شنبه ۱۰ مرداد ۱۳۸۳ - سال يازدهم - شماره ۳۴۵۲ - Jul 31, 2004
نتايج مذاكرات ايران و تركيه در تهران
007989.jpg
نفيسه كوهنورد - چانه زني تهران و آنكارا بر سر گاز ايران هشت ساعت به طول انجاميد.خبرنگاران ترك و ايراني از ظهر تا غروب، سر هر ساعت انتظار داشتند كه اين رايزني ها به پايان رسيده و طرفين مذاكره نتيجه را اعلام كنند. گروهي بر اين باور بودند كه ايران بالاخره راضي به پايين آوردن قيمت مي شود و برخي نيز مي گفتند كه تهران هرگز از موضع خود بر سر قيمت عقب نخواهد نشست.
امضاي قرارداد گاز يكي از بحث برانگيزترين مسايل سفر رجب طيب اردوغان نخست وزير تركيه به ايران بود و طرف ترك تقريبا اميدوار بود كه بتواند تهران را براي كاهش قيمت راضي  كند.پس از چندين ساعت اردوغان و عارف لبخندزنان به سوي دوربينهاي خبري و خبرنگاران آمده و نخست وزير ترك گفت:  چارچوب سياسي مذاكره بر سر گاز مشخص شده و از اين پس ديدارها ميان شركت نفت ايران و بوتاش (شركت گاز و نفت تركيه) ادامه خواهد داشت. عارف هم با تاييد گفته هاي اردوغان تأكيد كرد كه مسايل تكنيكي پروژه خريد و انتقال گاز از ايران به تركيه به شركتهاي مربوطه واگذار خواهد شد.
پاسخ طرفين مذاكره از بي نتيجه بودن رايزني ها حكايت داشت. باز هم دو طرف بر سر قيمت گاز به تفاهم نرسيدند اين در حالي است كه تركيه و ايران در ديدارها بر اهميت حل اين معضل و حتي بررسي امكان انتقال گاز ايران به اروپا از مسير تركيه تأكيد مي كردند. اردوغان نيز چهارشنبه شب در ضيافت سفير تركيه اميدوارانه به خبرنگار همشهري گفته بود كه فردا (پنجشنبه) منتظر خبر موفقيت آميز بودن مذاكره ها باشيد. اردوغان گفت: هنگام امضاي قراردادها سورپريز خواهيد شد!
قراردادهاي ترك سل و تاو
امضاي قرارداد ميان شركت مخابرات ايران و شركت ترك سل از ديگر موضوعات مهم مذاكرات اقتصادي ميان طرفين بود كه البته سرنوشت آنها نيز چندان با قرارداد گاز تفاوتي نداشت. گرچه خبرگزاري آناتولي به نقل از احمد معتمدي وزير ارتباطات و فن آوري اطلاعات ايران نوشت كه قرارداد اپراتور دوم تلفن همراه ايران به شركت ترك سل واگذار شد اما عملا توافقنامه اي در اين باره ميان ايران و تركيه به امضا نرسيد. معتمدي در جمع خبرنگاران درباره علت عدم امضاي قرارداد گفت: مشكلي براي عقد قرارداد با شركت ترك سل نداريم.
بحث قرارداد واگذاري تجهيز فرودگاه امام خميني به شركت تاو تركيه هم كه مدتهاست به معضلي ميان تهران و آنكارا درآمده نيز تقريبا در مذاكرات اردوغان با ايراني ها مسكوت ماند. اردوغان البته در راه بازگشت از تهران درباره سرنوشت اين دو قرارداد (تاو و ترك سل) به خبرنگاران همراهش در هواپيما با تأكيد بر اين كه براي ادامه فعاليت اين شركتها در ايران نيازي به امضاي توافقنامه هاي جديد نيست ابراز اميدواري كرده است كه طرف ايراني هم در راستاي حل اين مشكل گام بردارد.
در هر حال ديدار نخست وزير تركيه از ايران به پايان رسيد در حالي كه برخلاف پيش بيني هاي منابع ترك و ايراني،  نتايج سفر چندان مطلوب نبود و عملا اردوغان با آن كه پيش از آمدن به تهران درباره حل بسياري از معضلات به ويژه مسايل اقتصادي ميان دو كشور ابراز اميدواري كرده بود، دست خالي به آنكارا بازگشت. حال بايد در انتظار سفر سيد محمد خاتمي رئيس جمهوري ايران به تركيه شد و ديد آيا دو كشور بالاخره مي توانند يخهاي ميانشان را آب كرده و موانع را پشت سر گذارند يا نه.

