چهارشنبه ۴ آذر ۱۳۸۳
گفت وگو با مديرمسئول خبرگزاري ايتنا
اطلاع رساني اطلاعات
دستيابي به اخبار فناوري اطلاعات و ارتباطات و آگاهي از تكنولوژي جهان انگيزه شكل گيري خبرگزاري ايتنا است. اين خبرگزاري كه به همت كارشناسان كامپيوتر و الكترونيك شكل گرفته است امروزه در ميان كارشناسان عرصه فناوري اطلاعات يك حوزه خبرگيري شناخته شده است. محمود اروج زاده، مدير مسئول ماهنامه تخصصي «دنياي كامپيوتر و ارتباطات» در عين هدايت اين نشريه مكتوب، عهده دار مسئوليت خبرگزاري ايتناست.
« سمانه بامشاد » با او در زمينه شكل گيري اين خبرگزاري و نحوه پوشش دادن اخبار به گفت وگو نشسته است كه مي خوانيد:
006678.jpg
* ايتنا از چه زماني شروع به كار كرد؟
- ايتنا در پايان سال ۸۲ با نام سايت«اخبار فناوري اطلاعات »به راه افتاد و پس از فعاليت كوتاه آزمايشي، كار خود را رسماً آغاز كرد.
* هدف از راه اندازي خبرگزاري اينترنتي ايتنا چه بود؟
- فناوري اطلاعات و ارتباطات، علاوه بر آن كه يك تكنولوژي است در خدمت تسهيل زندگي فردي و جمعي انسان و ابزاري است براي بهره وري هرچه بيشتر انسان از خودش، طبيعت، جامعه و حتي جهان. فراتر از آن، نوعي ديد تازه اي نسبت به جهان مي دهد و روش زندگي فردي و جمعي را دستخوش تغيير مي كند، از همين رو اين تكنولوژي، امروز نقشي فراتر از يك فناوري ساده را به خود اختصاص داده و در مناسبات داخلي كشورها و در پهنه جهان، به عاملي راهبردي در پيشرفت، توسعه كشورها و نيز رقابت بين كشورها تبديل شده است.
در كشور ما هم دو سه سالي است كه اهميت اين فناوري پس از ورود مورد توجه تصميم گيران قرار گرفته است و زمينه مناسبي براي رشد و توسعه همه جانبه در آن براي پيشرفت به چشم مي خورد. طبيعتاً رسانه هاي فعال در اين زمينه خواهند توانست با زمينه سازي و گسترش آن، نقش مهمتري در توسعه كشور برعهده گيرند. همان طور كه عرصه مطبوعات و رسانه ها نشان مي دهد، اقبال عمومي مردم نيز از اين مسئله كاملاً قابل توجه است، ولي نكته اي كه قابل ذكر است، لزوم وجود رسانه هاي تخصصي و آشنا به جنبه هاي مختلف اين عرصه است كه بتوانند بر سطح و عمق دانش و بينش جامعه و بخصوص كارشناسان و دست اندركاران بيفزايند تا از اين طريق بر دقت نگاه و تصميم گيري آنها تأثير گذارند.
در واقع علت اصلي شروع به كار ايتنا، توجه به همين نياز بود كه با اتكا به تجربه چند ساله يك مجموعه تخصصي در عرصه مطبوعات و وب، باعث عملي شدن ايده يك مجموعه خبري اينترنتي بود كه بتواند در ادامه كار، كم و بيش در قالب خبرگزاري اينترنتي فناوري اطلاعات به ايفاي نقش مؤثر در صحنه فناوري اطلاعات و ارتباطات بپردازد.
* چه كساني با ايتنا همكاري دارند؟
- همكاران ايتنا،  عموماً كارشناساني هستند كه در نشريه تخصصي فناوري اطلاعات و نيز سايت آن به فعاليت مشغولند و بنابراين از شناخت قابل قبولي از اين فناوري برخوردارند.
