شنبه ۱۵ اسفند ۱۳۸۳
به بهانه نشست سازمان ملل براي ارزيابي موقعيت زنان در جهان
زنان ۱۰ سال پس از پكن
010788.jpg
سازمان ملل متحد ده سال پس از برگزاري چهارمين كنفرانس درباره زنان در پكن فرصتي در اختيار سياستگذاران و كارشناسان سراسر جهان  گذاشته تا پيشرفت هاي حاصله در اعتلاي برابري جنسيتي و توانمندسازي زنان و دختران را ارزيابي و گام هاي مشخصي براي اقدامات آينده توصيه كنند.اين گردهمايي، تحت عنوان «بازبيني و ارزيابي ۱۰ ساله» (۱۰ تا ۲۱ اسفند) در مقر سازمان ملل در نيويورك، به عنوان بخشي از چهل و نهمين اجلاس كميسيون مقام زنان سازمان ملل در حال برگزاري است و هيأتي از كشورمان به رياست مشاور رئيس جمهوري در امور زنان نيز در  آن شركت كرد است ..
كنفرانس پكن در سال ۱۹۹۵ به صدور «برنامه اقدام» تاريخي منتهي شد كه دولت هاي عضو و شركاي سازمان ملل و غيردولتي آنها اميدوارند در راستاي اجراي گسترده و نظام يافته تر آن حركت كنند. اين گردهمايي، پس از جلسه پيگيري ۵ سال پيش مجمع عمومي سازمان ملل، نخستين فرصت براي مقامات عاليرتبه دولتي و طيفي گسترده از كارشناسان جامعه مدني براي انجام ارزيابي هاي عميق مقام امروز زنان است.
راشل مايانجا، مشاور ويژه دبير كل سازمان ملل در مسائل جنسيتي و پيشرفت زنان، گفت: «از زمان تشكيل اجلاس پكن پيشرفت فراواني حاصل شده است. ما شاهد قوانين عادلانه تري هستيم كه از زنان در برابر تبعيض ، بدرفتاري و خشونت حمايت مي كنند. با اين حال براي اجراي« برنامه اقدام  پكن»، به ويژه در زمينه كاهش فقر، بهبود بهداشت، ايجاد فرصت براي پيشرفت اقتصادي و رهبري سياسي و كاهش موارد نقض حقوق بشر لازم است كارهاي بيشتري انجام شود.
كميسيون مقام زنان توجه خود را بر دو موضوع اصلي در جريان اجلاس فوق متمركز خواهد كرد: بازبيني پيشرفت در اجراي «برنامه اقدام پكن» و سند حاصله از اجلاس ۵ سال پيش مجمع عمومي و همچنين استراتژي ها و چالش هاي كنوني. كميسيون درباره اقدام در سطح ملي بحث و همكاري در زمينه استفاده از تجربه ها و روش هاي مناسب براي غلبه بر موانع باقيمانده را تسهيل خواهد كرد.
به گفته كارولين هانان مدير بخش پيشرفت زنان، انتظار مي رود تعداد زيادي از سازمان هاي غيردولتي در اين گردهمايي شركت كنند.
خانم هانان گفت:«اين ميزان مشاركت به وسيله سازمان هاي غيردولتي گواهي بر مساعدت فراوان جامعه مدني به ارتقاي حقوق زنان در طول ۳۰ سال گذشته است. مشاركت و كمك هاي آنها به «بازبيني و ارزيابي ۱۰ ساله» و همكاري مداوم آنها عنصري اساسي در اين فرآيند است.»
نتيجه بازبيني و ارزيابي ۱۰ ساله كمكي حياتي براي بازبيني سطح بالاي هزاره مجمع عمومي سازمان ملل در سپتامبر ۲۰۰۵ خواهد بود.
برنامه اقدام، چارچوبي جهاني براي كشورها فراهم ساخت تا به تبعيض عليه زنان و به تفاوت هاي مربوط به جنسيت در ۱۲ حوزه حياتي، از جمله بهداشت، آموزش، اشتغال، مشاركت سياسي و حقوق بشر خاتمه دهند. بازبيني و ارزيابي ۱۰ ساله بر چالش هاي كنوني از جمله تلاش ها براي:
- بهبود دسترسي به مراقبت بهداشتي مناسب، از جمله بهداشت باروري و جنسيتي و پيشگيري و درمان بيماري ايدز و ويروس آن.
