گفت وگو با رئيس سابق سازمان سنجش آموزش كشور:
نمي توانيم با كنكور براي همه يك نسخه بپيچيم
|
|
ليلا مدني
مهندس سيدمهدي مير شمسي، رييس سابق سازمان سنجش آموزش كشور و معاون دكتر عبدالله جاسبي و رييس مدارس سماء دانشگاه آزاد اسلامي است.
رييس سابق سازمان سنجش آموزش كشور تنها راه اصلاح نظام آموزشي كشور را ادغام وزارتخانه هاي علوم و آموزش و پرورش عنوان مي كند و مي گويد: تا زماني كه آموزش كشور يكپارچه نشود نه مدرسه خوبي خواهيم داشت و نه دانشگاه خوبي.
رييس مدارس سماء دانشگاه آزاد اسلامي همچنين سيستم آموزش كارداني پيوسته، كارداني و فني و حرفه اي را يك سيستم بسته عنوان مي كند و معتقد است: سيستم آموزشي بايد به گونه اي باشد كه افراد علاقمند بتوانند تا بالاترين مقطع در رشته خود ادامه تحصيل دهند.
رييس سابق سازمان سنجش در خصوص پذيرش جنسي در دانشگاهها نيز معتقد است: پذيرش در رشته هاي دانشگاهي بايد با توجه به جنسيت انجام شود، چرا كه به لحاظ نيازها، بازار كار و توانمنديها، تفاوتهاي بين زن و مرد را نمي توان ناديده گرفت و نبايد افراط و تفريطي در اين مساله صورت گيرد.
مهندس سيد مهدي مير شمسي، با بيان اينكه تفكيك آموزشهاي عمومي و عالي از لحاظ تشكيلاتي يكي از مهمترين چالش ها و مشكلات فعلي آموزش در كشور است، مي گويد: تا زماني كه آموزش كشور يكپارچه نشود نه مدرسه خوبي خواهيم داشت و نه دانشگاه خوبي و اين مساله يك زيان بزرگ براي آموزش و علم كشور محسوب مي شود.
وي ادامه مي دهد: تفكيك آموزش عمومي و عالي باعث شده است كه هر يك از وزارتخانه هاي مربوطه كار خود را انجام دهند، لذا نبود ارتباط موثر بين دو نظام، حلقه مفقودي است كه بايد يك پيوند تشكيلاتي و عملي بين آنها ايجاد شود.
به اعتقاد رييس سابق سازمان سنجش، نيروها و كادر آموزش و پرورش پس از ارتقاي درجات علمي به علت مواجه شدن با يك سيستم تنگ و بسته، عموما با تغيير در پست مديريتي به وزارتخانه و يا بخشهاي ديگر وارد مي شوند، لذا آموزش و پرورش از نيروي كيفي مديريتي خالي مي شود كه اين مساله يكي از مهمترين مشكلات آموزش و پرورش است.
ميرشمسي با بيان اينكه آموزش و پرورش به دليل خروج نيروها نمي تواند مغز متفكري به تعداد لازم داشته باشد تا با بررسي مسايل كيفي و تربيتي، نياز دانشگا ه ها را تامين كند، گفت: بنابراين حتي براي آن دسته از دانش آموزاني كه قصد ورود به دانشگاه را دارند، نيز هيچ گونه برنامه ريزي مدوني تدوين نمي شود.
وي همچنين مي افزايد: دانش آموزان در طول تحصيل با مساله تحقيق و پژوهش كه مهمترين مساله آموزشي است هيچ گونه ارتباطي ندارند و عملاَ پس از اتمام يك دوره ۱۲ ساله تنها با الگوي محفوظات، تست زني، سد كنكور، نمره و كتاب آشنا مي شوند و با توجه به اينكه مطالعات عميق و تفهيمي را آموزش نديده اند، زماني كه وارد دانشگاه مي شوند، نمي توانند خود را با وظايف و شرايط جديد تحصيلي وفق دهند.
وي تاكيد كرد: ادغام آموزش عالي و عمومي نه تنها معضلات فعلي نظام آموزشي را هموار مي كند، بلكه به لحاظ اقتصادي نيز به صلاح دولت است، زيرا اين ادغام دولت را كوچك مي كند.
