پنجشنبه ۲۳ مهر ۱۳۸۳ - سال دوازدهم - شماره - ۳۵۲۵
كريستوفر ريو، در سن 52 سالگي، ديگر از خواب برنخاست 
آخرين پرواز سوپرمن 
019590.jpg
نادر شاكرين - كريستوفر ريو، ستاره فيلم هاي سينمايي سوپرمن كه پس از يك حادثه تقريبا مرگبار سواركاري، براي 9 سال فلج شده بود، بالاخر يكشنبه شب بر اثر ناراحتي قلبي در سن 52 سالگي دار فاني را وداع گفت. شنبه، كريستوفر در منزل بود كه ناگهان به خاطر حمله قلبي به كما رفت. بلافاصله او به بيمارستان بخش شمالي وينچستر منتقل شد و تحت مراقبت هاي ويژه پزشكي قرار گرفت.
بدن كريستوفر به خاطر بي تحرك ماندن، مرتب زخم مي شد و بار آخر اين مساله كار دست او داد. گردن سوپرمن، مه 1995 ، در يك مسابقه اسب سواري در شهر كولپپر شكست. در آغاز، قهرمان داستان، نه تنها نمي توانست خود را حركت دهد، بلكه در نفس كشيدن هم مشكل داشت. او ماه ها تمرين كرد تا بتواند بر اين مساله فائق شود. مارس 1996 كريستوفر در مراسم اهداي جوايز اسكار حاضر شد و با سخنراني خود درباره معلولان نخاعي، اندوه و تحسين همگان را برانگيخت. دو سال بعد كريستوفر دوباره به صحنه بازگشت تا فيلم شيشه عقب را كارگرداني كند و حتي خود به عنوان هنرپيشه بازي زيباي خود را بار ديگر به رخ تماشاچيان بكشد. اين فيلم، بازسازي كاري از آلفرد هيچكاك است كه در آن مردي كه روي صندلي چرخدار زندگي مي كند به قتل همسايه خود پي مي برد. كريستوفر به خاطر اين فيلم، جايزه بهترين هنرپيشه مرد را به خود اختصاص داد. او در مورد بازي خود گفت: من بسيار نگران بودم كه هنرنمايي با صدا و چهره ام، مرا قادر نكند تا به طور موثر داستان را روايت كنم، ولي زماني كه پي بردم اگر واقعا تمركز كنم، اجازه مي دهم تا انديشه ام بروز پيدا كند و ديگران آن را بر چهره ام بخوانند، با گنجاندن تعداد زيادي نماي نزديك، يقين داشتم كه افكار من درك خواهد شد. در آغاز هزاره جديد ميلادي، كريستوفر توانست انگشت اشاره اش را حركت دهد و تسلط بيشتري روي دست و پاهايش پيدا كند. رفته رفته حس به اندام فلج او بازگشت و او توانست راه برود. كريستوفر مي گفت: من اجازه ندادم كه معلوليت روش زندگي ام را تحت تاثير قرار دهد. من احساس شكست نمي كردم و قراردادن هدفي كه رسيدن به آن خيلي هم آسان نباشد كمك زيادي به بهبودي من كرد. هيكل 189 سانتيمتري و ورزشكاري اين مرد باعث شد كه در سال 1978 به طور طبيعي نقش سوپرمن را به خود اختصاص دهد. بد نيست بدانيد كريستوفر خود به جاي بدلكار سوپرمن بازي مي كرد و شخصيت قهرمان را با تمام وجود پياده مي كرد. او در گفت وگو با روزنامه لس آنجلس تايمز در سال 1983 گفت: نگاه كنيد، من پرواز مي كنم و شجاع هستم. من مي ايستم و جهان را به عقب باز مي گردانم، من با كودكان و حيوانات كوچك مهربان هستم و گربه ها را از بالاي درختان نجات مي دهم. ديگر چه كاري براي سوپرمن باقيمانده كه تاكنون آن را انجام نداده باشد؟ كريستوفر ريو در فيلم هاي زيادي ظاهر شد، آثاري چون جايي در زمان، دهكده نفرين شده ها، باقيمانده روز و شهرت صبح.
