سه شنبه ۲۸ مهر ۱۳۸۳ - سال دوازدهم - شماره - ۳۵۳۰
كالا هاي ارزان چيني صداي همه توليدكنندگان را درآورده است
چيني ها از قبل برنامه داشتند
حالا يك ميليارد و 300 ميليون نفر با هم متحد هستند. آنان دست به دست هم داده اند تا در دنياي حاضر كه عصر تكنولوژي و ارتباطات نامگذاري شده ،  عرض اندام كنند
020523.jpg
نتيجه اش مي شود امروزي كه ساعت ضدآب چيني در ميدان هفتم تير تهران با قيمت 500 تومان به فروش برسد
به اندازه كرايه تاكسي آزادي - ميدان امام حسين (ع)

تا كجا چنين پيش مي تازند؟ چيني ها اقتصادمان را فلج كرده اند. شايد در اندازه هاي كلان، ارز زياد و چشمگيري از كشور خارج نكنند، ولي وقتي جا به جا ميدان هاي شهر را نظاره مي كنيم، كالاهاي چيني را مي بينيم كه در يك چشم بر هم زدن فروخته مي شوند .
كالاهاي چيني نه نياز به چانه زني دارند، نه ورانداز كردن خاصي. خيلي تند فروخته مي شوند. آنقدر قيمت اجناس ارزان است كه ديگر ذهنيتي براي چانه زني باقي نمي ماند.
عمده كالاهاي چيني كه وارد ايران مي شود و اين همه سريع به فروش مي رود، بيشتر ، مواد مصرفي است. چيني ها معروف شده اند به توليدكنندگان كمي. آنها با جمعيت فوق العاده اي كه دركشورشان دارند، توانستند به نقاط وحدتي دست پيدا كنند. حالا يك ميليارد و 300 ميليون نفر با هم متحد هستند. آنان دست به دست هم داده اند تا در دنياي حاضر كه عصر تكنولوژي و ارتباطات نامگذاري شده ،  عرض اندام كنند. چيني ها معروف شده اند به پشتكاري كه بيشتر به سماجت مي ماند. با جمعيت كثيرشان هر صبح با زنگ كارخانه مشغول كار مي شوند، بي آنكه صحبت كنند. صرفا نگاه و ذهنشان را به كار مي دهند و خيلي خشك و مقرراتي تا ساعت استراحت و تنفس با دقت كارشان را انجام مي دهند.
تاريخچه اي از احاطه چيني ها
14۱۵، سال پيش از امروز را مرور مي كنيم. اخباري كه از چين مي رسيد، نويد چنين روز شكوهمندي را براي اين مردم پرتلاش داشت. حوالي سال هاي 67 بود كه مجله دنياي ورزش مقاله اي راجع به ورزش همگاني صبح در چين نوشته بود. از رئيس تا كمترين رتبه شغلي در چين هر صبح به نرمش و ورزش صبحگاهي مي پرداختند؛ 20 دقيقه ورزش كه جزئي از ساعات كاري ايشان محسوب مي شد. اين برنامه ها چند سال پس از نجات چين از مواد مخدر، شكل گرفت. برنامه ضد اعتياد آنان نيز در خور توجه است. چيني ها نمي توانستند در مقابل غول دنياي مخدر بايستند. در كشورشان مزارع زيادي به كشت خشخاش اختصاص پيدا كرده بود.
مسوولان كشور،  خشخاش را به شكل كوپني به مردمشان عرضه كردند. براي هر وعده بدون آگاهي مصرف كنندگان از ميزان مرفين مي كاستند و به جاي آن گياهان ديگر مي افزودند. سپس طي اطلاعيه اي از مصرف كنندگان تقاضا كردند، چند روز ترياك مصرف نكنند. زمان گذشت و ساعت بارها نواخت.
