چهارشنبه ۲۴ تير ۱۳۸۳ - سال دوازدهم - شماره - ۳۴۳۷
هزينه هاي مرگ هم بالا  رفته است
تجملا ت، حتي در مراسم ترحيم؟
گاهي كه از زندگي خسته مي شد، آرزو مي كرد بميرد و راحت شود. غافل از اين كه مردن هزار بار سخت تر از زندگي كردن بود. نمي دانست نمي توان بي مقدمه مرد.
نمي دانست براي مردن هم به پول قابل توجهي نياز دارد. يك روز كه دلش حسابي از زندگي پر بود سياهه اي از هزينه هاي پس از مرگ تهيه كرد، اما با آن حساب سرانگشتي كه شامل مخارج كفن و دفن و پذيرايي از مهمانان و ساير موارد بود از مردن هم پشيمان شد. اكنون از ته دل كار مي كند.
004353.jpg
هزينه هاي دفن
خدمات دفن در واقع خدمات خاكسپاري صرف نيستند و جزئيات فراواني را شامل هستند. مثل آمبولانس كه انتقال اجساد به محل دفن را انجام مي دهد. هزينه اي كه براي اين كار صرف مي شود مبلغي حداقل ۱۳ تا ۱۵ هزار تومان است. اين مبلغ براي استفاده از آمبولانس هاي عمومي است و آمبولانس هاي بخش خصوصي ارقام بالا تري دريافت مي كنند. در گورستان هزينه شست وشو و غسل جلب نظر مي كند و حدود ۲۰ هزار تومان است و سپس نوبت به خاكسپاري مي رسد. هزينه اي كه براي به خاكسپردن متوفي صرف مي شود حداقل ۲۰ تا ۲۳ هزار تومان است. سنگ گذاري و سيمان قبر كه به پاگيري معروف است حدود ۱۳ هزار تومان هزينه در بردارد. اما اصلي ترين هزينه متعلق به خريد قبراست. حداقل قيمت قبر ۲۳۰ هزار تومان است كه اين مبلغ گاهي در كنار هزينه هاي جانبي از مرز ميليون ها تومان هم مي گذرد. در كنار همه اين مخارج ها هزينه هايي نيز براي اقدامات جانبي صرف مي شود. مثل تابلو سر مزار كه مشخصات فرد فوت شده بر آن حك مي شود و براي نصب آن ۸۵۰ تا ۹۰۰ تومان قيمت دارد. استفاده از طاق و شال، اكو و مداح نيز مواردي هستند كه عده اي از آنها استفاده مي كنند. هزينه اين جزئيات در مجموع حدود ۷ تا ۸ هزار تومان است. علا وه بر اين عده اي براي مزار از سنگ قبرهاي ديگري استفاده مي كنند كه هزينه آنها بين ۱۳ تا بيش از ۲۰۰ هزار تومان متغير است. اين قيمت در مورد برخي از سنگ قبرها تا ۸۰۰ هزار تومان هم افزايش دارد.
آگهي 
همه معمولا ً براي آگاهي دوستان و آشنايان از ارتحال شخص فوت شده اقدام به تهيه و چاپ برگه هايي به نام اعلاميه مي كنند. نرخ اين اعلاميه ها در مورد زن و مرد متفاوت است. صاحب يكي از مؤسسات چاپ آگهي مي گويد: >دليل تفاوت قيمت چاپ اعلاميه براي زنان و مردان به خاطر وجود عكس مردان در اعلاميه است.<
او گفت: نرخ چاپ اعلا ميه ها در نقاط مختلف شهر و نيز باتوجه به جنس كاغذ متفاوت است.
در حال حاضر نرخ چاپ آگهي در ۱۰۰ ورق بين ۵ تا ۸ هزار تومان است و قابل توجه است كه آگهي هاي زنانه معمولا ً حدود ۵۰۰ تا ۱۰۰۰ تومان ارزان تر هستند.
اگر تعداد برگه هاي آگهي بيش از ۱۰۰ ورق باشد به ازاي هر ورق ۶۰ تومان اضافه مي شود و اگر تعداد آنها كمتر از ۱۰۰ ورق باشد به همان ميزان از نرخ اوليه كاسته خواهد شد.
همه اين مخارج به گونه اي است كه گاهي با نوعي تجملات بيش از حد موجب بالا  رفتن هزينه هاي مراسم مي شود. در كنار تمام اين هزينه ها خانواده هايي مجبورند از حجله استفاده كنند، كرايه  هر يك از اين حجله ها براي مدت يك هفته ۲۵ تا ۳۰ هزار تومان است. اين مبلغ در ازاي ۲ تا ۴ عدد حجله تا حدودي كاهش خواهد داشت.