۲۵ سپتامبر 1952، در شهر نيويورك كريستوفر متولد شد. او فرزند يك نويسنده رمان و يك خبرنگار روزنامه بود. او 10 ساله بود كه براي اولين بار در نمايشي در تئاتر مك كارتر پرينستون نيوجرسي روي صحنه رفت. كريستوفر 12 سال بعد از دانشگاه كرنل فارغ التحصيل شد وفعاليت هنري خود را با بازي در مجموعه داستاني عشق زندگي ادامه داد. او گهگاه در نمايش هم شركت مي كرد و توانست به عنوان نوه كاترين هپبورن در مساله جاذبه اولين نقش خود را در تئاتر برادوي ايفا كند. اولين كار سينمايي كريستوفر غرق شدن بانوي خاكستري، داستان از بين رفتن يك زيردريايي بود. بعداز آن در سال 1978 سوپرمن خلق شد و او توانست از بين 200 داوطلب بازيگري، قهرمان فيلم شود. كريستوفر ورزشكاري پرانرژي بود. او چندين اسب داشت و هميشه در رقابت هاي پرش با اسب شركت مي كرد. در سال 1995، اسب او در مسابقه اي از روي دو مانع پريد، ولي ناگهان كنار مانع سوم ايستاد و او به زمين پرت شد و ... پزشكان اعلام كردند گردن سوپرمن جابه جا شده و به نخاع او آسيب رسيده است.

دانشمند دالي در راه همانندسازي درماني جنين انساني
019575.jpg
لا له ميراسكندري - دانشمند انگليسي خالق Dollyاولين گوسفند همانندسازي شده قصد دارد جنين انسان را همانندسازي كند؛ به اميد پيدا كردن راه حل مناسب براي درمان بيماري نورون هاي حركتي.
پرفسور يان ويلموت براي همانندسازي سلول هاي ايدز از بيماران جهت كشف مراحل بيماري از اداره توليد مثل و جنين شناسي انساني انگلستان درخواست اجازه نامه كرده است.
اگر اين درخواست تاييد شود، دومين باري خواهد بود كه دانشمندان انگلستان به همانندسازي جنين انساني جهت تحقيقات پزشكي برگ سبز نشان مي دهند. پرفسور ويلموت قبلا هم تقاضاي خود را در آوريل گذشته تكرار كرده بود.
بيماري نورون هاي حركتي، وضعيتي است كه در آن نورون هاي حركتي مغز و نخاع كه دستورات را به صورت پالس هاي الكتريكي به عضلات منتقل مي كنند، دچار آسيب مي شوند.
پرفسور ويلموت قصد دارد با همانندسازي سلول هاي بيماران، جنين هايي توليد و به كمك آنها شروع بيماري را حين رشد و تكامل سلول بررسي كند.
وقتي انگلستان در آگوست، برگ سبز همانندسازي جنين انساني را به تيمي از دانشگاه نيوكاسل سپرد در حقيقت، خط مقدم تحقيقات جهاني روي سلول هاي پايه قرار گرفت. دانشمندان معتقدند كه سلول هاي پايه كه توانايي تبديل شدن به صدها نوع مختلف بافت بدن انساني را دارا هستند كليد درمان بيماري هايي مثل پاركينسون و آلزايمر هستند، ولي منتقدان مي گويند كه اين كار غير ضروري است و باعث مي شود تا دانشمندان فرصت  طلب سعي كنند بچه انسان را همانندسازي كنند.
پرفسور ويلموت مي گويد: علم هميشه دوجنبه دارد. ما به بيماران مبتلا به بيماري عصب حركتي و آنهايي كه بعدها ممكن است مبتلا شوند مديون هستيم.ولي گروه هاي مختلفي با اين نظريه مخالف هستند. آنها مي گويند: ما هميشه مخالف خلق حيات انسان توسط انسان بوده ايم و جنين انسان هم دقيقا حيات انساني است، حتي وقتي كه ادعاها مبني بر استفاده از همانندسازي براي درمان بيماري هاي سخت باشد. عقيده علمي همه گيري وجود دارد كه تحقيقات مي تواند روي سلول هاي پايه بزرگسالان انجام گيرد، ولي استفاده از سلول پايه انساني براي هر منظوري غلط است. 
