محمد رحمتي در گفت وگوي اختصاصي با همشهري برنامه هاي خود را تشريح كرد :
وزير پيشنهادي براي وزارت راه امروز
از مجلس رأي اعتماد مي گيرد
گروه اقتصادي - علي ابراهيمي: وزير پيشنهادي رئيس جمهوري در شرايطي امروز براي كسب رأي اعتماد از مجلس شوراي اسلامي به مجلس مي رود كه اين وزارتخانه با چالش هايي در زمينه راه اندازي فرودگاه امام خميني، آزادراه تهران-شمال، آمار بالاي تصادفات جاده اي و پروژه هاي نيمه تمام بسياري روبرو است. چالش هايي كه از عمده ترين دلايل استيضاح و عدم رأي اعتماد مجلس شوراي اسلامي به وزير سابق راه و ترابري و پس از آن وزير پيشنهادي براي تصدي اين وزارتخانه بود. با وجود فرصت كم باقي مانده تا پايان دوره دولت سيدمحمد خاتمي و از آنجا كه به نظر مي رسد رأي اعتماد مجلس به محمد رحمتي به عنوان وزير پيشنهادي خاتمي با سرنوشت مسايلي چون زمان و چگونگي راه اندازي فرودگاه امام خميني، روند پيشرفت و اتمام كار آزادراه تهران _ شمال و ساير پروژه هاي عمراني نيمه تمام اين وزارتخانه گره خورده و اين موضوعي است كه قبلاً نيز نمايندگان مجلس به طرق مختلف آن را گوشزد كرده اند. فارغ از رأي اعتماد يا عدم اعتماد مجلس به وزير پيشنهادي راه و ترابري نكته حائز اهميت امكان رفع اين چالش در مدت كوتاه باقي مانده از زمان دولت كنوني است. محمد رحمتي قبلاً به عنوان مديرعامل راه آهن در زمان وزارت مرحوم شهيد دادمان و معاون ساخت و توسعه وزارت راه و ترابري، اهل استان يزد و داراي فوق ليسانس عمران از دانشگاه صنعتي شريف است. وي در زمان وزارت احمد خرم در معاونت ساخت و توسعه وزارت راه و ترابري مشغول به كار بود كه با ادغام سه معاونت ساخت و توسعه راه ها، راه آهن و بنادر با يكديگر و تشكيل شركت ساخت و توسعه زيربناهاي حمل و نقل به گفته وي از آنجا كه دوست نداشته به عنوان عنصر غيرفعال و بيكار باشد از وزارتخانه مذكور جدا شد.
اولويت هاي كاري
نمي توان گفت برنامه عجيب و غريبي را ارائه خواهيم كرد بلكه بايد به مديريت ها سر و سامان دهيم.وي در گفت و گو با خبرنگار ما در پاسخ به اين پرسش كه با توجه به مدت باقي مانده از زمان دولت آقاي خاتمي و دوره كوتاه وزارت شما در صورت كسب رأي اعتماد از مجلس چه كارهاي نيمه تمامي را در اولويت قرار خواهيد داد، گفت: اولويت هاي كارهاي نيمه تمام بهره برداري از ۱۰۰۰ كيلومتر راه در حال ساخت است كه تا خرداد ماه آن را تحويل خواهيم داد. بايد كار تجهيز اسكله هاي بنادر شهيد رجايي و اميرآباد را كه در حال تجهيز اسكله هاي آن هستيم به اتمام رسانيم. همچنين در برخي از فرودگاه هاي كشور بايد وسايل جديدي نصب شود كه برنامه ريزي لازم براي انجام اين كار صورت گرفته است. رفع مشكلات پروژه بزرگ راه آهن بافق _ مشهد نيز از ديگر اولويت هاي كاري مدنظر خواهد بود. اتمام پروژه هايي كه توسط ادارات كل استانها در حال انجام بوده و متأسفانه در سال جاري براي پروژه هاي عمراني تخصيص بيش از ۴۰ درصد داده نشده و اين پروژه ها ناتمام مانده است نيز از ديگر اولويت هاي مدنظر است كه اميدواريم در پايان سال، دولت منابع لازم را فراهم نموده و تخصيص صد در صد منابع به پروژه هاي عمراني استانها بدهد تا بتوانيم به تكاليف مقرر عمل كنيم. همچنين راه اندازي فرودگاه امام خميني از مهمترين اولويت هاي كاري اينجانب خواهد بود كه ان شاءا... حداكثر تا ارديبهشت ماه جاري شاهد آغاز پروازها در اين فرودگاه خواهيم بود.