پذيرايي از حاضران 
از آداب و رسوم متداول و معمولا ً غيرقابل اجتناب برگزاري مجالس ترحيم، برپايي مراسم شبهاي سوم، هفتم، چهلم و سالگرد است. هزينه اي كه براي هر كدام از اين شبها پرداخته مي شود گاهي معادل مهماني هاي بزرگ و يا عروسي است و متأسفانه تجمل گرايي آشكارا به مراسم ترحيم هم راه يافته!
عده اي براي برگزاري مجالس خود تهيه حلوا را به قنادي ها مي سپارند و يا از مراسم و خاكسپاري فيلمبرداري هم مي كنند. برخي همه تلا ش خود را مي كنند
تا مراسمي به يادماندني براي متوفي برگزار كنند.
در كليه مراسم ترحيم به وسيله ميوه، حلوا و خرما از مهمانان پذيرايي مي شود. عده اي علا وه بر هزينه اي كه براي خريد خرما و تهيه حلوا صرف مي شود هزينه اي را براي تزئين آنها مي پردازند.
صداقت مدير يكي از قنادي هاي شهر مي گويد: گاهي عده اي حلواهاي مرا سم خود را به ما مي سپارند تا آنها را در قالب شيريني هاي كوچك و طرح دار تهيه كنيم و ما هم به الگوهاي جديدي در ارائه آن ها دست يافته ايم. گاهي خرماها را نيز با گردو و با بادام و پودر نارگيل تزين مي كنيم. همچنين خريد ميوه متناسب با فصل و نيز پذيرايي با نوشيدني هايي مانند چاي و شربت مبالغ مختلفي را براي خانواده ها رقم مي زند.
علاوه بر تمام اين مخارج هزينه هايي نيز براي صرف شام يا نهار مهمانان بايد پرداخت شود. اين مراسم ممكن است در خانه و يا در تالار پذيرايي انجام شود. اگر قرار باشد چنين مراسمي در منزل انجام شود به عناصري شامل بشقاب و ليوان نياز است و از اين رو مراكزي كه به كرايه ظروف مشغول هستند اين نياز را مرتفع مي كنند. كرايه بشقاب، قاشق، كارد، چنگال و ليوان براي ۲۴ ساعت بين ۱۰ تا ۱۰۰۰ تومان است كه اين تفاوت قيمت به جنس ظروف بستگي دارد. عده اي با كرايه كردن ميز و صندلي مراسم خود را با شكوه تر برگزار مي كنند. نرخ كرايه هر ميز و صندلي ۱۰۰ تا ۳۰۰ تومان است. برخي از مراكز خدماتي در كنار تهيه غذا، ظروف مورد نياز را هم ارائه مي دهند.
مسؤِول يكي از اين مراكز مي گويد: براي تهيه هر نوع غذا براي هر نفر مبلغ ۴ هزار تومان دريافت مي كنيم. البته كار ما با مراكز ديگر كمي متفاوت است زيرا دو نوع غذا تهيه مي كنيم. همراه با سالاد، دسر و سرويس دهي مناسب و پيشرفت به طوري كه يك سوم مبلغ را پس از پايان كار دريافت مي كنيم.
نفر در مورد كار يكي ديگر از اين مراكز مي گويد: با تماس به يكي از مراكز سرويس دهي مراسم را برپا كرديم آنها ظروف رايگان در اختيارمان قرار دادند و گفتند اگر لوازم پخت غذا را خودمان تهيه كنيم براي هر نفر ۲۰۰ تومان دريافت مي كنند. او مي گويد: ولي ما همه امور را به عهده خودشان سپرديم بنابراين در قبال هر پرس غذا همراه با سالاد و نوشابه مبلغ ۱۵۰۰ تومان از ما دريافت كردند.
البته پذيرايي از مهمانان براي مجالس ختم در تالارهاي پذيرايي كمي ارزان تر از مراسم عروسي است؛ چراكه اوقاتي را كه مهمانان در تالار حضور مي يابند بيش از يك ساعت و نيم نيست. بنابراين فقط هزينه غذا را دريافت مي كنند. اين هزينه ها نيز در نقاط مختلف شهر متفاوت است و بستگي به منطقه و محل دارد.
