پنجشنبه ۲۹ بهمن ۱۳۸۳
«با كاروان نيزه» شعري منتشرنشده از عليرضا قزوه
تنهاتراز مسيح...
010278.jpg
عكس: عطاءالله طاهركناره
در تعريف ماهيت «شعر انقلاب» چه ها نوشته اند و چه ها كه ننوشته اند. از انكار چنين ماهيتي گرفته تا «تاريخ ادبياتي» دانستن آن و گذشتن دوره آن، تا گنجاندن آن در ذيل مقوله هاي ديگري چون شعر سياسي _ اجتماعي يا شعر متعهد. هر چه باشد در يك چيز نمي شود ترديد كرد مصاديق مورد اجماع چنين شعري كه در آثار كساني چون قيصر امين پور، سيدحسن حسيني، علي معلم، سلمان هراتي، يوسفعلي ميرشكاك و... از نسل اول اين شاعران تا نسل هاي دوم و سوم اين طيف ديده مي شود، «دولتي» و «فرمايشي» نيستند. يعني اين كه مصاديق ديگري از شعر انقلاب هستند كه با رنگ «فرمايش» سروده شده اند؟ بله و صد البته افسوس كه چنين است و كم هم نيستند اين مصاديق.
سيد حسن حسيني در تذكره شاعران دفاع مقدس، از كساني چون قزوه يا محمد حسين جعفريان به عنوان شاعراني كه هويت هاي متعدد ديگري هم دارند و تكليف منتقد در برخورد با آنها معلوم نيست، ياد كرده است. اين گمانه درست باشد يا نه، اين قدر مي شود ديد و تأييد كرد كه قزوه اي كه قزوه را قزوه كرده است، شعرهاي شورمندانه اي بوده است كه در دوره سرودن خود، جريان ساز بوده اند زيرا علاوه بر شور و نشوري كه لازمه يك شعر انقلابي است، از رفتاري هوشمندانه و ظريف با زبان، پيكره اي شكيل و گويا و احيانا گزاره هايي سهل و ممتنع برخوردار بودند:
در كوله بار غربتم يك دل از روزهاي واپسين مانده ست
عباس هاي تشنه لب رفتند لب تشنه مشكي بر زمين مانده ست
قزوه اين سالها (اين يك دهه اخير)، سر خود را كمي شلوغ كرده است و دولت فقر شاعري را نه به قصد ترك مسند آن بلكه شايد با سوداي تجربه ها و كنجكاوي هاي كودكانه يك شاعر انقلابي، موقتا نيمه تعطيل گذاشته است. چنين مباد. و آفات زمانه عسرت از او و همه شاعران بر كنار باد. اما درباره اين تركيب بند، فقط يك جمله بسنده است و آن اين كه وقتي آن طيف ياد شده، به مفاهيم بنيادي و سنتهاي ريشه دار نزديك مي شوند، آثاري خلق مي شود كه جريان شعر انقلابي را از تاريخ ادبيات فرا مي خواند و آن را جادوانه مي كند. تركيب بند قزوه نه فقط يك شعر درخشان بلكه يك حركت رو به جلو در فرهنگ شيعه انقلابي است.
بند اول
مي آيم از رهي كه خطرها در او گم است
از هفت منزلي كه سفرها در او گم است
از لا به لاي آتش و خون جمع كرده ام
اوراق مقتلي كه خبرها در او گم است
دردي كشيده ام كه دلم داغدار اوست
داغي چشيده ام كه جگرها در او گم است
با تشنگان چشمه احلي من العسل
نوشم ز شربتي كه شكرها در او گم است
اين سرخي غروب كه همرنگ آتش است
توفان كربلاست كه سرها در او گم است
ياقوت و دُر  صيرفيان را رها كنيد
اشك است جوهري كه گهرها در او گم است
هفتاد و دو ستاره غريبانه سوختند
اين است آن شبي كه سحرها در او گم است