همانندسازي براي توليد كپي هايي از بچه انسان در همه جاي دنيا و از جمله انگلستان ممنوع است، ولي استفاده از همانندسازي با اهداف درماني، تحت شرايط خاص، از سال 2002 مجاز و قانوني است.
پرفسور ويلموت مي گويد: همانندسازي ضروري است، چون سلول هاي كليدي بيماران مبتلا به بيماري سلول حركتي در سيستم عصبي مركزي قرار دارند و نمي توان از آنها نمونه برداري كرده و رويشان آناليز انجام داد.
سازمان ملل قصد دارد در ماه اكتبر جلساتي در جهت متوقف كردن همانندسازي هاي درماني و غيردرماني برگزار كند. انگلستان و بعضي از كشورهاي ديگر در حال مشاوره هستند تا اجازه تصميم گيري شخصي براي استفاده از همانندسازي براي مقاصد درماني را داشته باشند، ولي آمريكا با هر نوع همانندسازي مخالف است. جورج بوش، رئيس جمهوري آمريكا در سخنراني اش در سازمان ملل هفته گذشته گفت: من از تمام دولت ها تقاضا مي كنم تا يك اصل مهم و اساسي را بپذيرند: هيچ حيات بشري نبايد براي منفعت حيات بشري ديگري توليد يا نابود شود.
ولي پرفسور ويلموت معتقد است كه استفاده درماني از عمليات همانندسازي، غير اخلاقي نيست. وي مي گويد: ترس از تحقيق روي جنين انساني و از دست دادن درمان هاي موثر، يك تراژدي واقعي است.

چارچوب
چيني هاي شكننده
019581.jpg
بالاخره، جمعيت زياد دردسرهايي را به همراه دارد. چين با يك ميليارد و خرده اي جميعت داراي آمار 680 كشته در روز است، البته اين تعداد بر اثر سوانح طبيعي يا جرم و جنايت از بين نمي روند، بلكه تصادف هاي رانندگي عامل مرگ اين افراد است، به همين خاطر سازمان بهداشت جهاني ، چين را در تنگنا قرار داده است تا به وضعيت راه هايش سر و سامان بدهد. آقاي چاي هين عكاس خبرگزاري فرانسه توانست از دوچرخه يكي از شهروندان چيني كه بر اثر تصادف به رحمت ايزدي رفت تصويري بگيرد.

سرقلم
آلودگي هواي پكن و لغو نمايش هوايي براي شيراك 
بر اثر پراكنده شدن دود خطرناكي در پكن، نمايش هوايي مخصوص شيراك لغو شد.به نوشته دوشنبه روزنامه گاردين در اينترنت، بر اثر پراكندگي دود خطرناكي در شهر پكن به ميليون ها نفر از ساكنان آن هشدار داده شد در خانه هاي خود بمانند و نمايش هوايي مخصوص ژاك شيراك رئيس جمهوري فرانسه نيز لغو شد.اين دود خطرناك ناشي از سوخت بنزين بي كيفيتي است كه در خودروهاي به سرعت رو به افزايش پكن استفاده مي شود. مسوولان اين شهر گفتند با وجود اقداماتي كه براي پاكسازي هوا و آماده سازي شرايط براي بازي هاي المپيك پكن اتخاذ شده، تراكم اين دود در چند سال اخير بي  سابقه بوده است.بر اساس گزارش بانك جهاني، 16 شهر از 20 شهر جهان كه بيشترين آلودگي هوا را دارند در چين است و پكن از جمله اين شهرهاست. سازمان حفاظت از محيط زيست چين اعلام كرد سوخت بنزين عامل 79 درصد از آلودگي هواي شهرهاي اين كشور است.به هر حال انتظار مي رود با توجه به اين اوضاع نگران كننده، مسوولان چيني براي فراهم كردن آسماني آبي در سال 2008 و حفظ وجهه ميزباني بازي هاي المپيك به هر اقدامي حتي بستن كارخانه ها و ممانعت از تردد خودروها در زمان اين بازي ها مبادرت كنند.