- افزايش آگاهي درباره حقوق بشر زنان و اجراي بهتر كنوانسيون حذف تمامي اشكال تبعيض عليه زنان.
- افزايش مشاركت زنان در مشاغل مربوط به تصميم گيري در دولت ها و جامعه مدني.
- عرضه فرصت هاي كامل اقتصادي به زنان، از جمله دسترسي به منافع مالي خرد.
- جلوگيري از خشونت عليه زنان از جمله قاچاق آنان و حذف مصونيت براي متجاوزان به حقوق آنان.
- كاهش مناقشات مسلحانه و افزايش مشاركت زنان در برقراري صلح، پيشگيري از مناقشه و حل آن، تأكيد خواهد كرد.
۱۳۴ كشور پيش از» بازبيني و ارزيابي ۱۰ ساله «در كميسيون مقام زنان اطلاعاتي درباره آنچه براي حمايت از برابري جنسيتي و اجراي توصيه هاي» برنامه اقدام «انجام داده بودند، به سازمان ملل تسليم كردند. كارهاي ديگري در اين زمينه در جريان گردهمايي هاي بين دولتي منطقه اي كه به وسيله كميسيون هاي اقتصادي سازمان ملل در آفريقا، آسيا،  اروپا و آمريكاي لاتين و آسياي غربي و از طريق گروه هاي بحث  آنلاين دو سويه ترتيب داده شد، انجام گرفته بود.
اين اجلاس دو هفته اي متشكل از گردهمايي در سطح بالا خواهد بود كه در آن هيأت ها تعهدات خود را نسبت به پيشرفت و برابري زنان تجديد خواهند كرد. شركت در اين گردهمايي براي تمامي كشورهاي عضو سازمان ملل و ناظران آزاد است. در اين اجلاس ميزگردهايي براي گفت وگو بين نمايندگان عاليرتبه دولت ها، از جمله همسران رهبران كشورها و وزيران امور زنان و همچنين كارشناسان مسائل برابري جنسيتي در سازمان ملل و سازمان هاي غيردولتي و جامعه مدني نيز تشكيل خواهد شد.
به علاوه، هفت گروه تعاملي فرصت هايي براي بررسي مسائل مربوط به خط مشي با جزئيات بيشتر، از جمله ديدگاه هاي جنسيتي در اقتصاد خرد، پيوندهاي بين اجراي «برنامه اقدام» و كنوانسيون حذف تمام اشكال تبعيض عليه زنان و ديدگاه زنان و مردان جوان درباره برابري جنسيتي در آينده فراهم خواهند ساخت.
علاوه بر رويدادهاي رسمي، رويدادهاي جانبي فراواني براي افزايش آگاهي درباره بعضي از عواملي كه همچنان مانع پيشرفت اجراي» برنامه اقدام «مي شوند را به وسيله دولت هاي عضو، نهادهاي سازمان ملل و سازمان هاي غيردولتي ترتيب داده خواهند شد.
پيام هايي براي اجلاس بازبيني و ارزيابي پكن:
فقر
- نقش زنان در مبارزه عليه فقر حائز اهميت است. تضمين حقوق بشر زنان براي دستيابي به همه هدف هاي مورد توافق بين المللي در زمينه توسعه و صلح، از جمله هدف هاي گنجانده شده در اعلاميه هزاره و هدف هاي توسعه هزاره ضروري است.
حقوق
- يكي از مهمترين دستاوردها براي زنان طي چند دهه گذشته دستاوردها در زمينه حقوق بشر است. كنوانسيون حذف تمام اشكال تبعيض عليه زنان يكي از كنوانسيون هاي بين المللي است كه بيش از هر كنوانسيون ديگري به تصويب كشورها رسيده و تقريباً از حمايت همگاني برخوردار است. تعداد زياد حق شرط نسبت به اين كنوانسيون  دامنه عمل آن را محدود مي كند و عده اجراي آن همچنان يك مشكل است.