* نحوه همكاري با ايتنا چگونه است؟
- اصلي ترين قواعد كار در ايتنا، عبارتست از آشنايي با تخصص هاي موجود در فناوري اطلاعات و نيز آشنايي با كار رسانه اي، به ويژه وب.
006681.jpg
* ايتنا چه حوزه هايي را پوشش مي دهد؟
- در ايتنا، علاوه بر اخبار و مطالب توليد و يا ترجمه شده توسط همكاران ايتنا، گزيده اخبار منتشره در خبرگزاري هاي رسمي در زمينه تكنولوژي اطلاعات و نيز عناوين سايت هاي مهم خارجي در اين زمينه منتشر مي شود، بنابراين تلاش مي شود كه علاقه مندان به حوزه فناوري اطلاعات، با توجه به گلچين شدن اخبار ديگر رسانه ها، بتوانند با مرور ايتنا، درواقع به طور كامل در جريان اخبار اين فناوري قرار گيرند.
همچنين با آن كه در مجموعه هاي اطلاع رساني، انتشار عناوين غيرخبري (مانند مقاله و...) رايج نيست، ولي با توجه به تازه بودن دانش صنعت فناوري اطلاعات و آشنايي كم اقشار مردم با آن، ايتنا لزوم انتشار غالب عناوين و موضوعات آگاهي بخش را در دستور كار خود دارد و از اين رو بخش مقالات و اسناد و... نيز در آن ديده مي شود.
* سايت ايتنا يك سايت خصوصي است پس چرا از دامنه IR استفاده مي كند؟
- با توجه به اهميت دامنه هاي كشوري در ثبت نام سايت ها، ايتنا از همان ابتدا تصميم خود در اخذ دامنه IR را دنبال كرد و نشاني خود را به صورت ITNA.IR ثبت كرد كه به خوبي ايده يك مجموعه خبري در حوزه فناوري اطلاعات در ايران و به زبان فارسي را تداعي مي كند.
* بازديد كنندگان ايتنا معمولاً در طول روز چقدر است؟
- هر چند بازديدكنندگان ايتنا و اصولاً همه پايگاه هاي اينترنتي، عموماً متغير است، ولي به طور متوسط معمولاً بين دو تا دو هزار و پانصد نفر روزانه از ايتنا ديدن مي كنند و اخبار و مطالب اختصاصي آن غالباً در روزنامه ها و نشريات مورد استفاده قرار مي گيرند.
* ايتنا از چه بخش هايي تشكيل شده است؟
- بخش اخبار- بخش گزارش- بخش مقاله- بخش مصاحبه- بخش اخبار شركت ها و سمينارها- بخش اسناد و قوانين- سرخط كه جديد ترين عناوين اخبار خارجي در زمينه تكنولوژي اطلاعات و ارتباطات است. همچنين به طور منظم در سايت، نظرسنجي درباره موضوعات مختلف اين حوزه انجام مي شود كه مي تواند دستمايه كارهاي تحقيقي در اين عرصه باشد. همچنين ايتنا نخستين سايت خبري فارسي است كه مي توان از طريق تلفن همراه (با پيام كوتاه يا SMS)، عناوين اخبار آن را دريافت كرد.

خبرگزاري فرانسه
خبرگزاري فرانسه (Agence France-Presse-AFP) قديمي ترين خبرگزاري دنيا، بزرگترين خبرگزاري فرانسه و سومين خبرگزاري بزرگ در سراسر جهان است. مركز آن در پاريس است و مراكز منطقه اي آن نيز در واشنگتن، هنگ كنگ،  نيكوزيا و مونت ويدئو قرار دارد. در ۱۶۵ كشور جهان خبرنگاران AFP حضوري فعال و در ۱۱۰ كشور نيز دفتر دارد. اين خبرگزاري به زبان هاي فرانسه، انگليسي، عربي، اسپانيايي، آلماني، پرتغالي و روسي اخبار خود را به سراسر جهان مخابره مي كند. خبرگزاري فرانسه به عنوان قديمي ترين خبرگزاري در سال ۱۸۳۵ توسط چارلز لويس هاواس، پدر روزنامه نگاري جهاني، تاسيس شد. امروزه اين خبرگزاري به توسعه فعاليت جهان گستر خود ادامه مي دهد و داراي شبكه هاي راديويي، تلويزيوني، روزنامه ها و شركت هاي متعلق به خود است.
