پنجشنبه ۱۵ مرداد ۱۳۸۳ - سال يازدهم - شماره ۳۴۵۷ - Aug 5, 2004
حضرت فاطمه (س): خدا ايمان را براي پاك شدن از شرك، و نماز را براي پاكيزه شدن شما از خود پسندي، واجب كرد.
( كشف الغمه ۱ ، ۴۸۳ )
امروز با حافظ
كه خاك ميكده كحل بصر تواني كرد
به سر جام جم آنگه نظر تواني كرد
بدين ترانه غم از دل به در تواني كرد
مباش بي مي و مطرب كه زير طاق سپهر
تازه هاي دنياي رسانه ها
فرهنگ ملل را نمي شود با جنگ تغيير داد
«دانيل سنايدر» مفسر مسائل جهان براي روزنامه هاي آمريكا در تحليلي كه سه شنبه منتشر ساخته ضمن مقايسه مسائل ويتنام و عراق نوشته است: بالاخره عراق نيز به مانند ويتنام به صورت يك ملت با خصوصيات ويژه خود شكل خواهد گرفت. اين خصوصيات را ما و دولت خارجي ديگر نمي تواند به عراقي ها تحميل كند. خصوصيات يك ملت، ريشه در تاريخ و فرهنگ آن ملت دارد و تلاش براي كوچكترين تغيير در آن، كوشش بيهوده اي بمانند شنا كردن در جهت جريان رودخانه در سراشيبي كوهستان خواهد بود. اگر بخواهيم از پيروزي نظامي، استفاده كنيم و تغيير در خصوصيات عراقي به وجود آوريم، نتيجه اش تجزيه اين كشور خواهد بود با پايگاهي براي راديكاليسم در هر گوشه اش، كه براي صدور عادي جريان نفت كه جهان صنعتي به آن نياز حياتي دارد خطرناك است. اگر امكان دهيم كه عراقي ها راه خودشان را بروند و مسائلشان را با راه هايي كه آشنا هستند و خو گرفته اند حل كنند ظرف ۱۰تا ۲۰ سال آينده با يك عراق مشابه همسايگان آن در منطقه رو به رو خواهيم بود.
ما با اين استدلال به ويتنام رفتيم تا از افتادن آن به دست چين و از آنجا گسترش كمونيسم در شرق و جنوب شرقي آسيا جلوگيري كنيم. «تاريخ» نشان داد كه ما در آنجا موفق نشديم، و اين ويتنامي ها بودند كه خودشان به شخصيتي مستقل تبديل شدند و نه تنها در صدد صدور كمونيسم بر نيامدند بلكه راه ميانه را در پيش گرفتند. چرا ويتنامي ها با آن جنگ مرگبار اينك با ما دشمني ندارند زيرا كه از سال سوم دهه ۱۹۷۰ آنان را ترك كرديم و بعد هم درصدد مداخله در امورشان برنيامديم و با همين روش، آن چه را كه مي خواستيم به دست آورديم. ما بايد از اين وضعيت درس مي گرفتيم و از اين راه به عراق وارد مي شديم، نه از راه جنگ. بالاخره ما بايد در جامعه خود، به آنان كه اشتهاي زياد براي جنگ و تعرض دارند بگوييم كه از تجربه تاريخ بياموزند، از يك جنگ كنار نكشند تا خود را براي جنگ ديگري آماده كنند. فرهنگ ملل را نمي شود با جنگ تغيير داد.
نظر جامعه شناسان درباره مرگ ۳۶۴ نفر كه فداي حفظ مال شدند
اظهارات شهود و كساني كه از حادثه حريق سوپرماركت يوكوآبولانوس واقع در شهر آسانسيون پايتخت كشور پاراگونه واقع در آمريكاي لاتين جان سالم به در برده اند، ثابت مي كند كه به علت قفل بودن در خروجي فروشگاه، ۳۶۴ تن كشته و ده ها نفر ديگر مجروح شدند. اين «در» باز بود ولي همين كه گاز فروشگاه منفجر شد آن را قفل زدند تا صدها تن مردمي كه در آنجا بودند مرتكب سرقت نشوند و بدون پرداخت بها، اجناس را نبرند.
