يكشنبه ۱۱ مرداد ۱۳۸۳ - سال دوازدهم - شماره - ۳۴۵۳
وزارت رفاه هم به ميدان مي آيد
پنجم دي ماه روز ملي اورژانس
در حالي از روز ملي اورژانس و طرح ملي سخن به ميان مي آيد كه به گفته رئيس اورژانس تهران آنها تنها به ۴۰ درصد از نيازهاي پايتخت جوابگو هستند
012318.jpg
چندبار خداي نكرده، زبانم لال راهتان به بيمارستان افتاده؟ آن هم درشرايط اورژانسي،  وقتي زمين و زمان به خاطر درد و ناراحتي جلوي چشمتان سياهرنگ مي شود. اگرنه، دعا كنيد هيچ وقت گرفتار درد و بيمارستان نشويد. با اين همه حتما از دوست و آشنا شنيده ايد كه مثلا براي عمل دست شكسته به چند بيمارستان سر زده اند يا براي گرفتن پذيرش بستري و گير آوردن تخت سي. سي. يو چقدر بيمارستان هاي شهر را زير و رو كرده اند. موضوع پول و هزينه بستري هم كه خود قصه اي ديگراست. اصلا چرا راه دور برويم.
فكر مي كنيد، اگر در خيابان با يك بيمار يا مصدوم برخورد كنيد، جرات دست زدن و كمك به او را خواهيد داشت؟
البته نه به خاطر مسايل حقوقي، در آن صورت چند دقيقه طول خواهد كشيد، تا آدم هاي زبده از راه برسند و با تجهيزات كامل به داد بيمار برسند. الغرض، اينها مراحل پروسه رسيدگي به بيمار اورژانسي است يا به اصطلاح اورژانس. انتقال تا بستري و تثبيت وضعيت. پروسه اي كه حتي به گفته مسوولان بهداشتي و درماني هم در ايران با مشكلات فراوان مواجه است. با زمان ۱۵ دقيقه اي رسيدن آمبولانس به بالين بيمار كه همه آشناييد و با فاصله آن از متوسط جهاني. حكايت بيمارستان ها حق ندارند هنگام پذيرش بيمار اورژانسي پول بگيرند، هم شده حكايت شهريه مدارس دولتي. از مسوولان تكذيب و انكار از مديران بيمارستان ها و مدارس اصرار. هنوز سر و صداي بيماري را كه با وجود داشتن كارت بيماران خاص، ناراضي بيمارستان دولتي را ترك كرد يادم نمي رود. قسمت مالي اورژانس بيمارستان از او براي انجام كارهاي اوليه پول خواسته بود، هر چند كم، اما مادر پير اين جوان بيمار ۸-۲۷ ساله توان پرداخت آن را نداشت و پسر هم توان انجام كار نداشت، چه رسد به داشتن درآمد.
آن دو عطاي رسيدگي در بيمارستان را به لقايش بخشيدند. اين تازه ماجراي بيمارستان دولتي است.
هراز چندي مسوولان از ساماندهي وضعيت اورژانس مي گويند. چند روز قبل نيز خبر پيشنهاد روز ملي اورژانس مخابره شد.
يكي دو سال است مسوولان بيمارستان حضرت رسول اكرم تهران هم به تعليم پزشك متخصص اورژانس مشغول شده اند.
بااين حال اورژانس ايران نيازمند ساماندهي است، به خصوص با اين همه حادثه و تصادف.
رئيس سازمان اورژانس كشور ازطرح ملي اورژانس براي ساماندهي وضعيت خدمات رساني به مردم سخن به ميان مي آورد.
به گفته علمداري بايد مقوله مديريت در ساماندهي سيستم اورژانس پررنگ تر شود و به بحث فوريت هاي پزشكي نگاه ويژه تري صورت  گيرد.
«اگر كشوري بحث اورژانس خود را ساماندهي نكند، براي دستيابي به توسعه با مشكل مواجه مي شود به گونه اي كه سازمان جهاني بهداشت اعلام كرده كه تمام كشورها در برنامه توسعه خود بايد بحث اورژانس را مدنظر داشته باشند.»
پيشنهاد روز ملي اورژانس اكنون در دست بررسي است. اگر اين پيشنهاد به تصويب شوراي عالي فرهنگي برسد  از اين پس روز پنجم دي ماه، سالروز زلزله بم ، به نام روز ملي اورژانس نام خواهد گرفت.
خدمات اورژانس و امداد براي مردم بسياري از كشورها مقوله غريبي نيست. علمداري نيز معتقد است تك تك افراد جامعه بايد با مباحث اوليه اورژانس آشنا باشند. وي همچنين بازهم از رايگان بودن اورژانس سخن به ميان آورده و مي گويد: «دولت موظف است، يارانه قابل توجهي به خدمات اورژانسي تخصيص دهد تا خدمات اورژانسي براي مردم رايگان باشد.»
به گفته وي در وزارت رفاه و تامين اجتماعي پست معاونت امدادي در نظر گرفته شده كه به نوعي براي ساماندهي وضعيت اورژانسي كشور موثر است.
اكنون تصادفات ايران هر ۲۴ دقيقه يك كشته و ۵ زخمي بر جاي مي گذارد و ساليانه ۴ هزار و ۵۰۰ ميليارد ريال به كشور خسارت وارد مي كند. با اين حال تنها يك بيمارستان در كشور، نيروي انساني متخصص اورژانس (پزشكي اورژانس) تربيت مي كند.

