سه شنبه ۱۳ مرداد ۱۳۸۳ - سال دوازدهم - شماره - ۳۴۵۵
بچه ها خبردار
صد هزار دانش آموز پليس
يكصد هزار دانش آموز پليس، فعاليت خود را در زمينه فرهنگ ترافيك آغاز مي كنند
با شروع سال تحصيلي جديد يكصد هزار دانش آموز در لباس متحدالشكل لقب «پليس دانش آموز» را يدك خواهند كشيد
012423.jpg
به زودي به دانش آموزان داوطلب پليس لباس هاي متحدالشكل داده خواهدشد.
عكس: هادي مختاريان 
عليرضا كيواني نژاد
به زودي آنها هم در كنار پليس راهنمايي و رانندگي مي ايستند. با قدي كوتاه و سن و سالي كم. دانش آموزاني هستند كه داوطلبانه پليس مي شوند تا شايد گره اي از ترافيك تهران باز شود و فرهنگ ترافيكي صحيح تري ترويج پيدا كند. يكصد هزار دانش آموز در لباس متحدالشكل لقب «پليس دانش آموز» را يدك خواهند كشيد. با شروع سال تحصيلي جديد، شايد هم به اين نتيجه برسند - مسوولان اين طرح - كه اين بچه ها را استخدام كنند و يك قبض جريمه هم به آنها بدهند و باقي قضايا.
قرار است هر كدام از اين دانش آموزان انگار يك سوت در دست داشته باشند و بايستند كنار پليس در خيابان. اصلا بهتر است اين گونه توضيح بدهيم كه اين كار شايد از روي طرح پليس مدارس در بسياري از كشورهاي جهان الگوبرداري شده باشد. مثلا ژاپن. در فيلم هاي ژاپني هم حتما ديديد كه دانش آموزي مرتب و آنكادر شده با در دست داشتن تابلوي ايست - stop- ساير اتومبيل ها را متوقف مي كند و آنها نيز مجبورند به علامت داده شده از سوي اين پليس دانش آموز احترام بگذارند. ساير دانش آموز ها از روي خط عابر مي گذرند و مي روند. اين كار پليس دانش آموز است. البته بخشي از وظايف تعريف شده پليس دانش آموز در اين كشورها. اما نكته اي كه نبايد از آن غافل شد اين است كه در چنين كشورهايي بستر مناسبي براي اجراي اينگونه طرح ها وجود دارد. به عبارت ديگر ترويج و گسترش فرهنگ ترافيك در كشورهاي پيشرفته زمينه اجراي چنين طرح هايي را فراهم كرده است اما در ايران؟ در كشور ما نيز قرار است دانش آموز پليس به زودي كار خود را آغاز كند. با اهداف و وظايفي كه فعلا در گام نخست، اطلاع زيادي از آن در دست نيست و شايد با آغاز سال تحصيلي جديد و شروع اجراي اين طرح بتوان روي كارآيي يا عدم كارايي اين طرح بيشتر صحبت كرد.
عبادالله فتح اللهي، مديركل حمل و نقل و ترافيك سازمان شهرداري هاي كل كشور درباره چگونگي و تعداد دانش آموزان حاضر در اين طرح مي گويد: «با آغاز سال تحصيلي جديد، يكصد هزار دانش آموز پليس، فعاليت خود را در زمينه فرهنگ ترافيك آغاز مي كنند». به گفته وي قرار است ترويج فرهنگ ترافيك در دستور كار اين دانش آموزان قرار گيرد. اما اينكه دانش آموزان تا چه حدي مي توانند از پس اين مسووليت حتي نمادين برآيند تا حدودي بستگي به توانايي روحي اين بچه ها در رويارويي با مسايل اجتماعي دارد. معبوديان كارشناس روانشناسي نيز با اشاره به مطلب مذكور مي گويد: «مشكلات زيادي در جامعه وجود دارد كه متاسفانه بار منفي رواني زيادي را روي دانش آموزان مي اندازد. بايد سعي كنيم اين فشارهاي رواني را كم كرده و دانش آموزان را از مشكلات تا آنجا كه مي توانيم دور نگه داريم آنها به مرور زمان با اين مسايل آشنا مي شوند. اما بحث پليس شدن اين عزيزان نيز توانايي روحي بالايي را طلب مي كند. كافي است هر دانش آموزي فكر كند كه اين كار تنها يك شوخي بچه گانه است، نه تنها اهداف طراحان اين طرح - ترويج فرهنگ ترافيك - محقق نمي شود كه شايد هم نوعي بي نظمي را در بين آنها نيز رقم زند.»
