يكشنبه ۱۵ شهريور ۱۳۸۳ - سال دوازدهم - شماره - ۳۴۸۷
پايتخت
مسكو
خبري از مسكو پايتخت روسيه بخوانيد. روز چهارشنبه هفته گذشته سال تحصيلي جديد در اين كشور آغاز و در مدارس گوناگون جشن هاي ويژه اي به همين مناسبت برپا شد. اما اتفاقي افتاد كه اين روز را تبديل به يك روز ناراحت كننده نه تنها براي بچه ها، بلكه براي خانواده هاي آنها كرد. گروهي ناشناس و مسلح كه به كمر خود بمب  بسته بودند وارد مدرسه اي شدند و 400 نفر را گروگان گرفتند. بيش از نيمي از اين تعداد را دانش آموزان تشكيل مي دادند و نيمي ديگر را والدين آنها كه براي شركت در مراسم بازگشايي مدارس آمده بودند. اين گروه كه به نظر مي رسيد چچني بودند در ساعات اوليه 15 نفر را آزاد كردند، اما همين گزارش حاكي است در حال حاضر دو نفر كشته شده اند كه يكي از آنها جزو والدين دانش آموزان بوده است. اين هم از روز اول مهر> روس ها.
سيدني 
خبري بخوانيد از بازگشت تيم هاي ورزشي استراليا به سيدني و استقبال باشكوه از آنها. مردم شهر كه براي استقبال از ورزشكارانشان آمده بودند، آنها را تا ميدان اصلي شهر همراهي كردند و مدام مشغول تشويق آنها بودند. تيم هاي ورزشي استراليا بهترين نتايج خود را در طول برگزاري المپيك در آتن كسب كردند. آنها در مجموع 49 مدال به دست آوردند كه 17 طلا، 16 نقره و 16 برنز حاصل كار ورزشكاران آنها بود. در اين مراسم استقبال، نخست وزير استراليا جان هاوارد نيز شركت داشت.
دولت استراليا همچنين جشن مفصلي براي تجليل از المپيكي هاي اين كشور تدارك ديده كه قرار است 15 سپتامبر )۲۵ شهريور ماه) در ورزشگاه سيدني برپا شود.
لندن 
آخرين خبر پايتختي امروز ما هم اختصاص دارد به لندن، پايتخت انگليس. يكشنبه و دوشنبه گذشته كارناوال ناتينگ هيل در اين شهر برپا شد. بيش از يك ميليون نفر در اين كارناوال حضور داشتند. اين كارناوال كه در لندن بسيار علاقه مند نيز دارد، مدت 40 سال است در اين ايام در اين شهر برگزار مي شود و اكنون ناتينگ هيل بزرگترين كارناوال خياباني اروپا نام گرفته است.
مسير سه مايلي اين كارناوال را انبوهي از مردم در برگرفته بود و چندين گروه مختلف، مردم را سرگرم مي كردند. البته اين نكته هم از ياد نرود كه تدابير شديد امنيتي نيز حاكم بر كارناوال بود و تعداد بسيار زيادي از نيروهاي پليس امنيت مراسم را تامين مي كردند.
طي اين 40 سال برپايي، تنها در سال 2000 حادثه اي اتفاق افتاد كه طي آن 2 نفر كشته و تعداد زيادي مجروح شدند.

جعبه
گروه پليس 
امروز را مي توانيد با تكرار تب سرد شروع كنيد. ديشب قسمت ديگري از اين مجموعه پخش شد. ساعت 30:13 هم مي توانيد از شبكه 3 تماشايش كنيد.
تكرار قسمت شب گذشته باجناق ها را هم مي توانيد ساعت 15 از شبكه تهران ببينيد. گروه پليس، مجموعه هيجان انگيز ايتاليايي است كه قسمت ديگري از آن امشب ساعت 19 پخش خواهد شد. باجناق ها را مي توانيد ساعت۲۰:21 تماشا بفرماييد. البته قسمت جديد آن را. بهشت گمشده نام سريال امشب شبكه اول سميا است كه مطابق معمول هر روز ساعت 10:22 آغاز خواهد شد. بعد ازاين سريال هم مي توانيد برنامه ورزش و مردم را ببينيد با اجراي دوست داشتني بهرام شفيع. برنامه زنده و پرطرفدار مهتاب هم 20:22 شروع خواهد شد امشب شبكه 2 فيلم سينمايي هم دارد ساعت۲۴. آخرين پيشنهاد ما هم تماشاي تكرار سريال هفت حامي است كه ساعت 23 پخش مي شود. روز خوبي داشته باشيد.

