يكشنبه ۵ مهر ۱۳۸۳ - سال دوازدهم - شماره - ۳۵۰۷
جشنواره اروپايي ادبيات كودك
خالق الفي اتكينز در تهران
مهم ترين ويژگي اين جشنواره برپايي آن با مشاركت مخاطبان اصلي يعني گروه سني 8 تا 12 سال است 
017097.jpg
مسعود مير
جشنواره اروپايي ادبيات كودك در ايران همزمان با  آغاز سال تحصيلي و با حضور بيش از 60 نويسنده، تصويرگر و گروه هاي نمايش كودكان از كشورهاي اتريش، فنلاند، سوئد و نروژ در تهران آغاز به كار كرد.
اين جشنواره توسط موسسه فرهنگي X change اتريش و همكاري كانون پرورش فكري كودكان و نوجوانان برگزار شده و شايد تنها تجربه روابط فرهنگي از اين دست ميان ايران و اتحاديه اروپا به ويژه اروپاي شمالي در زمينه ادبيات كودكان به شمار  رود. در اين جشنواره كه تا هفدهم مهرماه ادامه خواهد داشت برنامه هاي جشنواره مختلفي اجرا مي شود. برنامه هايي مثل تشكيل كارگاه هاي نويسندگي و تصويرگري، سمينار دو روزه بررسي ادبيات كودك و نوجوان و برپايي نمايشگاه هاي مختلف و اطلاع رساني از طريق سايت اينترنتي پنجره اي رو به جهان. شركت كنندگان در اين جشنواره به دو دسته تقسيم مي شوند؛ گروه اول 2 هزار و 500 كودك ايراني كه عضو كانون پرورش فكري هستند و گروه دوم نويسندگان و تصويرگران و ديگر فعالان حوزه ادبيات كودك و نوجوان كه هر كدام با توجه به وضعيت ادبيات كودكان كشورشان برنامه هايي را در جشنواره برپا مي كنند.
محسن چيني فروشان مدير عامل كانون درباره اين جشنواره مي گويد: مهم ترين ويژگي اين جشنواره برپايي آن با مشاركت مخاطبان اصلي يعني گروه سني 8 تا 12 سال است. تفاهمنامه برپايي اين جشنواره در آخرين روزهاي تيرماه به همت موسسه X- change و پيگيري هاي شخص سفير اتريش امضا شد و قرار است تا اواسط سال 1385 هم جشنواره اي مشابه از ادبيات كودك ايران در اتريش برگزار شود.
كارگاه 
۱۶ تصويرگر و 12 نويسنده برجسته اروپايي كه در ميان آنها افرادي چون گونيلا برگستروم خالق الفي اتكينز به چشم مي خورند در اين جشنواره كارگاه هاي ويژه اي برپا مي كنند. در اين كارگاه ها كودكان ايراني با خواندن ترجمه داستان هاي منتخب اروپايي به تصويرسازي و نقاشي براي آنها مي پردازند و در بخش ديگر كارگاه، كودكان راجع به تصويرهايي كه كشيده شده است داستان مي نويسند. شايد ديدن نقاشي هايي كه كودكان ايراني براي يك داستان خارجي مي كشند يا داستان هايي كه آنها براي تصويرهاي آنها مي نويسند، شبيه فيلم ساختن از روي يك سوژه ثابت باشد كه در عين شباهت به هم ويژگي هاي ذهني هر سازنده را همراه خود دارد. قرار است در پايان جشنواره كتابي از ميان آثار برگزيده 2500 كودك ونوجوان ايراني كه در كارگاه شركت مي كنند، تهيه و در اروپا توزيع شود.
نمايشگاه
در طبقه همكف كانون پرورش فكري كودكان و نوجوانان در خيابان حجاب كشورهاي اروپايي شركت كننده در جشنواره ، نمايشگاه هاي مختلفي ترتيب داده اند.
اتريشي ها آثار برتر گروه سني كودكان را به مخاطبان ايراني هديه مي دهند. بيشتر اين كتاب ها در يك دهه اخير انتشار يافته اما درميان آنها آثاري متعلق به دهه هاي گذشته هم ديده مي شود. اتريش از سابقه زيادي در انتشار كتاب هاي ويژه كودكان برخوردار است و از اواسط قرن نوزدهم انتشار كتاب هاي تصويري براي كودكان در اين كشور آغاز شده است. خبر ديگر اينكه نمايشگاهي از آثار تصويرگري فرشيد مثقالي و 10 تصويرگر ديگر كه تاكنون موفق به دريافت جازه تصويرگري هانس كريستين اندرسن شده اند هم در اين جشنواره داير شده است. فرشيد مثقالي موفق شده بود در سال 1974 جايزه اول اين مسابقه را براي تمامي آثار خود به دست آورد و در اين نمايشگاه 12 اثر تصويرگري او به نمايش گذاشته مي شود.
نويسندگان فنلاندي هم با چادرهايي پرازكتاب به ايران آمده اند. در كنار آنها سوئدي ها هم بيكار ننشسته اند و با برپايي يك چادر به ارتفاع 5/3 متر و مساحت 60 متر مربع در محوطه نمايشگاه تصاوير مناظر طبيعي سوئد و متن هاي توضيحي دو زبانه سنگ تمام گذاشته اند. اين چادر به نام آسترليد ليندگرن نويسنده كتاب معروف پي پي جوراب بلند نامگذاري شده و در فضاي آن آثار و روند فعاليت هنري او به نمايش گذاشته شده است.
در جشنواره اروپايي ادبيات كودك، غرفه هايي هم براي كودكان معلول در نظر گرفته شده تا بتوانند در كارگاه هاي داستان  گويي و تصويرسازي شركت كنند و با كتاب هاي ادبيات آشنا شوند.
دفتر بين المللي كتاب براي كودكان  IBBY كه مسوول بر پايي اين غرفه است در كاتالوگي نوشته: ارتباط با كودكان معلول نياز به ابزار ويژه اي دارد كه بسيار متفاوت ازديگر كودكان است. برخي از كتاب هاي اين نمايشگاه به خط بريل نوشته شده و در كنار تصاوير آنها علايمي براي درك كودكان كر و لال تصوير شده است. اختصاص روز جهاني كتاب كودك يكي ديگر از فعاليت هاي IBBY است كه همزمان با تولد هانس كريستين اندرسن مشخص شده و هر دو سال يكبار جايزه اي به همين نام به تمامي آثار يك نويسنده و يك تصويرگر كتاب كودك اهدا مي شود.
جشنواره اروپايي ادبيات كودك به همت يك موسسه اتريشي وهمكاري اتحاديه اروپا كه هزينه هاي اين مراسم را به عهده گرفته است و با مشاركت كانون پرورش فكري- موسسه اي كه در راه ادبيات كودك و نوجوان گام هاي بلندي برداشته است- برگزار شده. شايد استقبال از چنين جشنواره ها و برپايي مكرر چنين مراسمي براي كودكان ونوجوانان ايران بهانه اي براي توجه بيشتر به ادبيات اين گروه سني باشد؛ چيزي كه حق آنهاست.