رييس مدارس سماء دانشگاه آزاد اسلامي با بيان اينكه ادغام آموزش عمومي و عالي به عنوان يك شيوه پذيرفته شده در ساير كشورها، راه حل مناسبي براي حل معضل آموزشي كشور است، گفت: آموزش عمومي نبايد جداي از آموزش عالي باشد، زيرا آموزش و پرورش بايد نيروهاي مستعد آموزش عالي را تامين كند در حالي كه در سيستم آموزشي ايران، دانش آموز طي ۱۲ سال تحصيل به حال خود رها مي شود، ضمن آنكه در خصوص تحقيق و پژوهش نيز هيچ گونه آموزشي نمي بيند، لذا در دانشگاه كه نيازمند تحقيق و پژوهش است با مشكل مواجه مي شود و در نتيجه كل آموزش لطمه مي بيند.
وي اظهار كرد: كشور ما نيازمند وزارتخانه اي است كه دغدغه نيروهاي خود را از همان ابتداي تحصيل داشته باشد و سيستمي ارايه كند كه دانش آموز در آن متفكرانه و با ذهن خلاق و كاري تحصيل كند، به گونه اي كه راه براي كارآفريني و ادامه تحصيل دانش آموز هموار باشد، اما متاسفانه آموزش و پرورش كه تامين كننده نيروي دانشگاهي است به حال خود رها شده است.
مهندس ميرشمسي در بخش ديگري از سخنان خود، سيستم آموزش كارداني پيوسته، كارداني و فني حرفه اي را يك سيستم بسته عنوان كرد و گفت: سيستم آموزشي بايد به گونه اي باشد كه افراد علاقمند بتوانند تا بالاترين مقطع در رشته خود ادامه تحصيل دهند، هر چند كه ممكن است تعداد داوطلبان آن محدود شود اما راه بسته نيست.وي همچنين در خصوص اصلاح شيوه پذيرش دانشجو در دانشگاه هاي كشور گفت: اصل پذيرش دانشجو نبايد كنكور و سوالات تستي صرف باشد، بلكه بايد نمرات و سوابق تحصيلي و تواناييهاي فرد در دوران دبيرستان نيز در پذيرش آنها در دانشگاه لحاظ شود.
به اعتقاد معاون دانشگاه آزاد اسلامي، در شرايط فعلي حتي اگر ظرفيت دانشگاه ها پاسخگوي تعداد متقاضيان نيز باشند، كنكور را نمي توان حذف كرد، زيرا قراردادن متقاضيان در هر رشته تحصيلي نيازمند گزينش است.وي با اشاره به حذف آزمون كارداني دانشگاه آزاد اسلامي، تصريح كرد: حذف كنكور در مقطع كارداني با توجه به تعداد كم متقاضيان آن مشكلي را ايجاد نمي كند، ضمن آنكه مي توان با استفاده از بخش خصوصي، حذف كنكور كارداني را سريعتر انجام داد، اما اين امر در دوره هاي كارشناسي عملا امكان پذير نيست و اجراي آزمون در مقاطع كارشناسي و كارشناسي ارشد ضروري است، البته مي توان اين آزمونها را نيز به صورت غير متمركز برگزار كرد.
رييس سابق سازمان سنجش در ادامه تاكيد كرد: بايد علاوه بر آزمون، سوابق تحصيلي دانش آموزان در گزينش آنها در دانشگاهها اعمال شود، چرا كه با اين حجم تقاضا جايگزيني براي آن وجود ندارد، همچنين در تعدادي از رشته ها بايد مصاحبه نيز جزو شرايط پذيرش باشد تا فكر پژوهشي داوطلب ارزيابي شود.
رييس سابق سازمان سنجش در ادامه با بيان اينكه دومرحله اي شدن كنكور نيز جوابگوي اين تعداد متقاضيان و اصلاح پذيرش داوطلب در دانشگاه نيست، گفت: در اين شيوه نيز تست به عنوان معيار سنجش و ارزيابي اعمال مي شود، در حالي كه تستي بودن سوالات كنكور، يكي از بزرگترين مشكلات نظام پذيرش دانشجو در كشور است.
