دوشنبه ۲۶ بهمن ۱۳۸۳ - سال سيزدهم - شماره - ۳۶۳۸
آرامشگاه يك ذهن جست وجوگر
برگزاري مراسم افتتاحيه كتابخانه ملي با حضور شخصيت هاي برجسته فرهنگي و سياسي داخلي و خارجي آغازگر فعاليت يكي از بزرگترين مراكز فرهنگي ايران خواهد بود
029745.jpg
كتابخوان هاي حرفه اي بيشتر از ظاهر به محتويات داخلي كتابخانه اهميت مي دهند.
مسعود مير
بهانه ارتباط برقرار كردن با كتاب بي زبان، خواندن است و بهانه كتاب خواندن، داشتن وقت كافي و علاقه  وافي. گاهي كنج تنهايي يك اتاق،  سايه يك درخت و البته گاهي صندلي هاي رنگ و رو رفته اتوبوس مي شوند جايگاه متصل شدن به كلمات. گاهي هم سكوت بهانه مرتبط شدن با خطوط بي جان است كه برق چشمان به ميهماني زندگي مي بردشان. خيلي از ما براي خواندن كتاب و شايد به دلايل ديگر دقايقي را در يك كتابخانه گذرانده ايم. گاهي هم سر زدن به يك كتابخانه به علت ارضاي شوق خواندن نيست كه التزام به كشف يك مجهول، يافتن يك منبع و خلاصه يك كتاب بهانه به دستمان مي دهد. اين چند سطر را در آرشيو ذهنتان نگهداريد و بدانيد كه بزرگترين پروژه ساختماني دولتي ايران طي سالهاي بعد از انقلاب در اسفندماه به بهره برداري خواهد رسيد.
ساختمان كتابخانه ملي ايران كه بزرگترين كتابخانه خاورميانه به شمار مي رود درحالي افتتاح خواهد شد كه براي آن برنامه هاي مفصلي ترتيب داده شده است.
اولين آنها انتقال و جابه جايي آرشيو و كتاب هاي موجود در ساختمان قديمي كتابخانه ملي بود. بعد از اينكه ساختمان قديمي كتابخانه در خيابان سي تير تخليه شد، گمان مي رفت كه اين ساختمان دراختيار ميراث فرهنگي قرار خواهد گرفت، اما اين حدس ها خيلي سريع با مهر باطل از گردونه خارج شدند. بجنوردي رئيس سازمان اسناد و كتابخانه ملي ايران با اشاره به اينكه ساختمان سي تير به موزه كتاب تبديل و انتقال آن به سازمان ميراث فرهنگي منتفي شده گفت: هيات امناي متشكل از نمايندگان كتابخانه ملي، ميراث فرهنگي و رياست جمهوري براي اداره اين موزه تشكيل خواهدشد. بجنوردي اعتقاد دارد كه سر در كتابخانه سابق، شناسنامه تاريخي اين كتابخانه ملي بود و به هيچ عنوان نبايد مورد بي توجهي قرارگيرد. البته قرار است بناي داخل و سر در كتابخانه ملي با حفظ نماي ظاهري توسط ميراث فرهنگي مرمت و مقاوم سازي شود.
يكي ديگر از برنامه هاي انجام شده توسط مسوولان كتابخانه ملي بازگرفتن تصاوير اسناد ملي ايران از مقامات جمهوري آذربايجان بود. 400ميكروفيلم و 10 هزار تصوير اسناد ملي ايران از جمهوري آذربايجان به كشور بازگردانده شده است. كيانوش كياني هفت لنگ، معاون اسناد ملي مي گويد: ايران در كشورهايي مانند هند، فرانسه، مالزي، انگليس و روسيه اسناد مهمي دارد كه تاكنون تفاهم نامه بازپس گيري اسناد از فرانسه و مالزي به امضا رسيده است.
كياني اولويت بازگرداندن مستندات هويت ملي ايران را با كشورهاي همسايه مي داند و به عنوان مثال از وجود حدود۲۰ميليون سند تاريخي راجع به ايران در هند ياد مي كند كه بايد با تحقيقات منسجم و ايجاد رابطه همكاري به كشور بازگردانده شوند.
شمارش معكوس براي افتتاح رسمي كتابخانه بزرگ حاشيه بزرگراه حقاني آغاز شده است. برگزاري مراسم افتتاحيه با حضور شخصيت هاي برجسته فرهنگي و سياسي داخلي و خارجي آغازگر فعاليت يكي از بزرگترين مراكز فرهنگي ايران خواهد بود.
رئيس كنفرانس مديران كتابخانه هاي ملي CDNL ، رئيس سازمان يونسكو، رئيس فدراسيون بين المللي انجمن ها و موسسات كتابداري IFLA ، گروهي از فهرست نگاران مهم جهان، عده اي از روساي كتابخانه هاي ملي، برخي ايرانشناسان مشهور، وزراي فرهنگ كشورهاي عضو اكو و روساي جمهوري كشورهاي تركمنستان، افغانستان و تاجيكستان، گروهي از مدعوين روز افتتاحيه را تشكيل مي دهند. دو قطعه موسيقي در روز افتتاحيه توسط اركستر موسيقي ملي اجرا خواهد شد. فرهاد فخرالديني رهبر اين اركستر مي گويد: دو قطعه كتاب و دانش با اشعاري از شفيعي كدكني و دكتر رحمت جلالي روز يازدهم اسفندماه همزمان با افتتاح كتابخانه ملي به اجرا درخواهد آمد.
شايد در چنين شرايطي مراجعه به كتابخانه ملي فقط براي خواندن يا كشف منبع چندان قابل قبول نباشد. بزرگترين كتابخانه خاورميانه ديدن هم دارد...