هوا
تغيير در راه است 
۱۵ شهريور يعني اينكه 15روز ديگر اين فصل هم تمام خواهد شد. گرما كوله بارش را جمع مي كند و بلند مي شود و مي رود و اين يعني تغيير فصل. همين تغييرهايي كه اگرچه آرام آرام صورت مي گيرد اما باعث تغيير در زندگي يكنواخت ما مي شود. از اين حرف هاي رمانتيك كه بگذريم، حقيقت چيز ديگري است. درست است كه هوا كمي خنك شده اما همچنان ما از گرما فراري هستيم و چند دقيقه اي كه در خيابان منتظر اتوبوس و تاكسي هستيم يا داخل آنها نشسته ايم دائما از گرماي هوا ايراد مي گيريم. زياد طول نخواهد كشيد كه باز دنبال جايي مي گرديد كه آفتاب حضور داشته باشد تا هرجوري كه شده يك جوري از باد و سرماي دو فصل باقيمانده نجات پيدا كنيد. گويا زيادتر از حد معمول وارد حواشي شديم. يكي نيست كه به ما بگويد آخر يك درجه هوا نوشتن كه اين همه توضيح و تفسير نمي خواهد البته لطف اين ستون هم، همين صحبت كردن از فصول است، كمي هم بازي با كلمات. امروز دماي تهران حول و حوش 34 و 35 سير خواهد كرد و دماي هواي امشب به 23 درجه خواهد رسيد.

ستون شما
تابعيت براي خارجي ها؟
آقا خبري در روزنامه خواندم كه بچه هايي كه پدر و مادرشان ايراني نباشند ولي در ايران متولد شده  باشند، مي توانند تابعيت ايراني بگيرند.>
اين گفته خانمي است كه با ما تماس گرفتند و مخالفت خودشان را با اين طرح اعلام كردند. اين خانم همچنين در ادامه صحبت هايشان با اشاره به اين نكته كه هم اكنون تعداد زيادي از افراد افغان و عرب در ايران حضور دارند و با اجراي اين طرح قطعا تعداد بيكاري ها بيشتر مي شود، گفتند: بهتر است براي انجام چنين كارهايي قبل از هر چيز از مردم هم نظرخواهي كنند.>
مسكن جهادگران 
آقايي به نمايندگي گروهي از جهادگران با ما تماس گرفتند. اين آقا گفتند كه در سال 72 به تعداد بسيار زيادي از آنها از طرف وزارت جهاد قطعه زمين هايي در منطقه جنت آباد و پونك داده شده است ولي تا به حال كه 11 سال از آن زمان مي گذرد براي ساخت آنها با مشكل مواجه اند. ايشان از مسوولان خواهش داشتند كه در صورت امكان مشكل آنها را حل كرده و آنها را صاحب مسكن كنند.
جريمه هاي سنگين 
تماسي هم داشتيم در خصوص جريمه هاي راهنمايي و رانندگي. اما مشكل اين همشهري ما چه بود، خدمتتان عرض مي كنم. اين  آقا مي گفت كه: جريمه هاي راهنمايي و رانندگي خودشان به اندازه كافي گران هستند. ديگر اينكه يك ماه در پرداخت آن تاخير كنيم دو برابر مي شود چه صيغه اي است؟>
- البته اين آقا پربيراه هم نمي گويند. همين كه قيمت هاي جريمه ها به اندازه كافي افزايش پيدا كرده به نظر كافي مي رسد. حالا ممكن است كسي فرصت پرداخت آن را نداشته باشد و اصلا فراموش كند، ديگر اينكه دو برابر مي شود كمي غيرمنطقي به نظر مي آيد. به اين همشهري عزيز هم توصيه مي كنيم كمي كمتر خلاف كنند تا كمتر جريمه شوند و فرصت پرداخت تمام آنها را داشته باشند.
شما نخوانيد
اين نوشته ارتباطي به شما ندارد اما اين ستون، ستون شما است. يك دختر به زندان افتاده. چرا؟ به خاطر 800 هزار تومان بدهي. 3234966-0291، اين شماره هم محض اطلاع شما نيست. مادر دختر گفت بنويسيم تا قاضي پرونده حرف هايش را باور كند. اين ستون، ستون شماست!