مهندس ميرشمسي تصريح كرد: با توجه به تقاضاي بسيار زياد داوطلبان براي ورود به دانشگاه راهي جز برگزاري كنكور وجود ندارد، لذا براي سنجش كيفي بيشتر آموخته هاي علمي دانش آموزان، لحاظ سوابق تحصيلي و نمرات دبيرستان در ورود به دانشگاه باعث مي شود كه داوطلب در دبيرستان دروس را تفهيمي بياموزد، چرا كه نمرات و سوابق تحصيلي علاوه بر نمره آزمون در آينده تحصيلي وي و ورودش به دانشگاه موثر است، لذا با اين شيوه تفكر مطالعه تفهيمي نيز در دبيرستانها حاكم مي شود.وي در ادامه تاكيد كرد: چنانچه وزارتخانه هاي علوم و آموزش و پرورش ادغام شوند با اعتماد و اطمينان بيشتري مي توان سوابق تحصيلي داوطلبان را در ورود به دانشگاه لحاظ كرد.به اعتقاد مهندس ميرشمسي، مشكل كنكور در ايران با توجه به مقتضيات فعلي با هيچ آزمون ديگري در ساير كشورها قابل مقايسه نيست، هر چند كه در ساير كشورها نيز آزمون برگزار مي شود اما تقاضا در آنجا به اندازه تعداد داوطلبان در ايران نيست، از سوي ديگر آزمون اين كشورها بيشتر به صورت ايالتي و يا استاني برگزار مي شود.
رييس سابق سازمان سنجش درباره پيشينه اين شيوه پذيرش دانشجو در كشور، گفت: اولين كنكور سراسري در سال ۱۳۴۸ برگزار شد كه در آن سوابق تحصيلي دانش آموزان با درصد قابل توجهي در نمره نهايي لحاظ شد ولي در سال۱۳۵۳ سنجش و گزينش از هم تفكيك شد و سازمان نتايج را به صورت كارنامه جهت گزينش به دانشگاهها ارسال مي كرد كه اين امر نيز به دليل بروز مشكلاتي منتفي و گزينش به سازمان سنجش واگذار شد. در سال ۱۳۶۴ معدل ديپلم نيز در نمره نهايي منظور شد ولي بعدها به دليل تغيير نظام آموزشي و پرورشي و وجود دوره پيش دانشگاهي، معدل از آزمون سراسري حذف شد.
مهندس ميرشمسي با بيان اينكه آزمون هاي سراسري نيازمند يك تغيير و تحول اساسي است، به مسئولان سازمان سنجش پيشنهاد كرد كه اين مساله را در گروه هاي كارشناسي مورد بررسي دقيق و جامع قرار دهند.
وي گفت: در تغييرات و اصلاح جديد، شيوه پذيرش تفكيك رشته ها بايد مورد توجه قرار گيرد به اين نحو كه آزمون رشته هاي مختلف به صورت جداگانه برگزار شود، چرا كه هر يك از رشته ها همانند فلسفه، رياضي و ... نبوغ خاص خود را مي طلبد.
مهندس ميرشمسي درخصوص رشته هاي پزشكي نيز اظهار كرد: براي پذيرش دانشجوي پزشكي نبايد از ابتدا دانشجو در يك رشته پزشكي تحصيل كند، بلكه مي توان با پذيرش آنها در مقطع كارشناسي رشته هاي علوم پايه همانند شيمي، فيزيك، زيست و ... از بين فارغ التحصيلان اين رشته ها براي رشته پزشكي گزينش كرد، چرا كه تحصيل در مدت طولاني در يك رشته تحصيلي براي دانشجو خسته كننده مي شود.وي با تاكيد مجدد بر اصلاح روند كنكور، اذعان داشت كه نمي توان با اين حجم تقاضا براي همه يك نسخه پيچيد، لذا سازمان سنجش وظيفه دارد با همفكري كارشناسان مقتدر راه حل هايي را بهتر از طرح دو مرحله اي شدن كنكور ارايه دهد.
وي درخصوص پذيرش جنسيتي در دانشگاهها همچنين گفت: پذيرش در رشته هاي دانشگاهي بايد با توجه به جنسيت انجام شود، چرا كه به لحاظ نيازها، بازار كار و توانمنديها، تفاوتهاي بين زن و مرد را نمي توان ناديده گرفت و نبايد افراط و تفريط در اين مساله صورت گيرد
رييس سابق سازمان سنجش در پايان خاطرنشان كرد: مساله پذيرش جنسي در دانشگاه هاي دولتي بيشتر جاي بحث دارد، اما اگر فردي بخواهد هزينه بپردازد و در دانشگاه هاي غير دولتي تحصيل كند نمي توان اين حق را از داوطلب گرفت، چرا كه مي خواهد علم اين رشته را بياموزد اما در جايي كه دولت براي رفع نيازهاي كشور هزينه مي پردازد، اين هزينه ها بايد به صورت بهينه صرف شود.
|