برف باريد، زنجيره انساني تشكيل نشد
رالي با نام جعلي در امارات 
029757.jpg
عكس تزئيني است.
اتوبان خليج فارس، هواپيماي خليج فارس، سالن ترانزيت خليج فارس، پيك خليج فارس، نام هايي كه هيچگاه به گوشمان نخورده است.
حتي وقتي قرار مي شود كه زنجيره انساني نمادين هم در ساحل خليج فارس تشكيل شود، با بارش برف زنجيره هم يخ مي زند اما در آن سوي مرز شيخ نشينان ابوظبي بيكار ننشسته اند و اين بار با ترتيب دادن يك رالي تمام عيار و كشاندن 50 كشور دنيا به ابوظبي، قصد دارند رالي بزرگي را برگزار كنند، با عنوان جعلي الخليج به ادعاي برگزار كنندگان. اين مسابقه اولين مسابقه رالي اتومبيل هاي كلاسيك خاورميانه است و در ماه مارس اسفند - فروردين 2005 برگزار خواهد شد. رالي الخليج 2005، اتومبيل هاي كلاسيك و قديمي خاورميانه، حدود يك ماه ديگر از شهر ابوظبي امارات متحده عربي و با حمايت ژنرال شيخ سيف بن زايد آل نهيان، وزير كشور امارات، برگزار مي شود.
اين مسابقه به همت ARGER و با همكاري موسسه گردشگري ابوظبي برگزار مي شود.
مسافت در نظر گرفته شده براي اين مسابقه بيش از يكهزار مايل است و مسير آن در 2 كشور عمان و امارات قرار دارد. رالي 11 روزه 6مرحله دارد كه از ابوظبي شروع مي شود و در همين شهر خاتمه مي يابد. شركت كنندگان بايد با اتومبيل هاي خود از ميان خيابان هاي بعضي شهرها از جمله العين، ليوا، مسقط، فجيره و دبي عبور كنند.
در طول رقابت، برندگان جوايز متعدد رالي برگزيده مي شوند: جايزه برنده هر روز، جايزه بهترين راننده هر كشور و به علاوه جايزه بزرگ بهترين اجراي رانندگي در كل مراحل مسابقه. رالي ... همچنين شامل مراحل خاص ديگري نيز از جمله مسابقه شهري ابوظبي، جشنواره اتومبيل العين، جام رالي تپه جبل هفيت و رقابت كارتينگ مسقط كه هر كدام از اين مراحل جوايز ويژه خود را در بر دارند، اما نكته جالب اينكه خليفه اولريش، يكي از مسوولان ARGER، خود اذعان دارد كه ترتيب دادن اين رالي صرفا يك مسابقه نيست و مي گويد: وقتي خوب به قضيه نگاه مي كنيم، متوجه مي شويم كه رالي الخليج تنها يك مسابقه رانندگي براي شركت كنندگان نيست، بلكه فرصت مناسبي است براي آنها تا با پيشينه غني و زيبايي هاي اين منطقه آشنا شوند! ... به هر حال اميدواريم گوشي براي شنيدن باشد.

