چهارشنبه ۲۵ شهريور ۱۳۸۳ - سال دوازدهم - شماره - شماره۳۴۹۶
پيروزي حجاب
016035.jpg
قانون در ايتاليا صراحتا ذكر مي كند عكسي كه روي كارت هاي شناسايي قرار مي گيرد، بايد به طور كامل ظاهر شخص را نشان دهد. طبق خبري كه يك روزنامه ايتاليايي منتشر كرد، يك كارمند مسوول صدور كارت شناسايي در ايتاليا عكسي از يك راهبه كه با حجاب گرفته شده بود را قبول نكرد، چندي قبل همان كارمند عكسي از يك زن مسلمان كه آن هم با حجاب گرفته شده بود را نيز رد كرده بود.
راهبه هاي كاتوليك به طور سنتي از حكومت مداري كنار هستند ولي نظر كارمند موردنظر اين است كه بايد عدالت را رعايت كرد. مافوق او از كاري كه كارمندش در قبول نكردن اين دو عكس كرده دفاع كرده است، حتي بعد از آنكه اسقف آن شهر از اين كه عكس با حجاب يك راهبه براي استفاده روي كارت شناسايي رد شده بود انتقاد كرده بود.بعد از اين واقعه مقامات محلي تصميم جديدي گرفتند.
طبق اين تصميم، استفاده از عكس هاي با حجاب چه براي زنان مسلمان و چه براي راهبه هاي كاتوليك تا زماني كه صورت آنها به طور كامل پيدا باشد بلامانع است.

كوچولوهاي يازده سپتامبر
016032.jpg
سيد حسين غضنفري- اغلب بيماري هايي كه بعد از حادثه 11 سپتامبر شايع شد، عبارت بودند از بيماري هاي رواني و مشكلات تنفسي. اين مشكلات بيشتر از همه در ميان گروه هاي نجات و امداد كه درگير اين حادثه بودند شايع است. سندرم جديدي به نام سرفه مركز تجارت جهاني گريبان آتش نشانان آن حادثه را گرفته كه نتيجه آن ترك اجباري شغلشان بوده است. اما از تاثيرات اين حادثه بر زنان باردار كمتر چيزي در مطبوعات آمده است.
بنا به گزارشي كه در يك مجله معتبر آمريكايي چاپ شده است، محققان از كوچك تر شدن نوزاداني كه مادران آنها در محله هاي اطراف برج هاي دوقلو ساكن بودند نسبت به ديگر نوزادان خبر داده اند. در تحقيقي كه روي 300 زن كه در زمان حادثه 11 سپتامبر باردار و سيگاري نيز نبودند چون سيگار باعث كمبود وزن جنين مي شود انجام شد،نتايج قابل توجهي به دست آمد. طبق نتايج اين تحقيق نوزاداني كه مادران آنها در زمان بارداري در اطراف ساختمان هاي تجارت جهاني ساكن بودند،طبق ميانگين به دست آمده 149 گرم نسبت به ديگر نوزادان سبك وزن تر بودند. طبق گفته دكتر سالي لدرمناسترس هاي رواني و آلودگي هاي ناشي ازنابودي ساختمان ها بر كاهش وزن اين نوزادان موثر بوده است.

دكه
انفجار در صفحه اول 
016029.jpg
016026.jpg
016023.jpg
016020.jpg
با نگاهي گذرا به مطبوعات روز 23 سپتامبر سرتاسر جهان، اولين خبري كه توجه شما را به خود جلب مي  كند درگيري هاي اخير در عراق است. افراد شبه نظامي دو ايتاليايي را ربوده اند و تهديد كرده اند در صورت عدم همكاري دولت ايتاليا آنها را اعدام مي  كنند. روزنامه  بين المللي القدس العربي در صفحه اول خود علاوه بر كشته شدن ده ها عراقي و انفجار 4 اتومبيل در حيفا، به مساله اتمي ايران و تحولات اخير سوريه پرداخته است. در روزنامه شانگهاي حمله از حمله مهاجمان به يك مهدكودك در چين خبر داده شده است كه بر اثر آن دست كم 28 كودك زخمي شده اند.