در عرصه روزنامه نگاري، خبرگزاري (News Agency) مجموعه اي است كه رسالت اوليه و اصلي آن عرضه و ارائه اخبار و گزارش هاي خبري به روزنامه ها، مجلات و شبكه هاي راديويي و تلويزيوني است.
AFP نيز به عنوان يك خبرگزاري رسالت هايي همانند آنچه كه ذكر شد، دارد. اين خبرگزاري يك شركت مستقل و غيردولتي است كه فعاليت مستقل و غير دولتي خود را در نيمه اول قرن ۱۹ آغاز كرد.
مديريت AFP بر عهده رئيس اداره اجرايي و يك شورا متشكل از ۱۵ عضو است. اين ۱۵ عضو عبارتند از: ۸ نماينده از فرانس پرس، ۲ نماينده از سوي كاركنان AFP، ۲ نماينده از سرويس هاي دولتي راديو و تلويزيون و ۳ نماينده از سرويس هاي دولتي اي كه حق اشتراك خبرگزاري فرانسه را دارا هستند. از اين سه نفر اخير يك نفر توسط نخست وزير، يك نفر توسط وزير امور مالي و يك نفر توسط وزير امور خارجه فرانسه انتخاب و معرفي مي شوند. شورا، رئيس اداره اجرايي را براي مدت ۳ سال انتخاب مي كند كه اين انتخاب تجديد پذير نيز است.
AFP يك شوراي عالي نيز دارد كه كاملا مستقل و بي بي طرف اداره مي شود و وظيفه آن نظارت بر انطباق عملكرد اين خبرگزاري با قوانين آن است. مهمترين و اولين مشتري AFP دولت فرانسه است كه توليدات خبري اين خبرگزاري را براي سرويس هاي مختلف خود خريداري مي كند.
خبرگزاري فرانسه حدود بيش از ۲هزار كارمند دارد كه ۹۰۰ نفر آن ها خارج از فرانسه درحال فعاليت هستند. اين خبرگزاري روزانه حدود ۴۰۰ تا ۶۰۰ هزار كلمه خبر متني، ۷۰۰ عكس خبري و ۵۰ گرافيك و طرح خبري توليد مي كند.

مونيتورها خاموش نمي شوند
006672.jpg
اينترنت طي چند سال گذشته از چنان گستردگي و پيشرفتي برخوردار شده كه ساير بخش هاي جامعه را با خود همراه كرده است. تلويزيون اينترنتي تازه ترين فعاليت دست اندركاران IT به شمار مي رود.
به گزارش مهر، هر چند كامپيوتر پديده اي است كه پس از روزنامه، راديو، تلويزيون و ساير رسانه هاي گسترده جهاني به وجود آمده است، اما پيدايش آن تحولات بسيارعظيم و گسترده اي در زمينه ارتباطات و فن آوري پيشرفته جهاني به وجود آورد. چنان كه در كوتاه مدت كامپيوترازوسيله اي براي ضبط و نگهداري مطالب و تايپ متن، تبديل به وسيله اي كارآمد شد كه توانايي هاي زيادي درجهت پردازش اطلاعات داشت و درعرصه رسانه تبديل به يك ابزار مهم شد.
در اين ميان ايجاد شبكه جهاني اينترنت شرايطي را به وجود آورد كه كامپيوتر بتواند جايگاه ويژه اي در تمامي معادلات اجتماعي، اقتصادي، فرهنگي و سياسي پيدا كند.گسترش روز افزون امكانات كامپيوتري در كنار استفاده بسيار گسترده از اينترنت در كوتاه مدت اين وسيله ارتباطي را تبديل به يك نياز عمومي كرده است. ايجاد كنندگان سايت هاي مختلف اينترنتي پس از آنكه اقدام به ايجاد روزنامه اينترنتي، راديوي اينترنتي و حتي پخش فيلم هاي سينمايي از طريق اين رسانه نوظهور كردند، به تازگي مسئله تلويزيون اينترنتي را در كانون توجه و مطالعات و برنامه ريزيهاي خود قرار داده اند.
