حدود 50 سال پيش اين خبر در شهر ولوله انداخت
مترو در تهران قديم
ممكن است در بعضي از مواقع از روي ناچاري مسير مترو به زير خانه ها كشيده شود يا مدخل و مخرجش از زير يكي از خانه ها درآيد
|
|
ماني راد
هيچ چيز در تهران قديم نيست كه اتفاق نيفتاده باشد. اتفاقات سياسي در آن بي شمار بوده است. هر از گاهي هم كسي پيدا مي شد كه قتل و جنايت مي كرد و نامش سرزبان ها مي افتاد و كودكان را به كام مرگ فرو مي برد. يا مثلا مي توان به جنجال هايي كه پيرامون تامين آب تهران به راه افتاده توجه كرد. تهران قديم همه چيز را از شير مرغ تا جان آدميزاد در دل خود داشت.
يكي از آن ماجراهايي كه بر سر زبان ها افتاد و تا مدت ها مايه سرگرمي مردم بود، وسيله نقليه جديدي بود كه اخبارش بسيار پيشتر از حضور عيني اش، توي بوق و كرنا رفته و نقل محافل شده بود. اين وسيله نقليه جديد، چيزي نبود جز قطار شهري كه در آن روزگار هم مترومي ناميدندش. در 30 شهريور 1337 بود كه براي اولين بار خبري در روزنامه ها منعكس شد. به وسيله مترو، شهرري به شميران متصل مي شود. اگرچه مي شد تصور كرد كه مردم آن روزگار البته به غير از فرنگ رفته ها نه مي دانستند مترو چيست و نه تصوري از اين موضوع داشتند. بنابراين طبيعي است طي اين خبر و باقي اخبار بعد از آن مترو براي مردم معرفي و توصيف شد.
موضوع از چه قرار است
روزي گرم و آفتابي در حوالي شهريورماه است. رئيس اداره راهنمايي و رانندگي تهران، دكتر مهندس كوروس، قرار است تا در حضور نمايندگان روزنامه ها خبري هيجان انگيز را كه چندي است شايعه اش پيشتر در شهر شنيده شده اعلام كند. آقاي رئيس، لباس نظامي اش را مرتب مي كند و چيني به ابرو مي اندازد و با قيافه اي حق به جانب و با قدم هايي مصمم به سمت اتاق كنفرانس قدم برمي دارد. دوربين ها آماده مي شوند. خبرنگاران قلم و كاغذ در دست، جزيي ترين اتفاقات را مي نويسند. حتي سرفه كوتاه يكي از همراهان آقاي رئيس از قلم نمي افتد. آقاي دكتر مهندس كوروس، پشت ميكروفن قرار مي گيرد. همه منتظرند تا آنچه روي كاغذ ها نوشته مي شود با چنين جمله شروع شود: ساختمان مترو زيرزميني تهران در عمق 25 متري زمين ساخته خواهد شد.
اين خبر،بلافاصله صداي دوربين ها را در مي آورد. عكاس ها از هر زاويه ممكن عكس مي گيرند. قلم ها روي كاغذ با شتاب در حال حركت است. هواي سالن، اگرچه گرم است، اما سحر اين خبرهمه حاضران را جادو كرده است. آقاي رئيس ادامه مي دهد: مسير مترو از زير خيابان ها تدارك ديده شده است. فقط در بعضي از مواقع، اجبارا ممكن است مسير مترو به زيرخانه ها كشيده شود يا مدخل و مخرجش از يكي از خانه درآيد.
هنوز سخنان آقاي رئيس تمام نشده كه سروصداي خبرنگاران بلند مي شود: هزينه آقاي رئيس؟از آنجا كه دكتر مهندس كوروس خود يكي از طراحان خطوط مترو بوده، از جزئيات برنامه ريزي براي احداث مترو اطلاعات بيشتري دارد. او گروهي را سرپرستي مي كرده كه وظيفه شان تهيه نقشه جامعي براي مترو تهران بود. او آدم شجاع و كارداني است. براي ساختمان هر كيلومتر مترو كه مجهز به وسايل مدرن است 25 ميليون تومان تخمين زده شده و البته چون آب تهران در عمق بسيار زيادي، مثلا در 100متري بيرون مي آيد، اين موضوع كمك قابل توجهي به مخارج وهزينه هاي احداث و مدت ساختمان مترو تهران خواهد كرد.
اين خبر آنقدر خوب و مسرت بخش است كه بي شك ساكنان تهران را خوشحال خواهد كرد. اما اين بودجه كي تامين مي شود. مترو كي احداث خواهد شد. خبرنگاران پرسيدند كه مترو و ساختمان آن كي ساخته و تكميل خواهد شد. دوباره روحيه ايراني ظهور مي كند: ساختمان هر كيلومتر مترو تهران در حدود شش ماه به طول خواهد انجاميد و مقارن با شروع ساختمان مترو از 10 نقطه شهر، عمليات آغاز خواهد شد و در عرض شش ماه در حدود 10 كيلومتر از مترو ساخته خواهد شد.