اين هزينه هاي بالا 
در حال حاضر نمي توانيد يك مراسم ساده عروسي را با كمتر از ۸۰۰ هزار تومان هزينه برگزار كنيد. در حالي كه باتوجه به لزوم خريد قبر و برگزاري مجالس شب سوم، هفتم، چهلم، سالگرد و ديگر هزينه هاي فوت هزينه اي كه صرف خواهد شد بسيار بيشتر از اين مبلغ است.
شاهين فرازي مي گويد: گاهي برگزاري مراسم ترحيم از مجالس عروسي پرهزينه تر مي شود. چندي پيش در مجلس ختم يكي از آشنايان شركت كردم و چنان تجملاتي بود كه بيش از ياد كردن از متوفي، ثروت خانواده او را به رخ مي كشيد. 
علي اشرفي نيز مي گويد: مدتي پيش يكي از اقوام فوت كرده بود براي مراسم او به حجله نياز داشتيم كرايه اي كه براي اجاره يك هفته سه حجله پرداختيم حدود ۸۵ هزار تومان شد كه با مخارج كفن و برگزاري مجالس ختم بيش از يك ميليون تومان هزينه صرف شد.
علي توكلي يكي ديگر از شهروندان تهراني مي گويد: در حال حاضر برخي از مراسم ختم بسيار باشكوه و مجلل برگزار مي شوند و عرصه اي براي به نمايش گذاشتن امكانات مالي خانواه ها هستند.
همه اين ها نمايانگر فاصله هاي مالي ميان اقشار مختلف جامعه است و مي توانيد اين فاصله را حتي در زمان مرگ هم ببينيد.
بيمه هاي عمر
عده اي براي صرفه جويي در هزينه هاي فوق مراسم سوم و هفتم را همزمان برگزار مي كنند، ولي بازهم مخارج زيادي صرف خواهد شد. باتوجه به اين هزينه هاي هنگفت و تورم روزافزون شايد بيمه هاي عمر بتواند قسمتي از اين هزينه ها را جبران كنند. بيمه هاي عمر باتوجه به مبلغ سرمايه گذاري شده پس از مرگ مبلغي را به بازماندگان پرداخت مي كند.
اين بيمه ها در مقابل مرگ عادي افراد، كليه هزينه سرمايه گذاري شده را پرداخت مي كنند، اما در صورتي كه فرد در اثر حادثه فوت كند دو برابر مبلغ سرمايه گذاري شده را به بازماندگان مي پردازند. اما فرهنگ بيمه براي پرداخت هزينه هاي خاكسپاري و مراسم مربوطه در ايران جا نيفتاده و هنوز همه چيز به صورت سنتي توسط نزديكان متوفي انجام مي پذيرد و هزينه هاي مربوطه از دل خانواده پرداخت مي شود.
به هر حال و در كنار اين ها جانمايه مراسم ترحيم و شب هفتم و چهلم ياد كردن از متوفي است كه براي بازماندگانش عزيز بوده و همه جمع مي شوند تا با يادآوري خاطرات متوفي براي او طلب مغفرت كنند. آن چه كه مي تواند با سادگي مفرط برگزار شود و فضاي معنوي مورد نياز را دور از پيرايه هاي مادي ايجاد كند.

به دليل شرايط ناخوشايندو سخت
تخليه چاه كار كاردان است
آذر ديوسالار
براي انجام برخي كارها حتي اگر بخواهيم هم نمي توانيم خودمان آستين بالا  بزنيم و دست به كار شويم و حتماً لا زم است براي انجامشان از افراد متخصص كمك بخواهيم. از جمله اين كارها مي توان به تخليه چاه و باز كردن لوله هاي گرفته شده اشاره كرد. ممكن است گاهي براي كارهاي تشخيصي، مثل شناسايي لوله تركيده يا تعيين وضعيت چاه و ... صرف نظر از درستي يا نادرستي چنين كاري، بتوان بدون كمك متخصص كاري انجام داد ولي در نهايت براي سامان دادن به اين امور لا زم است با يكي از مراكز انجام اين كار كه همان دفاتر تخليه چاه و لوله بازكني هستند، تماس بگيرند.
اين دفاتر كه تعدادشان كم  هم نيست، خدمات متنوعي از جمله تخليه چاه، باز كردن لوله، تشخيص تركيدگي، رفع نم، كندن چاه و لا يروبي را انجام مي دهند.
تعدادي از اين دفاتر در زمينه نصب، راه اندازي و تعمير شوفاژ هم خدماتي ارائه مي كنند.