اين مطلب مورد تأييد ماموران آتش نشاني هم قرار گرفته  است كه خود اين ماموران متهم به جاندوست بودن شده اند كه ترسيده بودند به ميان آتش بروند و به نجات مجروحين كمك كنند. از سوي ديگر، مدير فروشگاه، از ترس سرقت هاي شبانه، ماه ها پيش در خروجي اضطراري فروشگاه را جوش داده بود كه كسي نتواند آن را در ساعاتي كه فروشگاه تعطيل است با كليد باز كند. اين حريق كه چهار روز پيش روي داد، از نظر شمار تلفات در جهان كم سابقه بود. جامعه شناسان آمريكاي لاتين كه در اين زمينه با رسانه ها مصاحبه كرده اند، گفته اند كه اين حادثه ضعف هاي متعدد را آشكار كرد از جمله نگراني از بي صداقتي مردم و بردن اموالي كه متعلق به خودشان نيست.
همين نگراني و نيز ماديگري سبب شده بود كه مدير فروشگاه به جاي جان مردم نگران حفظ اجناس فروشگاه باشد و دستور دهد در خروجي را ببندند كه با اين عمل، اموال او رفت و همين طور جان مردم. اين حادثه ضعف دولت در بازرسي اماكن را به ثبوت رساند و بالاخره نشان داد كه برخي ماموران آتش نشاني به جان خود بيش از تكاليفشان توجه مي كنند.
مسابقه ترميم بيني در خاورميانه و ترميم دندان درآمريكا
مجله ماهانه انجمن مركزي جراحان دهان و دندان در آمريكا گزارشي به چاپ رسانده كه نشان مي دهد مراجعه آمريكايي ها براي رديف كردن و زيباكردن دندان هايشان در دهه ۱۹۹۰ نزديك به سي در صد نسبت به دهه ۱۹۸۰ افزايش داشته و در سه سال اول دهه جاري، اين آهنگ رشد، سرعت بيشتري به خود گرفته به گونه اي كه هزينه اين كار در اين سه سال تقريباً برابر همه دهه ۱۹۸۰ بوده است. بيشتر مشتريان اصلاح دندان و زيباسازي آن را نوجوانان و جوانان تشكيل داده بودند.
در اين مجله آمده است: از آنجا كه در آمريكا تبسم كردن، عادت و فرهنگ مردم شده و به علاوه تلفظ «ث و ظ يعني حروف مركب تي اچ» نياز به چسبانيدن زبان به دندان هاي جلويي آرواره بالايي دارد كه ضمن آن، دهان باز و دندان ها آشكار مي شود، علاقه به رديف بودن دندان ها امري طبيعي شده است. در كودكستان و دبستان هم به كودك «تبسم كردن» آموزش داده مي شود. اين مجله نوشته است كه در برابر، در خاور ميانه كه بيني افراد در مواردي استخواني و بزرگ و عقابي است عمل جراحي براي زيباسازي بيني رو به گسترش است. اين عمل كه قبلاً اختصاص به زنان داشت اينك مردان را هم شامل مي شود و چون متقاضي زياد است هزينه اين عمل رو به افزايش است. به نوشته اين مجله، هردو عمل (دندان و بيني) پايان نخواهد داشت، زيرا با عمل، امر وراثت تغيير نخواهد يافت و فرزندان آنان كه دندان و بيني خود را اصلاح كنند با همان مشكل متولد و نياز به اصلاح خواهند داشت.
اي ـ ريتر
استفاده از نرم افزار براي خواندن انشاء و رساله هم آغاز شده، ولي از همين آغاز، مورد اعتراض قرار گرفته است. معترضين به روزنامه هاي آمريكا گفته اند : استفاده از كامپيوتر براي خواندن و نمره گذاري اوراق «تست چهار جوابي» امري قديمي و دقيق بوده ولي خواندن انشاء و رساله براي اطلاع از استعداد متقاضي ورود به رشته هاي فوق ليسانس ترديد آميز است.
به اظهار اين معترضين، اين نرم افزار كه «اي ـ ريتر» خوانده مي شود نه تنها بايد ورقه امتحان به صورت انشاءنويسي را بخواند و نمره بدهد، بلكه مشخص سازد كه صاحب آن استعداد ورود به رشته مورد نظر را دارد يا نه. قرار است از اين نرم افزار بعداً در دبيرستان ها براي تعيين استعداد دانش آموزان و توصيه رشته دانشگاهي به آنها استفاده شود.