لس آنجلس تايمز هم در نيمي از صفحه يك خود به افزايش خشونت ها در عراق و تغييرات احتمالي در سيستم زندانباني اين كشور اشاره دارد. بر خلاف ديگر جرايد، سن خوزه مركوري نيوز تيتر يكي درباره عراق ندارد. مهم ترين عنوان صفحه يك اين روزنامه مربوط به سودجويي هاي اقتصادي در شركت سيسكو مي  باشد.

كارمند شهرداري، كيف 15 ميليون توماني را به صاحبش پس داد
مال مردم، مال مردمه 
به خدا گفتم من پول ها رو بر مي  گردونم، تو هم پدرم رو شفا بده
016014.jpg
شما كنار دكه روزنامه فروشي ايستاده ايد و منتظريد بقيه پول را به شما برگردانند . پايتان به چيزي مي خورد . نگاه كه مي كنيد مي بينيد كيف پولي پايين افتاده و به شما چشمك مي  زند . از سر كنجكاوي برش مي داريد و نگاهي به داخل آن مي  اندازيد : اوه! كيف پر است از تراول و چك هاي مسافرتي. شايد به طور غريزي به فكر زخم هاي زندگي مي  افتيد و اينكه اين همه تراول چقدر مي تواند به شما كمك كند ور خوب ذهنتان سريع ميآيد جلوي طرف بد ذهنتان را مي گيرد .خدا مي بيند. بايد پول را برگردانيد چرا كه لابد صاحب كيف در به در دنبال آن است و شديدا نگران !
اما اگر در خيال خودتان چنين سناريويي را طراحي كرده ايد چنين اتفاقي در عالم واقعي براي نادر جوشقاني افتاده است . نادر جوشقاني از كارمندان روابط عمومي شهرداري منطقه 12 است و بخش سمعي و بصري آن را مي  چرخاند . او عكاسي هم مي  كند و اواسط هفته پيش وقتي دنبال كاري رفته بود به پيشخوان كيوسكي در انتهاي خيابان آزادي سري مي  زند تا تيتر روزنامه ها را ببيند . زير پاگرد كيوسك، پاي آقاي جوشقاني به چيزي مي گيرد و او نگاه به پايين مي  اندازد و همان كيفي را مي  بيند كه شما احتمالا در عالم رويا آن را در ذهن پرورانده ايد. اجازه بدهيد آقاي جوشقاني را نادر صدا كنيم... تا در كيف را باز مي كند، مي بيند تراول هاي رنگارنگ از آن بيرون زده. محتوي كيف قهوه اي رنگ آنقدر حساسيت برانگيز است تا او به اين فكر بيفتد كه ... اشتباه نكنيد! او به اين فكر نيفتاد كه آن را داخل جيب بگذارد و راهش را بكشد و برود، بلكه محتواي حساسيت برانگيز كيف او را به اين فكر انداخت تا آن را به دكه دار بدهد. اما خب،  كارت هاي شناسايي داخل كيف كارش را ساده تر مي  كند.
اولش حدس زدم بايد 3-2 ميليوني باشد. كارت شناسايي را كه ديدم گفتم خودم تماس مي  گيرم و مي  روم كيف را به صاحبش تحويل مي  دهم . نادر ادامه مي  دهد : نشمردم چقدر داخل كيف است. اما كارت ويزيت همه چيز داشت. اسمش مرتضي دمشقي بود. شماره تلفن هم داشت سريع شماره را گرفتم... آقاي دمشقي، اهل تبريز است و ظاهرا مدير مالي يك شركت حمل و نقل بين المللي. او از فرودگاه به سمت منزلش در حال حركت بود كه بين راه بغل كيوسك توقف مي  كند تا روزنامه اي بگيرد. بدون اينكه متوجه شود كيف پولش افتاده روي زمين، روزنامه اي مي  خرد و راه منزل را در پيش مي  گيرد. تازه در منزل مي  فهمد چه اتفاقي افتاده؛ ناراحت و نگران كه تلفن منزل به صدا در مي  آيد . كسي پشت خط بود كه آقاي دمشقي را مي خواست؛ يابنده كيف! نادر داستان را ادامه مي  دهد : تا زنگ زدم گوشي را برداشت. پرسيدم شما چيزي گم نكرديد ؟ تا اين را گفتم ، گفت آقا قربان دستت . كيف گم كرده ام و توي كيف پر از تراول است . گفتم من نشمردم چقدر توي كيف است، اما آدرس بدهيد بيايم خدمتتان .
