دوشنبه ۱۹ بهمن ۱۳۸۳ - سال سيزدهم - شماره - ۳۶۳۳
مسابقه عكس از برج آزادي
مسابقه عكس آزادي در دو بخش وقايع برج آزادي و برج آزادي از نظر هيات داوران گذشته و به مجموعه فرهنگي - هنري آزادي رسيده است 
029295.jpg
مسعود مير
همه چيز به واژه آزادي گره خورده است. ميدان آزادي را همه تهراني ها مي شناسند و شهرستاني ها دوستش دارند. نماد زيباي تهران اما ديگر مثل روزهاي دور زيبا نيست. هر بار كه به ميدان آزادي برويد، به دو نكته مهم برمي خوريد. مسافركش ها و سواري هايي كه تقلاي سوار كردن مسافران شده حديث لحظه به لحظه شان و البته مسافران. مسافران هم مختلف هستند اما عده اي شان كه باعث زحمتند را مي توان در حوالي برج جست وجو كرد؛ سن هاي مختلف و البته لهجه هاي مختلف.
وجه بارز همه شان را بايد در چشم دواندن هايشان سراغ گرفت. در گوشه و كنار پايه هاي برج هشتي شكل با كوله، ساك و پلاستيك به دست ايستاده اند و تجمع هاي 2نفري و بيشتر را شكل مي دهند. شايد آنها براساس يك نشاني ذهني، كار و خوشبختي را حوالي اين برج به انتظارند. ساندويچ فروش دوره گرد كم كم كارش را آغاز مي كند. چند تكه كالباس و يك نان و يك خيارشور قطعه قطعه شده تمام محتويات ساندويچ هاي اين Fast Food سيار است كه به قيمت 200 تومان به دست مشتري هاي خاصش مي رسد.
همه چيز به واژه آزادي گره خورده است. ميدان را همه مي شناسند، اما خيلي ها نمي دانند كه زير اين برج، مجموعه فرهنگي هنري آزادي قرار دارد. همان طور كه خيلي ها نمي دانند بالاي برج دنيا چه رنگي است. سالن نمايش، نگارخانه و گالري عناويني است كه روي يك تابلو فلزي كوچك در نزديكي برج نصب شده و براي پيدا كردنش بايد پله هاي زير زمين برج را پيدا كرد.
زماني در مجموعه عظيم زيرپاي برج يكي از مجموعه هاي تلويزيوني شبانه به صورت زنده ضبط مي شد، اما بعد از آن ديگر صداي اين بناي خفته زيرزميني چندان به گوش نرسيد تا بهمن 83 كه دوباره فرياد اين مجموعه شنيده شد. همه چيز به واژه آزادي گره خورده است.
بنياد فرهنگي - هنري رودكي با همكاري خانه عكاسان ايران اولين مسابقه عكس آزادي را برگزار كردند. مسابقه عكس آزادي در دو بخش وقايع برج آزادي و برج آزادي از نظر هيات داوران گذشته و به مجموعه فرهنگي - هنري آزادي رسيده است. اگر در يك روز جمعه برفي حوالي ساعت 12 به محل برگزاري اين نمايشگاه بروي، ممكن است كه كمي شوك چاشني اين اقدام فرهنگي شما شود.
روي كارت هاي دعوتنامه ميهمانان و البته از آن مهمتر روي يك تابلو بزرگ كنار ورودي مجموعه اين چند كلمه مي شود سوهان اعصاب:
زمان افتتاح نمايشگاه: 14/11/83
نشاني: ميدان آزادي، مجموعه فرهنگي هنري آزادي 
نمايشگاه تا 28/12/83 همه روزه حسابي دقت بفرماييد از ساعت 9 صبح تا 6 بعدازظهر برپاست.
هنوز خواندن اين كلمات روي كارت دعوت هاي زيبا و البته تابلو زردرنگ تمام نشده كه قفل در ورودي همه چيز را به هم مي ريزد. هرچه تلاش مي كني نمي تواني يك نگهبان پيدا كني كه از او بپرسي چرا نمايشگاه تعطيل است. مرد ساندويچ فروش مي گويد: امروز اصلا نيامدند.