راه اندازي فرودگاه امام در ارديبهشت
رحمتي در پاسخ به اين سئوال كه مشكل عدم راه اندازي فرودگاه امام چيست و اين فرودگاه تا چه زماني راه اندازي مي شود گفت: فرودگاه امام خميني گرچه افتتاح شده اما بهره برداري از آن هنوز آغاز نشده كه تلاش مي كنيم تا اوايل ارديبهشت ماه به بهره برداري برسد. اكنون اين فرودگاه از نظر فني و عمراني مشكلي براي بهره برداري ندارد. در وزارت راه و ترابري تصميم گرفتيم تا موضوع راه اندازي فاز يك فرودگاه امام را از بحث BOT و سرمايه گذاري شركت تاو جدا كنيم، بر اين اساس بهره برداري فرودگاه بايد آغاز شود ودرخصوص سرنوشت قرارداد تاو بايد مجلس شوراي اسلامي تصميم گيري كند وهرآنچه كه نمايندگان در اين خصوص تصميم گرفتند ما نيز آن را با بهره برداري و منابع اجرايي فرودگاه تطبيق خواهيم داد. اين دو موضوع را از هم جدا كرديم به دليل آن كه بيشتر از اين نمي توان راه اندازي فرودگاه و بهره برداري از تجهيزات و امكاناتي را كه به كشور تعلق دارد به تعويق انداخت چرا كه بعضي از دستگاه هاي فرودگاه در صورت عدم استفاده از گارانتي خارج خواهد شد و بايد سريعتر به بهره برداري برسد. از سوي ديگر قرارداد تاو هيچ مانعي در مسير راه اندازي فرودگاه نخواهد بود، بنا بر اين راه اندازي فرودگاه امام توسط شركت هاي داخلي و مجموعه وزارت راه و ترابري انجام خواهد شد و با روشن شدن وضعيت قرارداد تاو توسط مجلس ما نيز اين موضوع را تطبيق خواهيم داد.
پروژه آزادراه تهران _ شمال
وزير پيشنهادي راه و ترابري در زمينه مشكل اصلي عدم اتمام پروژه آزادراه تهران _ شمال و برنامه هايي كه در اين زمينه در نظر دارد گفت: به هر حال واقعيت آن است كه آزادراه تهران- شمال با كندي پيشرفت كرده است و براساس زمانبندي پيش بيني شده عمل نگرديده كه اين موضوع مي تواند ناشي از نوع قرارداد و مسايل مندرج در آن، نحوه تأمين امكانات و منابع مالي دولت و يا عدم تأمين امكانات و منابع مالي طرف مشاركت در اين قرارداد باشد و گزينه ديگري قابل تصور نيست و از نظر فيزيكي انجام اين كار امكانپذير بوده و مشكلي وجود نخواهد داشت.
بودجه طرح هاي عمراني وزارت راه ناكافي است
رحمتي در زمينه بودجه در نظر گرفته شده براي طرح هاي عمراني وزارت راه گفت: نمي دانم در اين خصوص چگونه صحبت كنم كه برداشت نادرستي صورت نگيرد، معتقدم اگر كل بودجه عمراني كشور در سال آينده به وزارت راه و ترابري داده شود نيز اين وزارتخانه پروژه براي اجرا خواهد داشت اما طبيعي است كه بخش هاي ديگر كشور نيز نيازمند اعتبار براي اجراي پروژه هاي خود هستند.وي ميزان اعتبار تخصيص يافته براي طرح هاي عمراني اين وزارتخانه را حدود يك هزار ميليارد تومان منابع ملي و ۳۰۰ ميليارد تومان منابع استاني، ۳۰۰ الي ۴۰۰ ميليارد تومان منابع سرمايه گذاري شركت هاي وابسته به وزارت راه و ترابري دانست و گفت هرچه اين اعتبارات افزايش يابد امكان انجام بهتر كارها و پيشرفت سريعتر پروژه هاي نيمه تمام وجود دارد. طرح هاي نيمه عمراني اين وزارتخانه بيش از ۱۰۰ طرح است كه با توجه به حجم اين پروژه ها بايد از طريق جذب سرمايه گذاري داخلي و خارجي اقدام كرد و همچنين از منابع عمومي و ملي كشور استفاده بهينه تري به عمل آوريم.
|