۳۵ دقيقه تاريك در مترو
029751.jpg
۶:15 عصر بود و همه جا تاريك شده بود، حتي داخل واگن هاي مترو. حدود يك ربع مي شد كه مترو كرج - تهران قبل از ايستگاه وردآورد و درست روي پل بلند وردآورد از كار افتاده و ايستاده بود. كم كم هواي سرد وبرفي بيرون به داخل واگن ها نفوذ مي كرد و به اين ترتيب سرما هم به وحشت مردم اضافه مي شد. در اين بين صداي مردي كه مدام به زنش اعتراض مي كرد شنيده مي شد: همان اول كه در ايستگاه كرج و قبل از حركت، دو بار مترو خاموش شد و از كار افتاد گفتم بيا پياده شويم و با ماشين به تهران برويم، اما تو گفتي هوا برفي است و جاده ها خطرناكند... ناگهان قسمتي از واگن شلوغ شد، خانمي كه ظاهرا بيماري قلبي داشت به خاطر هواي سنگين داخل واگن از حال رفته بود. كمي بعد نور و صداي قطاري كه از خط مقابل مي آمد نظر همه را جلب كرد، ولي مثل اينكه برق آن خط هم قطع شده بود. با اينحال قطار خاموش مقابل هم آمد و رفت! داخل واگن صداي صحبت مسافراني كه هر كدام به فكر راه چاره اي بودند شنيده مي شد. پسر جواني كه گويا قرار مهمي در تهران داشت سعي مي كرد به وسيله تلفن همراهش شماره تلفن مترو تهران را از مركز اطلاعات تلفن بگيرد، اما بعد از چند دقيقه با عصبانيت گفت: جواب درست نمي دهند، مي گويند شماره تلفن گوياي مترو را داريم و وقتي  مي گوييم در مترو گير افتاده ايم با خنده شماره اورژانس را مي دهند. احتمالا اگر يكبار ديگر زنگ بزنم شماره بهشت زهرا را مي دهند...
از انتهاي واگن شخص ديگري مي گفت كه با پليس 110 تماس گرفته و آنها گفته اند كه تا چند دقيقه ديگر كمك مي رسد.
اين جريان تا ساعت۶:35 ادامه داشت و تا آن زمان نه تنها هيچ كمكي نرسيد، حتي هيچ كدام از كاركنان مترو هم توضيحي درباره اين مشكل و براي آرامش مسافران ندادند تا اينكه بالاخره بعد از 35 دقيقه چراغ هاي مترو روشن شدند و قطار در ميان صلوات مسافران به راه افتاد. بعد از صداي راننده كه از مسافران مي خواست تا آرامششان را حفظ كنند، صداي موسيقي ملايمي كه از بلندگوها پخش مي شد، كم كم سر و صدا و همهمه داخل واگن را آرام كرد و سرانجام به تهران رسيديم. اما موقع پياده شدن جمله اي كه روي ديواره واگن بود نظرمان را جلب كرد: در صورت قطع برق يا نقص فني كه منجر به توقف قطار در مسير مي شود، آرامش خود را تا رفع مشكل حفظ كنيد. ، اما فكر مي كنيد كه اگر نويسنده اين جمله هم در آن شرايط قرار داشت، اينكار را مي كرد؟