بهارستان
پسربچه ها از سر شوخي
سنگ به سوي قورباغه ها پرتاب مي كنند
قورباغه ها به جد مي ميرند
اريش فريد - ترجمه خسرو ناقد

پاسخ به پرسش پزشكي
خاصيت ضد سيگار ويتامين ث
دكتر روزنفلد در پاسخ به سئوالي، تأييد كرده است كه ويتامين «ث» و ميوه هايي كه داراي اين ويتامين هستند از جمله ليموترش تازه و پرتقال خاصيت ضد سيگار دارند و توصيه كرده است كه سيگاري ها و همنشينان آنان و كساني كه در محيط دود سيگار زندگي و يا كار مي كنند براي خنثي كردن بخشي از تاثير بد دخانيات، آن را مصرف كنند. دود سيگار براي قلب و عروق زيان آور است و عامل چند نوع سرطان و بيماري هاي ديگر است. سازمان جهاني بهداشت دود سيگار را قاتل شماره يك انسان نامگذاري كرده است.

برخي مسئولان سينماي اجتماعي را بر نمي تابند
«سيروس  الوند» كارگردان  سينما معتقد است  كه  سينماي  اجتماعي  ايران  به  ناهنجاري ها، تلخي ها و معضلات  جامعه  مي پردازد و گروهي  اين  نوع  نگاه  را برنمي تابند.
وي  در گفت وگو با دفتر ارتباطات  رسانه اي  جشنواره  آيينه ، برخي  از مسئولان ، تهيه كنندگان  و در نهايت  مخاطبان  عام  سينما را در اين  گروه  جاي داد.
نخستين  جشنواره  فيلم  كوتاه  آيينه  با موضوع  مواد مخدر و اعتياد از ۲۵ تا ۳۰ مردادماه  جاري  در فرهنگسراي  هنر تهران  برگزار مي شود.
كارگردان  فيلم هاي  «هتل  كارتون »، «مزاحم » و«برگ  برنده » ادامه  داد: اكثر فيلم هاي  اجتماعي ، تهيه كننده  و سرمايه گذار ندارند و يا در هنگام  توليد با مسئولان  دچار مشكل  مي شوند و در نهايت  امكان  نبود استقبال  مخاطب  را دارند.
الوند در عين  حال ، نبود استقبال  مخاطبان  بويژه  جوانان  از سينما را مربوط به  خارج  از اين  عرصه  دانست .

جايزه بين المللي براي كاريكاتوريست ايراني
در جشنواره بين المللي كاريكاتور كاستل در لهستان جمال رحمتي هنرمند كاريكاتوريست معاصر كشورمان موفق به دريافت لوح تقدير شد. رحمتي كه آثارش ظرف ۱۵ سال اخير در بسياري از نشريات ايران چاپ شده است، با دريافت اين لوح، سيزدهمين جايزه جهاني خود را به دست آورد.

نگارستان
ويليام هوگارت
008283.jpg
پيمان ازدواج / ۴۵-۱۷۴۳ رنگ و روغن روي بوم
گالري ملي / لندن
در يك سري تصاوير شش تايي ويليام هوگارت به طرح موضوعات اخلاقي و اجتماعي پرداخته است كه پيمان ازدواج يكي از آنهاست. اين تابلو توجه سراسر اروپا را به خود جلب كرد.
در اين اثر يك اتاق با نوعي پرسپكتيو و داراي زوايايي نمايش داده مي شود. منظره اتاق متعلق به قرن هجدهم است و كساني كه در سمت چپ تصوير نشسته اند، پسر كنت و دختر يك تاجر ثروتمند اند كه به نظر مي رسد بدون كوچكترين علاقمندي قرار است با يكديگر ازدواج كنند. اين دو به حالت بي تفاوتي در كنار هم نشسته اند.
در سمت راست تصوير نيز تاجر و كنت به عنوان پدران اين زوج، در حال مذاكره هستند. كنت به ساختمان قصري اشاره مي كند كه قرار است به عنوان مهريه دختر پيشكش كند. منظره قصر از ميان پنجره اتاق هويداست.
تمامي جزئيات در اين تابلو، حتي نقاشي هاي كوچك (شامل كپي هاي ايتاليايي ناشناخته) بر روي ديوارها با موضوع و فضاي اثر تناسب دارند.

