شنبه ۲۴ مرداد ۱۳۸۳
ورزش
Front Page

خبرها و نگاهها
همايش باشكوه در سالن طلوع
واليبال ورزش محبوب نونهالان
علي شاكري: حضور ۹۵ تيم در آغاز رقابت هاي اين فصل واليبال نونهالان استان تهران يك ركورد بود. مسابقاتي كه به جز علاقه مندي چند باشگاه و چند ارگان كمتر در سال هاي اخير جدي گرفته شد. با وجود هزينه سنگين و كمرشكن تيمداري در سطح بزرگسالان معلوم نيست چرا باشگاهها، حتي باشگاههاي دولتي حاضر به سرمايه گذاري در كارهاي پايه اي نيستند تا خود بتوانند از دسترنج خود در راه فعاليت در واليبال استفاده كنند. باز هم بايد فعاليت و تلاش نادر حصاري مسئول كميته نونهالان و هيأت واليبال استان تهران را پاس داشت كه با وجود همه مشكلاتي كه در راه اندازي چنين مسابقاتي دارند آستين ها را بالا زده و با همكاري همان چند باشگاه و ارگان انگشت شمار در طول سال، كوره واليبال نونهالان را گرم نگاه مي دارند. در ميان باشگاهها فقط پيكان است كه با كميته نونهالان همكاري مستمري دارد و در چند فصل اخير شهرداري هاي مناطق نيز گام در اين وادي گذاشته كه آخرين نمونه اين همكاري را بايد برگزاري مسابقات فرزندان ايران زمين در سالن طلوع شهرداري منطقه پنج دانست. مسابقاتي كه در نوع خود چه به لحاظ افزايش تيم هاي شركت كننده و چه به لحاظ پذيرايي از نونهالان يك الگوي مناسب براي ساير ارگان ها بود تا آنان هم به تأسي از شهرداري ها به كمك واليبال و ساير رشته هاي ورزشي بشتابند.
واليبال، ورزش محبوب نونهالان
موفقيت هاي چند سال اخير واليبال نيز در علاقه مندي نونهالان به واليبال بي تأثير نبود. آنهايي كه طي دو روز در سالن طلوع شاهد مبارزات زيباي نونهالان (اميدهاي آينده واليبال ايران) بودند ديدند كه اين نونهالان با چه مهارت و زيبايي تكنيك هاي واليبال را در ميدان كوچك مستطيلي به نمايش گذاشتند. همان هايي كه مي خواهند جاپاي ستاره هاي بزرگ امروز واليبال همچون بهنام محمودي، عليرضا نادي و محمد تركاشوند و... بگذارند.
واليبال نونهالان استان تهران
001563.jpg

تيم هاي پيكان، شهرداري منطقه ۱۸، آموزش و پرورش ناحيه ۲ شهرري و سمند منطقه ۱۷ عناوين قهرماني رده هاي گوناگون سني جشنواره ميني واليبال استان تهران (جام ايران زمين) را به خود اختصاص دادند.مسابقات ميني واليبال استان تهران جام «فرزندان ايران زمين» به مناسبت ميلاد باسعادت بانوي دو عالم حضرت زهرا(س) به مدت دو روز برگزار شد. تيم هاي پيكان، شهرداري منطقه ۱۸، آموزش و پرورش ناحيه ۲ شهرري و سمند منطقه ۱۷ در رده هاي سني ۱۳۷۱ ، ۷۰، ۶۹ ، ۶۸ عناوين نخست را كسب كردند.