اما فتح اللهي، در ادامه صحبت هايش از گسترش اين طرح مي گويد و اينكه سازمان هاي ديگر نيز در طرح پليس دانش آموز شركت دارند و اين نشان از اهميت اجراي طرح نزد پيشنهاد دهندگانش دارد. وي ادامه مي دهد: «معاونت راهنمايي و رانندگي نيروي انتظامي، سازمان هاي حمل و نقل ترافيك شهرداري ها و معاونان حمل و نقل سازمان شهرداري هاي كشور با هدف سازماندهي ترافيك در كشور حاضران اين طرح هستند. به زودي به دانش آموزان داوطلب پليس لباس هاي متحدالشكل داده خواهدشد كه اين لباس ها هم توسط سازمان شهرداري هاي كشور تدارك ديده شده و در اختيار اين عزيزان قرار مي گيرد. هدف ما از اجراي اين طرح نمادين، ايجاد تعامل مثبت بين پليس و شهرداري هاست . فضاي داوطلبانه اي كه براي اعمال مقررا ت و پرهيز از تسامح و سهل انگاري در رعايت مسايل ترافيكي به وجود مي آيد، براي ما از درجه اهميت بالايي برخوردار است.»
ميرسعيد رضايي، كارشناس مسايل شهري و محقق پژوهشگر اجتماعي درباره اين طرح نظري متفاوت دارد، او مي گويد: «شما در حالي از اجراي اين طرح صحبت مي كنيد كه گره ترافيك تهران روز به روز كورتر مي شود و هيچ فردي با هر قدرتي هم نمي تواند كاري انجام دهد. روزانه هزاران دستگاه خودرو به اين زنجيره ترافيكي اضافه مي شود و اين در حالي است كه بخش حمل و نقل عمومي ما مثل شركت واحد و مترو هنوز به حد استاندارد خود در خدمات رساني به مردم نرسيده است. حال صحبت از پليس دانش آموز هم به ميان مي آيد. اين دانش آموزان چطور وچگونه قرار است پيام آور فرهنگ ترويج نيافته ترافيك ما باشند؟ قرار است آيا آنها در كنار پليس راهنمايي و رانندگي در خيابان بايستند؟ و اگر قرار باشد اين كار به اين نحو صورت گيرد، آيا آن راننده متخلف به خاطر ديدن يك دانش آموز در لباس پليس مانند، دست از اشتباه خود بر مي دارد؟»
واقعا به اين مساله فكر كرديد كه مثلا اين امكان وجود دارد كه آن راننده ورود ممنوع نرود، تنها به خاطر وجود اين دانش آموزها!
فتح اللهي، اما استقرار اين دانش آموزان را در كنار پليس و نيروهاي رسمي ناجا نقطه عطفي در مسايل اجتماعي مي داند ومي گويد: «استقرار يكصد هزار دانش آموز در نماد پليس مدارس آن هم در كنار نيروهاي رسمي ناجا نقطه عطف بزرگي است. با اجراي اين طرح و جديت داوطلبانه دانش آموزان به عنوان الگو و نماد، كمك موثري به رعايت مقررات و ضوابط تردد در داخل شهر مي شود. طرح مذكور در راستاي تعامل سه جانبه سازمان هاي آموزش و پرورش، پليس و شهرداري هاي كشور اجرا و دانش آموزان به صورت محلي انتخاب مي شوند.»
قبل از اجراي نه اين طرح كه هيچ طرحي، نمي توان درباره موفقيت يا عدم موفقيت آن حرفي به ميان آورد. اما آنچه مسلم است تمام اين طرح ها به منظور هموارتر شدن راه پرپيچ و خم و هزارتوگونه ترافيك تهران است. سوالات زيادي درباره استقرار اين دانش آموزان مطرح مي شود.
