دوشنبه ۲۶ مرداد ۱۳۸۳ - سال يازدهم - شماره ۳۴۶۷ - Aug 16, 2004
اعطاي ۳ متر مربع تراكم تشويقي در برابر يك متر مربع عقب نشيني
رئيس شوراي شهر اجراي طرح آزمايشي تردد نوبتي خودروها در تابستان را منتفي دانست
چنانچه براي برگزاري نمايشگاه در محل فعلي مسايل و مصالح بزرگتري مطرح باشد شوراي شهر مقاومتي در برابر آن نمي كند
009072.jpg
معاون اداره كل شهرسازي شهرداري تهران از اعطاء ۸/۱ متر مربع تراكم تشويقي براي هر يك متر عقب نشيني ملك و ۲/۱ متر تراكم تشويقي ديگر براساس تراكم ۱۲۰ درصد، مجموعا ۳ متر براي هر متر
عقب نشيني، توسط شهرداري تهران به مالكان خبر داد.
فرزان شيروان بيگي در گفت وگو با خبرنگار فارس در خصوص هدف شهرداري تهران براي اعطاء ۳ متر تراكم تشويقي رايگان به ازاء هر يك متر اصلاحي ملك
(عقب نشيني) اظهار داشت: شهرداري تهران به منظور تسريع در روند اصلاح معابر و تشويق شهروندان براي مقاوم سازي ساختمانها، اقدام به اتخاذ چنين تصميمي كرده است.
وي در پاسخ به اين سئوال كه آيا اعطا اين امتياز، موجب اعتراض وزارت مسكن و شوراي عالي شهرسازي نمي شود، تصريح كرد: مطابق مصوبه شوراي عالي شهرسازي، شهرداري تهران مجاز است براساس پهنه بندي اين شورا، تا سقف ۱۸۰ درصد به شهروندان تراكم اعطاء و به ازاء آن عوارض دريافت كند.
معاون اداره كل شهرسازي شهرداري تهران با اشاره به اينكه شهرداري با اعطاء اين امتياز از درآمد خود مي كاهد، افزود: بر اساس مصوبه شوراي عالي شهرسازي و معماري، شهرداري تهران مجاز به اعطاء تراكم مازاد ، بر اساس تراكم ۱۲۰ درصد است و شهرداري نيز با توجه به ظرفيت مناطق در هر پهنه نسبت به اعطاء مازاد تراكم اقدام مي كند. اخيرا شهرداري تهران در راستاي اجراي طرح اصلاح معابر و تشويق شهروندان براي مقاوم سازي بناها، تسهيلات فوق را نيز در سياستهاي خود گنجانده است. وي در خصوص تفاوت اين سياست، با مصوبه اعطاء يك طبقه تشويقي بافتهاي فرسوده شوراي شهر تهران گفت: مصوبه شوراي شهر تهران شامل بافتهاي فرسوده يا ساختمانهاي فرسوده مي شود اما اين امتياز كليه ساختمانهاي شهر تهران واقع در هر يك از پهنه بنديهاي انجام گرفته توسط شوراي عالي شهرسازي كه نياز به عقب نشيني داشته باشند، را در بر مي گيرد.
شيروان بيگي در پايان خاطرنشان كرد: اعطاء اين امتياز طي دو هفته گذشته در شهرداريهاي مناطق ۲۲گانه شهر تهران آغاز شده است و شهروندان مي توانند جهت بهره مندي از اين امتياز اقدام كنند.

