سه شنبه ۵ آبان ۱۳۸۳ - سال دوازدهم - شماره - ۳۵۳۷
،۱۳۷مركز دريافت پيام هاي مردمي شهرداري
چند جفت گوش شنوا
فاز اول، ارتقاي سيستم نرم افزاري و سخت افزاري و افزايش خطوط از 15 خط به 60 خط ديجيتال است كه به پايان رسيده است 
اين پاسخ ها به صورت گزارش براي شهردار تهران و هر 15 روز يك بار جهت رسيدگي مجدد و گرفتن پاسخ مناسب براي شهرداران مناطق ارسال مي  شود
آزاده بهشتي 
021117.jpg
عمده مشكلات اعلام شده مربوط به آسفالت اساسي، لكه گيري، مرمت و حفاري است.
عكس : هادي مختاريان 
زماني كه شهردار شهر گودا در سفرش با هيات همراه به تهران و چند شهر ديگر در مورد مشكلات عجيب و كمي غيرقابل تصور براي ما توضيح مي  داد، همه مي  دانستيم مشكلات شهري معمولا مشكلاتي نظير ترافيك، ساخت وساز، بهداشت شهري، حمل و نقل، بزهكاري و مانند اينهاست. در حالي كه كرنليسن مشكلات فرهنگي شهرهاي هلند را شرح مي  داد به پايتخت 8 ميليون نفري خود فكر مي  كرديم كه مسايل فرهنگي كوچك ترين بخش مشكلات آن را تشكيل مي  دهد، مشكلاتي كه ترافيك عمده ترين آنهاست.
اما آنچه بيش از همه اين روزها به چشم مي  آيدسفر شهرداران به شهرها و كشورهاي مختلف در كنار طرح مشكلات شهرها است كه مي  تواند در بهره گيري از تجربيات يكديگر موثر باشد؛ تجربياتي نظير مشاركت شهروندان در حل مشكلات شهري.
فرض اين موضوع كه در بسياري از موارد ممكن است مديران شهري از وجود برخي از مشكلات در مناطق مختلف شهري آگاهي نداشته باشند، ضرورت گوشزد كردن اين مشكلات دور از ذهن نيست و اينگونه است كه واژه مشكلات شكل و شمايل جدي تري به خود مي  گيرد.
،۱۳۷ پيام بگذاريد
۱۳۷؛ در ابتدا اين يك عدد سه رقمي است اما اگر بخواهيم مي    توانيم با يك جمله ساده، اين عدد سه رقمي را به مشكلات شهر و وظيفه مديران شهري ربط بدهيم. 137 شماره تماس مركز پيام هاي مردمي شهرداري تهران است و اين امكان را به شهروندان مي   دهد تا در هر زمان از ساعات شبانه روز با تماس تلفني مشكلات شهري خود را به گوش مسوولان و شهرداران نقاط مختلف شهر تهران برسانند.
مركز 137 كه درسال 1379 با هدف دريافت ديدگاه ها و نقطه نظر شهروندان تهراني در خصوص مسايل شهري در شهرداري تهران راه اندازي شد، مانند بسياري از طرح ها با شناسايي نقاط ضعف و قوت بعد از حدود 4 سال در سه فاز متفاوت اما پيوسته در حال گسترش است.
اين مركز در ابتدا از طريق سيستم صوتي فعاليت مي  كرد اما به دنبال افزايش حجم ارتباطات و تقاضاي شهروندان، طرح بازبيني 137 در سال 81 شروع و امكان ارتباط با اپراتورهاي انساني براي شهروندان برقرار شد.
مهندس مجتبي اعلايي، مدير كل روابط عمومي و بين الملل شوراي شهر تهران در توضيح مي  گويد: در واحد 137 نرم افزار جديدي در مردادماه 83 راه اندازي شد و هم اكنون با 37 نفر در سه نوبت كاري مشغول به كار است.