اينكه آنها چند ساعت در روز قرار است به اين حركت نمادين روي بياورند. آيا قرار است آنها در تمام سال حضوري مستمر داشته باشند يا تنها چند روز به اين حركت اختصاص داده شده است و هزاران سوال ديگر.

زندگي بدون ميوه
آتش در خرمن
012420.jpg
ما كه مي گوييم بياييد از خير خوردن ميوه بگذريد. مگر بدون ميوه نمي توان زندگي كرد، تا حالا كي از ميوه نخوردن مرده كه شما دوميش باشيد؟ سلامت جسمي كه واجب تر از سلامت اعصاب و روان نيست. وقتي كه قدم در ميوه فروشي مي گذاريد و مي   بينيد كه مثلا انگور ياقوتي شده كيلويي يك هزار و ۵۰۰ تومان. تاحالا كسي از نخوردن انگور ياقوتي هم بيماري قلبي نگرفته و بدون خوردن شليل، گيلاس و گلابي مي  شود پا درد نگرفت.
البته هيچكس قصد ندارد ميوه فروشان را متهم كند. اما شما بگوييد كه ۳ برابر شدن قيمت ميوه در اين تابستان به گردن كيست؟
معاون، باغباني وزير جهاد كشاورزي كه معتقد است دلالان، قيمت ميوه را ۳ برابر كرده اند. به علت تعدد واسطه ها در چرخه توليد و مصرف ميوه، بورس بازي در بازار ميوه نيز افزايش يافته است. ظاهرا چگونگي مصرف ميوه، بسته بندي و حمل و نقل تاثير زيادي روي قيمت ميوه مي  گذارد. به ويژه حمل و نقل آن كه ممكن است يك ميوه را از قيمت پايه به ۵ برابر افزايش دهد. يكي از كشاورزان مي گويد: هر كيلو انگور ياقوتي سبزوار به قيمت ۳۰۰ تومان از كشاورز خريداري مي  شود. اما همين ميوه در بازار به قيمت يك هزار و ۵۰۰ تومان عرضه مي شود. ظاهرا واسطه هايي كه بيشتر در كار حمل و نقل و بسته بندي ميوه هستند بزرگترين سود را از بازار ميوه به جيب مي زنند.
يكي از ميوه فروشان علت گراني قيمت ميوه را سرمازدگي ميوه در اوايل بهار و اوايل تابستان اعلام كرد. اما محمدعلي طهماسبي معاون باغباني وزير جهاد كشاورزي مي گويد كه سرمازدگي در ابتداي سال بود ولي اينگونه نبود كه همه چيز را نابود كند. وي آمار دقيقي از سرمازدگي ارايه نكرد ولي معتقد است كه علت اصلي گراني قيمت ميوه سرمازدگي نيست، بلكه تحرك بورس بازي در بازار ميوه است.
وي مي گويد كه توليد سرانه ميوه در كشور ما بسيار بالا است به گونه اي كه سالانه حدود ۱۴ ميليون تن ميوه توليد مي شود يعني توليد سرانه ميوه حدود دويست و خرده اي كيلوگرم است و اگر مازاد توليد صادر نشود ميوه ها روي دست توليد كنندگان باد مي كند.
وي مي گويد: هنوز سامانه اي تعريف نشده كه هم بتوانيم منافع توليد كننده و هم مصرف كننده محصول كشاورزي را در نظر بگيريم.
وي در مورد هماهنگي وزارت جهاد كشاورزي و شهرداري در مورد تثبيت نرخ ميوه مي گويد: در اين خصوص نشست هاي مشتركي برگزار شده اما كار اصلي به عهده شهرداري است.
شهردار همين چندروز قبل اعلام كرد كه شمار ميادين ميوه وتره بار تا پايان امسال دو برابر خواهد شد. هرچند كه نرخ ميوه حتي در ميادين ميوه وتره بار خارج از توان شهروندان است اما لااقل قيمت ميوه در اين بازار به صورت خود سرانه نوسان پيدا نمي كند.
