سه شنبه ۴ اسفند ۱۳۸۳ - سال سيزدهم - شماره - ۳۶۴۳
آشنايي دانش آموزان با مهارت هاي زندگي 
پول درآوردن جالب است
حدود 1110 كانون دانش آموزي زير نظر سازمان دانش آموزي به دانش آموزان سراسر كشور خدمات آموزشي، تفريحي و ورزشي ارايه مي دهند
030138.jpg
سهيلا بيگلرخاني 
سالهاي دور، البته نه خيلي دور، روزهاي تعطيل وقت خوبي بود براي آشنا شدن با حرفه پدر. سالهايي كه هنوز پدر و مادرها عهد نكرده بودند تمام هزينه هاي زندگي فرزندشان را حتي تا پايان دهه سوم زندگي تامين كنند تا مهلتي براي تحصيل به او بدهند. شايد در آن سالها زندگي براي بچه ها آنقدر ساده و مرفه نبود، اما حداقل اين فايده را داشت كه والدين زودتر مي توانستند ادعا كنند فرزندشان بزرگ شده است.
در سالهاي اخير هرچند بر تعداد جوانان دانشگاهي و تحصيلكرده اضافه شده، اما اغلب اين جوانان نمي توانند شغل مناسب پيدا كنند. شايد بخشي از مشكل را بتوان به گردن نبود زيرساخت هاي مناسب براي اشتغال دانست، اما بخش قابل توجهي نيز به خاطر ناتواني جوانان است. با آنكه وزارت متولي آموزش دانش آموزان، عنوان آموزش و پرورش را يدك مي كشد، كمتر اثري از پرورش در ميان برنامه هاي 12 ساله مخصوص دانش آموزان وجود دارد، در حالي كه در سالهاي قبل، دانش آموزان در اوقات فراغت خود حداقل با شيوه داد و ستد در بازار آشنا مي شدند، حتي با دستفروشي.
***
سمانه با دقت سفال ها را نقاشي مي كند. قلم مو ميان انگشتانش اين طرف و آن طرف مي رود. سفال هاي نقاشي شده را در قفسه هاي غرفه اش چيده. بازديدكنندگان از مقابل غرفه اش مي گذرند. گاهي هم مي ايستند و به حركت دستان دخترك خيره مي شوند.
تجربه فروش محصولات دست ساز خودش، تجربه نويي است براي او. حتي اگر روزانه بيشتر از يكي، دو قلم جنس نفروشد. سمانه هنوز ديپلم نگرفته، كلاس دوم دبيرستان است. صبح ها را در مدرسه مي گذراند و عصرها هم به بازارچه مي آيد. داد و ستد براي بيشتر اين بچه ها تجربه جديدي است، به خصوص آنكه محصولاتي را مي فروشند كه خود مي سازند.
بازارچه هاي دانش آموزي چند ماهي است كه در يكي، دو مركز استان و يك منطقه تهران راه اندازي شده، با اين حال قرار است ارديبهشت ماه سال آينده، همزمان با روز جوان (هشتم ارديبهشت ماه) يكصد بازارچه در مركز استان هاي كشور راه اندازي شود.
سيدعبدالحسين هاشمي، مدير دفتر مركزي كانون هاي دانش آموزي مي گويد: طرح را ه اندازي بازارچه هاي دانش آموزي به منظور آشنايي دانش آموزان با مهارت هايي چون تعامل با ديگران، دادوستد و فراگيري مديريت و ايجاد زمينه مناسب براي تربيت و پرورش تفكر كارآفرين در بين دانش آموزان خلاق، نوآور و تلاشگر به تصويب رسيد. 
به گفته هاشمي امكاناتي نظير فضاي برگزاري بازارچه از سوي كانون هاي دانش آموزي در اختيار دانش آموزان عضو كانون قرار مي گيرد.
در اين بازارچه ها دانش آموزان مي توانند توليدات خود، نظير صنايع دستي و خدمات ديگر مانند پارچه  نويسي، تصويربرداري يا حتي آشپزي را به مشتريان دانش آموز و غير دانش آموز عرضه كنند.