دولت براي تأسيس بانك هاي خارجي در كشور لايحه جديدي تنظيم مي كند
رئيس كل بانك مركزي با اشاره به مذاكرات ايران با كشورهاي پاكستان، عراق و افغانستان و موافقت مشروط آنها با تاسيس بانك هاي ايراني در اين كشورها گفت: مقامات اين كشورها اعلام كرده اند فقط در صورت تاسيس شعبي از بانك هاي كشورشان در ايران با تاسيس شعبه بانك هاي ايران در كشورشان موافقت خواهند كرد.
به گزارش خبرگزاري مهر، ابراهيم شيباني با اشاره به رد لايحه تاسيس بانك هاي خارجي در كشور از برنامه چهارم توسعه از سوي مجلس شوراي اسلامي گفت: دولت قصد دارد لايحه اي ديگري در اين زمينه به مجلس تقديم كند.
وي با بيان اينكه ما تا اجازه فعاليت به بانكهاي خارجي را ندهيم آنها هم با فعاليت بانكهاي ايراني در كشورشان مخالفت خواهند كرد افزود: گسترش فعاليت هاي اقتصادي ايران با كشورهاي ديگر دو طرفه است.
رئيس كل بانك مركزي همچنين در باره كمبود اسكناس هاي دو هزار توماني در بازار گفت: با توجه به اينكه تعداد زيادي از اين اسكناس ها زير چاپ هستند، اين مشكل بزودي برطرف مي شود.

افزايش قيمت نفت ادامه دارد
گروه اقتصادي: عليرغم اعلام رفع محدوديت هاي صادراتي شركت نفت يوكوس روسيه هنوز بازار نفت از احتمال اختلال در عرضه نفت خام نگران است.
ديروز ادامه اين نگراني ها موجب شد تا قيمت نفت خام در بورس هاي مهم نفت جهان روند فزاينده روزهاي اخير خود را ادامه دهد.به گزارش خبرنگار ما، منابع خبري ديروز اعلام كردند كه نفت برنت درياي شمال براي تحويل در ماه آينده ميلادي با ۳۵ سنت افزايش ۳۹ دلار و ۶۰ سنت دادوستد شد.نفت سبك آمريكا نيز در بورس نيويورك به ۴۳ دلار و ۴۸ سنت رسيد.تحليلگران بازار نفت علاوه بر عوامل رواني ناشي از تحولات عراق و روسيه به اين نكته تأكيد مي كنند كه افزايش تقاضا و ناهماهنگي ميان عرضه و تقاضا بار ديگر به رشد قيمت ها در ماه هاي آينده منجر خواهد شد.

به منظور بررسي خط لوله انتقال گاز
ايران، پاكستان و هند نشست ۳ جانبه برگزار مي كنند
روزنامه  «نيشن» چاپ پاكستان از برگزاري قريب الوقوع نشست سه جانبه ميان ايران، پاكستان و هند براي بررسي خط لوله  انتقال گاز از هند به پاكستان خبر داد.
به گزارش ايسنا به نقل از پايگاه اينترنتي ايندولينك، اين روزنامه در ادامه نوشت: مقامات انرژي ايران، هند و پاكستان بزودي نشست سه جانبه اي را براي پيشبرد پروژه سه ميليارد دلاري خط لوله انتقال گاز برگزار خواهند كرد، اين در حالي است كه تاكنون برگزاري چنين نشستي به علت مخالفت هند با عبور اين خط لوله  ۲۶۰۰ كيلومتري از خاك پاكستان ميسر نشده بود.