سايه روشن ورزش

مربي اندونزيايي بدمينتون: بانوان ايراني استعداد خوبي دارند
گروه ورزشي: مربي  اندونزيايي  تيم  ملي  بدمينتون  بانوان  ايران  گفت : بانوان  ايرانــــي استعداد فراواني  در اين  رشته  ورزشي  دارند.
لينا مارلينا در حاشيه  برگزاري  مسابقات  بدمينتون  انتخابي  تيم  ملي  بانوان  ايران  در اراك  به  خبرنگار ايرنا افزود: با اين  وجود در صورت  بالابردن  سطح  امكانات  و تمرينات  مستمر براساس  شيوه  هاي  نوين  جهاني  بانوان  ايران  مي توانند در سطح  آسيا به  موفقيت هاي  خوبي  دست يابند.
وي  گفت : هم  اينك  با توجه  به  امكانات  مـوجود سطح  رشته  بدمينتون  در ايران در حد متوسـط است .
مارلينا افزود: ورزشـكاران  اين  رشته  براي  شناساندن  استعدادهاي  خود بايد در مسابقات  برون  مرزي  شركت  داشته  باشند.
لينا مارلينا با ۲۱ سال  سن  و ۱۱ سال  سابقه  بازيگري  مدت  دو سال  مربي  تيم  بدمينتون  باشگاه  ليپوي  اندونزي  بود.
دومين  دوره  مسابقات  انتخابي  تيم  ملي  بانوان  كشور با شركت  ۲۸ ورزشكار از استان هاي  اصفهان ، تهران ، فارس ، خراسان ، كرمانشاه ، گيلان ، يزد و شهرستان  كرج  از روز سه شنبه  در اراك  آغاز شده  است .
در پايان  اين  رقابت ها كه  در دو رده سني  جوانان  و بزرگسالان  برگزار مي شود۲۰ ورزشكار برتر به  اردوي  تيم  ملي  بدمينتون  بانوان  ايران  راه  مي يابند.
اردوي  تيم  ملي  بدمينتون  بانوان  كشوربه  صورت  متمركز بـه  مدت  ۱۰ روز تحت  نظـر لينا مارلينا مربي  اهـل  انـدونزي در اراك  آغاز خواهد شد.
تيم  بدمينتون  بانوان  كشـور خود را بـراي  شركت  در مسابقات  بدمينتون  زنان  پايتخت هاي  كشورهاي  اسلامي  كه  امسال  در تهران  برگزار مي شود آماده  مي كند.
ليگ وزنه برداري شهريور ماه آغاز مي شود
فصل آينده مسابقات وزنه برداري قهرماني باشگاه هاي ايران با شركت ۶ تيم از روز ۲۳ شهريور ماه سال جاري آغاز مي شود.
در اين دوره از مسابقات ۶ تيم راه آهن تهران، نفت اميديه، ذوب آهن اصفهان، پيام ارتباطات، سايپا تهران و دانشگاه آزاد اسلامي اراك رقابتهاي خود را به صورت رفت و برگشت برگزار خواهند كرد.
در جلسه سرپرستان تيم هاي شركت كننده در فصل آينده مسابقات وزنه برداري قهرماني باشگاه هاي ايران كه صبح ديروز در محل فدراسيون وزنه برداري برگزار شد، شركت كنندگان موافقت خود را با بهره گرفتن تيمها از ۳ ملي پوش بزرگسال و ۳ ملي پوش جوان و استفاده از ۲ تن از آنان در هر يك از ديدارها اعلام كردند.

گفت وگو با رايان گيگز
تكنيك ذاتي

001560.jpg
معراج مژده: رايان گيگز يك بازيكن كناري كلاسيك است. سريع، تاكتيكي اغوا كننده و شوت هايي مرگ بار. وراي تمام اين خصوصيات، هافبك ولزي از هوشي سرشار برخوردار است كه او را به يكي از بهترين هاي تاريخ فوتبال تبديل كرده و در تقابل با مدافعان حريف، ياريش رسانده است. گيگز از وظايف يك بازيكن كناري در فوتبال، مي گويد.
* مهمترين كاري كه يك بازيكن كناري بايد در زمين انجام دهد، چيست؟
- ارسال سانتر و فراهم آوردن فرصت گلزني مهاجمان، كليدي ترين وظيفه اين بازيكن است. خب، روش هاي مختلفي وجود دارند. بعضي ها مي خواهند از نزديكي هجده قدم سانتر كنند و گروه ديگر دوست دارند مدافع رقيب را دريبل بزنند، نفوذ كنند و بعد سانتر كنند. اين ديگر بستگي به شيوه بازي تو دارد اما در نهايت، هدف هميشه يكي است و تغذيه مهاجمان.
*چطور مي تواني اين قدر بي عيب سانتر كني؟
- بايد خيلي زياد تمرين كني تا مطمئن شوي مي تواني دقيق سانتر كني. تازه نبايد هدفت رساندن توپ به تنها يك بازيكن خاص باشد. يا اينكه هميشه توپ را روي يك نقطه خاص بفرستي و ديگر با مهاجمان  است كه از آن چطور بهره ببرند، بلكه بايد به پشتوانه تمرينات و تجربيات قبلي كه باعث شده نحوه بازي و دويدن هم تيمي هايت را خوب بشناسي، توپ را جايي بفرستي كه آنها حضور دارند و مي توانند از آن بهره ببرند.
* بهترين راه براي پشت سر گذاشتن يك مدافع؟
- خب، من يك حقه ثابت ندارم كه به آن دل بسته باشم اما هميشه سعي مي كنم تعادل مدافعان را برهم بزنم.
هدف من به هم زدن توازن حركتي آنهاست و نگه داشتن دائمي شان در توهم اينكه چه حركتي خواهم كرد. بعد ديگر آنها نمي دانند مي خواهي دريبل بزني، توپ را روي دروازه بفرستي يا يك و دو كني. بعضي وقت ها حتي دوست دارم به درون هجده قدم نفوذ كنم و شوت بزنم. فقط بايد مطمئن شوي كه پيش بيني ناپذير هستي چون باعث مي شود مهارت دشوار شود.
* چطور بايد قدرت مهار توپ را در خود افزايش داد و درنتيجه، بهتر دريبل زد؟
- تكنيك در بعضي ها ذاتي  است اما مي شود روي آن كار كرد و بهتر دريبل زد. تمرينات ساده، مثل گذر از ميان مخروط ها مي تواند توان دريبل زني يك بازيكن را بسيار بيشتر كند. همچنين ور رفتن دايم با توپ، باعث مي شود با آن همذات پنداري كني و راحت تر مهارش كني. در وهله بعد بايد با تمام قسمت هاي پا- درون، بيرون يا روي آن- تمرين كني تا مطمئن شوي وقتي لازم شود، مي تواني به سرعت حركت كني و دريبل بزني.
* براي يك گوش تراز اول، سرعت چه اهميتي دارد؟
- سرعت چيزي است كه بايد با آن زاده شوي، ضمن اينكه مي تواني با انجام حركات زيگزاك و منحني وار در تمرينات، سرعتت را افزايش بدهي. ولي مهمتر از اينكه مسافتي طولاني را در مدتي كم طي كني، اين است كه بتواني سريع فكر كني و تصميم بگيري. بعضي از بازيكنان كناري هم سرعت بالايي ندارند. فقط به نيم متر جا نياز داري تا بتواني سانتر كني. عده اي هم اصلاً نيازي به اينكه مدافع رقيب را پشت سر بگذارند نمي بينند، آنها فقط از تجربه يا مهارت شان درست استفاده مي كنند و يك پاس حسابي را روي دروازه مي فرستند.
* خوب است كه هافبك ها مدام جايشان را عوض كنند، مثل كاري كه تو و رونالدو در منچستر يونايتد انجام مي دهيد؟
001557.jpg