ذهن زيبا
- خشم، يك كالاي تجملي است كه تنها اشخاص بسيار پردرآمد مي توانند از عهده آن برآيند.
پرمودبترا
- هزاران راه به خوشبختي مي رسد؛ اگر يكي از آنها مسدود شد، راه  ديگري انتخاب كنيد.
يورسن 
- فقط پرنده زيباست كه زنداني مي شود.
ضرب المثل چيني 
شنونده بايد بيش از گوينده زيرك و باهوش باشد.
ضر ب المثل تركيه اي 

بيت
بدان خود را كه گر خود را بداني 
ز خود هم نيك و هم بد را بداني 
شناساي وجود خويشتن شو
پس آنگه سرفراز انجمن شو
تا حالا از موارد مختلفي با هم حرف زده ايم. درخيلي از اين مباحثي كه در اين عرصه مختصر مطرح مي شود مواردي پيش مي آيد كه اين زنجيره را در فضايي معلق رها مي سازد. مثل درختي كه هر شاخه اش پر از شاخه هاي كوچك ديگر باشد.
يادتان مي آيد كه از خودشناسي گفتيم و تقدم خويشتن شناسي بر خداشناسي و ديگر گفتيم كه اين شناخت از خويش مي تواند انتخاب مسير، هدف و درنهايت پيشرفت و كمال را براي آدمي هديه بياورد.
در مجموعه اين شناخت مقدماتي و در پايان انتخاب هايي بر شالوده اين شناخت يك مطلب مهم و به ظاهر فرعي مطرح مي شود كه دقت به آن، پويايي اين حكايت كمال را پيامد خواهد داشت كه دغدغه اصلي ما براي نوشتن اين سياهه هاست.
سياهه هايي كه بيشتر و پيشتر از قصد همزباني، نيت همدلي دارد. همدلي در فضايي كه بشود تجربيات را تبادل كرد و كرانه هاي تازه تر را نشان هم داد.اينكه اين ستون با عشق شروع شده و با آن ادامه مي يابد و... گواه اين مدعاست.
تا از بحث دور نشده ايم بگوييم كه اين مطلب دروني در بحث خويشتن شناسي حفظ عزت نفس است. عزت نفسي كه داشتن آن خيلي وقت ها با غرورهايي كاذب اشتباه مي شود ولي بايد توجه داشت كه قدر و منزلت آدمي به هيچ چيز نيست مگر تمام ذاتيت او كه متشكل از دانسته ها و ايمان و عشق است. درونياتي كه هيچ ظاهر و صورتي نمي تواند اين ارزش و قدر را دچار فراز و فرود كند. اين شناخت از خويشتن كه در نهايت به حفظ عزت نفس هركس خواهد انجاميد بنيان ايماني متقن است و همانگونه كه در ابيات پاياني - كه در امتداد مثنوي ابتدايي است كه از ناصرخسرو آمده است - خواهد آمد به تعالي حقاني و رحماني منجر خواهد شد. چيزي كه شايد خودآگاه و ناخودآگاه آدمي در لحظه لحظه هستي در پي آن است.
چو خود داني، همه دانسته باشي 
چو دانستي ز هر بد رسته باشي 
نداني قدر خود، زيرا چنيني 
خدابيني اگر خود را ببيني 