امروز جمعه است بابا... چند دقيقه بعد وقتي اخم هاي درهم مرد ميانسالي را مي بينم كه با مشكل مشابه ما مواجه است و با عصبانيت مي گويد: معني همه روزه را هم فهميديم، به اين فكر مي كنم كه يك روز تعطيل با هواي برفي و سرد براي ديدن يك نمايشگاه عكس كه در هايش بسته است نزد جماعت ايراني چند مي ارزد. يكي از كارگران فضاي سبز اطراف برج مي گويد: الان ساعت نزديك يك ظهر است احتمالا رفته اند ناهار. مرد ساندويچ فروش بساطش را به خاطر يك ساندويچ باقيمانده، هنوز جمع نكرده است، به من مي خندد و مي گويد: همين يكي مانده، بدو ناهاري، بدو ناهاري. ناهاري...
معني ناهاري احتمالا لابه لاي خوردن ساندويچ هاي دست ساز و خوردن ضدحال براي بازديد از يك نمايشگاه پيچيده شده است.
همه چيز به واژه آزادي گره خورده است حتي ناهاري.

حقوق شهروندي روي مانيتور
آيا مي دانيد رابطه بين حقوق شهروندي با رايانه اي كه در گوشه منزلتان قرارگرفته چيست؟
احتمالا تا چند روز پيش هيچ رابطه محسوسي بين اين دو وجود نداشت، اما قرار است تا چند روز آينده ماهنامه الكترونيك به صورت CD در مورد حقوق شهروندان در اختيار تهراني ها قرار بگيرد. موسسه آموزش شهري، سازمان فرهنگي هنري شهرداري تهران از 16 بهمن ماه اين نشريه الكترونيك را هر ماه منتشر خواهد كرد. در هر شماره از اين نشريه الكترونيك به مسايلي مثل آداب شهروندي، بهداشت رواني، اخلاق، اطلاعات عمومي و اخبار محدوده شهري پرداخته مي شود. فيلم سينمايي، بازي هاي رايانه اي و موسيقي از امكاناتي است كه اين نشريه الكترونيك در اختيار مخاطبانش قرار مي دهد.
مهندس حميد بقايي، رئيس موسسه آموزش شهري، سازمان فرهنگي هنري شهرداري تهران در خصوص انتشار اين نشريه به خبرنگار همشهري گفت: فعلا اين نشريه در شماره اول خود در كتابخانه  هاي سازمان فرهنگي هنري شهرداري تهران، فرهنگسراها و دبيرستان ها در تيراژ محدود 3هزار نسخه توزيع مي شود تا در شماره هاي بعدي پس از بازخوردها و در نظرگرفتن خواسته هاي مخاطبان آن را در تيراژ گسترده تر منتشر كنيم. در شماره اول اين نشريه الكترونيك آموزش درخصوص تعمير خودرو در حديث شهروند در قسمت آموزش عمومي در رابطه با قوانين و مقررات شهري مطالبي به صورت متني با سخنراني و فيلم گنجانده شده است و فيلم سينمايي در خصوص مسايل خانوادگي در اين شماره قراردارد. مهندس بقايي رئيس موسسه آموزش شهري گفت: از آنجايي كه اولا در خصوص حقوق و آداب شهروندي نشريه اي وجود نداشت و ثانيا نشريه الكترونيك امكانات بيشتري را در اختيار ما قرار مي دهد و به لحاظ آموزشي تاثيرگذارتر است. بقايي همچنين گفت: اين نشريه در شماره هاي متوالي خود تمامي قوانين و مقررات از قبيل آداب شهروندي، اخلاق، بهداشت رواني، اطلاعات عمومي مسايل و مشكلات شهرنشيني، محيط زيست، فيلم ها و سريال هاي اجتماعي، بازي و سرگرمي را دربرخواهد گرفت.