روزها، ساعت ها را خوردند و پيش تاختند. دولت از مصرف كنندگاني كه مدتي بدون آگاهي تنها گياهان دارويي استفاده مي كردند و مرفيني در بدنشان وجود نداشت،  دعوت به استعمال كرد. اينان كه دوباره براي استفاده مخدر به داروخانه مراجعه كرده بودند، كساني بودند كه نه بر حسب نياز جسمي و روحي كه مشكل اتلاف وقت به اعتياد داشتند. آنها را سوار كشتي كرده و بر اقيانوس فرستادند. كشتي را به توپ بستند و خيالشان از بابت اينگونه مصرف كننده ها آسوده شد. سپس قوانين بسيار خشن براي چنين بزه هايي در نظر گرفتند.
كنترل جمعيت چين در مرزهاي پهناورش كار ساده اي نيست. آنان برنامه ريزي درازمدت كردند و امروز شاهد موفقيت شان هستيم.
همان روزهاي دهه 60 بود كه اخباري به گوشمان مي خورد و نظام آموزشي ايران بي توجه از كنار آن عبور مي كرد. مبني بر اينكه بسياري از ساعت هاي كامپيوتري موجود در بازار ايران ساخته دانش آموزان هنرستاني چيني است كه راهي بازارهاي جهان سوم مي شود. نتيجه اش مي شود امروزي كه ساعت ضدآب چيني در ميدان هفتم تير تهران با قيمت 500 تومان به فروش برسد. به اندازه كرايه تاكسي آزادي - ميدان امام حسين ع. محصولات چيني با شمارش زياد و قيمت ارزان وارد مرزها مي شود. از گمرك وارد نمي شود كه تعرفه هاي گمركي بساط تجارتشان را به هم بريزد. در قالب كالاي قاچاق به شكل انبوه وارد مي شود و در حال حاضر يكي از بغرنج ترين مسايل اقتصادي كشور ايران است. وضعيت كالاي قاچاق در قد و قواره مواد مخدر به اقتصاد ما لطمه وارد مي كند. بسياري از توليدكنندگان داخلي دست از كار شسته اند، در كارگاه ها را چفت زده اند و خود به بازار واسطه گري محصولات چيني وارد شده اند. هرچند اين حقايق تلخ است ولي قابل اغماض نيست.
ورود ارزان و تلخ 
چيني ها برنامه ريزي كردند و به اهدافشان دست يافتند. ما در اين مدت اما دست روي دست گذاشتيم و همه چيز را ساده گرفتيم. البته براي شروع امروز نيز دير نيست. اگر بتوانيم برنامه هاي منسجمي بريزيم، شايد راه گريزي براي نجات از وضع فعلي پيدا كنيم. بايد بازارهاي مصرف را از چنگ چيني ها درآوريم يا اگر توانش را نداريم و هزينه هاي زيادي مي طلبد، براي توليد و صادرات كلان در بخش هاي ديگر برنامه ريزي كنيم.
بازار چين در 3 مرحله كار مي كند. يعني هر جنس چيني 3 فاز از زندگيش را طي كرده تا دور ميدان هفتم تير يا ولي عصر ع مي آيد و در قبال اسكناس سرخ يا سبزرنگ به دست مشتري و مصرف كننده مي رسد. توليدكننده، بازارياب و فروشنده 3 طبقه اشتغال بازار چين است. توليدكننده صرفا به توليد انبوه مي انديشد نه كاري به بازاريابي دارد و نه فروش. او از دولت يارانه مي گيرد تا جنس ارزان و زياد توليد كند. بازارياب بدون دخالت وحضور كسي و با كمك يارانه اي كه از دولت چين مي گيرد، بازارهاي مختلف را وارسي مي كند. در حال حاضر كشورهاي جهان سوم بهترين گزينه بازار چين به شمار مي آيند. دولت هزينه حمل و نقل تا ديوار چين را نيز پرداخت مي كند. تجار چيني كه قصد فروش كالا در كشورهاي همسايه توسعه نيافته را دارند، تا كناره هاي مرز بي  هزينه مي آيند، تحقيقات بازاريابي انجام شده و كالاها را براساس بازار تقاضا به كشورهاي ديگر ارسال مي كنند.