البته همواره اين دو رسانه (تلويزيون واينترنت) تلاش كرده اند تا به طريقي به يكديگر نزديك شوند. البته اينترنت با همه گستردگي كه به دست آورده هنوز نتوانسته است جايگاه رسانه هاي پيش از خود را به دست بياورد. بر اساس گزارشي كه به تازگي آسوشيتد پرس منتشر كرده است، حتي ۴۵ درصد از افرادي كه مشترك دايمي اينترنت هستند، حتي اخبار ورزشي مورد علاقه خود را از رسانه هايي مانند راديو، روزنامه و تلويزيون به دست مي آورند. بر اساس اين گزارش فقط ۲۷ درصد علاقمندان جدي به اينترنت نيازهاي خود براي اطلاع از اخبار يا تهيه بليت كنسرت به وسيله اينترنت رفع مي كنند و به طور كلي ۷۶ درصد كاربران اينترنت، براي دريافت اين خدمات به طور اتفاقي مراجعه مي كنند.
اينترنت با اينكه به طور مرتب در جريان زندگي و فعاليت هاي روزمره ساكنان مختلف كره زمين قرار گرفته، اما هنوز مانند تلويزيون به عنوان يكي از اعضاي خانواده و همراه هميشگي در نيامده است.
به همين خاطر دست اندركاران و مديران ارشد اداره اينترنت در تلاش هستند تا جايگاه اين شبكه گسترده جهاني را با آوردن تلويزيون در اينترنت گسترش دهند.
استفاده از آخرين فناوري هاي عرصه دستگاه هاي تلويزيوني و برقراري پيوند ميان مونيتور و تلويزيون گام ديگري در اين راه به شمار مي رود. به تازگي شركت فيليپس هلند اقدام به طراحي يك صفحه نمايشي ۵۸ سانتي متري كرده است كه به صورت آيينه عمل مي كند و مي توان آن را با استفاده از يك مونيتور بزرگ به كامپيوتر شخصي وصل كرد.
اين صفحه قرار است در آينده به شكلي ضد آب طراحي شود كه در حمام هم مورد استفاده قرار بگيرد.
همچنين يك شركت تحقيقاتي در نظر دارد مانيتورهاي صفحه تخت خود را به نوعي صفحه مسطح مسلط كند تا بر اساس آن بتواند مانيتورهاي ديجيتالي به بازار ارايه كند.
اين صفحات الكترونيكي قابليت نصب و استفاده بر روي تلويزيون را هم دارند. به اين ترتيب مونيتورهايي به بازار خواهند آمد كه قابليت تبديل شدن به تلويزيون را هم دارند.
اين فعاليت ها گامي است كه از اين طريق صاحبان اينترنت با رشد فن آوري كامپيوتري به سمت فراگيرتر شدن اين مقوله گام بردارند و از تلويزيون به عنوان يك رسانه مهم و جهاني استفاده كنند.
البته در اين راه مديران تلويزيوني جهان علاقه چنداني به قرار گرفتن در اينترنت از خود نشان نمي دهند. آنها به اعتلاي رسانه خود بيش از هر چيز ديگر فكر مي كنند و حاضر به واگذاري بخش كوچكي از اعتبار خود به اينترنت نيستند؛ هر چند كه خود استفاده هاي بسياري از آن مي كنند.
البته فعاليت شركت هاي بزرگ اينترنتي براي اينكه بتوانند تلويزيون را به خود جلب كنند، قابل توجه و چشمگير است.