پاسخ سازمان گسترش به منتقدان امضاي قرارداد ال - ۹۰
گروه اقتصادي: هفته گذشته پس از حضور شوايتزر مديرعامل شركت رنو-نيسان در تهران براي آغاز كار رسمي شركت رنوپارس و عملياتي شدن قرارداد اين شركت با سازمان گسترش، برخي كارشناسان از جمله برخي نمايندگان مجلس شوراي اسلامي بويژه دكتر كاتوزيان نائب رئيس كميسيون صنايع مجلس شوراي اسلامي ايراداتي به اين قرارداد وارد كردند.
در پي انتشار اين اظهارات سازمان گسترش و نوسازي صنايع ايران پاسخي به اين اظهارات منتشر كرد كه در آن با رد ماهيت مونتاژي بودن توليد خودرو ال - ۹۰، تأكيد شده خودرويي كه قرار است، موتور، گيربكس، ديفرانسيل و قطعات اصلي بدنه آن در داخل كشور توليد شود مونتاژكاري نيست.
در ادامه اين جوابيه با اشاره به اين كه چرا تاكنون به قراردادهاي مونتاژ خودرو در كشور اعتراض نمي شد و به طرحي كه طبق قوانين كشور و مصوبه هاي مجلس شوراي اسلامي از جمله قانون حمايت از سرمايه گذاري خارجي و قانون حداكثر استفاده از توان داخلي و ساير مقررات امضاء شده و تهيه آن با ۲۰ هزار ساعت كار كارشناسي و با مشاركت ۲۰ نفر از خبره ترين و لايق ترين مديران كشور ممكن گرديده اعتراض مي شود، خاطرنشان شده است: افرادي كه عقيده دارند طرح ال - ۹۰ انحراف در صنعت خودروسازي كشور است پاسخ دهند كه آيا خودروساز خارجي مي شناسند كه علاقه و تمايل خود را براي سرمايه گذاري مشترك در ايران ابراز و قبول كرده باشد كه خودرويي را با تعهد به توليد داخل بالاي ۵۰ درصد توليد كند؟ در جوابيه سازمان گسترش آمده: منتقدان آيا شركت خارجي را مي شناسند كه پيش از فروش تعدادي خودرو كامل و تعداد زيادي قطعات منفصله كامل در داخل كشور، حاضر به توليد خودرو در داخل كشور باشد.

افزايش قيمتها در سال آ ينده ممنوع مي شود
عضو هيات رئيسه مجلس گفت: به دنبال ممنوع كردن هر گونه افزايش قيمت خدمات دولتي در بودجه سال ۸۴ هستيم.
حميدرضا حاجي بابايي در گفتگو با ايسنا، با اعلام اين خبر اظهار داشت: «بر اساس قانون بودجه سالهاي گذشته و سال ۸۳ و راههايي كه براي افزايش قيمتها در نظر گرفته شده، ميزان افزايش قيمتها در اين سالها در عدم توازن بين درآمدها و هزينه ها مؤثر بوده و به شكل سرسام آوري قيمت اجناس را بالا برده و نارضايتي عمومي از نحوه افزايش قيمتها در سراسر كشور را به دنبال داشته است.»
وي ادامه داد: از راههاي اصولي كه مجلس هفتم با توجه به اعتقاد به عدالت اجتماعي و ايجاد توازن در درآمدها و هزينه ها بايد دنبال كند اين است كه در بودجه سال ۸۴ كليه افزايش قيمتها را ممنوع كند و اين نوعي تنفس اقتصادي براي مردمي است كه از فشار گراني ها در رنج هستند.

قرارداد تأسيس شركت مشترك ايران خودرو ديزل و مرسدس بنز امضا شد
روابط عمومي ايران خودرو ديزل در اطلاعيه اي اعلام كرد كه قرارداد تأسيس شركت مشترك ايران خودرو ديزل و مرسدس بنز امضا شد.
اين اطلاعيه پس از آن منتشر شد كه اخبار مختلفي درباره توليد خودروي سواري بنز در رسانه هاي كشور منتشر شده است.
در اين اطلاعيه آمده است: قرارداد تأسيس يك شركت مشترك با مشاركت ۵۰ درصدي مرسدس بنز براي فروش و خدمات پس از فروش خودروهاي مرسدس بنز هفته گذشته به امضا رسيد.