توليد در چين به شكلي باور نكردني ارزان در مي آيد. آنها يك مديريت ويژه اي دارند. در اين روش معتقدند؛ يك نفر فكر مي  كند، 10 نفر كار. ولي كسي در كار ديگري دخالت نمي      كند. آنها با اتحاد و انسجام، بازار پوشاك، منسوجات، لوازم التحرير، لوازم خانگي و بسياري كالاهاي مصرفي ديگر را از پا انداخته اند. بايد براي مقابله در برابر اين موج سهمگين كالاهاي ارزان چيني چاره اي انديشيد. قبل از آنكه ديگر بازارها نيز زير بار كسادي بازار كمرشان خم شود.

خرج
گوشت گران نمي شود
020514.jpg
رئيس اتحاديه تعاوني دامداران استان تهران گفت: قيمت گوشت قرمز در ماه مبارك رمضان افزايش نخواهد يافت .
حبيب الله نجفيان در جمع خبرنگاران افزود: اين اتحاديه در تلاش است كه همچنان عرضه بهداشتي و بسته بندي گوشت قرمز با نرخ تعادلي را در سطح فروشگاه مركزي ملاصدرا و غرفه هاي سازمان ميادين ادامه دهد تا از بالا رفتن بي رويه قيمت گوشت جلوگيري كند. وي با اشاره به اينكه روزانه بين 40 تا 60 تن گوشت قرمز توسط اتحاديه دامداران تهران در فروشگاه مركزي و غرفه هاي سازمان ميادين توزيع مي شود، گفت: درصورت نياز ما مي توانيم روزانه تا 100 تن هم گوشت دراين مراكز عرضه كنيم .
وي در پاسخ به اين سوال آيا ممكن است كه گوشت قرمز منجمد هم در اين مراكز عرضه شود، اظهار داشت: شهروندان تهراني تمايل چنداني به مصرف گوشت منجمد ندارند و از طرفي به دليل اينكه در گذشته در پاره اي مواقع مشكلاتي در مصرف آن وجود داشت، ميل به مصرف چنين گوشت هايي پايين آمده است .
رئيس اتحاديه دامداران استان تهران، ميزان مصرف گوشت قرمز در سطح اين استان را روزانه حدود 600 تن و ميزان مصرف شير را 3 هزار تن در روز ذكر كرد. نجفيان، خاطر نشان كرد كه گوشت عرضه شده توسط اين اتحاديه در 63 غرفه توزيع مي شود و اين اتحاديه در تلاش است كه به اين طريق از افزايش بي رويه قيمت گوشت قرمز جلوگيري كند.وي از جمله مشكلات جدي دامداران اين استان را بالا رفتن 60 درصدي قيمت اقلام علوفه اي دانست و خواستار توجه بيشتر مسوولان براي تثبيت يا حتي كاهش قيمت اين گونه اقلام شد. به گفته اين مقام مسوول در اتحاديه دامداران استان تهران ، قيمت عرضه محصولات گوشتي اين اتحاديه از سال گذشته هيچگونه تغييري پيدا نكرده است .
وي قيمت عرضه ران گوساله را 39 هزار و 700 ريال، سردست گوساله 36 هزار و 700 ريال، ران گوسفند 49 هزار و 500 ريال و سر دست گوسفند را 43 هزار و 500 ريال عنوان كرد.

خارجي
يك خرده  فروش ميلياردر !
020511.jpg
يك خرده فروش 35 ساله لوازم الكترونيكي در چين، به عنوان ثروتمندترين مرد اين كشور معرفي شد.