بند دوم
جوشيد خونم از دل و شد ديده باز، تر
نشنيد كس مصيبت از اين جانگدازتر
صبحي دميد از شب عاصي سياه تر
وز پي شبي ز روز قيامت درازتر
بر نيزه ها تلاوت خورشيد، ديدني ست
قرآن كسي شنيده از اين دلنوازتر؟
قرآن منم چه غم كه شود نيزه، رحل من
امشب مرا در اوج ببين سرفرازتر
عشق توام كشاند بدين جا، نه كوفيان
من بي نيازم از همه، تو بي نيازتر
قنداق اصغر است مرا تير آخرين
در عاشقي نبوده ز من پاكبازتر
با كاروان نيزه شبي را سحر كنيد
باران شويد و با همه تن گريه سر كنيد
بند سوم
فرصت دهيد گريه كند بي صدا، فرات
با تشنگان بگويد از آن ماجرا، فرات
گيرم فرات بگذرد از خاك كربلا
باور مكن كه بگذرد از كربلا، فرات
با چشم اهل راز نگاهي اگر كنيد
در بر گرفته مويه كنان مشك را فرات
چشم فرات در ره او اشك بود و اشك
زان گونه اشك ها كه مرا هست با فرات
حالي به داغ تازه ي خود گريه مي كني
تا مي رسي به مرقد عباس، يا فرات
از بس كه تير بود و سنان بود و نيزه بود
هفتاد حجله بسته شد از خيمه تا فرات
از طفل آب، خجلت بسيار مي كشم
آن يوسفم كه ناز خريدار مي كشم

بند چهارم
بعد از شما به سايه ي ما تير مي زدند
زخم زبان به بغض گلوگير مي زدند
پيشاني تمامي شان داغ سجده داشت
آنان كه خيمه گاه مرا تير مي زدند
اين مردمان غريبه نبودند، اي پدر
ديروز در ركاب تو شمشير مي زدند
غوغاي فتنه بود كه با تيغ آبدار
آتش به جان كودك بي شير مي زدند
ماندند در بطالت اعمال حجشان
محرم نگشته تيغ به تقصير مي زدند
در پنج نوبتي كه هبا شد نمازشان
بر عشق، چار مرتبه تكبير مي زدند
هم روز و شب به گرد تو بودند سينه زن
هم ماه و سال، بعد تو زنجير مي زدند
از حلق هاي تشنه، صداي اذان رسيد
در آن غروب، تا كه سرت بر سنان رسيد
010275.jpg
عكس : مجتبي جانبخش
بند پنجم
كو خيزران كه قافيه اش با دهان كنند
آن شاعران كه وصف گل ارغوان كنند
از من به كاتبان كتاب خدا بگو
تا مشق گريه را به ني خيزران كنند
بگذار بي شمار بميرم به پاي يار
در هر قدم دوباره مرا نيمه جان كنند
پيداست منظري كه در آن روز انتقام
سرهاي شمر و حرمله را بر سنان كنند
يارب، سپاه نيزه، همه دستشان تهي ست
بي توشه اند و همرهي كاروان كنند
با مهر من، غريب نمانند روز مرگ
آنان كه خاك مهر مرا حرز جان كنند
با پاي سر، تمامي شب، راه آمدم
تنهايي ام نبود، كه با ماه  آمدم

بند ششم
اي زلف خون فشان توام ليلة البرات
وقت نماز شب شده، حي علي الصلات
از منظر بلند،ببين صف كشيده اند
پشت سرت تمامي ذرات كائنات
خود، جاري وضوست، ولي در نماز عشق
از مشك هاي تشنه وضو مي كند، فرات
طوفان خون وزيده، سر كيست در تنور؟
خاك تو نوح حادثه را مي دهد نجات!
بين دو نهر، خضر شهادت به جستجو ست
تا آب نوشد از لبت، اي چشمه ي حيات
ما را حيات لم يزلي، جز رخ تو نيست
ما بي تو چشم بسته و ماتيم و در ممات
عشقت نشاند، باز به درياي خون، مرا
وقت است تيغت آورد از خود، برون، مرا

بند هفتم
از دست رفته دين شما، دين بياوريد!
خيزيد، مرهم از پي تسكين بياوريد!
دست خداست، اين كه شكستيد بيعتش
دستي خداي گونه تر از اين بياوريد!
وقت غروب  آمده، سرهاي تشنه را
از نيزه هاي بر شده، پايين بياوريد!
امشب براي خاطر طفل سه ساله ام
يك سينه ريز، خوشه ي پروين بياوريد!
گودال، تيغ كند، سنان هاي بي شمار
يك ريگزار، سفره ي چرمين بياوريد!
سرها ورق ورق، همه قرآن سرمدي ست!
فالي زنيد و سوره ي ياسين بياوريد!
خاتم سوي مدينه بگو بي نگين برند!
دست بريده، جانب ام البنين برند!