نت
اركستر سمفونيك تهران 
گوش دادن به موسيقي آن هم به صورت زنده لذتبخش تر خواهد بود. به همين دليل هم هست كه عده اي از ما كه اهل موسيقي هستيم هميشه برنامه هاي كنسرت و موسيقي را پيگيري مي كنيم.
بنابراين به اين عده خبر مي دهيم كه قرار است گروه موسيقي خنيا> به سرپرستي پري ملكي، از دوازدهم تا چهارم شهريورماه يك كنسرت همخواني و همنوازي را در تالار وحدت برگزار كند.
در اين برنامه تنظيم قطعات را شاهين فياض انجام مي دهد و گروه كر قطعات موسيقايي را همخواني مي كنند. همچنين قرار است شهداد روحاني به ايران بيايد و در روزهاي 17۱۸، و 19 شهريورماه اركستر سمفونيك تهران را رهبري و همراهي كند.
اين برنامه با همراهي يك گروه كر در ساعت 21 اين روزها در تالار وحدت برگزار مي شود و در آن قطعاتي مانند كنسرتو پيانو شماره 2> شوپن، برخورد مقدرات> جان ويليافر با همراهي گروه كر و سيارات> گوستاو هوست اجرا خواهد شد.

صحنه
عروسي شغال در تئاتر شهر
تا حالا به عروسي شغال ها رفته ايد؟ فكر مي كنيد عروسي شغال ها با عروسي انسان ها چه فرقي دارد و... اما لازم نيست زياد فكرتان را مشغول كنيد، چون مي توانيد در ماه هاي مهر و آبان عروسي شغال> را در مجموعه تئاتر شهر ببينيد. اين نمايش برنامه ديگري از گروه هنرهاي اجرايي ويرگول است كه نمايشنامه آن را محمدرضا راد نوشته و آروند دشت آراي آن را طراحي و كارگرداني كرده است. اين نمايش عروسكي درباره زني است كه براي فروش خانه پدري  از فرنگ برمي گردد و... در اين نمايش كه فعلا آخرين مراحل تمرينش را در فرهنگسراي افق مي گذراند، عباس غفاري، هدا ناصح، اشكان صادقي و ندا مقصودي بازي مي كنند.خبر ديگر اينكه قرار است شيوا مسعودي با نمايش عروسكي كلاغ در دهمين جشنواره بين المللي نمايش هاي عروسكي تهران، شركت كند. نمايشنامه كلاغ نوشته رضا صمدپور است و درباره كلاغ سخنگويي است كه با ورود به خانه اي كه پدر و پسر و مادر با هم در آن زندگي مي كنند، اتفاقات جديدي را با خود مي آورد. كلاغ با پسر دوست مي شود و پدر كينه او را به دل مي گيرد، دشمني پدر و كلاغ روزبه روز بيشتر مي شود تا اين كه پدر گربه اي را به خانه مي آورد و... ضمنا بهتر است بدانيد كه جشنواره بين المللي عروسكي تهران از 23 تا 29 شهريورماه در تهران برگزار مي شود.

پرده
انتظار براي فيلم هاي جديد
حتما بعد از ديدن فيلم هايي كه در تابستان به روي پرده هاي سينما رفت، منتظر هستيد كه ببينيد چه فيلم هاي جديدي به جاي آنها به نمايش گذاشته مي شوند. با خواندن اين خبر ديگر لازم نيست انتظار بكشيد. فيلم سيزده گربه روي شيرواني> قرار است از 25 شهريورماه به جاي فيلم سربازهاي جمعه در سينما قدس به نمايش گذاشته شود. اين فيلم آخرين ساخته علي عبدالعلي زاده است و در آن محمدرضا گلزار، محمدرضا شريفي نيا، مهناز افشار، مريلا زارعي، حسام نواب صفوي، سيروس گرجستاني، نيما فلاح و گوهر خيرانديش بازي مي كنند.اين فيلم داستان سرزميني به نام سوماري )خارج از سياره زمين) است كه فرمانرواي آن با يك اهريمن شرط مي كند كه در برابر فرزنددارشدن او، شوهر اولين دخترش را اهريمن انتخاب كند و... علاوه بر اين فيلم، فيلم هاي گاوخوني> و اشك سرما> هم از همين هفته اكران خواهند شد. گاوخوني كه آخرين ساخته بهروز افخمي است، تنها در سينما سپيده اكران مي شود و در آن بهرام رادان، بهاره رهنما، سروش صحت و عزت الله انتظامي ايفاي نقش مي كنند. اشك سرما هم به كارگرداني عزيزالله حميدنژاد و با بازي پارسا پيروزفر، گلشيفته فراهاني و علي رويين تن، قرار است در سينما استقلال به نمايش گذاشته شود. همچنين اگر مراحل فني فيلم مزرعه پدري به كارگرداني رسول ملاقلي پور به موقع آماده شود، اين فيلم از هفته آينده به جاي مهمان مامان به نمايش درمي آيد.