حجم كاري در پراكندگي افرادي كه در اين كار مشاركت مي  كنند، نقش موثري دارد. از اين رو 12، 13 كامپيوتر اين مركز و كاربران آن در ساعات پرتردد روز حجم بيشتري از تماس هاي تلفني را پاسخگو هستند كه اين تماس ها شب ها كمتر مي  شود. اين واحد كه به صورت 24 ساعته فعاليت مي  كند، روزانه به طور متوسط حدود 400 پيام دريافت و ثبت مي  كند. اعلايي پيام هاي دريافتي را به سه دسته تقسيم كرده است: پيام هاي محرمانه كه مربوط به تخلف كاركنان است، پيام هايي كه ماهيتا فوري است و به اقدام سريع از سوي مراكز مربوطه نياز دارد؛ مانند قطع درخت، آب گرفتگي، سد معبر كه حدود 20 درصد پيام ها را شامل مي   شود و همچنين پيام هاي عادي كه حدود 78 درصد سهم پيام ها را به خود اختصاص مي   دهد.
ساده اما مهم 
وارد مركز 137 كه مي  شويم بيش از هر چيز سادگي آن به چشم مي  آيد، اتاقي است نه چندان بزرگ كه 12، 13 كامپيوتر و كاركنان مركز را در خود جا داده است. كامپيوترها در دو رديف چيده شده اند و اپراتورها پس از دريافت پيام ها آنها را به سرعت وارد كامپيوتر كرده و به مراكز مربوطه ارسال مي  كنند.
پيام ها از طريق اپراتورها دريافت و توسط وب سايت شهرداري و به صورت Online به مناطق و سازمان هاي تابع ارسال مي  شود.
به سادگي مركز 137، بايد سرعت عمل اپراتورها را هم اضافه كرد. رابطان 137 در مناطق، پيام ها را در حداقل زمان ممكن بررسي و از طريق شبكه مورد نظر به مركز ارسال مي  كنند.
اعلايي مي  گويد: نرم افزارهاي مركز قابليت اين را دارد كه پيام شهروندان را بلافاصله بعد از دريافت و ارايه كد به آنها، جهت پيگيري به صورت Online به مناطق و سازمان تابع ارسال كند. بعد از انقضاي زمان ياد شده كه حداكثر 9 روز تعيين شده است، پاسخ هاي ارسال شده به مركز توسط سيستم يادشده دريافت و بلافاصله با شهروند تماس گرفته مي  شود و ضمن اعلام پاسخ، نظر شهروند را هم تحت عنوان عمليات بازخورد جويا مي  شود.
بر اساس آمار، حدود 65 درصد از پاسخ ها با رضايت شهروندان همراه است و اعلايي پاسخ هايي راكه مورد تاييد شهروندان قرار نگرفته است تقسيم بندي كرده و مي  افزايد: اين پاسخ ها يا قانوني و كارشناسي هستند، يا پاسخ هايي كه مربوط به طرح ها و پروژه هايي است كه تحقق آنها منوط به تامين اعتبار و زمان لازم است كه البته در نرم افزار جديد اين نوع پاسخ ها نيز در موعد مقرر قابل پيگيري است، در نهايت نيز برخي از پاسخ ها مربوط به اقدامات انجام شده توسط مناطق و سازمان هاي تابع است.
وي در مورد پاسخ هاي دسته سوم مي  گويد: اين پاسخ ها به صورت گزارش براي شهردار تهران و هر 15 روز يك بار جهت رسيدگي مجدد و گرفتن پاسخ مناسب به شهرداران مناطق ارسال مي  شود.
واحد 137 با همكاري مناطق موفق شده پيام هاي بدون پاسخ را از حدود 30 درصد در سال گذشته به كمتر از يك درصد در تيرماه جاري كاهش دهد.
فعاليت هاي جانبي 
واحد 137 باحضور در مراسم ديدار شهردار در مناطق، كار ثبت نام و هدايت مراجعان به كميسيون هاي مختلف و همچنين دريافت نتايج موارد مطرح شده در ديدار شهردار را بر عهده دارد. اعلايي در تكميل اين فعاليت هاي جانبي مي  گويد: برگزاري برنامه ديدار شهردار تهران، معاونين و شهرداران مناطق در محل نماز جمعه تهران به صورت هفتگي، برپايي 20 پايگاه نظرسنجي در نماز جمعه تهران به صورت هر دو هفته يك بار با هدف دريافت شكايات و انتقادات شهروندان در خصوص مسايل شهري، ايجاد مركز ارتباطات مردمي در ضلع شمال شرقي ساختمان شهرداري تهران بر اساس جدول ملاقات هفتگي و همچنين تشكيل كميسيون هاي تخصصي و پيگيري مشكلات مطرح شده از جمله ديگر برنامه هاي واحد 137 است.