احمدي نژاد كه چند روز قبل در ديدار مردمي خود از منطقه ۸ اعلام كرده بود كه به لحاظ قانوني مسووليت كنترل نرخ ميوه در سراسر كشور و شهر تهران بر عهده شهرداري نيست، يادآور شد: كنترل نرخ ميوه در سراسر كشور و شهر تهران مربوط به سياستگذاري هاي دولت و سازما ن هاي عريض وطويلي است كه به منظور كنترل بازار تشكيل شده اند اما وقتي مردم تحت فشارند وتقريبا كسي هم دنبال رفع مشكلات آنها نيست، لذا شهرداري تهران سياست توسعه ميادين ميوه وتره بار كه كار توزيع ميوه درسطح شهر را بر عهده دارند در دستور كار خود قرار داده است.
هفته گذشته ۲۵ مركز عرضه ميوه و تره بار افتتاح شد و قرار است كه تا آخر سال تعداد ميادين ميوه وتره بار ثابت و سيار هر كدام به ۲ برابر افزايش يابد.
البته ممكن است كه كيفيت ميوه هاي ميادين ميوه و تره بار به پاي ميوه هاي خارج از ميدان نرسد اما مي توان اميدوار بود كه در اينگونه ميادين ميوه حدود ۳۵ تا۵۰درصد ارزانتر از مشابه توزيع شده در خارج از ميدان باشد.
البته درست است كه كسي از ميوه نخوردن نمرده است ولي دليل نيست در كشور گل بلبل و چهار فصل و پر از موهبت هاي الهي اين همه ميوه را كسي نخورد چون كسي نمي تواند جلوي دلالان ميوه را بگيرد. ميوه چيزي نيست كه كسي بتواند ازخوردن آن صرفنظر كند.

قابل توجه آقايان
مهرم حلال، جانم آزاد
خيال آقايان راحت، مشكل كوچكي هم كه داشتند به حول و قوه الهي حل شد. دندان روي جگر بگذاريد، خدمتتان عرض مي كنم؛ نه اينكه حق طلاق با مرد است، نه اينكه ريش و قيچي دست مردهاست، گفتند مشكل پرداخت مهريه را هم حل كنند تا مردان زير فشار زندگي له نشوند!
اميدواريم شما شامل اين قبيل آقايان نباشيد و زندگي زناشويي شما به اندازه كافي مستحكم باشد، ولي در هر حال طلاق يك واقعيت اجتماعي است كه نمي شود رشد آن را در جامعه ناديده گرفت.
در هر حال آقايان از اين به بعد مجبور نيستند براي فرار از پرداخت مهريه همسرشان در هنگام جدايي، منتظر بمانند تا سر كار خانم محترم! همسر گرامي، از دست شان جان به لب شوندو جمله تاريخي «مهرم حلال، جانم آزاد» را به زبان جاري كنند، چرا كه با توجه به صدور بخشنامه جديد، مردان ديگر به دليل نپرداختن مهريه راهي زندان نمي شوند و تنها در موارد خاص و به تشخيص دادگاه در اين زمينه اقدام مي شود.
در حال حاضر مرد با تشخيص قاضي مهريه را به صورتي كه امكان آن براي مرد فراهم باشد پرداخت مي كند، مثلا به صورت قسطي، اما در موارد خاصي كه مردان از پرداخت مهريه به همسر مطلقه خود ،خودداري مي كنند راهي زندان مي شوند.
به گفته دكتر حسين اميدي خواه، مدرس علوم فقهي و حقوقي؛ در حال حاضر تمام دادگاه  ها به اين بخشنامه عمل مي كنند و ديگر مردي به دليل نداشتن مهريه به زندان نمي رود.
گرچه امروزه اكثر جوانان به دليل چشم و هم چشمي و به بهانه سرافكنده نشدن در خانواده، مهريه هاي سنگين را مي پذيرند در حاليكه از پس پرداخت آن بر نمي آيند، اما نبايد فراموش كرد كه مهريه در جامعه ما كه هنوز ساختارهاي سنتي بر آن حاكم است يك نياز است و در اسلام نيز به عنوان يك چتر حمايت اقتصادي از زنان مطلقه، در نظر گرفته شده است.
در اين شرايط مرداني با وضعيت مالي نامناسب و در حد ضعيف، مهريه هاي پيشنهادي از سوي زنان را به دليل جلب رضايت زوج بدون توجه به شرايط زندگي خود در آينده مي پذيرند و به اين موضوع فكر نمي كنند كه شايد روزي همسر او مهريه خود را به اجرا گذارد. با صدور چنين بخشنامه اي، در نظر گرفتن مهريه متناسب با درآمد و وضعيت مالي مرد، اين حسن را دارد كه بازگشت اين مهريه به زن را در صورت لزوم عملي تر مي كند. «از قديم گفته اند سركه نقد به از حلواي نسيه.»