برگي از تاريخ
سالگرد نخستين بمباران اتمي در جهان
پنجم اوت در طول تاريخ، علاوه بر بمباران اتمي هيروشيما كه شرح آن در زير خواهد آمد، شاهد رويدادهاي متعدد بود كه برخي از آنها از اين قرار است: در سال۱۵۸۳ گيلبرت انگليسي با يك توقف كوتاه در «نيو فاوند لاند»، اين منطقه را به نام انگلستان تملك كرد. در سال ۱۷۷۲ روسيه، پروس (آلمان) و اتريش سرزمين لهستان را ميان خود قسمت كردند و اين عمل درطول زمان باز هم تكرار شد. در سال ۱۸۵۰ «گي دو موپاسان» داستان نويس فرانسوي به دنيا آمد. در سال ۱۸۵۸ كشيدن خط تلگراف ميان دو قاره آمريكا و اروپا از كف اقيانوس اطلس تكميل شد. در سال ۱۸۹۵ «فرديك انگلس» همفكر ماركس و يكي از دو نويسنده مانيفست كمونيست درگذشت و در سال۱۹۳۹ ايران داراي كارخانه هواپيماسازي شهباز و يك باشگاه خلباني شد.
اينك سالگرد نخستين بمباران اتمي به عنوان برگ امروز: ساعت ۸ و ۳۰ دقيقه بامداد ششم اوت سال ۱۹۴۵ به وقت ژاپن (پنجم اوت به وقت واشنگتن) يك بمب افكن «بي- ۲۹» نيروي هوايي آمريكا، نخستين بمب اتمي را كه در جنگ به كار رفت، بر شهر هيروشيماي ژاپن فرو افكند كه در همان لحظه نزديك به يك سوم از جمعيت سيصد و ۴۵ هزار تني شهر كشته و افزون بر ۱۲۰ هزار تن ديگر مجروح شدند كه بسياري از آنان نيز به تدريج جان سپردند. ساعتي بعد «هري ترومن» رئيس جمهوري وقت آمريكا كه به دستور او بمباران اتمي انجام شده بود از دولت ژاپن خواست كه بي درنگ تسليم شود و گرنه بمباران اتمي ادامه خواهد يافت. دومين بمب اتمي سه روز بعد بر ناكازاكي فرو افكنده شد كه به سبب وزش باد بر فراز گوشه اي از شهر عمل كرد و در نتيجه تلفات كمتر بود و به صد هزار تن نرسيد. بمب ها در ارتفاع زياد با چتر از هواپيما جدا مي شدند و در ارتفاع معيني عمل مي كردند كه نوري خيره كننده و حرارتي بيش از سيصد هزار درجه سانتيگراد توليد مي شد و مواد راديواكتيو انتشار مي يافت.
اين دو بمب هركدام معادل ۲۰ هزار تن ماده منفجره تي.ان.تي قدرت تخريب داشت. خلبان هواپيمايي كه هيروشيما را بمباران اتمي كرد سرهنگ «پال تيبتز» بود كه نام مادرش «انولاگي» را بر بدنه بمب افكن نوشته بود و اين هواپيما اينك در موزه اي در نزديكي شهر واشنگتن نگهداري مي شود و تماشاي آن آزاد است.
آمريكا از سال ۱۹۳۹ كار توليد سلاح اتمي را آغاز كرده بود كه نخستين بمب، ۱۶ژوئيه (بيست روز پيش از بمباران اتمي هيروشيما) درايالت نيومكزيكو آزمايش شده بود. از همان نخستين روزي كه بمب اتمي بر هيروشيماي ژاپن فرو افكنده شد، اين جنگ افزار نماد قدرت قرار گرفت و رقابت بر سر به دست آوردن آن آغاز شد كه در كمتر از يك دهه شوروي، فرانسه و انگلستان و بعداً چند كشور ديگر از جمله چين، آفريقاي جنوبي، هند و پاكستان صاحب آن شدند.
www.iranianshistoryonthisday.com

۲ فيلم ايراني در جشنواره يونان
فيلم  كوتاه  «خاموشي»  ساخته  بيژن  ميرباقري  به  همراه  انيميشن  «حفره » به  كارگرداني  وحيد نصيريان  در بخش  مسابقه  جشنواره  بين المللي  «دراما» يونان روي  پرده  مي روند.
بيست  و هشتمين  جشنواره  بين المللي  فيلم هاي  كوتاه  «دراما» از ۲۹ شهريور تا چهارم  مهرماه  آتي  در كشور يونان  برگزار مي شود.
به  گزارش  روز سه شنبه  روابط عمومي انجمن  سينماي  جوانان ، فيلم هاي  كوتاه خاموشي  و حفره  به  نمايندگي  از سينماي  ايران  در اين  رويداد بين المللي  حضور مي يابند.
فيلم  حفره  همچنين  در بخش  مسابقه  جشنواره  بين المللي  «آدنزه  دانمارك » كه  ۱۹ تا ۲۴ مردادماه  برپا مي شود، شركت  مي كند.

كنسرت پژوهشي در فرهنگسراي نياوران
گروهي از مربيان و هنرجويان رشته موسيقي فردا در فرهنگسراي نياوران اجراي برنامه مي كنند.در اين كنسرت، حدود ۷۰ نفر از هنرجويان آموزشگاه موسيقي هنرآفرين در دو بخش كودكان و بزرگسالان به اجراي قطعات آموزشي خواهند پرداخت كه مورد ارزيابي استادان و كارشناسان حاضر واقع خواهد شد.