016002.jpg
آدرس . حوالي خيابان سهروردي بود ، نادر آزادي تا سهروردي را طي كرد و بالاخره رسيد به منزل جناب آقاي دمشقي، رفت بالاو ... گفتم بفرماييد اين هم كيفتان . گفت خدا خيرتان بدهد . شمرديد داخلش چقدر پول بود. گفتم نه . گفت حالا حدس بزن . من هم روي سادگي گفتم يك ميليون، 2 ميليون شايد هم 3 ميليون . فكر نكرده بودم، گفته توي كيف 15 ميليون تومان تراول است.
در اين لحظه نه قلبي ايستاد و نه سكته اي رخ داد! فقط دمشقي گفت و جوشقاني شنيد. آقا دمشقي چك 500 هزار توماني را كه آماده كرده بود به عنوان مژدگاني به نادر تقديم كرد، نادر آن را نگرفت: نياز به اين چيزها نيست. اين را گفتم؛ خداحافظي كردم و برگشتم.
داستان پيدا كردن و تحويل دادن كيف همين جا تمام شد، اما كمي هم از زندگي آقاي نادر جوشقاني بخوانيد. نادر هنوز مجرد است. در منزل پدري زندگي مي كند وخوشبختانه هنوز خانه به دوش نشده. پدر نادر زمين گير است و بايد از او مراقبت كرد. نادر مي گويد: نياز كه براي همه است. همين چند وقت پيش 4 تا آمپول براي پدرم خريدم 400 هزار تومان. اما من با خدا معامله مي كنم. پول را بر مي گردانم و خدا هم مي داند يك آدم مريضي هست كه نياز به درمان دارد. بله، من با خدا معامله مي كنم. مي گويم من كه پول را برگرداندم، تو هم پدرم را شفا بده.
هت تريك 
هت تريك در فوتبال يعني بازيكني كه موفق شود در يك مسابقه سه گل بزند. حالا نادر در پيدا كردن پول و اشياي قيمتي هت تريك كرده است. در واقع، پيدا كردن كيف حاوي 15 ميليون چك مسافرتي بعد از پيدا كردن دو شيء گرانقيمت رخ داده است. بار اول، زنجيري كه حدود 40 هزار تومان قيمت داشت، بغل مغازه اي به زمين افتاده بود كه نادر آن را پيدا كرد و به صاحب مغازه سپرد. دومين بار، دستبند طلايي كه 450 هزار تومان آب خورده بود و سر راه نادر گم شده بود، پيدا شد. چند تا آگهي تهيه كردم و چسباندم به ديوار. صاحبش زود پيدا شد. به نادر مي گوييم ارزش اشيايي كه پيدا مي كند هر دفعه بالاتر مي رود! مي خندد و مي گويد: بله، امتحان ها روز به روز سخت تر مي شود. و ادامه مي دهد: چند وقت پيش در روزنامه ها خواندم كه رفتگري در شهرك اكباتان پول زيادي پيدا كرده كه روي چمن پخش شده بود. رفتگري كه مي دانيم جزو قشر نيازمند جامعه است پول را تحويل صاحبش داد. او هم با خدا معامله كرد.
آقاي مرتضي دمشقي، صاحب كيف 15 ميليون توماني، البته آنقدر، قدرشناس بود كه به محل كار نادر برود و رسما از او تقدير كند. آقاي دمشقي با اين پول مي خواست يك خودرو سمند خريداري كند كه حالا مي تواند. سازمان ايرانگردي وجهانگردي هم كه نادر با اين سازمان همكاري مي كند، وقتي از اين ماجرا مطلع شد يك سورپريز براي كارمند شرافتمند شهرداري تدارك ديد. سفر 5 روزه به شيراز با قبول تمامي هزينه ها. حالا كه شما اين مطلب را مي خوانيد، آقا جوشقاني در شيراز گشت و گذار مي كند و به آن 15 ميليون فكر مي كند.