پرندهاي كاغذي در آسمان لاهور
029754.jpg
بيش از يك ميليون نفر يكشنبه شب گذشته،  با در دست داشتن بادبادك هاي سنتي دست سازشان گردهم آمدند تا در جشنواره پرواز بادبادك سنتي در شهر پاكستاني لاهور به نام جشنواره با سانت شركت كنند. اين جشنواره برخلاف اكثر جشنواره هايي كه برپا مي شوند نمي توانست در سالني مسقف برگزار شود و بهترين مكان براي برپايي آن پشت بام ها بود.
همين امر منجر به آن شده تا مسوولان برگزاري جشنواره مبلغي بالغ بر 4هزار و 500 دلار جهت اجاره پشت بام هاي منازل بپردازند. آنها شبانه روز مشغول فعاليت برا ي روشن ساختن 12 هزار پشت بام در نظر گرفته شده بودند. به گزارش اي.اف.پي نيوز به نقل از اهالي شهر گزارش داد كه مردم در پارك ها، مراكز خريد و هتل ها و روي پشت بام ساختمان هاي بزرگ اجتماع كردند تا شاهد پرواز ميليون ها پرنده كاغذي در آسمان شهر لاهور باشند.
جذابيت كار به قدري بالا بود كه مردم از سراسر دنيا از جمله آمريكا و استراليا براي حضور در اين نمايش به پاكستان كشانده شدند. به دليل مصادف بودن ايام ماه محرم امسال، جشنواره باسانت زودتر از موعد و به ناچار در شرايط جوي نامناسبي برگزار شد.
تنها يك نكته نگران كننده وجود داشت و آن اين بود كه روز پنجم فوريه، روز همبستگي مردم پاكستان و كشمير است و بيم آن مي رفت كه ميان هندي ها و پاكستاني ها درگيري پيش آيد، ولي با وجود اين مشكل صدها هندي از جمله ستارگان سينماي هند در لاهور حضور پيدا كردند.
عامر محمود، شهردار لاهور در گفت وگويي با سايت بي.بي.سي نيوز گفت: ما به ميهمانان احترام مي گذاريم و دوستشان داريم. لاهور شهر بسيار امني براي گردشگران است.
روزنامه نگاران لاهوري بعد از پايان كار از اضطراب خود در طول نمايش مي گويند. آنها مي گويند ريسمان هاي تيز كايت ها بسيار خطرساز هستند و سال گذشته 9 نفر در اثر برخورد گلوله هاي سرگردان و ريسمان هاي تيز رها در آسمان كشته شده اند.

ستون شما
طرح دور از ذهن
آقاي محمدعبدي نامه كه نه، مقاله اي فرستاده اند درباره حوادث ناشي از گازطبيعي در ايران. ايشان پس از مرور خبرهاي حوادث و بررسي موقعيت جغرافيايي ايران، راهكار جالبي ارايه داده اند: آيا با ساخت و تاسيس نيروگاه هاي حرارتي نمي شود برق ارزان توليد كرد؟ اگر در روستاي دور افتاده لردگان، آن مدرسه  بخاري برقي داشت، جان اين عزيزان از دست مي رفت؟
گرچه اجراي اين طرح بسيار دور از ذهن است، اما بياييم حداقل در نقاط دور افتاده و محروم از اين انرژي ايمن استفاده كنيم.
- دوست عزيز، شما كه مي دانيد طرحتان دور از ذهن است، چرا پايان بهتري براي آن ننوشتيد؟
مثلا مي توانستيد بنويسيد: حداقل در مناطق محروم با فراهم ساختن امكانات امداد ، آمادگي مقابله با حوادث را داشته باشيم. البته اين هم دور از ذهن است، اما نه به اندازه پيشنهاد شما!
پيشنهاد
امروز تا دلتان بخواهد پيشنهاد به دستمان رسيده. نامه يا پيشنهاد بعدي از يكي از دادگستري هاي يكي از استان ها رسيد.
مدتي است كه قوه قضائيه پيشنهاد داده روز پنج شنبه تعطيل و قضات از 8صبح تا 4بعدازظهر شنبه تا چهارشنبه انجام وظيفه كنند. به نظر اين پيشنهاد خوبي است كه بايد اجرا شود.
- راستش ما قاضي نيستيم كه بدانيم حق با شماست يا نه، اما كاش به جاي اين همه پيشنهاد مختلف ، كسي هم پيدا مي شد كه پيشنهاد كار مي داد. در اين صورت ستون شما، خواننده هاي فراواني پيدا مي كرد.
طرح را كوتاه كنيد
نامه اي به دستمان رسيده كه امضاهايش به پشت صفحه كشيده شده. اين نامه از طرف جمعي از پزشكان عمومي تهيه شده كه از طولاني بودن مدت طرح گلايه دارند.
- اول اينكه لطف كنيد و ما را با جوابيه  احتمالي وزارت بهداشت درگير نكنيد. بعد هم اينكه اين روزها مردم جيبشان خالي است و ترجيح مي دهند كه اصلا مريض نشوند، حالا طرح هم كه كوتاه شود، مريض كجا بود؟ مگر نشنيده ايد كه هر كس را مي  خواهند دعا كنند،  مي گويند: الهي پول دوا و درمان ندهي.
گردن باريك گوجه فرنگي
مطلب اول: در مسير اتوبوسراني شركت واحد در مسير نواب -توحيد از رباط كريم تا اول هلال احمر و از ايستگاه سينا تا اول خيابان امام خميني،  ايستگاه وجود ندارد. لطف كنيد بنويسيد براي رفاه حال مسافران و جلوگيري از درگيري راننده و مسافران در اين دو مسير طولاني ايستگاه بگذارند.
مطلب دوم: تا جايي كه من مي دانم گوجه فرنگي توسط غرفه داران ميادين شهرداري و مغازه داران از يك جا خريداري مي شود. چرا قيمت گوجه فرنگي در ميادين شهرداري 210 تا۲۷۰ تومان است و در مغازه ها 600-500تومان؟ يعني مغازه داران بايد سود صددرصد داشته باشند؟
- مطلب اول: اگر فكر مي كنيد با نوشتن ما ايستگاه از زمين سبز مي شود ما مي نويسيم: لطف كنيد در اين دو مسير ايستگاه بگذاريد.
مطلب دوم: دوست عزيز حالا گوجه فرنگي چه گناهي كرده كه رسوايش مي كنيد؟ ميان اين همه گرفتاري، شما هم باريكتر از گردن گوجه فرنگي پيدا نكرديد؟ احتمالا گوجه فرنگي يك اسم رمز است، اينطور نيست؟! به هر حال اگر مي نوشتيد خيار رسمي، نامه مساله دار مي شد، اما گوجه فرنگي، فرنگي است ديگر!