انيميشن قطار در جشنواره هيروشيما
فيلم انيميشن «قطار» ساخته بابك نظري در بخش «انيميشن براي صلح» جشنواره بين المللي «هيروشيما» ژاپن روي پرده مي رود.
دهمين جشنواره بين المللي فيلم هاي انيميشن «هيروشيما» از ۲۹ مرداد تا دوم شهريور ماه سال جاري در ژاپن برگزار مي شود.روابط عمومي انجمن سينماي جوانان روز چهارشنبه گزارش داد: فيلم قطار به عنوان نماينده حوزه انيميشن ايران در اين رويداد هنري حضور مي يابد.
به آثار برتر در بخش موضوعي، مسابقه و فيلم حرفه اي در جشنواره بين المللي هيروشيما جوايزي تعلق مي گيرد.
فيلم انيميشن «قطار» به تازگي در بخش مسابقه جشنواره بين المللي «آوانكا» پرتغال حضور داشت.

نخستين سالن سينماي بين المللي ايران گشايش يافت
سالن  سينما موزه  با امكان  نمايش  فيلم  سينمايي  با قابليت  درك  همزمان براي  مخاطب  ايراني  و خارجي  در تهران  گشايش  يافت.
 به  گزارش  خبرنگار واحد مركزي  خبر در اين  سينما كه  ديشب  با حضور هنرمندان  و مسئولان  سينمايي  و با ظرفيت ۱۲۰ صندلي  در مجموعه  تاريخي  باغ   فردوس  شروع  به كار كرد، آثار برتر سينماي  ايران  و جهان  به  نمايش  درمي آيد. جعفر صانعي  مقدم ، مديركل  نظارت  و ارزشيابي  معاونت  سينمايي  در اين  مراسم  با اشاره  به  گشايش  ۹ سالن  كوچك  سينمايي  از ابتداي  سال  در كشور گفت : تلاش  براي  افزايش  سالنهاي  سينمايي  مجهز به  فناوري هاي  روز و استانداردهاي  جهاني  به  عنوان  محور اصلي  فعاليت  اين  معاونت  قرارگرفته  است.  وي  افزود با همكاري  صميمانه  شوراي  اسلامي  شهر تهران  بزودي  بسياري  از موانع  ساخت  سالنهاي  سينمايي  متعلق  به  بخش  خصوصي  كه  به  رغم  برنامه ريزي هاي  انجام  شده  با مشكلات  زيادي  روبرو بود، رفع  خواهد شد.
مديركل  نظارت  و ارزشيابي  معاونت  سينمايي  گفت: در اين  باره  كميسيون  مشتركي  با شركت  نمايندگان  وزارت  فرهنگ  و ارشاد اسلامي  و شوراي  اسلامي  شهر تهران  تشكيل  شده  است  كه  در حال  رايزني  براي  حل  مشكلات  موجود است.  وي  افزود: اين  كميسيون  بزودي  نتيجه  كار خود را به  شورا ارائه  مي دهد و اين  برنامه ها پس  از تصويب  براي  بهره برداري  به  شهرداري  تهران  ابلاغ  خواهد شد.
صانعي  مقدم  تصريح  كرد با فعاليت  اين  كميسيون  اميدواريم  شهرداري  تهران  با صدور مجوز ساخت  بناهاي  تجاري  معادل  بناي  سالنهاي  سينما، بخش خصوصي  را براي  حضور فعال  تر در مسايل  فرهنگي  شهر بويژه  ساخت  سالنهاي  سينما ترغيب  كند.
«كامران  ملكي » مشاور مديرعامل  موزه  سينما نيز  در اين  مراسم  گفت : فيلم هاي  ايراني  با زيرنويس  انگليسي  و فيلم هاي  خارجي  با زيرنويس  فارسي  و در قالب  سه  نوبت  در سالن  موزه  اكران  مي شود.
وي ، نمايش  فيلم هاي  ايراني  با زيرنويس  انگليسي  را اقدامي  براي  جذب  و رفاه  مخاطب  خارجي  مقيم  ايران  عنوان  كرد.
ملكي  توضيح  داد: سالن  نمايش  موزه  سينما به  سيستم  صداي  «دالبي  ديجيتال » دي  تي  سي  و «دالبي  پرولوژيك » كه  از سيستم هاي  سالن هاي  استاندارد سينماي  جهان  به  شمار مي رود، مجهز است .
به  گفته  وي ،ضمن نمايش  آثار سينمايي با حضور دست اندركاران  فيلم  و نمايش، نشست هايي در قالب  نقد و بررسي  در سالن  موزه  سينما برگزار مي شود.
ملكي ، برپايي  نشست هاي  موضوعي  با محوريت  مسايل  و مشكلات  سينما را از ديگر برنامه هاي  سالن  نمايش  موزه  سينما عنوان  كرد.
سالن  موزه  سينما واقع  در عمارت  تاريخي  باغ  فردوس  براي  جبران  محدويت  سالن هاي  نمايش  فيلم  در شمال  تهران  راه اندازي  شده  است .