بند هشتم
خون مي رود هنوز ز چشم تر شما
خرمن زده ست ماه، به گرد سر شما
آن زخم هاي شعله فشان، هفت اخترند
يا زخم هاي نعش علي اكبر شما؟
آن كهكشان شعله ور راه شيري است
يا روشنان خون علي اصغر شما؟
ديوان كوفه از پي تاراج  آمدند
گم شد نگين آبي انگشتر شما
از مكه و مدينه، نشان داشت كربلا
گل داد (نور ) و ( واقعه ) در حنجر شما
با زخم خويش، بوسه به محراب مي زديد
زان پيشتر كه نيزه شود منبر شما
گاهي به غمزه، ياد ز اصحاب مي كني
بر نيزه، شرح سوره ي احزاب مي كني

بند نهم
در مشك تشنه، جرعه ي آبي هنوز هست
اما به خيمه ها برسد با كدام دست؟
برخاست با تلاوت خون،  بانگ يا اخا
وقتي «كنار درك تو، كوه از كمر شكست»
تيري زدند و ساقي مستان ز دست رفت
سنگي زدند و كوزه ي لب تشنگان شكست!
شد شعله هاي العطش تشنگان، بلند
باران تير آمد و بر چشم ها نشست
تا گوش دل شنيد، صداي ( الست ) دوست
سر شد (بلي)ي تشنه لبان مي الست
ناگاه بانگ ساقي اول بلند شد
پيمانه پر كنيد، هلا عاشقان مست
باران مي گرفت و سبو ها كه پر شدند
در موج تشنگي، چه صدف ها كه دُر شدند

بند دهم
باران مي گرفته، به ساغر چه حاجت است؟
ديگر به آب زمزم و كوثر چه حاجت است؟
آوازه ي شفاعت ما، رستخيز شد
در ما قيامتي ست، به محشر چه حاجت است؟
كي اعتنا به نيزه و شمشير مي كنيم؟
ما كشته ي توايم، به خنجر چه حاجت است؟ 
بي سر دوباره مي گذريم از پل صراط
تا ما بر آن سريم، به اين سر چه حاجت است؟
بسيار آمدند و فراوان، نيامدند
من لشكرم خداست، به لشكر چه حاجت است؟ 
بنشين به پاي منبر من،  نوحه خوان، بخوان!
تا نيزه ها به پاست،  به منبر چه حاجت است؟
در خلوت نماز، چو تحت الحَنَك كنم
راز غدير گويم و شرح فدك كنم

بند يازدهم
از شرق نيزه، مهر درخشان بر آمده ست
وز حلق تشنه، سوره ي قرآن بر  آمده ست
موج تنور پيرزني نيست اين خروش
طوفاني از سماع شهيدان بر آمده ست
اين كاروان تشنه،  ز هر جا گذشته است
صد جويبار، چشمه ي حيوان بر آمده ست
باور نمي كني اگر از خيزران بپرس
كآيات نور، از لب و دندان بر آمده ست
انگشت ما گواه شهادت كه روز مرگ
انگشتري ز دست شهيدان در آمده ست
راه حجاز مي گذرد از دل عراق
از دشت نيزه، خار مغيلان بر آمده ست
چون شب رسيد، سر به بيابان گذاشتيم
جان را كنار شام غريبان گذاشتيم

بند دوازدهم
گودال قتلگاه، پر از بوي سيب بود
تنها تر از مسيح، كسي بر صليب بود
سرها رسيد از پي هم، مثل سيب سرخ
اول سري كه رفت به كوفه، حبيب بود!
مولا نوشته بود : بيا اي حبيب ما
تنها همين، چقدر پيامش غريب بود
مولا نوشته بود : بيا، دير مي شود
آخر حبيب را ز شهادت نصيب بود
مكتوب مي رسيد فراوان، ولي دريغ
خطش تمام، كوفي و مهرش فريب بود
اما حبيب، رنگ خدا داشت نامه اش
اما حبيب، جوهرش « امن يجيب» بود
يك دشت، سيب سرخ، به چيدن رسيده بود
باغ شهادتش، به رسيدن رسيده بود