دوربين كنترل سرعت  در اتوبان قم
رئيس پليس راه قم از تجهيز اتوبان «تهران- قم» به دوربين هاي كنترل سرعت هوشمند خبر داد. سرهنگ ابوالفضل مخازيان با بيان اينكه اتوبان «تهران- قم» ۱۷ استان كشور را به هم مرتبط مي كند، افزود: با توجه به حجم بالاي ترافيك در اين محور به دليل تردد زائران و گردشگران و عرض كم آن، هماهنگي هايي با اداره راه استان قم انجام شده كه به زودي از ۳ باند به ۴ باند گسترش مي يابد. به گفته وي با توجه به برنامه ريزي هاي انجام شده در اتوبان «تهران- قم» تصادفات منجر به فوت در ۴ ماه نخست سال جاري در مقايسه با مدت مشابه سال گذشته كاهش يافته است. رئيس پليس راه قم در خصوص نصب دوربين كنترل سرعت در اين اتوبان، گفت: با توجه به قول مساعد سازمان حمل و نقل و پايانه هاي كشور قرار است تا پايان تعطيلات تابستاني، ۱۲ دوربين مجهز به سيستم كنترل سرعت هوشمند در طول اين محور نصب شود.

۴۱ درصد كار ودانشي ها دخترند
مدير كل دفتر كار ودانش وزارت آموزش و پرورش گفت: ۴۱ درصد از مجموع ۴۵۲ هزار دانش آموز هنرستان هاي كار و دانش روزانه را دختران تشكيل مي دهند. اسفنديار چهار بند اظهار داشت: بالا بودن تعداد دانش آموزان هنرستان هاي پسرانه به دليل بيشتر بودن رشته هاي متناسب با علاقه و استعداد آنها و همچنين افزايش شمار هنرستان هاي پسرانه در مقايسه با هنرستان هاي دخترانه است كه در راستاي تعادل اين شاخص ها، از سال گذشته طرح «گسترش آموزش هاي فني و حرفه اي دختران» با مشاركت دفتر امور بانوان وزارت آموزش و پرورش اجرا شد كه درصدد پيگيري اين طرح در سال هاي آينده نيز هستيم. وي افزود: شانس فارغ التحصيلان دختر شاخه كار و دانش براي ورود به بازار كار چند برابر فارغ التحصيلان ساير شاخه هاي تحصيلي است. زيرا نرخ جمعيت فعال دختران به سرعت در حال رشد بوده و نسبت شاغلين دختر از جمعيت فعال بسيار بيشتر است.

دانش آموزان پليس
شايد اين هم راهكاري باشد براي كنترل ترافيك تهران. البته بايد ديد اين راهكار تاچه حدي سازنده است و نتيجه اش چه مي شود. دانش آموزان پليس! مهندس عبادالله فتح اللهي، مدير كل حمل و نقل و ترافيك سازمان شهرداري هاي كشور در اين باره مي گويد: «يكصدهزار دانش آموز پليس در سال تحصيلي جديد فعاليت خود را در زمينه فرهنگ ترافيك آغاز مي كنند. فعاليت اين عده در آستانه بازگشايي مدارس و با همكاري معاونت راهنمايي و رانندگي نيروي انتظامي، سازمان حمل و نقل ترافيك شهرداري ها و معاونان حمل و نقل شهرداري هاي كشور با هدف ترويج مقررات و فرهنگ ترافيك در كشور سازمان دهي مي شوند. دانش آموزان با لباس هاي متحدالشكل كه سازمان شهرداري هاي كشور براي آنها تدارك ديده به ارتقاي فرهنگي مي پردازند.

