چهارراه گلوبندك قلب تهران قديم است، محله اي كه در اين روزهاي سرد زمستاني ميزبان گروه هايي است كه گرد هم آمده اند تا باوجود گذشت بيش از هزار سال از واقعه عاشورا، تاريخ آن روزها را در درون خود زنده كنند. از اين چهارراه كه به سمت غرب مي رويم ، چراغ هاي كنار هم رديف شده اي از دور خودنمايي مي كنند. شهر در تاريكي است و تاريكي شب درخشش چراغ ها را دوچندان كرده است
آزاده بهشتي
مسجد كربلايي ها براي آنهايي كه مراسم عزاداري دهه اول محرم را در آنجا برگزار مي كنند، جاي آشنايي است به خصوص اگر عراقي باشي و اين روزها در ديار غربت گذران زندگي كني. مسجد كربلايي ها بنايي است ظاهرا نوساز با معماري ايراني. وسط خيابان و روبه روي مسجد كربلايي ها-مسجدي كه متعلق به عراقي هاي مقيم در آن است- چادري سفيد به ارتفاع بيش از 10متر بنا شده است. پارچه اي سفيد و ضخيم كه در طول روز از دوطرف باز شده و شكل و شمايل خيمه اي به خود مي گيرد كه سرتاسر عرض خيابان را از بالا مي پوشاند. در روزهاي قبل از عاشورا و تاسوعا اين خيابان بازبوده و ماشين ها از زير اين چادر عبور مي كنند اما در طول روز و شب تاسوعا و عاشورا خيابان مسدود و برنامه هاي ويژه اين ايام در آنجا برگزار مي شود. به مسجد كه نزديك مي شويم دو چلچراغ بزرگ در ابتداي در ورودي قرار گرفته كه باچراغ هاي مختلف و نوراني تزئين شده است، اين چلچراغ ها كه نمادي از شركت ياران امام حسين (ع) در جنگ و علم هاي آنها است از جنس آهن بوده كه با روكش طلايي و زرد رنگ پوشيده شده و انعكاس نور چراغ هايي را كه در آن به كار رفته است، بيشتر مي كند. در پايين آن نيز گوي هاي رنگارنگي آويزان شده كه در زمان بلند كردن علم صداي جرينگ و جرينگ خوردن تيغه ها وتوپ هاي علامت به هم، حركت كاروان را در ذهن تماشاگران تداعي مي كند.
|
|
لطميه زنان عرب
مراسم عزاداري براي بازماندگان جنگ كربلا و شهادت امام حسين (ع ) در مسجد كربلايي ها در دو قسمت زنان و مردان به صورت جداگانه برگزار مي شود ، راهرويي باريك ما را به سالني وسيع هدايت مي كند كه مملو از عراقي ها و ايراني هايي است كه براي مراسم عزاداري آمده اند. در ابتدا همه حاضران در جلسه با سر و صورت پوشيده با چادر و روسري نشسته اند. يك مداح زن روي پله چهارم منبري كه در بالاي مسجد قرار گرفته، رفته و با نوحه سرايي او حاضران سينه زني مي كنند. كمي بعد عده اي از حاضران بلند شده چادر، روسري و مقنعه ها را از سر باز مي كنند و در بالاي مسجد و در مقابل منبري كه نوحه خوانان بالاي آن نوحه سرايي مي كنند، حلقه اي را تشكيل مي دهند. با شروع نوحه سرايي، زن ها كه حالا موها را در اطراف خود پريشان كرده اند تا كمر خم شده با دست به صورت زده و بالا مي آيند و درعين حال در دايره اي كه تشكيل داده اند مي چرخند، اين حالت بيشتر با نوحه خواني براي زنان وكودكان بازمانده از جنگ كربلا و براي همراهي با آنها است. مرثيه هايي كه در اين حالت خوانده مي شود براي همراهي با حضرت زينب س است و به اعتقاد آنها، با اين حالت خود را در غم آنها سهيم مي كنند.
البته اين حالت لطميه زدن به سر و صورت در سه نوع متفاوت اجرا مي شود؛ در شروع عزاداري كه هنوز حاضران به هيجان و شور نرسيده اند به صورت تشكيل حلقه و نواختن به سر و صورت همراه است. در نوع ديگري از عزاداري، عزاداران در دو حلقه اي كه در يكديگر تشكيل مي دهند با چرخاندن سر به چپ و راست به زدن بر پيشاني و سر و صورت مي پردازند. بعد از آن نوحه خوان در آخر با سوز و گداز نوحه اي براي حضرت زينب س مي خواند و افرادي كه در اين دو حلقه شركت داشتند به سروصورت و پيشاني خود زده، سر خود را به عقب و جلو تكان داده و در عين حال به بالا و پايين مي پرند. در اين حالت است كه از خود بي خود شده و بعد نوحه خوان با آرامي مجلس را به حالت آرام برمي گرداند. در بيشتر مواقع اشعاري كه در مجلس خوانده مي شد، مرثيه هايي به زبان عربي بود.
در اين حلقه زنان و بيشتر دختران جوان شركت مي كنند، اما در كنار مجلس، كودكان و دختران خردسال و نوجوان با هدايت فردي كه در وسط مي ايستد، اين نوع عزاداري را انجام مي دهند. حاضران در مسجد كربلايي ها تنها عرب هاي مقيم ايران نبوده و حتي اقوام ايراني نيز در اين عزاداري شركت مي كنند.
تاسوعا و عاشورا و خيمه ها
ظهر عاشورا تمام خيابان هاي ورودي به چهارراه گلوبندك مسدود شده و در وسط آن خيمه اي سفيد و بزرگ برپا مي شود و در اين خيمه كه نمادي از خيمه امام حسين (ع ) در ظهر عاشورا و در صحراي كربلا است به تعزيه خواني آن روز مي پردازند. در اين روز اسب سفيدي به عنوان نماد اسب امام حسين (ع ) با لكه هاي خون و چند تيرسمبليك در بدن تزئين مي شود. سپاه امام حسين (ع) با پرچم هاي سبز از سمت غرب و سپاه يزيد با پرچم هاي قرمز از سمت شرق وارد شده و با حمله شمر به خيمه امام حسين (ع) چادري كه در وسط چهارراه برپا شده است به آتش كشيده مي شود.
نذرهايي كه بايد ادا شود
نذورات به عنوان يكي از بندهايي است كه افراد از طريق توسل جستن آن به خدا، گره اي از مشكلات خود باز مي كنند. نذري هايي كه توسط اعراب در اين روزها داده مي شود مانند غذاهاي ايراني است اما يكي از غذاهاي ويژه اين ايام خوراك فاستوني است كه شامل برنج و لوبياي سفيد پخته شده در رب و روغن است. اين غذا كه مانند قيمه است به عنوان نذري اين روزها از سوي اعراب داده مي شود. در عين حال برخي از اين افراد نذر مي كنند تا در تعزيه خواني ظهر عاشورا نقش سپاهيان امام حسين (ع) يا حتي شمر را بازي كنند.