سه شنبه ۱۳ بهمن ۱۳۸۳ - سال سيزدهم - شماره - ۳۶۲۸
بعدازظهر ژاپني در سيدخندان!
صحنه هاي نمايش نو ايجاد كننده تخيل و توهم است. حوادث و اتفاقاتي كه در نو اجرا مي شود، در زمان واقعي حادث نمي شود بلكه در گذشته هايي دور رخ داده 
028854.jpg
028860.jpg
028863.jpg
028857.jpg
عكس ها: گلناز بهشتي 
فرداي روز اجرا توضيحات بيشتري در خصوص لباس 18 كيلويي داده شد. يكي از حاضران هم پذيرفت كه اين لباس را بر تن كند، اما باز هم خبري از درياي مواج نبود.
رضا محدث 
پنج شنبه گذشته، فرهنگسراي هنر - نمره ساعت هنوز 18 نشده كه صورت هاي ژاپني در خيابان جلفا خودنمايي مي كنند. در حالي كه حتي يك جفت چشم تنگ هم در اجتماع ايراني در نگاه ديگران مي نشيند، آنجا ده ها چشم بادامي وسط هياهوي جماعت ايراني نشسته اند. بهانه اجتماع؟ تئاتر موزيكال سنتي ژاپن، همراه با حركات موزون. با يك حساب سرانگشتي مي شد گفت تقريبا يك سوم از افراد داخل فرهنگسرا ژاپني بودند. از سفير كبير ژاپن در تهران گرفته تا كودكان 9 ، 10 ساله كه احتمالا دلشان براي زادگاه تنگ شده بود.
تاخير در آغاز برنامه، مسوولان برگزاري را به پذيرايي از حضار مجبور كرد البته شايد پذيرايي جزئي از برنامه بوده باشد، اما زمان اعلام شده براي اجرا چيز ديگري مي گفت. البته اين پذيرايي باعث شد تا نام كشور ديگري هم به مراسم اضافه شود؛ شيريني دانماركي كه با چاي در سرماي زمستان مي چسبد.
پايان ميهماني ، آغاز برنامه 
ميهماني تمام شد. آخرين جرعه چاي كه از گلو پايين رفت، به خاطر آوردند كه چرا به فرهنگسراي هنر آمده اند. در آخرين روزهاي جشنواره تئاتر فجر و در حالي  كه اين برنامه هيچ ربطي به جشنواره نداشت، پر شدن همه صندلي ها و البته راه پله هاي سالن نشان از استقبال خوب از برنامه اي كه حتي نمي دانستيم چيست داشت. تا رسيدن به برنامه اصلي اما هنوز نياز به صبر بيشتري بود. حالا نوبت سخنراني بود. سفير ژاپن در تهران پشت تريبون آمد و از اجراي نو صحبت كرد.
صحنه هاي نمايش نو ايجاد كننده تخيل و توهم است. حوادث و اتفاقاتي كه در نو اجرا مي شود، در زمان واقعي حادث نمي شود بلكه در گذشته هايي دور رخ داده. درست مثل شاعري كه با خواندن يك شعر به ياد شكوه يا مصيبتي كه در دوران گذشته بوده، مي افتد.
راستي اين نو همان NOH است . موسيقي و صدا جزو جدا نشدني نمايش نو است. در اين نمايش هيچ رهبر يا هماهنگ كننده اي وجود ندارد. گفته مي شود فاصله گذاري بازي ها در هر اجرا بر اساس ضرباهنگ دم و بازدم غير شنيداري بازيگران است. بازيگران فضايي پندارگونه را در ذهن بينندگان ايجاد مي كنند.
در نو بايد به دنبال فضايي باشيم كه هماهنگي خلق مي شود و كاري به ماجراي اصلي داستان نداشته باشيم.
استاد دانشگاه تهران، سخنران بعدي است و آخرين سخنران هم مدير اين گروه است. او توضيح مي دهد كه اين كار از يك سال قبل با همكاري بنياد ژاپن، مدرسه غير انتفاعي NPO و سفارت ژاپن در تهران انجام شده است.
حالا نوبت اجراي برنامه است. سه نفر با كيمونو وارد صحنه مي شوند و با آن نظم خاص ژاپني ها كنار هم مي نشينند. يكي فلوتي از كنار لباس خود بيرون مي آورد، ديگري طبلي دارد كه با دو چوب روي آن مي كوبد و نفر سوم هم خيلي مودب بدون وسيله اي خاص كنار آنها نشسته است. فلوتي كه در دست يكي از آقايان است به گفته رئيس گروه بلندترين صداي زير دنيا را ايجاد مي كند. صداي بلند فلوت به گوش مي رسد كه با فريادهاي مرد طبل زن به هنگام كوبيدن رو ي سازش همراه است.
دقايق اوليه اجرا خنده هاي حاضران در سالن را هم به همراه دارد، خنده هايي كه علت اصلي اش همان فريادهاي مذكور است!
بعد از اجراي هر برنامه هم، همان آقاي مسوول مي آيد راجع به آنها توضيح مي دهد. اجراهاي بعدي به همراه بازيگري بود كه با ماسك روي صحنه مي آمد و حركات ژانگولر را به نمايش مي گذاشت.
برنامه بعدي هم با يك لباس 18 كيلويي به همراه ماسك انجام شد. شمشير و آلات جنگي هم بود. آقاي مسوول مي گفت: در حين اين نمايش، صحنه به درياي مواجي تبديل مي شود. ما كه چيزي متوجه نشديم!
خارج از فرهنگسرا همه متاثر از فريادهاي نوازنده هاي طبل شده اند. حاصل اين نمايش تقليد از نوازنده طبل بيرون از فرهنگسرا بود. به هر حال غير از جماعت چشم تنگ براي ديگران فرو رفتن در حس كار آساني نبود. نتيجه؟ تئاتر موزيكال با حركات موزون در خيابان جلفا!