آن 16 ميليون نفر
حدود 1110 كانون دانش آموزي زير نظر سازمان دانش آموزي به دانش آموزان سراسر كشور خدمات آموزشي، تفريحي و ورزشي ارايه مي دهند. اين تعداد كانون قرار است به جمعيت حدود 16 ميليون نفري دانش آموزي كشور، مهارت هاي زندگي را آموزش دهد. هاشمي در توضيح اهداف و راه اندازي كانون هاي دانش آموزي مي گويد: كانون دانش آموزي به عنوان مكمل فعاليت هاي آموزش و پرورش مدارس و براي هماهنگي و انسجام فعاليت هاي دانش آموزان و سازماندهي تشكل ها در سطح مدارس و رشد و شكوفايي و غني سازي اوقات فراغت و كسب مهارت هاي زندگي و ارايه خدماتي در حوزه هاي فرهنگي، ادبي، هنري، ورزشي، اجتماعي، علمي، مهارتي و اردويي تشكيل شده اند.
سازمان دانش آموزي، تنها نهادي است كه به اين شكل و به طور منسجم در كنار وزارت آموزش و پرورش به ارايه خدمات پرورشي مي پردازد. با اين همه بيشتر دانش آموزان از فعاليت هاي اين سازمان بي اطلاعند، گو اينكه در اردوهاي تابستاني به شكل جسته، گريخته با برنامه هاي اردويي اين سازمان آشنا مي شوند. با اين حال بخش اندكي از دانش آموزان مي توانند با گذراندن دوره هاي آموزشي سازمان دانش آموزي تا حدودي مهارت هاي زندگي را كسب كنند. نتيجه آنكه با حذف علمي بخش پرورش از پروسه آموزش و پرورش كشور، جوانان امروزي بسيار دير به استقلال مي رسند.
همه چيز مي فروشيم 
كانون دانش آموزي منطقه 14 آموزش و پرورش، فضايي سرپوشيده را فراهم آورده تا دانش آموزان كالاهاي خود را براي فروش عرضه كنند. مريم نقاش است؛ تصويرگر چهره. اگر مشتري ها مايل باشند، چهره آنها را هم نقاشي مي كند. قيمت نقاشي  سياه قلم مريم از همكارانش در خارج از بازارچه بسيار ارزان تر است، حدود نصف قيمت. دانش آموزان دختر تنها فروشندگان اين بازارچه نيستند. در گوشه اي از بازارچه پسر نوجواني، آلات موسيقي مي فروشد. او نوازنده سنتور است.
پسر 16-15 ساله به نظر مي رسد. هنوز تحصيلات دبيرستان را تمام نكرده است. دور و بر غرفه او شلوغ تر است. بسياري از دانش آموزان از او درباره كوك سنتورشان مي پرسند و قول و قرار مي  گذارند.
درآمد زيادي ندارم، ولي باز هم خوب است. وقتي مي خواهم كادو بخرم يا دانگي با دوستانم بيرون بروم، اين پول خيلي به درد مي خورد.
اين را مريم مي گويد. براي او كه هميشه از پدرش پول توجيبي مي  گرفته، به دست آوردن پول خيلي جالب است.
به گفته هاشمي، در مرحله اول راه اندازي بازارچه، دانش آموزان محصولات دست ساخته خود را در معرض فروش مي گذارند و در مرحله دوم خدمات. سال آينده در مرحله دوم بازارچه، بچه ها خدماتي نظير نقاشي ديواري، تصويربرداري، پلاكاردنويسي حتي خياطي و آشپزي و شيريني پزي هم در بازارچه ارايه مي دهند. البته قرار است در مرحله بعدي، فروش لوازم دست دوم هم در دستور كار بازارچه قرار گيرد.