خوانگ گوانگ يو موسس شركت لوازم الكترونيكي گومه، بزرگترين خرده فروش وسايل الكترونيكي با يك ميليارد و 300 ميليون دلار ثروتمندترين مرد چين است . در فهرست تهيه شده موسسه اقتصاد چين از ثروتمندان اين كشور، دومين ثروتمند يك فرد 31 ساله است كه يك ميليارد و 50 ميليون دلار ثروت دارد. سرمايه سومين ثروتمند چيني با 61 سال سن كه در اين فهرست قرار دارد، يك ميليارد دلار اعلام شده است .
اين فهرست نشان مي دهد كه بيشتر اين ثروتمندان، اموال خود را در ملك و املاك و مستغلات ديگر سرمايه گذاري كرده اند.

دخل
اعزام پزشكان و پرستاران به عربستان 
020517.jpg
رئيس انجمن دفاتر مشاوره شغلي و كاريابي بين المللي از اعزام پزشكان و پرستاران به كشور عربستان خبر داد و گفت: در حال حاضر اعزام اين نيروها مراحل قانوني خود را طي مي كند.
بابك هاشمي پور در گفت و گو با خبرگزاري فارس، به ديگر نيروهاي اعزامي ايران به كشورهاي خارجي اشاره كرد و افزود: براي شركت هاي نفتي خارجي مستقر در آذربايجان و گرجستان، نيروهاي فني و متخصص ايراني اعزام مي شوند و اگر كارهاي متخصصان به نحو مطلوب باشد، تعداد اعزامي نيروهاي ايراني افزايش خواهد يافت.
در حال حاضر با بسياري از كشورهاي خارجي جهت اعزام نيرو در حال مذاكره هستيم و در صورت مثبت بودن اين مذاكرات، اعزام نيرو صورت خواهد گرفت.
وي در ادامه به افزايش بيكاري در كشور به دليل ورود كالاهاي چيني و ضربه هاي آن به توليدات داخلي كشور، اشاره كرد و گفت: ورود كالاهاي چيني معضل كشور ايران نيست، بلكه مشكل تمام كشورهاي جهان است.
تنها راهكار كاهش اين معضل، بالا بردن كيفيت و كاهش قيمت است.
به گفته وي، در حال حاضر قيمت تمام شده كالا در جهان بالاتر از چين است و تا زماني كه اين تفاوت قيمت از بين نرود، جلوگيري از ورود كالاهاي قاچاق مشكل خواهد بود.

مسكن 1
ركود ساخت و ساز، رشدقيمت واحدهاي
مسكوني را متوقف كرد
020532.jpg
رئيس اتحاديه املاك تهران گفت: رشد قيمت مسكن در شش ماهه اول سال جاري تنها 10 تا 12 درصد بوده است.
مصطفي قلي خسروي در گفت و گو باخبرگزاري فارس افزود: ركود ساخت و ساز واحدهاي مسكوني و متعاقبا ركود در خريد و فروش مسكن موجب شد تا بهاي مسكن در شش ماهه اول سال جاري بر خلاف سال هاي گذشته كه افزايش به مراتب بيشتري داشت، تنها 10 تا 12 درصد افزايش يابد.
گراني سيمان، گراني آهن ، گراني تراكم و ... از دلايل اصلي ركود ساخت و ساز بوده است و با مشاهده اين گراني ها مي بينيم كه نقش دولت براي مقابله با اين گراني ها بايد پررنگ تر مي شد.
خسروي با اشاره به اينكه افزايش تسهيلات مسكن از سوي بانك ها موجب خارج شدن ركود مسكن خواهد شد، افزود: بعد از سپري كردن ماه مهر آمارهايي كه از سوي دفاتر املاك اعلام شده نشان مي دهد با نزديك شدن به آغاز اعطاي وام هاي 12 ميليون توماني از سوي بانك مسكن تاحدودي خريد و فروش مسكن سرعت خوبي گرفته است.