شاتر
029748.jpg
كاردستي هاي يخي در كراسنويارسك روسيه. ساتيار امامي عكاس اين تصوير لذت بي حد و حصر تماشاي اين نمايشگاه ديدني را با خوانندگان ايرانشهر تقسيم مي كند. او كلا  بچه با معرفتي است!

جعبه
غريبانه - سفر سبز
ويژه برنامه هاي ماه محرم و ايام تاسوعا و عاشوراي حسيني اين روزها برنامه هاي اصلي تلويزيون را تشكيل مي دهند. يكي از سريال هايي كه در همين چند روز اول طرفداران زيادي هم پيدا كرده، غريبانه است. اين سريال را مي توانيد هر روز ساعت 20 از شبكه تهران تماشا كنيد. سريال سفر سبز هم كه چندي قبل شنبه ها از شبكه سوم پخش مي شد، هم اكنون در قالب سريالي  محرمي هر شب از همين شبكه پخش مي شود.
امروز ساعت۱۳:40 مي توانيد سريال كهنه سوار را از شبكه سوم تماشا كنيد. هشدار براي كبري 11 را مي توانيد ساعت 19 از شبكه تهران تماشا كنيد. همسفران ساعت 20:15 از شبكه سوم پخش مي شود. بعد از اين برنامه مي توانيد سفر سبز را از شبكه 3 ببينيد.
اين هفته خوراك برنامه 90، تامين است. تيم ملي بازي كرده و عادل فردوسي پور هم آنجا حاضر بوده و هم مسابقات ليگ برتر انجام شده. امشب مسابقات اين هفته ليگ برتر انگليس هم با انجام ديدار آرسنال و كريستال پالاس به پايان مي رسد. اعلام شده قرار است اين بازي ساعت 23:30 امشب به طور زنده پخش شود. حالا يا برنامه 90 كوتاهتر خواهد بود يا زودتر شروع خواهد شد يا اينكه ما اشتباه كرده ايم و بازي پخش نمي شود. در هر سه صورت شما سرگرم خواهيد بود. تماشاي برنامه هاي عزاداري ويژه اين شب هاي عزيز هم سرشار از لطف خواهد بود. در خلال برنامه هاي شبكه هاي مختلف مي توانيد اين مراسم ها را هم تماشا كنيد. هرچند حضور در آنها صفاي ديگري دارد.

