چهارشنبه ۱ مهر ۱۳۸۳ - سال دوازدهم - شماره - شماره۳۵۰۳
دغدغه هرساله دانشجويان دانشگاه آزاد و خانواده هاي آنها
شهريه ها هر سال گران تر مي شود
016713.jpg
احسان ناظم بكايي 
بيش از 20 سال از تاسيس دانشگاه آزاد اسلامي مي  گذرد، مجموعه اي كه در ابتدا با در اختيار گرفتن چند ساختمان قديمي در چند شهر مهم با حداقل تعداد دانشجو كار خود را آغاز كرد و شهريه ثابت آن در سال 62، تنها هزار تومان بود امروزه با بيش از 240 واحد دانشگاهي در سراسر كشور و با بيش از 1 ميليون دانشجو و شهريه ثابت در سال 83 به طور متوسط 200 هزار تومان- اين هزينه ثابت است، هزينه هر واحد درسي به طور مجزا محاسبه مي  شود كه با افزودن آن به شهريه ثابت به رقمي بيش از 300 هزار تومان مي  رسد- به گسترده ترين مجموعه دانشگاهي كشور مبدل شده است. اوجگيري دانشگاه آزاد در دوران سازندگي و همزمان با رياست جمهوري رئيس هيات امناي اين دانشگاه آغاز ودر شهرهاي زيادي دانشگاه آزاد به عنوان سمبل شهر تشكيل شد به طوري كه هنگام ورود به خيلي از شهرها اين تابلو را مشاهده مي  كنيد: خوش آمديد، دانشگاه آزاد اسلامي واحد...
در طنزها نيز اين نكته بارها شنيده يا نوشته مي  شد كه اول در هر جايي دانشگاه آزاد تاسيس مي  شود و بعد نوبت برپايي شهر و هزاران نمونه ديگر. جالب اينكه هنوز بيش از 60 درصد درآمد دانشگاه، صرف عمليات عمراني مي  شود.
اما براي اطلاع از ميزان هزينه اي كه كل دانشجويان اين دانشگاه مي  پردازند، يك ضرب كوچك لازم است. اگر تعداد دانشجويان را حداقل 1 ميليون نفر و شهريه متوسط ثابت را همان 200 هزار تومان در نظر بگيريم، آنگاه به عدد 000/000/000/200 تومان و ساده تر 200 ميليارد تومان در هر ترم مي  رسيم!
اين روزها تعداد زيادي دانشجو با در اختيار داشتن برگه سه قسمتي واريز پول بانك ملي، در محل نام صاحب حساب، نام دانشگاه آزاد را مي  نويسند و راهي جز اين كار ندارند چون تنها 18 درصد داوطلبان در دانشگاه هاي دولتي پذيرفته شده اند و مابقي به رغم نداشتن بنيه قوي اقتصادي، براي رهايي از عواملي مثل سربازي، دوباره خواني براي كنكور و فرار از سركوفت اطرافيان و... بايد اين گزينه را انتخاب كنند.
اگرچه دانشگاه آزاد اين حسن را دارد كه داوطلب، رشته و محل تحصيلش را خودش انتخاب مي  كند در حاليكه در دانشگاه هاي دولتي اين رشته ها هستند كه دانشجو را انتخاب مي  كنند.
امسال اما شهريه ثابت اكثر رشته ها به بالاي 200 هزار تومان رسيده و هر واحد نظري هم 5300 تومان، هر واحد عملي هم با توجه به تخصصي  و عمومي بودن و نوع  آن بين 15 هزار تا 25 هزار تومان متغير است و بايد اين نكته را متذكر شد: به رغم اينكه درصد تورم اسمي در كشور حدود 15 درصد است، تورم در اين دانشگاه 30 درصد است و اين يعني اينكه ورودي سال 83، هزينه اي 2 برابر ورودي سال 80 مي  پردازد.