رئيس اتحاديه املاك تهران همچنين به مزيت هاي برگ پيش فروش واحدهاي مسكوني اشاره كرد و افزود: يكي از مزيت هاي برگ پيش فروش واحدهاي مسكوني، جلوگيري از فروش يك واحد مسكوني به چند نفر خواهد بود. همچنين، در پشت اين برگه ها بدهي زمين ، بدهي به بانك و نوع كاربري زمين مشخص شده است.
به گفته وي، برگ پيش فروش واحدهاي مسكوني كه به تاييد شهرداري تهران رسيده است، از يكطرفه تنظيم شدن قرار داد جلوگيري خواهد كرد.

مسكن 2
تنها 1/0 درصد رشد در تسهيلات
بخش ساختمان بانك مسكن 
020520.jpg
تسهيلات بخش ساختماني بانك مسكن در سال 82 نسبت به سال 81 از رشد ناچيزي برخوردار بود، به طوري كه اين ارقام تنها 1/0 درصد افزايش نشان مي دهد.
به گزارش خبرگزاري فارس، در سال 82 تسهيلات اعطايي بانك ها و موسسات اعتباري به بخش هاي غير دولتي ساختمان و مسكن افزايش يافته و به ترتيب به رشدي معادل 8/26 و 6/31 درصد دست يافت.
بررسي آمار پروانه هاي ساختماني صادر شده توسط شهرداري ها در سال 82 نيز نشان از كاهش تعداد ساختمان ها به ميزان 6/7 درصد، رشد اندك سطح كل زير بناي ساختمان ها در پروانه هاي مزبور معادل 6/0 درصد دارد كه شاخص هاي مزبور در شهر تهران به ترتيب 3/46 و 1/37 درصد نسبت به سال قبل كاهش نشان مي دهد.
در همين سال 1382 سرمايه گذاري بخش خصوصي در ساختمان هاي جديد مناطق شهري نسبت به سال قبل از رشد 7/13 درصد برخوردار بود كه در مقايسه با رشد سرمايه گذاري در سال 1381 به ميزان 1/41 درصد، به مراتب پايين تر است.
افت روند سرمايه گذاري بخش خصوصي در ساختمان هاي جديد شهر تهران، تحت تاثير تصميم گيري هاي مربوط به نحوه فروش تراكم ساختماني، نمود بيشتري داشت، به طوري كه رشد سرمايه گذاري در اين شهر از 5/36 درصد افزايش در سال 1381 به 9/23 درصد كاهش در سال 1382 رسيد.
تركيب سرمايه گذاري بخش خصوصي در ساختمان هاي جديد مناطق شهري بر حسب مراحل ساخت نشان مي دهد كه ساختمان هاي شروع شده با سهمي معادل 7/26 درصد از كل سرمايه گذاري بخش خصوصي، با كاهشي معادل 9/1 درصد مواجه بود و در مقايسه با رشد 6/43 درصدي سال 1381، نشان از كاهش رغبت سرمايه گذاران به سرمايه گذاري جديد دارد.
ساختمان هاي نيمه تمام در سال مورد بررسي نسبت به سال قبل از رشدي معادل 6/17 درصد برخوردار بود.

درد دل
به ما زنگ بزنيد
۲۰۵۲۶۲۷ تماس شنبه تا چهارشنبه 15الي 16
بن نداده اند
قرار بود قبل ازعيد به فرهنگيان بازنشسته  بن بدهند، ولي تا الان هيچ خبري نشده.
خانم تهراني 
نصب پل عابر
در ستارخان سه راه تهران ويلا مدرسه زياد است، يا پل عابر نصب كنيد يا تابلوي عابر پياده بزنيد.
تلفن هميشه اشغال 
تلفن اين ستون هميشه اشغال است. به مردم بگوييد نامه بفرستند.