امروز
چتري براي هيچ نفر
شايد هنگامي كه اين مطلب را مي خوانيد هوا آفتابي شده باشد. شايد هم آسمان همچنان به ميهمان بازي اش ادامه دهد و برف و باران را ارزاني پايتخت كند، اما هيچ فرقي نمي كند چون بالاخره هر كدام از مردم روزگاري هوس مي كنند تا اين مايه عذاب را همراه خودشان اين طرف و آن طرف ببرند. لازم نيست كه به يك همراه جاندار فكر كنيد؛ منظور ما چتر است. يكي از مسخره ترين اختراعات بشر كه واقعا مصيبت هايش بيش از منفعت هايش است.
براي استفاده از چتر بايد دايم يك دست را بالا نگه داري. خيلي مواظب باشي كه چترت به ديگران نخورد يا به چترهايشان گير نكند كه البته اگر پياده رو شلوغ باشد اين تلاش بيهوده است. هنگامي كه مي خواهي بازش كني بايد مواظب دست و صورتت باشي و وقتي مي خواهي آنرا ببندي سر تا پايت خيس آب مي شود. اگر مي خواهيد يكي ديگر از مشكلات چتر را درك كنيد به ياد يك روز توفاني باشيد. مهار چتر در روزهايي كه باد مي وزد از مهار يك بوفالوي وحشي مشكل تر است. همه مي دانيم كه برف و باران ممكن است با چتر سر هر انسان محترمي را سوراخ كند، اما به نظر شما با يك كلاه مناسب نمي توان به جنگ اين فشنگ هاي آسماني رفت؟

نمايشگاه
عكس و تئاتر و اكريليك 
نمايشگاه عكسي از تئاتر ايران در گالري هنر نو برپا شده است. در اين نمايشگاه كه از شنبه آغاز به كار كرده است، سيامك زمردي از دريچه دوربين نگاهي داشته است به تئاتر ايران. علاقه مندان تا روز 20 اسفند، همه روزه فرصت دارند تا به خيابان شريعتي ،بالاتر از پل صدر، خيابان سهيل، پلاك 33 مراجعه كنند. فراموش هم نكنيد كه بين ساعت 15 تا 20 به اين نمايشگاه سر بزنيد.
همچنين نمايشگاهي از تابلوهاي اكريليك در نگارخانه الهه برپا شده است. اين تابلوها كه حدود 20 عدد است، از تابلوهاي مهرو اصغري هستند كه با اكريليك نقاشي شده اند. اين نمايشگاه هم روز شنبه آغاز به كار كرده و تا 29 بهمن ماه داير خواهد بود. نگارخانه الهه در خيابان آفريقا، خيابان گلفام، شماره 47 واقع شده و علاقه مندان مي توانند همه روزه از اين نمايشگاه ديدن كنند.

پرده
ادامه اكران  ها
بالاخره جشنواره فيلم به پايان رسيد. سينماهاي تهران به غير از يكي، همه فيلم هاي قبل از جشنواره خود را روي اكران دارند. آن يك مورد هم فيلم جديد صبحانه براي دو نفر ساخته مهدي صباغ زاده است كه به جاي خداحافظ رفيق در گروه سينما استقلال نمايش خود را آغاز كرده است و دوئل، بله برون، رسم عاشق كشي، هيام، خوابگاه دختران و قدمگاه به كار خود ادامه مي دهند. بعد از تعطيلات تاسوعا و عاشورا و از چهارشنبه آينده خاموشي دريا ساخته وحيد موسائيان هم آغاز به كار خواهد كرد.
نكته مهم اين است كه درخصوص اكران فيلم هاي نوروزي در سينماهاي كشور هنوز تصميمي گرفته نشده و هنوز مشخص نيست كه كدام فيلم ها در نوروز 84 روي پرده سينماها خواهند بود. كامران قدكچيان در خصوص اكران نوروزي سينماها مي گويد: صحبت هايي در مورد اكران فيلم ها انجام شده، ولي با هيچ كدام قراردادي بسته نشده است.
در ضمن در شب هاي تاسوعا و عاشورا سينماها تعطيل خواهند بود.