به موجب مصوبه شوراي اسلامي شهر تهران
حريم هاي زيست محيطي تهران مشخص شد
گروه شهري: رييس شوراي اسلامي شهر تهران گفت: چنانچه براي برگزاري نمايشگاه در محل فعلي مسايل و مصالح بزرگتري مطرح باشد شوراي شهر مقاومتي در برابر آن نمي كند، اما در برابر مشكلات و عواقب آن نيز پاسخگو نخواهد بود.
به گزارش خبرنگار ما، مهندس مهدي چمران ديروز درنود و يكمين جلسه علني بدون حضور مستمع شوراي اسلامي شهر تهران افزود: تاكنون همه گونه تعامل را با سازمان نمايشگاه ها و وزارت بازرگاني داشته ايم و اصلا نمي خواستيم كه دامنه بحث تا جايي گسترش يابد كه به دولت هم كشيده شود.
وي گفت: وقتي رييس جمهور، سازمان نمايشگاه  و وزارت بازرگاني براي برگزاري نمايشگاه در محل فعلي اصرار دارند ما مسئول عواقب آن نخواهيم بود.
چمران افزود: هر تصميمي كه آقاي خاتمي در اين باره بگيرد شوراي شهر و شهرداري نيز آن را اجرا خواهند كرد چراكه ما تلاش خود را براي آسايش و آرامش مردم كرده ايم.
چمران در پاسخ به سئوالي درباره ديدار مسئولان وزارت بازرگاني از محل موقت نمايشگاه ها كه از سوي شهرداري براي برگزاري برخي نمايشگاه ها پيشنهاد شده است گفت: براساس صحبت هايي كه داشته ايم، وزارت بازرگاني از محل پيشنهادشده راضي نبود، با اين حال اگر وزارت بازرگاني از محل موردنظر ناراضي است حاضريم براي پيداكردن محلي جديد با آنها همكاري كنيم.
به گفته رييس شوراي شهر، محل پيشنهادي محلي موقت است و محل دائمي نمايشگاه ها همان شهرك پرند است كه از آن به عنوان بيابان ياد مي كنند.
وي گفت: آماده سازي محل دائمي نمايشگاه ها در شهرك پرند ۲ تا ۴ سال ديگر طول مي كشد و وزارت بازرگاني نبايد محل پيشنهادي را كه ظرف سه روز و نصفي از سوي شهرداري آماده شد با محل دائمي كه ۳۵ سال بر روي آن كار شده است مقايسه كند.
وي درباره برگزاري نمايشگاه كتاب براي سال آينده نيز گفت: براي برگزاري نمايشگاه كتاب سال ۸۴ تاكنون پنج جلسه با مسئولان دستگاهي ذي ربط گذاشته شده و درباره تهيه محل مناسب براي برگزاري آن بحث شده است.
وي افزود: اين نمايشگاه جزو نمايشگاه هاي پرازدحام محسوب مي شود و براي برگزاري آن بايد يك مكان قطعي پيش بيني شود.
سياست هاي راهبردي حريم تهران
به گفته رييس شوراي شهر، ديروز درمصوبه جديد شوراي شهر سياست هاي مربوط به حريم تهران مشخص شده است. طبق اين سياست ها حريم هاي تعيين شده به عنوان اساس محيط زيست شهري محسوب شده است و در اين محدوده ها نبايد جمعيت افزايش پيدا كند.
چمران خاطرنشان كرد: البته جمعيت طبيعي اين حريم ها مدنظر قرار گرفته است، اما اصرار داريم كه تمركز بي رويه جمعيت در آنها اتفاق نيفتد، زيرا در غير اين صورت خسارت هاي جبران ناپذيري متوجه تهران خواهد بود.
رييس شوراي شهر افزود: براين اساس، حريم تهران به عنوان مركز تنفسي و فضاي سبز و محيطي پاك براي اين شهر نگهداري خواهد شد و پذيرش جمعيت جديد و احداث شهرك هاي جديد در اين مناطق نخواهيم داشت.
رييس شوراي شهر همچنين اجراي طرح آزمايشي تردد نوبتي خودروها در تابستان را منتفي دانست و گفت: فعلا اين طرح تا آماده شدن شرايط و امكانات موردنياز اجرا نخواهد شد و نمي توان تاريخ دقيقي را نيز براي آن مشخص كرد.
چمران درعين حال افزود: هرگاه مقدمات اجراي طرح آزمايشي تردد نوبتي خودروها اعم از اتوبوس و غيره فراهم شد طرح به مدت ۱۵ روز به صورت آزمايشي به اجرا درمي آيد.
وي همچنين با اشاره به مطرح شدن اعتراض فرماندار به مصوبه شوراي شهر درخصوص طرح نوبتي تردد خودروها در جلسه ديروز شورا ضمن رد اين اعتراض، تصويب چنين طرح هايي را از وظايف شوراها دانست و افزود: در اعتراضيه فرمانداري بيان شده است كه شوراي شهر نمي تواند، وارد چنين مقولاتي شود و اين درحالي است كه اين گونه تصميم گيري ها براي حل مشكلات ترافيكي جزو اصلي ترين وظايف شوراها و شهرداري هاست.

۱۴۰ ميليارد تومان دراختيار دهياري ها قرار مي گيرد
معاون  سازمان  شهرداري ها و دهياري هاي  كشور گفت : امسال  ۱۴۰ ميليارد تومان در اختيار دهياري هاي  سراسر كشور قرار خواهد گرفت .
علي  «نوذرپور» در ميبد افزود: با توجه  به  نوپا بودن  دهياري ها، ضرورت  بازديد از اين  واحدها بيشتر احساس  مي شود و لذا در زمينه  عمراني  وخدمات  روستايي  در اين  بخش ها تلاش  بيشتري  خواهيم  كرد.