البته هزينه دانشگاه آزاد هنوز از شهريه خيلي از مدارس غيرانتفاعي كمتر است. اگر بچه مدرسه اي داشته باشيد و به اين مدارس در مقطع دبيرستان  سرزده باشيد، مي  دانيد از چه چيزي صحبت مي  كنيم. البته وزارت آموزش و پرورش شهريه اي را هر سال اعلام مي  كند ولي تفاوت شهريه هاي اين مدارس با شهريه قانوني خيلي زياد است و ديگر شهريه يك ميليوني، رقمي عادي براي اين مدرسه ها شده. شهريه پيش دانشگاهي كه ديگر هيچ. شهريه دانشگاه  آزاد در مقايسه با اين مدارس چندان زياد نيست. چون شهريه ثابت 2 ترم به علاوه هزينه واحدها را كه در نظر بگيريم، چيزي مي  شود در حدود 600 هزار تومان در هر سال. البته حواستان باشد اين رقم ها براي رشته هاي غيرپزشكي است وگرنه در رشته هاي پزشكي شهريه ها و هزينه  واحدها خيلي بيشتر است.
مساله اصلي اينجاست كه رفتن به دانشگاه آزاد هم ديگر جزئي از هزينه خانوار شده است. در جامعه اي كه حتي ديگر ليسانس هم ارزشي ندارد، رفتن به دانشگاه به بخشي از زندگي روزمره جوان ها تبديل شده. ديگر اضطراب و فشار كنكور براي آنها عادي است. آنها يعني هم خود دانش آموزان و هم پدر و مادرها؛ پدر و مادري كه دعا مي      كند حداقل فرزندش در دانشگاه دولتي قبول شود تا هم جلوي فاميل بتواند قيافه بگيرد و هم زير بار شهريه سنگين دانشگاه آزاد نرود. ولي با اين حال تنها تعداد كمي در رشته هاي مورد علاقه شان در دانشگاه دولتي قبول مي      شوند و يك پدر با حقوق نه چندان زياد مي      ماند و انتخاب بين دانشگاه رفتن يا نرفتن فرزندش. انتخاب پدر و مادرها هم معمولا اولي است و نتيجه اين انتخاب اضافه شدن يك هزينه سنگين  ديگر براي چهار، پنج سال به هزينه خانواده. خانواده اي كه تا الان هم هزينه زيادي را براي تحصيل فرزندش پرداخت كرده است، از پول روپوش و مداد گلي و دفتر نقاشي و سرويس و خورد و خوراك دبستان بگيريد تا شهريه هاي مدارس راهنمايي و دبيرستان غيرانتفاعي و بعد هم هزينه هاي جناب كنكور و آموزشگاه و تست و معلم خصوصي. اين همه پول خرج مي   شود تا دوباره به دو راهي دانشگاه برسند و چهار، پنج سال ديگر پول خرج كردن. آدم دوست هم ندارد به آخرش نگاه كند. آخرش يعني بعد از چهار، پنج سال و بعد اين 16 و 17 سال درس خواندن.
شايد زماني دانشگاه  آزاد رفتن مخصوص خانواده هاي پولدار بود. ولي اين روزها اين قضيه هم از بين رفته و خانواده هاي متوسط و متوسط رو به پايين هم بچه هايشان را به اين دانشگاه مي  فرستند. يعني همان هايي كه پدر خانواده يك كارمند ساده است يا يك راننده تاكسي يا يك بازنشسته اي كه در اين سن پنجاه، شصت سالگي هم بايد دوباره به فكر هزينه تحصيل بچه خودش باشد. خيلي ديگر از دانشجوهاي دانشگاه آزاد هم هستند كه خانواده هايشان قادر به تامين اين هزينه ها نبودند و خودشان دست به كار شدند. يعني هم كار مي  كنند و هم درس مي  خوانند و...
اين حرف ها كه تمامي ندارند. الان پاي درد دل هر پدر و مادر دانشجوي دانشگاه آزاددار! بنشيني، سفره دلش بازمي شود. به هر حال فيش هاي سه قسمتي بانك ملي پر مي  شود و كلاس ها تشكيل مي  شود يا نمي  شود و درس ها به زور يا بي  زور پاس مي  شود و پروژه ها از روي هم كپي مي  شود و مدرك ها صادر مي  شود و از قابي آويزان و خيابان هايي كه آماده اند براي متر شدن.

