چهارشنبه ۱۷ تير ۱۳۸۳ - شماره ۳۴۳۰
ورزش
Front Page

سايه روشن ورزش
«ژان  تيگانا» با يك  پرونده  حقوقي  مواجه  است
گروه ورزشي- «ژان  تيگانا» بازيكن  سابق  فوتبال  فرانسه  كه  يكي  از مربيان  در نظر گرفته شده  براي  تيم  ملي  فوتبال  فرانسه  است ، با يك  پرونده  حقوقي  كه  باشگاه  فولهام  انگليس  عليه  او گشوده  مواجه  است .
به نتيجه  رسيدن  اين  پرونده ، سرنوشت  كاري  تيگانا را در تيم  ملي  تحت  الشعاع قرار خواهد داد. تيگانا در اطلاعيه اي  اين  مطلب  را بيان  كرده  و گفته  است : در شرايط فعلي  كه  براي  مربيگري  تيم  ملي  فرانسه مد نظر مسئولان  فوتبال  هستم ، به  جريان  افتادن  اين  پرونده  حقوقي  عليه  من  مي تواند حركتي  معنادار باشد.
تيگانا گفته  است  كه  دعوايش  با باشگاه  فولهام  برسر مطالبات  حقوق  مادي اش از باشگاه  است .
تيگانا پيش  از اين  براي  مطالبه  حقوق  مادي  پرداخت  نشده اش  عليه  باشگاه  فولهام  به  دادگاه  شكايت  كرده  بود و دادگاه  هم  باشگاه  را موظف  به  پرداخت ۴۵۰ هزار پوند (حدود ۶۷۵ هزار يورو) غرامت  به  تيگانا كرده  بود.
باشگاه  فولهام  با رد  حكم  دادگاه، عليه  تيگانا اقامه  دعوا كرده  است . تيگانا قبل  از عقد قرارداد با باشگاه  فولهام، كارگزار بازيكنان  تيم  بود و بخشي  از مطالباتش  از باشگاه  به  اين  حرفه اش  هم  مربوط مي شود.
جوان ترين  هوادار شرور فوتبال انگليس،  يك  دختر ۱۴ ساله  است
 جوانترين  هوادار شورشي  محكوم  شده  فوتبال  انگليس  يك  دختر نوجوان  ۱۴ساله  است  كه  به  حكم  دادگاه  پورت  موث  انگليس  به  جرم  ارتكاب  خشونت  در ورزشگاه  ،به  هشت  ماه  زندان  و ۶ سال  ممنوعيت  ورود به  ورزشگاه ها محكوم  شد.
به گزارش  خبرگزاري  فرانسه  از لندن  و طبق  اعلام  منابع  آگاه  قضايي ، جرم  «فليسيتي  تورپ » دختر ۱۴ ساله ، شركت  در آشوب هاي  خشونت آميز هواداران  تيم پورت  موث  است . اين  درگيري ها در ديدار ماه  مارس  گذشته  تيم هاي  پورت  موث  و ساوت همپتون  ايجاد شده  بود.در اين  آشوبها كه  بعد از پايان  ديدار فوق  ميان  هواداران  شورشي  دو تيم  به وقوع  پيوست  و تصوير ويديوئي  هم  از آن  گرفته  شده ، اين  دختر شرور كه  پيراهن مربوط به  تيم  محبوبش  را هم  به  تن  داشت  در مقابل  نيروهاي  پليس اقدام  به  پرتاب  اشياء مختلف  از جمله  پاره  سنگ  به  سمت  اين  نيروها كرده  بود.
در ديدار فوق  تيم  پورت  موث  به  پيروزي  يك  بر صفر دست  يافت . مسابقه  در ورزشگاه  فراتون  پارك  متعلق  به  باشگاه پورت  موث  برگزار شد. اين  محكوم  به  دليل  سن  كم ، دوران  محكوميتش  را در كانون  اصلاح  وتربيت ويژه  نوجوانان  سپري  خواهد كرد .
اين  دختر، پيش  از اين  هم  هفده  پرونده  جرم  و اعمال  خشونت  در پليس  شهر پورت  موث  داشته  كه  آخرين  آنها حمله  و ضرب  و جرح  يك  مامور پليس  گزارش  شده است.