بر همين اساس شركت مايكروسافت با شركت بل كانادا به توافق رسيده است تا تصاوير تلويزيوني را روي خطوط تلفن ارسال كنند و اين طرح به طور آزمايشي در شهر تورنتو كانادا به اجرا در آمده است. با اين فناوري ساكنان شهرها مي توانند با استفاده از خط تلفن خود و وصل كردن آن به كامپيوتر به تماشاي تلويزيون بنشينند.
اين تلويزيون به كاربر اختيار مي دهد تا فيلم يا برنامه تلويزيوني مورد نظر خود را در هنگام تماشا به عقب يا جلو ببرد و يا درخواست تماشاي بخش خاصي از يك برنامه را بكند. اين فناوري نخستين اقدام گسترده و جدي در ايجاد تلويزيون اينترنتي است و با آنكه زمان زيادي از ايجاد اين سيستم نمي گذرد، طرفداران بسياري را به خود جلب كرده است.
در اين بين آنچه از اهميت برخوردار است اينكه در صورت حضور و تداوم فعاليت تلويزيون اينترنتي تا چه اندازه بر ميزان فراگيري اين مقوله افزوده مي شود.اگر اين نوع تلويزيون ها آن قدر در ميان مخاطبان جا باز نمايد كه استفاده كنندگان از اينترنت به آن تمايل زيادي پيدا كنند، تا چه اندازه از اهميت ساير فعاليت هاي اينترنت كاسته مي شود؟

سايه روشن رسانه
صندلي داغ بسيجيان
برنامه «صندلي داغ» در هفته بسيج، هر شب با ساختاري ويژه بر روي آنتن مي رود.
به گزارش ايسنا، دست اندركاران ساخت اين برنامه سعي دارند در هفته بسيج با دعوت از بسيجيان شاخص و برجسته و همچنين خانواده هاي شهيدان بسيجي به معرفي اين افراد بپردازند.
اين برنامه كه توسط منوچهر نوذري اجرا مي شود،  با دعوت از چهره هاي فرهنگي، ورزشي، هنري، علمي و از طريق طرح پرسش هاي متنوع در خصوص شخصيت اين افراد، مخاطبان را هر چه بيشتر با ميهمانان برنامه آشنا مي كند.
كارگرداني صندلي داغ بر عهده حميد آخوندي است كه هم اينك ساخت سريال «قرارگاه امين» را بر عهده دارد.
عاشقانه با جوانان
خدمتگزارانه، عاقلانه، عاشقانه، ورزانه، ريزبينانه، صميمانه روزهاي جمعه در برنامه  راديويي «كاملا با جوانان» شبكه جوان پخش مي شود.
اين برنامه با استفاده از نرم افزارهاي جديد كامپيوتري، براي نخستين بار شيوه «گزارش مولف» را مطرح كرده است.
برنامه راديويي «كاملاً با جوانان» با همكاري ۲۰ جوان با شوراهاي نويسندگي، گزارشگري و آهنگسازي آغاز به كار كرده است. به گفته زري باف سردبير اين برنامه، «كاملا با جوانان» با حال و هواي تفريحي و طنز، تلخي هاي روزگار جواني را نيز بيان مي كند.
وي افزود: اين برنامه كار جوانان و براي جوانان است و در بخش كاملا خدمتگزارانه درباره سربازها، كاملا ريزبينانه درباره تحصيلكرده هاي بي كار، كاملا عاشقانه مسايل و نگاه عاطفي جوانان و كاملا ورزانه، ورزش را با نگاه روز نشان مي دهد.
اين برنامه زنده هر جمعه در ساعت ۱۷ تا ۱۹ با عنوان «فقيرانه» ، نداشته هاي جوانان را به بحث مي گذارد.
توانمندي هاي صدا و سيما
نخستين نمايشگاه توانمندي هاي صدا و سيماي مركز اصفهان در محل دايمي نمايشگاه هاي بين المللي استان اصفهان برگزار شد.