البته علاوه بر قوانين و مقررات شهري، رويه هاي اداري موجود در ادارات مختلف نيز در اين نشريه گنجانده شده است، به گونه اي كه هر شهروند با مقررات دريافت مجوز ساختمان، كنتور برق،  گاز ، آب، شماره گذاري خودرو، افتتاح حساب و ... آشنا مي شود. آموزش هاي درسي و آشپزي و خياطي هم در اين CD قرار دارد. در حال حاضر فقط اين نشريه تا انتهاي دهه فجر در كتابخانه  هاي مدارس و فرهنگسراها در دسترس است، اما احتمالا درشماره  هاي بعد براي فروش عرضه خواهد شد و قيمت تقريبي آن بين 500 تا 1000 تومان خواهد بود.

ستون شما
دبير نه، پسر من
بانويي كه از بالاي خط فقر تماس گرفته بودند اعتراض داشتند به چاپ عكسي كه دو، سه هفته پيش در صفحه خبرسازان چاپ شده بود و عليرضا دبير قهرمان كشتي را در حال اسكي نشان مي داد: اين پسر منه، نه عليرضا دبير ، عكس را دوباره چك كرديم، دبير بود، اما ايشان همچنان اصرار دارند كه اشتباه از ماست.
اگر فردا پس فردا در تلويزيون ديديد ستون شما را كت بسته مي برند دادگاه شوكه نشويد!
پيام هاي برخي
- ديشب وسط اتوبان پنچر كرديم و 4 ساعت تمام لرزيديم. هيچكس به خودش زحمت نداد ترمزي بزند و كمكي برساند. مردم تهران مهربان تر بودند.
- بارش برف مساوي است با ترافيك، اما اگر هميشه برف جمعه  ها بيايد مشكلات كمتر مي شود. از ايشان پرسيديم پيغامشان خطاب به كيست، جواب دادند مسوول ستون هوا.
-در زيباترين روزهاي سال شعري براي برف سروده ام كه مي خواهم تقديم كنم. شعر جالبي بود.
ديدن برف از پشت پنجره زيباست. خدا كند هيچ كس جزو آنهايي نباشد كه برف را از داخل برف و كوران تجربه مي كنند.
توضيح: دوستي هم زنگ زد و لطيفه اي در باب برف و برف پارو مي كنيم تعريف كرد كه با كمال شرمندگي عرض كرديم امكان ندارد!
تشكر
از آقاي آرش خوشخو بابت مطلبي كه درباره پدرشان نوشته بودند متشكريم. خواننده هاي روزنامه هاي اول انقلاب، خوب يادشان هست كه ايشان و همينطور آقاي بلوري و بقيه اي كه در كيهان و اطلاعات دست به قلم داشتند چه رابطه  عميق با خوانندگان داشتند.
سوءتفاهم
آقا اين خبرهايي كه در صفحه خبرسازان مي زنيد راست است؟
به شوخي سوال كرديم كه مگر خبر چپ هم داريم؟ بهشان برخورد و قطع كردند!
برادري
در صفحه يك شهروند گفت و گويي داشتيد با آقاي مختاباد. ايشان همان آقاي مختابادي هستند كه در صفحات موسيقي مطلب دارند؟ عرض كرديم خير و توضيح داديم از اين خانواده 3 نفر در عرصه هاي مختلف، از جمله هنر و نويسندگي فعالند و نسبتشان برادري است.
چند نكته
- ستون شما محل دعواهاي جناحي نيست.
- ستون شما محل بازگويي مشكلات شما و همسر گرامي نيست
- ستون شما محل نامه هاي آتشين نيست
- ستون شما جاي كسري هاي باشگاه نيست
- مقابل ستون شما توقف نكنيد
- ستون شما به هيچ ارگاني وابسته نيست
- جنس نسيه نداريم
توضيح: بگذاريد زندگيمان را بكنيم.