توسعه درآينده 
توسعه مركز 137 در سه فاز در دستور كار اداره كل روابط عمومي قرار دارد. اعلايي با تاكيد بر آن مي  گويد: فاز اول ارتقاي سيستم نرم افزاري و سخت افزاري و افزايش خطوط از 15 خط به 60 خط ديجيتال است كه به پايان رسيده است. در فاز دوم بحث اطلاع رساني و ارايه خدمات در زمينه هاي مختلف شهري به شهروندان از جمله موضوعات مربوط به شهرسازي و ترافيك است و فاز سوم موضوع برقراري نظام پژوهشي و پيگيري با هدف تجزيه و تحليل معضل هاي شهري و ارايه اطلاعات لازم به مسوولان مربوطه است.
نگاهي اجمالي به آمارهاي ارايه شده از سوي اين مركز نيز مشكلات شهري را شفاف تر مي  كند، به طوري كه تماس هاي نوبت كاري صبح و بعد از ظهر عمدتا مربوط به حوزه خدمات شهري،  آلودگي صوتي ناشي از سروصداي دوره گردها و مشاغل مزاحم است ودرنوبت كاري شب بيشتر پيام ها مربوط به مزاحمت هاي ساختمان سازي و سروصداي آن است.
در مورد جنسيت مخاطبان اين مركز نيز بر اساس آمار هاي موجود تماس گيرندگان مرد بيشتر اززنان است. آمار و نوع پيام ها در فصول مختلف سال با توجه به تغيير در شرايط محيط متفاوت است، به گونه اي كه در شش ماهه ابتداي سال معمولا تعداد پيام ها افزايش پيدا مي  كندو موضوع پيام ها در شش ماهه دوم سال با توجه به كاهش دماي هوا و همچنين بارندگي علاوه بر مسايل معمول شهري عمدتا پيرامون مشكلات خاص زمان ياد شده مانند آب گرفتگي، برف روبي و لايروبي است.
اعلايي مي  گويد:به طور كلي اگر بخواهيم به پيام هاي شهروندان از منظر ساختار اداري شهرداري نگاه كنيم بيش از 70 درصد پيام هاي شهروندان مربوط به معاونت خدمات شهري است و بعد از آن معاونت فني و عمراني بيش از 15 درصد پيام ها را شامل مي  شود، عمده مشكلات اعلام شده مربوط به آسفالت اساسي، لكه گيري، مرمت و حفاري است.
پيشگيري كم هزينه تر و آسانتر از درمان است و اين در مورد بيماري كه ممكن است گريبانگير يك شهر باشد نيز صدق مي  كند.
همه ما گاهي با ديدن يك مشكل، گير افتادن در ترافيك، يا ديدن تخلفي ناچيز از جانب شهروندان دلمان مي  خواهد گوشي تلفن را برداريم و به مسوولان مربوطه بگوييم كه در غياب او و زير گوشمان چه مي  گذرد. اين آرزوي دور از ذهني نيست، با 137 تماس بگيريد.

مدرسه
مزيت هاي مدرسه امروز
021129.jpg
خوش به حال دانش آموزان جديد كه سرانجام از روش كهنه و نخ نما شده آموزش و پرورش قديم خلاص شدند. فكرش را بكنيد كه ما دانش آموزان قديم ديمي رشد كرديم و كلاس هاي درس را پشت سر گذاشتيم. البته ما امتحان ثلث و ميان ثلث داشتيم، اما امتحانات ميان ثلث هيچگاه به صورت جدي در مدارس برگزار نمي شد. اما حالا در
آموزش و پرورش جديد، مدير مدرسه موظف است در طول هر نوبت حداقل يك بار حدود يك ماه قبل از امتحانات دانش آموز و ولي وي را از نتايج ارزشيابي مستمر هر درس آگاه كند.