ضامن نداريم 
وام ازدواج پيوند آسماني شهرداري ضامن مي  خواهد. ضامن نداشته باشيم بايد چه كار كنيم؟
منتظري 
آگهي هاي دروغ 
يك شركت زنجيره اي به نام... در روزنامه آگهي مي  دهد. درختچه هاي تزئين و كار در منزل و 10 جلسه رايگان و حقوق ثابت و اين حرف ها. وقتي مراجعه كردم 11 هزار تومان پول براي ضمانت گرفتند. رسيد هم دادند. قراردادي را هم كه امضا مي  شد به ما ندادند. بعد از سه چهار روز فهميدم اصلا كاري وجود ندارد و بعد از آموزش بعضي ها را استخدام مي  كنند. مي  گويند پولت را پس نمي  دهيم. اين شركت شماره ثبت هم دارد و هر روز كلي مشتري.
تشكر وقدرداني
بدين وسيله لازم مي  دانم كه از زحمات آقاي اصلانيان رئيس امور مشتركين اداره آب و فاضلاب ناحيه نازي آباد در خصوص اهتمام به حل مشكل اينجانب تشكر و قدرداني كنم.
خانم دماوندي 
لزوم نصب سرعت گير
نبود سرعت گير در خيابان والفجر دولت آباد باعث شده كه موتورسواران و خودروها توجهي به آسايش و امنيت اهالي نداشته باشند و با سرعت زياد تردد كنند و اين مساله امنيت كودكان را بيشتر تهديد مي  كند. از مسوولا ن تقاضاي رسيدگي دارم.
آقاي نريمان 
تعويض پنج شهردار بدون هيچ اقدامي 
با وجود انتصاب پنج شهردار بعد از اصلاح طرح هندسي تقاطع يادگار امام- ايثار در بلوار فرحزاد، هنوز اعتبار لازم براي اجراي اين طرح تعيين نشده است و تاخير در اجراي طرح هر روز حوادث ناگوارتري را به دنبال دارد. چرا توجهي به موضوع نمي  شود؟
عليزاده- ساكن محل 
كيفيت كم پژو 206 نسبت به گذشته 
خودرو پژو 206 مدل 83 خريداري كرده ام اما از نظر كيفيت اتاق و كمك فنر نسبت به مدل هاي 81 و 82 بسيار پايين تر است. تكليف چيست؟
آقاي رحمان نژاد
شئونات اخلاقي 
زماني كه دانشجويان دختر و پسر دانشگاه آزاد اسلامي واحد علوم و تحقيقات اقدام به كوهنوردي مي  كنند، شئونات اخلاقي را در نظر نمي  گيرند. مسوولان دانشگاه نسبت به موضوع رسيدگي   كنند.
آقاي جنتي فر
مزاحمت  چسباندن برچسب 
شهرداري محترم زحمت كشيدند برچسب هاي روي در و ديوار خيابان يوسف آباد، خيابان 27 كاج را جمع آوري و تميز كردند اما از روز گذشته شركت ها دوباره اقدام به چسباندن برچسب هاي تبليغاتي خود كرده اند. لطفا در خصوص جلوگيري از اقدام آنها كاري شود.