بازار 1
قيمت انواع دفترهاي دولتي
016716.jpg
اين دفترچه ها در تعاوني هاي كارمندي، كارگري، نيروهاي مسلح، مصرف محلي، سپه و فروشگاه هاي زنجيره اي شهروند، قدس و ... توزيع مي شود.در شهرستان ها هزينه حمل با هماهنگي سازمان هاي بازرگاني استان ها به قيمت هاي اعلام شده اضافه مي شود. قيمت به ريال 
دفترچه 40 برگ خشتي  ۵۶۵
دفترچه 40 برگ وزيري گلاسه  ۶۳۷
دفترچه 40 برگ خشتي گلاسه  ۵۹۵
دفترچه 60 برگ وزيري مقواي طوسي  ۹۰۵
دفترچه 60 برگ وزيري با گلاسه  ۱۰۲۰
دفترچه 80 برگ وزيري با مقواي طوسي  ۱۲۵۵
دفترچه 80 برگ خشتي مقوايي 160 گرم  ۱۰۱۰
دفترچه 80 برگ وزيري با گلاسه  ۱۳۴۷
دفترچه 80 برگ خشتي گلاسه 200 گرم  ۱۰۷۵
دفترچه 100 برگ خشتي با مقواي پشت طوسي  ۱۲۳۵
دفترچه 100 برگ وزيري با مقواي پشت طوسي  ۱۳۳۰
دفترچه 100 برگ وزيري با مقواي گلاسه  ۱۵۴۵

بازار 2
كاهش 25 درصدي قيمت مسكن در شميرانات 
016722.jpg
رئيس اتحاديه مشاوران املاك شهرستان شميرانات گفت : قيمت مسكن امسال نسبت به سال گذشته در همين زمان 24 تا 30 درصد كاهش يافت .
…محمد حسين جبلي” در گفت وگو با خبرنگار ايرنا با اشاره به كاهش 10درصدي اجاره بها در شميرانات، عدم نقدينگي، ركود اقتصادي و گران بودن فروش تراكم در منطقه را از دلايل اصلي آن عنوان كرد.
اين در حالي است كه مردم براي خريد واحدهاي مسكوني با توجه به ركود اقتصادي ، بسيار ضعيف هستند و باتوجه به اين كاهش باز هم قدرت خريد يا پرداخت اجاره بالا را ندارند.
ما در نقاط مختلف شاهد افزايش بي رويه قيمت مسكن هستيم درحالي كه هيچ كدام از قيمت ها واقعي نيستند.
جبلي با بيان اين مطلب كه فروش تراكم در شهرستان شميرانات هر متر مربع 2 ميليون ريال است ،گفت : بنابراين تا زماني كه شاهد اين گونه گرانيها هستيم چطور مي توان توقع داشت يك واحد مسكوني با قيمت واقعي و مناسب عرضه شود.
وي هزينه سنگين ساخت و مشكلات مربوط به آن را از ديگر دلايل افزايش قيمت بدون ضابطه عنوان كرد.
معمولا هر سال در پايان تابستان و شروع فصل مهر شاهد تغييرات عمده اي در قيمت واحدهاي مسكوني در زمينه اجاره و فروش هستيم واين امر درحالي است كه اين تغييرات فشار بسيار زيادي را برافراد جوياي مسكن تحميل مي كند.

بازار۳
ميوه ارزان مي  شود
016719.jpg
از سال گذشته اعتراض به قيمت ميوه بالا گرفت. دليل عمده اش را مردم صادرات ميوه هاي خوب و خالي شدن بازارهاي داخلي از محصولات با كيفيت مي  دانند. از سويي تقاضاي مردم زياد است و عرضه محدود، پاسخگوي نياز آنان نيست. باغداران مازندراني كه سال گذشته از فروش خوبشان سود مناسبي به دست آوردند، امسال با تلاشي بيشتر و دقيق تر ميوه ها را پروراندند. خوشبختانه آفت و سيل در كار نبود و محصول خوبي به بار نشست. مشكل اما، رشدتصاعدي قيمت  ميوه هاي تابستاني است. اين نرخ ها، توليدكنندگان ميوه هاي پاييزي را وسوسه كرده كه اصلا به صلاح مشتريان نيست.