- شناسايي و آگاهي از حقوق زنان به عنوان حقوق بشر، از جمله حقوق باروري و دسترسي برابر به زمين و ملك لازم است به برخورداري از اين حقوق در واقعيت تبديل شود.
سياست
تعداد نمايندگان زن در پارلمان ها و در مشاغل دولتي در تمام سطوح همچنان كمتر از مردان است. درست است كه مشاركت زنان در اين امور در طول دهه گذشته افزايش يافته،  اما پيشرفت آن هنوز خيلي كند است.
خشونت
- خشونت عليه زنان و دختران هنوز مشكلي جدي در بسياري از مناطق جهان است. آگاهي و درك مشكل خشونت عليه زنان در بيشتر كشورها به عنوان مسأله اي همگاني و نقض حقوق بشر افزايش يافته است، اما هنوز براي تضمين اين كه كشورها از موارد خشونت عليه زنان به نحوي مؤثر جلوگيري كنند، درباره آنها پژوهش به عمل آورند و خاطيان را تحت تعقيب جزايي قرار دهند، كارهاي فراواني بايد انجام شود.
بهداشت باروري
- براي ارتقاي بهداشت مادران در طول دهه گذشته پيشرفت اندكي حاصل شده است. يك زن در هر دقيقه بر اثر حاملگي دشوار يا زايمان جان مي دهد.
- دسترسي به وسائل پيشگيري از بارداري و ساير خدمات مربوط به بهداشت باروري در سراسر جهان بهبود يافته است، با اين حال هنوز كارهاي بسياري بايد انجام شود. مثلاً هر سال ۱۹ ميليون زن به روش هاي خطرناك سقط جنين مي كنند و هر هفت دقيقه يك زن به اين علت جان خود را از دست مي دهد.
بيماري ايدز و ويروس آن
- بيماري ايدز و ويروس آن به شدت بر زنان تأثير مي گذارند به طوري كه اينك بيش از نيمي از افراد مبتلا به بيماري ايدز و آلوده به ويروس آن را زنان تشكيل مي دهند. احتمال اين كه زنان جوان در منطقه جنوب صحراي آفريقا دچار اين بيماري شوند ۴ برابر بيشتر از مردان جوان است.
- پرداختن به نابرابري هاي جنسيتي و فقر براي مبارزه با گسترش بيماري ايدز و ويروس آن ضروري است.
مناقشه مسلحانه
- زنان مي توانند در برقراري صلح و بازسازي جوامع نقشي حياتي داشته باشند و چنين نقشي دارند. زنان بايد به عنوان شركاء و تصميم گيرندگان برابر در همه مراحل مذاكرات صلح و بازسازي، از جمله ايجاد نهادهاي دموكراتيك و حساس به مسائل جنسيت گنجانده شوند.
- زنان هنوز بيش از حد از عوارض مناقشات مسلحانه رنج مي برند، زيرا آنان به ويژه در برابر بهره كشي جنسي، اجبار و خشونت آسيب پذيرند.
- تجاوز و ساير شكل هاي خشونت جنسي در مناقشات مسلحانه گرچه اكنون براساس قوانين بين المللي به عنوان جنايات جنگي و جنايات عليه بشريت شناخته مِي شوند، اما همچنان رخ مي دهند و براي جلوگيري از وقوع آنها و نشان دادن واكنش براي خاتمه دادن كامل خشونت، از جمله با حذف مصونيت و تعقيب جنايي عاملان آنها هنوز كارهاي بسياري بايد انجام شود.
قاچاق زنان
زنان و دختران اكثريت عظيم قربانيان قاچاق هستند. بر اساس برآورد سازمان ملل هر سال تا ۲ ميليون زن را از مرزهاي بين المللي قاچاق مي كنند.
- اگر چه اين موضوع در سطح بين المللي مورد توجه قرارگرفته اما هنوز غالباً از شناسايي قربانيان قاچاق به عنوان قربانيان موارد نقض حقوق بشر، كه سزاوار حمايت و پشتيباني دولت ها هستند، خودداري مي شود. به دلايل ريشه اي قاچاق، يعني فقر و نابرابري جنسيتي، بايد رسيدگي شود.