خبرها و نگاه ها

دادگاه  پاريس  شكايت  «لانس  آرمسترانگ » را رد كرد
گروه ورزشي- دادگاه پاريس  شكايت  حقوقي  «لانس  آرمسترانگ »
010479.jpg
دوچرخه  سوار آمريكايي را  عليه نويسندگان  و ناشر كتابي  كه  از راز دوپينگ  او پرده  برداشته  است ، رد كرد.
به  گزارش  خبرگزاري  فرانسه  از پاريس  ، دادگاه  پاريس يك  روز پيش  از آغاز مسابقات  دوچرخه  سواري  تور دو فرانس  شكايت  حقوقي  آرمسترانگ  را رد كرد.
كتابي  در تاريخ  ۱۵ ژوئن  به نام  «ال .آ رازدار، اسرار لانس  آرمسترانگ » در فرانسه  به  چاپ  رسيد كه  كار انتشار آن  را يك  خبرنگار فرانسوي  با كمك و همكاري  يك  خبرنگار انگليسي  به عهده  داشت.در اين  كتاب  با استناد به  اسناد و قرائن  معتبر، حقايقي  درباره  دوپينگ  لانس  آرمسترانگ  نوشته  شده  است  كه  تا اين  تاريخ  همه  آنها مخفي  مانده  بود. آرمسترانگ  همه  مطالب  كتاب  را تكذيب  كرده  و عليه  نويسندگان  و ناشر كتاب  به  دادگاه  پاريس  شكايت  كرد كه  دادگاه  هم  آن  را رد كرد. آرمسترانگ  از دادگاه  خواسته  بود كه  اجازه  دهد تكذيبيه  رسمي  او براين  اتهامات  در همه  نسخه هاي  كتاب  عيناً به  چاپ  برسد اما دادگاه  اين  تقاضا را رد كرد .
مسابقات  تور دو فرانس  از روز شنبه ، آغاز شده است و لانس  آرمسترانگ هم  در آن  حضور دارد و يكي  از اميدهاي  قهرماني  محسوب  مي شود. آرمسترانگ  سابقه  قهرماني  ۵ دوره  اين  مسابقات  را دارد. لانس  آرمسترانگ  همواره  بر بيگناه  بودنش  و عدم  توسلش  به  دوپينگ  تأكيد مي ورزد.
«نيستلروي » از دو ديدار محروم  شد
«رود فان  نيستلروي» مهاجم  تيم  ملي  فوتبال  هلند به  جرم  اهانت  به  داور ديدار تيم هاي  هلند- پرتغال  در مسابقات  جام  ملت هاي  اروپا به  حكم  اتحاديه  فوتبال  اروپا «يوفا» از شركت  در دو ديدار ملي  محروم  شد.
طبق  اعلام  يوفا، محروميت  اعمال  شده  مربوط به  دو ديدار نخست  تيم  هلند در مسابقات  مقدماتي  جام  جهاني ۲۰۰۶ است .
نيستلروي  تا امشب حق  اعتراض  به  حكم  صادره  را دارد.
فان  نيستلروي  متهم  است  در ديدار تيم هاي  هلند - پرتغال  در مرحله  نيمه نهايي  مسابقات  جام  ملت هاي  اروپا كه  به  پيروزي  ۱ - ۲ پرتغال  انجاميد، به آندرياس  فريسك  داور سوئدي  مسابقه  اهانت  كرده  است  .
فان  نيستلروي  عضو باشگاه  منچستر يونايتد انگليس  است .