چندي پيش يكي از دوستان كشاورز مازندراني كه در باغ هاي مركبات مشغول توليد و عرضه است، خدا خدا مي  كرد بلايي نازل شود تا محصول كمتر شود و قيمت افزايش پيدا كند. اين دوست ما غافل بود از فروش بيشتر و در نتيجه سود افزون تر. او معتقد بود؛ براي چيدن ميوه ها و مركبات هزينه نگهداري و كارگر بالاست و اگر محصول زيادي وارد بازار شود، قيمت به شدت پايين مي   آيد.
در حال حاضر سرانه مصرف ميوه خانوارهاي ايراني پايين آمده كه نتايج و پيامدهاي بدي دربردارد. با شروع فصل سرما نياز به ويتامين ها بيشتر محسوس است و ما اميدواريم هيچ بلايي نازل نشود و نرخ ميوه  در فصل پاييز تنزل پيدا كند تا خانواده ها آسان تر تغذيه ميوه بين روز را در كوله فرزندانشان بگذارند.

بازار 4
تمامي خودروهاي ساخت داخل بايد برچسب
مصرف سوخت داشته باشد
براساس استانداردهاي تدوين شده انرژي سازمان بهينه سازي مصرف سوخت، از اول مهرماه توليد خودرو هاي پرمصرف در ابتدا با جريمه و در ادامه با توقف خط توليد روبه رو خواهد شد.
به گزارش ايسنا، استاندارد مصرف سوخت براساس حجم خودروها تعيين شده و موسسه استاندارد نيز بر همين مبنا معيار مصرف سوخت خودروها را تعيين كرده است.
برچسب انرژي بر اساس A بهترين و G بدترين تقسيم بندي شده و به ترتيب A، B، C، D، E، F و G خواهد بود. بر اين اساس مزدا 323، هيونداي ورناي و سيناد كوپه در محدوده B مصرف سوخت قرار مي گيرند حال آنكه در محدوده A يعني بهترين حالت هيچ كدام از خودروهاي ساخت داخل قرار ندارند.
در رده C نيز دوو ماتيز، پژو 206 و موسو به ترتيب قرار مي گيرند. در محدوده D نيز پرايد 141، پرايد، پروتن سدان زانتيا، پروتن هاچ بك و دوو سي يلو قرار مي گيرند. ون كاروان نيز برچسب E را كسب كرده است. سپند PK، زانتيا، پژو پارس، نيسان ماكسيما، نيسان رونيز، نيسان سرانزا و موسو 3200 در مرحله f قرار دارند و پژوه 405 و سمند نيز رتبه انرژي G را كسب كرده اند. پيكان ، پژو RD و آمبولانس مزدا نيز از نظر مصرف سوخت مردود شمرده مي شوند.
كارشناسان به اين عقيده اند كه بر چسب انرژي به دليل مشخص شدن مصرف هر خودرو در كاهش قيمت خودروهاي پر مصرف تاثير مي گذارد.
طبقه بندي خودروها براساس سطح تصوير خودرو بوده است. به همين دليل خودروها با سطح تصوير كمتر از 2/6 مترمربع كلاس MC بين 2/6 تا 8/6 كلاس SC بين 8/6 تا 2/7 كلاس C بين 2/7 تا 6/7 M، 7/6 تا۸ L، 8 تا 2/9 VL و اندازه تصوير بيش از 2/9 مترمربع كلاس EL محسوب مي شود.
به گزارش ايسنا، خودروها براي سال 83 براي MC و SC، C، M و L به ترتيب بايد كمتر از 4/8 ، 2/9، 5/10، 1/11 و 4/13 مصرف داشته باشند . اين استانداردها هر سال سخت تر شده به گونه اي كه كلاس MC كه در سال 83، 4/8 ليتر مصرف سوخت قابل قبول خواهد بود، در سال 86 بايد زير 7 ليتر مصرف داشته باشد.
در سال 86، كلاس MC و SC، C، M و L به ترتيب بايد زير 7، 9/7، 3/8، 8/8 و 11 ليتر مصرف داشته باشند.
پاترول شش سيلندر بيشترين با مصرف 24 ليتر در 100 كيلومتر بيشترين ميزان و دوو ماتيز با مصرف 5/8 ليتر در 100 كليومتر، كمترين ميزان مصرف را در بين خودروهاي داخلي در حال تردد دارند.