۸۰۰ تن CO2 در ثانيه!
اما بخوانيد ميزان توليد۲ CO در جهان را، آن هم در هر ثانيه. فروز ستاري كارشناس ارشد دفتر محيط زيست وزارت نفت در اين باره مي گويد: «در هر ثانيه ۸۰۰ تن۲ CO در جهان توليد مي شود؛ البته آمار و اطلاعات ما در اين زمينه مقدماتي و كم است. نفت صنعتي است كه بر روي تمام صنايع تاثير مي  گذارد، پس بهتر است آن را به جاي سوزاندن ذخيره كنيم.» ايران دومين يا سومين كشور در توليد گاز طبيعي است ، پس بهتر است به جاي نفت از گاز كه سوختي پاك است و از جمله مصوبات پروتكل كيوتو نيز است، استفاده كرده و سوخت هاي فسيلي را ذخيره كنيم. طرحي تحت عنوان آماك وجود دارد كه با اجراي آن ميزان آلاينده ها از ۱۶ هزار و ۵۰۰ تن به يك هزار و ۳۲۰ تن رسيده است. ما بدون پيوستن به پروتكل كيوتو مصرف سرانه گاز را از ۲۷ مترمكعب و در ۱۰ سال گذشته به ۷۲۴ متر مكعب رسانده ايم. اين در حالي است كه ۵۵ درصد از سرانه انرژي كشور از طريق گاز تامين مي شود.

بورس در اينترنت
خبر اين است كه انجام معاملات اينترنتي براي كارگزاران بورس تا پايان امسال ممكن مي شود.
حسين عبده تبريزي در حاشيه مراسم تحليف كارگزاران جديد بورس مي گويد: «كارگزاران بورس تا پايان امسال برنامه الكترونيكي براي معاملات اينترنتي خواهند داشت.» وي توان مهندسان ايراني در طراحي سيستم online را مورد اشاره قرار مي دهد و اضافه مي كند: «اين سيستم به معني ارتباط كارگزار با مشتري است كه به صورت online انجام مي شود، اما امنيت سيستم از طراحي آن اهميت بيشتري دارد. تا زماني كه سيستم پرداخت درست نشود نمي توان معاملات را در مفهومي كه در دنيا وجود دارد الكترونيكي و اينترنتي كرد. اميدواريم تا سيستم بانكي، سيستم پرداخت از راه دور را نيز ايجاد كند.
طرح اوليه اين سيستم تا يك ماه ديگر عرضه مي شود.

فضاي امن ورزش بانوان
پارك ورزش بانوان، ورزش همگاني بانوان و ... همه و همه حكايت از اين دارند كه بانوان به ورزش نياز دارند، منتهي در محيطي امن و آرام. فخرالسادات محتشمي پور مدير كل دفتر امور بانوان وزارت كشور در اين باره مي گويد:« ايجاد فضايي امن، مراكز تفريحي و رفاهي ويژه بانوان با عنوان بوستان يا پارك زنان باتوجه به محدوديت هاي جامعه ضروري است. با توجه به اينكه زنان مانند مردان نمي توانند آزادانه و به راحتي درفضاي سطح شهر به فعاليت، ورزش و تفريح بپردازند و از امكانات موجود استفاده كنند، به معاونت هاي عمراني سراسر كشور ابلاغ شده تا حداقل فضاي مناسب را به زنان در سطح شهر اختصاص دهند. در برخي ازاستان ها اين امر اجرا شده و در برخي ديگر هنوز نه. درتهران نيز قرار است در محل فعلي نمايشگاه بين المللي، بوستاني براي زنان احداث شود. پارك مخصوص زنان در بسياري از كشورهاي در حال توسعه و پيشرفته راه اندازي شده و در كشور ما نيز در اصفهان و بروجرد اين امر صورت گرفته است.

در شهر
ايرانشهر
محيط زيست
تهرانشهر
حوادث
خبرسازان
زيبـاشـهر
طهرانشهر
|  ايرانشهر  |  محيط زيست  |  تهرانشهر  |  حوادث  |  خبرسازان   |  در شهر  |  زيبـاشـهر  |  طهرانشهر  |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   چاپ صفحه   |