظري نماينده اراك به ادامه تحصيل خواهد پرداخت وشايد هم دوباره به شغل روزنامه نگاري و انتشار نشريه روي آورد.
علي اصغر هاديزاده نماينده محلات و دليجان نيز در سازمان تربيت بدني مسئوليت ورزش معلولان را پذيرفت.
حاتم نارويي نماينده شهر زلزله زده بم كه براي هفتمين دوره انتخابات مجلس كانديدا نشده بود نيز راه صداو سيما را در پيش خواهد گرفت تا در كنار مديريت جديد اين سازمان كاري نو در اندازد.
محمد دادفر نماينده بوشهر نيز قصد دارد به ادامه شغل سابق خود يعني تدريس بپردازد.
رضا يوسفيان نماينده شيراز كه پزشك عمومي است و هشت سال اسارت در زندان هاي عراق او را به سه زبان انگليسي، عربي و فرانسه مسلط كرده است، كانديداي رفتن به وزارت امور خارجه بود ولي چون محقق نشد همراه منصور ميرزاكوچكي نماينده بروجن كه او هم پزشك عمومي است به بهداري وزارت نفت رفتند.
فاطمه راكعي براي تدريس به دانشگاه الزهرا رفت. سهيلا جلودارزاده كه قرار بود معاون وزير كار شود ظاهراً با وجود خانم فاطمه كروبي كه هم اكنون معاون اجتماعي وزارت كار است نتوانست به اين وزارتخانه برود، او اكنون بايد كماكان در خانه كارگر فعال باشد.
فاطمه حقيقت جو كه آموزش و پرورشي است هنوز نتوانسته به كار قبلي خود و يا تدريس در دانشگاه بازگردد. او كماكان راه دادگاه تا خانه اش را طي مي كند.
شهربانو اماني قرار است در وزارت بازرگاني مشغول به كار شود. در اين بين حسين انصاري راد نماينده نيشابور و ناصر قوامي نماينده قزوين نيز شغل جديدي را به عهده نگرفته اند و زندگي در زير آسمان خداوند را برگزيدند.

|  اقتصاد  |   انديشه  |   ايران  |   سياست  |   علم  |   فرهنگ   |
|  ورزش  |   هنر  |

|   صفحه اول   |   آرشيو   |   بازگشت   |