امروز
فيلم، ويژه جشنواره
همزمان با شب افتتاحيه درست بعد از ايام تعطيل، يكشنبه صبح كه از كنار دكه روزنامه  فروشي رد مي شدي چشمت به فيلم مي خورد...
طبق سنت سالهاي گذشته، فيلم ويژه جشنواره، درآمده و كمتر مي شود در مقابل وسوسه خريد آن مقاومت كرد. طرح روي جلد الگويي از سينما پاراديزوي معروف است،عزت الله انتظامي و هديه تهراني با شال و روسري قرمزي كه كاملا توي چشم مي آيد به درخواست طراح جلد ژست گرفته اند. با يادداشتي دست اول از انتظامي كه در آن از آپاراتچي ها تقدير مي كند.
فيلم ويژه جشنواره به معرفي كامل فيلم هاي مسابقه سينماي ايران، فيلم هاي ميهمان، مسابقه بين الملل، مسابقه سينماي آسيا، جشنواره جشنواره، نمايش هاي ويژه، سينماي مستند و... مي پردازد. فيلم ويژه جشنواره در 210 صفحه و به قيمت 850 تومان روي دكه است.

نمايشگاه
برنامه هاي بهمن 
براي تماشاي آثار آبرنگ الهه زارع فقط تا فردا وقت داريد. الهه زارع تاكنون در 6 نمايشگاه گروهي و نمايشگاهي در ژاپن شركت كرده. غير از اين تعدادي از آثار او در دوسالانه بي ينال نقاشي به نمايش درآمده. اين اولين نمايشگاه انفرادي او است كه شامل 27 تابلو آبرنگ با موضوعات مختلف مي شود. با اين توضيحات اگر به تماشاي آثار الهه زارع علاقه داشتيد، امروز و فردا فرصت داريد از ساعت 9 تا 12 صبح و 4 تا 7 بعدازظهر به نگارخانه گل، واقع در ميدان فاطمي، اول خيابان زرتشت مراجعه كنيد.خبر ديگر از نمايشگاه اينكه نمايشگاه عكس سيامك زمردي مطلق با عنوان عكاسي تئاتر ايران از 24 بهمن تا 20 اسفند از گالري مان هنرنو برپا مي شود. اين نمايشگاه در برگيرنده 100عكس سياه و سفيد و رنگي از 45 نمايش اجرا شده طي سالهاي 67 تا 83 است. سيامك زمردي مطلق در بيست و يكمين و بيست و دومين جشنواره بين المللي تئاتر فجر به عنوان يكي از عكاسان برگزيده مسابقه عكاسي تئاتر انتخاب و از طرف انجمن منتقدان تئاتر ايران در سالهاي 81 و 82 نفر اول عكاسي تئاتر ايران شد.اگر اين اطلاعات برايتان كافي نيست چند نمايشگاه ديگر را هم به شكل مختصر برايتان مي نويسيم: نمايشگاه نقاشي عمادزاده در گالري ثروت، نمايشگاه عكاسي فرناز سميعي در گالري هفت ثمر و نمايشگاه شمع در گالري ثالث.