به گزارش ايسنا اين نمايشگاه در فضايي بالغ بر ۳ هزار متر مربع، شامل ۸۰ غرفه از بخش هاي مختلف صدا و سيماي مركز اصفهان از جمله: صداي مركز اصفهان، واحد اطلاعات و اخبار، واحد آرشيو، گروه كودك و نوجوان، بسيج صدا و سيما، امور بانوان، شركت سروش است و به ارايه توانمندي ها و كارنامه عملكرد صدا و سيماي مركز اصفهان مي پردازد.
به گفته معاون مجلس و امور استان هاي صدا و سيما، اين نمايشگاه به عنوان نخستين نمايشگاه توانمندي هاي منطقه اي صدا و سيما، تلاش مجموعه صدا و سيما را به نمايش گذاشته است.
وي افزود: از جمله مهم ترين برنامه هاي كلان سازمان صدا و سيما، تدارك و تدوين اطلس فرهنگي كشور است و در اين راستا نيازمند شناسايي خرده فرهنگ هاي مناطق كشور هستيم و برگزاري اين گونه برنامه ها، كمك شايان توجهي به برقراري ارتباط ما با مخاطبان مي كند. كردان تصريح كرد: در طول ۱۰ سال گذشته، سازمان صدا و سيما به اندازه مجموعه ۷۵ سال قدمت رسانه در كشور، در اين عرصه سرمايه گذاري كرده است و اميدواريم تدوين اطلس فرهنگي نيز ما را در رشد اين رسانه ملي كمك كند.

نگاه
الكامپ به پايان رسيد
006675.jpg
دهمين نمايشگاه بين المللي الكترونيك، كامپيوتر و تجارت الكترونيكي(الكامپ) پس از ۵روز فعاليت در محل نمايشگاه بين المللي با حضور وزير ارتباطات و فناوري اطلاعات به كار خود پايان داد.
نمايشگاه الكامپ امسال دهمين دوره خود را تجربه كرد، براي آن دسته از كاربران فناوري هاي اطلاعاتي حضور پرشور و شوق موسسات خصوصي با حجم فعاليت هاي انجام شده يكي از دستاوردهاي مهم براي اين دوره از نمايشگاه محسوب مي شد.
عليرغم اين كه مؤسسات دولتي از طريق بودجه عمومي قريب ۵۰ميليون تومان در بخش فناوري اطلاعاتي هزينه كرده اند اما همدلي و پشتيباني شركت هاي خصوصي انفورماتيك نشان داد كه هنوز مؤسسات دولتي با توجه به حجم سرمايه گذاري هاي دولتي نتوانسته اند همپاي بخش خصوصي در اين عرصه عرض اندام كنند.
به باور برخي از مسئولان اطلاع رساني با اين حجم فعاليت هاي بخش خصوصي، كميت و كيفيت الكامپ دست كمي از نمايشگاه بين المللي جيتكس دوبي ندارد. به گفته معاون فني دبيرخانه شوراي عالي اطلاع رساني قرار است نمايشگاه الكامپ همه ساله در ارديبهشت ماه برگزار شود. بي گمان توجه به اين نمايشگاه فناوري اطلاعات مي تواند زمينه را براي رشد و شكوفايي ايرانيان در عرصه توليد و پردازش فناوري هاي اطلاعاتي فراهم نمايد.
امروزه در جامعه ايران فناوري  اطلاعات در حال فراگير شدن است بنابراين موج دست يابي به چنين فناوري هايي موجب شده كه آوازه اين نمايشگاه را به فراسوي مرزهاي ايران ببرد.
بديهي است اگر مسئولان دولتي در كنار تجهيز و تزريق بودجه هاي دولتي، نيم نگاهي به عرصه توليد و پردازش فناوري هاي اطلاعاتي بخش خصوصي ايران داشته باشند مي توان اميدوار بود كه در آينده نزديك حجم صادرات فناوري اطلاعاتي بخشي از سبد صادرات غيرنفتي را به خود اختصاص دهد. بنابر اين براي گام نهادن در اين زمينه مي بايست ضمن بها دادن به برپايي نمايشگاه الكامپ، شرايط لازم براي رشد مؤسسات بخش خصوصي را در جامعه اطلاعاتي جهان فراهم كرد.