چنانچه براي تشخيص تركيدگي لوله با يكي از اين دفاتر تماس بگيريد، بايد مبلغي بين ۷ تا ۳۰ هزار تومان اجرت بپردازيد. عوامل متعددي در اين تفاوت قيمت نقش دارند: اگر مساحت خانه يا محلي كه لوله در آن تركيده زياد باشد، قيمت افزايش پيدا مي كند.
استفاده از دستگاه در تشخيص تركيدگي نيز بر قيمت اين كار مي افزايد. همچنين اگر لوله تركيده زير بتون قرار داشته باشد، از آنجايي كه لوله تركيده زير بتون صدايي ندارد و يافتن آن كار مشكلي است تأثير چشمگيري بر افزايش قيمت خواهد داشت.
رفع نم نيز از جمله اقداماتي است كه دفاتر باسابقه تخليه چاه ارائه مي كنند. نم گرفتن سقف، زرد و خيس شدن سقف را به دنبال دارد كه اين موضوع ناشي از مشكلاتي است كه معمولا ً در واحدهاي زير حمام و دستشويي ساختمان هاي چندطبقه و آپارتمان ها به وجود ميآيد، در صورت وقوع چنين مشكلي براي تشخيص علت نم، مبلغي بين ۷ تا ۱۵ هزار تومان و براي رفع آن ده تا پانزده هزار تومان نياز خواهيد داشت.
تفاوت اين قيمت ها به سهلي يا سختي يافتن علت نشت آب و شيوه تعمير بستگي دارد و اگر از بد حادثه نياز به كندن، قيرگوني و تعمير مجدد باشد، بسته به مساحتي كه بايد كنده و تعمير شود، دستمزد اين افراد از ۷۰ هزار تومان تا پانصد هزار تومان متغير است.
باز كردن لوله نيز با توجه به شرايط و چگونگي گرفتگي لوله هزينه اي بين ۵ تا ۸۰ هزار تومان در برخواهد داشت.
باز كردن لوله اي كه مشكل چنداني ندارد و ظرف ۵ يا ۱۰ دقيقه مشكل آن رفع مي شود هزينه اي حدود ۵ يا ۶ هزار تومان به دنبال دارد ولي اگر اين اتفاق در يك كانال بزرگ رخ داده باشد مثلا ً در آپارتمان هاي چند واحدي و مجتمع هاي مسكوني بايد مبلغي حدود ۸۰۰ تا ۱۰۰ هزار تومان صرف باز شدن كانال يا لوله هاي موردنظر هزينه شود.
نرخ تخليه چاه هم مانند ساير موارد به عوامل متعددي بستگي دارد. هر كدام از موانع مثل فاصله زياد چاه با جايي كه تانكر تخليه مي تواند استقرار پيدا كند، وجود پله بر سر راه شلنگ تخليه چاه، خرابي چاه، زياد شدن تعداد كارگران براي انجام تخليه به هر دليل باعث مي شود اين مبلغ افزايش پيدا كند.
در شرايط معمولي استفاده از يك تانكر ۶ هزار ليتري بين ۱۵ تا ۳۰ هزار تومان و يك تانكر ۱۲ هزار ليتري بين ۲۵ تا ۵۰ هزار تومان هزينه دارد و اين هزينه ها منهاي هزينه  اي است كه بايد بابت لايروبي چاه بپردازيد، چون ته نشين شدن چربي ها، كف صابون و فضولات در كف چاه باعث كور شدن چشمه هاي چاه براي جذب آب مي شود. اگر بعد از تخليه لايروبي صورت نگيرد عمر چاه بسيار كوتاه (۶ ماه تا يك سال ) خواهد بود، ولي اگر لايروبي انجام شود عمر چاه به اندازه نصف زماني كه پر شدن آن طول كشيده، خواهد رسيد.
لايروبي معمولا  با ۱۲ يا ۲۴ بشكه انجام مي شود. اگر از ۱۲ بشكه استفاده شود ۲۵ تا ۵۰ هزار تومان هزينه دارد و چنانچه از ۲۴ بشكه استفاده شود ۸۰ تا ۱۲۰ هزار تومان بايد بابت لايروبي پرداخته شود. شكل و مكان چاه در كاهش يا افزايش اين قيمت ها بسيار مؤثر است.