فرهنگ
روز جهاني دريانوردي 
اگر به دريا و دريانوردي علاقه داشته باشيد احتمالا بايد بدانيد كه 5 مهرماه روز جهاني دريانوردي است، اگر هم نمي دانيد با خواندن اين خبر حتما متوجه شده ايد. قرار است به مناسبت اين روز كانون دريانوردان خبره ايران همايشي را در سالن مولاناي مركز همايش هاي صدا و سيما برگزار كند. در اين همايش يك روزه عده اي از مسوولان نظام دريانوردي به همراه دريانوردان خبره ايران و مديران شركت هاي معتبر دريايي و صنايع كشتي سازي شركت مي كنند و به بررسي وضعيت موجود كشتيراني از لحاظ علمي و فني در قالب سخنراني و ارايه مقاله مي پردازند. ضمنا اين همايش از ساعت 9 صبح تا 7 بعدازظهر روز پنجم مهرماه برگزار مي شود. همچنين اگر به كارهاي هنري علاقه داريد مي توانيد در كارگاه هاي هنري فرهنگسراي پايداري شركت كنيد. كانون هنرهاي تجسمي اين فرهنگسرا كارگاه هاي هنري را در رشته هاي مختلف طراحي، نقاشي، گرافيك، نگارگري، صنايع دستي، خوشنويسي، سفال و مجسمه سازي برگزار مي كند. براي شركت در اين كارگاه ها مي توانيد به نشاني: خيابان پيروزي، خيابان شكوفه، خيابان شهيد كاظمي، جنب پارك گلزار مراجعه كنيد.

خطوط شبانه براي مسافران ويژه
ساعات بي خوابي در اتوبوس هاي نجات 
مسلما در اين موقع شب نسبت به روزها، مسافر خيلي كمتر است و به همين دليل هم در هر خط شبانه، فقط 3 اتوبوس كار مي كنند و اين اتوبوس ها با فاصله نيم ساعت به نيم ساعت جايگزين هم مي شوند
015104.jpg
... هوا كاملا تاريك شده و ساعت حدود يك و نيم نيمه شب است. رحيم آقا آنقدر مشغول جاروكردن خيابان ها و كوچه هاي محدوده كارش بود كه متوجه گذشت زمان نشده. تازه وقتي به ساعتش نگاه كرد، فهميد خيلي وقت است كه ساعت كارش تمام شده و بايد به خانه برود. تصميم گرفت به خانه برود، اما يادش آمد كه خط هاي اتوبوسراني اين موقع شب كار نمي كنند، بنابراين دسته بلند جارو را روي شانه اش گذاشت و پياده به سمت خانه به راه افتاد! چند دقيقه اي نگذشته بود كه صداي بوق ماشيني توجه اش را جلب كرد، وقتي به طرف خيابان برگشت با تعجب يك اتوبوس شركت واحد را ديد كه منتظر او ايستاده است...