اشكوب
بيش از 400 ايراني در بازداشتگاه هاي عراق
بر اساس آمارهايي كه سفارت جمهوري اسلامي ايران در بغداد جمع آوري كرده است، بيش از 400 نفر از اتباع ايراني در زندان هاي عراق به سرمي برند. حسن قمي كاردار سفارت جمهوري اسلامي ايران در بغداد در مصاحبه با واحد مركزي خبر با بيان اين مطلب افزود: ايرانيان در بازداشتگاه هاي شهرهاي مختلف عراق مانند كوت، بدره، نجف، حله و ابوغريب زنداني هستند. وي با اشاره به تلاش هاي جمهوري اسلامي ايران براي آزادي اين افراد گفت: براساس توافق هايي كه با مقامات عراقي از جمله وزير كشور، وزير دادگستري و استاندارهاي محلي صورت گرفت ، دوشنبه 130 نفر از اتباع ايراني كه در زندان كوت بازداشت شده بودند، آزاد شدند.كاردار سفارت جمهوري اسلامي ايران در بغداد گفت: در حال مذاكره با مقامات عراقي براي تصويب يك پروتكل جديد هستيم تا براساس آن حضور زائران ايراني همراه باعزت، كرامت، ارايه خدمات لازم و تامين امنيت باشد. وي افزود: درخواست ما از مردم ايران اين است كه به هيچ وجه به صورت غير مجاز وارد خاك عراق نشوند كه مشكلات عديده اي را به دنبال خواهد داشت.

زاويه روز
بروز مشكل ايمني در نيروگاه  هسته اي آمريكا
019587.jpg
يك روزنامه چاپ آمريكا با انتشار گزارشي اعلام كرد يكي از بزرگترين نيروگاه هاي هسته اي آمريكا در ايالت نيوجرسي اين كشور با مشكلات ايمني روبه رو شده است.روزنامه نيويورك تايمز در ادامه گزارش خود افزود: كارشناسان دولتي و صنايع هسته اي آمريكا طيف گسترده اي از مشكلات را در نيروگاه هسته اي سيلم Salem واقع در ايالت نيوجرسي يافته اند كه از آن جمله مي توان به مشكلاتي در نشت از ژنراتور، كنترل هاي غير مطمئن بر يك راكتور و كارگراني كه به علت فقدان تعمير و مراقبت كافي از دستگاه ها از كار خود ناراضي اند اشاره كرد.يك گروه كارشناسي هسته اي اوايل امسال به شركت مالك نيروگاه سيلم كه دومين نيروگاه بزرگ توليد برق هسته اي در آمريكاست اعلام كرد اين نيروگاه با مشكلاتي روبه رو است كه فقدان قطعات يدكي و نامطمئن بودن تجهيزات موجود در اتاق كنترل، از جمله مهمترين اين مشكلات است. همچنين تعدادي از كاركنان اين نيروگاه  از آن واهمه داشتند كه در صورت خاطرنشان كردن موارد فقدان ايمني در بخش هايي از اين نيروگاه، با مواخذه مديران خود روبه رو شوند كه به همين علت تعدادي از موارد را گزارش نكردند و دست كم دو نفر از كاركنان اين نيروگاه گفتند كه پس از گزارش مواردي از بروز مشكل در نيروگاه، كاركنان مافوقشان آنها را تهديد كردند كه اين كار آنها را تلافي مي كنند.بيشتر اين مشكلات نيروگاه از فقدان تعمير و مراقبت كافي ناشي مي شود و مقامات دولت فدرال آمريكا پس از بررسي اين موارد اعلام كردند كه اگر به اين مشكلات رسيدگي نشود، اين نيروگاه با خطر جدي روبه رو مي شود. مقامات اين نيروگاه قصد دارند تا براي تعميرات اساسي، فعاليت يكي از 3 راكتور فعال اين نيروگاه را متوقف كنند. آنها همچنين مي گويند تعدادي از مشكلات كنوني را حل و فصل كرده اند و قرار است ساير مشكلات از جمله سيستم هاي اتاق كنترل راكتور و ژنراتورها را نيز به زودي حل كنند.كريستوفر بيكن، مدير جديد اين نيروگاه مي گويد فرآيند تعمير و حل مشكلات فني و ايمني اين نيروگاه بسيار طولاني است.