آقاي محمدلو
شش ماه تاخير
زمان اجراي طرح افزايش حقوق كارگران شهرداري در سال 83، اول فروردين ماه بوده واين موضوع را وزارت كار هم تاييد كرده است ولي معاونت مالي، اداري شهرداري طرح را از
۱‎/۷‎/۸۳ به اجرا درآورده، چرا؟
كارگر شهرداري 

بازتاب
سردبير محترم روزنامه همشهري 
موضوع: جوابيه 
سلام عليكم 
با احترام در پاسخ به پيام مردمي جناب آقاي يدالله دفتري مندرج در صفحه 21 مورخ 19/7/83 آن روزنامه تحت عنوان مواخذه مان مي  كنند بدين وسيله اعلام مي  دارد اين ادعا كه ماموران راهنمايي و رانندگي موظفند تا سقف معيني تا شب مردم را جريمه كنند كذب است و به هيچ وجه صحت ندارد. شايان ذكر است كه مبالغ جريمه هاي تخلفات رانندگي تماما به صندوق خزانه دولت واريز مي  شود و حتي ريالي از آن به حساب راهنمايي و رانندگي ناجا منظور نمي  شود. بنابراين مطرح نمودن چنين ادعاهايي از سوي هر فردي در هر جايگاهي كه باشد موجب دلسردي ماموران سخت كوش راهنمايي و رانندگي ناجا مي  شود كه در شدت گرما و سرما و شرايط دشوار كاري، فقط به منظور اعمال قوانين و مقررات، سختي ها را به جان مي  خرند و تلاش مي  كنند.
مركز اطلاع رساني ناجا

فرهنگ مصرف
چه خودرويي نياز داريد؟
بهروز عيدي- وزارت انرژي كشور كانادا سالانه دفترچه هايي در مورد ميزان مصرف سوخت و نوع كارايي خودروهاي وارداتي منتشر مي      كند. هدف راهنمايي خريداران خودرو در انتخاب وسيله اي است كه بيشترين كارايي و كمترين مصرف سوخت را داشته باشد.
توجه به ميزان مصرف سوخت خودروها تاثير بسيار زيادي در اقتصاد خانواده و كشور دارد، از اين رو بايد خودرو انتخابي، با نوع نياز ما تناسب داشته باشد. به همين خاطر به ميزان مصرف سوخت 23 خودرو موجود كشور در زير اشاره مي  كنيم؛
بررسي  انجام شده نشان مي   دهد كه دوو ماتيز كم مصرف ترين و پاترول پرمصرف ترين خودروي داخلي در حال تردد است. مصرف دوو ماتيز 5/8 ليتر بنزين در هر 100 كيلومتر و اين مقدار براي پاترول 2/32 ليتر در هر 100 كيلومتر است. رنو PK، 6/8 ليتر در هر 100 كيلومتر و مزدا 323 سواري، 6/9 ليتر در هر 100 كيلومتر مصرف بنزين دارند.
مصرف پرايد 4/10 ليتر د رهر 100 كيلومتر و سيناد و پژو 206 معادل 7/9 ليتر در هر 100كيلومتر برآورد شده است.همچنين دوو سي يلو 1/12 ليتر و زانتيا 7/11 ليتر در هر۱۰۰ كيلومتر بنزين مصرف مي  كنند.
مصرف پيكان 1600 و پژو 405 نيز 14 ليتر در هر 100 كيلومتر محاسبه شده است و پژو 405 انژكتوري نيز معادل 2/12 ليتر براي هر 100 كيلومتر است. پژو پارس و پژو آردي به ترتيب 1/13 و 5/15 ليتر بنزين مصرف مي  كنند.
سمند، پيكان وانت، نيسان وانت و پيكان 1725 نيز هر كدام به ترتيب 6/13 ، 4/17، 5/19 و 7/17 ليتر بنزين در هر 100 كيلومتر مسافت مي  سوزانند.
پيكان 1600 انژكتوري و پاترول  هارد تاپ نيز معادل 8/15 و 2/20 ليتر براي هر 100 كيلومتر مصرف دارند.
مزدا وانت 1600 نيز در گروه پرمصرف ترين خودروهاي كشور قرار دارد، چرا كه حدود 2/13 ليتر مصرف آن در 100 كيلومتر است.

دخل و خرج
ايرانشهر
تهرانشهر
خبرسازان
در شهر
زيبـاشـهر
طهرانشهر
محيط زيست
|  ايرانشهر  |  تهرانشهر  |  خبرسازان   |  دخل و خرج  |  در شهر  |  زيبـاشـهر  |  طهرانشهر  |  محيط زيست  |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   چاپ صفحه   |