براساس آئين نامه اجرايي مدارس، نمره امتحاني دانش آموزان در هر درس در نوبت هاي اول و دوم توسط معلم براساس نمره ارزشيابي مستمر و نمره امتحان پاياني تعيين مي شود.
اين نمره به وسيله معلم در ليست نمره ها ثبت و امضا مي شود و حداكثر 10 روز بعد از پايان امتحانات هر نوبت تسليم دفتر مدرسه مي شود.
نمره ارزشيابي مستمر دانش آموزي كه قبل از برگزاري امتحانات پاياني با رعايت مقررات از مدرسه اي به مدرسه ديگر منتقل شود، توسط معلم مدرسه مقصد و ارزشيابي هاي معلم مدرسه قبلي در صورت وجود تعيين مي شود.
دانش آموزي كه به علت غيبت موجه در طول هر يك از نوبت هاي امتحاني اول و دوم فاقد نمره ارزشيابي مستمر است، اما در امتحانات پاياني داراي نمره است، نمره امتحاني پاياني وي به جاي نمره ارزشيابي مستمر منظور مي شود.

آموزش
اجباري شدن آموزش تا پايان دوره راهنمايي 
021132.jpg
بگذريم كه با وجود رشد چشمگير پوشش آموزش ابتدايي در كشور، هنوز مي توان در برخي از استان ها كودكاني را پيدا كرد كه از نعمت مدرسه رفتن محروم هستند، گو اينكه تعداد اين كودكان بسيار كاهش يافته است، با اين همه هنوز اجباري شدن تحصيل تا پايان دوره دبستان به طور كامل، اجرا نشده است. دراين شرايط وزير آموزش و پرورش خبر از اجباري شدن تحصيل تا پايان دوره راهنمايي از سال 84 را داد.
حاجي گفت: پايه تحصيلي در ايران 3 تا 4 سال بالاتر خواهد رفت، البته اين اجبار مستلزم اين است كه دسترسي مدارس دولتي براي بيشتر نوجوانان به خصوص نوجوانان مناطق محروم آسان باشد.
مرتضي حاجي همچنين راه اندازي موسسه آموزش از راه دور را گامي مثبت جهت تحقق اين تصميم دانست.
وي همچنين با اعلام اينكه بيش از 2 هزار 700 مدرسه شبانه روزي در ايران وجود دارد، گفت: اين تعداد مدرسه جوابگو نيست. از اين رو آموزش از راه دور براي كساني كه براي شركت در كلاس ها فرصت ندارند و نيز براي دانش آموزان خارج از ايران، مكمل خوبي در پوشش تحصيلي است.
هم اكنون آموزش تا پايان دوره ابتدايي اجباري است و 98 درصد جمعيت كشور زير پوشش اين آموزش قرار دارند.

خارجي
مردم غمگين فرانسه
021123.jpg
هراز چند گاهي آمارهاي متفاوتي از افسردگي، از كشورهاي مختلف دنيا اعلام مي شوِد، به ويژه اينكه اين آمارها در مورد افسردگي از نظم و تقسيم بندي مشخصي برخوردار نيستند كه آن را به توسعه يافتگي يا نيافتگي كشورها نسبت داد، مثلا سابقا اعلام نشده بود كه از هر 6 نفر در ايران يك نفر مبتلا به افسردگي خفيف يا حاد است. اين آمار با توجه به جمعيت 70 ميليوني ايران بسيار زياد است. در كشور توسعه يافته اي چون فرانسه نيز آمار افسردگي بالا است.
وزارت بهداشت فرانسه اعلام كرد: بر اساس تحقيقي كه روي فرانسوي ها صورت گرفته است بيش از يك دهم مردم اين كشور از افسردگي و حدود 13درصد، از نوعي نگراني عمومي رنج مي برند.
به گزارش خبرگزاري شينهوا از پاريس بر اساس نتايج اين تحقيق كه تحت عنوان بهداشت رواني مردم روي 36 هزار نفر از سال 1999 تا 2003 صورت گرفته است، 11 درصد سوال شوندگان اعلام كرده بودند كه علايم افسردگي را در زندگي خود تجربه كرده اند. 6 درصد سوال شوندگان نيز اعلام كرده بودند كه مشكل افسردگي به طور متناوب در طول زندگي آنان پديدار مي شود.