برآوردها، روي برخي ديگر از خودروهاي داخلي نيز نشان مي دهد، پژو با۹ليتر، پرايد با 4/10 ليتر، سمند با۶‎/۱۳ليتر، پژو آردي۵‎/۱۵ ليتر، و پيكان انژكتوري با 8/15 ليتر در هر 100 كيلومتر، ميانگين مصرف سوخت را به خود اختصاص مي دهند.

انرژي
دودكش خوراك پزي
016731.jpg
بهروز عيدي - ما براي اداي دين هم كه شده وظيفه خودمان مي دانيم در قسمت انرژي، توصيه هايي در مورد مصرف درست انرژي به خوانندگان عزيز و خودمان بكنيم. اين بار دودكش خوراك پزي همان هود و تهويه آشپزخانه. دودكش خوراك پز بايد به فضاي بيرون وصل باشد درغير اين صورت بخار و دودهاي حاصل از آشپزي در فضاي آشپزخانه به گردش در مي آيد. اين موضوع براي لوازم گاز سوز خيلي اهميت دارد.
مساله دوم اندازه هوا كش است. اگر بيش از اندازه بزرگ باشد باعث هدر رفتن انرژي مي شود و ممكن است سلامتي شما را به خطر بيندازد. هواكش هاي بزرگ وقتي كه روشن هستند باعث افت فشار در خانه مي شوند و خلا ايجاد مي كنند براي اينكه خلا ايجاد شده جبران شود، هواي سرد از طريق شيارها و درزهاي درها و پنجره ها به داخل مكيده مي شود. اين عمل سبب مي شود كه سيستم گرم كننده خانه شما سخت تر كار كند وبه اين ترتيب انرژي بيشتري هدر مي رود. در بعضي موارد اين مساله جلوي تهويه مناسب وصحيح سيستم گرم كننده نفتي يا گازي را مي گيرد و باعث مكيدن گازهاي محترقه خطرناك به داخل منزل مي شود. اين موضوع به ويژه هنگامي كه خوراك پزي، تهويه زيركشي دارد بسيار جدي است. دراين سيستم  هاي تهويه، وجود كانال هاي هواي پيش ساخته لازم است.

تعميرگاه
شمع هاي گزارشگر!
016728.jpg
نادر سياهپوش-مخلوط سوخت و هوا در موتورهاي بنزيني در مرحله تراكم توسط وسيله اي به نام شمع يا spark play محترق شده قدرت مورد نياز براي دوران موتور را تامين مي كند. شمع با كمك ولتاژ قوي كه از سمت كوئل براي آن ارسال مي شود، جرقه اي را بين دو الكترود منفي و مثبت خود ايجاد كرده با اين عمل سبب احتراق بنزين و هوا مي شود.
شمع ها از نظر فاكتورهايي به نام ارزش حرارتي به 6 دسته 14 j6-j7 - j8-j11-j21-jتقسيم مي شوند كه شمع۶ j،شمع سردتر و شمع۱۴ j،شمع گرمتر است يعني در شرايط كاري يكسان دماي شمع 6 j از شمع۱۴ j در حالت كار كمتر است.
انتخاب شمع براي خودرو بستگي به شرايط كاري خودرو و توصيه كارخانه سازنده آن دارد، چنانچه هميشه به آرامي مي رانيد يا از خودرو در فواصل كوتاه و با توقف هاي زياد استفاده مي كنيد از شمع گرمتر و چنانچه خودروي شما زير بار زياد قرار داشته يا ساعت هاي متمادي روشن است يا با سرعت هاي بالا حركت مي كنيد، از شمع سردتر استفاده كنيد.
و اما بازديد شمع ها مي تواند گزارش هايي از شرايط كاري درون موتور به ما ارايه كند، مثلا در بازديد شمع اگر به شمع دوده گرفته برخورد كرديد نشانه غليظ بودن مخلوط سوخت و هواي خودروي شماست. شمع روغن گرفته نشانه گشاد شدن گيت هاي سوپاپ يا خرابي رينگ روغن است و شمعي كه داراي لكه هاي قهوه اي نشانه سوختگي روي عايق الكترود مثبت آن باشد نشانه انتخاب نامناسب شمع گرم براي خودرو يا ايجاد خودسوزي به دليل بالا بودن نسبت تراكم در داخل سيلندر است.