ارزشهاي اخلاقي در فوتبال

010476.jpg
معراج مژده- امروزه ورزش به زباني همگاني تبديل شده است كه به وسيله آن هر انساني مي تواند خود را به اجتماع پيوند بزند، تنها در ورزش است كه مي توان مرزهاي سياسي و عقيدتي را در هم شكست و با زباني مشترك به گفت وگو نشست. حوادث هفته گذشته در بازي رفت دو تيم استقلال و سپاهان در فينال جام حذفي به نوعي بسياري از برنامه هاي اخلاقي و مديريتي را زير سئوال برد. بسيار مشتاق بوديم تا از نظرات و دلايل مديران باشگاه سپاهان در اين زمينه آگاه شويم و همچنان منتظر اين نظرات خواهيم بود. اما در اين شماره حرف هاي سيامك قليچ خاني مشاور باشگاه استقلال را از زبان خبرگزاري ايسنا مي خوانيم و اميدواريم مسئولان باشگاه سپاهان نيز به زودي در اين زمينه به طور مفصل در همين صفحه با ما به گفت وگو بنشينند.
* مشاور عالي باشگاه استقلال گفت: حوادث اتفاق افتاده در بازي رفت جام حذفي در اصفهان جزو لاينفك فوتبال است ، البته تا جايي كه به ارزش هاي اجتماعي و اخلاقي اشخاص ضربه نزند.
وي افزود: ارزش هاي ماندگار در ورزش و پديده اي به نام فوتبال را امروزه با وجود حرفه  اي گري در اخلاقيات جستجو مي كنند. اگر به قوانين موجود اين پديده بيشتر دقت كنيم، درمي يابيم كه در تمام اركان اصلي آن اخلاق جاري است. باشگاه هاي بزرگ جهان كه نگاهشان معطوف به اقتصاد است نيز، اخلاق را به عنوان مبدأ هر حركتي در برنامه هاي خود لحاظ كرده اند؛ در واقع به نوعي اخلاق، پيوند ناگسستني با ورزش و فوتبال داشته است و در تمام ادوار، ماندگاري هر ورزشكار به رفتار و كردار اخلاقي او وابسته بوده و هست.
عضو كميته تخصصي نويسندگان فوتبال ايران تاكيد كرد: در اين ميان نقش مكان هايي كه مركز تجمع ورزشكاران و نقطه آغاز آموزش فوتبال است، بسيار مهم جلوه مي كند. باشگاه ها به عنوان مركز انعكاس فعاليت هاي ورزشي در اين زمينه وظيفه سنگين تري دارند. در واقع بستر حركتي و اجتماعي هر ورزشكار را باشگاه ها مي سازند، و بهتر است بگوييم؛« اين بستر گسترده تر از حركت ورزشي است و مي توان آن را در يك بستر اجتماعي ناميد كه تاثيرات كلي هر حركتي مستقيما روي آن اثر خواهد گذاشت».
وي يادآور شد: باشگاه ها كه در اين حركت معلم و پرورش دهنده ورزشكاران به شمار مي آيند، رسالت و وظايف سنگين تري به عهده دارند. ورزش در عين حال يك فن، يك فعاليت، يك نهاد و يك اسطوره است و در ضمير خود يك تكامل اخلاقي بار مي آورد. در شرايطي كه تا ۷۵ درصد جامعه به نوعي با ورزش درگيرند، به راحتي مي توان تاثيرات عميق آن را بر جامعه رويت كرد.
مشاور عالي باشگاه استقلال گفت: ورزش و ورزشكار در جوامع امروزي نمادي پرمعنا از هويت ملي و فرهنگي يك جامعه است. باشگاه ها نيز بخشي از يك جامعه فرهنگي اند، كه در هويت بخشيدن به فرهنگ يك جامعه نقش بسزايي دارند. من خود وقتي به عنوان روزنامه نگار به يك باشگاه نزديك شدم، بر اين باور بودم كه جدا از كسب مقام و پيروزي، مي توان رسالت فرهنگي را نيز بسط و گسترش داد.
010482.jpg