چقدر خوب است كه اينقدر زود ابزار و وسايل جهان مدرن به كشوري مثل ايران مي رسد. اما اولين انسان هاي خوشبختي كه سوار اين وسيله عجيب و غريب مي شوند، چه كساني هستند. ساكنان كجا از اين وسيله استفاده خواهند كرد. آقاي رئيس اين بار بدون آنكه خبرنگاري از او بپرسد، به حرف هايش با اعتماد به نفس ادامه مي دهد: در وهله اول سعي خواهد شد نقاط پرجمعيت و مورد احتياج روزانه مردم خيابان هاي فردوسي، اسلامبول، سعدي، ناصرخسرورا كه در حدود 25 كيلومتر است ساخته و بعدا ساختمان قسمت هاي ديگر شروع شود.اين حرف هاي آقاي رئيس چقدر آدم را خوشحال مي كند.
اين خبر شگفت انگيز
در يكي از روزهاي پاياني شهريور 1337 عمارت راهنمايي و رانندگي تهران و سالن كنفرانس پر بود از ازدحام خبرنگاران مطبوعات، تلويزيون و راديو. اتفاق مهمي افتاده است. دكتر مهندس كوروس، يكي از روزهاي باشكوه عمرش را مي گذراند. او فرصت يافته تا روبه روي انبوهي از دوربين ها ژست هاي مختلفي بگيرد و به خبرنگاران اجازه دهد حتي جلوه هاي ناپيداي چهره اش را در عكس هاي مختلف ظاهر كنند و او بشود يك آقاي رئيس دوست داشتني. در آن روز اعلام عمليات براي احداث مترو تهران، بلافاصله در روزنامه ها و تلويزيون انعكاس گسترده اي يافت. رئيس اداره راهنمايي و رانندگي خبر از احداث قطاري زيرزميني مي داد كه فقط يك خط آن شهر ري را به تجريش متصل مي كرد. چقدر اين خبر شگفت آور است.
اما سماجت خبرنگاران طرح هاي ديگري را هم فاش كرد. آقاي رئيس درمورد طراحي داخلي ساختمان مترو سخن راند. وقتي او تعدادي خبرنگار كنجكاو را ديد تصميم گرفت بسيار موجزتر و دقيق تر طرح خود را اعلام كند. براي ورود به مترو از پله هاي برقي كه آسانسورهاي كوچكي خواهد بود استفاده خواهد شد و مسافر بعد از ورود به داخل مترو درمقابل خود اهرمي را مشاهده خواهد كرد كه راه را بر او بسته است و بعد از انداختن پول يا ژتون اهرم از مقابل او به كنار رفته و يك نفر داخل مترو خواهد شد و بلافاصله بعد از ورود وي، دوباره اهرم بسته شده و راه را مسدود خواهد كرد.
آقاي رئيس نفسي تازه كرد و با قيافه اي حق به جانب ادامه داد: ضمنا مسافران در داخل مترو آزاد بوده و بعد از پياده شدن از يك قسمت، مي توانند بدون پرداخت پولي به قسمت ديگر بروند.
زمان گذشت و ساعت بارها نواخت
شايد اين خبر در سال 37 مثل يك بمب تركيد. درحاليكه روزبه روز به جمعيت تهران اضافه مي شد و مردم در اطراف قطارهاي شهري مي دويدند و بازي مي كردند و هنوز هم تعدادي كالسكه و درشكه در خيابان ها اگرچه به ندرت اما ديده مي شدند و خيابان ها پر بود از اتومبيل هاي رنگارنگ، اين خبر مي توانست نقطه اميدي باشد. با يك حساب سرانگشتي و براساس سخنان آقاي رئيس مي توان گفت كه ظرف مدت چند سال تمام تهران از اين قطار زيرزميني بهره مند است. اما اين محاسبه معمولي و ابتدايي، همان اندازه كه خيلي آسان برايمان اميدهاي شيريني به همراه مي آورد، به همان سادگي و راحتي فراموش شد. شايد آنروز كه آقاي رئيس روبه روي خبرنگاران قرار گرفت و از اين طرح جادويي اش پرده برداشت، نمي دانست كه تقريبا 50 سال بعد از اين سخنان اش، طرحي كه شايد او هم پي نريخته به مرحله اجرا درمي آيد. اما از اينكه در سال 37 اولين زمزمه هاي مترو در تهران شنيده شد، بسيار خوشحاليم. راستي چندي پيش اعلام شد كه تا چند سال آينده منوريل در تهران احداث خواهد شد، حتما شما هم شنيده ايد.
|