اگر قصد حفر چاه داريد بازهم مي توانيد با يكي از همين دفاتر تماس بگيريد. بسته به اين كه كجا زندگي مي كنيد، مثلا ً در شمال تهران كه زمين سفت است و يا جنوب شهر كه زمين نرم تر است قيمت ها تغيير مي كند. اين قيمت ها باتوجه به ابعاد چاه و  عمق حفر چاه هزينه هاي متفاوتي در پي دارد كه به طور متوسط براي هر متر بين ۵ تا ده هزار تومان هزينه لازم است.
اين هزينه ها باتوجه به اين كه بسيار ناگهاني و به صورت غيرقابل پيش بيني ايجاد و در واقع به خانواده ها تحميل مي شوند، مشكلا ت بسياري را به دنبال خواهند داشت و مثل هميشه بهترين راهكار براي جلوگيري از اين مشكلا ت پيشگيري است.
شكوهي يكي از فعالان اين عرصه كه ۲۳ سال در زمينه باز كردن لوله و تخليه چاه تجربه دارد، در اين باره مي گويد: >خانواده ها در جلوگيري از وقوع مشكلا ت مذكور بايد به نكات ريزي داشته باشند. مثلا ً بسياري گمان مي كنند دستمال كاغذي باعث بسته شدن لوله آب نمي شود در حالي كه اين طور نيست. اگر از ريزش مو به داخل چاه هم جلوگيري نشود به مرور زمان مشكل به وجود خواهد آمد. خانم هاي خانه دار هم بهتر است چربي هاي اضافه را از طريق لوله دور نريزند و پس از شستن ظرف هاي چرب هم كمي محلول آب داغ و پودر رخت شويي داخل لوله بريزند.
وي تأكيد مي كند: براي مشخص كردن وضعيت چاه فاضلاب، افراد اقدام به باز كردن و نگاه كردن به داخل چاه نكنند؛ زيرا ممكن است طوقه چاه آب خورده باشد و به محض اقدام براي باز كردن فرو بريزد و فرد به داخل چاه فاضلاب سقوط كند.
وي يادآوري مي كند كه اين اتفاق بسيار زياد رخ داده و بايد جدي گرفته شود.
با اين اوصاف بهتر است كار را لااقل در موارد ذكر شده به كاردان بسپاريد و براي جلوگيري از هزينه هاي اضافه، سياست پيشگيري و مدارا را مدنظر قرار دهيد.
البته ناگفته پيداست كه بالا  بودن هزينه هاي تخليه چاه و لوله بازكني به دليل انحصاري بودن انجام آن است؛ چراكه شرايط انجام اين كار خصوصاً تخليه چاه به گونه اي است كه كمتر كسي تمايل به انجام آن دارد. به همين دليل ناز كساني كه اين كار را مي كنند خريدار دارد و هر قيمتي كه بگويند رد خور ندارد.

صداي مصرف كننده
برق و باد
برق خيابان شهيد مرادي در محدوده شهرزيبا با كوچكترين بادي قطع مي شود لطفا بازبيني كنيد.
محمدي 
حقوق شهروندي چه مي شود
روز پنج شنبه مورخ ۱۷ تير شركت برق منطقه جنوب غرب تهران روبه روي مغازه ام، داخل پياده رو مبادرت به نصب ترانس فشار قوي كرده است. با شهرداري منطقه ۱۹ تماس گرفتم، در پاسخ گفتند اجازه نصب در اين محل ندارند.
به اداره برق منطقه شكايت كردم، در جواب گفتند كه از نظر قانون اجازه داريم كه هر نقطه صلاح است، نصب  شود.
آيا از نظر حقوق شهروندي نبايد آسايش و مسائل مربوط به حق و حقوق يك شهروند در نظر گرفته شود؟
علي چاپار
زمين هاي بدون امكانات رفاهي 
زمين هاي شهرك هوانيروز واقع در ورامين بعد از ۲۰ سال فروش اين زمين ها به مردم هنوز امكانات رفاهي (آب، برق و گاز) واگذار نشده است. به همين دليل مالكان بعد از گذشت سالها نمي توانند ساختمان در آن احداث كنند.
بقائي 
تابلو گمراه كننده
در بزرگراه يادگار امام نرسيده به نيايش تابلوي راهنمايي سفيدرنگي با عنوان ميدان سرو - خيابان ارغوان وجود دارد. عبارت >ميدان سرو< در تابلوي مذكور مربوط به قبل از ساخته شدن بزرگراه نيايش است و اين تابلو موجب دورتر شدن مسير و گمراهي رانندگاني كه مسير آنها ميدان سرو است، مي شود. از معاونت ترافيك شهرداري منطقه ۲ تقاضا داريم نسبت به حذف عبارت >ميدان سرو< از تابلوي مذكور و نصب تابلوي جديد از طريق مسير بزرگراه نيايش اقدام كنند.