پس قبل از ازدواج علاوه بر تفاهمات رفتاري و اندازه گيري ميزان عشق، وضعيت مالي مرد را هم اندازه گيري كنيد و مهريه متناسب با اين وضعيت مالي را درخواست كنيد. گرچه هنوز هم خيلي ها معتقدند مهريه را كي داده كي گرفته...

اينترنت در خدمت مسلمانان
چه كسي گفته تكنولوژي بد است. اصلا اگر خلاق باشي و خوش فكر شايد بتواني بهتر و مفيدتر از كشورهاي پيشرو از اين مخلوق بشر استفاده كني. نمونه اش طرح اينترنت در خدمت خانواده هاي مسلمان است. قرار است يك پايگاه اينترنتي به مسلمانان خدمات مشاوره اي آن لاين ارايه دهد. با خودتان قياس نكنيد، اين خدمات خانواده هاي مسلمان در غرب را نشانه رفته، آنجا كه مثل كشورهاي مسلمان عالمان  دين به سادگي دردسترس نيستند. به همين دليل سايت چهره هاي برجسته مسلمان طراحي شد و در سال ۲۰۰۵ قابل دسترسي است. محمد محي يكي از ناظران اين پروژه گفت: با وجود انحرافات وسيع در جوامع غربي،  ما تلاش مي  كنيم خانواده ها را از طريق پيشرفت هاي تكنولوژيك آموزش دهيم. سايتي كه در اين زمينه درحال آماده شدن است به عنوان مرجع مورد استفاده قرار مي گيرد و مشكلات را بر مبناي علمي مورد بررسي قرا داده و در حل آن خانواده ها را ياري مي كند.

تهراني ها پيشتاز
تهراني ها در خيلي از مسايل پيشتازند، در اين شكي نيست. اما اين يكي نه آمار طلاق است و نه تعداد تصادفات. اين بار با جرم وجنايت و فرار دختران و ... هم كاري نداريم. مساله اين است كه تهراني ها بيشتر از بقيه ايراني ها خون مي دهند، نه اينكه چون جمعيت تهران بيشتر از بقيه شهرها است و خون بيشتري اهدا مي شود، بلكه در حاليكه اهداي خون در كشور به ازاي هريك هزار نفر  ۲۲ واحد است،  در استان تهران اين رقم به ۲۷ واحد رسيده. دكتر علي اكبررحماني، استاندار تهران گفت: با توجه به اينكه بخش عمده اي از جراحي هاي كشور در تهران صورت مي گيرد، اين سازمان بايد به ۱۷۰ بيمارستان سطح استان سرويس دهد.
به گفته وي در سال۸۱ بيش از ۴۵۰ هزار نفر براي اهداي خون به مراكز انتقال خون استان تهران مراجعه كرده و ميزان حضور مردم در سال گذشته نيز به همين ميزان بوده است.

زناني با شرايط سخت
عباس علي الصاق مدير كل بهزيستي تهران گفته: ۱۰ هزار خانواده زن سرپرست، به دليل نداشتن دفترچه بيمه، شرايط سختي را براي تامين دارو، هزينه هاي بستري و اعمال جراحي گذرانده و با مشكلات حادي در اين زمينه مواجه هستند. به گفته وي ۵۰ هزار مددجوي بهزيستي شامل خانواده هاي زن سرپرست، معلول و بيماران رواني داراي معلوليت تحت پوشش بيمه خدمات درماني قرار دارند. با اين حال هنوز ۲۵هزار مددجو پشت نوبت دريافت بيمه خدمات درماني هستند و بهزيستي تامين هزينه درمان هاي سرپايي، تهيه دارو و بستري خانواده مددجويان تحت پوشش خود را نيز به دليل محدوديت اعتبارات تا سقف خاصي تقبل مي كند. به گفته الصاق بحث بيمه مددجويان بهزيستي يكي از اولويت هاي بهزيستي در وزارت جديد رفاه و تامين اجتماعي است.