صادرات ميعانات گازي پارس جنوبي به مرز ۶۰ ميليون بشكه رسيد
با صدور ۳۶۸ هزار بشكه ميعانات گازي استحصالي از فازهاي ۱ ، ۲ و ۳ ميدان گازي پارس جنوبي، مجموع صادرات اين فرآورده به خارج از كشور به مرز ۶۰ ميليون بشكه رسيد.
به گزارش ايسنا به نقل از روابط عمومي شركت نفت و گاز پارس، اين محموله يكصد و سي و پنجمين مرحله از صدور ميعانات گازي است كه از اسكله صادراتي و خدماتي پارس واقع در عسلويه انجام شده است.
تاكنون بيش از ۳۶ ميليارد و ۱۳۹ ميليون مترمكعب گاز طبيعي توليدشده از فازهاي ۱ ، ۲ و ۳ ميدان گازي پارس جنوبي به خط لوله سراسري گاز تزريق شده است. همچنين از اين سه فاز تاكنون ۱۸۲ هزار تن گوگرد توليدشده كه در ۱۲ مرحله بارگيري و به خارج از كشور صادر شده است.

گفت وگوي امروز
پس گرفتن لايحه برنامه چهارم توسط دولت ضرورت ندارد و امكان پذير هم نيست
گروه اقتصادي: گرچه برخي معتقدند شاكله كلي برنامه پس از بررسي در كميسيون تلفيق دچار تغيير نشده است اما هنوز برخي اظهارنظرها در خصوص بازپس گيري اين لايحه توسط دولت مطرح مي شود.
در اين باره با داود دانش جعفري نايب رئيس كميسيون تلفيق مجلس شوراي اسلامي گفت و گو كرده ايم.
***
* كميسيون تلفيق براي رفع ايرادات و تامين نظر شوراي نگهبان چگونه عمل كرده است؟
- سياست كميسيون تلفيق درخصوص ايرادات شوراي نگهبان بر اساس اصل ۸۵ قانون اساسي آن بود كه منطبق با نوع كاري كه در قانون مشخص شده برخي امور مانند تهيه آيين نامه در چارچوب قوانين موجود بر عهده هيات وزيران گذاشته شود و در صورتي كه نياز به قانونگذاري جديد باشد اين كار از طريق مجلس صورت گيرد. دولت نيز در اين ارتباط لايحه اي را تهيه و به مجلس ارائه دهد. گرچه با طي چنين روندي فرآيند قانونگذاري طولاني مي شود اما حتي المقدور محتواي كار را تحت تاثير قرار نمي دهد.
سياست كميسيون تلفيق درخصوص ايراد شوراي نگهبان براساس اصل ۱۳۸ قانون اساسي نيز بر آن بود تا وظايفي كه براي هيات وزيران در قالب تصويب اساسنامه و ... تعيين شده بر عهده اين هيات باشد چرا كه براساس قانون موظف به اين كار است و نمي تواند آن را به مرجع ديگري واگذار كند . عملكرد كميسيون تلفيق در خصوص ايرادات شوراي نگهبان به لايحه برنامه براساس اصل ۴۴ قانون اساسي نيز سعي در حذف موارد پيش بيني شده براي خصوصي سازي بود چرا كه در حال حاضر امكان خصوصي سازي بخش هاي دولتي مطرح در برنامه چهارم وجود ندارد. كميسيون معتقد بود كه پس از ابلاغ اين سياست ها توسط مجمع تشخيص مصلحت براساس دستور مقام معظم رهبري، دولت با ارائه لايحه براي انجام اين كار اقدام كند. در زمان بررسي اين مواد در كميسيون تلفيق نيز عده اي معتقد بودند كه در اين بخش جمله« در چارچوب سياستهاي كلي اصل ۴۴» قيد شود تا نظر شوراي نگهبان تامين شود و اگر بعدا اين سياستها ابلاغ شد مجددا احتياجي به ارائه توسط دولت نباشد. اما در مجموع سياست كميسيون تلفيق بر حذف اين موارد بود.
در خصوص حذف ماده ۳ (بهره مالكانه) كه دولت آن را موجب بروز مشكلاتي مي داند نيز با توجه به آنچه در كميسيون تلفيق اتفاق افتاده اين احتمال وجود دارد تا پيشنهادات ديگري نيز در صحن علني مجلس مطرح و نمايندگان در نهايت تصميماتي را اتخاذ كنند.
* واكنش مجلس به درخواست بازپس گيري لايحه برنامه توسط دولت چه خواهد بود.؟
انجام چنين كاري توسط دولت ضرورت نداشته و امكان پذير نمي باشد. اگر دولت اهداف لايحه برنامه چهارم را دنبال مي كند اصلاحاتي كه در اين لايحه پس از بررسي در كميسيون تلفيق بوجود آمده به گفته بسياري از كارشناسان منصف، چارچوب برنامه هاي دولت را تغيير نداده و تنها نگراني دولت در خصوص حذف ماده ۳ بهره مالكانه است. همچنين درخواست پس گرفتن لايحه توسط دولت بايد ابتدا به تصويب مجلس برسد و معلوم نيست مجلس با اين كار موافقت كند. بنابراين فكر نمي كنم پس گرفتن لايحه توسط دولت ضرورت داشته و از پشتوانه كارشناسي لازم برخوردار باشد چرا كه تغييرات انجام شده در كميسيون تلفيق نيز محتواي كلي برنامه را تغيير نداده است.