اينجا ميدان امام خميني(ره) است و با اينكه ساعت تقريبا به دوازده و نيم رسيده، هنوز جمعيت زيادي در حال رفت و آمد هستند و هنوز هم صداي ماشين ها و دود و آلودگي و... .
روبه روي ساختمان بزرگ مخابرات و در ضلع شمالي ميدان، يك پايانه كوچك قرار دارد كه علاوه  بر آنكه در طول روز محل توقف اتوبوس هاي شركت واحد است، مدتي است كه شب ها هم اتوبوس هاي شهري براي سوار و پياده كردن مسافرهايشان به آنجا مي آيند. شايد اگر اين موضوع را قبلا نشنيده باشيد تعجب كنيد، اما از حدود 11 ماه پيش شركت واحد اتوبوسراني اتوبوس هايي را به خطوط شبانه اختصاص داده است. اين اتوبوس ها درست بعد از آنكه كار اتوبوس هاي بليتي يا همان روزانه در ساعت 9 الي 30:9 شب تمام مي شود، كار خودشان را شروع مي كنند. راننده هاي اين خط ها تمام طول شب را تا طلوع خورشيد يعني ساعت 5 صبح در مقابل نيروي فوق العاده خواب مقاومت مي كنند)!) درحقيقت در همان زماني كه اكثر ما در رختخواب گرم و نرم خودمان خوابيده ايم، خيلي ها هنوز مشغول كاركردن هستند و تازه در نيمه هاي شب كارشان تمام مي شود.
اين عده بيشتر همان كارگرها و افراد زحمتكش شهر ما هستند كه اكثر رفت و آمدهاي شهري خودشان را با همين اتوبوس ها انجام مي دهند. اما راجع به رانندگي در شب چه تصوري داريد؟ مي توانيد براي چند لحظه چشم هايتان را ببنديد و تصورش را بكنيد، در تاريكي شب پشت فرمان يك ماشين بزرگ نشسته ايد و بايد 15-10 نفر مسافر خسته و خواب آلود را كه ديگر انرژي براي صحبت كردن از اين در و اون در يا جر و بحث بر سر صف يا جاي نشستن را ندارند، به سلامت به مقصدشان برسانيد. همين سكوت و تاريكي شب خودش وسوسه بزرگي است تا بتواند پلك هاي خسته و سنگين شما را روي هم قرار دهد. اما وقتي كه نظر آقامهدي را كه در خط تجريش - ميدان امام خميني كار مي كند، درمورد اين موضوع مي پرسيم با لبخند به طرف آب سردكني كه در اتاقك مدير خط قرار دارد اشاره مي كند و مي گويد: فكر مي كنيد اين آب سردكن را براي چه اينجا گذاشته اند، ما بيشتر از آنكه از آب آن براي خوردن استفاده كنيم آن را به سر و صورتمان مي زنيم تا خواب از سرمان بپرد. البته گاهي هم كه در طول مسير خوابمان مي گيرد براي چند لحظه ماشين را در گوشه اي پارك مي كنيم تا آبي پيدا كنيم و به صورتمان بزنيم، هرچه باشد جان اين مسافرها در دست ماست و گاهي حتي همين فكر كه خانواده اين آدم هاي زحمتكش منتظر آنها هستند، خواب را از سر ما مي پراند.> در مقابل اين كار مشكل، آنها براي هر مسيري تنها 100 تومان مي گيرند. يعني شما مي توانيد تمام مسيرهاي تجريش - ميدان امام خميني، فلكه دوم تهرانپارس - ميدان امام خميني، پايانه خاوران - ميدان امام خميني، بازار دوم نازي آباد - ميدان امام خميني، ميدان ولي عصر - ترمينال جنوب، ميدان شمشيري - ميدان امام خميني، فرودگاه مهرآباد - ميدان امام خميني، مترو شهر ري - ميدان امام خميني، شهرزيبا - ميدان امام خميني، چهارراه تهرانپارس - ميدان امام خميني، پايانه خاوران - ميدان امام حسين، زمزم - ميدان انقلاب، پايانه آزادي - ترمينال جنوب، شهرك قدس - ميدان امام خميني، مترو شهر ري - پايانه خاوران، پونك - پايانه آزادي و ميدان رسالت - پايانه خاوران را با پرداخت 100 تومان برويد. البته فقط براي مسير فرودگاه مهرآباد - ترمينال شرق بايد به خاطر طولاني بودن راهش 200 تومان بپردازيد. آقامهدي معتقد است كه پولي بودن خطوط شبانه درحقيقت ما را مجبور به كار كردن مي كند و به ما انگيزه مي دهد، چون اگر قرار بود بليت بگيريم مي توانستيم موقع بعضي از سرويس ها بخوابيم و فردا صبح از همكارانمان يه مشت بليت بگيريم و تحويل مسوول منطقه مان بدهيم. البته هيچ مبلغي از اين پول ها به ما نمي رسد و ما بايد هر روز صبح حداقل 8 هزار تومان به مسوول منطقه تحويل بدهيم.>
مسلما در اين موقع شب نسبت به روزها، مسافر خيلي كمتر است و به همين دليل هم در هر خط شبانه، فقط 3 اتوبوس كار مي كنند و اين اتوبوس ها با فاصله نيم ساعت به نيم ساعت جايگزين هم مي شوند. دربين همين مسافرهاي كم، حسين 17 ساله نشسته بود. او در يكي از چاپخانه هاي شهر كار مي كند و تا نيمه هاي شب مشغول كار است. حسين مي گويد: ساعت 3 نيمه شب كارم تمام مي شود و براي رفتن به خانه مان كه در نازي آباد است، بايد 3 مسير تاكسي سوار بشوم و حدود 800 تومان هم بپردازم، اما وقتي با اين اتوبوس ها مي روم خيلي بهتر است، چون تنها با يك مسير به خانه مي رسم و فقط بايد 100 تومان بپردازم.
مهمتر اينكه در طول مسير امنيت بيشتري هم دارم و مطمئن هستم كه به خانه مي رسم )!) چون راننده هاي تاكسي با عجله رانندگي مي كنند تا سريعتر برگردند و مسافرهاي بيشتري را سوار كنند، اما راننده اتوبوس عجله اي براي رسيدن ندارد. نكته مثبت ديگري كه اين خطوط شبانه دارند اين است كه راننده ها فقط در ايستگاه ها نگه نمي دارند و هرجا كه مسافر بخواهد پياده يا سوار شود هم نگه مي دارند. گاهي هم اتفاق مي افتد كه مسافري در پياده رو است راننده اتوبوس مثل راننده هاي تاكسي بوق مي زند و مسير مسافر را مي پرسد، اگر مسير مسافر با مسير اتوبوس يكي باشد راننده، مسافر را سوار مي كند و...>
بنابراين اگر زماني مجبور شديد در شب به نقطه ديگر شهر برويد و متوجه شديد كه پول به اندازه كافي همراهتان نيست يا... اصلا لازم نيست نگران باشيد، فقط كافيست خودتان را به نزديكترين ايستگاه خطوط شبانه اتوبوسراني برسانيد.