جشنواره فيلم پليس برگزار مي شود
نخستين  جشنواره  فيلم  «پليس » براي  گسترش  آشنايي  پليس  و مردم ، نهم  آذرماه سال  جاري  به  طور همزمان  در تهران  و پنج  استان  كشور برگزار مي شود.
تبيين  جايگاه ، ضرورت ها و تأثيرگذاري  سينما، تلويزيون  و امكانات  تصويري در رشد و امنيت  اجتماعي  نيروي  انتظامي از اهداف  اين  رويداد هنري  است .
به  گزارش  معاونت  ارتباطات  و روابط عمومي جشنواره  سراسري  فيلم  پليس ، اين  جشنواره  درقالب  پنج  بخش  «فيلم هاي  سينمايي» ، «آثار تلويزيوني »(سريال ، نماآهنگ ، پويانمايي )، «آثار مستند»، «فيلم كوتاه » و «مواد و اقلام  تبليغي»  همچون  پوستر، آنونس  و مجموعه  عكس  برگزار مي شود.
پرداخت  موضوعي  به  جايگاه  پليس  در جامعه  در مقابله  با ناهنجاري هاي  اجتماعي ، صيانت  از امنيت  عمومي ، نقش  و جايگاه  پليس  به  عنوان  نماد اقتدار، مهر، امنيت  و دفاع  از ارزش هاي  فردي ، ملي  و ديني  شهروندان  از شرايط حضور آثار در اين  جشنواره  است .
فيلم  سازان ، تهيه كنندگان  و علاقه مندان  مي توانند آثاري  را كه  در فاصله مهرماه  سال  ۷۳ تا ۸۳ توليد شده  است  تا ۳۱ شهريور ماه  آتي  به  دبيرخانه جشنواره  فيلم  پليس  ارسال  كنند.
جشنواره  فيلم  پليس ، ۱۳ آذرماه  با معرفي  آثار برتر پايان  مي يابد.

شناسنامه
روزنامه صبح ايران: اجتماعي ـ فرهنگي ـ اقتصادي
صاحب امتياز: شهرداري تهران
چاپخانه هاي: افست و ايرانچاپ
نشاني و تلفن هاي همشهري
دفتر مركزي: تهران ـ خيابان آفريقا ـ كوچه تنديس ـ شماره ۱۰
كد پستي: ۱۹۱۵۶ ـ صندوق پستي: ۵۴۴۶/۱۹۳۹۵
شماره نمابر
شماره تلفن
۲۰۴۶۰۶۷
(۹ خط) ۲۰۵۹۳۸۶
دفتر مركزي
پيام گير: ۲۰۴۲۴۹۰
۲۰۵۱۴۹۲
دفتر ارتباطات توزيع و اشتراك
۲۰۵۸۸۱۱
۲۰۴۲۴۹۰
دفتر ارتباطات تحريريه
۶۴۸۰۴۰۰
۳۴۱۲۰۱۷
اشتراك
۲۰۴۶۰۶۷
۲۰۱۲۷۰۰
اشتراك الكترونيكي
نشاني اينترنت: http://www.Hamshahri.org
نشاني اينترانت: http://www.Hamshahri.net
نشاني پست الكترونيكي: Editorial@Hamshahri.org


سازمان آگهي ها: خيابان مطهري ـ چهارراه سهروردي ـ شماره ۹۱
تلفن: ۸۶۰۶۶۰۴ ـ ۸۶۰۶۶۲۲ ـ ۸۶۰۶۵۹۸ ـ ۸۶۰۶۵۹۱ ـ ۸۴۲۳۳۶۲ ـ ۸۶۰۶۶۰۴
نمابر: ۸۶۰۶۶۵۴ ـ ۸۴۰۸۳۱۶ ـ ۸۴۰۶۱۳۲


دفتر مركزي راهنماي همشهري (نيازمنديهاي صبح تهران):
خيابان كريمخان زند ـ خيابان حافظ ـ كوچه امير رضايي ـ شماره ۲۱۴
تلفن: ۸۸۰۶۶۶۶