نمايشگاه
نمايش ويدئوآرت ها در گالري آبان 
اگر طرفدار آثار سينمايي ويدئو آرت هستيد، به شما خبر مي دهيم كه يك نمايشگاه گروهي ويدئوآرت در گالري آبان برگزار شده است. در اين نمايشگاه 8 اثر به نمايش درمي آيد كه تمام آنها درباره موضوع مشترك مرگ است. اين آثار متعلق به فرهاد فزوني، كيوان رغيب مطلق، هوپند لشكري نژاد، يونس لطفي، ميشا اسلاميه، هادي جاوداني، ميثم اميراصلاني و نادر علي مرداني هستند و براي ديدن آنها مي توانيد تا 8 مهرماه هر روز از ساعت 4 تا 8 بعدازظهر به نشاني: خيابان فاطمي - بين كارگر و جمال زاده - خيابان اعتمادزاده - پلاك 35 برويد. همچنين قرار است نمايشگاهي از نقش برجسته هاي آيينه اي مهديه سعيدي در گالري آثار برگزار شود. ضمنا اين نمايشگاه چهار روزه از 11 مهرماه افتتاح مي شود. بعد از اين نمايشگاه هم آثار خوشنويسي، خط و نقاشي هاي امير گنج علي از 19 تا 23 مهرماه در اين گالري برگزار مي شود. براي بازديد از اين نمايشگاه مي توانيد هر روز از ساعت 4 تا 7 بعدازظهر به گالري آثار برويد.

جعبه
گروه پليس 
تب سرد اولين برنامه اي است كه مي توانيد تماشايش كنيد. البته تكرار قسمت شب قبلش را. اين سريال را ساعت۴۰ :13 مي توانيد از شبكه سوم ببينيد. تكرار مهر و ماه را مي توانيد ساعت 15 ببينيد از شبكه اول سيما. ساعت 19 مي توانيد سريال ايتاليايي و البته مهيج  گروه پليس را تماشا بفرماييد. داشت فراموش مان مي شد، ديدارهاي اين هفته ليگ برتر انگلستان هم امروز با انجام يك ديدار به پايان خواهد رسيد. مي توانيد ديدار تيم هاي پورت موث و اورتون را امشب ساعت 35:18 تماشا كنيد. سريال در پناه تو را مي توانيد ساعت 21 از شبكه 2 نگاه كنيد. مجموعه طنز باجناق ها امشب ساعت۳۰ :21 پخش مي شود. اگر پيگير اين مجموعه هستيد، شبكه تهران را در ساعت اعلام شده نگاه كنيد. ورزش و مردم را با اجراي بهرام شفيع ساعت 23 تماشا كنيد. ساعت 22 امشب از سري مسابقات سري A ايتاليا يك ديدار برگزار مي شود كه طي آن تيم لاتزيو در رم ميزبان ميلان خواهد بود.