مقامات نيروگاه سيلم در سال 1995 در اقدامي داوطلبانه 2راكتور اين نيروگاه را به علت فقدان تعمير و نگهداري لازم 2 ساعت تعطيل كردند. مقامات دست اندركار مي گويند: خرابي پمپ هاي آب، نشت روغن از برخي از منافذ، فرسوده بودن سيستم هاي هيدروليك، بيرون زدن گرماي شديد از يكي از ژنراتورها به طوري كه كارگران مجبور به استفاده از ماسك هاي تنفسي هستند و برخي مشكلات ديگر ازجمله حادترين مسايل فني و ايمني اين نيروگاه است.كميسيون نظارت بر ايمني هسته اي آمريكا پس از تحقيقي 9 ماهه درباره نيروگاه سيلم اعلام كرد بازرسي ها از اين نيروگاه تشديد مي شود و شركت مالك اين نيروگاه بايد مشكلات كنوني را حل كند.
يك گروه ناظر بر فعاليت هاي هسته اي آمريكا به نام اتحاديه دانشمندان نگران، از اين كميسيون خواست تا هنگامي كه تمام مشكلات نيروگاه سيلم حل نشده است، اين نيروگاه تعطيل شود اما منتقدان مي گويند نيازي به اين شدت عمل نيست.مشكلات اين نيروگاه از مارس سال گذشته شديدتر شد و آن هنگامي بود كه سوپاپ برگشت توربين از يكي از راكتورهاي اين نيروگاه بيرون پريد. وظيفه اين سوپاپ كمك به كنترل فشار در داخل راكتور بود. كاركنان بلافاصله راكتور را خاموش كردند. سرانجام سوپاپ در جاي اوليه خود محكم شد، اما اين واقعيت كه مديران تصميم گرفتند تا بدون تعمير سوپاپ، راكتور را بار ديگر راه بيندازند باعث شگفتي كاركنان شد.

كوتاه تر از گزارش
سيد حسين غضنفري 
زن سنگ فروش
019584.jpg
دادگاه زني كه به اتهام فروختن سنگ به آشوبگران، توسط پليس دستگير شده بود، در 15 نوامبر برگزار مي شود. اين زن قصد داشت تا با فروختن سنگ به آشوبگران كه بعد از كشته شدن يك موتورسوار به دست پليس به خيابان ها ريخته بودند، هزينه هاي تلوزيون كابلي خود را تامين كند. خانم تيلور متهم 32 ساله، در بازجويي ها به پليس اظهار داشت كه سنگ هاي كوچك را يك دلار و بزرگترها را 5 دلار مي فروخته است. آشوبگران با پرتاب سنگ به پليس و نابود كردن 21 خانه خسارات قابل توجهي به بار آوردند. اين زن كه سود حاصل از فروختن سنگ ها را 70 دلار اعلام كرد به پليس گفت: پس از آنكه سنگي بر سرش اصابت كرد، از فروختن سنگ ها منصرف شد. وي ممكن است به 10 سال حبس محكوم شود.
دستگيري مادر بزرگ خلافكار
يك مادر بزرگ 38 ساله آمريكايي به جرم فروختن كوكائين در حضور نوه 3ساله اش دستگير شد. اين مادر بزرگ جوان به همراه سه مرد ديگر دستگير شده است. نوه اين زن نيز تحت حمايت سازمان دولتي مربوطه قرار گرفته است. هيچ گزارشي از مادر اين دختر 3 ساله چاپ نشده. اميدواريم نوه اين مادر بزرگ، پا جاي پاي وي نگذارد.
