مترو و اتوبوس مقرون به صرفه تر است
حسين غضنفريقيمت خودروهاي نو در انگليس چنان است كه معمولا مردم تمايلي به خريد خودروهاي دست دوم ندارند، اما اين به آن معنا نيست كه تمام انگليسي ها از خودروهاي نو استفاده مي كنند. معمولا هزينه استفاده و نگهداري خودروهاي دست دوم آنقدر است كه مردم تمايل چنداني به خريد اينگونه خودروها ندارند. قيمت بنزين نيز در انگليس به حدي بالا است كه معمولا مردم به هيچ وجه رغبتي به استفاده از خودروي شخصي در كارهاي روزمره ندارند. ايستگاه هاي اتوبوس در همه جا پيدا مي شود و شما تنها با كمتر از 10 دقيقه پياده روي در حومه شهر لندن و زماني كمتر از آن در داخل شهر، به اولين ايستگاه اتوبوس مي رسيد. ايستگاه هاي مترو هم در خود لندن چنين وضعيتي دارند. معمولا براي رسيدن به ايستگاه مترو حداكثر 5 دقيقه زمان نياز است.
البته وضعيت متروي انگليس به دليل قديمي بودن در تابستان هاي گرم به شدت با مشكل روبه رو است. هزينه پارك خودرو در مركز شهر بسيار بالا است. خيابان هاي لندن منطقه بندي شده است و در هر منطقه نيز هزينه پارك فرق مي كند به طوري كه هزينه پارك خودرو در مركز شهر سر به فلك مي زند. مثلا در يك منطقه اگر خودرويي بيش از زمان مقرر پارك شود، علاوه بر هزينه پارك 50 پوند بايد پرداخت شود. به همين دليل عموما مردم براي رفتن به محل كار از وسايل عمومي چون اتوبوس و مترو استفاده مي كنند.
شهرداري لندن ترتيبي داده است كه اگر مردم مدام از اتوبوس و مترو استفاده كنند، هزينه بسيار پايين تري را بپردازند. كارت هاي روزانه اي كه به كمك آن مي شود از اتوبوس و مترو استفاده كرد ساعت بندي شده است، به طوري كه مثلا كارت هايي كه از 7 صبح تا 9 شب را شامل مي شود، نزديك به 5 پوند ارزان تر از كارت هايي است كه از 9 صبح تا 9 شب بشود استفاده كرد، بنابراين سحرخيزها كامرواتر مي شوند. كارت هاي ماهيانه اي هم وجود دارد كه قيمت آن در حدود 120 پوند است كه هزينه روزانه مسافرت درون شهري را كاهش مي دهد. جريمه هاي پليس هم آنچنان سخت و سنگين است كه بسياري از ترس جريمه شدن هم كه شده، سوار خودروي شخصي نمي شوند!
نامه اي هزار دلار
رسانه هاي گروهي ايالت كاليفرنيا با همكاري شوراي امور انساندوستانه اين ايالت مسابقه اي ترتيب داده اند كه بر اساس آن به 12 مطلب برگزيده جايزه اهدا مي شود.
اين مطالب بايد در قالب يك نامه به خويشاوند و در خصوص نوع زندگي در كاليفرنيا نوشته شود.
مطالب توسط يك گروه كارشناسي مورد بررسي و گزينش قرار مي گيرند و در نهايت به 12 نامه برگزيده، جايزه هايي به ارزش 1000 دلار ارايه مي شود.
كلاه هاي ايمني جديد
بيلي مورگان Billy Morgan مخترع كلاه ايمني جديدي است كه اخيرا در بازارهاي مصرف انگلستان عرضه شد. اين كلاه ايمني علاوه بر اينكه تمام مشخصات كلاه هاي ايمني موتور و دوچرخه سواران را دارد، مجهز به آيينه هايي براي مشاهده پشت سر موتور سواران نيز هست. بيلي مورگان انگيزه اختراع اين نوع كلاه ايمني را كشته شدن فرزند 12 ساله يكي از دوستانش در يك حادثه رانندگي عنوان مي كند. وي مي گويد: اين كودك صرفا به خاطر برگرداندن سرش به منظور مشاهده اتومبيل هاي واقع در پشت سر، كشته شد و اين حادثه دلخراش انگيزه اي شد تا كلاهي اختراع كنم كه موتورسواران بدون چرخاندن سر قادر به مشاهده پشت سر خود باشند. در لبه اين نوع كلاه ايمني، آيينه هايي تعبيه شده كه موتورسواران را قادر به مشاهده پشت سر مي كند. اين نوع كلاه ايمني در دو مدل به قيمت 99/49 و 95/ 64 پوند به بازار انگليس عرضه شده است.