سالم بودن شمع يكي از عوامل موثر در راحت روشن شدن خودرو در زمستان است. شمع ها را بايد در فواصل توصيه شده توسط كارخانه باز كرد و رسوبات آن را توسط حلال هايي چون بنزين يا الكل سفيد شست وشو داد و دهانه الكترود آنها را طبق توصيه كارخانه سازنده خودرو تنظيم كنيم.

بازار خارجي
هشدار اسپانيايي هابه شركت هاي چيني
016725.jpg
يك روز پس از اغتشاش و درگيري عليه شركت هاي چيني در شرق اسپانيا شماري از سنديكاها و شركت ها، نسبت به وقوع حملات تازه عليه اين شركت ها هشدار دادند. به نوشته مطبوعات اسپانيا، در جريان اغتشاشات روز گذشته در شهر …الچه …در ايالت والنسيا عليه شركت هاي كفش چيني، چند انبار بزرگ محصولات آنان به آتش كشيده شد. بر اساس گزارش ها، تاكنون 9 نفر از جمله چهار خردسال به اتهام فعاليت در اين اغتشاشات دستگير شده اند. اين اغتشاشات و درگيريها در مخالفت با حضور گسترده محصولات ارزان قيمت شركت هاي كفش چيني در اسپانيا صورت گرفت .
شهر 200هزار نفري …الچه … در شرق اسپانيا كه گفته مي شود در 50سال گذشته قطب توليد كفش در اين كشور اروپايي بوده و در سال۲۰۰۲ ميلادي يك ميليارد و 200ميليون يورو درآمد داشته است ، در نتيجه ورود كفش هاي چيني اكنون با مشكلات فراواني دست و پنجه نرم مي كند.
بر اساس گزارش ها، در سال 2003 بيش از 36ميليون جفت كفش ارزان قيمت چيني وارد بازار اسپانيا شده و ادامه اين روند به ركود و كسادي شديد در بخش توليدات داخلي آن منجر شده است .

درد دل
به ما زنگ بزنيد
۲۰۴۷۳۳۶ تماس 9 الي 12
بزرگراه آزادگان كمربندي جنوب
با اينكه 10 سال از احداث اين بزرگراه مي گذرد و يكي از پر ترددترين بزرگراه هاي درون شهري است و مسير اصلي عبور وسايل نقليه در مسير شرق به غرب تهران، اما همچنان فاقد سيستم روشنايي است و اين مساله موجب خسارت مالي و جاني زيادي شده ، وقتي با شهرداري تماس مي گيريم، اداره برق را مسوول مي داند و اداره برق هم شهرداري را. حالا چه كسي پاسخگوست؟
سعادت
6 ماه انتظار
در قرن ارتباطات واتم 6 ماه انتظار براي جابه جايي تلفن از يك خيابان به چند متر آن طرفتر؟
صنعان- شهرك غرب
ما به التفاوت حقوق جانبازان
مجلس سال 75 تصويب كرد مابه التفاوت حقوق را به جانبازان بدهند، ولي از سال 75 تا به امروز نگرفته ايم. مي گويند چون نظامي هستيد بايد بنياد بريزد به حساب ارتش و ارتش بايد پاسخگو باشد.
آمبولانس گير مي كند
در خيابان شهيد صابونچي، كوچه يكم، يك كوچه 8 متري هست كه دو طرف كوچه ماشين مي گذارند، اگر آمبولانس و آتش نشاني بخواهد رد شود نمي تواند. هرچه به اداره ترافيك و ساماندهي شهر نوشته ايم ترتيب اثر نداده اند.
صديقي
فاضلاب
منطقه 14 شهرداري، پشت پارك زيتون، خيابان شهيد شهروي، آب فاضلاب بد بو باعث آزار و اذيت ساكنان و منشا بيماري هاي زيادي در منطقه است لطفا رسيدگي كنيد.
مشكل رو به روي دارايي
در خيابان ستارخان نزديك دارايي به علت ازدحام مراجعان، داخل ايستگاه هاي اتوبوس و توقفگاه، پراز اتومبيل است ولي راهنمايي و رانندگي هيچگونه نظارتي نمي كند. مردم از اين وضعيت در عذاب هستند .