امروز
زماني براي دويدن 
015106.jpg
براي انجام پيشنهاد امروز ما هيچ احتياجي به پول خرج كردن نداريد. ساكن بالاي شهر يا پايين شهر بودن هم مهم نيست. حياط خانه تان بزرگ است يا اصلا خانه تان حياط ندارد يا اصلا خانه اي نداريد كه حياط داشته باشد، هم خللي در اين پيشنهاد ايجاد نمي كند. براي عملي كردن پيشنهاد ما كافي است كه چند شرط را دارا باشيد: اول اينكه اهل خواب دراز مدت نباشيد و خيلي براي كنده شدن از رختخواب با مشكل مواجه نشويد. دوم اينكه به سلامتي خود حسابي اهميت بدهيد. خب اگر اين دو شرط اوليه را در خود مي بينيد ساعت را كوك كنيد و بالاي سرتان بگذاريد. صبح كه ساعت زنگ مي زند بدون اينكه با عصبانيت آن را به گوشه اي شوت كنيد بلند شويد ، دست وصورت خود را بشوييد و به عبادت خودبرسيد. بعد يك لباس مناسب )با توجه به امكاناتتان) بپوشيد و حالا كافي است كه در خانه را باز كنيد. پيشنهاد ما از همين لحظه كه پايتان را از خانه بيرون مي گذاريد عملي شده است. اگر به پارك نزديك هستيد كه چه بهتر ولي حتي اگر خانه تان به پارك هم خيلي نزديك نبود حتما به يك كوچه يا خيابان خلوت نزديك است. خيلي آرام شروع كنيد به دويدن و بهانه نياوريد كه خوابتان مي آيد. لازم هم نيست كه پدر خودتان را در بياوريد. حدود 10 دقيقه دويدن آرام تاثير شگرف خود را در درازمدت بر بدن شما مي گذارد. خب حالا محبت كنيد و خيلي سريع به خانه برگرديد چون ممكن است دير به محل كارتان برسيد. در ضمن يك دوش دو سه دقيقه اي بعد از المپيك شخصي تان حسابي مي چسبد!

تهرانشهر
دخل و خرج
در شهر
زيبـاشـهر
محيط زيست
|  تهرانشهر  |  دخل و خرج  |  در شهر  |  زيبـاشـهر  |  محيط زيست  |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   چاپ صفحه   |