هوا
بدون تغيير
فصل پايير هم از راه رسيد و امروز دقيقا 5 روز از آن مي گذرد. صبح ها كه از خانه بيرون مي آييد، ديگر آفتاب آن سوزندگي سابقش را ندارد و عصرها كه ديگر واقعا خنك است.
شايد كساني كه كمي سن و سالشان بالا باشد، در لباس هاي روزانه خود كتي هم در دستور كار قرار داده باشند. خلاصه آرام آرام پاييز را مي توان با تمام وجود احساس كرد. از اين حرف ها كه بگذريم، بهتر است سري بزنيم به پيش بيني وضع هواي تهران كه براي امروز انجام شده. تغيير چنداني براي هواي امروز اعمال نشده است. همان درجه اي كه روز گذشته داشتيم را امروز هم خواهيم داشت. دماي هواي تهران امروز در گرمترين ساعات به 29 درجه و در خنكترين ساعت به حول و حوش 19 مي رسد. اين درجه و دما را فعلا براي امروز داشته باشيد شايد تا فردا بادي، باراني و رعد و برقي بزند و كمي جو را پاييزي تر بكند.

پرده
ضرب المثل ها و جاده هاي سربي
تا چند ماه آينده انتشارات مازيار مجموعه داستان هاي امثال شامل هزار داستان مثل را منتشر مي كند. اين مجموعه شامل مثل هايي است كه روايت داستان گونه اي دارد. مجموعه ديگري هم با عنوان ضرب المثل هاي فارسي كه شامل بيشتر از 100 مثل فارسي است، قرار است به زودي تاليف شود. با وجود اينكه منابع مختلفي از۳۰۰ كتاب مستقل وغير مستقل از امثال و حكم دهخدا گرفته تا داستان نامه بهمنيار و جامع التمثيل در اين زمينه وجود دارد، اما دفتر تدوين ضرب المثل هاي فارسي تصميم دارد، تمام امثال مكتوب وغير مكتوب كشورهاي فارسي زبان را در مجموعه مستقلي ارايه كند. همچنين دفتر ادبيات، هنر و مقاومت انتشارات سوره خاطرات سردار احمد سوداگر در كتابي با عنوان جاده هاي سربي و به كوش محمدمهدي بهداروند منتشر كرده است. احمد سوداگر كه از نيروهاي اطلاعات وعمليات درجنگ بوده و در همان اوايل جنگ يك پايش را از دست داده از سال 67 به پيشنهاد بهداروند خاطراتش را مي گويد و بعد از پياده كردن 37 نوار كاست جاده هاي سربي نوشته مي شود.

پايتخت
پياده به سوي آسمان 
جريان يك روز زندگي شهري را در ذهن بسازيد. شما از خانه خارج مي شويد، چند دقيقه بعد به مركز شهر مي رسيد و به زندگي اميدوار مي شويد! اين اميدي كه گفتيم بابت چشم دوختن به يك مجسمه يا نقاشي است. فعلا اين اميد رويايي را در ذهن داشته باشيد تا نوبت اميد واقعي برسد.
اين مقدمه بهانه اي بود تا برسيم به خبر ساخت سمبل اميد در نيويورك. هر روز حداقل 750 هزار نفر با عبور از راكفلرسنتر - يكي از تاسيسات مركزي شهر نيويورك- به زندگي اميدوار مي شوند.
اين آدم ها فقط كافي است سرشان را بلند كنند تا زندگي شهري برايشان جذاب شود. در محوطه ميان ساختمان ها، جايي كه زمستان ها محل قرار دادن درخت عظيم كريسمس راكفلر است، آدم هايي ديده مي شوند كه بي اعتنا به اتفاقات زير پايشان، روي يك ستون مورب - به ارتفاع 100 پا و زاويه 75 درجه - ابرها را نشانه رفته اند. آنها به سوي بالا در حركت هستند، بدون وحشت از لغزيدن و افتادن.
جنس اين مجسمه هنري از فولاد است و به اندازه طبيعي ساخته شده. هدف از ساخت اين مجسمه، اميدوار ساختن اهالي نيويورك به آينده است. البته منتقدان سختگير، هنرمند سازنده اين اثر را سهل انديش مي دانند، اما جذابيت اين هنر در همان سادگي و صراحت پيام مثبت آن است.
اين اثر هنري كاري از جانان بروفسكي است كه به همت صندوق هنر عمومي ساخته شده و به مدت 2 ماه در معرض ديد عموم قرار مي گيرد. اصولا كار اين موسسه ارايه سفارش به هنرمندان نيويوركي است. آثار آنها به صورت موقت يا دايم، براي زيباسازي شهر مورد استفاده قرار مي گيرد.
بروفسكي در 10 سال اخير وقت خود را صرف ساختن مجسمه هاي عظيم براي نصب در ميادين و پارك ها كرد و تاكنون 30 اثر در مقياس عظيم از او در شهرهاي گوناگون جهان نصب شده است. از جمله همين اثر پياده به سوي آسمان به شكل هاي ديگر در دو شهر اروپا نصب شده است. در آلمان، يك مرد تنها روي ستون مورب دراز به سوي آسمان در راه است و در نمونه ديگري از همين اثر با يك هيكل، در استراسبورگ فرانسه، يك زن تنهاست كه روي ستون فولادين به سوي آسمان در حركت است.
بروفسكي در مصاحبه اي اشاره كرد كه بيرون آوردن هنر از گالري و موزه كه تماشاگر خاص خود را دارند و قرار دادن در ميادين و خيابان ها، زباني همگاني مي طلبد تا بلافاصله رهگذران را جذب كند.
به هر حال اين خبر را نوشتيم تا شايد كسي هم به فكر اميدوار كردن ما به زندگي بيفتد.