مدير مسئول ماهنامه دنياي كامپيوتر و ارتباطات در گفتگو با ايسنا اشاره مي كند كه الكامپ امسال نه فقط نشان دهنده حاصل ده سال حضور اين فناوري  در كشور ماست بلكه در نگاه گردانندگان آن، مقدمه اي است براي يك جهش بزرگ در اين عرصه و گسترده تر كردن پهنه آن به خارج از مرزها به باور مديران الكامپ و(نيز مسئولان IT كشور) اين نمايشگاه قابليت تبديل به يك رخداد مهم در زمينه فناوري اطلاعات دست كم براي منطقه ما را دارد و نبايد آن را در مرزهاي كشور خودمان محصور كرد.
دبير شوراي عالي اطلاع رساني نيز در مراسم اختتاميه الكامپ گفت: باعث سرافرازي است كه توانستيم در نمايشگاه الكامپ بخشي از قابليت هاي ملي را عرضه كنيم. اين نمايشگاه بهترين مظهر حمايت بخش دولتي از بخش خصوصي است، به طوري كه تمام اركان  نظام هم در نمايشگاه حضور داشتند و هم نسبت به اين پديده حمايت خود را اعلام كردند.
وي افزود: با شناخت و تجربه از منطقه، نمايشگاه امسال تقريباً ايران را به عنوان بازار اول فناوري اطلاعاتي معرفي مي كند و البته اين نكته مسئوليت  شركت هاي انفورماتيك را بيش از پيش سنگين مي كند.
وزير ارتباطات و فناوري اطلاعات نيز در مراسم اختتاميه الكامپ گفت: در طول برنامه سوم بين ۱۰۰ تا ۱۵۰ ميليارد تومان صرف زيرساخت هاي IT  در وزارت ارتباطات و فناوري اطلاعات شده است، تصور مي كنم با فعاليت هايي كه در برنامه سوم آغاز شده توانستيم خيلي سريع فاصله خود را با دنيا كاهش دهيم.
006669.jpg
وي در ادامه افزود: با اين كه در حال حاضر در حدود ۶ميليون كاربر اينترنتي در كشور وجود دارد اما ميزان استفاده افراد از اينترنت پايين  است و دليل آن را بايد در نبود كاربردهاي فوق در شبكه جستجو كرد. هم اينك در حدود ۵۰ ميليارد تومان به هفت بخش آموزش و پرورش، وزارت بازرگاني، وزارت علوم، وزارت بهداشت، فرهنگ و ارشاد اسلامي، رياست جمهوري و قوه قضاييه اختصاص داديم و اين سرمايه گذاري موجب مي شود كه كاربرهاي فناوري اطلاعات در كشور سريع توسعه يابند.
عليرغم اين گفته ها هنوز اين مشكل بر سر راه سازمان هاي دولتي وجود دارد كه رشد آموزش نيروي انساني، در فناوري اطلاعاتي آن چنان كه مسئولان پيش بيني كرده اند به خوبي پيش نمي رود، سرمايه گذاري در اين بخش تنها محدود به خريد برخي از سخت افزارهاي كامپيوتري، آموزش هاي اندك نيروي انساني و نهايت تغيير صوري در كاركردهاي اداري آنها ختم مي شود. بنابر اين برخلاف طرح هزينه هاي گزاف در اين بخش هنوز تا دست يابي به اهداف كيفي راه دشواري در پيش است. چند درصد از هفت دستگاه دولتي هزينه كننده بودجه دولتي مي توانند مدعي باشند كه توانسته اند تا حدودي از اهداف برنامه توسعه سوم را در بخش فناوري اطلاعاتي برآورده كنند؟

سينما
اقتصاد
اجتماعي
انديشه
سياست
علم
ورزش
|  اقتصاد  |   اجتماعي  |  انديشه  |  سياست  |  سينما  |  علم  |  ورزش  |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   چاپ صفحه   |