داستانك
دوچرخه
اولين شعرم كه چاپ شد، پدر يك دوچرخه آورد.
دومين شعرم كه چاپ شد، آژان پدر را برد.
اكبر اكسير

گشتي در دنياي خبرها
حفاظت از بيگ بن
لندن: برج ساعت لندن «بيگ بن» سمبل پايتخت انگليس است و به اعتقاد پليس، اين برج مي تواند جزو مهمترين اهداف حملات تروريستي در جهان تلقي شود.به همين دليل احتمال نصب سيم خاردار در اطراف برج مورد نظر وجود دارد البته نه يك سيم خاردار معمولي بلكه سيم خارداري كه جريان برق از آن عبور مي كند و به افرادي كه با آن تماس پيدا كنند شوك الكتريكي وارد  نمايد.چندي پيش دو نفر از طرفداران گروه صلح سبز بر فراز اين برج رفتند تا اعتراض خود را نسبت به جنگ در عراق نشان دهند.
نوسازي توالت هاي پكن
پكن: باتوجه به اينكه شهر پكن ميزبان رقابت هاي المپيك ۲۰۰۸ است، مقامات اين شهر قصد دارند ذهنيت مردم جهان را نسبت به پايتخت چين تغيير بدهند. درحال  حاضر، اغلب توالت هاي عمومي كشور چين بدبو است به همين دليل قرار است در ۴ سال آينده هر سال ۶ ميليون پوند براي نوسازي و بازسازي توالت هاي عمومي شهر پكن هزينه شود.توالت هاي جديد و بازسازي شده بايد داراي دستمال كاغذي، صابون و دست خشك كن برقي باشند. اين توالت ها همچنين بايد به گونه اي طراحي شوند كه افراد معمولي دسترسي آساني به اين اماكن داشته باشند.
غذاي پركالري
منچستر: يكي از بزرگترين رستوران هاي زنجيره اي در انگليس از مدت ها قبل متهم به ارائه غذاهاي چرب و پركالري شده بود. به همين دليل اين رستوران براي كاهش انتقادات، همراه با فروش ساندويچ همبرگر و سيب زميني سرخ كرده، انواع سالاد دراختيار مشتريان قرار مي دهند.اخيرا انجمن مبارزه با چربي در انگليس تحقيقي انجام داده كه نتايج آن نشان مي دهد، براي سوزاندن يك وعده غذاي كامل اين رستوران (يك همبرگر، سيب زميني سرخ كرده، نوشيدني و سالاد) بايد حداقل ۱۸ كيلومتري پياده روي كرد.
كبوتر در اتاق تايسون
نيويورك: مايك تايسون، بوكسور سنگين وزن جهان، شنبه اين هفته در برابر يك بوكسور گمنام انگليسي شكست خورد.روز گذشته اعلام شد، تايسون در مدت اقامت در هتل قبل از مبارزه شنبه صبح، بيش از ۱۰ كبوتر در اتاق خود نگهداري مي كرد كه اين كبوتران اتاق را آلوده كرده بودند.به همين دليل كارگران هتل چندين بار براي نظافت به اتاق تايسون مراجعه كردند، اما وي تهديد كرد، درصورتي كه كبوتران را فراري بدهند، آنها را خواهد كشت.البته يكي از كارگران شجاع قصد داشت با جارو تايسون را كتك بزند كه وساطت همكارانش مانع از درگيري وي با اين بوكسور خشن و بداخلاق شد.
تغذيه ناسالم
لندن: يكي از پربيننده ترين برنامه هاي تلويزيوني در انگليس برنامه «تغذيه سالم» است كه در آن يك خانم ۴۵ ساله كه خود را صاحب مدرك دكتراي تغذيه معرفي مي كند به مردم آموزش مي دهد كه چگونه تغذيه كنند.اما دو روز پيش يكي از روزنامه هاي انگليسي فاش كرد كه اين خانم فاقد مدرك دكتري است و چند سال پيش در آمريكا تنها در يك دوره مكاتبه اي در زمينه تغذيه شركت كرده و مدرك گرفته است.انتشار اين خبر، اعتراض شديد بينندگان اين برنامه تلويزيوني را دربر داشته چون آنها متوجه شده اند كه توصيه هاي خانم، پايه و اساس محكمي نداشته است.
عاقبت رونويسي
شيكاگو: يك مرد ژاپني در آمريكا به جرم نوشتن عبارت «بمب انتحاري» دستگير شد.اين تاجر ژاپني كه در هواپيما مشغول پرواز بود، روي دفترچه خود چندبار عبارت «بمب انتحاري» را نوشت. از قضا مسافري كه كنارش نشسته بود اين صحنه را ديد و موضوع را به ميهماندار اطلاع داد. به هرحال پس از فرود اضطراري هواپيما به دليل احتمال بمب گذاري، پليس مرد ژاپني را دستگير و از او بازجويي به عمل آورد.در نهايت مشخص شد كه اين مرد ژاپني براي اينكه املاي واژه هاي انگليسي را بهتر فراگيرد در طول پروازها، روزنامه مي خواند و از روي واژه ها رونويسي مي كند.وي در جريان اين پرواز به عبارت «بمب انتحاري» برخورد كرد و به همين دليل به تمرين املاي آن پرداخت. هنگامي كه بي گناهي اين فرد ثابت شد، او توانست به سفرش ادامه دهد.