آموزش
- در زمينه كاهش نسبت هاي بي سوادي زنان و افزايش نسبت هاي ثبت نام در مدارس براي دختران در بسياري از قسمت هاي جهان پيشرفت حاصل شده است. اما نابرابري ها در تحصيلات دانشگاهي همچنان باقي است و زنان پس از پايان تحصيلات خود غالباً از فرصت هاي شغلي در بازار كار محروم هستند.

سايه روشن
حمايت از زنان كارآفرين
معاون امور اجتماعي وزارت كار و امور اجتماعي از اجراي طرح حمايت از زنان كارآفرين و تعاوني هاي زنان خبر داد.
به گزارش روابط عمومي وزارت كارو امور اجتماعي، فاطمه كروبي در جمع كارآفرينان و صاحبان تعاون هاي زنان تحت پوشش اين طرح يادآور شد: «اين طرح در راستاي ماده ۱۵۸ قانون برنامه سوم توسعه و با هدف توسعه مشاركت زنان در عرصه هاي اقتصادي اجرا مي شود.»
معاون وزير كار و امور اجتماعي با اشاره به افزايش مشاركت زنان در عرصه هاي مختلف گفت: «علي رغم استعدادهاي فراوان در بين زنان كشور هنوز آنان به نسبت جمعيت خود در مراكز تصميم گيري حضور ندارند.»
وي با تأكيد بر تلاش زنان كشور در جهت استيفاي حقوق خود، تصريح كرد: «رشد ۶۲ درصدي قبولي زنان در دانشگاه ها نشان مي دهد، اين قشر مي تواند در تمامي عرصه ها  منشأ تحول در جهت توسعه ملي باشد.»
معاون وزير كار و امور اجتماعي توجه به استعداد زنان و استفاده از توانمندي هاي آنان در عرصه هاي اقتصادي را يكي از بنيان هاي مهم در روند توسعه اقتصادي كشور ذكر كرد و با اشاره به اينكه امروز زنان ايران اسلامي منشأ تحولات مهمي در عرصه هاي كارآفريني هستند، يادآور شد: «كارآفريني خلق ايده ها و اجراي آن به منظور ارتقاء سطح توسعه ملي است و از اين رو زنان كشور مي توانند ايده هاي خود را در جهت ايجاد اشتغال و حضور موثرتر ايران در عرصه تجارت بين المللي به اجرا درآورند.»
وي توسعه كارآفريني در كشور را نيازمند تدوين قوانين حمايتي در كشور دانست و با تأكيد بر اينكه در برنامه سوم توسعه طرح هاي بسيار خوبي در اين خصوص اجرا شده است، افزود: «نظام مديريتي كشور بايد توانمندي هاي زنان را باور كنند و در اين راستا تسهيلات لازم را براي حضور آنان فراهم سازند.»
كتابخانه هاي سراسر كشور به كتاب هاي تخصصي زنان مجهز مي شود
رئيس مركز امور مشاركت زنان بر توسعه كتابخانه ها و كتاب هايي با موضوع زنان تأكيد كرد.
زهرا شجاعي در گفت و گو با خبرنگار اجتماعي فارس افزود: مركز امور مشاركت زنان در اين باره تاكنون ۷۰ ميليون تومان اعتبار هزينه كرده است كه تاسيس كتابخانه تخصصي زنان در مركز امور مشاركت و ايجاد يك بخش خاص در كتابخانه مركزي دانشگاه تهران با موضوع زنان از اين جمله است.
وي افزود: تاكنون با همكاري سازمان نهضت سوادآموزي ۵۰۰ هزار جلد كتاب به زبان ساده براي زنان روستايي با موضوعات مختلف تهيه و در سطح كشور توزيع شده است.
شجاعي بر حمايت از زنان ناشر، مولف و نويسنده تأكيد كرد و گفت: مركز امور مشاركت زنان در جهت رشد كتابخانه هاي سراسر كشور نيز با هدف افزايش كتاب در اين كتابخانه ها فعاليت  كرده است.

اجتماعي
اقتصاد
انديشه
سياست
سينما
فرهنگ
ورزش
|  اقتصاد  |   اجتماعي  |  انديشه  |  سياست  |  سينما  |  فرهنگ   |  ورزش  |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   چاپ صفحه   |