راستي تا يادمان نرفته اين را هم بگوييم كه براي آزمايش، به آقاي جوشقاني گفتيم: بهتر بود 15 ميليون را خودت بر مي داشتي و  آن را بر نمي گرداندي! نادر مي خندد و مي گويد: آره! ولي خيلي زود جدي مي شود ومي گويد: كار درست را كردم.
اما ته اين گزارش: ماجراي نادر جوشقاني را نوشتيم تا بگوييم مال مردم، مال مردم است. خيلي ها هستند كه اين را مي فهمند و سعي مي كنند اعمال شرافتمندانه را از ياد نبرند.

مرمت پرده خانه كعبه
016017.jpg
ميراث خبر - مرمت بخشي از پرده خانه كعبه در كارگاه مرمت پارچه آستان قدس رضوي به پايان رسيد.
اين پرده كه بيش از 70 سال قدمت دارد در اثر زمان، دچار از هم گسيختگي تار و پود شده بود و كارشناسان مرمت پارچه اداره حفظ  و مرمت آستان قدس رضوي با رفوي بخش هاي آسيب ديده از ادامه تخريب پارچه جلوگيري كردند.
اين پارچه بخشي از در خانه كعبه است كه بخشي از سوره توحيد را با گلايتون نقره و طلا روي پارچه مخمل دوخته اند. اين پارچه در حدود۷۰ سال پيش به گنجينه آستان قدس رضوي اهدا شده و در خزانه آن نگهداري مي شود.
سس تند براي خرگوش هاي شكمو
كشاورزان هلندي روش جديدي براي حفاظت از هويج هاي مزرعه از شر خرگوش ها در پيش گرفتند. اين كشاورزان با پاشيدن نوعي سس تند آمريكايي روي هويج ها خرگوش ها را از جويدن هويج پشيمان مي كنند. اين روش را كه انجمن حفاظت از حيوانات نيز از آن ابراز خرسندي كرده، مشكلي را براي خرگوش ها پيش نمي آورد. به گفته سخنگوي يكي از گرو ه هاي حامي حيوانات فراري دادن خرگوش ها با سس تند خيلي از كشتن آنها با تفنگ برنو بهتر است و اين نوع روش هاي پيشگيرانه دقيقا چيزي است كه ما به دنبال آن هستيم . كشاورزان اكنون در فكر اتحاذ تدبيري براي استفاده از اين سس هاي خوشمزه در ابعاد گسترده تري هستند. هرچند باران اثر اين سس ها را از بين مي برد، ولي از اين سس ها فقط در مرحله اول رشد محصولات استفاده مي شود تا بر مزه محصولات هنگام عرضه تاثيري نگذارد.
به مناسبت دالي
سالوادور دالي، با آن سبيل تابدارش صدمين سال تولدش را در ايتاليا جشن خواهد گرفت، البته سال  ها پس از مرگ.
بيش از 300 اثر از اين نقاش اسپانيايي از آخر همين هفته در پالاتسو گراتزي ونيز به نمايش گذاشته خواهد شد. آثاري كه از 130 گالري و مجموعه شخصي در 15 كشور، ازايالات متحده تا واتيكان، جمع آوري شده است.
برگزار كننده نمايشگاه مي گويد: مطمئنا دالي از نمايش آثارش در يك قصر كلاسيك ونيزي روي كانال اصلي ونيز خوشحال مي شد.
به هر حال... تولدت مبارك آقاي نقاش سورناليست مشهور.

توقف جراحي دو قلوها
016011.jpg
عمل جراحي جداسازي دوقلوهاي آلماني كه از ناحيه سر به هم چسبيده اند به خاطر مشكلاتي كه براي يكي از نوزادان پيش آمد نيمه كاره ماند. اين جراحي در بيمارستان بسيار معروف و معتبر جان هاپكينز انجام شد. مركز پزشكي جان هاپكينز به طور رسمي اعلام كرد جراحي پيچيده ليا و تابيا بلاك ، دوقلوهاي بهم چسبيده 13 ماهه آلماني كه روز شنبه در ساعت 30:12 ظهر آغاز شده بود بعد از هفت ساعت ونيم جراحي نيمه تمام ماند. بنابر گفته رسمي مركز جان هاپكينز يكي از اين دو دختر دو قلو دچار مشكلات متابوليك شده بود، ولي توضيح بيشتر ارايه نشد.