ساعات شرعي
اذان ظهر امروز:ساعت ۱۳ و ۱۰ دقيقه
اذان مغرب امروز:ساعت ۲۰ و ۲۶ دقيقه
اذان صبح فردا:ساعت ۴ و ۳۹ دقيقه
طلوع آفتاب فردا:ساعت ۶ و ۱۶ دقيقه

بر ديوار نگارخانه ها
* نگارخانه نياوران: نمايشگاه نقاشي، خط، گرافيك، با عنوان بسم الله و اسماء  متبركه به مناسبت سالروز ميلاد حضرت فاطمه(س) / از ۱۷ تا ۲۲ مرداد / انتهاي خيابان پاسداران، مقابل پارك نياوران، تلفن: ۲-۲۲۸۷۰۸۱
* گالري آتشزاد: نمايشگاه نقاشي رها متقي ۹ تا ۱۴ مرداد / ميدان ونك، خيابان ولي عصر، توانير، ساختمان ۴۳ / تلفن:  ۸۸۸۴۴۰۷
*گالري كمال الملك: نمايشگاه نقاشي گروهي آداب و رسوم ايرانيان / از ۱۶ مرداد به مدت يك هفته / پاسداران، نبش گلستان سوم، پلاك يك / تلفن ۲۵۶۵۴۳۴
* گالري سيحون: نمايشگاه نقاشي غزال صلح طلبان و كيانوش محبي / از ۱۷ تا ۲۲ مرداد / خيابان خالد اسلامبولي، كوچه چهارم، شماره ۳۰ / تلفن: ۸۷۱۱۳۰۵
* نگارخانه بانو: نمايشگاه چاپ باتيك آثار ساناز معتمد رستگار / ۱۵ تا ۲۰ مرداد / خيابان ولي عصر، ضلع شمالي پارك ساعي، فرهنگسراي بانو / تلفن: ۸۷۸۶۲۷۶
* نگارخانه نوا: نمايشگاه آثار خوشنويسي خسرو شيرچي / ۱۵ تا ۲۰ مرداد / چمران - پل مديريت، جنب داروخانه مديريت، پلاك ۴۱ / تلفن: ۲۰۷۹۶۳۳

گل و گياه
درختچه فلفل شيرين
008280.jpg
نام علمي: Clethra alnifolia
خانواده: CLETHRACEAE
درختچه خزان كننده به بلندي و گستردگي ۵/۲ متر است داراي برگهاي تخم مرغي شكل و در حاشيه دندانه دار بوده وگلهاي زنگوله اي شكل، معطر و سفيدرنگ آن بصورت خوشه هاي افراشته در اواخر تابستان و اوايل پاييز ظاهر مي شوند.
نيازها: به مكان نيمه سايه و خاك غني از هوموس، اسيدي و مرطوب با زهكش خوب نياز دارد و حداقل دماي قابل تحمل آن ۱۵- درجه سانتي گراد است.
ازدياد: از طريق كاشت بذر در بهار يا پاييز و تهيه قلمه چوب نرم در تابستان امكان پذير است. سازمان پاركها و فضاي سبز شهر تهرانwww.tehranparks.org
tehranparks@tehranparks.org

صفحه آخر
اجتماعي
اقتصادي
خارجي
سياسي
شهري
ورزش
ورزش جهان
همشهري ضميمه
بازارچه همشهري
همشهري ايرانشهر
شناسنامه
داستانك
دنياي خبرها
ساعات شرعي
برديوارنگارحانه ها
گل و گياه
|  اجتماعي   |   اقتصادي   |   خارجي   |   سياسي   |   شهري   |   ورزش   |   ورزش جهان   |   صفحه آخر   |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   شناسنامه   |   چاپ صفحه   |