بر اساس تحليلي كه مركز تحقيقات، مطالعات، ارزيابي و آمار وزارت بهداشت فرانسه انجام داده است افراد مطلقه، تنها و بيكار بيش از همه در معرض اين مشكل هستند. از طرف ديگر 8/12 درصد افراد اعلام كرده اند كه طي شش ماه گذشته از نوعي نگراني عمومي رنج برده اند.

جامعه
ساختمان ها به فكر شناسنامه باشند
021114.jpg
خيلي وقت پيش در ينگه دنيا به اين نتيجه رسيدند، هر ساختماني بايد مثل آدم ها شناسنامه داشته باشد تا خير و شر آتي آن به پاي طراح و سازنده آن نوشته شود. سال ها قبل هم در كشور خودمان همين رسم بود. راحت مي توانستي پي ببري، كار كدام معمار خوب است، كدام بد. اما از بد حادثه، ساخت و ساز كه رونق گرفت و اين سنت دست و پاگير هم از مد افتاد.اخيرا طرح صدور شناسنامه فني و ملكي ساختمان دوباره در دست اجرا قرار گرفته است. سرپرست دفتر كنترل اجراي ساختمان گفته، سازمان نظام مهندسي در تمامي استان  ها به جز تهران تاكنون بيش از 8 هزار شناسنامه فني و ملكي ساختمان به صورت آزمايشي صادر كرده است. خالد خيري افزود: در شناسنامه فني و ملكي ساختمان اطلاعات لازم در سه بخش مشخصات ثبتي و ملكي، اطلاعات اشخاص مسوول در احداث ساختمان و مشخصات فني ساختمان شامل اطلاعات سازه، نوع مصالح به كار رفته، تاسيسات مكانيك، وضعيت انشعابات گاز، برق، آب و تلفن ثبت مي شود . سرپرست دفتر كنترل اجراي ساختمان گفت... مالكان بعدي ساختمان هاي نوساز مي توانند از طريق اين شناسنامه اطلاعات لازم درباره كيفيت ساخت ملك خود را به دست آورند. وي خاطر نشان كرد: همچنين از طريق شناسنامه فني و ملكي ساختمان، سازمان نظام مهندسي مي تواند در يك بانك اطلاعاتي، اطلاعات لازم در زمينه سازه ها، مصالح و استفاده از فن آوري ها در ساخت وسازها را جمع آوري كند. خالد خيري، هزينه تهيه شناسنامه فني و ملكي را بر عهده مالك يا سازنده ساختمان دانست و گفت: اين شناسنامه را سازمان نظام مهندسي ساختمان از حدود دي ماه صادر خواهد كرد. وي با اشاره به تاثير صدور شناسنامه فني و ملكي ساختمان در مقاوم سازي ساختمان ها در برابر زلزله تصريح كرد: با نظارت مهندس ناظر و سازمان نظام مهندسي در زمان صدور اين شناسنامه ، ساخت و سازها با كنترل مضاعفي انجام مي شود. شايان ذكر است براساس مصوبه تيرماه امسال هيات وزيران، كساني كه مي خواهند ساختمان بسازند بايد شناسنامه فني و ملكي تهيه كنند.