بلندگوي پليس
در توحيد يك جايگاه پليس در وسط ميدان گذاشته اند. يك مامور با بلندگو براي رانندگان فرمان صادر مي كند كه همين كارش موجب سلب آسايش و خواب ساكنان منطقه شده با 197 هم تماس گرفته ايم ، نتيجه نگرفته ايم.
عابدي
تلفن 5 ساله
در مخابرات منطقه شهيد قدوسيظفر تلفن ثابت ثبت نام كرده ايم. فيش ما 5 ساله شده و هنوز خبري نيست.
مزاحمت بساز بفروش ها
از شهرداري مي خواهم كاري كند اين بسازبفروش ها روزهاي تعطيلي مثل بقيه تعطيل باشند و براي مردم مزاحمت ايجاد نكنند تا از شر سر و صداي آنها راحت باشيم و بتوانيم استراحت كنيم.
محمد صدري
سهميه بليت
سهميه بليت اتوبوس شركت واحد براي كاركنان شهرداري هر سه ماه يكبار 150 عدد بود كه به صورت نيم بها مي دادند. ولي الان 3 سال است كه اين سهميه قطع شده. سهميه اي كه كمك به اقتصاد خانواده بود.
از كارمندان شهرداري
احتياج به بازار ميوه و تره بار
در شهرك حميديه اتوبان بعثت نياز به بازارچه ميوه و تره بار شهرداري داريم. ميوه در اين منطقه خيلي گران است.
خلافي غير منتظره
فاصله مغازه تا منزل 700- 600 متر است و از ماشين زياد استفاده نمي كنم. ولي وقتي براي خلافي ماشين مراجعه كردم، ديدم۵۰ هزار تومان خلافي دارد، آن هم در پارك ها و جاهايي كه اصلا نرفته ام.
جاي پل را تغيير دهيد
در سه راه ضرابخانه روبه روي پارك شريعتي پل عابر پياده اي هست كه هيچ كس استفاده نمي كند. در حاليكه اگر پل را 200 متر پايين تر روبه روي دبستان قدس بياورند خيلي بهتر است. آنجا هر روز تصادف مي شود.
شهرابي
كارت را نداده اند
از فروردين تا الان كارت موتور من نيامده و مرتب در خيابان جلوي مرا مي گيرند و نگه مي دارند.
راهنمايي و رانندگي نمي خواهد كارت موتور را بدهد؟
صندوق قرض الحسنه نيك انديشان تهران
اين موسسه با مجوز وزارت كشور كار مي كرد. بعد از يك سال بانك مركزي قانون هايي را گذاشت كه براي اين صندوق ها مشكل به وجود آمد. حواله داده اند براي پس گرفتن پولمان 500 هزار تومان ولي نمي توانند پول هارا پس بدهند.

بازتاب
بسمه تعالي
شوراي محترم سردبير روزنامه همشهري
با سلام
احتراما، عطف به شكوائيه مندرج در شماره 3497 مورخ 26/6/83 آن نشريه مبني بر عدم واگذاري تلفن خواهشمند است دستور فرماييد نسبت به درج جوابيه ذيل در ستون مربوطه اقدام نمايند.
احتراما در پاسخ به مطلب مندرج در شماره 3497 مورخ 26/6/83 صفحه 21 آن نشريه به اطلاع مي رساند:
بر اساس گزارش اداره كل منطقه 8 تلفن شهري، با توجه به نصب سوئيچ در مركز تلفن شهيد كلانتري زمينه لازم به منظور دايري وديعه هاي متقاضيان آماده شد لذا به علت اشكال نرم  افزاري و فني، زمان دايري براي مدتي كوتاه به تعويق افتاد كه انشاءا... به محض رفع اشكال دايريها بر اساس نوبت ثبت نام انجام خواهد شد.

دخل و خرج
ايرانشهر
تهرانشهر
خبرسازان
در شهر
درمانگاه
زيبـاشـهر
يك شهروند
|  ايرانشهر  |  تهرانشهر  |  خبرسازان   |  دخل و خرج  |  در شهر  |  درمانگاه  |  زيبـاشـهر  |  يك شهروند  |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   چاپ صفحه   |