دخترهاي دوقلوي بلاك از ناحيه راس سر به هم چسبيده اند كه در اصطلاح پزشكي از آن با عنوان دوقلوهاي كراينوپاگوس ياد مي شود. اين دوقلوها در تعداد زيادي از عروق مغزي مشترك هستند.
دكتر بنجامين كارسون مدير گروه بخش جراحي اعصاب كودكان در مركز بيماري هاي كودكان كه در جريان جراحي-البته ناموفق- لاله و لادن نامش بر سر زبان ها افتاد اعلام كرده است كه اين جراحي در صورت موفقيت آميز بودن حدود 24 الي 48 ساعت به طول خواهد انجاميد.
قبل از آغاز جراحي با تمهيدات پزشكي بسيار پيشرفته برخي از بافت هاي فوقاني و تحتاني جمجمه دو قلوها با موفقيت تحت كشش قرار گرفته بود. تاريخ جراحي مجدد اين دوقلوها هنوز اعلام نشده است.

آقاي رئيس جمهور خوابيده
016008.jpg
شايد ديدن رئيس جمهوري يا وزير امور خارجه از دور انسان را به اين فكر بيندازد كه اين مشاغل بسيار راحت و دلپذير است و اين افراد به جز لذت بردن از زندگي، كار ديگر ي ندارند. ولي متاسفانه بر خلاف اين نظر اين مناصب بسيار سخت و پرفشار هستند. يكي از مشكلات پست هاي اين چنيني انجام سفرهاي خارجي است. ژاك شيراك هم مانند بسياري از رئيس جمهوران مي خواست همتاي رزمي كارش، ولاديمير پوتين را ببيند.
هواپيماي رئيس جمهوري فرانسه ساعت 15: 11 شب فرودگاه پاريس را ترك كرد، اما شيراك خسته تر از آن بود كه پس از سه ساعت و 40 دقيقه يعني حدود 3 نيمه شب وارد روسيه شود، بنابراين به خلبان دستور داردتا 3 ساعت اضافه بر فراز فرانسه عزيزش چرخ بزند و بعد به سوي روسيه تغيير مسير دهد تا او بتواند چند ساعتي استراحت كند.
هواپيما ابتدا به غرب فرانسه، جزيره جرسي پرواز كرد،  سپس به سمت بوردو در جنوب رفت و دوباره به پاريس بازگشت و دست آخر عازم روسيه شد. صبح روز بعد ژاك شيراك كنار پوتين صبحانه خورد.

پدر ناراضي
016005.jpg
مردي از اعضاي گروه پدران براي عدالت در يك اقدام خطرناك با بالا رفتن از چرخ و فلك بزرگ لندن، معروف به چشم لندن آن را موقتا تعطيل كرد. اين چرخ و فلك كه يك مكان توريستي به شمار مي آيد، 125 متر ارتفاع دارد و همه ساله افراد بسياري را از كشورهاي مختلف به سوي لندن مي كشاند.
سخنگوي چشم لندن در اين باره گفت: ما براي روز شنبه 5 هزار بليت فروخته ايم و اگر هواي لندن خوب باشد اين رقم تا 18 هزار عدد افزايش مي يابد.او همچنين از تشكيل كميته اي براي بازنگري مسايل امنيتي چشم لندن خبر داد. گروه پدران براي عدالت از مرداني تشكيل شده كه دادگاه حق ديدار با فرزندانشان را از آنان سلب كرده است.
يكي از اعضاي اين گروه در اين باره اظهار كرد: اقدام اين مرد يك اعتراض رسمي نيست ولي اقدامي است ازسوي پدري كه از ديدن دخترش براي يك سال محروم بوده. پليس در تلاش است تا اين مرد را كه در ساعت چهار بامداد از اين مكان بالا رفته بود، متقاعد كند تا هرچه زودتر پايين بيايد.

خبرسازان
ايرانشهر
تهرانشهر
دخل و خرج
در شهر
درمانگاه
زيبـاشـهر
يك شهروند
|  ايرانشهر  |  تهرانشهر  |  خبرسازان   |  دخل و خرج  |  در شهر  |  درمانگاه  |  زيبـاشـهر  |  يك شهروند  |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   چاپ صفحه   |