يكشنبه ۴ مرداد ۱۳۸۳ - سال دوازدهم - شماره - ۳۴۴۶
سرانه مصرف روغن نباتي در اروپا دو برابر ايران است
استفاده اصولي اثر نامطلوب ندارد
خبر روز
در گذشته اي نه چندان دور مردم ما عادت به مصرف روغن هاي حيواني داشتند ولي با افزايش نياز جامعه و دستيابي به فنآوري توليد انواع روغن نباتي، شرايطي فراهم شد تا مردم اين روغن ها را به عنوان جايگزين روغن حيواني بپذيرند. از اين رو اكثر روغن هاي نباتي توليد داخل به صورت جامد عرضه شد تا به لحاظ ظاهري به روغن حيواني شباهت داشته باشد. به مرور تلاش براي جاانداختن استفاده از روغن مايع در فرهنگ مردم كشور آغاز شد؛ چراكه باتوجه به مزايايي كه روغن هاي مايع دارند با تبليغاتي گسترده، روغن مايع به عنوان جايگزين مناسب براي روغن جامد به مردم معرفي شد.
سال گذشته يك ميليون و سيصد هزار تن روغن نباتي در كشور فرآوري تصفيه و بسته بندي شده كه ۲۵ درصد آن روغن مايع و مابقي جامد بوده است و به خاطر توجه به كيفيت محصولات و طبق بخشنامه اداره نظارت بر موادغذايي از ابتدايل سال ۱۳۸۳، شناسنامه كامل روغن هاي نباتي بر روي بسته بندي آنها درج مي شود.
خليلي، دبير انجمن صنفي روغن نباتي ايران درباره كيفيت روغن هاي توليد داخل معتقد است: در حال حاضر با اطمينان خاطر مي گويم كه روغن هاي مايع و جامد كشور با كيفيت عالي در اختيار مصرف كنندگان قرار مي گيرد و توليد روغن مايع رژيمي، روغن مخصوص سرخ كردن و روغن با فرمولاسيون خاص از جمله اقدامات انجام شده براي نيل به اهداف ما يعني سلا متي جامعه است.
وي تأكيد كرد: بالا  بردن كيفيت روغن در ايران با استفاده از آخرين دستاوردهاي علمي جزو برنامه هاي مدنظر توليدكنندگان روغن نباتي در راستاي پيشرفت اين صنعت است.
باتوجه به اين مسائل هنوز بسياري خانواده ها استفاده از روغن جامد را به دلايل مختلف بر روغن هاي مايع ترجيح مي دهند. (شايد يكي از مهم ترين دليل اين مسأله قيمت اين روغن هاست، روغن مايع ۹۰۰ گرمي تقريباً ۱۲۵۰ تومان، روغن جامد ۹۰۰ گرمي ۹۰۰ تومان و روغن سرخ كردني با همين وزن ۷۵۰ تومان است.)
بنابراين خانواده ها باتوجه به ميزان مصرفشان ترجيح مي دهند روغن جامد بخرند و مصرف كنند.
اين در حالي است كه افزايش مصرف روغن هاي جامد خطر ابتلا  به بيماري هاي قلبي - عروقي و فشار خون، چاقي و ديابت و برخي از انواع سرطان ها را در پي دارند. براي جلوگيري از هزينه هاي درماني و حفظ سلا مت افراد خانواده، بهتر است از روغن هاي مايع و سرخ كردني براي سرخ كردن غذا استفاده كرد. در بهترين شرايط مي توان از سرخ كردن غذاها پرهيز كرد و غذاهاي مختلف را تا حد امكان با شيوه هاي متفاوتي چون كبابي، تنوري، بخارپز يا آب پز تهيه كرد كه در نهايت نه تنها در مصرف روغن (باتوجه به هزينه هاي آن) صرفه جويي مي شود به لحاظ تأمين سلامتي افراد خانواده هم به صرفه تر و قابل اطمينان تر است.
موسي  خان مرادي يكي از كارشناسان انجمن روغن نباتي ايراني نيز معتقد است: يك روغن نبايد براي تمام مصارف مورد استفاده قرار بگيرد.
وي افزود: بسته به نوع استفاده كاربرد روغن ها متفاوت است كه در حال حاضر اكثر مردم به اين موضوع توجهي ندارند.
چندي پيش زمزمه هايي درباره بالا  بردن سرانه مصرف روغن نباتي در كشور مطرح شد كه اين موضوع تا چندي بر سر زبان ها بود.
خان مرادي در اين باره گفت: سرانه مصرف روغن در كشور ما در سال گذشته ۵/۱۷ كيلوگرم بوده است، در حالي كه ميزان مصرف در كشورهاي اروپايي حدود ۳۸ كيلو در سال است.
وي در عين حال معتقد است: ميزان مصرف مهم نيست بلكه نحوه مصرف مهم است؛ چراكه در كشورهاي اروپايي كه ميزان مصرف سرانه روغن بيش از ۲برابر ايران است مصرف مستقيم روغن چندان زياد نيست و روغن به صورت غيرمستقيم مصرف مي شود ولي در كشور ما اكثر قريب به اتفاق مردم روغن را به صورت مستقيم مصرف مي كنند. به همين دليل است كه اثرات نامطلوب استفاده روغن در كشور ما بالاست.
خان مرادي درباره ميزان افزايش قيمت روغن در سال جاري نسبت به سال قبل گفت: ۹۰ درصد روغن خام مصرفي كارخانه هاي توليد كننده روغن داخلي، وارداتي است. از اين رو افزايش قيمت هاي جهاني در قيمت محصولات داخلي نيز مؤثر است. به همين دليل قيمت روغن نباتي آزاد در سال جاري نسبت به سال قبل گران تر شده است.