گزارش هفتگي بورس
شاخص كل ۳۰۴ واحد افزايش يافت
گروه اقتصادي: هفته گذشته بورس تهران شاهد داد و ستد ۱۷۷ ميليون سهم و حق تقدم به ارزش يك تريليون و ۵۵۰ ميليارد ريال بود.
در پايان داد و ستد هاي هفته گذشته ارزش كل معاملات و تعداد سهام معامله شده نسبت به هفته پيش از آن به ترتيب ۳۹/۱۴ درصد افزايش و ۲۳/۳ درصد كاهش نشان داد.در تالار اصلي ۱۵۱ ميليون سهم و حق تقدم به ارزش يك تريليون و ۳۸۹ ميليارد ريال و در تالار فرعي ۲۵ ميليون سهم و حق تقدم به ارزش ۱۶۱ ميليارد ريال داد و ستد شد.
در پايان هفته گذشته سازمان بورس اورا ق بهادار تهران اعلام كرد كه شاخص كل قيمت سهام نسبت به هفته پيش از آن ۳۰۴ واحد افزايش يافت و به ۱۳۵۰۵ واحد رسيد.
در هفته ياد شده سازمان خصوصي سازي بار ديگر به عرضه سهام پرداخت و در كل ۳ ميليون سهم به ارزش ۵۴ ميليارد ريال از سوي اين سازمان به نمايندگي از سوي سازمان توسعه و نوسازي معادن و صنايع معدني و سازمان گسترش و نوسازي صنايع ايران در بورس عرضه شد.
ارزش معاملات بورس فلزات
بورس فلزات تهران هفته گذشته شاهد داد و ستد ۱۹۲ هزار و ۳۶۰ تن انواع فولاد، مس، آلومينيوم و روي به ارزش ۸۶۶ ميليارد و ۶۴۸ ميليون و ۸۲۰ هزار ريال بود.
آمار معاملات در هفته مورد گزارش نسبت به هفته قبل از آن از لحاظ حجم ۲۳ درصد و از نظر ارزش ۸ درصد كاهش نشان مي دهد.اين گزارش مي افزايد: در هفته مورد بررسي ۱۸۷ هزار تن انواع محصولات فولادي به ارزش ۷۵۹ ميليارد و ۴۴۳ ميليون و ۸۲۰ هزار ريال معامله شد كه به لحاظ وزن و ارزش به ترتيب ۲۱/۹۷ و ۶۳/۸۷ درصد از كل بازار را به خود اختصاص داده است.
اين گزارش همچنين مي افزايد: از كل معاملات صورت گرفته در بورس در هفته گذشته ۱۷۶ هزار و ۵۲۰ تن به ارزش ۷۳۳ ميليارد و ۹۶۲ ميليون و ۲۴۰ هزار ريال به صورت سلف و ۱۵ هزار و ۸۴۰ تن به ارزش ۱۳۲ ميليارد و ۶۸۶ ميليون و ۵۸۰ هزار ريال به صورت نقدي انجام شد.