وي ادامه داد: من اعتقاد راسخ دارم كه در پاكيزه نگاه داشتن اخلاقيات جامعه  امروزي ايران، باشگاه ها نقش مهم تري دارند. ما در زمينه فعاليت هاي فرهنگي و اخلاقي خود در باشگاه استقلال به دستاوردهاي خوبي رسيده ايم و با ترسيم استراتژي مشخص، قصد داريم، حس ايجاد شده براي كسب مقام را در كنار اخلاقيات، روي دو خط پيش ببريم. دور نگريستن مسئولين باشگاه استقلال و چشم انداز روشن داشتن، ما را بيشتر اميدوار مي كند كه نسل هاي بعدي را در ظرفيت هاي واقعي خود آماده نماييم.
قليچ خاني تصريح كرد: آنچه طي ۷۰ سال اخير در ورزش نوين ما كمتر به چشم خورده است، حفظ حرمت اخلاقيات در كنار رقابت هاست؛ ما تلاش داريم با زدودن آثار ضد فرهنگي و گاهي ابتدايي در اخلاقيات ورزش، انديشه هاي نوگراي انساني و اخلاقي را به نسل هاي آينده بياموزيم. تلاش ما از منظر اجتماع به ورزش و فوتبال آن گونه نيست كه شايد قديمي ها جستجو مي كردند.
فرهنگ ورزش و فوتبال هيچ گونه ستيزي با فرهنگ سنتي و اجتماعي ندارد، بلكه به نوعي اين فرهنگ كمك خواهد كرد كه روح همبستگي اجتماعي افراد را تقويت كرده تا دستيابي به ارزش هاي فرهنگي آسان تر شود.وي در ارتباط با برخوردهاي ناشي از حس برتري در تيم هاي فوتبال و حادثه اي كه در اصفهان اتفاق افتاد، گفت: نگاه ما كمي گسترده تر از اين حوادث و اتفاقات است.
اين حوادث جز لاينفك فوتبال است. البته تا جايي كه به ارزش هاي اجتماعي و اخلاقي اشخاص ضربه نزند. زماني كه مي گوييم باشگاه ها و مسئولين بايد سردمدار اين جريان فرهنگي باشند، منظورمان همين نوع حوادث است كه اگر جو غالب اخلاقي باشد و زمينه هاي مساعدي داشته باشد به راحتي مي توان اين ماجراها را در نطفه خفه كرد، اما زماني كه به سرمربي يك تيم چون استقلال به بدترين شكل توهين مي شود بايد دلايل ايجاد اين جنگ رواني را پيدا كرد. در اين واقعه سرمربي استقلال به بهترين شيوه  رفتاري متوسل شد و سعي كرد تا با ايادي آشوب طلب و جنجال برانگيز درگير نشود.
مشاور باشگاه استقلال در پايان گفت: بديهي است كه ما از مسئولين برگزاري اين بازي و باشگاه سپاهان و هيات فوتبال اصفهان توضيح مي خواهيم، در چنين مواقعي تنها عذرخواهي و رفع مسئوليت كافي نيست و بايد براي جلوگيري از تكرار آن به نوعي برخورد قانوني داشت. امنيت و حفاظت از تيم ميهمان به عهده ميزبان است و بايد تامين آنها را حفظ كرد.سرمربي استقلال با متانت با كساني كه به سمت او حمله برده بودند برخورد كرد و شئون اخلاقي را كاملا حفظ كرد تا از طريق قانون با آن برخورد شود. اين نوع برنامه ها به نظر مي رسد كمي پيش بيني شده است و قصدي در كار است تا حرمت افراد را بريزد و نوعي آنارشي به وجود آورد تا شايد در سايه اين هياهو موفقيت و پيروزي حاصل شود. ما اين گونه نمي انديشيم، اما ساكت هم نمي نشينيم و با آن از طريق قانون و مصونيت ميهماني برخورد خواهيم كرد.

|  اقتصاد  |   انديشه  |   ايران  |   سياست  |   علم  |   فرهنگ   |
|  ورزش  |   هنر  |

|   صفحه اول   |   آرشيو   |   بازگشت   |