ميني بوس هاي ويژه معلولان بزودي وارد ناوگان حمل و نقل تهران مي شود
رئيس انجمن حمايت از حقوق معلولان گفت: با قول مساعد شهردار تهران ۲۰ دستگاه ميني بوس ويژه معلولان بزودي وارد ناوگان حمل و نقل درون شهري مي شود.
محمود نژاد در گفت وگو با ايسنا افزود: در جلسه شهردار تهران با انجمن حمايت از حقوق معلولان مقرر شد تا ظرف يك ماه آينده ميني بوسهاي مجهز به بالابر معلولان بزودي خريداري و وارد سيستم حمل و نقل درون شهري تهران شود.وي اظهار كرد: همچنين در اين جلسه مقرر شد تا نحوه سرويس دهي به معلولان از سوي انجمن حمايت از حقوق معلولان تعيين و شهرداري با استفاده از كاركنان شركت واحد به ارائه خدمات بپردازد.

روش نام گذاري خيابان ها اعلام شد
يك  عضو شوراي  اسلامي  شهر تهران  چگونگي  نامگذاري  برخي  خيابان هاي  تهران  را تشريح  كرد و گفت:  نامگذاري هايي  كه  از قبل  به  نام  شهدا ثبت  شده  است  تغيير نمي كند.
خانم  معتمدي  آذر در مصاحبه  با راديو تهران  افزود :چنانچه  خيابان  مورد تقاضا براي  نام گذاري ، كمتر از۸۰۰ متر طول  و ۱۶ متر عرض باشد، كميته  نامگذاري  شوراي  اسلامي شهر تهران  تشكيل  مي شود و پس  از بررسي  و تاييد در شورا، نام  مورد نظر انتخاب  و تصويب  مي شود.
وي  خاطرنشان  كرد: اگر خيابان  مورد تقاضاي  نام گذاري  را شهرداري ها، سازمان ها و مراكز ديگر و خانواده  شهيد خواستار شده  باشد در صورتي  كه  طول  خيابان  بزرگتر از۸۰۰ متر و عرض  آن بيش  از ۱۶ متر باشد، اين  درخواست  مستقيم  به  كميته  نامگذاري  شوراي  اسلامي  شهر تهران  ارسال  و در آنجا مطرح  مي شود.معتمدي آذر در ادامه  افزود: تقاضا پس  از تصويب  وارد صحن  علني  شورا و ابلاغ  آن به  شهرداري ، ارجاع مي شود.

مشكل فاضلاب شهرك والفجر و محله كردستان رفع شد
009081.jpg
با حفر و احداث چند رشته كانال فاضلاب مشكل چند ساله اهالي شهرك والفجر، بلوار جانبازان، خيابان آزادگان و حاشيه بزرگراه كردستان برطرف شد. پيش از اين و طي سالهاي اخير به دليل نفوذ ناپذيري جنس خاك اين منطقه، فاضلاب نهرها جاري مي شد و ضمن ايجاد بوي تعفن بهداشت ساكنان شهرك، بلوار جانبازان، بلوار آزادگان و اهالي غرب بزرگراه كردستان را به خطر مي انداخت اين مشكل به هنگام بارندگي شدت مي يافت.
به گزارش روابط عمومي شهرداري منطقه ۶ رفع اين مشكل توسط معاونت فني و عمراني شهرداري منطقه ۶ و همكاري قابل تقدير شركت فاضلاب استان تهران و با اتصال كانال هاي احداث شده در نقاط مختلف شهرك به شبكه اصلي فاضلاب شهر برطرف شد.