به اعتقاد هاشمي در ايران، فرهنگ فروش وسايل دست دوم خيلي جا نيفتاده، اما در بسياري از كشورها، دانش آموزان هم با حمايت مدرسه مثل بزرگترها، بازار وسايل دست دوم راه مي اندازند و در آن وسايلي را كه ديگر نيازي به آن ندارند، عرضه مي كنند. مثلا ممكن است دانش آموزي يك دوربين عكاسي داشته باشد كه به آن نيازي نداشته باشد، مي تواند آن را در اين بازارچه به معرض فروش بگذارد يا يك دوچرخه دست دوم يا...
هاشمي برگزاري بازارچه دانش  آموزي را جزو برنامه هاي عمومي كانون هاي دانش آموزي مي داند؛ برنامه هايي كه به غير از اعضاي كانون، بقيه دانش آموزان هم مي توانند از آن استفاده كنند. جداي از اين برنامه ها، كانون هاي دانش آموزي برنامه هاي ديگري چون برنامه هاي آموزشي و برنامه هايي در قالب انجمن ها نيز اجرا مي كند كه تنها اعضاي كانون مي توانند از آن استفاده كنند.
ما معتقديم، محيط كانون بايد محيطي جذاب و امن باشد تا دانش آموزان با ميل و رغبت در آن حضور پيدا كنند.
با آنكه برخي از برنامه هاي سازمان دانش آموزي، زمينه را براي مهارت آموزي دانش آموزان فراهم مي كند، اما اغلب اين برنامه ها بسيار ديرهنگام شروع شده است و از سويي كفاف بخش كوچكي از دانش آموزان را نيز نمي دهد.

بحران بدون مديريت
030054.jpg
مديريت بحران و ميزان تسلط مديران بحران زماني مشخص مي  شود كه حادثه از راه مي  رسد. از دلايل وقوع حادثه كه بگذريم، مقابله با حوادث پس از وقوع آن نيازمند آمادگي مديران بحران است. حادثه هاي اخير نظير حادثه مدرسه سفيلان، حادثه  آتش سوزي مسجد ارگ و بارش برف در كشور نشان داد، براي وقوع حوادث آمادگي نداريم.تا آنجا كه اعلام مي  شود، بيشترين تلفات مسجد ارگ ناشي از ازدحام پر از حادثه بوده نه  آتش سوزي.
هر چند خودروهاي آتش سوزي و امدادي به موقع در محل حاضر شده بودند، اما با توجه به نتايج غمبار اين حادثه مردم نگرانند، در حالي كه يك آتش سوزي ساده تا اين اندازه تلفات به جا مي  گذارد، در صورت وقوع زلزله براي تهران چه اتفاقي خواهد افتاد؛ آن هم در شرايطي كه يك برف ساده چنان اختلالي در آمد و شد شهر پديد مي  آورد.
مركز پيشگيري و مديريت بحران شهر تهران خبرداده، مردم شهرك آپادانا و اميد با شركت در كارگاه آموزشي مقابله با بحران، با شيوه هاي پيشگيري و آمادگي در برابر حوادث ناشي از وقوع پديده هاي طبيعي آشنا شدند. مردم اين دو شهرك علاوه بر آموزش تئوري به تهيه نقشه  مديريت بحران شهرك پرداختند.
با اين همه به نظر نمي  رسد اين كارگاه ها به تنهايي قادر به آموزش شهروندان باشند. با توجه به اداره حوادث در زمان بحران به نظر مي  رسد مانورهاي ما تنها مانور بوده است.احمد مجيدي، معاون وزير راه مي  گويد: هر چند طرح جامع امداد و نجات كشور مصوب هيات وزيران، بهترين طرح تصويب شده در زمينه امداد و نجات در دنياست، اما سازمان اجرايي طرح مذكور تعريف نشده كه همين امر سبب شده با وجود جامعيت طرح به هنگام مواجه شدن با حوادث و سوانح طبيعي نتوانيم چندان موفق عمل كنيم. به گفته وي هر سال 500 تا 600 هزار نيروي انتظامي با صرف هزينه هاي سنگين به منظور آمادگي در برابر تهديدات خارجي آموزش ديده و مانور مي  دهند. با اين همه با وجود بالا بودن آمار حوادث طبيعي و غيرطبيعي در كشور هنوز هيچ ارگاني به طور مستقيم متولي اجراي طرح جامع امداد و نجات نيست.