اهالي كوچه ارغوان 
يك خط ناقابل 
مسافران خط آزادي - رسالت با وجود تعداد زيادشان در حسرت يك خط اتوبوس واحد مستقيم هستند. اي كاش اين آرزو محقق مي شد.
نصرتي 
دو برابر قيمت 
در يكي از دكه هاي روزنامه فروشي قيام دشت، روزنامه همشهري را به دو برابر قيمت مي فروشند. اگر فاصله تا تهران توجيه مناسبي براي اين عمل باشد حتماً بوشهري ها همشهري را ۱۰۰۰ تومان مي خرند.
علي خانلو
درب آهني مزاحم 
سه راه ارشدآباد در محدوده خيابان يافتآباد يك درب آهني گاراژي كه به ظاهر قبلا ً منطقه تجاري بوده وجود دارد كه حالا  نيز بعد از مسكوني شدن اين منطقه هنوز درب وسط خيابان بدون استفاده پابرجاست. اين درب باعث شده كه خدمات شهرداري از قبيل نظافت معابر و ... انجام نگيرد. بعد از چندين تماس حضوري، مكاتبه اي، امضاي اهالي و تأييد مسجد محل هنوز هيچ ترتيبي جهت حل مشكل صورت نگرفته.
قابل توجه اين كه از حدود يك سال گذشته تا حالا  سه بار شهردار ناحيه عوض شده و همه آن ها قول مساعد داده بودند. ولي امان از بدقولي.
يك شهروند
سوله نيمه كار
در خيابان سيمون بوليوار، حدود دو سال است كه يك سوله ورزشي به صورت نيمه كاره رها شده است. از مسؤولان منطقه پنج تقاضا داريم باتوجه به نبود مناطق فرهنگي - تفريحي از جمله كتابخانه، پارك و فرهنگسرا در قسمت شمالي بزرگراه ايرانپارس، قبل از تبديل شدن به محل رفت وآمد معتادان و اراذل و اوباش نسبت به تكميل سوله اقدام كنند.
از ساكنان خيابان سيمون بوليوار
مرغ و گوشت مانده
تعدادي از مغازه ها واقع در خيابان شهرستاني مرغ مانده و گوشت چرخ كرده غيربهداشتي عرضه مي كنند. چرا وزارت بهداشت يا سازمان دامپزشكي نظارتي ندارد؟
يك مشتري 
مشكلات وام ازدواج 
براي گرفتن وام ازدواج به هر يك از بانكها مراجعه كرده ايم مي گويند بودجه نداريم. خوب تكليف ما چيست؟ غير از اين وام شهرداري هم به ما پرداخت نشد.
يك شهروند
وام خوداشتغالي 
وزارت كار وامي با نام وام خوداشتغالي را در نظر گرفته ، ۱۰۰۰ تومان براي تهيه دفترچه راهنماي آن پرداخت كرده ايم اما آنقدر شرايط سختي دارد كه فكر نمي كنم بشود اين وام را گرفت.
محسن پور
پاداش ما را هم بدهيد
از مستمري بگيران تأمين اجتماعي هستم پاداش قبل از سال ۷۸ را هنوز نگرفته ايم؛ البته قول آن را به ما داده اند ولي هنوز هيچ خبري نيست.
مستمري بگير
ما منتظريم 
سال گذشته قرار شد به خانواده هايي كه داراي بيماران قطع نخاعي هستند حق پرستاري تعلق گيرد؛ اما هنوز به قول خود عمل نكرده اند ولي ما همچنان منتظريم!
معصومي

پاسخ مسؤولا ن
پيام مفهوم نيست!
در پاسخ به پيام مندرج در ضميمه بازارچه روزنامه همشهري مورخ ۱۶/۴/۸۳ تحت عنوان >خيابان آزاردهنده< متن پيام مبني بر اين كه يك طرفه بودن خيابان ۸ متري موجب آزار و اذيت اهالي شده نامفهوم بوده و قابل پاسخگويي نيست.
روابط عمومي معاونت حمل  ونقل و ترافيك شهرداري تهران

گوناگون
بازارچه ارتباطات
بازارچه مصالح ساختماني
|  بازارچه ارتباطات  |  بازارچه مصالح ساختماني  |   گوناگون  |
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   چاپ صفحه   |