گردو
ليلا  آرمان 
004434.jpg

گردو سرشار از چربي و پروتئين است.
داراي ويتامين «آ» و «ب» و «ث» و املا حي شامل كلسيم، فسفر،آهن، روي، مس، پتاسيم، سديم و منيزيم است.
گردو بسيار مغذي و پركالري است. افرادي كه از كرم كدو رنج مي برند مي توانند از مغز كهنه آن به عنوان دارو استفاده كنند.
براي جلوگيري از بيدزدگي مي توانيد از برگ درخت گردو استفاده كنيد و همچنين براي مبارزه با مورچه  مي توانيد آن را مورد استفاده قرار دهيد.
از گردو روغني به دست ميآيد كه براي كودكاني كه استخوان هاي نرمي دارند بسيار مفيد است و مي توان با اين روغن آنها را مالش داد.
اگر مي خواهيد از يك غذاي مقوي استفاده كنيد مي توانيد شير را همراه با گردو و يك قاشق عسل مخلوط كرده و معجون بسيار مقوي به دست آوريد.
مغز گردو مقوي، تقويت كننده معده و تفكر است.
براي سلامتي كودكان مي توانيد نان و پنير همراه با گردو استفاده كرده و هنگام رفتن به مدرسه ساندويچ نان و پنير و مغز گردو با مقداري سبزي همراه آنها كنيد كه يك غذاي كامل است.
همچنين از مغز گردو غذاهاي بسيار لذيذي مانند فسنجان تهيه مي شود.
گردوهايي كه در معرض هوا قرار مي گيرند و يا به اصطلا ح باد مي خورند باعث جوش بدن و دردگلو مي شوند.
به علت كالري بالاي گردو آن را مي توان يكي از بهترين خوراك هاي زمستاني نام برد. خوردن بيش از حد مغز گردو باعث جوشهايي در قسمت سقف  دهان مي شود.
در هر ۱۰۰ گرم گردو خشك شده
004437.jpg

بازارچه خوراك
004443.jpg
004440.jpg
004446.jpg
004449.jpg
004452.jpg

بازارچه خوراك
بازارچه آرايش ، بهداشت و شست و شو
گوناگون
|  بازارچه خوراك  |  بازارچه آرايش ، بهداشت و شست و شو  |   گوناگون  |
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   چاپ صفحه   |