اين در حالي است كه از حدود 41 نوع بلاياي طبيعي شناخته شده در دنيا، تاكنون 39 مورد آن در ايران اتفاق افتاده است.مهندس ابراهيم ضيايي ثاني، معمار وشهرساز و پژوهشگر مسايل شهري و اجتماعي مي  گويد: ارتباط مدير بحران باهمه كساني كه به گونه اي امكانات محدود كردن وصل بحران را دارند بيشتر ارتباط كاغذي است و نه ارتباط سيستماتيك. براي نمونه مديريت بحران بايد به شهرداري يا ديگر دستگاه هاي عضو ابلاغ كند تا وارد عمل شوند، به همين علت مديريت بحران ناكار آمد است.به گفته وي، از سوي ديگر مديريت بحران سيستم فعال و ديناميك كه تجهيزات و امكانات لازم براي مقابله با بحران ها در آن ديده شود، ندارد. تنها سازماني كه از اين امكانات برخوردار است هلال احمر است.
گذشته از اين هنوز هيچ آمار قويي كه روي آن تحليل صورت گرفته و مناطق بحران خيز پهنه بندي شده  باشد، ارايه نشده. البته آنچه كه در مسجد ارگ اتفاق افتاد اگرچه از لحاظ اجتماعي و سياسي بحران تلقي مي  شود اما از لحاظ فيزيكي، تنها يك حادثه است و بحران نيست چرا كه بحران از ويژگي گسترش يابندگي برخوردار است مانند زلزله كه پيامدهاي فيزيكي و خسارت ها و آسيب هاي مختلفي در پي دارد يا بارش برف سنگين در استان گيلان يك بحران بود.
ضيايي مي  گويد: تنها دستگاهي كه در حال حاضر نقشه هاي پهنه بندي بحران را در دست تهيه دارد شهرداري تهران است كه در قالب پروژه پژوهش عوارض نوسازي به شناسايي بحران هاي مختلف در تهران با توجه به تفكيك منطقه اي و نوسازي بحران ها پرداخته است.
اين در حالي است كه چون پديده هاي طبيعي و حوادث فيزيكي، دوره اي هستند و مطابق آمار هر چند سال يكبار اتفاق مي  افتند، مي  توان براي حادثه اي اينچنيني از پيش چاره جويي كرد. مثلا با مقاوم سازي ساختمان ها و ايمن سازي سيستم برق، آب، گاز و مخابرات، احتمال تخريب كامل و قطع ارتباطات را در زمان حادثه به كمترين ميزان رساند. با اين همه به نظر مي  رسد، جداي از مقاوم  سازي ساختمان ها كه در مواردي در حال انجام است، بقيه موارد چندان جدي گرفته نشده.

وعده هاي آخر سال
مصائب نوروز كليد خورد
سعيده عليپور-مدت كوتاهي به تعطيلات نوروز مانده است. تعطيلات بلندمدت نوروز تقريبا همه را به تكاپوي رفتن به مسافرت مي اندازد، به شرط اينكه امكانات سفر فراهم باشد.
اولين قدم، خريد بليت اتوبوس، هواپيما يا قطار است، كالاي كميابي كه فروشش در اواسط اسفندماه آغاز مي  شود و تقريبا يك ساعت بعد از شروع فروش بليت تمام مي شود.
پيش فروش  بليت هاي نوروزي اتوبوس در حالي از 8 اسفندماه شروع مي شود كه قرار است 20 درصد به نرخ آن اضافه شود. توزيع آب بسته بندي شده و... از خدماتي است كه گفته مي شود پيامد 20 درصد افزايش قيمت است، اما مسافران دايمي اتوبوس هاي بين شهري خيلي به اين وعده ها توجه نمي كنند، چراكه هر سال چنين وعده هايي داده مي شود، اما از اجراي آن خبري نيست.
اميرحسين صديقي، مديركل پايانه و حمل و نقل استان تهران گفت: براي سفرهاي نوروزي تمهيداتي در نظر گرفته شده تا وضعيت جابه جايي مسافران در اين ايام نسبت به سال قبل مطلوب تر باشد.