جعبه
ملا قات همافران با امام
چند سالي است كه برنامه هاي صبحگاهي تلويزيون به كودكان و خانم هاي خانه دار توجه ويژه اي دارد. برنامه كودكان و چند برنامه مختلف خانوادگي تصاوير آنتن جام جم را به ظهر مي رساند. ساعت 12 در شبكه سوم مي توانيد تكرار برنامه كمربندها را ببنديم را ببينيد.
مهدي مظلومي همچنان با استفاده از قدرت بداهه پردازي بازيگران مجموعه اش به ويژه فتحعلي اويسي و صداي گرم او در پايان برنامه، طرفداران بسياري را پاي برنامه  اش مي نشاند. پاورچين روز قبل از شبكه۵ راس ساعت۱۶:15 دقيقه پخش مي شود و كمتر از 4ساعت بعد يعني ساعت،۲۰ قسمت جديد اين مجموعه پخش مي شود. اين قسمت جديد يعني تكرار سوم مجموعه اي كه روزگاري طرفداران بسياري داشت.
در برنامه هاي شامگاهي، برنامه۹۰ و هشدار براي كبري۱۱ قابل تامل است. برنامه 90 در شبكه سوم حدود ساعت 22:30 صفحه تلويزيون را پر مي كند و سريال پليسي كبري۱۱ را مي توانيد از شبكه 5 سيما ساعت يك بامداد ببينيد. البته شبكه 5 پليس دريايي را در ساعت۲۳ براي آنهايي كه مي خواهند يك برنامه تماشا كنند و بعد خواب را به چشمانشان هديه دهند پخش مي كند.
نكته مهم آخر اينكه امروز 19 بهمن ماه است. روز نيروي هوايي كه احتمالا با چند ويژه برنامه پوشش داده خواهد شد. شبكه اول هم بعد از اخبار ساعت 21 ويژه  بر نامه سخنراني و ديدار اين عزيزان پرسنل نيروي هوايي با رهبر معظم را پخش خواهد كرد. شبكه دوم هم در ساعت 21 مردان كوچك را در ليست برنامه هايش گنجانده است. در بخش ويژه گزارش ساعت 22:30 اين شبكه هم شاهد جلسه اي جالب خواهيد بود البته بايد حول وحوش ساعت 11 به ملاقات اين برنامه برويد.

نمايشگاه
بيست
۲۰. اين واژه براي شما چه مفهومي دارد؟ يك نمره خوب، يك كار مناسب يا يك اتفاق جالب. براي بعضي ها اما اين روزها واژه 20 مقابل نام يك گروه عكاسي قرارگرفته است. 12 عكاس در ضلع شمالي پارك لاله، جنب موزه فرش، نمايشگاهي ترتيب داده اند از عكس هايشان كه در ساعت هاي 9صبح الي 13 و 15 الي 20شب در معرض ديد عموم قرار دارد. اين نمايشگاه تا روز چهارشنبه، 21 بهمن ماه ادامه خواهد داشت. مي ماند دو نكته، اول اينكه: نام گروه عكاسان، گروه 20 است و دوم آنكه محل برگزاري نمايشگاه نگارخانه لاله.

هوا
دوباره برف
امروز برف مي آيد. اين زمستان، خبر ريزش برف ديگر خبر جالبي نيست و اين خودش خبري است، جالب!
خوشحاليم كه اين زمستان به تابستان بدهكار نمي شود. حالا حسابش از دستمان بيرون رفته، اما اگر امروز پيش بيني هواشناسي اشتباه از آب در نيايد، تعداد روزهاي برفي تهران به عدد دو رقمي نزديك مي شود. امروز دماي هوا درگرمترين لحظه ها 5درجه سانتيگراد بالاي صفر است و در سردترين لحظه ها هم به صفر مي رسد.دماي هواي امروز را با برف همراه كنيد تا بدون كلاه و شال گردن پا به خيابان نگذاريد.

تهرانشهر
ايرانشهر
خبرسازان
دخل و خرج
در شهر
|  ايرانشهر  |  تهرانشهر  |  خبرسازان   |  دخل و خرج  |  در شهر  |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   چاپ صفحه   |