ستون شما
آدرس اشتباه بوده 
احتراما، در پاسخ به شكوائيه مندرج در روزنامه همشهري مورخ 4/5/83 در خصوص روشنايي معابر انتهاي اتوبان همت به سمت شهيد باقري مطلب ذيل اعلام مي شود.
به آگاهي اهالي محترم انتهاي بزرگراه همت به سمت شهيد باقري مي رساند كه آدرس اعلام شده دقيق نمي باشد، لذا مقتضي است آدرس دقيق محل مورد نظر را به اين شركت با شماره تلفن 8842363 اعلام تا اقدام لازم معمول شود.
روابط عمومي شركت توزيع نيروي برق شمال شرق تهران
حتما كارت 
با احترام، پيرو مطلب مندرج در صفحه 15 مورخ 29/4/83 آن روزنامه با عنوان معاف پزشكي وماجراها جوابيه اي به شرح ذيل ارسال مي شود. براساس آئين نامه و مقررات موجود كه به تصويب هيات وزيران رسيده است، متقاضيان شركت در آزمايش هاي رانندگي و اخذ گواهينامه مي بايستي كارت معافيت دائم با تاييد شوراي پزشكي وظيفه عمومي يا كارت معافيت موقت طبق استعلام از مراجع ذي ربط مانند معاونت راهور ارايه نمايند.
مركز اطلاع رساني ناجا
... باز هم پاركبان 
احتراما، عطف به مطلب مندرج در صفحه 15 مورخ 23/4/83 مبني بر اولين مشكلات پاركبان؛ به آگاهي مي رساند گزارش اعلامي مربوط به روزهاي اول طرح است و احتمالا اشكالاتي متصور بوده است كه به تدريج رفع خواهد شد.
مركز اطلاع رساني فرماندهي انتظامي تهران بزرگ 
رفع مشكل
در پاسخ به مطلب عنوان شده مورخ 18/4/83 در آن روزنامه وزين در خصوص آب و برق در نوسان باستحضار مي رساند:
با تلاش همكاران منطقه برق قدس و با تعويض تعدادي از تجهيزات 20 كيلو ولت نسبت به رفع مشكل اقدام گرديد.
سيد امير پيامي
مدير روابط عمومي شركت توزيع نيروي برق شمالغرب تهران
مقدور نيست 
بازگشت به مطلب مندرج در روزنامه شماره 3452 مورخ 11/5/83 تحت عنوان خط جديد قرار دهيد خواهشمند است جوابيه اين شركت درج گردد.
در حال حاضر برقراري خط اتوبوسراني  از مبدا ميدان آزادي به رسالت مقدور نمي باشد و مسافران گرامي مي توانند علاوه بر ميني بوس هاي خط مذكور از دو خط اتوبوسراني آزادي به ونك و از ميدان ونك به رسالت استفاده كنند.

تهرانشهر
ايرانشهر
خبرسازان
دخل و خرج
در شهر
زيبـاشـهر
سفر و طبيعت
طهرانشهر
|  ايرانشهر  |  تهرانشهر  |  خبرسازان   |  دخل و خرج  |  در شهر  |  زيبـاشـهر  |  سفر و طبيعت  |  طهرانشهر  |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   چاپ صفحه   |