بند سيزدهم
تو پيش روي، و پشت سرت آفتاب و ماه
آن  يوسفي كه تشنه برون  آمدي زچاه
جسم تو در عراق و سرت رهسپار شام
برگشته اي و مي نگري سوي قتلگاه
امشب، شبي ست از همه شب ها سياه تر
تنها تر از هميشه ام اي شاه بي سپاه
با طعن نيزه ها به اسيري نمي رويم
تنها اسير چشم شماييم، يك نگاه!
امشب به نوحه خواني ات از هوش رفته ام
از تار واي وايم و از پود آه آه
بگذار شام، جامه ي شادي به تن كند
شب با غم تو كرده به تن، جامه ي سياه!
بگذار آبي از عطشت نوشد آفتاب
پيراهن غريب تو را پوشد آفتاب

بند چهاردهم
قربان آن ني يي كه دمندش سحر، مدام
قربان آن مي يي كه دهندش علي الدوام
قربان آن پري كه رساند تو را به عرش
قربان آن سري كه سجودش شود قيام
هنگامه ي برون شدن از خويش، چون حسين (ع)
راهي برو كه بگذرد از مسجدالحرام
اين خطي از حكايت مستان كربلاست :
ساقي فتاد، باده نگون شد، شكست جام!
تسبيح گريه بود و مصيبت، دو چشم ما
يك الامان ز كوفه و صد الامان ز شام
اشكم تمام گشت و نشد گريه ام خموش
مجلس به سر رسيد و نشد روضه ام تمام
با كاروان نيزه به دنبال، مي روم
در منزل نخست تو از حال مي روم
تمام شد در شب دوازدهم محرم سال ۱۴۲۳ هجري برابر با دوازدهم فروردين ماه ۱۳۸۱ شمسي.