وزير اقتصاد و دارايي در مراسم تحليف و اعطاي لوح كارگزاري بورس :
لايحه خصوصي سازي چند ماه ديگر به مجلس ارائه مي شود
گروه اقتصادي: در مراسم تحليف و اعطاي لوح هاي كارگزاري به دارندگان گواهي نامه هاي بورس كه با شركت سيدصفدر حسيني وزير اقتصاد و دارايي، حسين عبده تبريزي دبيركل بورس اوراق بهادار تهران و مقامات اين سازمان برگزار شد، اعلام شد كه خصوصي سازي در كشور ابعاد تازه اي به خود مي گيرد و لايحه خصوصي سازي كه اين مساله مهم را در كشور قانونمند خواهد كرد تا چند ماه ديگر در دولت تصويب و به مجلس شوراي اسلامي ارسال مي شود.
به گزارش خبرنگار ما صفدر حسيني وزير اقتصاد و دارايي در اين مراسم با تاكيد بر اينكه برنامه دولت در مورد بازار سرمايه در برنامه چهارم خوشبختانه بدون وارد آ مدن ايراد از سوي شوراي نگهبان تصويب شده افزود: در طول چهار سال برنامه مي توان قدم  هاي بلندي براي رشد بازار سهام در كشور برداشت.
در اين مراسم عبده تبريزي دبيركل بورس نيز با اشاره به اينكه استقبال مردم همه روزه از بازار سهام افزايش مي يابد يادآور شد اين نگراني وجود دارد كه به دليل كنترل نكردن و نبود شفافيت در بازار ا عتماد مردم از بين برود.
وي به ضرورت افزايش قدرت تحليلگري در بازار تاكيد كرد و گفت:  با دادن اطلاعات كافي و به موقع سطح تحليل  گري بالا مي رود و به همين دليل سازمان بورس امسال نسبت به سال گذشته هفت تا هفت و نيم برابر ميزان اطلاع رساني خود را افزايش داده است.

آخرين گزارش از سهم شركت هاي بيمه در بورس
سرمايه گذاري ۲۶۵ ميليارد توماني صنعت بيمه در بورس
گروه اقتصادي: صنعت بيمه كشور تا پايان سال ۸۲ معادل ۲۶۵ ميليارد تومان در بورس تهران سرمايه گذاري كرده است.
براساس گزارش بيمه مركزي ايران از روند سرمايه گذاري شركت هاي بيمه دولتي و خصوصي در بورس اوراق بهادار، اين شركت ها تا پايان سال ۸۲ معادل ۲۶۵ ميليارد تومان سهام، براساس بهاي تمام شده، در بورس خريداري كرده  اند كه اين ميزان نسبت به سال ۸۱ معادل ۱۹۴ درصد رشد داشته است.
ميزان سرمايه گذاري شركت هاي سرمايه گذاري صنعت بيمه در سال ۸۱ معادل ۹۰ ميليارد تومان بود.
در اين گزارش تأكيد شده كه ارزش روز سرمايه  هاي شركت هاي سرمايه گذاري بيمه كشور دربورس معادل ۳۰۶ ميليارد تومان است كه به اين ترتيب سهم صنعت بيمه از بازار سهام در پايان سال ۸۲ معادل ۶/۱ درصد بوده است.
سهم شركت هاي خصوصي بيمه نيز از سرمايه گذاري هاي صنعت بيمه در بورس معادل ۴ درصد است. بيشترين سرمايه گذاري بيمه در بورس مربوط به شركت بيمه ايران، بيمه مركزي و بيمه آسيا ست.
در گزارش بيمه مركزي تأكيد شده بررسي سرمايه گذاري هاي شركت هاي بيمه در بورس نشان مي دهد كه شركت هاي ياد شده به تشكيل سبد سهام رو آورده اند. مقايسه اطلاعات سرمايه گذاري هاي ياد شده نشان مي دهد كه اين شركت ها از بخش كاني غيرفلزي به ساختمان گرايش پيدا كرده اند و بخش هاي واسطه گري مالي و وسايل حمل و نقل همچنان در رتبه هاي بعدي سرمايه گذاري آنان قرار دارد.

اقتصادي
اجتماعي
خارجي
سياسي
شهري
علمي فرهنگي
ورزش
ورزش جهان
صفحه آخر
همشهري ضميمه
همشهري دانشجو
همشهري ايرانشهر
|  اجتماعي   |   اقتصادي   |   خارجي   |   سياسي   |   شهري   |   علمي فرهنگي   |   ورزش   |   ورزش جهان   |  
|  صفحه آخر   |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   شناسنامه   |   چاپ صفحه   |