جريمه رشوه دادن به معلم 
019578.jpg
دانش آموز 17 ساله آمريكايي به جرم دادن پيشنهاد رشوه به معلم خود تحويل پليس داده شد. وي در نامه اي كه همراه كمتر از 100 دلار پول بود به معلم خود نوشت اگر براي من حاضري بزني، پولدارت مي كنم! معلم وي كه مدرس ادبيات انگليسي است اين نامه را تحويل ناظم مدرسه داد و وي نيز ماجرا را به اطلاع پليس رسانيد. مامور پليس كه اين دانش آموز را دستگير كرده است، گفت: در طول 26 سال فعاليتم نشنيده بودم كه دانش آموزي قصد دادن رشوه به معلمش را داشته باشد. در صورتيكه اين دانش آموز به عنوان يك بزرگسال محكوم شود، ممكن است تا به 20 سال حبس و پرداخت 250 هزار دلار جريمه محكوم شود.پليس مشغول بررسي اين مساله است كه آيا اين نامه صرفا يك شوخي بوده است، يا خير! ظاهرا اين دانش آموز قصد داشته است تا با غيبت از مدرسه يك محموله مواد مخدر را براي عده اي بياورد.
كانديداي 17 ساله
رادين فيهان نيلسون كه قصد دارد در انتخابات محلي شهر سنت كوريكس ريور اكثريت آرا را براي تصاحب پست شهرداري به دست آورد، از شعار انتخاباتي جالبي استفاده مي كند. فاسد نشده به خاطر سال ها تجربه دليلش؟ واضح است، او فقط 17 سال دارد و فرصت يادگيري شارلاتان بازي را پيدا نكرده است. اين دختر 17 ساله مي گويد كه مردم بايد حق انتخاب داشته باشند و من هم براي آنان گزينه اي ديگري اضافه كردم تا به راحتي انتخاب خود را انجام دهند. هر چند كه قانون ايالتي مي گويد: شخصي كه انتخاب مي شود بايد 21 سال سن داشته باشد، اما كوين كوربيد مسوول برگزاري انتخابات مي گويد كه انتخاب مردم بر اين قانون ارجحيت دارد.

دكه
019593.jpg
روند بازسازي عراق توسط آمريكاييان
ظهر است و روده كوچك، روده بزرگ را مي خورد. براي خريدن ساندويچ به يك مغازه مي رويد. شما سفارش يك ژامبون مرغ مي دهيد و در گوشه اي مي ايستيد تا غذا آماده شود. روزنامه اي كنار صندوق توجه شما را جلب مي كند. عكس كريستوفر لي بر زمينه سياه راوي خبر مرگ اوست. صندوقدار مغازه كمي عصبي است زيرا شنيده است كه در انگليس تعداد كارت هاي اعتباري براي هر فرد محدود شده است.
كنار ديوار دو مرد عرب همبرگر مي خورند و در مورد خلع سلاح ياران مقتدي صدر سخن مي گويند. قبل از شما يك دختر روسي، هات داگ سفارش داده است. او كه مانند مسكو براي زمستان آماده شده است، غذاي خود را مي گيرد و مي رود. كارگر مغازه، شما را صدا مي زند و ساندويچ تان را همراه با يك تبليغ به شما مي دهد. برگه آگهي مربوط به يك موسسه آموزش مديريت است كه كاريكاتور جذابي در آن است.
019566.jpg
019569.jpg
019572.jpg
019563.jpg

خبرسازان
ايرانشهر
تهرانشهر
دخل و خرج
در شهر
طهرانشهر
عكاس خانه
|  ايرانشهر  |  تهرانشهر  |  خبرسازان   |  دخل و خرج  |  در شهر  |  طهرانشهر  |  عكاس خانه  |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   چاپ صفحه   |