- گاهي وقت ها جاي مان را عوض مي كنيم تا چند دقيقه اي بخت خود را مقابل مدافعي متفاوت محك بزنيم اما اغلب اين اتفاق وقتي مي افتد كه ما در سمت راست صاحب كرنر مي شويم و من مي روم تا آن را بزنم، بعدش هم چند لحظه اي همان طرف مي مانم. به هر جهت من در سمت ديگر زمين هم راحت هستم. اگر چپ پا باشي و برابر دفاع چپ بازي كني، ذهن او را مشغول مي كني. خيلي از مدافعان در چنين لحظه اي خيال مي كنند از كنار زمين حركت خواهي كرد اما مي تواني فريبش بدهي و به سمت هجده قدم نفوذ كني.
* هميشه وقتي توپ را مي گيري به دنبال مهاجمان تيم مي گردي؟
- فكر مي كنم در هر نقطه اي از زمين كه باشي، اين مسأله برايت مهم خواهد بود. هافبك، مدافع يا بازيكن گوش، هر جا كه باشي اولين هدف تو نگاه كردن و سنجيدن موقعيت مهاجم است. تمام فوتبال در گلزني خلاصه مي شود، نمي شود؟ به عنوان يك گوش، اولين كارت اين است كه توپ را درست به زير پاي مهاجم بفرستي يا آن را به فضاي پشت سر مدافع رقيب ارسال كني تا مهاجمان تيم در موقعيت گلزني قرار بگيرند.
*بازگشت به عقب و دفاع كردن چقدر مهم است؟
- بايد دايم به جلو و عقب حركت كني و به مدافع كناري كمك كني. هميشه اين كار را انجام مي دهم اما خب، بايد خيلي تمرين كرد و در عين حال نگرش درستي هم داشت. من در يونايتد، از سنين جواني با نگره اي درست پرورش يافته ام چون از همان موقع مي دانستم چه وظايفي در پيش دارم و بايد چكار كنم.
يكي مثل رونالدو هرچه بيشتر در باشگاه بماند، در دفاع بهتر مي شود. از سوي ديگر نبايد فراموش كرد اگر آمادگي بدني ات را هم حفظ كني، بيشتر مي تواني به عقب برگردي و به مدافعان ياري برساني.
*يك گوش چطور مي تواند زياد گل بزند؟
- بازيكنان كناري بايد با گل هايشان فشار را از روي شانه هاي مهاجمان بردارند. هميشه در يونايتد هافبك ها گل زده اند يا مهاجمي مثل رود ون نيستلروي، همواره بوي گل مي دهد اما گوش ها براي رسيدن به اين هدف بايد به درون هجده قدم بيايند و شوت بزنند يا موقع سانتر از سمت ديگر زمين، در نزديكي تير دوم جايگيري كنند. اگر روي پاي ضعيف ترت بيشتر تمرين كني و بتواني با هر دو پا ضربه بزني به تو كمك مي كند تا در جلو دروازه در شرايط بهتري قرار بگيري و با تسلط بيشتري تصميم بگيري.
* براي شادي پس از گلزني هم تمرين كرده اي؟
-وقتي تازه بازي را شروع كرده بودم كاملاً خونسرد و آرام بودم اما هرچه جلوتر مي روم، بدتر مي شوم. غالب اوقات فقط انگشتم را بالا مي گيرم يا چيزي شبيه به اين، فقط يك بار با پل اينس شروع به پايكوبي كرديم. اگر بازي براي تو خيلي مهم باشد، بعد از زدن گل ديوانه مي شوي و ممكن است هر واكنشي نشان بدهي.

|  اقتصاد  |   انديشه  |   سياست  |   ورزش  |   هنر  |

|   صفحه اول   |   آرشيو   |   بازگشت   |