بازهم معضل زباله
استان هاي شمالي كشور همينطوري هم با زباله هايشان مشكل دارند، چه رسد به فصل تابستان كه مسافرها انبوهي از زباله  را هم با خود به ارمغان مي آورند. اگر اهل كارتون باشيد، حتما كارتوني را كه وضعيت كوهستان و ساحل دريا را بعد ازتعطيلات آخر هفته نشان مي داد، به خاطر داريد. همان كه سگ قصه در نهايت ترجيح مي داد در خانه بماند و قيد سفر و ترافيك هاي سنگين، بعد هم مشكلات جمع آوري زباله را بزند. امسال هم باز همزمان با فصل تابستان مشكل جمع آوري و دفن غير بهداشتي زباله گريبان استان هاي شمالي را گرفته. به گفته عزت الله يوسفيان نماينده مردم آمل در مجلس شوراي اسلامي به دليل مشكلات مالي شهرداري ها، جمع آوري و حمل زباله در روستاها و شهرها به شيوه نادرست و غير اصولي صورت مي گيرد، به طوري كه در اغلب موارد ۳۰ درصد زباله ها بر زمين مي ماند يا در سطح معابر و خيابان ها رها شده و به مقصد نمي رسد.

معلولان تا۱۵ مرداد فرصت دارند
يك خبر خوش براي معلولان و مددجويان تحت پوشش سازمان بهزيستي. چندي پيش سازمان بهزيستي از ايجاد تسهيلاتي براي اشتغال معلولان و مددجويان تحت پوشش اين سازمان خبر داد. براساس آن طرح هر كار فرمايي به ازاي استخدام يك معلول يا مددجو از مبلغي وام بهره مند مي شد. بر اساس گزارش سازمان بهزيستي اكنون معلولان و مددجويان مي توانند با دريافت وام خوداشتغالي به شكل مستقل اقدام به راه اندازي واحد توليدي يا تجاري كنند. بر همين اساس سازمان بهزيستي اعلام كرده مددجويان ومعلولان متقاضي تا ۱۵ مرداد فرصت دارند، دفترچه هاي خود اشتغالي خود را به سازمان ارسال كنند. همچنين تمام مددجويان و معلولان تحت پوشش سازمان بهزيستي كشور متقاضي وام خود اشتغالي وزارت كار كه آموزش حرفه اي ديده اند، موظفند تا با مراجعه به واحدهاي پستي سراسر كشور دفترچه خود اشتغالي صندوق فرصت هاي شغلي وزارت كار و امور اجتماعي را دريافت و تا ۱۵ مرداد ارسال كنند.

چيني ها مسواك نمي زنند
اينكه ايراني ها چقدر به مشكلات بهداشتي دندان مبتلا هستند، بماند، فعلا خبري را داشته باشيد از چيني ها. با آنكه اين مردم از تمدن كهني برخوردارند، اما گويا در قرن ۲۱ نشانه هاي اين تمدن در زمينه هاي بهداشتي كمرنگ شده است. براساس گزارش يك گروه كارشناسي بين المللي حداقل ۸۰ درصد بزرگسالان چيني دچار مشكلات بهداشتي دنداني هستند و ۵۷ درصد روستاييان اين كشور كه تقريبا ۵۰۰ ميليون جمعيت اين كشور را شامل مي شوند، هرگز مسواك نزده اند. تحقيقات اين گروه نشان مي دهد، تنها ۲۲/۰ درصد از جمعيت بزرگسالان چيني بهداشت مناسب دنداني دارند. جالب آنكه از هر ۵ شهروند چيني،  يك نفر هرگز به عمرش به دندانپزشكي مراجعه نكرده است.
به همين دليل اين گروه بين المللي تصميم گرفته يكسري خدمات رايگان چكاپ دهان و دندان به ۱۲۰ هزار شهروند چيني ارايه دهد. گويا اجراي اين طرح۳ ماه طول خواهد كشيد.

در شهر
ايرانشهر
محيط زيست
تهرانشهر
حوادث
خبرسازان
زيبـاشـهر
يك شهروند
|  ايرانشهر  |  محيط زيست  |  تهرانشهر  |  حوادث  |  خبرسازان   |  در شهر  |  زيبـاشـهر  |  يك شهروند  |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   چاپ صفحه   |