اما اگر يكبار در مواقع شلوغ به يكي از پايانه هاي مسافري تهران مراجعه كنيد، با نرخ هاي نجومي برخورد مي كنيد كه رانندگان در عوض مسافت معيني دريافت مي كنند و در جواب چرايي ماجرا مي گويند: همينه كه هست؟ و احتمالا شما همراه خانواده هيچ چاره اي نداريد، جز پرداخت مبلغ موردنظر راننده محترم.
مسافران قطار
البته مسافرت با قطار گرچه محدود تر از اتوبوس است، اما علاقه مندان زيادي دارد كه اغلب براي پيدا كردن بليت نوروزي به در بسته مي خورند. بليت تمام شده، اولين بليت رفت 16 فروردين، برگشت 20 فروردين اين جمله اي است كه اصولا براي خريد بليت نوروزي قطار زياد شنيده ايم.
اما مهندس نوري، معاون بازرگاني و برنامه ريزي شركت قطارهاي مسافربري رجا، وعده داد شمار قطارها امسال 25 درصد افزايش مي يابد و اين يعني تعداد كساني كه به در بسته مي خورند، 25 درصد كاهش پيدا مي كند.
وي گفت: براي تعطيلات نوروز امسال 5/37 درصد به تعداد قطارهاي محور جنوب، 75 درصد به قطارهاي محور آذربايجان، 100 درصد به قطارهاي يزد، كرمان و اصفهان و 150 واگن به قطار بندرعباس  اضافه شده است.
جاده هاي مثل آينه 
اگر اتوبان هاي مختلف بين شهري را طي كرده باشيد و اگر وسيله نقليه كه با آن طي طريق كرده ايد، وسيله شخصي بوده، حتما با چاله چوله هاي بي نهايت آسفالت ها آشنايي داريد. جاده هايي كه گرچه از زمان ساخت و ريختن آسفالت هاي آنها زمان كوتاهي مي گذرد، اما دست انداز و خوردگي هاي بي اندازه آن هر روز بدتر از روز قبل مي شود. گرچه وعده هاي مسوولان در اين زمينه هم اميدواركننده است كه شايد در يكماهه باقي مانده به عيد، بشود در اين جاده هاي پردست انداز كاري كرد كارستان!
معاون برنامه ريزي و اداري مالي استانداري تهران گفت: در اين راستا مقرر شد تا اداره كل راه و ترابري تهران، نسبت به مرمت جاده ها و خط كشي آنها اقدام كند.
حالا ما هستيم و اين همه وعده، ما هستيم و تصميم  گيري براي مسافرت نوروزي... به نظر شما آيا امسال وعده ها محقق مي شود؟

قانون جديد
مبلغ جريمه در تهران 40 هزار ريال 
مبلغ جريمه در شهرستان 40 هزار ريال 
030057.jpg
۱۰۲۴-سوار كردن سرنشين يا مسافر در سمت چپ يا راست راننده در وسايل نقليه موتوري كه فرمان آنها به ترتيب در سمت چپ يا راست قرار دارد، ممنوع است.
سوار كردن سرنشين يا مسافر كنار دست راننده چه در سمت راست و چه در سمت چپ خطرآفرين است. در اين حالت، تمركز راننده از بين مي رود، قدرت عمل و آزادي عمل خود را از دست مي دهد. دسترسي به ابزار كار رانندگي از او گرفته مي شود (مثل دنده، ترمز، گاز، راهنما، بوق و ...) و راننده نمي تواند عكس العمل هاي مناسب را در شرايط مختلف از خود نشان دهد.

در شهر
ايرانشهر
تهرانشهر
خبرسازان
دخل و خرج
زيبـاشـهر
سفر و طبيعت
محيط زيست
|  ايرانشهر  |  تهرانشهر  |  خبرسازان   |  دخل و خرج  |  در شهر  |  زيبـاشـهر  |  سفر و طبيعت  |  محيط زيست  |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   چاپ صفحه   |