شهرستان
دختران بلوران بايد صبر كنند
021126.jpg
محروميت فقط مختص آخر جاده هاي كشور نيست. همين طور كه از مركز ايران، پايتخت، دور مي شوي، به تدريج از امكانات رفاهي، آموزشي و خدماتي و ... كاسته مي شود. حتي در برخي از شهرستان ها و روستاها امكانات اوليه تحصيل نيز به راحتي در دسترس كودكان و نوجوانان آن مناطق قرار نمي گيرد. والدين كوهدشتي امسال اجازه ندادند دخترانشان به مدرسه بروند. لابد فكر مي كنيد به خاطر مخالفت با تحصيل اين تصميم را گرفتند، اما مشكل والدين اين بود كه دخترانشان بايد براي درس خواندن فاصله دو روستا را طي مي كردند. والدين دانش آموزان دختر مقطع متوسطه روستاي بلوران شهرستان كوهدشت، خواهان تاسيس دبيرستاني در روستاي خود هستند تا دانش آموزان دختر اين روستا براي ادامه تحصيل ناچار به عزيمت به ساير روستاهاي همجوار نشوند. نزديكترين دبيرستان قابل استفاده براي دانش آموزان اين روستا با آن 10 كيلومتر فاصله دارد. به گفته مدير آموزش و پرورش كوهدشت، با پيگيري مسوولان آموزش و پرورش، امام جمعه و فرماندار اين شهرستان، مشكل دانش آموزان با تشكيل كلاس هاي دوره متوسطه در محل ساختمان مدرسه راهنمايي اين روستا به صورت موقت حل شد. محمد رضا منصوري افزود: اولياي اين دانش آموزان خواهان تاسيس يك دبيرستان مستقل در روستاي خود هستند، اما به دليل به حد نصاب نرسيدن تعداد دانش آموزان اين روستا، اين كار عملي نيست. بر اساس آمار اعلام شده آموزش و پرورش منطقه، تعداد دانش آموزان دبيرستاني روستاي بلوران بالغ بر 82 نفر است كه براي تشكيل و راه اندازي دبيرستان، قانون، تعداد 90 نفر را حد نصاب قرار داده است. احتمالا اهالي اين روستا بايد تا اضافه شدن 8 دانش آموز ديگر به جمعيت دانش آموزي خود صبر كنند.

شهري
خطي براي كودكان
021120.jpg
فقط يك هفته ديگر منتظر بمانيد. گذشته از اورژانس و آتش  نشاني قرار است خط تلفن ديگري هم براي زماني كه كودكان در معرض خشونت قرار مي گيرند، راه اندازي شود؛ تلفني كه با تماس با آن بتوان به سرعت كودك را از شرايط سختي كه قرار گرفته، نجات داد. مدير كل دفتر آسيب ديدگان اجتماعي سازمان بهزيستي گفت: كارشناسان سازمان بهزيستي مشغول بررسي گزينه هاي مختلف، براي تعيين شماره تلفن خط كودك هستند و اين شماره سه رقمي تا هفته آينده اعلام مي شود. سيد هادي معتمدي افزود: متخصصان روانشناسي ، علوم تربيتي و ارتباطي سازمان بهزيستي، مشغول بررسي گزينه هاي مختلف براي تعيين شماره تلفن خط سراسري كودك هستند و صاحبنظران و كارشناسان دانشگاه ها و دستگاه هاي ديگر نيز مي توانند تا هفته آينده، پيشنهادات خود را براي تعيين اين خط تلفن به سازمان بهزيستي اعلام كنند. وي ادامه داد: تلاش مي شود شماره تلفني انتخاب شودكه حفظ كردن آن براي كودكان آسان باشد و بتوان با استفاده از گرافيك، شعر و موسيقي روي آن، علاقه كودكان را به آن جلب كرد. وي افزود: براي يافتن شماره تلفن مناسب كودكان از وزارت آموزش و پرورش و كانون پرورش فرهنگي كودكان و نوجوانان نيز درخواست همكاري كرده ايم و از همه هنرمندان و كارشناسان ديگر نيز مي خواهيم در اين زمينه همكاري كنند . معتمدي گفت: در مورد كاركرد اين خط تلفن نيز بحث هاي كارشناسي همچنان ادامه دارد و ممكن است اين خط تلفن علاوه بر مسايل كودكان به مسايل زنان نيز رسيدگي كند اما هنوز دراين مورد به جمع بندي نرسيده ايم. وي افزود: در مورد بازوي اجرايي اين خط تلفن و همكاري بين بخشي با دستگاه هاي ديگر نيز مشغول مذاكره و بررسي هستيم و پس از نهايي شدن بحث ها، نتيجه عملي را به اطلاع عموم مي رسانيم.

در شهر
ايرانشهر
تهرانشهر
خبرسازان
دخل و خرج
زيبـاشـهر
سفر و طبيعت
|  ايرانشهر  |  تهرانشهر  |  خبرسازان   |  دخل و خرج  |  در شهر  |  زيبـاشـهر  |  سفر و طبيعت  |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   چاپ صفحه   |