كتابخانه
اولين كتاب كوبه آبه در ايران 
اولين خبر كتابخانه امروز را به انتشار كتابي از كوبه آبه، نويسنده ژاپني در ايران اختصاص مي دهيم. زن در ريگ روان نام اين كتاب است كه مهري غبرايي آن را ترجمه كرده است. زن در ريگ روان، اولين كتاب از اين نويسنده مشهور ژاپني است كه در ايران منتشر مي شود. اين كتاب در حجمي حدود 250 صفحه تا چند وقت ديگر منتشر شده و در آينده اي نزديك در دست خوانندگان قرار خواهد گرفت.خبر دوم ما هم از انتشار نمايشنامه تحضير خبر مي دهد. نمايشنامه تحضير را مهيار رشيديان نوشته است. رشيديان پيش از اين مجموعه داستان دو پله گودتر را توسط انتشارات قصه چاپ و منتشر كرده بود. اين نمايشنامه را هم اكنون مي توانيد در قطع پالتويي، در تيراژ 3 هزار نسخه و به قيمت 2 هزار و 500 تومان تهيه و خريداري كنيد. رشيديان هم اكنون مشغول بازنويسي رمان بازي غريب عنكبوت و چاقو است و تا پايان سال اين كتاب براي چاپ به انتشارات نيلوفر سپرده خواهد شد.

صحنه
امروز شهادت حضرت مسلم (ع )
همانطور كه حتما مي دانيد، نخستين همايش عاشورايي در تئاتر شهر برپاست. در كنار اين همايش برنامه هاي حاشيه اي نيز برگزار مي شود. يكي از اين برنامه ها اجراي 10 مجلس تعزيه است كه هر شب يكي از آن به نمايش درمي آيد. علاءالدين قاسمي كه از پيشكسوتان تعزيه خواني در ايران است به همراه گروهش مسووليت اجراي اين برنامه ها را به عهده دارند. امروز تعزيه شهادت حضرت مسلم و فردا شهادت دوطفلان مسلم اجرا خواهد شد. اين مراسم در محل تكيه برپا شده در محوطه باز تئاتر شهر اجرا مي شود و زمان برگزاري آن ساعت 18:30 است.
لوريس چكناواريان، آهنگساز و رهبر اركستر، نگارش قطعه اركسترال رستم و اسفنديار را پس از 5 سال به پايان رساند. چكناواريان كه اپراي رستم و سهراب او در تالار فردوسي روي صحنه است، اين قطعه را به سفارش شهر كتاب ساخته و قرار است اين قطعه با كلام با اركستر بزرگ آماده اجرا شود.

هوا
عاقبت خورشيد
به جماعت افسرده كه باشد، مي  گويند كاش هوا تمام سال مثل امروز بود اما شما اگر هواي دلتان با اين هواي ابري شده، فقط به صبح فردا فكر كنيد.
پيش از اين برايتان نوشته بوديم كه برف تهران به پايان مي  رسد. ايراد از ما نبود، ظاهرا سايت هاي هواشناسي هم باور نداشتند سريال برف تهران تا اين حد طولاني شود. شما تصور كنيد روزهاي برفي اخير بابت استقبال بينندگان عزيز از سريال برف تهران، به اين مجموعه اضافه شده اند اما فردا ديگر هوا آفتابي است. فردا دماي هوا در گرمترين لحظه ها 6 درجه  سانتيگراد است و در سردترين لحظه ها هم به 3- درجه سانتيگراد كاهش پيدا مي  كند.
نكته: اين هم تنها يك پيش بيني هواشناسي است!

ذهن زيبا
ذلت از ما خاندان پيامبر ص به دور است.
امام حسين (ع )

هر كه با داناتر از خود بحث كند تا بدانند كه داناست، بداند كه نادان است.
سعدي 

هيچ  چيز در زندگي شيرين تر از اين نيست كه كسي انسان را دوست بدارد. من در زندگاني خود هر وقت فهميده ام كه مورد محبت كسي هستم، مثل اين بوده كه دست خداوند را بر شانه خويش احساس كرده ام.
چارلز مورگان 

آدمي شاگردي است كه درد و اندوه او را تعليم مي  دهد و هيچ كس بدون احساس اين معلم قادر به شناسايي خود نيست.
آلفرد دو موسه

تهرانشهر
ايرانشهر
خبرسازان
دخل و خرج
در شهر
درمانگاه
شهر آرا
يك شهروند
|  ايرانشهر  |  تهرانشهر  |  خبرسازان   |  دخل و خرج  |  در شهر  |  درمانگاه  |  شهر آرا  |  يك شهروند  |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   چاپ صفحه   |