نگاه امروز
نگاهي به تركيب بند «با كاروان نيزه»
عبدالجبار كاكايي
«وحدت روايي» و «تنوع منظرها» در تركيب بند اين امكان را به شاعر مي دهد تا يك مجلس روضه خواني كامل براي ابا عبدالله «ع» برپا دارد. تجديد قواي شاعر در هر بند و خارج نشدن از حس عمومي و ايجاد مناظر جديد قالب تركيب بند را به مناسب ترين ساختمان و شكل شعر درخصوص اين واقعه حزن آميز و بزرگ تبديل كرده است.
در «با كاروان نيزه» بندهاي ۱۰ ، ۱۱ و ۱۲ فوق العاده است و بندهاي ۱ ، ۲ ، ۵ و ۱۴ قابل اعتنا. اين داوري در قياس با ساير دنباله روان محتشم تركيب بند قزوه را داراي اعتباري خاص مي داند. اگرچه پيش از اين تركيب بند نيز عليرضا قزوه در غزل هاي علوي و حسيني و مهدوي و فاطمي سنگ تمام گذاشته و گنجينه اي پربار از لطايف سخن فراهم كرده است. عليرضا قزوه در غزل مذهبي و ديني سرآمد غزلسرايان سه دهه اخير و از صاحبنامان يكصد سال گذشته شعر فارسي است.
سيطره بر زبان، دقت در تناسب الفاظ و عبارات، استفاده از فن تلميح، وزن روان و قوافي طبيعي و محكم، در كنار وحدت معنوي ابيات و تجلي فرم در زبان از ويژگي هاي خاص غزل عليرضا قزوه است. با كاروان نيزه طبع آزمايي قزوه در فضاي تجربه شده غزلهاي مذهبي است اگرچه هر بند در قياس با غزل هاي او سطح نازلتري دارد اما هياتي به نام تركيب بند با اين سرمايه لفظي و معنايي در چشم خواننده و شنونده آن بسيار فاخر به نظر مي آيد.
درك هوشياري قزوه در تناسب الفاظ و عبارات ميزان رضايت از اين كار را بالاتر خواهد برد. نكته اي كه به عنوان سرگرداني قزوه در اين تركيب بند مي توانم مطرح كنم، تردد او بين سلايق عوام و خواص است:
ياقوت و در صيرفيان را رها كنيد
اشك است جوهري كه گهرها در اوگم است
(بند اول)
طوفان خون وزيده سر كيست در تنور
خاك تو نوح حادثه  را مي دهد نجات
(بند ششم)
مثلا در اين دو بيت كه بدون جست وجوي جدي مثال زدم «درِِِّ صيرفيان» در كنار «نوح حادثه» دو تركيب يادو پاره جديد و قديم است اما اين تردد فقط در سطح الفاظ و عبارات نيست. قزوه بين مقاتل منظوم از عهد صفويه تا عهد قاجاريه هم تردد دارد. گاهي به شكل محتشم و دنباله روان او تنها به توصيف صحنه ها مي پردازد و گاهي سراغ مي و خمخانه و ساقي و شراب مي رود و الگوي عمان ساماني را پيش رو دارد وجايي كه به ذكر جزئيات رفتارهاي سپاه كوفه مي پردازد، روشنگري هاي عصر نوين و تفكرات دكتر شريعتي رخ مي نماياند. در مجموع قزوه اگر اين تردد بي وقفه بين تجربه هاي ديگران را انجام نمي داد، جاي سئوال داشت. اما مي بينيم كه جدا از بهره برداري از نگاه و سنت پيشينيان، بوي نسل خودش را در كار مي آميزد و منظومه اش را هويت و شخصيتي مجزا مي بخشد:
عشق توام كشاند بدين جا نه كوفيان
من بي نيازم از همه تو بي نيازتر
«بنددوم»
«با كاروان نيزه»
اين بيت از نمونه بيت هاي قزوه است كه همسنگ ارزشمندترين آثار درخصوص عاشوراست و از اين دست ابيات در بندهاي ،۱۰ ۱۱ و ۱۲ بسيار وجود دارد.
خصوصا اين بيت حسي:
انگشت ما گواه شهادت كه روز مرگ
انگشتري ز دست شهيدان درآمده است «بند يازدهم»
و يا شروع توفاني اين بند:
گودال قتلگاه پر از بوي سيب بود
تنها تر از مسيح كسي بر صليب بود «بند دوازدهم»
و يا استفاده زيبا و بي نظير از تركيب خط كوفي در اين بيت:
مكتوب مي رسيد فراوان ولي دريغ
خطش تمام كوفي و مهرش فريب بود
يكي از منظرهاي اصيل نگاه قزوه كه به طور ثابت در شعرهايش تكرار مي شود ،اظهار خشم و نفرت از دينداران متظاهر است همانها كه سخت ترين ضربات را به پايه هاي دين وارد مي كنند و درحالي كه پيشاني شان داغ سجده دارد به دودمان اباعبدالله يورش مي برند. همين شخصيت ها در شعرهاي سياسي قزوه حضور دارند و اصلا قزوه در اعتراض هاي اجتماعي اش با حمله به اين طبقه خود را در صنوف روشنفكران مذهبي جاداده است.
تركيب بند با كاروان نيزه ابتدا با اعلام خبري مهم و واقعه اي بزرگ در بند اول آغاز مي شود، در بند دوم، حديث قرآن و نيزه و تاثر شاعر از اين موضوع (راس حسين بر نيزه درحال تلاوت قرآن) آشكار مي شود، در بند سوم پرده ديگري از واقعه عاشورا كه بازهم تكراري است گشوده مي شود، حديث تشنگي اهل حرم و در بند چهارم به وقايع پس از ظهر عاشورا مي پردازد و آتش گرفتن خيمه ها و به اسارت رفتن اهل حرم، در بند پنجم فضاي اسارت را با ترسيم ني خيزران و لب و دندان بازتر مي كند، در بند ششم سري به عرفان شيعي مي زند و برخي برداشت هايش از تفاسير را مطرح مي كند، در بند هفتم به ذكر ابعاد فاجعه و طعنه به مسلمان نماها مي پردازد، در بند هشتم باز هم به توصيف ابعاد فاجعه مي پردازد، در بند نهم و دهم با چاشني اصطلاحات عرفاني فضايي متفاوت ايجاد مي كند، فضاي توصيف فاجعه را در بندهاي يازده و دوازده و سيزده ادامه مي دهد و در بند چهاردهم فرود مي آيد و زمينه خاتمه كلام را فراهم مي كند.در مجموع تسلسل منطقي و داستاني در بندها موجود نيست و جابجايي آنها به جز بند اول و چهاردهم مساله اي ايجاد نمي كند.
با همه اين احوال ،تركيب بند عليرضا قزوه به لطف بهره گيري از زبان سنجيده، تعابير هوشمندانه و فضاي نوين تفكر اسلامي و شيعي يكي از درخشانترين منظومه هاي عاشورايي عصر ماست.

ادبيات
اجتماعي
انديشه
ايران
|  ادبيات  |   اجتماعي  |  انديشه  |  ايران  |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   چاپ صفحه   |