توسعه جاده كنارگذر تعادل زيستي تالاب انزلي را به خطر مي اندازد
009069.jpg
براساس تحقيقات اعضاي هيات علمي دانشگاه گيلان، طرح توسعه جاده كنارگذر انزلي كه تنها به علت عبور از محدوده حفاظتي تالاب بين المللي انزلي نيز قابل توقف است، صدمات جبران پذيري را به اكوسيستم شكننده و گونه هاي مختلف جانوري و گياهي تالاب وارد مي كند.
به گزارش ايسنا، مهندس بابك توكلي و مهندس كريم ثابت رفتار، اعضاي هيات علمي گروه محيط زيست دانشگاه گيلان در تحقيقي با ارزيابي جنبه هاي مختلف طرح توسعه جاده كنارگذر انزلي، عواقب مثبت و منفي ناشي از اجراي اين پروژه را بر اكوسيستم حساس تالاب انزلي شناسايي كرده اند.
براساس يافته هاي اين تحقيق، اجراي طرح توسعه جاده كنارگذر انزلي اثرات نامطلوبي را همچون انهدام شرايط زيستگاهي در مناطق تخريب يافته و سرايت آن به ديگر مناطق، افزايش خطر شيوع بيماري هاي واگير مخصوص مناطق تالابي، كاهش بار جمعيت مهاجرت پرندگان از مناطق سردسير شمال به دليل برقراري عدم امنيت زيستگاهي، آلودگي رو به تزايد محيط زيست در حاشيه جاده و كاهش تدريجي و طولاني مدت توريسم در تالاب و همچنين تخريب شرايط زيستگاهي آبزيان تالاب و كاهش چشمگير تعداد و حجم صيد در آن به عدم تعادل اكولوژيكي و آب  و هوايي در كل منطقه  به همراه خواهد داشت. تاثيرات منفي بر اقليم نواحي مجاور، اختلالات جدي خاك شناسي، هيدرولوژيكي و افزايش بار رسوبي در تالاب نيز از پيامدهاي اين راهسازي زيانبار است.

تفاوت نرخ ميوه در ميادين شهرداري
009078.jpg
به منظور كمك به تنظيم بازار و پاسخگوئي به نيازهاي شهروندان در تيرماه سال جاري اختلاف نرخ انواع ميوه در ميادين و بازارهاي ۶۵ گانه و ۲۵ بازار موقت و ۲۰ جايگاه سيار نسبت به مغازه هاي سطح شهر ۷/۵۱ درصد بوده كه بيشترين اختلاف شامل ميوه هاي زردآلو با ۳/۵۷ درصد، هلو ۳/۶۰ درصد، شليل ۷/۴۹ درصد، سيب گلاب ۱/۴۶ درصد و آلو ۵۷ درصد بوده است.به گزارش روابط عمومي سازمان ميادين ميوه و تره بار در تيرماه سال جاري به دليل تفاوت فاحش نرخ هاي ميادين در مقايسه با فروشگاه هاي سطح شهر، روي آوري كم سابقه شهروندان به ميادين را در پي داشت.

تهراني ها ۲ سال ديگر سوار قطار هوايي مي شوند
009066.jpg
مديرعامل سازمان حمل و نقل و ترافيك شهرداري تهران اعلام كرد: براساس پيش بيني هاي صورت گرفته مونوريل (قطار هوايي) فلكه صادقيه تا فرودگاه مهرآباد ۲ سال آينده با ظرفيت جابه جايي ۱۰ هزار مسافر در ساعات اوج ترافيك به بهره برداري خواهد رسيد.
وي گفت: مجتمع ايستگاهي تجاري فلكه صادقيه در حال احداث است، مسير شناسايي و ايستگاه ها مشخص شده به طوري كه طي چند روز آينده پايه هاي سازه ها بالا خواهد رفت و حتي تعدادي از قطارهايي كه براي ساخت به خارج كشور سفارش داده شده نيز ظرف دو ماه آينده به تهران خواهد رسيد.

سهم مترو از حمل و نقل عمومي
009075.jpg
مديركل حمل و نقل و ترافيك سازمان شهرداري هاي كشور گفت: سهم قطار شهري تهران از حمل و نقل عمومي در حال حاضر فقط ۴ درصد است.وي افزود: مترو تهران براي تكميل شبكه هاي در دست احداث ۲ ميليارد دلار به صورت فاينانس در اختيار دارد كه نزديك به ۹۰۰ ميليون دلار آن تاكنون هزينه شده است. وي در ارتباط با اعتباراتي كه وزارت كشور براي تجهيز خطوط مترو كلان شهرهاي كشور اختصاص مي دهد، گفت: پروژه قطار شهري در شهرهاي بالاي يك ميليون نفر جمعيت از طريق توافق نامه اي كه ميان شهرداري ها و سازمان مديريت منعقد مي شود دنبال شده و اعتباراتي را با توجه به پيشرفت كار از بودجه دولتي دريافت مي كنند.

شهري
اجتماعي
اقتصادي
خارجي
سياسي
علمي فرهنگي
ورزش
ورزش جهان
صفحه آخر
همشهري ضميمه
همشهري ايرانشهر
|  اجتماعي   |   اقتصادي   |   خارجي   |   سياسي   |   شهري   |   علمي فرهنگي   |   ورزش   |   ورزش جهان   |  
|  صفحه آخر   |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   شناسنامه   |   چاپ صفحه   |