جعبه
چاق و لاغر كجاست؟
قبل از اعلام برنامه هاي امروز كه قرار است از شبكه هاي مختلف پخش  شود، خبري را بخوانيد از تهيه مجموعه مختارنامه. عوامل مجموعه تلويزيوني عظيم مختارنامه به كارگرداني داوود ميرباقري به دنبال محلي براي ساخت دكورهاي شهر مقدس مكه و كعبه هستند. در حال حاضر گروهمختارنامه مشغول فيلمبرداري خانه ابراهيمپسر مالك اشتردر احمدآباد مستوفي هستند و گروه صحنه مشغول ساخت دكورهاي كاخ دارالعماره هستند. 160 سكانس در اين كاخ فيلمبرداري مي شود. به تازگي الهام حميدي براي ايفاي نقش همسر كيانرضا رويگري و حديث فولادوند براي ايفاي نقش همسر ابراهيمحسن ميرباقري در مجموعه تلويزيونيمختارنامه انتخاب شده اند. گفتني است، فيلمبرداري مجموعه تلويزيونيمختارنامه در 30قسمت 50 دقيقه  اي تا مرداد ماه 85 به طول مي انجامد. پس حالا حالاها منتظر پخش اين سريال جذاب نباشيد.
اما برنامه هاي سيزدهمين روز از بهمن 83. ساعت 40:13 مي توانيد تكرار قسمت ديشب همسفران را تماشا كنيد. از شبكه سه كمربندها را ببنديم را مي  توانيد ساعت 30:14 تماشا كنيد از همين شبكه . تكرار فرار بزرگ ساعت۱۰:15 از شبكه اول پخش مي شود. بي خانمان كه هيچ ربطي به آن با خانمان كارتون و پرين و پاريكال ندارد، ساعت 19 از شبكه تهران پخش خواهد شد. بعد از اين سريال پاورچين پخش مي شود و سپس برنامه زنده تهران 20را از همين شبكه خواهيد ديد. شبكه سوم سيما امشب سريال ماموران پرونده هاي راكد را مانند هر سه شنبه پخش مي كند، 15:20 زمان پخش اين سريال است. ساعت۱۰:22 امشب قسمت ديگري از سريال فرار بزرگ كه براي ايام دهه فجر در نظر گرفته شده پخش مي شود از شبكه اول. ساعت 23 خانه پدري را خواهيد ديد از شبكه تهران. راستي دقت كرده ايد چقدر جاي مجموعه چاق و لاغر خالي است ، چاق و لا غر دوست داشتني ما كه اين روزها، وقتشان بود؟!

هوا
چتر فراموش نشود
همانطور كه پيش بيني هم شده بود بارش باران و برف از روز گذشته باز هم كشور را فرا گرفته و تهران هم از اين بارندگي ها بي نصيب نخواهد بود. براي امروز هم هواي تهران باراني و البته در نقاط سرد سير برفي پيش بيني شده است. اما درجه هواي امروز تهران اينگونه پيش بيني شده كه در گرمترين ساعات به 9 درجه سانتيگراد بالاي صفر مي رسد و امشب دماي هوا در سردترين ساعات به 2 درجه بالاي صفر خواهد رسيد. فراموش نكنيد كه لباس گرم وچتر به همراه داشته باشيد، چون اين روزهاي باراني و بر في اتوبوس كه هيچ، تاكسي هم به ندرت پيدا مي شود.

تهرانشهر
ايرانشهر
خبرسازان
در شهر
شهر آرا
يك شهروند
|  ايرانشهر  |  تهرانشهر  |  خبرسازان   |  در شهر  |  شهر آرا  |  يك شهروند  |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   چاپ صفحه   |